PDA

Bekijk Volledige Versie : Koran vijf maal onteerd op Guantanamo Bay



Joesoef
04-06-05, 10:51
Koran vijf maal onteerd op Guantanamo Bay

Uitgegeven: 4 juni 2005 08:51
Laatst gewijzigd: 4 juni 2005 08:53
WASHINGTON - Bewakers en ondervragers op het Amerikaanse detentiecentrum Guantanamo Bay op Cuba hebben in zeker vijf gevallen moslimgevangenen beledigd door de koran te onteren. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Defensie, dat vrijdag (Amerikaanse tijd) is bekendgemaakt.

De bewakers en ondervragers hebben onder meer tegen een exemplaar van de koran getrapt en er water over uitgegoten. Ook kwam in een geval per ongeluk urine op een koran terecht. Een militair heeft op het voor moslims heilige boek gestaan, aldus brigade-generaal Jay Hood, die het onderzoek de afgelopen drie weken liet uitvoeren. Verder is een keer een Engelstalig scheldwoord op een koran geschreven.

Toilet

In geen geval is er echter een exemplaar van de koran door het toilet gespoeld, zoals het weekblad Newsweek onlangs meldde. Dat bericht leidde onder meer tot rellen in Afghanistan, waarbij doden vielen, en woedende reacties in de hele moslimwereld.

catharina
04-06-05, 11:34
Hoe zit het nu met het verhaal over die moslim die de koran kapot had gescheurd en door de plee spoelde in de hoop dat hij verstopt zou raken? Is dat waar of een broodje aap?

Wide-O
04-06-05, 11:40
Geplaatst door Joesoef
Ook kwam in een geval per ongeluk urine op een koran terecht.

Huh ? :maf3:

Besparingen op TenaLady ? Wat een gelul. :vreemd:

catharina
04-06-05, 11:42
Geplaatst door Wide-O
Huh ? :maf3:

Besparingen op TenaLady ? Wat een gelul. :vreemd:
Misschien iemand die op het toilet stiekem aan het reciteren was en betrapt werd ofzo? WC papier op?

Juwairiyya
04-06-05, 12:56
Urine op koran in Guantanamo Bay

(Novum/AP) - Amerikaanse militaire functionarissen hebben erkend dat in Guantanamo Bay urine op een koran is terechtgekomen, maar ontkennen dat één van de bewakers het heilige boek door het toilet heeft gespoeld. Er werd een onderzoek ingesteld nadat in een Amerikaanse tijdschrift werd geschreven dat militairen met regelmaat de koran misbruikten om gevangenen te intimideren.

De urine kwam volgens het onderzoek via een ventilatieopening op een gevangene en zijn koran terecht. De bewaarder verklaarde naar buiten te zijn gegaan om te plassen. De wind zou de urine door het ventilatiegat hebben geblazen.

Het bericht dat een bewaker in Guantanamo Bay een koran door het toilet gespoeld zou hebben leidde tot wereldwijde verontwaardiging. De gevangene die het voorval meldde aan de FBI, zei later dat hij nooit enige heiligschennis heeft waargenomen.

In het rapport staat verder dat bewaarders op een koran van een gevangene stonden, maar dat daar direct excuses voor werd aangeboden. Een ander exemplaar zou doelbewust weggeschopt zijn. Ook gooiden gevangenbewaarders met waterballonnen, waardoor meerdere heilige boeken nat werden. Ook zouden moslims zelf hun heilige boek schenden. Zo doet de koran dienst als kussen en worden bladzijden uit het boek gescheurd.

De bevelhebber verklaarde dat de gevangenis al bijna tweeëneenhalf jaar een respectvol beleid kent. Ook een woordvoerder van de Amerikaanse minister van defensie Donald Rumsfeld laat weten dat de koran 'serieus en respectvol' wordt behandeld. In Guantanamo Bay op Cuba zitten 540 gevangenen die verdacht worden van terrorisme.

assassijn
04-06-05, 13:29
Nu blijkt dat het Amerikaanse ministerie van Defensie deze uitspraak heeft teruggetrokken.Ze hebben gezegd dat de informatie afkomstig was van een onbetrouwbare bron, en dat het een ondoordachte uitspraak was...aldus CNN.

duende
04-06-05, 15:26
Al die drukte om een pak papier met lettertjes?
Die boudha beelden in Afghanistan die vernield werden dat is pas schande.

Milhouse
05-06-05, 17:25
Geplaatst door catharina
Hoe zit het nu met het verhaal over die moslim die de koran kapot had gescheurd en door de plee spoelde in de hoop dat hij verstopt zou raken? Is dat waar of een broodje aap?
*doodse stilte*

Milhouse
05-06-05, 17:27
Geplaatst door duende
Al die drukte om een pak papier met lettertjes?
Die boudha beelden in Afghanistan die vernield werden dat is pas schande.
Moslims aanbidden nu eenmaal erg graag objecten. Dat zit in hun religie gebakken.

BiL@L
05-06-05, 17:50
Geplaatst door Milhouse
Moslims aanbidden nu eenmaal erg graag objecten. Dat zit in hun religie gebakken.

De Woorden die in de Qor-aan vastgelegd zijn worden beschouwd als het letterlijke Woord van Allaah.

Nu zul je misschien denken "ja en?". Dat ga ik je haarfijn uitleggen. Om te beginnen is het feit dat je dit nog niet wist natuurlijk te wijten aan de Moslims zelf en wellicht ook aan jouw eenzijdige belangstelling.

Om te beginnen zien de moslims Allaah als de Schepper der Hemelen en Aarde en als de Bestuurder van alle zaken. Zij beschrijven Allaah met niets anders dan met waarmee Hij Zichzelf via Zijn laatste boodschapper Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, heeft beschreven. Dit omvat Zijn Namen en Eigenschappen.

Goed, dan nu het belangrijkste.

Het Woord van Allaah duidt op een Eigenschap. Dit betekent dat het onderdeel is van Zijn Eenheid, welke door de moslim overigens te nimmer vergeleken wordt met de schepping. Wanneer een Eigenschap van Allaah ontkent zou worden, dan betekent dit indirect een ontkenning van Allaah en dat is ongeloof. Tevens zal het niet erkennen (ta'teel) van de Namen en Eigenschappen van Allaah ertoe leiden dat er NIETS aanbeden wordt. Maar tegelijkertijd worden er geen vergelijkingen met de schepping (tajseem) gemaakt aan de hand van die Namen en Eigenschappen, aangezien niets en niemand aan Hem gelijk is.[1]

Nu is het wel zo dat het papier gewoon onderdeel van de schepping is, evenals de inkt en andere stoffen die in dat boek verwerkt zijn. Echter, het feit dat Zijn Woord daarin voorkomt, noodzaakt dat er met respect en eerbied (http://binbaaz.blogspot.com/#111623438152905054) mee omgegaan wordt. Niet omdat het een object is, maar omdat het de verzen, Namen en Eigenschappen van Allaah de Verhevene bevat.

Voetnoot:

[1] Dit komt doordat degene die ta'teel begaat (mu'attil) alle Eigenschappen van Allaah ontkent, waardoor het is alsof hij niets aanbid. Aan de andere kant schrijft degene die tajseem begaat (mujassim) antropomorfistische kwaliteiten toe aan Allaah, zoals door te zeggen dat Zijn Ogen als die van ons zijn en dat Zijn Hand als onze handen zijn. Dit is alsof hij een beeld aanbid.

AARDIG
05-06-05, 17:55
Geplaatst door Milhouse
Moslims aanbidden nu eenmaal erg graag objecten. Dat zit in hun religie gebakken.

Dan heb jij het concept Islam niet echt begrepen.

Milhouse
05-06-05, 18:36
Geplaatst door BiL@L
De Woorden die in de Qor-aan vastgelegd zijn worden beschouwd als het letterlijke Woord van Allaah.

Nu zul je misschien denken "ja en?". Dat ga ik je haarfijn uitleggen. Om te beginnen is het feit dat je dit nog niet wist natuurlijk te wijten aan de Moslims zelf en wellicht ook aan jouw eenzijdige belangstelling.

Om te beginnen zien de moslims Allaah als de Schepper der Hemelen en Aarde en als de Bestuurder van alle zaken. Zij beschrijven Allaah met niets anders dan met waarmee Hij Zichzelf via Zijn laatste boodschapper Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, heeft beschreven. Dit omvat Zijn Namen en Eigenschappen.

Goed, dan nu het belangrijkste.

Het Woord van Allaah duidt op een Eigenschap. Dit betekent dat het onderdeel is van Zijn Eenheid, welke door de moslim overigens te nimmer vergeleken wordt met de schepping. Wanneer een Eigenschap van Allaah ontkent zou worden, dan betekent dit indirect een ontkenning van Allaah en dat is ongeloof. Tevens zal het niet erkennen (ta'teel) van de Namen en Eigenschappen van Allaah ertoe leiden dat er NIETS aanbeden wordt. Maar tegelijkertijd worden er geen vergelijkingen met de schepping (tajseem) gemaakt aan de hand van die Namen en Eigenschappen, aangezien niets en niemand aan Hem gelijk is.[1]

Nu is het wel zo dat het papier gewoon onderdeel van de schepping is, evenals de inkt en andere stoffen die in dat boek verwerkt zijn. Echter, het feit dat Zijn Woord daarin voorkomt, noodzaakt dat er met respect en eerbied (http://binbaaz.blogspot.com/#111623438152905054) mee omgegaan wordt. Niet omdat het een object is, maar omdat het de verzen, Namen en Eigenschappen van Allaah de Verhevene bevat.

Voetnoot:

[1] Dit komt doordat degene die ta'teel begaat (mu'attil) alle Eigenschappen van Allaah ontkent, waardoor het is alsof hij niets aanbid. Aan de andere kant schrijft degene die tajseem begaat (mujassim) antropomorfistische kwaliteiten toe aan Allaah, zoals door te zeggen dat Zijn Ogen als die van ons zijn en dat Zijn Hand als onze handen zijn. Dit is alsof hij een beeld aanbid.
Geldt dit ook voor andereinformatiedragers, zoals een CD, DVD, memorystick of een harddisk?

Kan je mij vertellen hoe ik mijn electronische versie van de koran op mijn harde schijf eerbiedig behandel?

Mijn computer staat bijvoorbeeld op de grond. De HD zit dus min of meer ter hoogte van mijn voeten. Mag dat?
Mag ik dit bestand zo maar wissen?
Ik heb ook plaatjes van honden op mijn HD. Hoe zit het daar mee?

Rabi'ah.
05-06-05, 19:03
Geplaatst door AARDIG
Dan heb jij het concept Islam niet echt begrepen.

Precies.

Een van de belangrijkste dingen in de islam is juist dat je niets mag vereren of aanbidden behalve Allah..........en shirk of afgoderij is dus ook de enige zonde die niet vergeven kan worden.

Rabi'ah.
05-06-05, 19:06
Geplaatst door duende
Al die drukte om een pak papier met lettertjes?
Die boudha beelden in Afghanistan die vernield werden dat is pas schande.

Ach natuurlijk.

De heilige objecten van de ene godsdienst mogen niet bezoedeld worden, maar die van de andere wel.

Weten we ook weer dat jij doet aan selectieve verontwaardiging en meten met twee maten.:duim:

Wide-O
05-06-05, 20:06
Geplaatst door Milhouse
Kan je mij vertellen hoe ik mijn electronische versie van de koran op mijn harde schijf eerbiedig behandel?


Wat slim en stoer zeg.

Ik ben geen geleerde, maar ik vermoed dat als jij er plezier in schept om dat bestand te verwijderen (niet dat je't echt er op hebt staan, maggoed), er weinig moslims dit zullen vergelijken met het opzettelijk vernederen in een situatie van gevangenschap waarbij zelfs de conventie van Genève (figuurlijk) door de plee gespoeld is.



Mijn computer staat bijvoorbeeld op de grond. De HD zit dus min of Ik heb ook plaatjes van honden op mijn HD. Hoe zit het daar mee?

Ligt er maar aan of jij daar ook bijstaat en wat je al of niet met die trouwe viervoeters aan het doen bent. :boogjes:

tr_imparator
05-06-05, 20:31
Geplaatst door Milhouse
Geldt dit ook voor andereinformatiedragers, zoals een CD, DVD, memorystick of een harddisk?

Kan je mij vertellen hoe ik mijn electronische versie van de koran op mijn harde schijf eerbiedig behandel?


dat zijn allemaal nulletjes en eentjes niet de Koran :hihi:

duende
06-06-05, 08:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Ach natuurlijk.

De heilige objecten van de ene godsdienst mogen niet bezoedeld worden, maar die van de andere wel.

Weten we ook weer dat jij doet aan selectieve verontwaardiging en meten met twee maten.:duim:
Meten met twee maten?? Ik vraag me alleen af waar de Taliban zich zo druk over maken, als ze zelf schuldig zijn aan het vernielen van een paar boedha beelden die daar al 3000 jaar stonden.

IbnRushd
06-06-05, 10:56
Geplaatst door duende
Meten met twee maten?? Ik vraag me alleen af waar de Taliban zich zo druk over maken, als ze zelf schuldig zijn aan het vernielen van een paar boedha beelden die daar al 3000 jaar stonden.

Wat wil je daarmee zeggen? Dat 't toegestaan is om de Qoran te verminken? Dat je blij bent dat 't gebeurd is? Kwaad bestrijd je toch niet met kwaad? Of wel soms?

Ik begrijp je redenering niet.

duende
06-06-05, 11:42
Geplaatst door IbnRushd
Wat wil je daarmee zeggen? Dat 't toegestaan is om de Qoran te verminken? Dat je blij bent dat 't gebeurd is? Kwaad bestrijd je toch niet met kwaad? Of wel soms?

Ik begrijp je redenering niet.
Nee ik wil alleen maar zeggen dat de hardste jankers In dit geval de Taliban niet moeten klagen. Ze hebben zelf als beeldenstormers gehandeld dus....vul de rest zelf maar in.
wat ook nog een leuk detail is, is dat ik hier indertijd met enige collega's over gediscussieerd heb.
Hun antwoord was:Van Allah mogen er geen afgodsbeelden aanbeden worden. dus de taliban had gelijk.

Hamza-T
06-06-05, 14:31
Al die drukte om een pak papier met lettertjes?
Die boudha beelden in Afghanistan die vernield werden dat is pas schande.

Die beelden werden niet eens meer gebruikt, omdat haast de gehele bevolking overgegaan is tot de Islaam.
En als ze tegen de vlakte gaan dan is dit opeens een schande?
Mensen in Breda die gaan stappen pissen tegen de grote kerk omhoog, maar als er een moskee gebouwd word dan gaan ze (veel mensen) zeuren dat ze in Turkije ook geen kerk mogen bouwen.

duende
06-06-05, 15:00
Geplaatst door Hamza-T
Die beelden werden niet eens meer gebruikt, omdat haast de gehele bevolking overgegaan is tot de Islaam.
En als ze tegen de vlakte gaan dan is dit opeens een schande?
Mensen in Breda die gaan stappen pissen tegen de grote kerk omhoog, maar als er een moskee gebouwd word dan gaan ze (veel mensen) zeuren dat ze in Turkije ook geen kerk mogen bouwen.
Voor boudhisten wel, die ook aan de herren van de taliban gevraagd hebben om ze te laten staan. Dus daarom nogmaals de taliban moet niet janken. En de moslims die het ook goed vonden dat die beelden gesloopt zijn ook niet.

Tomas
06-06-05, 15:03
Geplaatst door Hamza-T
Die beelden werden niet eens meer gebruikt, omdat haast de gehele bevolking overgegaan is tot de Islaam.
En als ze tegen de vlakte gaan dan is dit opeens een schande?


Respect voor historie en andere culturen is soms ver te zoeken.

beachboy
06-06-05, 15:07
Geplaatst door Milhouse
Moslims aanbidden nu eenmaal erg graag objecten. Dat zit in hun religie gebakken.

Denken jullie dat er iemand wakker ligt als de bijbel door de pot wordt gespoeld.En dat er mensen vermoord worden zoals in Afghanistan.Er zijn ook nog moslims vermoord,dat is helemaal niet te begrijpen.

Zwarte Kat
06-06-05, 15:16
Geplaatst door Hamza-T
Die beelden werden niet eens meer gebruikt, omdat haast de gehele bevolking overgegaan is tot de Islaam.
En als ze tegen de vlakte gaan dan is dit opeens een schande?


Dezelfde mensen die de Boeddha beelden hebben opgeblazen waren vorige week ook verantwoordelijk voor het opblazen van een moskee met daarin tientallen broeders.....
Is dat ook al geen schande?

duende
06-06-05, 15:24
Geplaatst door Tomas
Respect voor historie en andere culturen is soms ver te zoeken.
Dat begrijp je niet, jongen.
Het wordt ook tijd dat die steenhopen bij Gizeh gesloopt worden.
Die dingen worden al eeuwen niet meer gebruikt.

IbnRushd
06-06-05, 15:25
Geplaatst door duende
Voor boudhisten wel, die ook aan de herren van de taliban gevraagd hebben om ze te laten staan. Dus daarom nogmaals de taliban moet niet janken. En de moslims die het ook goed vonden dat die beelden gesloopt zijn ook niet.

De Amerikanen hebben zojuist bijna de hele Iraakse musea met daarin belangrijke historische stukken en historische monumenten en dergelijke vernield. Niemand klaagt, behalve een kleine elite antropologen en verwante luien. \

Ik wil je enkel aangeven dat Amerikanen niet van hun fouten leren. Ze blijven maar met mensen kwetsen.

Wat betreft jouw bovenstaande reactie. Ik vind en velen ook dat die Boeddhabeelden geen gevaar opleverde voor de talibanen.
Derhalve is 't ook geen reden voor de Amerikanen (mits ze dezelfde gedachtegang hebben als jij) om andere moslims mee te kwetsen.

duende
06-06-05, 15:25
Geplaatst door Zwarte Kat
Dezelfde mensen die de Boeddha beelden hebben opgeblazen waren vorige week ook verantwoordelijk voor het opblazen van een moskee met daarin tientallen broeders.....
Is dat ook al geen schande?
daar gaat het dus om..deze lui hebben nergens respect voor.
Desalniettemin dat ze zonder vorm van proces vastgehouden worden in Guantanamo bay is wel een schande.

duende
06-06-05, 15:30
Geplaatst door IbnRushd
De Amerikanen hebben zojuist bijna de hele Iraakse musea met daarin belangrijke historische stukken en historische monumenten en dergelijke vernield. Niemand klaagt, behalve een kleine elite antropologen en verwante luien. \

Ik wil je enkel aangeven dat Amerikanen niet van hun fouten leren. Ze blijven maar met mensen kwetsen.

Wat betreft jouw bovenstaande reactie. Ik vind en velen ook dat die Boeddhabeelden geen gevaar opleverde voor de talibanen.
Derhalve is 't ook geen reden voor de Amerikanen (mits ze dezelfde gedachtegang hebben als jij) om andere moslims mee te kwetsen.
Begrijp me niet verkeerd..
Ik vind het ook niet goed dat boeken, beelden en andere cultureel belangrijke zaken ontwijd en of beschadigd worden.
Ik fok de boel hier soms graag op.
En kijk graag naar de reacties..en een heleboel reacties vind ik behoorlijk dubbel.

mark61
06-06-05, 15:32
Geplaatst door IbnRushd
De Amerikanen hebben zojuist bijna de hele Iraakse musea met daarin belangrijke historische stukken en historische monumenten en dergelijke vernield.

Nou, dat lag ietsje anders. De musea en monumenten zijn geplunderd door Irakezen, en de Amerikanen hadden wat andere prioriteiten.

IbnRushd
06-06-05, 15:32
Geplaatst door duende
Begrijp me niet verkeerd..
Ik vind het ook niet goed dat boeken, beelden en andere cultureel belangrijke zaken ontwijd en of beschadigd worden.
Ik fok de boel hier soms graag op.
En kijk graag naar de reacties..en een heleboel reacties vind ik behoorlijk dubbel.

Soms moet je afwegen en geen oude koeien uit de sloot halen zoals velen nog steeds doen, incl. ik. :D
En ik verweet je ook niks, dus bij deze.

IbnRushd
06-06-05, 15:36
Geplaatst door mark61
Nou, dat lag ietsje anders. De musea en monumenten zijn geplunderd door Irakezen, en de Amerikanen hadden wat andere prioriteiten.

Ik heb 't over die bombardementen. En 't is waar dat veel criminelen daar gebruik van hebben gemaakt. Amerikaanse troepen hadden op dat moment andere prioriteiten. Tja, Amerikaanse soldaten bestond voornamelijk uit ongedierte, criminelen, illegalen etc.

Zwarte Kat
06-06-05, 15:41
Geplaatst door duende
daar gaat het dus om..deze lui hebben nergens respect voor.
Desalniettemin dat ze zonder vorm van proces vastgehouden worden in Guantanamo bay is wel een schande.

Volgens mij zitten er maar weinig Taliban-fundies vast in Guatanamo.
Maar die paar die er zitten mogen van mij voorlopig nog wel ff verder wegrotten........
Beter in een cel in Guatanamo dan los over straat in Afghanistan.
Het zijn levensgevaarlijke psychopaten........

duende
06-06-05, 15:45
Geplaatst door Zwarte Kat
Volgens mij zitten er maar weinig Taliban-fundies vast in Guatanamo.
Maar die paar die er zitten mogen van mij voorlopig nog wel ff verder wegrotten........
Beter in een cel in Guatanamo dan los over straat in Afghanistan.
Het zijn levensgevaarlijke psychopaten........
Nee het zijn echte idealisten :blowen:

Zwarte Kat
06-06-05, 15:58
Geplaatst door duende
Nee het zijn echte idealisten :blowen:

En ze hebben het zo goed voor met hun medemens :blowen:

duende
06-06-05, 16:07
Geplaatst door Zwarte Kat
En ze hebben het zo goed voor met hun medemens :blowen:
Het allerbeste