PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse roker naar rechter.



Juliette
06-06-05, 13:37
06/06/2005

BRUSSEL - Een Nederlandse ex-roker daagt tabaksfirma BAT voor de rechter. De ernstig zieke man acht tabaksfirma British American Tobacco verantwoordelijk voor de schade van 25 jaar roken. ,,Ik wil dat de tabaksindustrie zich verantwoordt voor tientallen jaren bedrog en verzwijging.''


De man, die tussen 1957 en 1983 de BAT-merken Caballero, Peter Stuyvesant en Lord rookte, lijdt aan longemfyseem. Hij wil dat de rechter vaststelt dat de tabaksfabrikant verantwoordelijk is voor zijn ziekte. Ook verwijt hij BAT dat het klanten nooit zelf heeft gewaarschuwd voor de risico's van roken. Waarschuwingen over het gevaar van roken voor de gezondheid werden pas in 1981 op de verpakking afgedrukt, onder dwang van de overheid.

De ex-roker zegt dat hij in 1957, toen hij met roken begon, niet wist van de risico's. Pas later werden hem die duidelijk, maar toen was hij al zo verslaafd dat hij niet kon stoppen.

Het is de eerste keer in Nederland dat een ernstig zieke roker een tabaksfabrikant voor de rechter daagt. De rechtszaak wordt al vijf jaar voorbereid. Sinds 2000 zijn voorlopige getuigenverhoren gehouden, vooruitlopend op een eventuele schadeclaim.

In Amerika zijn al zo'n 600 zaken aangespannen. In slechts één geval heeft dat ook geleid tot toewijzing van de schadevergoeding. De zaken worden meestal afgewezen omdat rokers al tientallen jaren zouden weten dat roken risico's voor de gezondheid heeft.


Copyright | De Standaard Online 2005

Bofko
06-06-05, 13:52
Ik blijf dit soort aanklachten waanzin vinden. Want wie kun je allemaal wel niet aanklagen als je ziek wordt ? En wat is je eigen verantwoordelijkheid?

Het enige wat m.i. wel strafbaar zou kunnen zijn is de toename van het nicotine-gehalte in de loop der jaren in sigaretten zonder dat daar ooit informatie over gegeven is door de fabrikanten.

Juliette
06-06-05, 14:08
Geplaatst door Bofko
Ik blijf dit soort aanklachten waanzin vinden. Want wie kun je allemaal wel niet aanklagen als je ziek wordt ? En wat is je eigen verantwoordelijkheid?

Het enige wat m.i. wel strafbaar zou kunnen zijn is de toename van het nicotine-gehalte in de loop der jaren in sigaretten zonder dat daar ooit informatie over gegeven is door de fabrikanten.

Niet helemaal denk ik. Het is volgens mij door dit soort klachten dat de tabaksfabrikanten onder druk gezet zijn om correcte informatie te verschaffen over wat er in hun producten zit en hoe verslavend en schadelijk het eigenlijk is.

duende
06-06-05, 14:10
Geplaatst door Bofko
Ik blijf dit soort aanklachten waanzin vinden. Want wie kun je allemaal wel niet aanklagen als je ziek wordt ? En wat is je eigen verantwoordelijkheid?

Het enige wat m.i. wel strafbaar zou kunnen zijn is de toename van het nicotine-gehalte in de loop der jaren in sigaretten zonder dat daar ooit informatie over gegeven is door de fabrikanten.
Nou ik voel me op zijn zachts gezegd ook genaaid door de sigaretten industrie.
Als je leest dat de firma Philip Morris extra nicotine boosters heeft toegevoegd aan de Marlboro sigaretten, dit met als doel de verslaving te vergroten dan denk ik dat het toch wel goed is dat iemand zijn nek uitsteekt en de heren eens aangeklaagd worden. Het zijn misdadigers per slot van rekening. :motorzaag

Spoetnik
06-06-05, 16:14
'Heineken is een harddrug dealer.'