PDA

Bekijk Volledige Versie : Executie van moslims door Servische "Scorpioenen"



MO_NL
03-06-05, 12:50
Serviërs opgepakt na schokkende video

Acht Servische militairen zijn opgepakt na de vondst van schokkende beelden uit de Joegoslavië-oorlog.

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Milosevic-proces
Op een tien jaar oude video is te zien hoe zij zes moslims uit Srebrenica afslachten. De beelden doken op in de strafzaak tegen ex-president Milosovic in Den Haag. De aanklagers hebben in de rechtszaal niet alles laten zien omdat het beeldmateriaal te schokkend is.

Graf
Zes moslimjongens worden uit een truck geleid. Te zien is hoe er vier van dichtbij worden neergeschoten. Twee anderen moeten de lijken naar een graf dragen. Daarna worden ze zelf vermoord.

Schorpioenen
Het nieuwe bewind in Servië wil graag de banden met Europa aanhalen, en heeft de acht verdachten die op de video te zien zouden zijn, meteen aangehouden. De slachting zou zijn uitgevoerd door de 'Schorpioenen', militairen die vielen onder het toenmalige Servische ministerie van Binnenlandse Zaken.

8000 doden
De beelden zouden het eerste bewijs op video zijn van moord op moslims door Servische troepen onder het bewind van Milosevic. Bij de volkerenmoord in Srebrenica zijn 8000 moslimmannen omgekomen. De enclave stond in die tijd onder controle van Nederlandse militairen.

bron: RTL-Nieuws

catharina
03-06-05, 13:14
Waar is toch de tijd gebleven dat Yehi en Shaheed vol lof en met veel plezier verslag deden over dit soort gruwelijke moordpartijen.

elbasque
04-06-05, 01:38
vuile kruisvaarders...

BiL@L
04-06-05, 10:03
200 duizend doden, bijna 4 miljoen vluchtelingen en ontelbare systematische verkrachtingen. De oorlog in Joegoslavië komt niet door irrationele etnische fanatiekelingen die elkaar zomaar in de haren vliegen. De burgeroorlog hangt samen met de verrechtsing in heel Europa en de economische expansie van de Europese Unie (lees: Duitsland) naar het Oosten. Alleen een sterke internationale progressieve beweging kan nieuwe 'Joegoslaviës' voorkomen.
http://www.gebladerte.nl/10217l13.htm

mark61
04-06-05, 10:12
Geplaatst door BiL@L
De oorlog in Joegoslavië komt niet door irrationele etnische fanatiekelingen die elkaar zomaar in de haren vliegen. De burgeroorlog hangt samen met de verrechtsing in heel Europa en de economische expansie van de Europese Unie (lees: Duitsland) naar het Oosten.

Kunnen ze dat even toelichten?

Daas.

Wide-O
04-06-05, 10:33
Wat ik er zelf nog van weet (niet veel dus) is toen Slovenië de onafhankelijkheid uitriep, Duitsland als eerste Slovenië erkende zonder al te veel (of geen) overleg met de andere EU landen. Menig politicus reageerde uiterst verbaasd, en waarschuwde voor een escalatie in de rest van voormalig Joegoslavië. Een mooi voorbeeld van hoe zinnig het zou zijn dat de EU een wat gecoördineerder buitenlands beleid zou voeren IMHO. De houding daarna, en het weer moeten inroepen van Uncle Sam was tamelijk beschamend.

Of er nu druk uitgeoefend is of niet, feit blijft dat ze daar meer dan bereid waren elkaar de hersens in te slaan, waarbij de historie van de Ustasha in WOII een grote rol speelde.

20 jaar geleden zou ik gezegd hebben dat Mostar voor mij het toonbeeld was van een perfecte multi-religieuze samenleving... het is iets anders uitgedraaid. :(

Enfin, gelukkig staat die brug er weer.

mark61
04-06-05, 11:03
Geplaatst door Wide-O
Wat ik er zelf nog van weet (niet veel dus) is toen Slovenië de onafhankelijkheid uitriep, Duitsland als eerste Slovenië erkende zonder al te veel (of geen) overleg met de andere EU landen. Menig politicus reageerde uiterst verbaasd, en waarschuwde voor een escalatie in de rest van voormalig Joegoslavië. Een mooi voorbeeld van hoe zinnig het zou zijn dat de EU een wat gecoördineerder buitenlands beleid zou voeren IMHO. De houding daarna, en het weer moeten inroepen van Uncle Sam was tamelijk beschamend.

Of er nu druk uitgeoefend is of niet, feit blijft dat ze daar meer dan bereid waren elkaar de hersens in te slaan, waarbij de historie van de Ustasha in WOII een grote rol speelde.

20 jaar geleden zou ik gezegd hebben dat Mostar voor mij het toonbeeld was van een perfecte multi-religieuze samenleving... het is iets anders uitgedraaid. :(

Enfin, gelukkig staat die brug er weer.

Dat dacht ik ook toen ik erover liep. Dat bleek achteraf vlak voor de pleuris uitbrak. Het was er toen al sinister. Stilte voor de storm.

EU-coordinatie is een mooi ding.

Die escalatie was er allang, al zaten ze hier misschien niet op te letten. Het ging oorspronkelijk helemaal niet over onafhankelijkheid, de geest van democratische hervormingen waarde door Oost-Europa, en ook door Joegoslavië. Door het halstarrige verzet van Belgrado / Servië zagen al die deelrepublieken zich genoodzaakt dan maar de onafhankelijkheid uit te roepen. In die volgorde. Het had allemaal voorkomen kunnen worden. Opeens is iedereen dat nu vergeten.

elbasque
04-06-05, 12:39
de balkan...geen pretje