PDA

Bekijk Volledige Versie : Ahmed Aboutaleb: De witte Marokkaan



MO_NL
06-06-05, 17:36
De witte Marokkaan

Dossier: Ahmed Aboutaleb

starttijd=00:00:20&speelduur=00:35:00

De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb wordt in 1961 geboren in een huis zonder water en licht in het Marokkaanse dorpje Beni Sidel. Hij is de oudste jongen in een gezin van zeven kinderen en wil later dichter worden. Zijn vader vertrekt al snel naar Nederland om de familie te onderhouden. Het gezin volgt pas in 1976, als Aboutaleb al vijftien is. Hij ziet het als een kans om armoe en pesterijen achter zich te laten.


Vanuit het kale en arme Rif-gebergte komt de vroegwijze studiebol in de Haagse Molenwijk terecht. Hij leert Nederlands uit Franse woordenboeken en met de hulp van bereidwillige jongerenwerkers. Hij doet LTS, MTS en HTS vliegtuigbouw, maar komt uiteindelijk als verslaggever bij de radio en TV. Na diverse banen bij de overheid wordt hij in 1998 als directeur van migranten-organisatie Forum hét gezicht van multicultureel Nederland. Vier jaar lang verwoordt hij hoe men denkt en voelt in migrantenkringen. In 2003 is hij kortstondig topambtenaar in Amsterdam, tot hem gevraagd wordt de wethoudersstoel van Rob Oudkerk over te nemen.


In 25 jaar van waterhaler naar wethouder zou al een aflevering van "Profiel" waardig kunnen zijn. Maar sinds op 2 november 2004 een Nederlandse Marokkaan de filmer Theo van Gogh vermoordt, gaan alle ogen naar Aboutaleb. Ook hij wordt bedreigd door Mohammed B. en leeft permanent tussen vier bodyguards. Maar hij kiest niet voor de luwte, en blijft zicht- en hoorbaar proberen 'de stad bij elkaar te houden'. Voor "Profiel" reden om op zoek te gaan naar wat Ahmed Aboutaleb drijft.

Uitzending woensdag, 1 juni 2005, 22.25 uur, Nederland 1

bron: KRO

http://reporter.kro.nl/Images/tridion/close200_tcm9-23206.jpg
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"?

Couscousje
06-06-05, 17:44
Was ik maar eerder geboren. :Iluvu:

Dat is mijn mening.

Ik ben een groot bewonderaar van deze man.

Cc

Wortel
06-06-05, 17:46
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"?

Een zeer integere man die op moedige wijze zijn nek uitsteekt voor het algemeen belang, de moslims niet op de laatste plaats. Daarbij weet ik maar al te goed dat het lot van bruggenbouwers is dat zij door de radicalen van de "eigen groep" worden gezien als verachtelijke verraders. Dat is de gehele geschiedenis door zo geweest en zal ook wel niet veranderen. Des te bewonderenswaardiger vind ik zijn moed en inzet.

Kan iemand iemand mij trouwens eens de andere kleuren van Marokkanen noemen? Rode marokkanen, blauwe marokkanen of oranje marokkanen?...

Rabi'ah.
06-06-05, 17:49
Geplaatst door MO_NL
[B]
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"?

Ik kan die vent niet geschilderd zien.

Niet vanwege zijn vermeende assimilatie, maar vanwege zijn populistische gezwam na de dood van Van Gogh.




Rabiah.

Wortel
06-06-05, 17:52
populistische gezwam

:confused: Heb je een paar concrete voorbeelden daarvan?

MO_NL
06-06-05, 17:56
Beschuldigd van populisme

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Ahmed Aboutaleb: extra interviewmateriaal

Ruim 3000 steunbetuigingen aan Amsterdamse wethouder Aboutaleb

Op 3 november 2004, een dag na de moord op Theo van Gogh, spreekt wethouder Ahmed Aboutaleb van Amsterdam in de El Kabir moskee een grote groep gelovigen toe. Hij roept hen op hun geloof niet te laten jatten door extremisten als Mohammed B. Maar hij zegt ook dat wie de kernwaarden van Nederland niet wenst te delen, zijn koffers kan pakken en vertrekken: "Niemand houdt je tegen. Adieu, er vertrekken hier elke dag vliegtuigen." Met deze uitspraken wordt Aboutaleb de held voor de witte, en de overloper voor veel Marokkaanse Nederlanders. Hij wordt beschuldigd van populisme.

In dit interviewfragment reageert Aboutaleb. Hij bestrijdt de term populisme, en legt uit wat hij bedoelde te zeggen tegen zijn geloofsgenoten. Ook toont hij de ruim drieduizend steunbetuigingen die hij in de weken na de moord kreeg. "Die steunen mij één voor één in die uitspraak en er zitten ook heel veel Marokkaanse mensen tussen. We moeten erg oppassen om alleen maar te vallen op zo'n uitspraak." Aboutaleb hoopt dat zijn landgenoten hier onvoorwaardelijk de keuze maken voor Nederland.

bron: KRO

Rabi'ah.
06-06-05, 17:59
Geplaatst door Wortel
:confused: Heb je een paar concrete voorbeelden daarvan?


Maar hij zegt ook dat wie de kernwaarden van Nederland niet wenst te delen, zijn koffers kan pakken en vertrekken: "Niemand houdt je tegen. Adieu, er vertrekken hier elke dag vliegtuigen." Met deze uitspraken wordt Aboutaleb de held voor de witte, en de overloper voor veel Marokkaanse Nederlanders. Hij wordt beschuldigd van populisme.

Die uitspraak bedoelde ik dus.

Kernwaarden van Nederland, wat zijn dat? Ik geloof niet in Nederlandse kernwaarden, maar in algemeen menselijke.

Bovendien worden met deze opmerking allochtonen monddood gemaakt, want zodra een allochtoon kritiek heeft op de Nederlandse cultuuur, moet die vertrekken volgens meneer Aboutaleb. :moe:


Rabiah.

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 19:01
Wat vind jij van deze "witte" Marokkaan?"


Je HOEFT niet zo walgelijk te reageren hoor Mohammed. Respect telt nog steeds. angkor/beheer

Zwarte Kat
06-06-05, 19:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Bovendien worden met deze opmerking allochtonen monddood gemaakt, want zodra een allochtoon kritiek heeft op de Nederlandse cultuuur, moet die vertrekken volgens meneer Aboutaleb. :moe:


Rabiah.

Ik denk dat Aboutaleb doelde op imbecielen zoals Mohammed B en niet op elke allochtoon die kritiek heeft op Nederland.......

Max Stirner
06-06-05, 19:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Bovendien worden met deze opmerking allochtonen monddood gemaakt, want zodra een allochtoon kritiek heeft op de Nederlandse cultuuur, moet die vertrekken volgens meneer Aboutaleb. :moe:



Dramaqueen......

Meneer Aboutaleb wil niet alle kritische allochtonen verbannen, alleen de kritische Marokkanen......... :)

Ron Haleber
06-06-05, 19:05
Geplaatst door MO_NL
De witte Marokkaan

http://reporter.kro.nl/Images/tridion/close200_tcm9-23206.jpg
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"?

Ahmed is nooit een slappe softie geweest die doet en zegt wat duffe Marokkanen en hun verwende groupies tot op de dag van vandaag van hem verlangen.

Omdat hij een Marokkaan is die zijn eigen lijn trekt en zelf beslist waar hij achter staat, is hij niet populair en is dat ook nooit geweest. Gelukkig niet!

Ik ben vanaf zijn eerste activiteiten als journalist met hem bevriend geweest. In begin jaren 80 kwam hij al op mn kamer een interview met me voor de MTV van Reteig maken - ik was dus een van de zeldzame Nederlanders die bij hem in de smaak vielen en die hij om zn eigen redenen waardeerde - de camera zelf daarbij hanteren heeft men hem overigens nooit hoeven leren!

Niet dat ik Ahmed een aardig joch vond. Als ik idealistische Marokkanen die als vluchteling uit Marokko overkwamen, aan hem voorstelde, schrokken ze over hoe hij ze met de realiteit confronteerde. Daar waren ze met het patriarchaat in Marokko niet aan gewend... Ook ik schrok dan van deze selfmade man die zichzelf als Nederlander zag en niet als mocro...


Ahmed is natuurlijk niet meer de Ahmed van 25 jaar geleden. Hij heeft zich aan het ambtenaren-apparaat moeten aanpassen. Maar toch is hij zichzelf gebleven. Op deze site noemt men dat arrogant... Ik hou nu eenmaal van dat soort Marokkanen en hoop dat hij zichzelf blijft! :denk:



Vreemd overigens dat een softie als MO_NL hier zijn bewondering uit voor Ahmed - want het zijn twee extreme tegendelen van elkaar die niets gemeen hebben - behalve dan waarschijnlijk hun afkomst uit de Rif. :vierkant:



Waren er maar meer Ruafa als Ahmed: dan zag de Marokkaanse gemeenschap in Nederland er heel anders uit...! :handbang:

Rabi'ah.
06-06-05, 19:12
Geplaatst door Max Stirner

Meneer Aboutaleb wil niet alle kritische allochtonen verbannen, alleen de kritische Marokkanen......... :)

O en dan is het ineens niet erg? :rolleyes:

Rabi'ah.
06-06-05, 19:14
Geplaatst door Zwarte Kat
Ik denk dat Aboutaleb doelde op imbecielen zoals Mohammed B en niet op elke allochtoon die kritiek heeft op Nederland.......

Nou dan is het nog erger.

Want dan suggereert hij dat het niet mogen vermoorden van mensen om hun mening een "Nederlandse" waarde is.

Als hij bedoelde dat Mohammed B. dan maar terug moest naar Marokko, impliceert hij daarmee dat het in Marokko kennelijk wel normaal is om mensen dood te steken omdat je je beledigt voelt. :moe:

Ron Haleber
06-06-05, 19:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Als hij bedoelde dat Mohammed B. dan maar terug moest naar Marokko, impliceert hij daarmee dat het in Marokko kennelijk wel normaal is om mensen dood te steken omdat je je beledigt voelt. :moe:

Wat een walgelijke afkeer die Ahmed dit in de mond legt. Zoals ik al zei, zijn de groupies van Marokkanen nog 100 keer erger dan Marokkanen zelf :jeweetog:

Zwarte Kat
06-06-05, 19:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Nou dan is het nog erger.

Want dan suggereert hij dat het niet mogen vermoorden van mensen om hun mening een "Nederlandse" waarde is.

Als hij bedoelde dat Mohammed B. dan maar terug moest naar Marokko, impliceert hij daarmee dat het in Marokko kennelijk wel normaal is om mensen dood te steken omdat je je beledigt voelt. :moe:

:moe: Wat kun jij zwaar op de hand zijn.......

Max Stirner
06-06-05, 19:30
Geplaatst door Rabi'ah.
O en dan is het ineens niet erg? :rolleyes:


:rolleyes:

Rabi'ah.
06-06-05, 19:33
Geplaatst door Ron Haleber
Wat een walgelijke afkeer die Ahmed dit in de mond legt. Zoals ik al zei, zijn de groupies van Marokkanen nog 100 keer erger dan Marokkanen zelf :jeweetog:

Mijn mening over Aboutaleb is gebaseerd op zijn eigen uitspraken, dus dat kun je niet zomaar afdoen met "afkeer".

En ik een groupie van Marokkanen? In tegenstelling tot bepaalde andere -kuch, kuch- mensen, ben ik noch een Marokkanenknuffelaar, noch een orientalist of exotist, maar gewoon tegen discriminatie en stigmatisering, van welke groep dan ook.


:zwaai:

Rabi'ah.
06-06-05, 19:34
Geplaatst door Zwarte Kat
:moe: Wat kun jij zwaar op de hand zijn.......

Is dat het enige wat je kunt zeggen, bij gebrek aan argumenten tot weerlegging van mijn betoog?

Max Stirner
06-06-05, 19:38
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
[B[/B]


Leuk idee om Appie weer es met een NSB`er te vergelijken. Wellicht stapt ie dit keer wel naar de rechter.

Word je misschien wel nog belangrijker dan je nu al bent.... :)

Ron Haleber
06-06-05, 19:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Mijn mening over Aboutaleb is gebaseerd op zijn eigen uitspraken, dus dat kun je niet zomaar afdoen met "afkeer".


Ja "zijn eigen uitspraken" maar wel uit het verband gerukt...





En ik een groupie van Marokkanen? In tegenstelling tot bepaalde andere -kuch, kuch- mensen, ben ik noch een Marokkanenknuffelaar, noch een orientalist of exotist, maar gewoon tegen discriminatie en stigmatisering, van welke groep dan ook.


Nou als "Marokkanenknuffelaar" van beroep laat je je op deze site toch goed kennen... Maar ik ken je niet privé hoor - misschien ben je dan heel anders...


Vraag maar aan Ahmed zelf of ik een "orientalist of exotist" ben - hij is mijn beste getuige want hij heeft helemaal niets met dat soort mensen op! Is dat je bij Ahmed nog nooit opgevallen, domme meid?:student:


Wat een toch wel erg goedkoop verweer van je jegens mij... Maar vooral om een zeldzame Marokkaan van karakter als Ahmed af te vallen! :dood:


:zwaai:

Zwarte Kat
06-06-05, 19:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Is dat het enige wat je kunt zeggen, bij gebrek aan argumenten tot weerlegging van mijn betoog?

Ja dat is het enige dat ik kan zeggen.
Ik verdoe mn energie niet aan zeurende kinderen die van hun eigen denken dat ze een 'betoog' houden.
Daar heb ik idd geen argumenten voor......

Lees je eigen postings terug en zie zelf wat voor onzin je prikt....

Ron Haleber
06-06-05, 19:52
Geplaatst door Zwarte Kat

Lees je eigen postings terug en zie zelf wat voor onzin je prikt....

Daarin ben ik het met je eens... dat is het enige wat ik haar ook kan aanraden...! :melig:

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 19:57
Geplaatst door Ron Haleber
Zoals ik al zei, zijn de groupies van Marokkanen nog 100 keer erger dan Marokkanen zelf :jeweetog:

Dat zou jij, als professionele Mocrofiel, als geen ander kunnen weten.



Geplaatst door Max Stirner
Wordt je misschien wel nog belangrijker dan je nu al bent.... :)

Nóg belangrijker ?! Kan me haast niet voorstellen ...

Vooralsnog, ik wens hem succes bij de rechtbank.

Ron Haleber
06-06-05, 20:01
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN

Dat zou jij, als professionele Mocrofiel, als geen ander kunnen weten.




Beste _h4T3D_sE7eN, mocrofiel was een koosnaampje Van Marmouch voor me - toen hij me per abuis aanzag voor zn groupie. Maar ik heb het hem vergeven en we zijn weer vrienden! :fplet:

Rabi'ah.
06-06-05, 20:05
Geplaatst door Ron Haleber
Beste _h4T3D_sE7eN, mocrofiel was een koosnaampje Van Marmouch voor me - toen hij me per abuis aanzag voor zn groupie. Maar ik heb het hem vergeven en we zijn weer vrienden! :fplet:

:haha:

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 20:05
Geplaatst door Ron Haleber
Beste _h4T3D_sE7eN, mocrofiel was een koosnaampje Van Marmouch voor me - toen hij me per abuis aanzag voor zn groupie. Maar ik heb het hem vergeven en we zijn weer vrienden! :fplet:

Wat jouw relatie tot Marmouch is, zal me een Hema worst wezen. Het neemt niet weg dat jij 1 van de grootste Marokkanengroupies die er in Nederland rondlopen bent.

Het zal wel een frustratie zijn van je. Etnische penisnijd ... Ofzo.

Ron Haleber
06-06-05, 20:17
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Wat jouw relatie tot Marmouch is, zal me een Hema worst wezen. Het neemt niet weg dat jij 1 van de grootste Marokkanengroupies die er in Nederland rondlopen bent.

Het zal wel een frustratie zijn van je. Etnische penisnijd ... Ofzo.

Ik denk dat ik nu door heb wie jij bent en waarom jouw alter ego zich hier niet meer vertoont!

Van harte mijn beste wensen met waar je nu mee bezig bent - je weet: eens mocrofiel, altijd mocrofiel. :fpotver:

_h4T3D_sE7eN
06-06-05, 20:24
Geplaatst door Ron Haleber
Ik denk dat ik nu door heb wie jij bent en waarom jouw alter ego zich hier niet meer vertoont!

Van harte mijn beste wensen met waar je nu mee bezig bent - je weet: eens mocrofiel, altijd mocrofiel. :fpotver:

Ik weet bij God niet waar jij het over hebt, Ronster. Maar het zal allemaal wel.

Keep it real, Homes ... http://img176.echo.cx/img176/7574/westside21hu.jpg !

Bofko
06-06-05, 20:25
Ik vermoed dat de krtitiek uit de allochtonenhoek komt doordat men vindt hij de belangen van de allochtonen te weinig behartigt. Ik verbaas me over die eenzijdigheid van negatieve reakties op Aboutaleb. Ik hem hem toch genoeg kritiek zien geven op bestaande misstanden.

Maar de man overstijgt de autochtonen/allochtonen-denkwijze. Hij is er voor iedere Amsterdammer. Net als Cohen. En zo hoort het ook als bestuurder.

Ron Haleber
06-06-05, 21:23
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Ook jij hebt het dus door. Natuurlijk al veel langer dan ik... :strik:


:gniffel: :gniffel: :gniffel:

carm@lla
06-06-05, 21:35
Geplaatst door MO_NL
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"?
Ik heb oprecht respect voor hem. Hij stelt zich niet als slachtoffer op maar laat zien dat je als Marokkaan het wel degelijk ver kunt schoppen in Nederland. Zonder zijn eigen principes overboord te gooien en dit door geslijm bereikt te hebben. In deze topic was al eerder opgemerkt dat hij er voor alle Nederlanders is, dat vind ik een hele knappe prestatie van hem. De meeste allochtone politici leunen (te) zwaar op hun eigen etnische achterban.

Ik zie hem over een paar jaar wel promoveren naar de landelijke politiek.

Wortel
06-06-05, 21:48
Kan iemand iemand mij trouwens eens de andere kleuren van Marokkanen noemen? Rode marokkanen, blauwe marokkanen of oranje marokkanen?...

Ik bedoelde dit, met een kwinkslag, wel degelijk serieus. Er wordt hier gesteld dat Aboutaleb maar al te gemakkelijk sprak van Nederlandse kernwaarden. Dat zou de reden zijn om een afkeer van hem te hebben, omdat hij daarmee assimilatie zou prediken.
Ik zou dan wel eens willen weten wat die specifieke "niet witte" kernwaarden nou eigenlijk inhouden. Want ik heb werkelijk geen idee waar dat over zou moeten gaan.

En Jabri, ik geloof dat ik jouw mik al eens op TV heb gezien toen Aboutaleb werd uitgemaakt voor NSB-er. Zie verder mijn eerdere commentaar in deze draad.

Iwan
06-06-05, 23:35
Geplaatst door MO_NL
Beschuldigd van populisme

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Maar hij zegt ook dat wie de kernwaarden van Nederland niet wenst te delen, zijn koffers kan pakken en vertrekken: "Niemand houdt je tegen. Adieu, er vertrekken hier elke dag vliegtuigen." Met deze uitspraken wordt Aboutaleb de held voor de witte, en de overloper voor veel Marokkaanse Nederlanders. Hij wordt beschuldigd van populisme.

bron: KRO
Ik heb deze man altijd bewonderd tot dat hij deze uitspraak heeft gemaakt. Voor mijn beleving was het een dom uitspraak en blijft een dom uitspraak.
Verder heb ik hen nooit als een politicus gezien, maar wel als een gerespecteerd iemand met veel ambitie.

Bofko
06-06-05, 23:57
Geplaatst door MO_NL
Maar hij zegt ook dat wie de kernwaarden van Nederland niet wenst te delen, zijn koffers kan pakken en vertrekken: "Niemand houdt je tegen. Adieu, er vertrekken hier elke dag vliegtuigen." Met deze uitspraken wordt Aboutaleb de held voor de witte, en de overloper voor veel Marokkaanse Nederlanders. Hij wordt beschuldigd van populisme.



Ok , ik begrijp inmiddels dat bij deze uitspraak het grote ongenoegen mbt tot Aboutaleb ligt.
1 uitspraak wordt belangrijker geacht dan 100 andere uitspraken en/of daden. BTW even terzijde: Daden zijn natuurlijk veel veelzeggender dan uitspraken. Niemand kent waarschijnlijk de precieze contekst van deze uitspraak.

Nee, Aboutaleb doet een uitspraak waarvan velen denken dat dit uit het autochtonenkamp zou moeten komen. Het is dit onderbuikgevoel waarmee Aboutaleb vervolgens wordt afgeserveerd.

Het zijn voor mij allochtonen/autochtonen-denkers die dit concluderen. Vele allochtonen hebben blijkbaar de denkwijze waarvan ze vele autochtonen beschuldigen overgenomen. En die kunnen mij nu dus ook van allochtoon/autochtoon-denken betichten als ze van kwade wil zijn.

elbasque
07-06-05, 01:03
die abu taleb is een moslim-verrader,gewoon een 'puppet' van de overheid.als de burgemeetser zegt spring,dan zegt hij hoe hoog?vuile kapitalisten...ze denken dat ze stoer zijn omdat ze nu een menu kunnen betalen bij McDonalds...lang leve de sovjet-unie!

Bofko
07-06-05, 01:14
Geplaatst door communist
die abu taleb is een moslim-verrader,gewoon een 'puppet' van de overheid.als de burgemeetser zegt spring,dan zegt hij hoe hoog?vuile kapitalisten...ze denken dat ze stoer zijn omdat ze nu een menu kunnen betalen bij McDonalds...lang leve de sovjet-unie!

:vreemd: Lijkt de islamitische en communistische heilstaat (2x dus) een beetje op de hemel, denk je ?

Kal-El B.V
07-06-05, 02:17
Ik was altijd onverschillig tegenover die kerel, gewoon een politicus met ambities, hartstikke normaal. totdat hij die uitspraak deed. afgelopen met mijn tolerantie jegens hem.

Ik mag die vent niet. Ik wens niks goeds over hem heen.

Ik heb hier meegemaakt dat het leger in mijn straat stond op de dag dat die "filmmaker"(kuch!) werd vermoord en meegemaakt hoe de politie het huis van de vader van Mohammed B. doorspitte en meegemaakt hoe hier in de buurt de angstgeur in de lucht hing. iedereen was bang, niemand wist wat er zou gebeuren, ik voelde mij eigenlijk ook wel veilig, ik wist wel dat hier tussen de 'marokkanen' niemand ons iets zou durven aandoen. En toen kregen we Verdonk en haar toespraak er gratis bij. Uit alle woorden die gewisseld zijn kon je opmaken dat wij, alle marokanen ons moesten schamen, ons dit moesten aantrekken wat die ene jongen had gedaan, ons ter verantwoording moesten laten roepen, wij op de een of andere manier met zijn allen moesten boeten voor wat die ene jongen had gedaan. Wij de 'marokanen' waren bang voor al die mensen die woest waren, soms met het schuim op de lippen, woest op ons. De marokanen waren bang. Niet de anderen die de media beheersten. Zij waren vijandig, niet wij.

En dan komt zo'n hufter langs, die gaat ons even nog verder de hoek in duwen, terwijl we al nergens meer naartoe konden. Een van de weinigen van wie we steun konden verwachten, ja vanwege zijn etniciteit. So what ??

Sorry Aboutaleb, maar ik vind je gewoon een hufter, een mislukkeling. Want je bent dan wel geacepteerd door de 'witte nederlander' maar niet door de generatie marokanen die hier zijn geboren en opgegroeid. En dat zou nu juist wel de bedoeling moeten zijn, als je wilt dat ze je serieus nemen. You've failed Ahmed.

Eens zien hoe ver je komt met 'witte' steun bij de zwarten.
Iedereen doet net alsof hij een bruggenbouwer is, maar hij zou een goeie bruggenbouwer zijn geweest als die aan onze kant was begonnen met bouwen om de anderen die aan de andere kant zijn begonnen tegemoet te komen. Maar hij is ergens verdwaald geraakt en is heel overbodig aan de andere kant begonnen.


Edit : En Ron Haleber moet ook eens leren wat hij wel en wat hij niet moet zeggen. Aan de ene kant zichzelf als een objectieve journalist voordoen met een objectieve mening over Ahmed Aboutaleb en dat meteen weer verkrachten door te roepen hoe gezellig hij en zijn "vriend" het altijd hebben bij de koffie. Je zou haast denken dat die een gespleten persoonlijkheid heeft. De Superkritische niemandbesparende journalist Ron en de asskissing Haleber.

Ron Haleber
07-06-05, 06:21
Geplaatst door Kal-El B.V

Edit : En Ron Haleber moet ook eens leren wat hij wel en wat hij niet moet zeggen. Aan de ene kant zichzelf als een objectieve journalist voordoen met een objectieve mening over Ahmed Aboutaleb en dat meteen weer verkrachten door te roepen hoe gezellig hij en zijn "vriend" het altijd hebben bij de koffie. Je zou haast denken dat die een gespleten persoonlijkheid heeft. De Superkritische niemandbesparende journalist Ron en de asskissing Haleber.



Onze voorzitter MO vraagt ons om eerlijk onze mening over Ahmed te geven. Mag ik dan net als jij en Mohammed Jabri eens zeggen wat ik van hem vind?


Lees het maar... Ik zei dat ik bij alle sympathieke zaken die ik van hem meemaakte, er ook wel van schrok hoe hij al 25 jaar geleden zich soms opstelde tegenover Marokkanen die uit Marokko waren weggevlucht. En hem toen al in zn jeugd 'geen aardig jochie' vond.

Maar je hebt op die documentaire kunnen zien hoe Ahmed er door zijn omgeving toe veroordeeld was om een ongeletterde boerejongen te blijven op het platteland tussen de ezels en de "berggeiten" zoals jouw nationalistische zakenman NIS jullie noemt. Misschien mocht Ahmed nog de koran uit zn hoofd leren... Maar dat was het dan!


Mag ik dan niet een geweldige bewondering voor Ahmed hebben als ik zie hoe hij zich op eigen kracht daaraan ontworsteld heeft? Hoeveel Marokkanen in die situatie flikken hem dit? Geef me daar eens voorbeelden van?

Ahmed werd dus van geitehoeder een selfmade man die trots op zichzelf is en ongenaakbaar en die weet wat hij wil. Evengoed had hij vanuit de rancune tegenover zijn verleden een salafist als Mohamed Bouyeri kunnen worden. Maar hier koos Ahmed niet voor. En dus verwerpt hij mensen die daartoe neigen uit de grond van zijn hart en zegt dat dan ook. Zijn goed recht...



Ik vertel trouwens nergens "hoe gezellig ik en mijn "vriend" het altijd hebben bij de koffie", laat staan bij een glas bier. Want Ahmed is in wezen altijd een stugge moslim uit de Rif gebleven, trouw aan zijn principes - even hard voor zichzelf als veeleisend voor anderen. Ahmed is niet te koop - niet voor salafisten en niet voor Nederlanders!

Maar ik heb wel gemerkt dat ook later, als je hem om hulp vroeg voor gediscrimineerde Marokkanen, hij wél deed wat in zijn vermogen lag...




Ik begrijp dus echt niet dat je dat 'asskissing' van me vindt... Heb ik als Nederlander eens bewondering voor een ruige Marokkaan uit de Rif, een kerel met pit en karakter die zijn eigen weg gaat - is het wéér niet goed!

Dat Ahmed er bewust voor koos om Nederlander te zijn met alles wat dat inhoudt, daar heb ik echt geen 'schuld' aan. Maar ik vind wél dat zo'n Marokkaan het verdient om de hoogste ambten in dit land te bekleden...

At your service? :denk:

Wortel
07-06-05, 06:39
Vele allochtonen hebben blijkbaar de denkwijze waarvan ze vele autochtonen beschuldigen overgenomen. En die kunnen mij nu dus ook van allochtoon/autochtoon-denken betichten als ze van kwade wil zijn.

Die indruk begin ik ook te krijgen, terwijl het een indruk is die ik helemaal niet wil hebben.
Laten we hier eens echt een Topper van maken en eens met elkaar kijken welke krachten er hier nou eigenlijk in het spel zijn.


En dan komt zo'n hufter langs, die gaat ons even nog verder de hoek in duwen, terwijl we al nergens meer naartoe konden. Een van de weinigen van wie we steun konden verwachten, ja vanwege zijn etniciteit. So what ??

Is dit het werkelijke probleem, Kal-El? Zo werkt het helaas op momenten van maatschappelijke turbulentie en drift. Van onschuldige moslima's in Australie wiens hoofddoek wordt afgerukt na de bomaanslag op Bali, tot en met onschuldige in vrede levende christenen die het leven door kwade moslims onmogelijk wordt gemaakt door de oorlogshitserige waanzin van een Bush. Daar moet je geen genoegen mee nemen, maar zie het wel in perspectief.


Wij de 'marokanen' waren bang voor al die mensen die woest waren, soms met het schuim op de lippen, woest op ons. De marokanen waren bang. Niet de anderen die de media beheersten. Zij waren vijandig, niet wij.

Zie deels boven. Op de avond van 11 september had ik al voorspeld dat de waanzin van enkele misleide enkelingen zou leiden tot een haatgolf tegen alle moslims. De moord op van Gogh was helaas weer meer van hetzelfde. Hier in Rotterdam hebben we ons ook niet erg geamuseerd en anderhalve week later kregen we "bij ons" een molotov-cocktail de kerk ingeslingerd terwijl daar mensen zaten te vergaderen.
Maar ik verdom het evengoed om me door angst en etnocentriciteit te laten leiden. Die heksenkring moeten we met elkaar samen doorbreken. Zou jij dat ook willen, Kal-El?


Want je bent dan wel geacepteerd door de 'witte nederlander' maar niet door de generatie marokanen die hier zijn geboren en opgegroeid. En dat zou nu juist wel de bedoeling moeten zijn, als je wilt dat ze je serieus nemen.

Hoe definieer jij een "witte Nederlander"? Deze "witte Nederlander" ligt regelmatig met "witte Nederlanders" in de controverse over zijn steun aan moslims. Leg mij nou maar eens uit wat een "witte Nederlander" zou zijn. De generatie Marokkanen die hier zijn geboren zijn ook Nederlanders, wat mij betreft. Wat zou jij concreet nodig hebben om je geaccepteerd te voelen als Nederlander?


Iedereen doet net alsof hij een bruggenbouwer is, maar hij zou een goeie bruggenbouwer zijn geweest als die aan onze kant was begonnen met bouwen om de anderen die aan de andere kant zijn begonnen tegemoet te komen. Maar hij is ergens verdwaald geraakt en is heel overbodig aan de andere kant begonnen.

Van die door jou zo genoemde "witte Nederlanders" krijg ik vaak te horen dat ik aan de "verkeerde" kant mijn bruggenbouwpogingen onderneem. Van hen krijg ik regelmatig om mijn oren dat "de liefde van twee kanten moet komen". Het bovenstaande klinkt mij daarom nogal pijnlijk bekend in mijn oren.
Het doet me enigzins denken aan dat moment toen ik volslagen argeloos een kapperszaak binnenstapte en vroeg om geknipt te worden. Toen begonnen ze allemaal wat ongemakkelijk te kijken, totdat de oudste en wijste zei: ga maar zitten dan knip ik je wel. Pas toen realiseerde ik me dat het allemaal gekleurde mensen waren. Ik bedoel maar: wie begint met wie in een hoek te zetten. Vaak doen we dat ongemerkt allemaal.

Kun je mij daarom eens iets vertellen over wat die Marokkaanse kant concreet inhoudt?

BiL@L
07-06-05, 08:18
Geplaatst door Ron Haleber
Dat Ahmed er bewust voor koos om Nederlander te zijn met alles wat dat inhoudt, daar heb ik echt geen 'schuld' aan.

Volgens mij hebben de geletterden van zijn generatie "allemaal" een soortgelijke richting gekozen. Dat was toen nog niet opvallend.

Wortel
07-06-05, 08:26
Reden temeer om eens te informeren waarin dat opvallende vandaag dan wel zit.

Ron Haleber
07-06-05, 08:33
Geplaatst door BiL@L
Volgens mij hebben de geletterden van zijn generatie "allemaal" een soortgelijke richting gekozen. Dat was toen nog niet opvallend.

Mij blijft dan de vraag waarom onze Bil@l daar dan ook niet voor koos...?

Zoveel in leeftijd zul jij toch niet van zijn generatie verschillen. En 'geletterd' ben jij op jouw manier toch óók! Maar toch een heel andere keus. Hoe kan dat?

BiL@L
07-06-05, 08:37
Geplaatst door Ron Haleber
Mij blijft dan de vraag waarom onze Bil@l daar dan ook niet voor koos...?

Zoveel in leeftijd zul jij toch niet van zijn generatie verschillen. En 'geletterd' ben jij op jouw manier toch óók! Maar toch een heel andere keus. Hoe kan dat?

Omdat ik in een andere situatie ben opgegroeid. Ik heb de kans gekregen om me in bepaalde dingen te verdiepen zonder mij zorgen te hoeven maken om brood. Maar er zullen nog wel tig redenen kunnen zijn.

En jij? Hoe komt het dat je zo begaan bent met Aboutaleb, maar niet met de bewuste jongeren in een verzorgingsstaat?

Ron Haleber
07-06-05, 09:03
Geplaatst door BiL@L
Omdat ik in een andere situatie ben opgegroeid. Ik heb de kans gekregen om me in bepaalde dingen te verdiepen zonder mij zorgen te hoeven maken om brood. Maar er zullen nog wel tig redenen kunnen zijn.



En jij? Hoe komt het dat je zo begaan bent met Aboutaleb, maar niet met de bewuste jongeren in een verzorgingsstaat?

Als je zoals ik 30 jaar geleden overlopen werd door actieve Marokkanen die je 'dwongen' om met ze mee te doen, alleen al door hun vrienden die uit Frankrijk van de ATMF overkwamen, bij mij op zolder te droppen - ja dan loop je onvermijdelijk tegen jongens als Aboutaleb en Rabbae op...


Met "de bewuste jongeren in een verzorgingsstaat" hadden die ook contact, alleen waren die socialistisch - voor jou 'seculier'- geöriënteerd en was het dus erg makkelijk om met ze samen op te trekken... :duim:

De generaties van daarna - vraag het aan Orakel: ja die organiseren zich nu eenmaal niet graag - op uitzonderingen als Argan na... En van de AEL merk ik in het Oosten van A'dam niet veel. Dus dan blijft het meestal bij toevallig individuele contacten...

Wortel
07-06-05, 09:16
De generaties van daarna - vraag het aan Orakel: ja die organiseren zich nu eenmaal niet graag - op uitzonderingen als Argan na... En van de AEL merk ik in het Oosten van A'dam niet veel. Dus dan blijft het meestal bij toevallig individuele contacten...

Treffend.

BiL@L
07-06-05, 10:07
Never will the Jews nor the Christians be pleased with you (O Muhammad Peace be upon him ) till you follow their religion. Say: "Verily, the Guidance of Allâh (i.e. Islâmic Monotheism) that is the (only) Guidance. And if you (O Muhammad Peace be upon him ) were to follow their (Jews and Christians) desires after what you have received of Knowledge (i.e. the Qur'ân), then you would have against Allâh neither any Walî (protector or guardian) nor any helper. (Al-Qur’an 2:120)

Ron Haleber
07-06-05, 10:37
Ron:

Met "de bewuste jongeren in een verzorgingsstaat" hadden die ook contact, alleen waren die socialistisch - voor jou 'seculier'- geöriënteerd en was het dus erg makkelijk om met ze samen op te trekken...

De generaties van daarna - vraag het aan Orakel: ja die organiseren zich nu eenmaal niet graag - op uitzonderingen als Argan na... En van de AEL merk ik in het Oosten van A'dam niet veel. Dus dan blijft het meestal bij toevallig individuele contacten...



Geplaatst door BiL@L
Never will the Jews nor the Christians be pleased with you (O Muhammad Peace be upon him ) till you follow their religion. Say: "Verily, the Guidance of Allâh (i.e. Islâmic Monotheism) that is the (only) Guidance. And if you (O Muhammad Peace be upon him ) were to follow their (Jews and Christians) desires after what you have received of Knowledge (i.e. the Qur'ân), then you would have against Allâh neither any Walî (protector or guardian) nor any helper. (Al-Qur’an 2:120)[/color]

Ik begrijp dit antwoord niet!

Noch ik, noch mijn vrienden waren salafisten - hadden dus op geen enkele wijze zo'n behoefte aan "any Walî (protector or guardian) nor any helper".

We leefden gewoon als mensen op voet van gelijkheid :student:

Maar dat is blijkbaar door het salafisme onmogelijk geworden!? Alle moslims in NL direct zonder pardon naar SA sturen is dus jouw recept?

Wortel
07-06-05, 11:09
Sorry, Bilal, maar ik begrijp dit antwoord ook niet.

BiL@L
07-06-05, 11:09
Geplaatst door Ron Haleber
Maar dat is blijkbaar door het salafisme onmogelijk geworden!? Alle moslims in NL direct zonder pardon naar SA sturen is dus jouw recept?

Birmingham (UK) als tussenstop zou geen kwaad kunnen.

En wat betreft Salafisme:

Vraag: Waarom de naam Salafee gebruiken? Is het een benaming van een partij of een groep of een madh-hab? Of is het een nieuwe sekte in de Islaam?

Antwoord: Voorzeker, het woord Salaf is welbekend in zowel de Arabische taal als in de religieuze terminologie. Maar waar het ons hier om gaat, is de discussie vanuit religieus oogpunt. Het is authentiek overgeleverd van de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, dat gedurende zijn ziekte waaraan hij is overleden, hij tegen Fatima, radyAllaah'anhaa zei:

'Dus vrees Allaah en heb geduld. En ik ben de beste Salaf (voorganger) voor jou.' [7]

Verder hebben de geleerden dit woord 'Salaf' vele malen gebruikt, zo vaak dat het te overvloedig zou zijn om het op te noemen en op te sommen. Wat voldoende is voor ons, is een voorbeeld, en dat is datgeen wat zij gebruikten in hun strijd tegen innovaties:

'En al het goede ligt in het volgen van hem die is voorgegaan (mien salaf)
terwijl al het kwade ligt in de innovatie van hem die erna kwam (mien khalaf).'

Er zijn er echter van hen die beweren kennis te hebben, die deze toeschrijving verwerpen en beweren dat er geen basis voor is! En zo zeggen zij: 'Het is niet toegestaan voor een Moslim om te zeggen: 'Ik ben een Salafee'. Dus is het net alsof zij zeggen dat het niet toegestaan is voor een Moslim om te zeggen: 'Ik volg de Salaf As-Saalih (de Vrome Voorgangers) in waar zij aan vasthielden op het gebied van geloof, aanbidding en methodologie! Er is geen twijfel dat zo'n verwerping - als dat is wat hij bedoelt - noodzaakt dat iemand zichzelf vrij maakt van de correcte Islam, waar de vrome voorgangers zich aan vasthielden en waar aan het hoofd de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, stond. Dit is zoals is aangegeven in de mutawaatir hadeeth uit de twee Saheehs en anderen, dat hij sallAllaahu'aleyhi wa sallam zei:

'De beste van de mensheid is mijn generatie, dan degenen na hen, dan degenen na hen.'

Dus het is niet toegestaan voor een Moslim om zichzelf vrij te spreken van deze betuiging over de vrome voorgangers, gezien (het feit dat) als hij zichzelf zou vrij spreken van elke andere betuiging, de geleerden niet in staat zouden zijn om hem ongeloof of zondigheid toe te schrijven.

En wat betreft degene die deze naam verwerpt, zul jij hem dan zichzelf niet zien toeschrijven aan één van de madh-habs?! Ongeacht of deze madh-hab gerelateerd is aan 'Aqeedah (Geloofsleer) of Fiqh (Jurisprudentie)? Dus hij is of Ash'aree of Matureedee. Of misschien is hij van de mensen van Hadeeth of Hanafee, of Shaafi'ee of Malikee of Hanbalee of van wat er ook maar de titel 'Ahl-us-Sunnah wal-Jamaa'ah' bekleed. Maar ondanks dit, is degene die zichzelf toeschrijft aan de Ash'aree madh-hab of één van de vier madh-habs zich in feite aan het toeschrijven aan individuen die, zonder (enige) twijfel, niet onfeilbaar zijn, zelfs als er geleerden onder hen waren die correct waren (in hun uitspraken). Ik wou dat ik het wist - waarom verwerpt hij deze soorten toeschrijvingen aan individuen niet, welke niet gevrijwaard zijn van fouten?

Maar wat betreft degene die zichzelf toeschrijven aan de Salaf As-Saalih (vrome voorgangers), dan schrijft diegene zichzelf met zekerheid toe aan de onfeilbaarheid ('ismah) in algemene zin. De Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, heeft gezegd dat één van de tekenen van de Geredde Groep is dat zij nauw blijven aanhangen aan waar de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, zich op bevond en waar zijn Metgezellen zich op bevonden. Dus wie dan ook stevig vasthoudt aan hen, hij volgt zeker de leidraad van zijn Heer.

En bovendien is het een betuiging die eer geeft aan degene die zichzelf eraan toeschrijft en één die voor hem de weg van de Geredde Groep vergemakkelijkt. En deze gevallen gelden niet voor iemand die zichzelf toeschrijft aan elke andere betuiging, gezien deze niet vrij zijn van één van de twee zaken. Of het is een verwijzing gericht aan een specifiek individu die niet onfeilbaar is, of het is een verwijzing gericht op een groep van mensen die de methodologie volgen van deze individu die niet onfeilbaar is. Dus is er in beide gevallen geen onfeilbaarheid (in hun verwijzing). Tegengesteld hieraan is er de onfeilbaarheid van de Metgezellen van de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, (als een geheel). En dat is hetgeen wat ons bevolen is om sterk aan vast te houden, van zijn Soennah en de Soennah van de Metgezellen na hem.

En we moeten volharden en sterk benadrukken dat ons begrip van Allaah's Boek en de Soennah van Zijn Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, in overeenstemming moet zijn met de methodologie van zijn, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, Metgezellen. Dit zodat we op onfeilbaarheid kunnen zijn, (wat) tegengesteld (is) aan het neigen naar de rechterkant of linkerkant, of dwalen met een begrip dat enkel voortkomt uit onszelf, waarvoor in het Boek van Allaah of de Soennah van Zijn Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, geen bewijs kan worden geleverd.

Bovendien, waarom zou het niet genoeg voor ons zijn om onszelf toe te schrijven aan (alleen) de Qor-aan en de Soennah? De reden hiervoor is terug te voeren op twee zaken. De eerste is gerelateerd aan de religieuze teksten en de tweede is het bestaan van talrijke Islamitische groepen.

Met betrekking tot de eerste reden, vinden we in de religieuze teksten een bevel om (nog) iets te gehoorzamen in relatie met de Qor-aan en de Soennah, zoals Allaah zegt:

O jullie die geloven, gehoorzaamt Allaah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen (Moslims), die onder u gezag hebben. [Surah An-Nisaa: 59]

Als er dus iemand autoriteit heeft die de eed van trouw heeft gekregen van de Moslims, zou het verplicht zijn om hem te gehoorzamen net zoals het verplicht zou zijn om de Qor-aan en de Soennah te gehoorzamen. Dus zelfs als hij of degenen in zijn omgeving fouten maken, zou het verplicht zijn om hem te volgen om zo het kwaad van meningsverschillen af te stoten.

Maar dit is met de welbekende voorwaarde: 'Er is geen gehoorzaamheid aan een creatie (i.e. iets dat geschapen is) als het ongehoorzaamheid aan de Schepper is.' [8] En Allaah, moge hij Verheerlijkt zijn, zegt:

'En als iemand de gezant tegenwerkt nadat de leidraad hem duidelijk geworden is en hij toch niet de weg van de gelovigen volgt, dan zullen Wij hem daarheen brengen waarheen hij zich heeft afgekeerd; Wij zullen hem in de hel laten branden en dat is pas een slechte bestemming!' [Surah An-Nisaa: 115]

Voorzeker, Allaah de Almachtige en Sublieme is ver verwijderd van alle onvolmaaktheden en gebreken. En er is geen twijfel of onzekerheid dat Zijn benoeming van 'de Weg van de Gelovigen' hier alleen is vanwege een immense en veelomvattende wijsheid en voordeel. Het geeft dus aan dat er een belangrijke verplichting is, welke inhoudt dat ons volgen van het Boek van Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, in overeenstemming moet zijn met waar de eerste Moslims zich op bevonden. En zij zijn de Metgezellen van de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, dan degenen die na hen kwamen, dan degenen die na hen kwamen. En dit is waar de da'wat-us-salafiyyah (De Roeping van de Salafiyyah) naar uitnodigt en naar oproept. En dat is hetgeen wat de voornaamste voorrang heeft in de basis van de roeping en de methodologie van het lerend proces.

Voorzeker, de Salafee Roeping verenigt de ummah beslist, terwijl elke andere roeping verdeling veroorzaakt in de ummah. Allaah, de Almachtige en Sublieme zegt:

'O jullie die geloven! Vrees Allaah en wees met de oprechten.' [Surah at-Tawbah: 119]

Dus iedereen die onderscheid maakt tussen het Boek en de Soennah aan de ene kant en de Salaf As-Saalih (vrome voorgangers) aan de andere kant, die kan nooit waarheidsgetrouw zijn.

Met betrekking tot de tweede reden, dan leiden de groepen en partijen van vandaag de dag helemaal niet in de richting van 'de Weg van de Gelovigen', welke genoemd is in de ayaah. En er zijn sommige ahaadeeth die deze ayaah nog meer bevestigen en ondersteunen zoals de hadeeth over de 73 sekten. Allen zullen zij in het Hellevuur zijn behalve één. De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, beschreef hen als: 'Degene die zich vasthoudt aan hetzelfde als waar ik en mijn Metgezellen zich vandaag de dag aan vasthouden.' [9]

Deze hadeeth lijkt op de ayaah welke 'de Weg van de Gelovigen' noemt. Ook is er de hadeeth van Al-Irbaad Ibn Saariyah, radyAllaahu'anhu, in welke hij, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, zegt: 'Dus houdt vast aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtgeleide Khaleefa's na mij.' [10] Daarom zijn er dus 2 Soennahs: De Soennah van de Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, en de Soennah van de rechtgeleide Khaleefahs.

Er is dus geen twijfel dat wij - die in een latere tijd kwamen - terug moeten keren naar de Qor-aan, de Soennah en 'de Weg van de Gelovigen'. En het is niet toegestaan voor ons om te zeggen: 'We kunnen de Qor-aan en de Soennah begrijpen zonder terug te keren naar waar de rechtschapen voorgangers zich aan vasthielden.' En in deze tijd moet er een toeschrijving zijn die onderscheidend en gedetailleerd is. Dus het is niet genoeg voor ons om alleen te zeggen, 'Ik ben een Moslim'! Of 'Mijn madh-hab is Islam'! Want elke sekte zegt dat! - de Raafidee, de Ibaadee, de Qadyianee, en alle andere sekten!! Dus wat is het dat jou onderscheidt van hen?

En als je zou zeggen, 'Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor-aan en de Soennah', zou dit ook niet genoeg zijn. Dit is zo omdat de leden van deze (volgende) sekten - de Ash'arees en de Matureedees en de Hizbees - allen beweren deze twee bronnen ook te volgen. Er is dus geen twijfel dat de heldere, duidelijke, onderscheidende en beslissende classificatie is, om te zeggen; 'Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor-aan en de Soennah en dit volgens de methodologie van de Salaf As-Saalih (Vrome Voorgangers). En dat kan in het kort gezegd worden als: 'Ik ben een Salafee'. Dus hierop gefundeerd. Voorzeker, de onvermijdelijke waarheid is dat het niet genoeg is om te vertrouwen op de Qor-aan en de Soennah zonder de methodologie van de Salaf, gezien het deze twee uitlegt met betrekking tot begrip en ontwerp, kennis en actie (daden), da'wah (uitnodigen) en Jihaad.

En we weten dat zij (de Sahaabah), moge Allaah tevreden met hen zijn, niet gewoon waren om zich fanatiek vast te klampen aan één specifieke madh-hab of één specifiek individu.

Onder hen was dus niemand die een Bakree (een volger van Abu Bakr) was, of een 'Umaree (een volger van 'Umar), of een 'Uthmaanee (een volger van 'Uthmaan) of een 'Alawee (een volger van 'Alee). Sterker nog, als het makkelijker was voor één van hen om Abu Bakr of 'Umar of Abu Hurairah iets te vragen, vroeg hij het aan één van hen. Dit is omdat zij geloofden dat het niet toegestaan was om een totale en onbeperkte toewijding te hebben in het volgen, met uitzondering van één individu. Inderdaad, hij was de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, degene die niet sprak vanuit zijn eigen begeerten, maar alleen vanuit openbaring geopenbaard aan hem.

En als we deze critici, omwille van de discussie, zouden voorleggen om ons alleen 'Moslims' te noemen, zonder onszelf toe te schrijven aan de Salaf - ondanks dat het een eervolle en correcte toeschrijving is. Zouden zij het dan verbieden zichzelf te classificeren met de namen van hun partijen, of hun madh-habs, of hun manieren - gebaseerd op het feit dat zij niet zijn voorgeschreven in de Religie noch correct zijn?

'Dus dit contrast tussen ons is genoeg voor jullie
En elk vat wordt nat door wat er in zit'.

En Allaah is de Gids naar het Rechte Pad. En Hij, vrij van alle onvolmaaktheden, is Degene bij wie we hulp zoeken. [Al-Asaalah, Uitgifte #9]


Voetnoten:

[7] Saheeh Muslim: nr. 2450
[8] Zie Silsilat-ul-Ahaadeeth As-Saheehah, nr. 179
[9] Zie Silsilat-ul-Ahaadeeth As-Saheehah, nr.203 en 1492
[10] Zie Irwaat-ul-Ghaleel (nr. 2455)

_h4T3D_sE7eN
07-06-05, 11:36
Geplaatst door BiL@L
Never will the Jews nor the Christians be pleased with you (O Muhammad Peace be upon him ) till you follow their religion. Say: "Verily, the Guidance of Allâh (i.e. Islâmic Monotheism) that is the (only) Guidance. And if you (O Muhammad Peace be upon him ) were to follow their (Jews and Christians) desires after what you have received of Knowledge (i.e. the Qur'ân), then you would have against Allâh neither any Walî (protector or guardian) nor any helper. (Al-Qur’an 2:120)


Goed antwoord, Bilal. Hierin ligt veel van de oorzaak. Dat Ron en Wortel 'm niet snappen, betwijfel ik. Des te meer zij zichzelf graag als intelligente wezens neerzetten.

Selectief begrip.

SJA
07-06-05, 11:42
(by the way,voor iedereen die me nog niet kent...;ik ben geen communist,ik ben geen rus,of wat dan ook.de naam is een grap,oke?ik krijg te veel reacties die zeggen dat ik een vuile communist ben.ben ik niet..alvast bedankt. :) ) [/B][/QUOTE]

Zou ik ook zeggen :roker:

SJA
07-06-05, 11:44
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Goed antwoord, Bilal. Hierin ligt veel van de oorzaak. Dat Ron en Wortel 'm niet snappen, betwijfel ik. Des te meer zij zichzelf graag als intelligente wezens neerzetten.

Selectief begrip.

1 vraag zie jij jezelf wel als intelligent wezen?

Max Stirner
07-06-05, 12:20
Geplaatst door Kal-El B.V
Ik was altijd onverschillig tegenover die kerel, gewoon een politicus met ambities, hartstikke normaal. totdat hij die uitspraak deed. afgelopen met mijn tolerantie jegens hem.




Ik heb altijd gedacht dat die uitspraak gericht was tegen diegenen die na die gruwelijke moord op Van Gogh, dachten/zeiden van: `boontje komt om zijn loontje` of `het is natuurlijk wel erg, maaaar.....blablabla`.
Daar ergerde Aboutaleb zich blijkbaar aan en ik kan je vertellen dat hij niet de enige was.

Vergeet niet dat ie die uitspraak deed nadat was gebleken dat hij zelf ook was genomineerd om een kopje kleiner te worden gemaakt. Kan me voorstellen dat je dan een beetje pissig wordt.

Dat hij onbedoeld suggereerde dat er voor dat soort achterlijke denkbeelden in Marokko wél plaats zou zijn, vond ik nogal ongelukkig - zoals al eerder werd opgemerkt in dit topic.

Wortel
07-06-05, 12:21
ik hoop dat hij verandert,want ik vrees het ergste...want je weet,er lopen hier in nederland 'death squads' rond.mensen met baarden die er niet voor terugdeinsen om geweld te gebruiken tegen andersdenkenden.

Gaap gaap :moe:

Er is een groot verschil tussen zuivere godsvrucht en religieuze zelfbevrediging. Overal leert de Qur'an het eerste en nergens het tweede, voor zover ik het begrepen heb.

elbasque
07-06-05, 12:36
Geplaatst door Wortel
Gaap gaap :moe:

Er is een groot verschil tussen zuivere godsvrucht en religieuze zelfbevrediging. Overal leert de Qur'an het eerste en nergens het tweede, voor zover ik het begrepen heb.

voor zover je het hebt begrepen.dat is goed gezegd. :)

Iwan
07-06-05, 12:51
Geplaatst door Bofko
Ok , ik begrijp inmiddels dat bij deze uitspraak het grote ongenoegen mbt tot Aboutaleb ligt.
1 uitspraak wordt belangrijker geacht dan 100 andere uitspraken en/of daden. BTW even terzijde: Daden zijn natuurlijk veel veelzeggender dan uitspraken. Niemand kent waarschijnlijk de precieze contekst van deze uitspraak.

Nee, Aboutaleb doet een uitspraak waarvan velen denken dat dit uit het autochtonenkamp zou moeten komen. Het is dit onderbuikgevoel waarmee Aboutaleb vervolgens wordt afgeserveerd.

Het zijn voor mij allochtonen/autochtonen-denkers die dit concluderen. Vele allochtonen hebben blijkbaar de denkwijze waarvan ze vele autochtonen beschuldigen overgenomen. En die kunnen mij nu dus ook van allochtoon/autochtoon-denken betichten als ze van kwade wil zijn.
Om de verwaring en misverstanden te voorkomen, moeten we onderscheid maken tussen persoon en zijn daden/uitspraken. De titel van deze topic is ook een dom titel. Er bestaan geen wit en zwart marokkanen.
Aboutaleb heeft inderdaad veel positieve dingen gedaan, maar ook missers gedaan zoals deze uitspraak waar we over hebben.
De timing van deze uitspraak was erger dan de uitspraak zelf. Mede door deze uitspraak zijn taboes in nederland ontstaan waar marokkanen veel last van hebben. Het lijkt gewoon te zijn om marokkanen hun mond te snoeren door te zeggen dat ze hun koffers moeten pakken als er iets in nederland hun niet bevalt.
Stel je voor dat Mokamed B een jood was en Cohen hetzelfde uitspraak had gedaan richting joden in nederland. Wat denk jij, hoe zouden de joden op Cohen hadden gereageerd.

Wortel
07-06-05, 12:52
Weet goed wat je hiermee over de Qur'an impliceert, communist.
Ik ben niet degene die daarover uiteindelijk zal oordelen.

Evian
07-06-05, 12:57
Geplaatst door MO_NL
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"?

Ik vind hem te erg voor woorden. Een eersterangs blanke kontenlikker. Eentje die niet zo schromen zichzelf te prostitueren voor schouderklopjes van de autochtone bevolking. Het feit dat hij een ex subsidieslet is geweest voor die armzalige organisatie Forum waar de ellendigheid tot op de dag van vandaag vanaf straalt was eigenlijk een voorbode van wat komen zou: een Marokkaanse rat in schaapskledij in de NLse politiek...:jammer:.

elbasque
07-06-05, 12:58
Geplaatst door Wortel
Weet goed wat je hiermee over de Qur'an impliceert, communist.
Ik ben niet degene die daarover uiteindelijk zal oordelen.

effe mijn standpunt over de koran;het is de woord van allah.het is de waarheid.het is de heilige boek voor alle moslims waar dan ook ter wereld.het maakt niet wat voor sekte,de koran is heilig voor alle moslims.dus ook voor mij!!!(ik ben heus geen communist hoor ;) )

Wortel
07-06-05, 13:03
de koran is heilig voor alle moslims.dus ook voor mij!!!(

Juist daarom zeg ik dat ik het niet ben die uiteindelijk over je implicaties over de Qur'an zal oordelen.

elbasque
07-06-05, 13:17
Geplaatst door Wortel
Juist daarom zeg ik dat ik het niet ben die uiteindelijk over je implicaties over de Qur'an zal oordelen.

;)

Zwarte Kat
07-06-05, 14:06
Geplaatst door Dutchguy
Ik ren naar de wc om jouw haatdragende taalgebruik.

Dat soort racistentuig kun je maar beter negeren......

Max Stirner
07-06-05, 14:10
Geplaatst door Evian
Ik vind hem te erg voor woorden. Een eersterangs blanke kontenlikker. Eentje die niet zo schromen zichzelf te prostitueren voor schouderklopjes van de autochtone bevolking. Het feit dat hij een ex subsidieslet is geweest voor die armzalige organisatie Forum waar de ellendigheid tot op de dag van vandaag vanaf straalt was eigenlijk een voorbode van wat komen zou: een Marokkaanse rat in schaapskledij in de NLse politiek...:jammer:.


OK, we've got the message, Ourzazate: jij bent géén bounty......

Indrukwekkend betoog verder hoor, wat je noemt een statement.

Dutchguy
07-06-05, 14:18
Geplaatst door Zwarte Kat
Dat soort racistentuig kun je maar beter negeren......

Inderdaad :duim:

Iwan
07-06-05, 14:42
Geplaatst door Evian
Ik vind hem te erg voor woorden. Een eersterangs blanke kontenlikker. Eentje die niet zo schromen zichzelf te prostitueren voor schouderklopjes van de autochtone bevolking. Het feit dat hij een ex subsidieslet is geweest voor die armzalige organisatie Forum waar de ellendigheid tot op de dag van vandaag vanaf straalt was eigenlijk een voorbode van wat komen zou: een Marokkaanse rat in schaapskledij in de NLse politiek...:jammer:.
Zo te horen ben jij echt kwaad op die man en op de organisatie Forum. Is het niet een beetje overdrijven reactie of heb jij een goed reden hiervoor?

Iwan
07-06-05, 14:45
Geplaatst door Bofko
Sjonge, jonge wat ben jij een racistische dramaqueen zeg.
Hij is in de war. :verward:

Dutchguy
08-06-05, 00:56
Geplaatst door communist
wajo,hier zijn alleen maar homo-lovers aanwezig!gatver!tfoe!noem me maar een racist of wat dan ook,ik walg van jullie!iilllggg!

Eensgelijks.

Wortel
08-06-05, 06:14
Goed.

De hoffelijkheden zijn weer uitgewisseld en misschien kan iemand mij dan nu eens vertellen wat de "niet witte" kernwaarden nu eigenlijk inhouden. Dat is geen vragen om verantwoording maar een vriendelijk informeren wat het nou eigenlijk is wat iemand tot een "Bounty" maakt, en wat hij daarbij kennelijk heeft verraden. Dat zou ik heel graag van binnenuit willen begrijpen want ik ben er, geloof ik, een te botte witte autochtoon voor om dat in een keer door te hebben.

mark61
08-06-05, 09:44
Geplaatst door Wortel
Dat zou ik heel graag van binnenuit willen begrijpen want ik ben er, geloof ik, een te botte witte autochtoon voor om dat in een keer door te hebben.

C'est le ton qui fait la musique. Je hoeft niet zo diep te graven, al die grote woorden zijn een rookgordijn. Een Marokkaan die zich publiekelijk negatief uitlaat over andere Marokkanen is gewoon fout. Ongeacht wat hij gezegd heeft en in welke context. Hij is bounty omdat hij met zijn kritiek zich automatisch schaart bij de ollanders. Of ie dat nou wil of niet. En dan heeft ie ook nog een vette baan, en de anderen niet.

Het gaat allemaal niet over veel bijzonders, zo'n 'discussie'.

sienia
08-06-05, 10:40
Geplaatst door mark61
C'est le ton qui fait la musique. Je hoeft niet zo diep te graven, al die grote woorden zijn een rookgordijn. Een Marokkaan die zich publiekelijk negatief uitlaat over andere Marokkanen is gewoon fout. Ongeacht wat hij gezegd heeft en in welke context. Hij is bounty omdat hij met zijn kritiek zich automatisch schaart bij de ollanders. Of ie dat nou wil of niet. En dan heeft ie ook nog een vette baan, en de anderen niet.

Het gaat allemaal niet over veel bijzonders, zo'n 'discussie'.

Lekker kort en bondig. :duim:

Couscousje
08-06-05, 11:24
Geplaatst door mark61
C'est le ton qui fait la musique. Je hoeft niet zo diep te graven, al die grote woorden zijn een rookgordijn. Een Marokkaan die zich publiekelijk negatief uitlaat over andere Marokkanen is gewoon fout. Ongeacht wat hij gezegd heeft en in welke context. Hij is bounty omdat hij met zijn kritiek zich automatisch schaart bij de ollanders. Of ie dat nou wil of niet. En dan heeft ie ook nog een vette baan, en de anderen niet.

Het gaat allemaal niet over veel bijzonders, zo'n 'discussie'.

Ik mis de sarcastische toon in dit geheel...

Of ik ben stokdoof door het geronk van Noa vanochtend, maar ik hoop dat je het spottend bedoelt.

Cc

taouanza
08-06-05, 11:27
Geplaatst door mark61
C'est le ton qui fait la musique. Je hoeft niet zo diep te graven, al die grote woorden zijn een rookgordijn. Een Marokkaan die zich publiekelijk negatief uitlaat over andere Marokkanen is gewoon fout. Ongeacht wat hij gezegd heeft en in welke context. Hij is bounty omdat hij met zijn kritiek zich automatisch schaart bij de ollanders. Of ie dat nou wil of niet. En dan heeft ie ook nog een vette baan, en de anderen niet.

Het gaat allemaal niet over veel bijzonders, zo'n 'discussie'.

Goh wat stoer van jou zeg om in een keer een hele groep de mond te snoeren maar weet je al hoe het zit met ambities van allochtonen daar wil ik eigenlijk ook zo'n stoer antwoord op.

mark61
08-06-05, 12:28
Zoeken jullie het samen even uit, ik heb mijn bekomst al weer.

Max Stirner
08-06-05, 12:34
Geplaatst door mark61
Zoeken jullie het samen even uit, ik heb mijn bekomst al weer.


Bekvechten is niet je sterkste kant, he? :wink:

Ron Haleber
08-06-05, 12:35
Geplaatst door mark61
Zoeken jullie het samen even uit, ik heb mijn bekomst al weer.

Dat krijg je wanneer je hier je kop boven het maaiveld uisteekt.

Geef mijn portie verder ook maar aan fikkie! :alien:

mark61
08-06-05, 13:11
Geplaatst door Max Stirner
Bekvechten is niet je sterkste kant, he? :wink:

Jawel, maar op een gegeven moment gaat het vervelen. Danig, kan ik wel zeggen.

Tomas
08-06-05, 13:21
Geplaatst door mark61
Jawel, maar op een gegeven moment gaat het vervelen. Danig, kan ik wel zeggen.

Ach dat zijn zo van die dipjes. Morgen vind je 't weer hartstikke leuk. Wat ik je brom.

mark61
08-06-05, 14:32
Geplaatst door Tomas
Ach dat zijn zo van die dipjes. Morgen vind je 't weer hartstikke leuk. Wat ik je brom.

Neuh ik ben bang dat ik het stadium nu definitief begin te ontgroeien. Toegegeven, heb ff geduurd. Is ook afhankelijk van met wie je het doet.

Wortel
08-06-05, 14:42
C'est le ton qui fait la musique. Je hoeft niet zo diep te graven, al die grote woorden zijn een rookgordijn. Een Marokkaan die zich publiekelijk negatief uitlaat over andere Marokkanen is gewoon fout. Ongeacht wat hij gezegd heeft en in welke context. Hij is bounty omdat hij met zijn kritiek zich automatisch schaart bij de ollanders. Of ie dat nou wil of niet. En dan heeft ie ook nog een vette baan, en de anderen niet.

Het gaat allemaal niet over veel bijzonders, zo'n 'discussie'.

Heel erg bedankt, Mark en Sienia, voor jullie duidelijke reactie. Ik blijk kennelijk weer eens te diep te willen graven. Dat klinkt overigens alsof veel van de overwegingen om iemand tot bounty te verklaren meer met emoties dan met rede te maken hebben. Als ik me vergis dan hoor ik het uiteraard graag. En dan gaat de vergelijking met voetbal, die elders op deze site werd gemaakt, inderdaad wel op.


Ik mis de sarcastische toon in dit geheel...
Of ik ben stokdoof door het geronk van Noa vanochtend, maar ik hoop dat je het spottend bedoelt.

Als dit de werkelijkheid is komt het op mij al ironisch genoeg over.
Geef Noa trouwens een aai van me.

mark61
08-06-05, 15:53
Geplaatst door Wortel
Heel erg bedankt, Mark en Sienia, voor jullie duidelijke reactie. Ik blijk kennelijk weer eens te diep te willen graven.

Ja.


Als dit de werkelijkheid is komt het op mij al ironisch genoeg over.

Juist.

barfly
08-06-05, 22:46
Aboutaleb is duidelijk een getalenteerd mens die zijn kansen heeft gezien en gegrepen en die een glashelder doel heeft nagestreefd. Ik heb enorm respect voor deze man. Ik hoop 'm in de landelijke politiek te zien.

Orakel
08-06-05, 23:02
Geplaatst door Wortel
Ik bedoelde dit, met een kwinkslag, wel degelijk serieus. Er wordt hier gesteld dat Aboutaleb maar al te gemakkelijk sprak van Nederlandse kernwaarden. Dat zou de reden zijn om een afkeer van hem te hebben, omdat hij daarmee assimilatie zou prediken.


Naah, het was geloof ik niet het ter sprake brengen van 'kernwaarden' waardoor hij ongeliefd werd.
Dat had te maken met zijn uitspraak dat "wie de kernwaarden van Nederland niet wenst te delen, zijn koffers kan pakken en vertrekken".
Dat schuurt erg dicht langs de gedwongen repatriëringsplannen van Wilders en consorten.
Tevens is het een impliciete bevestiging van het eeuwige gastarbeiderschap, want na decennia verblijf alhier (of hier geboren te zijn), krijgt men te horen dat men moet opkrassen als het hier niet bevalt. De idee is dan: je bent en blijft een buitenlander.

De grappige reactie is dan: wij zijn ook Nederlanders en als hij ons als buitenlander blijft zien, dan vinden wij um een vieze bounty.

Wortel
09-06-05, 06:53
Naah, het was geloof ik niet het ter sprake brengen van 'kernwaarden' waardoor hij ongeliefd werd.
Dat had te maken met zijn uitspraak dat "wie de kernwaarden van Nederland niet wenst te delen, zijn koffers kan pakken en vertrekken".
Dat schuurt erg dicht langs de gedwongen repatriëringsplannen van Wilders en consorten.

Aha, het zat hem dus meer in het opkras-appel.


Tevens is het een impliciete bevestiging van het eeuwige gastarbeiderschap, want na decennia verblijf alhier (of hier geboren te zijn), krijgt men te horen dat men moet opkrassen als het hier niet bevalt. De idee is dan: je bent en blijft een buitenlander.

Ongewenste stigmatisering en kreupel houden, waartegen geageerd wordt, dus?


De grappige reactie is dan: wij zijn ook Nederlanders en als hij ons als buitenlander blijft zien, dan vinden wij um een vieze bounty.

Dus dan zit het inderdaad niet in het delen van de kernwaarden als zodanig, want die worden impliciet al gedeeld. Maar waar dat impliciete delen van kernwaarden aan mensen, naar hun beleving, wordt ontzegd komt het woord bounty om de hoek kijken.
Maar hoe speelt de visie van Mark61, hier kort boven, hierin dan een rol?

taouanza
09-06-05, 07:13
Geplaatst door Wortel
Heel erg bedankt, Mark en Sienia, voor jullie duidelijke reactie. Ik blijk kennelijk weer eens te diep te willen graven. Dat klinkt overigens alsof veel van de overwegingen om iemand tot bounty te verklaren meer met emoties dan met rede te maken hebben. Als ik me vergis dan hoor ik het uiteraard graag. En dan gaat de vergelijking met voetbal, die elders op deze site werd gemaakt, inderdaad wel op.





Duidelijke reactie?
Je bedoelt eentje die je het best bevalt en als die ontkracht wordt sleur je alsnog erbij want hij bevalt jou toch het beste


Maar hoe speelt de visie van Mark61, hier kort boven, hierin dan een rol?
Welke visie en waarom zou die een rol moeten spelen?

Laat hem maar eens eerst uitleggen waarom hij ambitie fout vindt bij allochtonen.
Meneer heeft zogenaamd geen zin. Meneer is gewoon te laf om antwoord te geven en komt vervolgens hier mensen de mond snoeren.

Wortel
09-06-05, 07:30
Je bedoelt eentje die je het best bevalt en als die ontkracht wordt sleur je alsnog erbij want hij bevalt jou toch het beste

Dit is een aanname waarin ik me niet herken. Ik stel gewoon een open vraag en daarin heeft eenieder recht van spreken, dus jij ook.
Hoe kijk jij inhoudelijk tegen deze materie aan, Taouanza? Per slot: als moderator zul je zeker ook hebben nagedacht over het krachtenveld dat hier aan de orde is.


Meneer is gewoon te laf om antwoord te geven en komt vervolgens hier mensen de mond snoeren.

Mij ontbreekt de macht om bij Mark61 in zijn potje met zin te roeren, dus dat is aan hem. Maar ik nodig je hierboven nu juist uit die mond open te doen. Dus nogmaals: hoe denk je hier inhoudelijk over?

AARDIG
09-06-05, 07:46
Het enige wat ik die man vraag, is zich te bemoeien met zijn eigen zaakjes. Hij is wethouder en geen vertegenwoordiger of pleiter van de Marokkaanse/Islamitische gemeenschap. Van mij mag hij bounty, kaas, groen en geel zijn. Spreek niet voor mij en spreek niet voor de Islamitische gemeenschap. Zolang hij dat doet, zal het in ieder geval niet erger worden dan het al is.

taouanza
09-06-05, 07:53
Geplaatst door Wortel
Dit is een aanname waarin ik me niet herken. Ik stel gewoon een open vraag en daarin heeft eenieder recht van spreken, dus jij ook.
Hoe kijk jij inhoudelijk tegen deze materie aan, Taouanza? Per slot: als moderator zul je zeker ook hebben nagedacht over het krachtenveld dat hier aan de orde is.



Mij ontbreekt de macht om bij Mark61 in zijn potje met zin te roeren, dus dat is aan hem. Maar ik nodig je hierboven nu juist uit die mond open te doen. Dus nogmaals: hoe denk je hier inhoudelijk over?

Mijn mening telt niet zoals al die meningen hier boven die je niet bevallen dus why bother. Maar gelukkig heb je Mark op het voor je uit te leggen alleen vraag ik of Mark even kan uitleggen waarom ambitie fout is bij allochtonen.

En het siert je enorm dat jij ook begint over mijn moderatorschap.

taouanza
09-06-05, 08:02
Geplaatst door AARDIG
Het enige wat ik die man vraag, is zich te bemoeien met zijn eigen zaakjes. Hij is wethouder en geen vertegenwoordiger of pleiter van de Marokkaanse/Islamitische gemeenschap. Van mij mag hij bounty, kaas, groen en geel zijn. Spreek niet voor mij en spreek niet voor de Islamitische gemeenschap. Zolang hij dat doet, zal het in ieder geval niet erger worden dan het al is.

Dat heb ik ook tegen Marcouch gezegd: Prima dat je je niet voelt geroepen om voor de moslims te spreken maar ga je ook niet namens de moslims voor ons verontschuldigen.

Waar was Aboutaleb toen Mohammed B jarenlang bezig was om iets te doen voor de jongeren in zijn wijk?
Profiel gezien gister?
Mohammed B is een Nederlandse jongen die zich inzetten en zich belazerd voelde. Hij is geen Marokkaan Marokkanen hebben die verwachtingen niet. Marokkanen weten al dat ze niet serieus genomen worden en hebben daar mee leren leven.
Mohammed B raakte gefrustreerd omdat hij zichzelf als NEderlander zag en het op de Nederlandse manier deed maar niemand hem als zodanig zag.
Waar was Aboutaleb toen?
Ik weet dat na de rellen in Amsterdam dat er dikke rapporten werden geschreven over hoe het anders moest en in de praktijk niks van terecht kwam. Dat geld dat ze in adviseurs staken konden ze makkelijk een jongerencentrum voor neerzetten.
Maar tis politiek politiek scoort niet met oplossingen maar met problemen.
Wie van de autochtone fanclub zou fan zijn van Aboutaleb als hij wel Mohammed B had geholpen met zijn idealen voor zijn wijk?
Abou who?
Maar nu hij kan vertellen over problemen is hij geweldig.

Goed nieuws is geen nieuws en daar is niks dappers idealistisch of integers aan.

Tomas
09-06-05, 08:21
Geplaatst door mark61
Neuh ik ben bang dat ik het stadium nu definitief begin te ontgroeien. Toegegeven, heb ff geduurd. Is ook afhankelijk van met wie je het doet.

Wees dan wat selectiever en wat minder naief. Je kunt de wereld niet veranderen. Leuk onderschrift trouwens, gekregen van beheer?

AARDIG
09-06-05, 08:23
Geplaatst door taouanza
Dat heb ik ook tegen Marcouch gezegd: Prima dat je je niet voelt geroepen om voor de moslims te spreken maar ga je ook niet namens de moslims voor ons verontschuldigen.

Waar was Aboutaleb toen Mohammed B jarenlang bezig was om iets te doen voor de jongeren in zijn wijk?
Profiel gezien gister?
Mohammed B is een Nederlandse jongen die zich inzetten en zich belazerd voelde. Hij is geen Marokkaan Marokkanen hebben die verwachtingen niet. Marokkanen weten al dat ze niet serieus genomen worden en hebben daar mee leren leven.
Mohammed B raakte gefrustreerd omdat hij zichzelf als NEderlander zag en het op de Nederlandse manier deed maar niemand hem als zodanig zag.
Waar was Aboutaleb toen?
Ik weet dat na de rellen in Amsterdam dat er dikke rapporten werden geschreven over hoe het anders moest en in de praktijk niks van terecht kwam. Dat geld dat ze in adviseurs staken konden ze makkelijk een jongerencentrum voor neerzetten.
Maar tis politiek politiek scoort niet met oplossingen maar met problemen.
Wie van de autochtone fanclub zou fan zijn van Aboutaleb als hij wel Mohammed B had geholpen met zijn idealen voor zijn wijk?
Abou who?
Maar nu hij kan vertellen over problemen is hij geweldig.

Goed nieuws is geen nieuws en daar is niks dappers idealistisch of integers aan.

Marcouch, is inderdaad nog zo een geval. :haha: Ik heb geen hekel aan die mensen, net als ik geen hekel heb aan andere politici of pseudo-vertegenwoordigers, maar zoals jij aangeeft is het niet de ene keer sjo en de andere keer sjo. 1 beleid voeren en anders opscheuren. Ik nam het AbouTaleb ook heel erg kwalijk, dat hij naar Marokko (Alhoceima) ging, om een analyse te krijgen van Nederlandse Marokkanen. Helaas toonde hij niet aan, dat er een hechte samenleving was. En er geen complicaties of problemen waren. Hij ging zoeken naar problemen. En ja, dat moet je nou net niet doen bij een Marokkaan als hij op vakantie is. Hij heeft z'n terechte (eigenlijk niet, maar goed) portie klankbraaksels over zich heen gekregen. Schandalig en stotterend voor de camera kreeg hij scotjes -zo heet dat toch?- van meerdere Marokkanen die geen zin hadden in dat eeuwige gehakketak waar ze vandaan gevlucht zijn.


(Ik bedenk me nu opeens, dat het heerlijk is om op vakantie te zijn en al dat Nederlandse gezeur achter je te laten.)

Ps: Dit was slechts een aanvulling op jou stuk, waar ik het helemaal mee eens ben. :duim: Als ik kritiek op een mede-lander heb, dan wil dat niet zeggen dat ik jaloers op hem of haar ben. Wie dat beweert, is door en door triest.

mark61
09-06-05, 08:29
Geplaatst door Tomas
Wees dan wat selectiever en wat minder naief. Je kunt de wereld niet veranderen.

Een wijze raad voorwaar.


Leuk onderschrift trouwens, gekregen van beheer?

Nee. :) Is een country / bluegrass kraker.

observer
09-06-05, 08:40
Mohammed B is een Nederlandse jongen die zich inzetten en zich belazerd voelde. Hij is geen Marokkaan Marokkanen hebben die verwachtingen niet. Marokkanen weten al dat ze niet serieus genomen worden en hebben daar mee leren leven. is dat niet ene beetje beledigend

je zegt min of meer dat niets doen want het maakt niets uit de norm is, als dat zo zou zijn zou alle kritiek op marokanen terecht zijn

Er zijn er genoeg die gewoon normaal zonder wat voor problemen hun leven leven

duende
09-06-05, 10:48
Geplaatst door communist
die abu taleb is een moslim-verrader,gewoon een 'puppet' van de overheid.als de burgemeetser zegt spring,dan zegt hij hoe hoog?vuile kapitalisten...ze denken dat ze stoer zijn omdat ze nu een menu kunnen betalen bij McDonalds...lang leve de sovjet-unie!
Get a life.

Wortel
09-06-05, 10:52
Hai Taouanza


Mohammed B is een Nederlandse jongen die zich inzetten en zich belazerd voelde. Hij is geen Marokkaan Marokkanen hebben die verwachtingen niet. Marokkanen weten al dat ze niet serieus genomen worden en hebben daar mee leren leven.
Mohammed B raakte gefrustreerd omdat hij zichzelf als NEderlander zag en het op de Nederlandse manier deed maar niemand hem als zodanig zag.
Waar was Aboutaleb toen?

Ik ben blij dat je mijn open vraag in ieder geval aan AARDIG wilt beantwoorden. Ik weet niet goed waarom je tegen mij zegt dat je mening er niet toe zou doen, maar het bovenstaande is in ieder geval een heldere mening. Het strookt in ieder geval met wat ik hier schreef:


De grappige reactie is dan: wij zijn ook Nederlanders en als hij ons als buitenlander blijft zien, dan vinden wij um een vieze bounty.

Dus dan zit het inderdaad niet in het delen van de kernwaarden als zodanig, want die worden impliciet al gedeeld. Maar waar dat impliciete delen van kernwaarden aan mensen, naar hun beleving, wordt ontzegd komt het woord bounty om de hoek kijken.

Dank voor je antwoord :wink:

sienia
09-06-05, 15:44
En hoe zou een allochtone vertegenwoordiger dan moeten omgaan met zijn 'allochtoon' zijn? Hij wordt er door iedereen mee geconfronteerd.
Aboutaleb is wat mij betreft een vent met ballen, hij loopt er niet voor weg, integendeel. Daarvoor wordt hij dan weer door een stel losers bedreigd. Het enige antwoord wat ze hebben op zijn kritiek.

Men heeft moeite met zijn uitspraak betreffende het pakken van je koffers als je de normen en waarden hier niet onderstreept. Hoe vaak heb ik dat Marokkanen niet horen zeggen? Vooral eerste generatie Marokkanen zoals mijn pa. En we weten allemaal dat hij niet bedoelt assimileren. Niet zo verongelijkt doen, of beter gezegd hypocriet.

De autochtonen hebben echt geen allochtone poppetjes nodig die ze naar believen kunnen laten bewegen. Zolang er figuren als een Mohammed B, Hofstadgroep, hoge criminaliteit etc kunnen ze het prima af zonder puppets.

Btw de pseudo intellectuele vertegenwoordigers die nu met bosjes opstaan zijn wat mij betreft niks anders dan oppurtunisten met hun zogenaamde ophefmakende meningen.

Achja, we willen best kritisch zijn, zolang dit maar intern blijft.

mark61
09-06-05, 15:48
pfoei

Wide-O
09-06-05, 16:39
Geplaatst door sienia
En hoe zou een allochtone vertegenwoordiger dan moeten omgaan met zijn 'allochtoon' zijn? Hij wordt er door iedereen mee geconfronteerd.

Op zich een heel terechte vraag. Ik ken de man niet (goed), maar vroeg me af of hij zich ooit heeft opgeworpen als "vertegenwoordiger" ? Voor zover ik het zie is het gewoon een Amsterdams (machts)politicus toch ? En vertegenwoordigt hij vooral zijn kiezers en de Amsterdamse bevolking ? (of zou dat moeten doen)

Beoordelen wij de man anders dan andere politici omdat hij een "andere" afkomst heeft ? Dat is discrimineren.



Men heeft moeite met zijn uitspraak betreffende het pakken van je koffers als je de normen en waarden hier niet onderstreept. Hoe vaak heb ik dat Marokkanen niet horen zeggen? Vooral eerste generatie Marokkanen zoals mijn pa.


Ik heb zelf ook wat moeite met die uitspraak omdat ie bijzonder slecht getimed was. Jouw pa is wellicht geen politicus, maar hij wel, dus hij zou beter moeten weten. Beetje zoals De Gucht wel half gelijk had, maar in zijn functie beter z'n bek had gehouden, zoiets. Hij weet best dat dit heel gevoelig ligt, of zou dat moeten weten. Er staan teveel autochtonen met schuim om de bek dit te roepen.

Verder heeft hij wel de positie om wat kritischer te zijn voor al het gelul dat door de anderen wordt gespuid cq in de pers verschijnt.



En we weten allemaal dat hij niet bedoelt assimileren.


Integreren/assimileren, het zijn allemaal verschrikkelijk beladen begrippen geworden. Is Aboutaleb nog Moslim ? (eerlijke vraag) Of zegt ie daar helemaal niets over ?

Klapheck
09-06-05, 17:03
Dat Aboutaleb van Marokkaanse afkomst is (en ja, ook moslim), wil nog niet zeggen dat hij niet, net als zoveel anderen, schijtziek wordt van die Talibaan-imbecielen hier in Nederland.

Evian
09-06-05, 18:27
Geplaatst door Max Stirner
OK, we've got the message, Ourzazate: jij bent géén bounty......

Indrukwekkend betoog verder hoor, wat je noemt een statement.


Ourzazate?

Wat is een bounty? Een stukje chocolade? Nee dat ben ik inderdaad niet...:).

ps: Mijn betoog zou je ook kunnen samenvatten in: Aboutaleb is een sukkel...:).

Evian
09-06-05, 18:29
Geplaatst door Iwan
Zo te horen ben jij echt kwaad op die man en op de organisatie Forum. Is het niet een beetje overdrijven reactie of heb jij een goed reden hiervoor?

Kwaad, nee hoor. Ik geef mijn mening gewoon weer. Voor de rest heb ik het niet zo op subsidiesletten die niets bereiken, hoogstens het vullen van de eigen zakken. Nou, daar gaat het belastinggeld naar toe. Fantastisch!

Couscousje
10-06-05, 08:22
Geplaatst door sienia
En hoe zou een allochtone vertegenwoordiger dan moeten omgaan met zijn 'allochtoon' zijn? Hij wordt er door iedereen mee geconfronteerd.
Aboutaleb is wat mij betreft een vent met ballen, hij loopt er niet voor weg, integendeel. Daarvoor wordt hij dan weer door een stel losers bedreigd. Het enige antwoord wat ze hebben op zijn kritiek.

Men heeft moeite met zijn uitspraak betreffende het pakken van je koffers als je de normen en waarden hier niet onderstreept. Hoe vaak heb ik dat Marokkanen niet horen zeggen? Vooral eerste generatie Marokkanen zoals mijn pa. En we weten allemaal dat hij niet bedoelt assimileren. Niet zo verongelijkt doen, of beter gezegd hypocriet.

De autochtonen hebben echt geen allochtone poppetjes nodig die ze naar believen kunnen laten bewegen. Zolang er figuren als een Mohammed B, Hofstadgroep, hoge criminaliteit etc kunnen ze het prima af zonder puppets.

Btw de pseudo intellectuele vertegenwoordigers die nu met bosjes opstaan zijn wat mij betreft niks anders dan oppurtunisten met hun zogenaamde ophefmakende meningen.

Achja, we willen best kritisch zijn, zolang dit maar intern blijft.

Woord. :handbang:

Cc

David
10-06-05, 14:13
Geplaatst door Couscousje
Woord. :handbang:

Cc


Ook woord!

Bart
10-06-05, 14:21
Geplaatst door David
Ook woord!

Mag ik "goed zo!" zeggen? Ik zit niet zo in dat moderne taalgebruik....

Tomas
10-06-05, 14:46
Hebben we weer een bounty? Da's mooi, ze dreigden op te geraken.

Wide-O
10-06-05, 14:59
Geplaatst door Bart
Mag ik "goed zo!" zeggen? Ik zit niet zo in dat moderne taalgebruik....

"Gobsmacking" ? Zo goed ? :D

tr_imparator
10-06-05, 17:28
Aboutaleb ondervertegenwoordigd de belangen van allochtonen.

mark61
10-06-05, 17:39
Geplaatst door tr_imparator
Aboutaleb ondervertegenwoordigd de belangen van allochtonen.

Het is zijn functie helemaal niet om allochtonen te vertegenwoordigen. Misverstandje zeker?

tr_imparator
10-06-05, 17:43
Geplaatst door mark61
Het is zijn functie helemaal niet om allochtonen te vertegenwoordigen. Misverstandje zeker?

in zijn meningen had ik het over

Wide-O
10-06-05, 17:56
Geplaatst door tr_imparator
Aboutaleb ondervertegenwoordigd de belangen van allochtonen.

Imp, als ik morgen plots iets beteken in de polletiek van België (God verhoede het), moet ik dan vooral opkomen voor het belang van de Nederlanders omdat daar toevallig mijn roots liggen ?

No passaran. No way José.

De man is toevallig Marokkaan. So what ? Maakt hem dat tot hoeder van zowat iedereen die niet autochtoon is ? Daggut niet.

Hij is gewoon één van de politici waar je het al of niet of gedeeltelijk mee eens bent, of juist helemaal tegen bent. Hij verdedigt zeker niet de Ummah (ja, die plaat van Pink Floyd ja). He did his thing, right or wrong.

Dit weze een schok voor je, maar hij is echt niet verplicht om wie dan ook te vertegenwoordigen, zeker niet gebaseerd op etnie of religie. Hij is verantwoording verschuldigd aan zijn kiezers, niet meer of niet minder.

Het zou het discours 100 jaar verder helpen als je dit zou willen snappen (en je bent slim genoeg).

mark61
10-06-05, 18:02
Geplaatst door tr_imparator
in zijn meningen had ik het over

In zijn meningen vertegenwoordigt hij per definitie alleen meneer A. Aboutaleb.

mark61
10-06-05, 18:05
Geplaatst door Wide-O
Dit weze een schok voor je, maar hij is echt niet verplicht om wie dan ook te vertegenwoordigen, zeker niet gebaseerd op etnie of religie. Hij is verantwoording verschuldigd aan zijn kiezers, niet meer of niet minder..

Ik weet niet hoe het in B zit, maar in NL is een wethouder, awel schepen, alleen verantwoording schuldig aan de gemeenteraad.

De overgang van de allochtone politicus als belangenbehartiger van zijn achterban naar belangenbehartiger van de stemmers op zijn partij is nog in volle gang. Nog niet zo lang geleden vonden zowel auto als allo het volstrekt normaal dat een allo politicus zijn achterban vertegenwoordigt. Ik heb het nooit normaal gevonden.

Ron Haleber
11-06-05, 06:04
Geplaatst door mark61
Ik weet niet hoe het in B zit, maar in NL is een wethouder, awel schepen, alleen verantwoording schuldig aan de gemeenteraad.

De overgang van de allochtone politicus als belangenbehartiger van zijn achterban naar belangenbehartiger van de stemmers op zijn partij is nog in volle gang. Nog niet zo lang geleden vonden zowel auto als allo het volstrekt normaal dat een allo politicus zijn achterban vertegenwoordigt.

Ik heb het nooit normaal gevonden.




Aboutaleb heeft het als journalist en als politicus ook nooit normaal gevonden - kan ik je uit de eerste hand vertellen...

Maar als je in A'dam jeugdzaken in je portefeuille krijgt, dan kom je er niet onderuit je er tegenaan te bemoeien. Met name als je dan ook nog eens met de dood bedreigd wordt door reli-fanaten uit de groep van je komaf en je niet meer normaal over straat kan...

elbasque
11-06-05, 09:33
die aboe taleb...ik mag die gozer echt niet.maar daardoor ga ik 'em toch niet bedreigen?laat 'em z'n gangetje gaan,wat hebben mensen eraan als hij vermoord word.helemaal niets.is alleen maar ellendig.voor zijn familie,vrienden en noem maar op.

...ik mag die gozer totaal niet...

carm@lla
11-06-05, 15:53
Geplaatst door tr_imparator
Aboutaleb ondervertegenwoordigd de belangen van allochtonen.
Ik hoor hem juist altijd over allochtonen praten...

Niflheim
12-06-05, 10:59
Geplaatst door Couscousje
Was ik maar eerder geboren. :Iluvu:

Dat is mijn mening.

Ik ben een groot bewonderaar van deze man.

Cc Haha ik mag em ook graag :handbang: :D

Al Sawt
12-06-05, 20:50
Wat vind jij van de "witte Marokkaan"? Sympathiek!

Heb hem paar keer ontmoet.

lotfi.rifi
17-11-07, 09:52
een goed persoon, en goed gebekt, dat hij zich net zo nederlands als marokkansvoelt dat is heel normaal.
EEN GROTE AANWINST VAN AMSTERDAM EN NEDERLAND

ik ben trots op die man!!
Aboutaleb is oke!!

LOTFI.

Amchaque
17-11-07, 16:47
Het mag niet worden uitgesloten worden dat Aboutaleb een murtad is. Dit dient door gekwalificeerde geleerden te worden uitgezocht.

Koala64
17-11-07, 18:02
Geplaatst door lotfi.rifi
een goed persoon, en goed gebekt, dat hij zich net zo nederlands als marokkansvoelt dat is heel normaal.
EEN GROTE AANWINST VAN AMSTERDAM EN NEDERLAND

ik ben trots op die man!!
Aboutaleb is oke!!

LOTFI.

Helemaal mee eens.

Cherry Bo
17-11-07, 19:08
Geplaatst door Amchaque
Het mag niet worden uitgesloten worden dat Aboutaleb een murtad is. Dit dient door gekwalificeerde geleerden te worden uitgezocht.

Wat is een "murtad"?

Ansari
17-11-07, 22:37
Geplaatst door Cherry Bo
Wat is een "murtad"?

Een afvallige. Zeker bij een aantal uitspraken van hem kun je vraagtekens zetten. Dit is geen vrijbrief voor onvoorzichtige takfir [het ongelovig verklaren van een persoon], maar simpelweg een verontrustende analyse naar aanleiding van zijn uitspraken over moslims en de Islam in het algemeen.

Julien
17-11-07, 23:10
Witte Marokkaan? Dat slaat echt nergens op.

Politici als Aboutaleb en Marcouch zijn meer Marokkaans dan al die 'Marokkaanse' critici die hen 'bounties' of 'verkaast' noemen. Het zijn juist die Marokkaanse critici die verkaast zijn, want in Marokko weten ze wel raad met terroristen en reljongeren, daar zijn de politici geen softies.

Rabi'ah.
18-11-07, 15:35
Geplaatst door Julien
want in Marokko weten ze wel raad met terroristen en reljongeren, daar zijn de politici geen softies.

Nee inderdaad, in Marokko worden mensen zonder vorm van proces in de gevangenis gegooid, jarenlang vastgehouden en gemarteld.

Daar moet Nederland idd echt een voorbeeld aan nemen. :duim:



:moe:

Julien
18-11-07, 16:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee inderdaad, in Marokko worden mensen zonder vorm van proces in de gevangenis gegooid, jarenlang vastgehouden en gemarteld.

Daar moet Nederland idd echt een voorbeeld aan nemen. :duim:



:moe:

Waar zeg ik dat Nederland een voorbeeld moet nemen aan de Marokkaanse rechtspraak? :verward:

Ik bestrijd alleen de topictitel en de mening van zoveel Nederlandse Marokkanen die denken dat elke Marokkaan hetzelfde denkt en dat je verkaast bent als je een andere mening hebt dan de meerderheid.

Daarnaast vind ik de harde lijn van Marcouch en Aboutaleb goed te verdedigen, omdat Marokkaanse politici ook duidelijk zijn over het 'tuig' van de samenleving. Al dat softe gepraat is meer typisch Nederlands, en die critici van Aboutaleb, die tegen harde mattregelen zijn, zijn dus de 'witte' Marokkanen.