PDA

Bekijk Volledige Versie : De methode hoe we met het referendum belazerd werden!



Ron Haleber
05-06-05, 08:13
De methode hoe we met het referendum belazerd werden. Of: de populariteit van de communistische "volksdemocratie" bij politici van Groen Links !


Het bekende GroenLinks raadslid van stadsdeel Zeeburg, Mellouki Cadat zet de 'slimme' truc van onze politici uiteen op http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1848/

Ik zette daar eerst mijn eigen standpunt uiteen:

De gap in geloofwaardigheid herhaald in Zeeburg.

Al een twee maanden geleden toonde ik de enorme gap aan die er tussen de politici en de burgers bestaat en die nu weer onomstotelijk blijkt in: “Burgers van Zeeburg wordt wakker!”.

http://www.zeeburgnieuws.nl/nieuws/politiek/leefbaar_zeeburg_01.html

Ik ging daartoe met name in op de gap in illusie en realiteit die tussen politici en burgers bestaat tav de integratie van allochtonen. Webmaster Martin van Etten nam toen de moeite deze op punten na te gaan met als conclusie: “Rons analyse van de situatie wordt ondersteund door de vorige maand verschenen Diversiteits- en integratiemonitor 2004”.


Nu zien we met het Referendum dezelfde gap in geloofwaardigheid weerspiegeld en herhaald in de kloof die bestaat tussen Rijk en Arm in ons Stadsdeel - primair samenvallend met de kloof tussen autochtoon-allochtoon.

De lokale politici passen op hun beurt dezelfde leugenachtige partijpolitieke trucs toe zoals de nationale politici, om hierover dikke mist te scheppen. Het grappigst is de propagandistische oplichterstruc van Mellouki Cadat:

“Het referendum zorgt dat de kloof tussen burger en politiek nooit zo klein is geweest. De Nederlandse kiezer geeft een signaal. Hij wil wat met de politiek. Hij wil dat naar hem wordt geluisterd. Dit is winst. En GroenLinks mag er trots op zijn. Deze politieke vernieuwing is te danken aan de inzet van GroenLinks”. (zie website Cadat)

Cadat viert via deze tegenspraak op zijn website dus 'trots' een GL-overwinning en wuift de argumenten van de kiezers luchtig weg:

"Dat Grondwet voor Europa niet hierover ging doet er niet toe. Onbekend is onbemind. En wat bekend is wordt ten onrechte geassocieerd met de spanningen in de multiculturele wijken, de moord op Theo van Gogh, het mondiale terrorisme… en Europa. Weg dus met de Grondwet! En daar ligt een paradox: de nee-stemmers zorgen om onjuiste en onrechtmatige redenen ervoor dat het Verdrag van Nice van toepassing op Nederland blijft."


Raadslid Cadats verweer hiertegen was:


Het gaat niet om een truc: was het kiezersvolk massaal thuis gebleven dan kon je het hebben over massaal wantrouw t.a.v het Politiek met een grote ‘P’. Nederlanders hebben massaal gehoor gegeven aan de oproep om te gaan stemmen. Hiermeen maken zij overduidelijk dat zij belangstelling in de Politiek hebben. De Politieke ruimte die zij krijgen met het Referendum als een vorm van Directe Democratie hebben zij Massaal gebruikt om hun Wantrouw t.a.v. de politiek met een kleine ‘p’ (i.e. de politieke elite) op de Politieke Arena rond te bazuinen.

Mijn reply daarop:


Vanuit Cadats logica geredeneerd: Als morgen dus een rechtse club een referendum houdt over het afschaffen van de Sociale Verzekeringen en 90% van het volk komt op en stemt tegen. Dan kan Rechts met goed recht zeggen: “Het kiezersvolk is massaal opgekomen. Nederlanders hebben massaal gehoor gegeven aan de oproep om te gaan stemmen. Hiermee maken zij overduidelijk dat zij belangstelling in onze Politiek hebben”. En dus kunnen wij op grond van de democratie de Sociale Verzekeringen rustig afschaffen!

Bij de Franse communisten van Cadats PCF noemen ze die truc met een duur woord ‘dialektiek’.

Ik voegde hier aan toe:

Korte toelichting op Cadats Sovjet-truc die momenteel zo populair is bij de politici.

Als politicus belichaam je dus De Politiek. Daartoe moet je kunnen verwijzen naar de hoge opkomst van het stemvee voor jouw Politiek. In de USSR verkreeg je die hoge opkomst door de weigerachtigen van het Stemmen te bestraffen met een strafkamp in Siberië.

De Cadats van vandaag zijn veel slimmer geworden om hetzelfde te bereiken: je lanceert de grootst mogelijke onzin en doemscenaio’s als ‘het licht gaat uit’, ‘een nee-stem levert oorlog op’, ‘verzet tegen de euro is emotioneel, populistisch en heeft niets met Europa te maken’ en meer van die grote kolder.

De intelligentsia van het stemvee wordt dan woedend. De dommen worden doodsbang. In elk geval is op die manier een hoge opkomst verzekerd.

Daarbij moet je de dekmantel waarover je laat stemmen - net als in de USSR - zo vaag mogelijk houden. Dus liefst zogenaamd over ‘verkiezen’ van de Grote Leiders laten gaan: over hun formele rol en die van hun Centrale Cimité dat over het stemvee beslist.

Je behaalt dan als politicus scores van 98,5% en dus kun je als politicus verder je gang gaan…

Dat het stemvee over iets heel anders meende te stemmen, lap je natuurlijk aan je laars!

Cadat zal dit vanuit zijn communistische Franse PCF-traditie terecht “volksdemocratie” noemen.

En vanzelfsprekend leent het door Cadat zo geroemde referendum zich bij uitstek voor die door hem beoogde “volksdemocratie” waar het volk er niet meer toe doet!






Mellouki Cadat is raadslid van Groen Links in Zeeburg & Voorzitter van Magenta waaronder het MDI valt.

Hij stelde bij GL het afschaffen van de hoofddoek voor en het opheffen van islamitische scholen. Dit vanuit zijn afkomst uit de laïcistische Franse politiek en loyaliteit aan de Parti Communiste Français (PCF).

Orakel
05-06-05, 22:26
Errm... :vreemd: dus het was een truc? Toch? Ofnie?

Assik ut goed begrijp dan hebben de Linksen zich hard gemaakt voor een referendum, omdat ze 'svoorhands wisten dat het volk tegen zou stemmen?

Ron Haleber
06-06-05, 12:53
Geplaatst door Orakel
Errm... :vreemd: dus het was een truc? Toch? Ofnie?

Assik ut goed begrijp dan hebben de Linksen zich hard gemaakt voor een referendum, omdat ze 'svoorhands wisten dat het volk tegen zou stemmen?

Dat laatste opportunisme zal zeker meegespeeld hebben. Daarin heb je volgens mij gelijk. :hihi:


Maar mij ging het om het vreemde gedoe dat "er een democratisch feest gevierd werd", zowel bij links en bij rechts.

Ik meende daarbij de truc te ontmaskeren die bij onder meer Groen Links gebruikt werd. Het feit dat men campagne voerde voor iets waar het overgrote deel van de GL en PvdA-kiezers het totaal niet mee eens waren, moest verzwegen worden. En dus had men het maar over een "democratisch feest "...


Voor die schandalige manipulatie leverde Mellouki Cadat m.i. een doorzichtige truc waarbij hij achteraf de kiezers de schuld in de schoenen schoof door ze ook nog oneigenlijke argumenten toe te dichten. Maar met name door de hoge opkomst als overwinning te zien van Groen Links, lijkt mij dit te ruiken naar de oplichterij van de vroegere 'volkdemocratie'... :boos: