PDA

Bekijk Volledige Versie : kingdom of heaven



Siah
06-06-05, 12:26
The Independent (http://news.independent.co.uk/world/fisk/story.jsp?story=643941)
Why Ridley Scott’s story of the Crusades struck such a chord in a Lebanese cinema

Having lived in Lebanon 29 years, I too found tears of laughter running down my face
Saturday, 4th June 2005, by Robert Fisk

Long live Ridley Scott. I never thought I’d say this. Gladiator had a screenplay that might have come from the Boy’s Own Paper. Black Hawk Down showed the Arabs of Somalia as generically violent animals. But when I left the cinema after seeing Scott’s extraordinary sand-and-sandals epic on the Crusades, Kingdom of Heaven, I was deeply moved - not so much by the film, but by the Muslim audience among whom I watched it in Beirut.

I know what the critics have said. The screenplay isn’t up for much and Orlando Bloom, playing the loss-of-faith crusader Balian of Ibelin, does indeed look - as The Independent cruelly observed - like a backpacker touring the Middle East in a gap year.

But there is an integrity about its portrayal of the Crusades which, while fitting neatly into our contemporary view of the Middle East - the moderate crusaders are overtaken by crazed neo-conservative barons while Saladin is taunted by a dangerously al-Qa’ida-like warrior - treats the Muslims as men of honour who can show generosity as well as ruthlessness to their enemies.

It was certainly a revelation to sit through Kingdom of Heaven not in London or New York but in Beirut, in the Middle East itself, among Muslims - most of them in their 20s - who were watching historical events that took place only a couple of hundred miles from us. How would the audience react when the Knights Templars went on their orgy of rape and head-chopping among the innocent Muslim villagers of the Holy Land, when they advanced, covered in gore, to murder Saladin’s beautiful, chadored sister? I must admit, I held my breath a few times.

I need not have bothered. When the leprous King of Jerusalem - his face covered in a steel mask to spare his followers the ordeal of looking at his decomposition - falls fatally ill after honourably preventing a battle between Crusaders and Saracens, Saladin, played by that wonderful Syrian actor Ghassan Massoud - and thank God the Arabs in the film are played by Arabs - tells his deputies to send his own doctors to look after the Christian king.

At this, there came from the Muslim audience a round of spontaneous applause. They admired this act of mercy from their warrior hero; they wanted to see his kindness to a Christian.

There are some things in the film which you have to be out here in the Middle East to appreciate. When Balian comes across a pile of crusader heads lying on the sand after the Christian defeat at the 1187 battle of Hittin, everyone in the cinema thought of Iraq; here is the nightmare I face each time I travel to report in Iraq. Here is the horror that the many Lebanese who work in Iraq have to confront. Yet there was a wonderful moment of self-deprecation among the audience when Saladin, reflecting on his life, says: "Somebody tried to kill me once in Lebanon."

The house came down. Everyone believed that Massoud must have inserted this line to make fun of the Lebanese ability to destroy themselves and - having lived in Lebanon 29 years and witnessed almost all its tragedy - I too founds tears of laughter running down my face.

I suppose that living in Lebanon, among those crusader castles, does also give an edge to Kingdom of Heaven. It’s said that Scott originally wanted to film in Lebanon (rather than Spain and Morocco) and to call his movie Tripoli after the great crusader keep I visited a few weeks ago. One of the big Christian political families in Lebanon, the Franjiehs, take their name from the "Franj", which is what the Arabs called the crusaders. The Douai family in Lebanon - with whom the Franjiehs fought a bitter battle, Knights Templar-style, in a church in 1957 - are the descendants of the French knights who came from the northern French city of Douai.

Yet it is ironic that this movie elicited so much cynical comment in the West. Here is a tale that - unlike any other recent film - has captured the admiration of Muslims. Yet we denigrated it. Because Orlando Bloom turns so improbably from blacksmith to crusader to hydraulic engineer? Or because we felt uncomfortable at the way the film portrayed "us", the crusaders?

But it didn’t duck Muslim vengeance. When Guy de Lusignan hands the cup of iced water given him by Saladin to the murderous knight who slaughtered Saladin’s daughter, the Muslim warrior says menacingly: "I did not give you the cup." And then he puts his sword through the knight’s throat. Which is, according to the archives, exactly what he did say and exactly what he did do.

Massoud, who is a popular local actor in Arab films - he is known in the Middle East as the Syrian Al Pacino - in reality believes that George Bush is to blame for much of the crisis between the Muslim and Western world. "George Bush is stupid and he loves blood more than the people and music," he said in a recent interview. "If Saladin were here he would have at least not allowed Bush to destroy the world, especially the feeling of humanity between people."

Massoud agreed to play Saladin because he trusted Scott to be fair with history. I had to turn to that fine Lebanese writer Amin Maalouf to discover whether Massoud was right. Maalouf it was who wrote the seminal The Crusades through Arab Eyes, researching for his work among Arab rather than Crusader archives. "Too fair," was his judgement on Kingdom of Heaven.

I see his point. But at the end of the film, after Balian has surrendered Jerusalem, Saladin enters the city and finds a crucifix lying on the floor of a church, knocked off the altar during the three-day siege. And he carefully picks up the cross and places it reverently back on the altar. And at this point the audience rose to their feet and clapped and shouted their appreciation. They loved that gesture of honour. They wanted Islam to be merciful as well as strong. And they roared their approval above the soundtrack of the film.

So I left the Dunes cinema in Beirut strangely uplifted by this extraordinary performance - of the audience as much as the film. See it if you haven’t. And if you do, remember how the Muslims of Beirut came to realise that even Hollywood can be fair. I came away realising why - despite the murder of Beirut’s bravest journalist on Friday - there probably will not be a civil war here again. So if you see Kingdom of Heaven, when Saladin sets the crucifix back on the altar, remember that deafening applause from the Muslims of Beirut.

NIS
06-06-05, 12:50
Kingdom of Heaven heb ik afgelopen zaterdag bekeken. Een goede film met eindelijk de goede kanten van de Arabieren. Hollywood is dus niet altijd fair geweest.

Terwijl de kruisvaarders rivieren bloed door de straten van Jerusalem lieten stromen, hadden de Arabieren niks dan vrede op het oog.

Salah e Dien aka. Alladin aka Saladin en weet ik het allemaal was een grote man, die in menig geschiedenisboek ontbreekt. Hij ontbreekt, omdat hij een goede Arabier was.

mark61
06-06-05, 12:51
Geplaatst door NIS
...Salah e Dien aka. Alladin aka Saladin en weet ik het allemaal was een grote man, die in menig geschiedenisboek ontbreekt. Hij ontbreekt, omdat hij een goede Arabier was.

Het was een Koerd. Misschien dat ie daarom ontbreekt.

taouanza
06-06-05, 12:53
Geplaatst door NIS
Kingdom of Heaven heb ik afgelopen zaterdag bekeken. Een goede film met eindelijk de goede kanten van de Arabieren. Hollywood is dus niet altijd fair geweest.

Terwijl de kruisvaarders rivieren bloed door de straten van Jerusalem lieten stromen, hadden de Arabieren niks dan vrede op het oog.

Salah e Dien aka. Alladin aka Saladin en weet ik het allemaal was een grote man, die in menig geschiedenisboek ontbreekt. Hij ontbreekt, omdat hij een goede Arabier was.

Ik hou ook van kluiven hoor maar dan heb ik toch wel het vlees zelf opgegeten of eraf gehaald.
Andermans kluiven hoef ik niet.

IbnRushd
06-06-05, 12:56
Geplaatst door mark61
Het was een Koerd. Misschien dat ie daarom ontbreekt.

Hij was een moslim. Misschien is dat de reden. :duivels:

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 13:37
I remove your historical hero's and you will not have any reflection of dignity and righteous expectations. Those who attempt to revive greatness of other times, will be smothered in denial. Therefor you will not experience the romanticised greatness of names, since names is all that you have left. Lost is the content of genuine greatness, which was alive more by action and less in words.

© The Pelican's Chronicle, by Mohammed Chippo.

Couscousje
06-06-05, 14:14
Geplaatst door mark61
Het was een Koerd. Misschien dat ie daarom ontbreekt.

:haha:

Good one, NISje het Aradiertje op zijn plek gezet.

Cc

mark61
06-06-05, 14:23
Geplaatst door IbnRushd
Hij was een moslim. Misschien is dat de reden. :duivels:

Ik dacht dat NIS het over Arabische geschiedenisboeken had. In Europese staat ie echt wel.

IbnRushd
06-06-05, 14:29
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat NIS het over Arabische geschiedenisboeken had. In Europese staat ie echt wel.

Vreemd. Niet honderden maar duizenden boeken in 't Arabisch zijn geschreven over Salih a dien.

mark61
06-06-05, 14:38
Geplaatst door IbnRushd
Vreemd. Niet honderden maar duizenden boeken in 't Arabisch zijn geschreven over Salih a dien.

Tsja, dat moet je NIS vragen.

Wat spellen jullie zijn naam toch gek. Wat is er mis met Salah ad-Dîn?

Pytaghoras
06-06-05, 15:11
Geplaatst door NIS
Kingdom of Heaven heb ik afgelopen zaterdag bekeken. Een goede film met eindelijk de goede kanten van de Arabieren. Hollywood is dus niet altijd fair geweest.

Terwijl de kruisvaarders rivieren bloed door de straten van Jerusalem lieten stromen, hadden de Arabieren niks dan vrede op het oog.

Salah e Dien aka. Alladin aka Saladin en weet ik het allemaal was een grote man, die in menig geschiedenisboek ontbreekt. Hij ontbreekt, omdat hij een goede Arabier was.

Kom niet zomaar jouw shit uitkramen als je geen verstand hebt van zaken. Salah Adin Ayoubi was geen arabiertje. Hij was een koerd. :zweep: :zweep:

Pytaghoras
06-06-05, 15:15
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat NIS het over Arabische geschiedenisboeken had. In Europese staat ie echt wel.

In de Arabiesche geschiedenisboeken staan alle Islamitische 'helden' en wetenschappers bestempeld als arabieren. Als Napoleon een moslim was, dan stond hij in Arabische boeken vermeld als Arabier.

Inb Khaloud, Tarik Ziyad, Ibn Sina, Alkhaouarizme enz... zijn arabieren volgens de arabieren!!

Al Sawt
06-06-05, 16:16
Geplaatst door Pytaghoras
In de Arabiesche geschiedenisboeken staan alle Islamitische 'helden' en wetenschappers bestempeld als arabieren. Als Napoleon een moslim was, dan stond hij in Arabische boeken vermeld als Arabier.

Inb Khaloud, Tarik Ziyad, Ibn Sina, Alkhaouarizme enz... zijn arabieren volgens de arabieren!! Alleen veldheren en wetenschappers die uit gearabiseerde landen kwamen, werden als Arabieren bestempelt.

En terecht ook! Velen werden met Arabische taal en cultuur grootgebracht en weerspiegelden zich aan die zelfde maatschappij.

Al Sawt
06-06-05, 16:21
Geplaatst door NIS
Kingdom of Heaven heb ik afgelopen zaterdag bekeken. Een goede film met eindelijk de goede kanten van de Arabieren. Hollywood is dus niet altijd fair geweest.

Terwijl de kruisvaarders rivieren bloed door de straten van Jerusalem lieten stromen, hadden de Arabieren niks dan vrede op het oog.

Salah e Dien aka. Alladin aka Saladin en weet ik het allemaal was een grote man, die in menig geschiedenisboek ontbreekt. Hij ontbreekt, omdat hij een goede Arabier was. Als een iemand daadwerkelijk in menig geschiedenisboeken ontbreekt, dan is het Roekna dien Baibar.

Een Mamelukse sultan, die een ding goed deed integenstelling tot Salah ed Din. En dat was totale ontmanteling van alle kruisvaarders entiteiten, ongeacht de ongeldigd vredesverdragen die gesloten waren.

Wortel
06-06-05, 16:57
Een Mamelukse sultan, die een ding goed deed integenstelling tot Salah ed Din. En dat was totale ontmanteling van alle kruisvaarders entiteiten, ongeacht de ongeldigd vredesverdragen die gesloten waren.

Ik proef in je voorkeur voor deze sultan nogal wat parallellen met je visie op de staat Israel. Geen toeval, zeker.


gearabiseerde landen

Nomen est omen.

Pytaghoras
06-06-05, 17:03
Geplaatst door Al Sawt
Alleen veldheren en wetenschappers die uit gearabiseerde landen kwamen, werden als Arabieren bestempelt.

En terecht ook! Velen werden met Arabische taal en cultuur grootgebracht en weerspiegelden zich aan die zelfde maatschappij.

Ik heb Arabisch op school gehad in Marokko en ik ben dus volgens jou een arabier?

Rabi'ah.
06-06-05, 17:56
Iedereen die het Arabisch als moedertaal heeft, is een Arabier.

Het gaat niet om etniciteit, maar om taal en cultuur, aangezien je Arabieren in alle kleuren van de regenboog hebt en veel Arabieren van nu van andere volkeren afstammen, zoals bijvoorbeeld van de Imazighen in de Maghreb, de Oude Egyptenaren in Egypte ne vanallesennogwat in Palestina.

Spoetnik
06-06-05, 18:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Iedereen die het Arabisch als moedertaal heeft, is een Arabier.

Het gaat niet om etniciteit, maar om taal en cultuur, aangezien je Arabieren in alle kleuren van de regenboog hebt en veel Arabieren van nu van andere volkeren afstammen, zoals bijvoorbeeld van de Imazighen in de Maghreb, de Oude Egyptenaren in Egypte ne vanallesennogwat in Palestina.

En de Witte Arabieren rond de poolcirkel :)

Rabi'ah.
06-06-05, 18:39
Geplaatst door Spoetnik
En de Witte Arabieren rond de poolcirkel :)

:wtf:

Spoetnik
06-06-05, 19:00
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:

Heb je Jiskefet nooit gezien.. met de Witte Neger..

Rabi'ah.
06-06-05, 19:06
Geplaatst door Spoetnik
Heb je Jiskefet nooit gezien.. met de Witte Neger..

Nee.

Ik kijk vrijwel nooit cabaret maar vertel.....

Spoetnik
06-06-05, 19:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee.

Ik kijk vrijwel nooit cabaret maar vertel.....

http://www.jiskefet.net/jiskefet/oboema2.jpg

Oboema, oftewel de Witte Neger.

Rabi'ah.
06-06-05, 19:15
Geplaatst door Spoetnik
http://www.jiskefet.net/jiskefet/oboema2.jpg

Oboema, oftewel de Witte Neger.

Ik snap hem niet.

Marsipulami
06-06-05, 19:19
Wordt er hier nou eens eindelijk iets inhoudelijks over die film gezegd ?

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 19:58
Geplaatst door Marsipulami
Wordt er hier nou eens eindelijk iets inhoudelijks over die film gezegd ?


Het was een suffe kutfilm, vol met historische fouten.

Marsipulami
06-06-05, 20:00
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het was een suffe kutfilm, vol met historische fouten.

Heb je hem gezien ?

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 20:02
Geplaatst door Marsipulami
Heb je hem gezien ?


Zelfs de director's cut.

Rabi'ah.
06-06-05, 20:06
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het was een suffe kutfilm, vol met historische fouten.

Wat waren die historische fouten dan?

Het enige wat ik gehoord heb is dat Salah ed-Din tijdens het gebed de Fatiha maar gedeeltelijk opzei.....

Marsipulami
06-06-05, 20:07
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zelfs de director's cut.

Wat is er historisch mis met die film ? En wat is er zo suf aan ?

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 20:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat waren die historische fouten dan?

Het enige wat ik gehoord heb is dat Salah ed-Din tijdens het gebed de Fatiha maar gedeeltelijk opzei.....

De overgave van Jeruzalem ging niet zoals in de film.

Reynald de Chatillon werd helemaal verkeerd neergezet. Guy de Lusignan werd neergezet als het grote brein achter alle acties, terwijl deze juist handelde in opdracht van Reynald de Chatillon (en als dit niet klopt, moet ik mijn vroegere geschiedenisleraar maar even op z'n bek slaan).

In het kamp van Salaheddine waren vele collaborateurs met Guy de Lusignan. Deze zijn helemaal niet aan bod gekomen waardoor het, afgaande op de film, leek dat de Saraceense participatie in dit geheel min of meer werd geromantiseerd. Ik vatte het op als een slijmactie. Afgezien van Salaheddine (welk naar mijn mening uiterst correct werd neergezet), zat zijn kamp vol met net zulke bloeddorstige soldaten als het groepje rondom de Chatillon.

Oh ja ... ik las ooit een verhaal dat de medici van Salaheddine onderweg naar de Lepra-koning werden omgekocht door Guy de Lusignan, om een moordaanslag te plegen (dmv vergiftiging). Wat hiervan waar is, weet ik niet. Maar als je de film ziet, neem je het mee.

Romantiseren is ook misleiding.

Ik vond de chronologie van de film suf. Maar da's subjectief. Het einde was wel mooi: Het oprapen van het kruis door Salaheddine. Even daar voor:

What is Jeruzalem worth?

Salaheddine: Nothing ... Everything!. Mooi slot.

Marsipulami
06-06-05, 20:24
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN


Salaheddine: Nothing ... Everything!. Mooi slot.


Waarom "Everything" ?

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 20:28
Geplaatst door Marsipulami
Waarom "Everything" ?

Ga jij lekker naar de bios, gierige Belg.

Marsipulami
06-06-05, 20:32
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ga jij lekker naar de bios, gierige Belg.

Ik heb hem gezien. Dat 'nothing' kon ik wel plaatsen, maar dat 'everything' niet. Zowel de overwinnaar als de overwonnene leken me Jeruzalem niet belangrijk te vinden vooral niet in het licht van zoveel geweld en doden.

Al Sawt
06-06-05, 23:47
Geplaatst door Wortel
Ik proef in je voorkeur voor deze sultan nogal wat parallellen met je visie op de staat Israel. Geen toeval, zeker.



Correct! En dat geldt ook voor zijn buitenlandse politiek. Menig huidige Arabische despoten kunnen voorbeeld aan hem nemen.

Marsipulami
06-06-05, 23:56
Saladin is een mythe. Mensen hebben altijd nood gehad aan voorbeeldfiguren die ofwel extreem goed en rechtvaardig waren ofwel de duivel in persoon. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden.

Maar goed Al Sawt vindt Jeruzalem in ieder geval belangrijker dan Saladin. Want Saladin zei dat Jeruzalem niets waard was. (and everything)