PDA

Bekijk Volledige Versie : opkomst referendum boven 30 % 1e exit polls binnen



wytze
01-06-05, 17:20
Om 16.00 uur had de opkomst bij het grondwet referendum 30% bereikt. Daarmee wordt de uitkomst overgenomen door vrijwel alle partijen.
Ook de eerste exit polls zijn binnen:
51% tegen, 45 % voor. Maar dit was van slechts 2 bureaus halverwege de dag.

wytze
01-06-05, 17:31
de spanning stijgt ondertussen ten top........ :melig2:

wytze
01-06-05, 18:06
breaking news: opkomst in Bolsward waarschijnlijk tussen de 70 en 80%. meerderheid in Bolsward lijkt ja te stemmen.... :blowen:

nard
01-06-05, 20:16
Poll: Nederland verwerpt EU-grondwet 1-06-05

Nederland heeft de Europese grondwet verworpen met 63 tegen 37 procent. De opkomst bij het referendum bedroeg 62 procent . Dat blijkt uit een exit-poll van Interview/NSS in opdracht van de NOS en het ANP.

De opkomst is veel hoger dan verwacht. Bij de verkiezingen voor het Europese Parlement van vorig jaar ging uiteindelijk 39 procent naar de stembus.

Door de hoge opkomst is het zeker dat de Tweede Kamer het advies van de bevolking zal overnemen.

Een Kamermeerderheid van CDA en PvdA heeft gesteld dat zij de uitkomst van het referendum zal respecteren bij een opkomst van ten minste 30 procent.

Het CDA eist verder dat er een duidelijke uitslag moet zijn van minimaal 55 procent voor- of tegenstanders. Ook aan die voorwaarde is voldaan.

Er kan nog tot 21.00 uur gestemd worden. Direct na sluiting van de stembureaus komt er een exit-poll met de verwachte uitslag, een uurtje later volgt de eerste officiële tussenstand.

De definitieve uitslag zal nog tot 01.00 uur vannacht op zich laten wachten.

Maurice de Hond
Onderzoeker Maurice de Hond peilde vandaag, in opdracht van de NOS, op welke gronden mensen hun stemgedrag hebben bepaald.

Zowel voor- (62 procent) als tegenstemmers (58 procent) zeggen dat hun gevoel over de ontwikkelingen binnen de EU de doorslag heeft gegeven.

Bijna 30 procent van de voorstanders zegt dat de campagne van de laatste weken hun het laatste zetje heeft gegeven. Hetzelfde gaat op voor 45 procent van de tegenstanders.

Van alle campagnevoerders komt André Rouvoet (ChristenUnie) als beste uit de bus. Hij heeft volgens 28 procent van de ondervraagden het best verwoord wat zij vinden.

Premier Balkenende is volgens bijna de helft van de mensen degene die tijdens de campagne precies het tegenovergestelde heeft bereikt van wat hij wilde.

De meesten vonden de Europese grondwet een geschikt onderwerp voor een referendum. Ongeveer de helft wil dat het houden van referenda in de grondwet wordt opgenomen, maar dan ook bindende referenda
NOS

~Panthera~
01-06-05, 20:28
http://www.planet-smilies.de/tanzen/tanzen_024.gif nog even geduld. :D

Marsipulami
01-06-05, 20:30
Tja, 63 % tegen. Volgens mij helpt heronderhandelen dan ook niet meer. Maarten zal er zich moeten bij neerleggen dat Nederland in de toekomst geen deel meer zal uitmaken van het Verenigde Europa. Hooguit een partner van de EU waar een aantal verdragen blijven gelden.

nard
01-06-05, 20:31
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.planet-smilies.de/tanzen/tanzen_024.gif nog even geduld. :D


:nerveus: Kan bijna niet wachten.......



:wink:

~Panthera~
01-06-05, 20:33
http://www.cosgan.de/images/midi/musik/b015.gif ??????? :D

Marsipulami
01-06-05, 20:38
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.cosgan.de/images/midi/musik/b015.gif ??????? :D

Proficiat en innige deelneming tegelijk. :fplet:

nard
01-06-05, 20:41
Geplaatst door Marsipulami
Proficiat en innige deelneming tegelijk. :fplet:

Deelneming .... Mee eens. Waarschijnlijk om andere redenen dan jij.

~Panthera~
01-06-05, 20:43
http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/e055.gif :lole: :lole: :fpuh:


http://www.mainzelahr.de/smile/big/fies.gif

nard
01-06-05, 20:46
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/e055.gif :lole: :lole: :fpuh:


http://www.mainzelahr.de/smile/big/fies.gif


ff serieus P, vind jij het echt een feestje waard?

~Panthera~
01-06-05, 20:52
Geplaatst door nard
ff serieus P, vind jij het echt een feestje waard?



Man, dit is maar gein.
Maar iets wat van geen kanten deugd, moet gewoon over.

nard
01-06-05, 20:53
Geplaatst door ~Panthera~
Man, dit is maar gein.
Maar iets wat van geen kanten deugd, moet gewoon over.

Oké.
Heb ik ook.

~Panthera~
01-06-05, 20:54
Geplaatst door nard
Oké.
Heb ik ook.


Mooi. http://www.mainzelahr.de/smile/whis/whis_x9LvNThj.gif

en 63% anderen ook. :D

alleen om totaal verschillende redenen. :stout:

Couscousje
01-06-05, 21:02
Urk: 91,6 TEGEN.

:haha:

Cc

Couscousje
01-06-05, 21:03
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/e055.gif :lole: :lole: :fpuh:


http://www.mainzelahr.de/smile/big/fies.gif

:handbang:

Cc

~Panthera~
01-06-05, 21:04
Geplaatst door Couscousje
Urk: 91,6 TEGEN.

:haha:

Cc


:haha: Hoeveel mensen wonen daar ? 30 ?? :fuckit: :hihi:

http://www.mainzelahr.de/smile/party/04.gif

Couscousje
01-06-05, 21:13
Geplaatst door ~Panthera~
:haha: Hoeveel mensen wonen daar ? 30 ?? :fuckit: :hihi:

http://www.mainzelahr.de/smile/party/04.gif

De geimmigreerde Texelse schapen meegeteld misschien wel. :hihi:

Maar we hebben wel gewonnen.

:D

Cc

~Panthera~
01-06-05, 21:15
Geplaatst door Couscousje
De geimmigreerde Texelse schapen meegeteld misschien wel. :hihi:

Maar we hebben wel gewonnen.

:D

Cc

:D

http://www.cosgan.de/images/smilie/musik/c020.gif :handbang:

Tomas
01-06-05, 21:16
Sukkels, morgen breekt de oorlog uit.

Dutchguy
01-06-05, 21:20
Geplaatst door Tomas
Sukkels, morgen breekt de oorlog uit.

Als het licht al niet uit gaat.

Bofko
01-06-05, 21:25
Geplaatst door Couscousje
Urk: 91,6 TEGEN.

:haha:

Cc

Sterk signaal om er maar weer een eiland van te maken.

Seif
01-06-05, 21:25
Net zoals bij de laatste verkiezingen, toen het CDA de grootste partij werd, heb ik het gevoel dat ik in een land vol met idioten leef.

~Panthera~
01-06-05, 21:28
Geplaatst door Dutchguy
Als het licht al niet uit gaat.

Dat doet Essent wel. :hihi:

taouanza
01-06-05, 21:28
Geplaatst door Dutchguy
Als het licht al niet uit gaat.

:haha:

barfly
01-06-05, 22:22
Ik ben wel blij om te mogen constateren dat in Nederland de mensen best redelijk eensgezind kunnen zijn!

Al blijft het rare gevoel hangen dat een ja gunstiger is....

Max Stirner
01-06-05, 22:45
Geplaatst door Seif
Net zoals bij de laatste verkiezingen, toen het CDA de grootste partij werd, heb ik het gevoel dat ik in een land vol met idioten leef.


Ik zapte gisteren langs een concert van Jantje Smit in een stadion vol hossende fans en ik realiseerde me ineens:

`Al die mensen mogen morgen stemmen`..........

Dat hebben ze dus blijkbaar ook gedaan. :)

mark61
01-06-05, 23:29
Geplaatst door Bofko
Sterk signaal om er maar weer een eiland van te maken.

Tsja, niet iets om trots op te zijn. Bien étonnés de se trouver ensemble.

wytze
02-06-05, 10:13
:ergleuk:


63% Niet mis!
Wat een ongelooflijke blamage voor bijna de hele haagse politiek en consorten. Fantastisch.

Bart
02-06-05, 10:46
Geplaatst door wytze
:ergleuk:


63% Niet mis!
Wat een ongelooflijke blamage voor bijna de hele haagse politiek en consorten. Fantastisch.

Nee hoor, het is een blamage voor Nederland. Dát is wat er aan de hand is.

wytze
02-06-05, 10:48
Geplaatst door Bart
Nee hoor, het is een blamage voor Nederland. Dát is wat er aan de hand is.


:melig: nou, ik vind het eerder iets waar we eindelijk weer es trots op kunnen zijn. :roken:

Bart
02-06-05, 10:52
Geplaatst door wytze
:melig: nou, ik vind het eerder iets waar we eindelijk weer es trots op kunnen zijn. :roken:

Yep, net zo trots als de LPF aan 26 zetels helpen... Of Wilders een grote overwinning laten behalen.

wytze
02-06-05, 11:00
Geplaatst door Bart
Yep, net zo trots als de LPF aan 26 zetels helpen... Of Wilders een grote overwinning laten behalen.



de nee campagne van wilders is niet echt uit de verf gekomen. van het lpf hebben we ook nauwelijks wat gehoord.
jij klinkt net zo dom als van aartsen. maar die met z'n oerdomme arrogante uitspraak wel weer voor een hoop extra nee stemmers gezorgd
:D

Bart
02-06-05, 11:05
Geplaatst door wytze
de nee campagne van wilders is niet echt uit de verf gekomen. van het lpf hebben we ook nauwelijks wat gehoord.
jij klinkt net zo dom als van aartsen. maar die met z'n oerdomme arrogante uitspraak wel weer voor een hoop extra nee stemmers gezorgd
:D

Daar heb ik het toch niet over? Waar het om gaat is hoe dom het volk steeds op hypes reageert.

Copyright Max Stirner:

"Luisteren naar de `gewone man`? Die eerst achter Fortuyn aanrent, dan achter de SP, dan weer dit dan weer dat, van hype naar hype ......de `gewone man` is nog irritanter dan een kleuter: een xenofobische, verwende, teveel bier zuipende zeurpiet die zich het liefst terugtrekt achter zijn breedbeeldtelevisie en zanikt over de `zakkenvullers` daar in Den Haag/Brussel, zonder zich verder een seconde te bekommeren over wat zich buiten zijn eigen beperkte lullige wereldje afspeelt."

~Panthera~
02-06-05, 11:08
Geplaatst door Bart
Daar heb ik het toch niet over? Waar het om gaat is hoe dom het volk steeds op hypes reageert.

Copyright Max Stirner:

"Luisteren naar de `gewone man`? Die eerst achter Fortuyn aanrent, dan achter de SP, dan weer dit dan weer dat, van hype naar hype ......de `gewone man` is nog irritanter dan een kleuter: een xenofobische, verwende, teveel bier zuipende zeurpiet die zich het liefst terugtrekt achter zijn breedbeeldtelevisie en zanikt over de `zakkenvullers` daar in Den Haag/Brussel, zonder zich verder een seconde te bekommeren over wat zich buiten zijn eigen beperkte lullige wereldje afspeelt."



Dus als 63% JA had gestemd, waren dat OOK deze types ??? :fpuh:

wytze
02-06-05, 11:11
Geplaatst door Bart
Daar heb ik het toch niet over? Waar het om gaat is hoe dom het volk steeds op hypes reageert.

Copyright Max Stirner:

"Luisteren naar de `gewone man`? Die eerst achter Fortuyn aanrent, dan achter de SP, dan weer dit dan weer dat, van hype naar hype ......de `gewone man` is nog irritanter dan een kleuter: een xenofobische, verwende, teveel bier zuipende zeurpiet die zich het liefst terugtrekt achter zijn breedbeeldtelevisie en zanikt over de `zakkenvullers` daar in Den Haag/Brussel, zonder zich verder een seconde te bekommeren over wat zich buiten zijn eigen beperkte lullige wereldje afspeelt."



jij en max klinken als die ja stemmers uit aerdenhout of wassenaar, die elite dorpjes waar zo ongeveer als enige plekken in nl. een meerderheid voor heeft gestemd.
heerlijk gevoel dat die groep eens stevig het lid op de neus heeft gekregen.
:D

Bart
02-06-05, 11:15
Geplaatst door ~Panthera~
Dus als 63% JA had gestemd, waren dat OOK deze types ??? :fpuh:

Als ze dat hadden gedaan op grond van onterechte emotionele argumenten, inderdaad ja.

~Panthera~
02-06-05, 11:19
Geplaatst door Bart
Als ze dat hadden gedaan op grond van onterechte emotionele argumenten, inderdaad ja.


Thats too easy, and you know it. :fpuh:

wytze
02-06-05, 11:21
Geplaatst door Bart
Als ze dat hadden gedaan op grond van onterechte emotionele argumenten, inderdaad ja.



bart behoort tot de kleine groep die met terechte niet-emotionele argumenten ja heeft gestemd.
en de rest heeft die walgelijke arrogantie eens flink afgestraft. :blij:

Bart
02-06-05, 11:26
Geplaatst door ~Panthera~
Thats too easy, and you know it. :fpuh:

Helemaal niet, ik heb van meet af aan al gezegd tegen dit referendum te zijn omdat de campagne op emotionele gronden zou worden gevoerd, of het nou ja of nee zou worden. En dat klopte dus.

~Panthera~
02-06-05, 11:29
Geplaatst door Bart
Helemaal niet, ik heb van meet af aan al gezegd tegen dit referendum te zijn omdat de campagne op emotionele gronden zou worden gevoerd, of het nou ja of nee zou worden. En dat klopte dus.


Je lijkt wel een SP'er, die zijn ook overal "tegen". :jeweetog:

sorry, inkoppertje. :hihi:

Bart
02-06-05, 12:18
Geplaatst door ~Panthera~
Je lijkt wel een SP'er, die zijn ook overal "tegen". :jeweetog:

sorry, inkoppertje. :hihi:

:D

~Panthera~
02-06-05, 12:24
Geplaatst door Bart
:D

:hihi:

wytze
02-06-05, 12:37
ben trouwens benieuwd hoeveel de euro vandaag gaat verliezen t.o.v de dollar...

overigens, het gerucht gaat dat het leger van luxemburg in de hoogste staat van paraatheid is gebracht......

iedereen al voldoende kaarsen in huis gehaald?




:melk:

Spoetnik
02-06-05, 12:41
Geplaatst door Bart
Daar heb ik het toch niet over? Waar het om gaat is hoe dom het volk steeds op hypes reageert.

Copyright Max Stirner:

"Luisteren naar de `gewone man`? Die eerst achter Fortuyn aanrent, dan achter de SP, dan weer dit dan weer dat, van hype naar hype ......de `gewone man` is nog irritanter dan een kleuter: een xenofobische, verwende, teveel bier zuipende zeurpiet die zich het liefst terugtrekt achter zijn breedbeeldtelevisie en zanikt over de `zakkenvullers` daar in Den Haag/Brussel, zonder zich verder een seconde te bekommeren over wat zich buiten zijn eigen beperkte lullige wereldje afspeelt."

Heb jij eigenlijk wel in de gaten wat er de laatste jaren aan de hand is in de Nederlandse politiek? Incidenten politiek! Elke partij doet er aan, er hoeft maar een kip van het dak te vallen en er komen kamervragen over. Die hype mania en angstpolitiek is creeerd door de politiek en de ondiepte van de media, juist met de hoop dat ze daarmee het volk in controle kunnen houden... Dat blijkt niet mogelijk.

helly2002
02-06-05, 12:54
"Luisteren naar de `gewone man`? Die eerst achter Fortuyn aanrent, dan achter de SP, dan weer dit dan weer dat, van hype naar hype ......de `gewone man` is nog irritanter dan een kleuter: een xenofobische, verwende, teveel bier zuipende zeurpiet die zich het liefst terugtrekt achter zijn breedbeeldtelevisie en zanikt over de `zakkenvullers` daar in Den Haag/Brussel, zonder zich verder een seconde te bekommeren over wat zich buiten zijn eigen beperkte lullige wereldje afspeelt."


bart heeft hier gelijk in maar hoe kan het dan dat ik eindelijk weer is een keer trots ben om hollander tezijn .niet alleen de gewone man zat bij pim trouwens ook hoor ook een hoop geleerden .pim legde de zwakke punten goed open en spreekte begrijpelijke taal zo hoord het tezijn ,dus dat is zeker geen schande man .ik persoonlijk heb nee gestemd omdat ik echt geen enkel goed argument voor heb gehoord ik hoef niet iets door mijn strot geduwd tekrijgen en ook niet bangemaakt teworden met dreiging voor oorlogen en kull dat het licht uit zou gaan .denkje nou echt dat alle landen zowel voor als tegen eerst naar europa kijken en dan pas naar zichzelf echt niet he .


de `gewone man` is nog irritanter dan een kleuter: een xenofobische, verwende, teveel bier zuipende zeurpiet die zich het liefst terugtrekt achter zijn breedbeeldtelevisie en zanikt over de `zakkenvullers` daar in Den Haag/Brussel


nee de gewone man had eindelijk ook is de kans om tes spreken ,en dat heeft het nu gedaan .hoeveel scheldbenamingen zijn eral voor de nee stemmers geweest in plaats van gewoon argumenten om voor testemmen .inderdaad het ja kampje heeft genoeg vloekwoorden gebruikt kleine kinderen omdat die mischien nu hun zin niet krijgen ?

Bart
02-06-05, 12:55
Geplaatst door Spoetnik
Heb jij eigenlijk wel in de gaten wat er de laatste jaren aan de hand is in de Nederlandse politiek? Incidenten politiek! Elke partij doet er aan, er hoeft maar een kip van het dak te vallen en er komen kamervragen over. Die hype mania en angstpolitiek is creeerd door de politiek en de ondiepte van de media, juist met de hoop dat ze daarmee het volk in controle kunnen houden... Dat blijkt niet mogelijk.

De kip en het ei.... Ik denk juist dat het het volk is dat van incidenten halszaken maakt, gevoed door hysterische media. De politiek hobbelt daar gewoon achteraan.

Max had volledig gelijk, de gemiddelde Nederlander is een lui, zelfgenoegzaam figuur dat bekrompenheid maskeert met uiterlijke schijn ("kijk ons eens wereldwijs zijn"). Feit is gewoon dat we het hier nog nooit zo goed hebben gehad als nu, economisch gezien. Het is net als met voetbal, als er goede dingen gebeuren hebben "wij" het gedaan, slechte dingen worden afgewimpeld op de trainer/spelers, i.e. Den Haag/Brussel.

Max Stirner
02-06-05, 13:23
Ffies voor de duidelijkheid: ik had het niet specifiek over `nee-stemmers`, er zijn genoeg legitieme redenen om die grondwet af te keuren, moet iedereen zelf weten.

Bovendien: ik ga natuurlijk niet 63% van de bevolking over een kam scheren, dat zou heel ongenuanceerd zijn.....daar hou ik helemáál niet van :engel:

Mijn verhaaltje had betrekking op `de kloof tussen de politiek (beter bekend als `de zittende elite`) en de gewone burger`, waar jan-en-alleman het tegenwoordig over heeft.
Het idee dat de ontevreden, klagende burger hierin per definitie het gelijk aan zijn zijde heeft, deel ik absoluut niet.

Wide-O
02-06-05, 13:53
Geplaatst door Max Stirner
Mijn verhaaltje had betrekking op `de kloof tussen de politiek (beter bekend als `de zittende elite`) en de gewone burger`, waar jan-en-alleman het tegenwoordig over heeft.
Het idee dat de ontevreden, klagende burger hierin per definitie het gelijk aan zijn zijde heeft, deel ik absoluut niet.

Maatschappelijke dynamiek, mee eens. Maar de ontevreden burger heeft volgens mij niet de middelen/mogelijkheid om het tij te keren, overheden/media wel.

Die ontevreden burger wordt wel steeds bang gemaakt. Terrorisme, aarde naar de bliksem, eten niks meer waard, "de moslim", "de Pool", "de Turk", "die in Brussel", de verdwijnende gletsjers, verkeersinfarct, blah blah. En allemaal de schuld van die burger.

Die burger is dat gaan geloven op een gegeven moment, en nu zit men met de brokken.

Enfin, nog een boutade: als je had gewild dat de Nederlandse regering macht verloor (en dus Balkie) dan had je *zeker* voor moeten stemmen ;) Dat je het "neo-liberale" Europa niet nodig hebt om een asociale politiek te voeren moge duidelijk zijn. :verward:

Zwarte Kat
02-06-05, 14:00
Geplaatst door ÜBER-Bart
Max had volledig gelijk, de gemiddelde Nederlander is een lui, zelfgenoegzaam figuur dat bekrompenheid maskeert met uiterlijke schijn ("kijk ons eens wereldwijs zijn").

Jij en Max mogen per direct gedeporteert worden naar een zandbank in de Noordzee.
Wát een arrogantie om zo te denken over de medemens.
- kots -

mark61
02-06-05, 14:19
Geplaatst door Wide-O
Die ontevreden burger wordt wel steeds bang gemaakt. Terrorisme, aarde naar de bliksem, eten niks meer waard, "de moslim", "de Pool", "de Turk", "die in Brussel", de verdwijnende gletsjers, verkeersinfarct, blah blah. En allemaal de schuld van die burger.

Die burger is dat gaan geloven op een gegeven moment, en nu zit men met de brokken.

Enfin, nog een boutade: als je had gewild dat de Nederlandse regering macht verloor (en dus Balkie) dan had je *zeker* voor moeten stemmen ;) Dat je het "neo-liberale" Europa niet nodig hebt om een asociale politiek te voeren moge duidelijk zijn. :verward:

Die Pool, die Turk en 'die in brussel' zijn toch echt door de burger zelf verzonnen. En de staat / EU krijgt de schuld. Vervolgens zijn er partijen en individuen die daarmee op de loop gaan. Alleen van 'terrorisme' zou je kunnen zeggen dat het meer overheid-induced is dan burger, maar zelfs dat geloof ik niet. In NL kreeg eerst de overheid het verwijt van laksheid, en begonnen zich toen in te spannen er 'anti-terroristisch' uit te zien. In mijn herinnering. Ik zie vnl. burgerhysterie, maar ook wel overheidarrogantie.

Dus als die burger er wat aan wil doen allemaal, moet hij eerst s bij zichzelf naar binnen kijken. Ik ben het wel degelijk eens met het beeld van de verwende, volgevreten burger die alleen rechten wil en geen plichten, die een overheid wil die moeiteloos meebuigt met zijn wensjes, vooral niet over belasting of je aan de wet houden moet zeiken, maar wel op de anderen law & order moet loslaten en Turken en ander gespuis moet buitenhouden dat het op onze centen heeft voorzien.

Tis ook allemaal de schuld van de burger. Who else is there to blaim?

mark61
02-06-05, 14:20
Geplaatst door Zwarte Kat
Jij en Max mogen per direct gedeporteert worden naar een zandbank in de Noordzee.
Wát een arrogantie om zo te denken over de medemens.
- kots -

Kom jij wel s in Middle Holland? Ik gelukkig ook zelden. Maar dat is het land waarin wij leven. En dat kon je gisteren weer s uitgebreid op tv zien. Centen & weg met het buitenland, das zo'n beetje de teneur.

Bart
02-06-05, 15:08
Geplaatst door Zwarte Kat
Jij en Max mogen per direct gedeporteert worden naar een zandbank in de Noordzee.
Wát een arrogantie om zo te denken over de medemens.
- kots -

Ik zit al op een zandbank in de Noordzee, het heet Engeland.

Wat nou arrogantie, de oude Romeinen wisten het al. Geef het volk brood en spelen, dan houden ze verder hun bek wel. En dat klopt, nog steeds.

Wide-O
02-06-05, 15:15
Geplaatst door mark61
Tis ook allemaal de schuld van de burger. Who else is there to blaim?

Ik sprak al van die dynamiek. Het steekt mekaar aan.

En blamen doe je in een huwelijk :p "Jij was fout" "Nee jij" "Maar jij was begonnen". Boeit nooit.

Vraag is eerder hoe je dit omkeert. Don't look at me, ik heb geen flauw idee. :moeilijk:

Wat is nou eigenlijk de unie ? Geografisch ? Dat is een beetje zwak. Ideologisch ? Lijkt me niet, teveel verschillen. Puur economisch ? Tsja, dan stel je dat sociaal & economisch los te koppelen zijn. Politiek ? Daar zijn we echt niet aan toe lijkt me. Tegen de US ? Ook weer een zwakke basis, en we zijn politiek/economisch/militair te zeer verbonden met hen op dit moment. "Anti-iets" is nooit een goeie reden om voor iets anders te zijn.

Een concept zoals Europa, dat ik een warm hart toedraag, begrijp me niet verkeerd, kan niet werken als de bevolking niet "mee" is. Dat loopt toch uit op kloterij. Zie USSR. Voor de vorm: misschien was Fortuyn juist wel een uiting van onvrede over Europa, en niet de aanleiding tot het huidige "nee".

Pfff, ik kom er niet uit. Niet slim genoeg voor. Facts are: 2 founding members zeggen foert. 100 % van de landen die mochten deelnemen aan een referendum dus. OK, Luxemburg zie ik nog wel JA zeggen in juli, hoewel. September is Denemarken, correct ? De rest eind dit jaar.

Ergerlijk dat eigenlijk de UK nu de hakbijl in handen heeft, en elk moment kan beslissen om de EU de genadeslag te geven. Brrr.

Wat ik wel positief vindt (ik klink nu als een politicus ?) is dat er een debat is geweest in NL. Of een begin van een debat. Kakafonie ? Misschien, maar de voor's & tegens zijn ook op maroc.nl toch aan bod gekomen. Hier in den Belgique nada, nikske. De boer, hij ploegde voort.

Wat ik wel jammer vindt is dat onze moslimse medemens zich weinig in de debatten heeft geroerd (en dat bedoel ik dus niet pesterig). Verkeerde toon in het debat ? Te arrogant ? Te veel blabla ? Het viel me gewoon op. Joesoef, ja, een beetje. tr_imp ook. Verder niet zo veel mensen. Jammer.

Allemaal de schuld van Maarten denk ik ;)

Wide-O
02-06-05, 15:18
Geplaatst door Bart
Ik zit al op een zandbank in de Noordzee, het heet Engeland.

Wat nou arrogantie, de oude Romeinen wisten het al. Geef het volk brood en spelen, dan houden ze verder hun bek wel. En dat klopt, nog steeds.

De voormalige USSR en DDR zouden je wellicht tegenspreken Bart. Toegegeven, die mensen hadden niet zoveel spelen (maar relatief wel brood grappig genoeg). Maar 't liep toch ten einde.

Enfin, jij vindt democratie dus ook maar een doekje voor het bloeden ? :cheefbek:

Bart
02-06-05, 15:19
Geplaatst door Wide-O
Pfff, ik kom er niet uit. Niet slim genoeg voor. Facts are: 2 founding members zeggen foert. 100 % van de landen die mochten deelnemen aan een referendum dus. OK, Luxemburg zie ik nog wel JA zeggen in juli, hoewel. September is Denemarken, correct ? De rest eind dit jaar.

Spanje heeft ook een referendum gehouden, ruim 70% was vóór. Overigens met een opkomst van maar 42%. Hier hoor je nooit iemand erover.

wytze
02-06-05, 15:21
Geplaatst door Zwarte Kat
Jij en Max mogen per direct gedeporteert worden naar een zandbank in de Noordzee.
Wát een arrogantie om zo te denken over de medemens.
- kots -




hee zwarte kat,

ik dacht, jij zit hier gisteravond weer een vette party te bouwen, maar nee.
bart is volgens mij zo'n kakgozer uit de elite. die indruk wekt ie tenminste wel. zo'n gassie uit wassenaar of bennebroek.
hij heb een slecht humeur vandaag.


:giechel:

zou ik ook hebben in zijn plaats. :D

Bart
02-06-05, 15:25
Geplaatst door Wide-O
De voormalige USSR en DDR zouden je wellicht tegenspreken Bart. Toegegeven, die mensen hadden niet zoveel spelen (maar relatief wel brood grappig genoeg). Maar 't liep toch ten einde.

Enfin, jij vindt democratie dus ook maar een doekje voor het bloeden ? :cheefbek:

Nee hoor, ben helemaal vóór democratie. Maar ik vind wel dat complexe wetgevende zaken aan een groep specialisten moet worden overgelaten. Ik ben dus tegen directe democratie, zoals een referendum. De mens is namelijk in wezen conservatief, elke verandering is eng. Daarom zie je dat referenda bijna altijd uitdraaien op een nee. Het is in mijn ogen beter wat objectievere mensen het werk voor ons te laten doen.

DDR en USSR, het Westen bood meer brood en spelen dan hun eigen machthebbers....

Bart
02-06-05, 15:27
Geplaatst door wytze
hee zwarte kat,

ik dacht, jij zit hier gisteravond weer een vette party te bouwen, maar nee.
bart is volgens mij zo'n kakgozer uit de elite. die indruk wekt ie tenminste wel. zo'n gassie uit wassenaar of bennebroek.
hij heb een slecht humeur vandaag.


:giechel:

zou ik ook hebben in zijn plaats. :D

Je bent wel grappig. Ik uit de elite??? Was het maar waar.... Ben gewoon een loonslaaf hoor, en kom uit een heel gewoon arbeidersgezin.

Wide-O
02-06-05, 15:30
Geplaatst door Bart
Spanje heeft ook een referendum gehouden, ruim 70% was vóór. Overigens met een opkomst van maar 42%. Hier hoor je nooit iemand erover.

Helemaal gelijk, mea culpa.

Ik werk regelmatig samen met mensen uit Madrid, en je hebt geen idee hoezeer die Europa toegenegen zijn, echt verbazend. Of niet natuurlijk, als er één land baat heeft gehad bij Europa dan is het Spanje wel.

wytze
02-06-05, 15:31
Geplaatst door Bart
Je bent wel grappig. Ik uit de elite??? Was het maar waar.... Ben gewoon een loonslaaf hoor, en kom uit een heel gewoon arbeidersgezin.


echt waar? je klinkt echt als een brallerige vvd-er
wat voor werk doe je daar in engeland?

Wide-O
02-06-05, 15:32
Geplaatst door wytze
hee zwarte kat,

ik dacht, jij zit hier gisteravond weer een vette party te bouwen, maar nee.
bart is volgens mij zo'n kakgozer uit de elite. die indruk wekt ie tenminste wel. zo'n gassie uit wassenaar of bennebroek.
hij heb een slecht humeur vandaag.


:giechel:

zou ik ook hebben in zijn plaats. :D

Jij discussieert een beetje onzindelijk voor mijn gevoel. Ik verdien wellicht 2 keer zoveel als Bart (zeker omdat ik niet in London moet wonen). Dus vuur je pijlen maar op mij af.

mark61
02-06-05, 15:34
Geplaatst door Wide-O
Ik sprak al van die dynamiek. Het steekt mekaar aan.

En blamen doe je in een huwelijk :p "Jij was fout" "Nee jij" "Maar jij was begonnen". Boeit nooit.

Vraag is eerder hoe je dit omkeert. Don't look at me, ik heb geen flauw idee. :moeilijk:

Ik vind de mentaliteit van de burger volledig zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Blame in die zin.

Tsja, das de verantwoordelijkheid van de burgers zelf. En als ze die niet nemen, dan is dat de tijdgeest. Nou ja, de regering zou nog een poging kunnen wagen, maar deze schiet volledig tekort.


Ideologisch ?

Nou ja, zoiets. Mentaliteit. Niet dat die vastligt, en buiten Europa niet dezelfde mentaliteit bestaat of kan gaan bestaan. Ik denk dat Europeanen heel goed weten wat hen bindt, maar dat misschien niet zo makkelijk onder woorden kunnen brengen.

Onafhankelijkheid van de VS kan best een streven zijn van Europa.


100 % van de landen die mochten deelnemen aan een referendum dus.

Nee, er komen er nog 8, als ik het wel heb. O.a. Ierland en Polen


Ergerlijk dat eigenlijk de UK nu de hakbijl in handen heeft, en elk moment kan beslissen om de EU de genadeslag te geven. Brrr.

Dat vind ik nou juist helemaal niet want de UK is per definitie de dwarsligger. Het idee om uitbreiding voor bestuurlijke hervorming te laten gaan is vooral door GB gepromoot, en simpelweg als sabotage. Ik ben dol op Engelsen maar Europees zitten ze alleen maar te zieken. Is ter ook al een procedure om met algemene stemmen een land eruit te zetten?
Dus GB heb ik nooit serieus genomen; een 'nee' stond daar 5 eeuwen geleden al vast. GB's enige belang is het continent verdeeld houden, and they're doing a fine job.


Wat ik wel positief vindt (ik klink nu als een politicus ?) is dat er een debat is geweest in NL.

Ja, dat vind ik ook. Jammer dat het gedeeltelijk zo inhoudsloos is.

Wat ik wel jammer vindt is dat onze moslimse medemens zich weinig in de debatten heeft geroerd (en dat bedoel ik dus niet pesterig).

Vink ook jammer. Toch leeft het IRL wel, onder mijn collega's en wie ik zo al tegenkom.


Allemaal de schuld van Maarten denk ik ;)

Dat moet wel! :)

Wide-O
02-06-05, 15:39
Geplaatst door Bart
DDR en USSR, het Westen bood meer brood en spelen dan hun eigen machthebbers....

Jah, met "Kaufhaus des Westen" als ultiem uithangbord toen. Ik ben blij Oost & West Berlijn bezocht te hebben voor de val van de muur.

Ik besprak dit hele UK/EU gedoe gisteren nog met één van mijn beste vrienden, een NHS tandarts uit Southampton. Nou ja, eigenlijk een Schot. Hij was verbaasd over de uitslagen, want hij ziet ook de voordelen van de EU, hij komt hier ook regelmatig (4 x per jaar) etc.

Die man doet 60 patienten per dag. 60 ! Vintie zelf niet zo heel veel, en ja, hij geeft ze de tijd.

Ik kan me niet voorstellen dat een tandarts hier 60 man per dag ziet :verward: Dat is kei en keihard werken.

Wide-O
02-06-05, 15:48
Geplaatst door mark61
Nou ja, zoiets. Mentaliteit. Niet dat die vastligt, en buiten Europa niet dezelfde mentaliteit bestaat of kan gaan bestaan. Ik denk dat Europeanen heel goed weten wat hen bindt, maar dat misschien niet zo makkelijk onder woorden kunnen brengen.


Misschien tijd om dat 's te bepalen, en dat niet in slogans zoals "vrijheid van mening" etc.



Nee, er komen er nog 8, als ik het wel heb. O.a. Ierland en Polen


Jah, weet ik, ik bedoelde van diegenen die al mochten stemmen. Maar dumkopf als ik ben was ik Spanje al FF vergeten, d'uh...



Dat vind ik nou juist helemaal niet want de UK is per definitie de dwarsligger. Het idee om uitbreiding voor bestuurlijke hervorming te laten gaan is vooral door GB gepromoot, en simpelweg als sabotage. Ik ben dol op Engelsen maar Europees zitten ze alleen maar te zieken. Is ter ook al een procedure om met algemene stemmen een land eruit te zetten?


De UK is volgens mij veel meer "US" dan "EU". Ideologisch dan. Economisch weet ik het niet.



Ja, dat vind ik ook. Jammer dat het gedeeltelijk zo inhoudsloos is.


Ja, nou, ik heb er van geleerd. Kan niet voor anderen spreken. Jij iets geleerd van het Belgiese debat ?

Ik weet alleen sinds vandaag dat, nadat Kamer en Senaat het hadden goedgekeurd, het nu nog door 7 parlementen/deelregeringen moet :alien: En dan maar klagen over EU bureaucratie :D

helly2002
02-06-05, 15:49
De kip en het ei.... Ik denk juist dat het het volk is dat van incidenten halszaken maakt, gevoed door hysterische media. De politiek hobbelt daar gewoon achteraan.

Max had volledig gelijk, de gemiddelde Nederlander is een lui, zelfgenoegzaam figuur dat bekrompenheid maskeert met uiterlijke schijn ("kijk ons eens wereldwijs zijn"). Feit is gewoon dat we het hier nog nooit zo goed hebben gehad als nu, economisch gezien. Het is net als met voetbal, als er goede dingen gebeuren hebben "wij" het gedaan, slechte dingen worden afgewimpeld op de trainer/spelers, i.e. Den Haag/Brussel


hoezo over 1 kam scheren :(

mark61
02-06-05, 18:13
Geplaatst door Wide-O
Misschien tijd om dat 's te bepalen, en dat niet in slogans zoals "vrijheid van mening" etc.

Ja!


De UK is volgens mij veel meer "US" dan "EU". Ideologisch dan. Economisch weet ik het niet.

Denk dat ze juist economisch meer US denken, en ideologisch ergens ertussenin.


Ja, nou, ik heb er van geleerd. Kan niet voor anderen spreken. Jij iets geleerd van het Belgiese debat ?

Nee.


Ik weet alleen sinds vandaag dat, nadat Kamer en Senaat het hadden goedgekeurd, het nu nog door 7 parlementen/deelregeringen moet :alien: En dan maar klagen over EU bureaucratie :D

Grrmpf.

Max Stirner
02-06-05, 18:28
Geplaatst door Zwarte Kat
Jij en Max mogen per direct gedeporteert worden naar een zandbank in de Noordzee.
Wát een arrogantie om zo te denken over de medemens.
- kots -


Ha....iemand op de teentjes getrapt.

Daar doe je het toch uiteindelijk allemaal voor........... :D