PDA

Bekijk Volledige Versie : Mentaliteit gaat meetellen voor rijbewijs



delirious
07-06-05, 21:01
DEN HAAG - Het CBR heeft dinsdag bij minister Peijs (Verkeer) het plan voor een vernieuwd rijexamen ingediend. De minister had daarom gevraagd om het grote aantal ongevallen onder beginnende bestuurders omlaag te brengen. In het nieuwe rijexamen tellen mentaliteit, zelfkennis en het vermogen om gevaar te herkennen zwaar mee.

Het CBR verwacht dat de rijopleiding door de grotere slaagkans even lang duurt als nu. Het nieuwe examen kan in de loop van 2007 voor het eerst worden toegepast. Duurder wordt de hele procedure wel: waarschijnlijk 6,5 procent.


Controle

In het eerste deelexamen, dat volgens het CBR al vrij vroeg in de opleiding plaatsvindt, moeten kandidaten laten zien dat zij de auto onder controle hebben en eenvoudige verkeerssituaties aankunnen. Ook de bijzondere verrichtingen (inparkeren, hellingproef, bochtje achteruit) worden geleerd.

Wie voor deelexamen 1 is geslaagd, mag opgaan voor het theorie-examen dat uit twee delen bestaat: toetsing van kennis en inzicht, en een nieuw deel gevaarherkenning.

Toets

Op driekwart van de rijopleiding vindt een toets plaats om te beoordelen hoever de leerling is gevorderd met de beheersing van complexe verkeerssituaties, mentaliteit en zelfkennis. Bij die weging speelt het logboek dat vanaf de start van de opleiding wordt bijgehouden, een belangrijke rol.

Tot slot moeten kandidaten in het tweede deelexamen aantonen, dat zij risico's bijtijds zien aankomen en op een veilige manier ingewikkelde verkeerssituaties weten op te lossen.

delirious
07-06-05, 21:06
Mooi...
Kunnen ze de "zondagrijdende oude hoedjesdragende met de handrem aan " bestuurder van een Toyota Yaris eindelijk als een gevaar op de weg zien.
:mad:

nl-x
08-06-05, 12:01
Godverdomme, wat kan ik hier toch boos om worden.

Een hoop hete lucht om maar weer eens 6,5% omhoog te gaan met die al zo belachelijke bedragen van het CBR! Waarom wordt eens niet uit de doeken gedaan waar al die miljoenen die zij per maand binnenhalen naar toe gaan!?

Het CBR is een (semi)private onderneming. Er is daar iemand héél erg rijk aan het worden. Het is dan wel een stichting, maar waar zij het geld aan spenderen is niet zo kosjer uitbesteed!

Couscousje
08-06-05, 12:03
Geplaatst door nl-x
Godverdomme, wat kan ik hier toch boos om worden.

Een hoop hete lucht om maar weer eens 6,5% omhoog te gaan met die al zo belachelijke bedragen van het CBR! Waarom wordt eens niet uit de doeken gedaan waar al die miljoenen die zij per maand binnenhalen naar toe gaan!?

Het CBR is een (semi)private onderneming. Er is daar iemand héél erg rijk aan het worden. Het is dan wel een stichting, maar waar zij het geld aan spenderen is niet zo kosjer uitbesteed!

:haha:

Hoe vaak ben jij gezakt?

Cc

~Panthera~
08-06-05, 12:05
Blij dat ik al rij, k heb nl een pokke mentaliteit. :moe:

:hihi:

nl-x
08-06-05, 12:05
Geplaatst door Couscousje
:haha:

Hoe vaak ben jij gezakt?

Cc
Een lange tijd terug 3x. Maar ik betaalde toen nog lang niet zoveel als de mensen nu. Iets van 300 gulden ofzo? Wat is het nu? 300 euro ofzo?

Echt! Het kan ZOVEEL goedkoper. Maar ze vertikken het gewoon. Ze hebben al die kosten er echt niet aan. Wat de fuck krijgen die examinatoren, hun bazen en de receptionistes betaald dan? Hoeveel werk hebben ze er aan? Ik geloof dat met alle romslomp er om heen het niet meer dan 2 manuur kost per examen. Dan denk ik, 100 euro is al te veel.

En dan heb ik het nog niet eens over de theorieexamens, Daar maken ze dagelijks tonnen omzet mee. (For the record, 2x geslaagd, 0x gezakt.)

Waar gaat dat geld heen!?

Couscousje
08-06-05, 12:10
Geplaatst door nl-x
Een lange tijd terug 3x. Maar ik betaalde toen nog lang niet zoveel als de mensen nu. Iets van 300 gulden ofzo? Wat is het nu? 300 euro ofzo?

Echt! Het kan ZOVEEL goedkoper. Maar ze vertikken het gewoon. Ze hebben al die kosten er echt niet aan. Wat de fuck krijgen die examinatoren, hun bazen en de receptionistes betaald dan? Hoeveel werk hebben ze er aan? Ik geloof dat met alle romslomp er om heen het niet meer dan 2 manuur kost per examen. Dan denk ik, 100 euro is al te veel.

En dan heb ik het nog niet eens over de theorieexamens, Daar maken ze dagelijks tonnen omzet mee. (For the record, 2x geslaagd, 0x gezakt.)

Waar gaat dat geld heen!?

Ik voel helemaal met je mee.

Ik heb zelf een gigantisch bedrag uitgegeven aan het CBR en ze hebben ontzettend lopen knoeien.

Ik heb iets van 240 euro betaald voor examen, rijlessen waren 38 euro.

(Mijn vader heeft gelesd voor 11 gulden.)

Cc

wytze
08-06-05, 13:25
ik zit me ff af te vragen of die mentaliteit erfelijk is bepaald of evolutionair tot stand is gekomen. :roken:

Bofko
08-06-05, 14:57
Geplaatst door wytze
ik zit me ff af te vragen of die mentaliteit erfelijk is bepaald of evolutionair tot stand is gekomen. :roken:

Ik zal je uit deze kwellende non-afvraging helpen.
Erfelijkheid + Kopieerfout = Evolutie.
Bijna 2 kanten van eenzelfde medaille dus. :o


Geplaatst door delirious
In het nieuwe rijexamen tellen mentaliteit, zelfkennis en het vermogen om gevaar te herkennen zwaar mee.


Evolutie dus.

1. Vermogen om gevaar te herkennen --> vergroot je overlevingskansen. Lijkt me logisch.
2. Mentaliteit ---> Mens is een groepsdier. Als je een ander respectvol benadert is de kans groter dat die ander dat ook bij jou doet. Prettiger leven ,dus beter overleven
3. Zelfkennis ---> Door een goede zelfkennis weet je vanzelf jezelf wat je niet moet doen om gevaarlijk situaties te vermijden

wytze
08-06-05, 17:38
Geplaatst door Bofko
Ik zal je uit deze kwellende non-afvraging helpen.
Erfelijkheid + Kopieerfout = Evolutie.
Bijna 2 kanten van eenzelfde medaille dus. :o



Evolutie dus.



oh. ok. dus die orgasme tijden van 2,5 en 12 minuten in dat andere topic zijn dus ook geerfolueerd. kopieerfoutjes in de sex-genen tijdens de evolutie? :roken: