PDA

Bekijk Volledige Versie : Schengen-Dublin referendum: Ja



Prlwytzkofski
05-06-05, 15:22
Zwitserland referendumszondag:
Schengen Dublin: aangenomen.
Homohuwelijk: aangenomen.

Hopp Schwiiz. :chef:

Tomas
05-06-05, 15:24
Geplaatst door Prlwytzkofski
Referendumszondag:
Schengen Dublin: aangenomen.
Homohuwelijk: aangenomen.

Hopp Schwiiz. :chef:

Dus net jullie eigen ondergang afgeroepen?

Prlwytzkofski
05-06-05, 15:38
Geplaatst door Tomas
Dus net jullie eigen ondergang afgeroepen?

Door uitsterving ?

Tomas
05-06-05, 15:40
Geplaatst door Prlwytzkofski
Door uitsterving ?

Dat had je niet eerder kunnen bedenken?

Prlwytzkofski
05-06-05, 15:45
Een complot !
:schrik:

Marsipulami
05-06-05, 15:53
Zwitserland zoekt dus verder toenadering tot Europa. De Emmenthal-kaas is dus goed bezig om de Gouda-kaas van zijn plaats te verdringen.

Prlwytzkofski
05-06-05, 16:01
Geplaatst door Marsipulami
Zwitserland zoekt dus verder toenadering tot Europa.

Omgekeerd.
Hoe je een referendum werkt leren jullie ook nog wel.

Wide-O
05-06-05, 16:13
Proficiat !

Nu die pijp nog ;)

(nee hoor, ik snapte dat ei-kip verhaal al behoorlijk goed.)

Wide-O
05-06-05, 18:55
Zwitsers willen Schengen en homo-rechten


BERN - De Zwitsers hebben voor de deelname van hun land aan het Schengen-verdrag gestemd. Dat betekent dat paspoortcontroles aan de Zwitserse grens voor inwoners van de Schengen-landen, waaronder België, vanaf 2007 tot het verleden behoren. Het voorstel van de regering haalde het met 55 procent. De Zwitsers moesten zich ook uitspreken over de vraag of homoseksuele stellen meer rechten moeten krijgen. Deze vraag werd door 58 procent van de kiezers met ja beantwoord.

Gezien de uitslagen van de recente referenda over de Europese grondwet in Frankrijk en Nederland werd er vooraf aan getwijfeld of het voorstel over de deelname aan Schengen het zou halen. Commentatoren dachten dat de kiezers door de uitslag van het Franse en Nederlandse referendum makkelijker ’nee’ zouden durven zeggen.
De Zwitserse coalitieregering wilde aansluiting bij de Schengenzone, omdat dit volgens haar de Zwitserse economie ten goede zal komen. Meer open grenzen zullen de inkomsten uit toerisme doen toenemen en de toegang tot de Europese markt verbeteren.

Vorig jaar werden Zwitserse automobilisten onaangenaam verrast toen Duitsland zonder waarschuwing vooraf intensieve controles ging uitvoeren aan de grens. Terwijl Zwitsers normaal gesproken zonder meer mochten doorrijden, moesten zij nu in de file staan. Deze Duitse beleidswijziging veroorzaakte een aanzienlijke toename in de Zwitserse steun voor aansluiting bij de Schengenzone.

Wide-O
05-06-05, 18:57
Klopt dat laatste Prlw, of is dat dichterlijke vrijheid ?

Prlwytzkofski
05-06-05, 19:44
Geplaatst door Wide-O
Klopt dat laatste Prlw, of is dat dichterlijke vrijheid ?

Oncontroleerbaar, ik geloof er niet zo veel van. Zover ik weet, bestaan er geen opinie-onderzoeken in die richting. Betroffen van die actie waren destijds de kantons Schaffhausen en Basel. Schaffhausen was vandaag tegen, Basel voor. Destijds kwamen in het TV nieuws vooral tierende Duitse pendelaars in beeld.
De ja-meerderheid kwam van de grote steden en de Romandie (Frans Zwitserland); dezelfde coalitie, die de burgeroorlog van 1848 gewonnen heeft.

Wide-O
05-06-05, 22:25
Geplaatst door Prlwytzkofski
[B]Oncontroleerbaar, ik geloof er niet zo veel van. Zover ik weet, bestaan er geen opinie-onderzoeken in die richting. Betroffen van die actie waren destijds de kantons Schaffhausen en Basel. Schaffhausen was vandaag tegen, Basel voor. Destijds kwamen in het TV nieuws vooral tierende Duitse pendelaars in beeld.


Op den duur krijg je haast gevoel voor suspecte stukken berichtgeving :tover:



De ja-meerderheid kwam van de grote steden en de Romandie (Frans Zwitserland); dezelfde coalitie, die de burgeroorlog van 1848 gewonnen heeft.

Ik heb ooit 3 x 1 week les gegeven in Fribourg (kanton-overheid). Ze vonden mijn Frans accent zo schattig :hihi: Aan een aantal programmeurs die onder andere een beheerprogramma maakten voor heroine-verstrekking, omdat gebleken was dat methadon nog verslavender was. (Hard werken was dat, maar eigenlijk nog nooit zo goed betaald geweest in mijn leven :duizelig: )

Ik weet niet of dat idee nog steeds geldig is daar (dit was in 1997), maar ik viel in ieder geval van mijn stoel toen ik dat hoorde :) Zwitserland was toch koekoeksklokken, en niks meer, right ?

Enfin, ik wil het wel googlen, maar vertel 's wat meer over die referenda daar als je wil. Werkt dat ? Wat meer ervaring mee toch ?

Prlwytzkofski
05-06-05, 23:25
Geplaatst door Wide-O
Ik weet niet of dat idee nog steeds geldig is daar (dit was in 1997), maar ik viel in ieder geval van mijn stoel toen ik dat hoorde :) Zwitserland was toch koekoeksklokken, en niks meer, right ?

Zürich, Basel en (geloof ik) Solothurn doen dat nog steeds, intussen misschien nog wel meer. Zürich heeft enorme drugsproblemen gehad (Het 'Needle Park' was wereldbekend). Er is een tegenstrategie bedacht, waar van die heroïneverstrekking een onderdeel is, en die bleek, in een pilot-projekt van de stad Zürich, voor iedereen zichtbaar te werken. Over de hele kwestie zijn vier referenda gehouden (gemeentelijk en kantonaal) ; het laatste werd met een 75% meerderheid gewonnen. Voor tastbare resultaten heeft de burger hier een zwak.


Enfin, ik wil het wel googlen, maar vertel 's wat meer over die referenda daar als je wil. Werkt dat ? Wat meer ervaring mee toch ?
Soms wel soms niet, op plaatselijk niveau veel beter als landelijk. Gelukkig wordt heel veel plaatselijk besloten; tot belastingtarieven aan toe. Als Bern net zoveel te vertellen had als den Haag kon jet het systeem denk ik wel vergeten.

Wide-O
05-06-05, 23:45
Geplaatst door Prlwytzkofski
Zürich, Basel en (geloof ik) Solothurn doen dat nog steeds, intussen misschien nog wel meer. Zürich heeft enorme drugsproblemen gehad (Het 'Needle Park' was wereldbekend). Er is een tegenstrategie bedacht, waar van die heroïneverstrekking een onderdeel is, en die bleek, in een pilot-projekt van de stad Zürich, voor iedereen zichtbaar te werken. Over de hele kwestie zijn vier referenda gehouden (gemeentelijk en kantonaal) ; het laatste werd met een 75% meerderheid gewonnen. Voor tastbare resultaten heeft de burger hier een zwak.


Ah, bedankt, dan had ik het toch niet gedroomd/bij elkaar verzonnen. Ik heb nooit iets dergelijks gehoord hier in B of NL (en wij zijn hier zoooo hip), dus ik vroeg me op den duur af of de informatie die ik kreeg van een gek kwam of dat ik het zelf verkeerd begrepen had.

Net nog de emails teruggevonden, ik werkte toen voor het Centre Informatique de l'Etat de Fribourg. :zozo:




Soms wel soms niet, op plaatselijk niveau veel beter als landelijk. Gelukkig wordt heel veel plaatselijk besloten; tot belastingtarieven aan toe. Als Bern net zoveel te vertellen had als den Haag kon jet het systeem denk ik wel vergeten.

"Subsidiariteit" anyone ? ;)

Over Bern gesproken... ik nam ooit een vlucht naar "Bern" met Crossair, pokkeduur.

"Bern" bleek een weiland met een barak. Toch één formica tafeltje buiten waar "Hertz" huisde. De sleutels van mijn Mondeno lagen erop :hihi:

2 weken geleden nog in Beckenried overnacht, kejje dat ?

Prlwytzkofski
06-06-05, 08:55
Geplaatst door Wide-O
Ah, bedankt, dan had ik het toch niet gedroomd/bij elkaar verzonnen. Ik heb nooit iets dergelijks gehoord hier in B of NL (en wij zijn hier zoooo hip), dus ik vroeg me op den duur af of de informatie die ik kreeg van een gek kwam of dat ik het zelf verkeerd begrepen had.



Zo zie je maar weer.. à propos koekoeksklokken, Zwitserland heeft de grootste Nobelprijsdichtheid per hoofd van de bevolking ter wereld; vooral dank zij de ETH Zürich. Die prijzen stammen niet uit de koekoeksklok ontwikkeling.