PDA

Bekijk Volledige Versie : Verrassende vrijspraak voor assisen



Marsipulami
01-06-05, 09:45
Verrassende vrijspraak voor assisen

BRUSSEL - De 22-jarige Tom Gryson, die op 1 mei 1999 probeerde Jaak Comeine te vermoorden, werd maandagnacht door het hof van assisen in Brugge vrijgesproken. De twee vrouwen die de toen minderjarige Gryson naar Comeine stuurden om hem te vermoorden, zijn dinsdag veroordeeld tot 10 jaar cel.



Tom Gryson schoot op 1 mei 1999 de 40-jarige Jaak Comeine neer. Het slachtoffer overleefde, maar zit wel voor altijd in een rolstoel.

Gryson was ten tijde van de feiten zestien en verslaafd aan drugs. Hij schoot Gryson neer voor 1.200 euro.

Intussen is Gryson van de drugs af en heeft hij vast werk gevonden. Hij toonde tijdens het proces veel spijt en kon de jury overtuigen dat hij het meende. Marleen Pattyn, de ex van Comeine, en haar buurvrouw Irena Dondeyne werden veroordeeld tot tien jaar cel.

Procureur Jean-Luc Cottyn kon zich moeilijk neerleggen bij de nachtelijke vrijspraak van Tom Gryson.

,,Het recht heeft gezegevierd, althans toch voor de twee vrouwelijke beschuldigden'', sneerde Cottyn tegen de jury.

Jaak Comeine reageerde ook bijzonder ontgoocheld op de uitspraak. ,,Voor mij hoefde Tom Gryson niet zwaar gestraft te worden, want hij is schaamteloos misbruikt door Pattyn en Dondeyne, maar ik had wel op een principiėle straf gehoopt. Ten slotte heeft hij mij toch in een rolstoel geschoten.''

(wdb)


01/06/2005 (wdb)

©Copyright De Standaard