PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord



GTV
07-06-05, 15:08
Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord


AMSTERDAM - Allochtone Amsterdammers lopen een groter risico op een psychose of schizofrenie dan autochtonen.

Uit onderzoek van de Utrechtse psychiater en epidemioloog Jean-Paul Selten onder ruim tweehonderd patiënten in Den Haag blijkt dat jonge Marokkanen zelfs bijna tien keer zo veel risico lopen een psychotische stoornis te krijgen en dat zij acht keer zo veel risico lopen schizofreen te worden. Deze uitkomsten zijn volgens hem ook van toepassing op andere grote steden.

Deze verhoogde kans op stoornissen heeft volgens Selten onder meer te maken met het gevoel er niet bij te horen en niet mee te tellen. Juist jonge allochtonen blijven vaak buiten het beeld van de psychiatrie en krijgen daardoor niet de behandeling die ze nodig hebben.

Volgens de Amsterdamse psychiater prof. Don Linszen, hoofd van de Adolescentenkliniek van het AMC/De Meren, kan verwaarlozing van een psychose leiden tot ernstige vormen van schizofrenie. Linszen spreekt van gemiste kansen, omdat zijn team een succesvolle, familiegerichte behandeling voor de vroege fasen van psychosen heeft ontwikkeld.

Linszen: ''In absolute cijfers gaat het om een klein aantal, maar de schrik slaat je om het hart als je ziet dat de groep elk jaar groter wordt omdat mensen niet tijdig worden behandeld.'' Velen zijn of raken verslaafd en komen terecht in het daklozencircuit. Om meer zicht op het probleem te krijgen wil hij nieuwe gevallen registreren en in behandeling zien te houden.

Volgens Linszen zijn psychiatrische stoornissen nog steeds een groot taboe. De families gaan er niet mee naar de dokter. Jongeren met een psychose worden nog te vaak bij oudere patiënten met schizofrenie behandeld. ''Dan nemen ze de benen, want zo willen ze niet worden,'' zegt Linszen.

Bron:

http://www.parool.nl/nieuws/2005/JUN/07/bin2.html

Iwan
07-06-05, 15:21
Geplaatst door GTV
Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord



Deze verhoogde kans op stoornissen heeft volgens Selten onder meer te maken met het gevoel er niet bij te horen en niet mee te tellen. Juist jonge allochtonen blijven vaak buiten het beeld van de psychiatrie en krijgen daardoor niet de behandeling die ze nodig hebben.

http://www.parool.nl/nieuws/2005/JUN/07/bin2.html

Ik kan het ook anders bekijken.
De nederlandse samenleving maakt marokkaanse kinderen gek.

duende
07-06-05, 15:35
Geplaatst door Iwan
Ik kan het ook anders bekijken.
De nederlandse samenleving maakt marokkaanse kinderen gek.
En hoe zou dat komen, denk je?

waterfiets
07-06-05, 16:21
Geplaatst door duende
En hoe zou dat komen, denk je?

Nou het staat eigenlijk al onder je inlognaam: door cannabis wellicht?

http://www.drugsweb.nl/nieuws.asp?id=34

Iwan
07-06-05, 19:01
Geplaatst door duende
En hoe zou dat komen, denk je?
Het is te veel om te noemen, maar om kort samen te vatten. Ze zijn ongewenst.

Joesoef
07-06-05, 19:14
Geplaatst door duende
En hoe zou dat komen, denk je?


Nou hoe komt dat dan?

assassijn
07-06-05, 20:04
Ik ben dan wel geen onderzoeker, maar als ik een soortgelijk onderzoek zou gaan doen, dan zou blijken dan juist autochtonen meer spoken zien dan allochtonen.
Nederland heeft last van angststoornissen!Alleen al bij het horen van het woord moslim of Marokkaan duiken ze al ineen:hihi:

contradictio
07-06-05, 20:08
Geplaatst door GTV
Jonge Marokkanen zijn vaker gestoord


AMSTERDAM - Allochtone Amsterdammers lopen een groter risico op een psychose of schizofrenie dan autochtonen.

Uit onderzoek van de Utrechtse psychiater en epidemioloog Jean-Paul Selten onder ruim tweehonderd patiënten in Den Haag blijkt dat jonge Marokkanen zelfs bijna tien keer zo veel risico lopen een psychotische stoornis te krijgen en dat zij acht keer zo veel risico lopen schizofreen te worden. Deze uitkomsten zijn volgens hem ook van toepassing op andere grote steden.

Deze verhoogde kans op stoornissen heeft volgens Selten onder meer te maken met het gevoel er niet bij te horen en niet mee te tellen. Juist jonge allochtonen blijven vaak buiten het beeld van de psychiatrie en krijgen daardoor niet de behandeling die ze nodig hebben.


Volgens de Amsterdamse psychiater prof. Don Linszen, hoofd van de Adolescentenkliniek van het AMC/De Meren, kan verwaarlozing van een psychose leiden tot ernstige vormen van schizofrenie. Linszen spreekt van gemiste kansen, omdat zijn team een succesvolle, familiegerichte behandeling voor de vroege fasen van psychosen heeft ontwikkeld.

Linszen: ''In absolute cijfers gaat het om een klein aantal, maar de schrik slaat je om het hart als je ziet dat de groep elk jaar groter wordt omdat mensen niet tijdig worden behandeld.'' Velen zijn of raken verslaafd en komen terecht in het daklozencircuit. Om meer zicht op het probleem te krijgen wil hij nieuwe gevallen registreren en in behandeling zien te houden.

Volgens Linszen zijn psychiatrische stoornissen nog steeds een groot taboe. De families gaan er niet mee naar de dokter. Jongeren met een psychose worden nog te vaak bij oudere patiënten met schizofrenie behandeld. ''Dan nemen ze de benen, want zo willen ze niet worden,'' zegt Linszen.

Bron:

http://www.parool.nl/nieuws/2005/JUN/07/bin2.html



...... tja, en dan blijkt na een vervolgonderzoek dat net als bij de Surinamers:
"The increased risk is probably due to environmental factors in The Netherlands"

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=2063757#post2063757

:hihi:

delirious
07-06-05, 20:09
Geplaatst door assassijn
Ik ben dan wel geen onderzoeker, maar als ik een soortgelijk onderzoek zou gaan doen, dan zou blijken dan juist autochtonen meer spoken zien dan allochtonen.
Nederland heeft last van angststoornissen!Alleen al bij het horen van het woord moslim of Marokkaan duiken ze al ineen:hihi:

Precies assassijn, ingepeperd door de Populisten.

assassijn
07-06-05, 20:22
Geplaatst door delirious
Precies assassijn, ingepeperd door de Populisten.

Het hele artikel ruikt naar populisme.


Volgens Linszen gaat het in absolute cijfers om een klein aantal . ''Maar de schrik slaat je om het hart als je ziet dat de groep elk jaar groter wordt omdat mensen niet tijdig worden behandeld.'' Veel 'gestoorden zijn of raken verslaafd en komen terecht in het daklozencircuit.

Komkommertijd zeker.

delirious
07-06-05, 20:38
Geplaatst door assassijn
Het hele artikel ruikt naar populisme.



Komkommertijd zeker.

Vemoeiende onzin waar men telkens weer mee komt.
Het houdt de spanning/comedie er wel continu in he? :hihi:

assassijn
07-06-05, 21:07
Geplaatst door delirious
Vemoeiende onzin waar men telkens weer mee komt.
Het houdt de spanning/comedie er wel continu in he? :hihi:

Ik zie de humor er wel van in.
Weet je wat het grappige hieraan is? De arme man beweerde dat al in 1993:hihi:


In 1993 beweerde hij in een geruchtmakend rapport dat Surinamers, Antillianen en Marokkanen veel vaker dan autochtone Nederlanders lijden aan schizofrenie.

link (http://www.groene.nl/1996/15/ml_schiz.html)

Zoals ik al zei; komkommertijd.

delirious
07-06-05, 21:10
Geplaatst door assassijn
Ik zie de humor er wel van in.
Weet je wat het grappige hieraan is? De arme man beweerde dat al in 1993:hihi:



link (http://www.groene.nl/1996/15/ml_schiz.html)

Zoals ik al zei; komkommertijd.

Dat wilde ik net zeggen.
Tis inderdaad een oud onderzoek, grappig dat dit ineens naar boven komt drijven. :haha:

assassijn
07-06-05, 21:20
Geplaatst door delirious
Dat wilde ik net zeggen.
Tis inderdaad een oud onderzoek, grappig dat dit ineens naar boven komt drijven. :haha:

We zijn nu dubbel zo gevaarlijk.We zijn nu officieel geestelijk gestoorde extremistisch fundamentalistische moslims.

Ik zou zeggen stuur al die Marokkaanse raddraaiers elke zondag naar het stadion...kunnen ze namelijk vechten en slopen wat ze willen, zonder dat er wordt gekeken naar afkomst of religie.

delirious
07-06-05, 21:31
Geplaatst door assassijn
We zijn nu dubbel zo gevaarlijk.We zijn nu officieel geestelijk gestoorde extremistisch fundamentalistische moslims.

Menace to society.
Ken nog zo'n mannetje die dit beweerde, die met dat kort snorretje.
Hij won het kudde volk voor zich, en zaaide dood en verderf in Europa.




Ik zou zeggen stuur al die Marokkaanse raddraaiers elke zondag naar het stadion...kunnen ze namelijk vechten en slopen wat ze willen, zonder dat er wordt gekeken naar afkomst of religie.

Is een optie het denken waard, if you can't beat them join them.
Lekker los gaan op kosten van de staat, ongekend religie of ras.

duende
08-06-05, 08:46
Geplaatst door waterfiets
Nou het staat eigenlijk al onder je inlognaam: door cannabis wellicht?

http://www.drugsweb.nl/nieuws.asp?id=34
Dus de cannabis maakt jonge Marokkanen gek?
Misschien wel de Marokkaanse polm....?
Wat een argumentatie weer.

duende
08-06-05, 08:48
Geplaatst door Iwan
Het is te veel om te noemen, maar om kort samen te vatten. Ze zijn ongewenst.
Een duidelijk antwoord.
Misschien moeten jullie maar lid worden van de LPF die zijn ook goed in oneliners en dooddoeners.

duende
08-06-05, 08:49
Geplaatst door Joesoef
Nou hoe komt dat dan?
Ik kom niet met de achterlijke stelling dat, dat de schuld van Nederland is.
Als iemand zoiets schrijft mag hij dat wel ff toelichten nietwaar?

Joesoef
08-06-05, 08:53
Geplaatst door duende
Ik kom niet met de achterlijke stelling dat, dat de schuld van Nederland is.
Als iemand zoiets schrijft mag hij dat wel ff toelichten nietwaar?


Wat dan wel?

Iwan
08-06-05, 09:57
Geplaatst door duende
Een duidelijk antwoord.
Misschien moeten jullie maar lid worden van de LPF die zijn ook goed in oneliners en dooddoeners.
Misschien heb jij gelijk.
Wat bedoel jij met jullie?

Iwan
08-06-05, 10:06
Geplaatst door duende
Ik kom niet met de achterlijke stelling dat, dat de schuld van Nederland is.
Als iemand zoiets schrijft mag hij dat wel ff toelichten nietwaar?
Je vind mijn stelling achterlijke: De kinderen worden grote deel door hun omgeving (nederlandse samenleving) gevormd.
Ik ben benieuwd naar je stelling. Ik wil graag van je leren om mijn achterlijke stellingen te verbeteren. Ik wacht op je antwoord. Als je mijn bericht negeert dan weet ik dat jij meer achterlijke ben dan ik.

Bofko
08-06-05, 10:41
Zoals zo vaak kunnen mensen de term ´oorzaak´ en ´schuld´ niet uit elkaar houden. ´Oorzaak´ is een neutrale term zonder waarde-oordeel. ´Schuld´ geeft aan ´oorzaak´ wél een waarde-oordeel. Iemand is dan iets te verwijten.

Laat ik het erop houden dat de oorzaak van de vaker voorkomende gestoordheid van jonge marokkanen de botsing tussen 2 culturen is , één binnenshuis de ander buitenshuis.

taouanza
08-06-05, 11:11
Geplaatst door assassijn
Ik ben dan wel geen onderzoeker, maar als ik een soortgelijk onderzoek zou gaan doen, dan zou blijken dan juist autochtonen meer spoken zien dan allochtonen.
Nederland heeft last van angststoornissen!Alleen al bij het horen van het woord moslim of Marokkaan duiken ze al ineen:hihi:

Het is maar hoe je het bekijkt inderdaad.:hihi:

waterfiets
08-06-05, 11:49
Geplaatst door duende
Dus de cannabis maakt jonge Marokkanen gek?
Misschien wel de Marokkaanse polm....?
Wat een argumentatie weer.

In het artikel staat helemaal niet dat jonge Marokkanen gek zijn. Er staat dat ze vaker gestoord zijn. Nou wellicht komt dat door cannabis gebruik waar jij ook zo prat op gaat want het is al veel langer aangetoond dat dat psychische stoornissen verzoorzaakt.

Iwan
08-06-05, 12:34
Geplaatst door waterfiets
In het artikel staat helemaal niet dat jonge Marokkanen gek zijn. Er staat dat ze vaker gestoord zijn. Nou wellicht komt dat door cannabis gebruik waar jij ook zo prat op gaat want het is al veel langer aangetoond dat dat psychische stoornissen verzoorzaakt.
In het artikel staat Dat Marokkaanse kinderen hoog kans hebben op psychotische stoornis. Je leest waarschijnlijk wat je graag wil lezen.
Je verhaal over de mogelijk negatieve invloed van cannabis op psychotische stoornissen is niet voor kinderen van toepassing. Het gaat om langdurige gebruik van cannabis.
Wil je beweren dat marokkaanse kinderen/jongeren meer cannabis gebruiken dan hun nederlandse leeftijdsgenoten? Wat is je bron dan?
De meeste psychische stoornissen bij kinderen worden door verwaarlosing, pesterij, sexuele misbruik, geweld... veroorzaakt.
Stel je voor dat dit artikel klopt.
Welke factoren zouden de marokkaanse kinderen meer mee te maken hebben dan hun nederlandse leeftijdgenoten?

Kal-El B.V
08-06-05, 13:46
Geplaatst door Iwan
Welke factoren zouden de marokkaanse kinderen meer mee te maken hebben dan hun nederlandse leeftijdgenoten?


Uitsluiting en Rascisme ?

Politieke Aanvallen ??

Ze eten meer Couscous ???

Elk jaar 5-6 weken naar het zonnige zuiden reizen, zonnesteek ????

Gerard074
08-06-05, 13:52
Hier zit het RIAGG achter, 100% zeker, die willen weer mee naar Marokko.

wytze
08-06-05, 14:01
en niemand die de genetische factor en de evolutionaire factor in ogenschouw neemt he. :wat?!:

ik denk dat het hoog tijd wordt voor een genetisch onderzoek naar een eiige en twee eiige marokkaanse tweelingen :roken:

assassijn
08-06-05, 17:03
Geplaatst door taouanza
Het is maar hoe je het bekijkt inderdaad.:hihi:

Wat dat betreft lijden er een hoop Hollanders aan achtervolgingswaanzin.
Je zou maar moeten leven met het idee dat er in elke Marokkaan of islamiet wel eens een terrorist zou kunnen schuilen.

waterfiets
08-06-05, 19:01
Geplaatst door Iwan
In het artikel staat Dat Marokkaanse kinderen hoog kans hebben op psychotische stoornis. Je leest waarschijnlijk wat je graag wil lezen.
Je verhaal over de mogelijk negatieve invloed van cannabis op psychotische stoornissen is niet voor kinderen van toepassing. Het gaat om langdurige gebruik van cannabis.

Het woord 'kinderen' komt helemaal niet voor in het artikel! Dus wie leest er nu wat hij graag wil lezen? Gebruik je teveel cannabis of zo? Ze hebben het over jongeren. En ja er is een verband tussen psychische stoornissen en cannabis. En ja , ik denk dat Marokkaanse jongeren in de grote steden inderdaad wel nogal wat wegblowen. Daarnaast is psychische nood er wellicht wat minder ingeburgerd dus misschien gaan ze wat te laat naar de zieleknijper.

Julien
08-06-05, 22:07
Geplaatst door waterfiets
Nou het staat eigenlijk al onder je inlognaam: door cannabis wellicht?

http://www.drugsweb.nl/nieuws.asp?id=34

Nou de beste drugs komt anders uit Marokko. Marokkaanse hasj :blowen: en volgens mij wordt daar net zoveel gebloewd als hier

taouanza
09-06-05, 07:21
Geplaatst door assassijn
Wat dat betreft lijden er een hoop Hollanders aan achtervolgingswaanzin.
Je zou maar moeten leven met het idee dat er in elke Marokkaan of islamiet wel eens een terrorist zou kunnen schuilen.

Dan ben je niet para maar gewoon 'kritisch' want je weet toch: Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.

duende
09-06-05, 07:41
Geplaatst door Iwan
Je vind mijn stelling achterlijke: De kinderen worden grote deel door hun omgeving (nederlandse samenleving) gevormd.
Ik ben benieuwd naar je stelling. Ik wil graag van je leren om mijn achterlijke stellingen te verbeteren. Ik wacht op je antwoord. Als je mijn bericht negeert dan weet ik dat jij meer achterlijke ben dan ik.
Als je met een stelling zoals deze komt, mag je daar wel een toelichting bij geven. Het is de schuld van Nederland is een beetje een losse flodder nietwaar. Op wat voor manier is het dan de schuld? vraag ik dus aan je.

duende
09-06-05, 07:45
Geplaatst door waterfiets
In het artikel staat helemaal niet dat jonge Marokkanen gek zijn. Er staat dat ze vaker gestoord zijn. Nou wellicht komt dat door cannabis gebruik waar jij ook zo prat op gaat want het is al veel langer aangetoond dat dat psychische stoornissen verzoorzaakt.
En de discussie gevolgd...Heb ik gezegd dat ze GEK zijn? heb ik gezegd dat het door de dope komt?
Spuit 11.

TonH
09-06-05, 10:49
Geplaatst door assassijn
Ik ben dan wel geen onderzoeker, maar als ik een soortgelijk onderzoek zou gaan doen, dan zou blijken dan juist autochtonen meer spoken zien dan allochtonen.
Nederland heeft last van angststoornissen!Alleen al bij het horen van het woord moslim of Marokkaan duiken ze al ineen:hihi:

:D Strak.

Iwan
09-06-05, 11:05
Geplaatst door duende
Als je met een stelling zoals deze komt, mag je daar wel een toelichting bij geven. Het is de schuld van Nederland is een beetje een losse flodder nietwaar. Op wat voor manier is het dan de schuld? vraag ik dus aan je.
Het was eigenlijk een reactie op de stelling dat marokkaanse jongeren gestoord zijn. Ik heb de stelling bewust omgedraaid om de discussie niet in een richting te laten lopen. Trouwens ik heb nooit geschreven dat het de schuld van nederland. Ik heb geschreven dat de schuld van nederlandse samenleving. ( ouders, school,straat, media,.....). Ik geloof dat het gedrag van een kind wordt in grote maat door zijn omgeving bepaald. Natuurlijk ben ik ervan bewust dat elke kind over eigen persoonlijkheid beschikt die invloed op zijn gedrag heeft.

duende
09-06-05, 11:11
Geplaatst door assassijn
Ik ben dan wel geen onderzoeker, maar als ik een soortgelijk onderzoek zou gaan doen, dan zou blijken dan juist autochtonen meer spoken zien dan allochtonen.
Nederland heeft last van angststoornissen!Alleen al bij het horen van het woord moslim of Marokkaan duiken ze al ineen:hihi:
Waar het om gaat is dus..Er is een aantal jonge Marokkanen en die lijden aan psychoses...Deze psychoses worden niet goed behandeld...omdat deze jonge mensen bij oudere patienten geplaatst worden..Die oudere patienten zijn meestal al verder heen dan die jongeren..dus die jongeren haken af waardoor er geen goede behandeling gegeven kan worden.
De stelling van deze arts is meer kritiek op de Nederlandse gezondheidszorg dan op Marokanen.
Over paranoide wanen gesproken :haha:

Iwan
09-06-05, 11:39
Geplaatst door waterfiets
Het woord 'kinderen' komt helemaal niet voor in het artikel! Dus wie leest er nu wat hij graag wil lezen? Gebruik je teveel cannabis of zo? Ze hebben het over jongeren. En ja er is een verband tussen psychische stoornissen en cannabis. En ja , ik denk dat Marokkaanse jongeren in de grote steden inderdaad wel nogal wat wegblowen. Daarnaast is psychische nood er wellicht wat minder ingeburgerd dus misschien gaan ze wat te laat naar de zieleknijper.
Inderdaad, het woord kinderen komt niet de artikel. Ik zie jongeren als kinderen, vandaar gedruik ik vaak het woord kinderen i.p.v. jongeren. Je stelling komt ook niet in de artikel terug, maar je blijft omheen draaien.
Zelf woon ik niet in groot stad. Ik heb 12 jaar met nederlandse kinderen/jongeren (Tussen 14 en 20 jaar) gewerkt. Ruim 90% van jongeren waar ik mee te maken had, gebruiken cannabis. Toch ben ik niet geneigd om te zeggen dat nederlandse kinderen meer cannabis gebruiken dan marokkaanse jongeren.
Hoe kwam jij aan het idee dat marokkaanse jongeren meer blowen dan nederlandse jongeren?