PDA

Bekijk Volledige Versie : Think about Morocco, be invited, be involved!



taouanza
01-06-05, 20:10
Persbericht

Rotterdam, 23 mei 2005

Think about Morocco, be invited, be involved!

In het kader van de viering van 400 jaar handelsrelaties tussen Marokko en
Nederland organiseren COS Rijnmond & Midden Holland en studentenvereniging
Eurabia een congres voor Marokkaanse jongeren. Dit congres zal plaatsvinden op 7
juni 2005 van 16.00 tot 23.00 uur op de Erasmus Universiteit, Burgemeester
Oudlaan 50 complex Woudenstein te Rotterdam. De bijeenkomst staat geheel in het
teken van internationale samenwerking met Marokko en het informeren van jongeren
over de economische mogelijkheden in Marokko.

De onderwerpen die tijdens dit congres worden behandeld zijn: stage lopen,
ondernemen en investeren en maatschappelijke projecten opzetten in Marokko.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan de opzet van een wederopbouwproject in het
gebied Al Houceima, dat in februari 2004 werd getroffen door een aardbeving.Arme
gezinnen die hun huis niet af kunnen bouwen worden door middel van het project
geholpen. Voor het wederopbouwproject is een geldbedrag van € 300.000 nodig.
Tijdens het congres zal een inzamelingsactie worden gehouden om hier een
bijdrage aan te leveren.

Sprekers van verschillende organisaties en bedrijven zullen op deze bijeenkomst
ervaringen en kansen bespreken. Hierbij gaat het om wensen en verwachtingen van
organisaties in Marokko en over de vorm van samenwerking met organisaties in
Nederland. Het spreek gedeelte wordt regelmatig afgewisseld met muziek,
entertainment en een heerlijke maaltijd. Marokkaanse muziekgroep Rachid Rbati
verzorgt een feestelijk afsluiting.


Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Fadma Bouchataoui: Tel: 06-41272752
Sadia el Ouahrani : Tel: 06-47694221


web http://www.cosrijnmond.nl

mark61
02-06-05, 13:17
Niet dringen!

AARDIG
03-06-05, 00:20
Leuk initiatief. Ik zal proberen van de partij te zijn. Ik moet toch ergens beginnen, om mijn toekomstplannen voor Marokko te verwezenlijken.

Iwan
03-06-05, 14:21
Geplaatst door mark61
Niet dringen!
Woorom niet.

mark61
03-06-05, 19:40
Geplaatst door Iwan
Woorom niet.

Het enthousiasme voor dit topic is niet bijster groot. Al is het natuurlijk een aankondiging. Wel weet ik dat de overmakingen vanuit Europa naar Marokko al jaren gestaag achteruit gaan. Ik denk dat men zich in toenemende mate concentreert op zijn leven hier, en zich steeds meer burger van een Europees land gaat voelen. Marokko wordt het land van de herinnering. Tragisch misschien, maar ook begrijpelijk.

Iwan
03-06-05, 21:47
Geplaatst door mark61
Het enthousiasme voor dit topic is niet bijster groot. Al is het natuurlijk een aankondiging. Wel weet ik dat de overmakingen vanuit Europa naar Marokko al jaren gestaag achteruit gaan. Ik denk dat men zich in toenemende mate concentreert op zijn leven hier, en zich steeds meer burger van een Europees land gaat voelen. Marokko wordt het land van de herinnering. Tragisch misschien, maar ook begrijpelijk.
Ik dacht dat het een individu keus is.
Je heb blijkbaar een keus genomen. Dit wil niet zeggen dat andereen je moeten volgen.
Marokko is niet heilig hoor. Je mag elke land bekritiezeren behalve.... Proef ik hier angst.

Iwan
03-06-05, 22:07
Geplaatst door taouanza
Persbericht

Rotterdam, 23 mei 2005

Think about Morocco, be invited, be involved!

In het kader van de viering van 400 jaar handelsrelaties tussen Marokko en
Nederland organiseren COS Rijnmond & Midden Holland en studentenvereniging
Eurabia een congres voor Marokkaanse jongeren. Dit congres zal plaatsvinden op 7
juni 2005 van 16.00 tot 23.00 uur op de Erasmus Universiteit, Burgemeester
Oudlaan 50 complex Woudenstein te Rotterdam. De bijeenkomst staat geheel in het
teken van internationale samenwerking met Marokko en het informeren van jongeren
over de economische mogelijkheden in Marokko.

De onderwerpen die tijdens dit congres worden behandeld zijn: stage lopen,
ondernemen en investeren en maatschappelijke projecten opzetten in Marokko.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan de opzet van een wederopbouwproject in het
gebied Al Houceima, dat in februari 2004 werd getroffen door een aardbeving.Arme
gezinnen die hun huis niet af kunnen bouwen worden door middel van het project
geholpen. Voor het wederopbouwproject is een geldbedrag van € 300.000 nodig.
Tijdens het congres zal een inzamelingsactie worden gehouden om hier een
bijdrage aan te leveren.

Sprekers van verschillende organisaties en bedrijven zullen op deze bijeenkomst
ervaringen en kansen bespreken. Hierbij gaat het om wensen en verwachtingen van
organisaties in Marokko en over de vorm van samenwerking met organisaties in
Nederland. Het spreek gedeelte wordt regelmatig afgewisseld met muziek,
entertainment en een heerlijke maaltijd. Marokkaanse muziekgroep Rachid Rbati
verzorgt een feestelijk afsluiting.


Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Fadma Bouchataoui: Tel: 06-41272752
Sadia el Ouahrani : Tel: 06-47694221


web http://www.cosrijnmond.nl
Dit is opzicht een goed initiatief, voor mensen die in marokko willen investeren.

Rabi'ah.
04-06-05, 15:57
Geplaatst door mark61
. Ik denk dat men zich in toenemende mate concentreert op zijn leven hier, en zich steeds meer burger van een Europees land gaat voelen. Marokko wordt het land van de herinnering. Tragisch misschien, maar ook begrijpelijk.

Ik hoor juist dat er de laatste jaren meer mensen teruggaan. Ik ken zelfs een meisje persoonlijk dat is teruggegaan.

Verder bestaan er in Marokko zelfs hele gebieden waar vrijwel alleen Marokkanen van Europese komaf wonen, meestal Fransen of Nederlanders.

Turken gingen altijd al vaker terug, van Marokkanen komt het pas nu een beetje op gang, maar het blijft natuurlijk een kleine minderheid.

Dit eerste is te verklaren doordat Turkije een land is met een gunstiger ondernemersklimaat, een hoger inwonertal en een grotere verstedelijking.

De meeste Marokkanen voelen zich denk ik inderdaad burger van Nederland en hebben zich definitief gevestigd; Marokko is voor hun meer het land van hun familie en een vakantieland.

Waar je roots liggen zeg maar, maar niet dat je daar gaat wonen.


Rabiah.

Iwan
04-06-05, 19:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik hoor juist dat er de laatste jaren meer mensen teruggaan. Ik ken zelfs een meisje persoonlijk dat is teruggegaan.

Verder bestaan er in Marokko zelfs hele gebieden waar vrijwel alleen Marokkanen van Europese komaf wonen, meestal Fransen of Nederlanders.

Turken gingen altijd al vaker terug, van Marokkanen komt het pas nu een beetje op gang, maar het blijft natuurlijk een kleine minderheid.

Dit eerste is te verklaren doordat Turkije een land is met een gunstiger ondernemersklimaat, een hoger inwonertal en een grotere verstedelijking.

De meeste Marokkanen voelen zich denk ik inderdaad burger van Nederland en hebben zich definitief gevestigd; Marokko is voor hun meer het land van hun familie en een vakantieland.

Waar je roots liggen zeg maar, maar niet dat je daar gaat wonen.


Rabiah.
Ik merk iets anders. De meeste marokkanen voelen zich in nederland niet gewenst. Ze willen graag naar marokko teruggaan maar ze zijn bang dat ze in financiele problemen terecht komen. Toch, blijven hopen dat een dag komt om het land te verlaten.

Rabi'ah.
05-06-05, 13:05
Geplaatst door Iwan
Ik merk iets anders. De meeste marokkanen voelen zich in nederland niet gewenst. Ze willen graag naar marokko teruggaan maar ze zijn bang dat ze in financiele problemen terecht komen. Toch, blijven hopen dat een dag komt om het land te verlaten.

Tja.

Ik kan me wel voorstellen dat Marokkanen zich niet gewenst voelen hier, maar je laat je toch niet wegpesten?

Ik ben ook niet van plan om mijn hele leven uitsluitend in NL te wonen, maar remigratieplannen heb ik niet.

Trouwens "teruggaan" naar wat? Ik heb nooit ergens anders gewoond dan in Nederland. Ik ben zelfs nog nooit in mijn land van herkomst geweest.

Ja, natuurlijk heb ik er wel een band mee en wil ik het land waar mijn roots liggen graag eens bezoeken en er misschien zelfs een tijdje wonen, maar Nederland is en blijft mijn thuis.


Rabiah.

mark61
05-06-05, 13:26
Geplaatst door Iwan
Ik merk iets anders. De meeste marokkanen voelen zich in nederland niet gewenst. Ze willen graag naar marokko teruggaan maar ze zijn bang dat ze in financiele problemen terecht komen. Toch, blijven hopen dat een dag komt om het land te verlaten.

Das leuk, medeburgers die hier alleen voor het geld zitten en zo snel mogelijk weg willen. Het mes snijdt aan twee kanten.

Rabi'ah.
05-06-05, 13:30
Geplaatst door mark61
Das leuk, medeburgers die hier alleen voor het geld zitten en zo snel mogelijk weg willen. Het mes snijdt aan twee kanten.

Kip-eivraag.

Waarom denk je dat ze hier zo snel mogelijk weg willen? Omdat het hier zo leuk is voor hen?

Bovendien zijn de motieven waarom mensen in een land wonen hun zaak. Zolang ze zich maar gedragen.

mark61
05-06-05, 13:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Kip-eivraag.

Waarom denk je dat ze hier zo snel mogelijk weg willen? Omdat het hier zo leuk is voor hen?

:) Dat weet ik. En daar wou ik even op wijzen.

B
ovendien zijn de motieven waarom mensen in een land wonen hun zaak. Zolang ze zich maar gedragen.

Nou dat vind ik niet. Een land is geen supermarkt, en een paspoort geen kortingkaart.

Rabi'ah.
05-06-05, 13:36
Geplaatst door mark61

Nou dat vind ik niet. Een land is geen supermarkt, en een paspoort geen kortingkaart.

En geldt dat dan alleen voor Marokkanen of ook voor autochtonen?

Want ik ken ook zat autochtonen die weg zouden gaan als ze de financiële middelen zouden hebben.

mark61
05-06-05, 13:48
Geplaatst door Rabi'ah.
En geldt dat dan alleen voor Marokkanen of ook voor autochtonen?

Want ik ken ook zat autochtonen die weg zouden gaan als ze de financiële middelen zouden hebben.

Das niet te vergelijken. Het gaat over compleet verschillende dingen.

Rabi'ah.
05-06-05, 14:24
Geplaatst door mark61
Das niet te vergelijken. Het gaat over compleet verschillende dingen.

En waarom dan? We zijn toch allemaal gelijk voor de wet?

Ik zie geen verschil tussen een autochtoon die hier alleen maar blijft voor het geld of een allochtoon.

In beide gevallen is er sprake van Nederlanders die zich niet, of weinig verbonden voelen met het land.

Waarom is het dan bij een Nederlander van allochtone afkomst ineens iets anders? :duivels:

AARDIG
05-06-05, 16:19
Geplaatst door Rabi'ah.
En waarom dan? We zijn toch allemaal gelijk voor de wet?

Ik zie geen verschil tussen een autochtoon die hier alleen maar blijft voor het geld of een allochtoon.

In beide gevallen is er sprake van Nederlanders die zich niet, of weinig verbonden voelen met het land.

Waarom is het dan bij een Nederlander van allochtone afkomst ineens iets anders? :duivels:

Precies. Het hoort niet anders te zijn, maar stiekem denkt men wel anders. Ik ben een Nederlander, maar allochtoon. Wanneer ik kritiek uit op de overheid, krijg ik het volgende antwoord; "Wat doe je hier dan, als je het niet leuk vind?" Blijkbaar is kritiek en voortrekkerij bij sommigen alleen van toepassing als je autochtoon bent. :maf3:

Iwan
05-06-05, 18:02
Geplaatst door mark61
:) Dat weet ik. En daar wou ik even op wijzen.

B

Nou dat vind ik niet. Een land is geen supermarkt, en een paspoort geen kortingkaart.
Daar komt aap uit de mauw.
Om eerlijk te zijn voel ik me meer een wereld burger. Ik vind de grenzen die nu bestaan zijn onzin en veroorzaken alleen maar verdeeltijd en ellend in de wereld. Ach ja, mijn gevoelens zijn niet realistische.
Ja , nederland is een supermarkt waar veel voedsel opgeslagen. De meeste allochtonen kwamen hier voor die voedsel en terecht. Mens is net een dier die contuni voedsel zoekt om te overleven.

Iwan
05-06-05, 18:05
Geplaatst door mark61
Das niet te vergelijken. Het gaat over compleet verschillende dingen.
Leg maar uit? Zelf zie ik geen verschil.

taouanza
06-06-05, 12:48
Voor sommige is de sky te limit en andere moeten tevreden zijn met wat ze hebben het kan immers altijd slechter.
Daarom is de ene ambiteus en de andere ondankbaar.
Wie wat is mag Mark61 ff uitleggen. Hij weet alles beter.

taouanza
08-06-05, 12:13
Het was heel leuk er kwamen veel jongeren op af alhoewel het drukker was bij het eten dan in de zaal.
Er was een presentatie over de voortgang in AlHoeceima en ook geld ingezameld. Want er is nog 300000 euro nodig om de rest van de huizen te bouwen.
Ook werden er veel misstanden en vooroordelen over Marokko uit de wereld geholpen.

En ik heb in een deuk gelegen om The Fernacy.:duim: