PDA

Bekijk Volledige Versie : Manifest tegen Inburgeringsplicht



wytze
08-06-05, 13:43
Oproep

Woensdag 8 juni 2005



Teken het manifest tegen de inburgeringsplicht!



Achttien organisaties hebben samen het initiatief genomen tot een protest
tegen de kabinetsplannen voor een algemene inburgeringsplicht. Vandaag
hebben we ons Manifest voor een fatsoenlijk inburgeringsbeleid
gepubliceerd. Volgens ons is de inburgeringsplicht discriminerend,
overbodig en een aanslag op de portemonnee van een kwetsbare groep
mensen. Het is stank voor dank!



Wij roepen iedereen op om ons manifest te ondertekenen en om lokaal en
landelijk protest te organiseren. Het volledige manifest is te lezen op
onze website
www.stopdeinburgeringsplicht.nl
en daar kan je het ook ondertekenen.



Je kunt het protest ook steunen door deze oproep verder te verspreiden en anderen te vragen om ook het manifest te ondertekenen.



De initiatiefnemers zijn: ABTW, Aknarij, Aksi, stichting Buitenlandse Partner, DHD, DIDF, EMCEMO, De Fabel van de Illegaal, FTDVT, stichting Gkkusagi, KMAN, Marokkaans Initiatief, ODTD, SDO, SMR, stichting Yanyana, Werkgroep Vernieuwing en WVV.



Mail voor meer informatie over dit nieuwe initiatief:

[email protected]

Tomas
08-06-05, 13:44
Ik ben wel tegen een inburgeringsplicht (het leren van nederlands) voor ouderen die hier al heel lang wonen. Ik weet eigenlijk niet of dat nu ook wel goed geregeld is.

Kal-El B.V
08-06-05, 14:23
Mijn steun heb je. Ik ben hier geboren en woon hier al 27 jaar. Ik heb broertjes en zusjes die ook hier allemaal zijn geboren en die zijn al genoeg ingeburgerd, maar ze "moeten" nog heel veel doen om bij "Nederland" te horen, sinds deze 'inburgerings' virus in Nederland woedt is er al veel veranderd.

Neem bijvoorbeeld mijn zusje die haar Nederlandse Nationaliteit gaat aanvragen. Ik kan mij nog herinneren toen ik dat ging doen. Het heeft mij in totaal een middag gekost. Naar het bevolkingsregister(ik geloof dat het daar was, is lang geleden) gaan om de Nederlandse Nationaliteit aan te vragen, wat dingetjes invullen, een paar guldens overhandigen en ik ging door met mijn verklaring tot Naturalisatie. Ik ging van daar meteen door naar het stadhuis om mijn paspoort aan te vragen, overhandigde een pasfoto, mijn verklaring en 60 guldens. En die zelfde middag ging ik naar huis als genaturaliseerde Nederlander. En terecht dat het zo snel ging, ik ben hier geboren, het moet niet meer dan een formaliteit zijn.

Maar dan gaat mijn zusje het doen en die moet nu ineens 140 Euro voor de natruralisatie betalen en een paar weken wachten, het is net alsof je tegenwoordig even gestraft moet worden omdat je een tijdje geen nederlandse nationaliteit hebt gehad. En zij is trouwens ook hier geboren.

Stelletje hufters zijn het gewoon.

Couscousje
08-06-05, 14:33
Ik snap het stank voor dank gedeelte niet zo...

Cc

wytze
08-06-05, 14:38
Geplaatst door Couscousje
Ik snap het stank voor dank gedeelte niet zo...

Cc



ik denk dat men bedoelt dat nederland niets heeft gedaan voor de 1e generatie migranten wat betreft het leren van de taal toen deze hier net naar toe kwamen en ze nu alsnog op kosten jaagt met de verplichting nederlands te leren.

Max Stirner
08-06-05, 15:32
Geplaatst door wytze
ik denk dat men bedoelt dat nederland niets heeft gedaan voor de 1e generatie migranten wat betreft het leren van de taal toen deze hier net naar toe kwamen en ze nu alsnog op kosten jaagt met de verplichting nederlands te leren.


Dat wijzen naar de overheid vinnik altijd zo makkelijk. Je hebt ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, Wytze. Ze hadden die taal zelf moeten leren, uit eigen beweging. In 30 jaar tijd moet dat toch kunnen lukken: de meerderheid heeft dat volgens mij ook gewoon gedaan.

Diegenen die het niet hebben gedaan, zijn wat mij betreft niet zielig maar eerder lui en blijkbaar niet erg geinteresseerd in de inwoners van het land waarin ze zich vestigden en waar ze hun kinderen lieten opgroeien.

Dat kan ik echt niet vatten.....Persoonlijk word ik al gek als ik drie weken ergens op vakantie ben en de lokale bevolking niet begrijp...... :confused:

Rabi'ah.
08-06-05, 15:35
:wtf:


Wat is er nou weer mis met een inburgeringsplicht? :verward:

David
08-06-05, 15:36
Geplaatst door Max Stirner
Dat wijzen naar de overheid vinnik altijd zo makkelijk. Je hebt ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, Wytze. Ze hadden die taal zelf moeten leren, uit eigen beweging. In 30 jaar tijd moet dat toch kunnen lukken: de meerderheid heeft dat volgens mij ook gewoon gedaan.

Diegenen die het niet hebben gedaan, zijn wat mij betreft niet zielig maar eerder lui en blijkbaar niet erg geinteresseerd in de inwoners van het land waarin ze zich vestigden en waar ze hun kinderen lieten opgroeien.

Dat kan ik echt niet vatten.....Persoonlijk word ik al gek als ik drie weken ergens op vakantie ben en de lokale bevolking niet begrijp...... :confused:


Inderdaad. Mijn schoonmoeder sprak na een half jaar al Nederlands, mijn schoonvader na dertig jaar nog niets.

wytze
08-06-05, 17:22
Geplaatst door Max Stirner
Dat wijzen naar de overheid vinnik altijd zo makkelijk. Je hebt ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, Wytze. Ze hadden die taal zelf moeten leren, uit eigen beweging. In 30 jaar tijd moet dat toch kunnen lukken: de meerderheid heeft dat volgens mij ook gewoon gedaan.

Diegenen die het niet hebben gedaan, zijn wat mij betreft niet zielig maar eerder lui en blijkbaar niet erg geinteresseerd in de inwoners van het land waarin ze zich vestigden en waar ze hun kinderen lieten opgroeien.

Dat kan ik echt niet vatten.....Persoonlijk word ik al gek als ik drie weken ergens op vakantie ben en de lokale bevolking niet begrijp...... :confused:


ja, ja.makkelijk oordelen.
in eerste instantie toen de 1e generatie migranten hier door overheid en industrie naartoe werd gehaald, was de gedachte nog dat zij hier tijdelijk zouden zijn en na een aantal jaren weer terug zouden gaan naar hun geboorteland. veel van de arbeidsmigranten werkten zich te pletter, Vaak dubbele diensten. Vaak zwaar en smerig werk.
Velen waren ongeschoold. En heel weinig tot geen contact met de nederlanders.
Dus ik kan wel snappen dat er niet veel waren die na een lange dag hard werken nog even enthusiast nederlands gingen studeren.

wytze
08-06-05, 17:24
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:


Wat is er nou weer mis met een inburgeringsplicht? :verward:



lees dat manifest dan ff :fplet:

Max Stirner
08-06-05, 22:14
Geplaatst door wytze
ja, ja.makkelijk oordelen.
in eerste instantie toen de 1e generatie migranten hier door overheid en industrie naartoe werd gehaald, was de gedachte nog dat zij hier tijdelijk zouden zijn en na een aantal jaren weer terug zouden gaan naar hun geboorteland. veel van de arbeidsmigranten werkten zich te pletter, Vaak dubbele diensten. Vaak zwaar en smerig werk.
Velen waren ongeschoold. En heel weinig tot geen contact met de nederlanders.
Dus ik kan wel snappen dat er niet veel waren die na een lange dag hard werken nog even enthusiast nederlands gingen studeren.


In de eerste plaats: mensen van 60+ hoeven van mij echt geen Nederlands meer te leren. Ze hadden het al veel eerder moeten doen, nu is het een beetje laat en onzinnig.

Maar:

Op het moment dat je besluit om niet terug te gaan maar in NL te blijven wonen en er je kinderen te laten opgroeien, dien je de taal te leren, klaar. Niet makkelijk, maar zo onmogelijk is dat nu ook weer niet in 30 jaar tijd. Die verantwoordelijkheid heb je ten opzichte van jezelf, de samenleving en zeker ten opzichte van je eigen kinderen.

Als je naar het zwembad gaat, neem je ook je zwembroek mee, toch?


En diegenen die stellen dat het onnodig (of zelfs `racistisch` :D ) is dat mensen inburgeren/de taal leren, doen dit volgens mij vooral om die mensen afhankelijk/zielig te houden - zodat ze zelf de nobele zeehondenredder kunnen blijven uithangen en subsidies kunnen vangen.

Julien
08-06-05, 22:34
Ik vind dat terugsturen van Antiliaanse jongeren nog absurder. Is daar ook ergens een manifest over te vinden?

Orakel
08-06-05, 22:39
Geplaatst door Tomas
Ik ben wel tegen een inburgeringsplicht (het leren van nederlands) voor ouderen die hier al heel lang wonen. Ik weet eigenlijk niet of dat nu ook wel goed geregeld is.

Voor 65-plussers en oudkomers die niet in de bijstand zitten, geldt de plicht niet.
Voor de rest is het ultieme treurnis.
Voorbeeld is de aanbodzijde. Tot voor kort voorbehouden aan de ROC's, die er tussen de 3500 en 6000 euro voor vroegen en vragen.
Da's een hele dure Teleac-cursus.
Enniewees, men wil naar meer marktwerking en gaat dus over tot aanbesteding en certificering van inburgeringsinstituten.
Soms vergoedt men een deel van de cursus bij deze instituten tot b.v. de helft van het cursusgeld.
Als je diezelfde cursus echter bij een niet gecertificeerd bedrijf volgt, vergoedt men maximaal 650 euro.
Weg marktwerking en een mooie boost voor prijsafspraken.

Orakel
08-06-05, 22:44
Geplaatst door Max Stirner
En diegenen die stellen dat het onnodig (of zelfs `racistisch` :D ) is dat mensen inburgeren/de taal leren, doen dit volgens mij vooral om die mensen afhankelijk/zielig te houden - zodat ze zelf de nobele zeehondenredder kunnen blijven uithangen en subsidies kunnen vangen.

Die mensen zijn er inderdaad ook, maar de ongelijkheid zit 'm in het uitgangspunt dat nieuwkomers uit "landen met EU-rechten" niet zo'n cursus hoeven te volgen.
De gedachtensprong naar de 10 onlangs toegtreden landen is gauw gemaakt.
Plus het verdrag met Turkije, dat wel toestaat om de mannelijke nieuwkomer te verplichten, maar als die vervolgens over gaat tot gezinsvorming of gezinshereniging, die aanhang niet onder de verplichting valt.

Max Stirner
08-06-05, 22:47
Geplaatst door Julien
Ik vind dat terugsturen van Antiliaanse jongeren nog absurder. Is daar ook ergens een manifest over te vinden?


Waarom heb je dat fotomodel vervangen door Marga van Praag?? Ik lees je berichtjes met veel minder plezier nu.....


En over die Antilliaanse jongeren: als ze hier al 3 maanden zijn en niet werken en geen opleiding volgen, wat doen ze dan wel? Meestal niet veel goeds....de cijfers liegen er wat dat betreft niet om.

Ik vind dat je als overheid best mag eisen dat die gasten hier een opleiding volgen. Ik vind ook dat je dat van werkloze NL`ers mag eisen trouwens, zeker van jongeren.

Max Stirner
08-06-05, 22:57
Geplaatst door Orakel
Die mensen zijn er inderdaad ook, maar de ongelijkheid zit 'm in het uitgangspunt dat nieuwkomers uit "landen met EU-rechten" niet zo'n cursus hoeven te volgen.
De gedachtensprong naar de 10 onlangs toegtreden landen is gauw gemaakt.
Plus het verdrag met Turkije, dat wel toestaat om de mannelijke nieuwkomer te verplichten, maar als die vervolgens over gaat tot gezinsvorming of gezinshereniging, die aanhang niet onder de verplichting valt.


Das inderdaad ongelijk. Wat mij betreft geldt het voor iedereen die hier minimaal een aantal jaren woont - ook voor bijvoorbeeld de grachtengordel-expats uit Westerse landen.

Ik vind het eerlijk gezegd vrij belachelijk dat de overheid zich gedwongen ziet om dit soort vanzelfsprekendheden van bovenaf op te leggen.

Kal-El B.V
09-06-05, 01:35
Geplaatst door Max Stirner
Dat wijzen naar de overheid vinnik altijd zo makkelijk. Je hebt ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, Wytze. Ze hadden die taal zelf moeten leren, uit eigen beweging. In 30 jaar tijd moet dat toch kunnen lukken: de meerderheid heeft dat volgens mij ook gewoon gedaan.

Diegenen die het niet hebben gedaan, zijn wat mij betreft niet zielig maar eerder lui en blijkbaar niet erg geinteresseerd in de inwoners van het land waarin ze zich vestigden en waar ze hun kinderen lieten opgroeien.


Daar neem ik persoonlijk aanstoot aan. Om die mensen lui te noemen. Daar heeft het helemaal niks mee te maken. Je loopt mensen zaken te verwijten terwijl je geen kaas hebt gegeten van de geschiedenis in je eigen land.

Mijn ouders volgen op dit moment een taalcursus, en geheel vrijwillig. Waarom doen ze dat ? Omdat het kan en het ze mogelijk wordt gemaakt. Ze wonen hier al 30 en ze volgen de cursus al bijna anderhalf jaar. Mijn moeder spreekt nu veel beter nederlands, echt veel beter. En mijn vader ook, beter dan wat hij de laatste decennia heeft opgepikt op zijn werk.

Allebei mijn ouders zijn in marokko niet verder gekomen dan de lager school, mijn vader is zelfs niet verder gekomen dan de basischool, meer was er gewoon niet in het dorp.

Eigen verantwoordelijkheid ?? klopt die heb je altijd. Maar je lult ook gewoon uit je nek. Wat voor "eigen verantwoordelijkheid" kunnen mensen nemen die nog nooit zijn verder gekomen dan de lage school, kunnen die echt een vreemde taal uit boeken leren, geschreven in die vreemde taal terwijl ze tegelijkertijd ook geen idee hebben hoe je moet studeren uberhaupt ?

Als je werkelijk denkt dat dat mogelijk is, dan nodig ik je uit om je hoofd uit je kont te halen en "to smell the daisies".

Het is wel de verantwoordelijkheid van de overheid, want alleen zij kunnen dit voor deze mensen organiseren, zij kunnen dat zelf niet. mijn ouders leren het nu, omdat de gemeente(stadsdeel eigenlijk want het is niet overal zo) het eindelijk mogelijk heeft gemaakt dat deze mensen de taal kunnen leren op "huisje, boompje, beestje" manier. En als ik afga op de verhalen van mijn moeder, dan zijn er nog steeds mensen die er moeite mee hebben.

Neem zelf eens de verantwoordelijkheid voor je eigen land en ga je bekend maken met haar geschiedenis.

Tomas
09-06-05, 09:35
Geplaatst door Orakel
Voor 65-plussers en oudkomers die niet in de bijstand zitten, geldt de plicht niet.


Dus voor een werkloze 60-jarige wel? Ik meen dat je vanaf je 57e ofzo vrijgesteld bent van sollicitatie plicht geldt dat dan ook niet voor inburgeren? Ik vind 65 erg ver gaan namelijk.



Voor de rest is het ultieme treurnis.
Voorbeeld is de aanbodzijde. Tot voor kort voorbehouden aan de ROC's, die er tussen de 3500 en 6000 euro voor vroegen en vragen.
Da's een hele dure Teleac-cursus.
Enniewees, men wil naar meer marktwerking en gaat dus over tot aanbesteding en certificering van inburgeringsinstituten.
Soms vergoedt men een deel van de cursus bij deze instituten tot b.v. de helft van het cursusgeld.
Als je diezelfde cursus echter bij een niet gecertificeerd bedrijf volgt, vergoedt men maximaal 650 euro.
Weg marktwerking en een mooie boost voor prijsafspraken.

Dat er procedureel het een en ander aan schort wil ik best geloven, maar da's altijd zo met nieuwe wetgeving. Het principe van een verplichte inburgering vind ik wel een goede zaak. Maar 't moet wel enigszins menselijk blijven en ik vind een verplichting voor mensen boven de solicitatiegrens niet fair.

Max Stirner
09-06-05, 10:57
Geplaatst door Kal-El B.V
Daar neem ik persoonlijk aanstoot aan. Om die mensen lui te noemen. Daar heeft het helemaal niks mee te maken. Je loopt mensen zaken te verwijten terwijl je geen kaas hebt gegeten van de geschiedenis in je eigen land.

Mijn ouders volgen op dit moment een taalcursus, en geheel vrijwillig. Waarom doen ze dat ? Omdat het kan en het ze mogelijk wordt gemaakt. Ze wonen hier al 30 en ze volgen de cursus al bijna anderhalf jaar. Mijn moeder spreekt nu veel beter nederlands, echt veel beter. En mijn vader ook, beter dan wat hij de laatste decennia heeft opgepikt op zijn werk.

Allebei mijn ouders zijn in marokko niet verder gekomen dan de lager school, mijn vader is zelfs niet verder gekomen dan de basischool, meer was er gewoon niet in het dorp.

Eigen verantwoordelijkheid ?? klopt die heb je altijd. Maar je lult ook gewoon uit je nek. Wat voor "eigen verantwoordelijkheid" kunnen mensen nemen die nog nooit zijn verder gekomen dan de lage school, kunnen die echt een vreemde taal uit boeken leren, geschreven in die vreemde taal terwijl ze tegelijkertijd ook geen idee hebben hoe je moet studeren uberhaupt ?

Als je werkelijk denkt dat dat mogelijk is, dan nodig ik je uit om je hoofd uit je kont te halen en "to smell the daisies".

Het is wel de verantwoordelijkheid van de overheid, want alleen zij kunnen dit voor deze mensen organiseren, zij kunnen dat zelf niet. mijn ouders leren het nu, omdat de gemeente(stadsdeel eigenlijk want het is niet overal zo) het eindelijk mogelijk heeft gemaakt dat deze mensen de taal kunnen leren op "huisje, boompje, beestje" manier. En als ik afga op de verhalen van mijn moeder, dan zijn er nog steeds mensen die er moeite mee hebben.

Neem zelf eens de verantwoordelijkheid voor je eigen land en ga je bekend maken met haar geschiedenis.


Twas natuurlijk ook een beetje een provocatie, om reacties te ontlokken. Ik begrijp heus wel dat de 1 e generatie heel hard moest werken, lange tijd dacht te zullen terugkeren en wel wat anders aan zijn hoofd had dan NL`s te leren.

Maar:

Met alle respect, ik denk niet dat je een door de overheid verschafte huisje-boompje-beestje cursus nodig hebt om een taal te leren - en ik bedoel niet ABN, maar gewoon de basics.
Als je volledig analfabeet bent, wordt het waarschijnlijk een iets ander verhaal, maar anders zijn er mogelijkheden zat: je hebt kinderboeken, stripboeken, televisie en een hele samenleving vol met mensen die Nederlands spreken - en over het algemeen zijn mensen zeer behulpzaam als ze zien dat je moeite doet om hun taal onder de knie te krijgen.

Trouwens, je ouders leren nu wel NL`s toch? En met succes en met plezier...dus het idee dat de overheid die mensen `pest` - zoals bepaalde zeehondenredders beweren - lijkt me onjuist. Het is bovenal in hun eigen belang.

wytze
09-06-05, 11:09
Geplaatst door Max Stirner
Twas natuurlijk ook een beetje een provocatie, om reacties te ontlokken. Ik begrijp heus wel dat de 1 e generatie heel hard moest werken, lange tijd dacht te zullen terugkeren en wel wat anders aan zijn hoofd had dan NL`s te leren.

Maar:

Met alle respect, ik denk niet dat je een door de overheid verschafte huisje-boompje-beestje cursus nodig hebt om een taal te leren - en ik bedoel niet ABN, maar gewoon de basics.
Als je volledig analfabeet bent, wordt het waarschijnlijk een iets ander verhaal, maar anders zijn er mogelijkheden zat: je hebt kinderboeken, stripboeken, televisie en een hele samenleving vol met mensen die Nederlands spreken - en over het algemeen zijn mensen zeer behulpzaam als ze zien dat je moeite doet om hun taal onder de knie te krijgen.

Trouwens, je ouders leren nu wel NL`s toch? En met succes en met plezier...dus het idee dat de overheid die mensen `pest` - zoals bepaalde zeehondenredders beweren - lijkt me onjuist. Het is bovenal in hun eigen belang.


Je lijkt het kostenplaatje te vergeten. Mensen in de bijstand moeten nu een flink deel van de cursus uit eigen zak betalen. Hoe gaan ze dat doen??
Jij hebt zo te zien nooit op bijstandsniveau geleefd.

Voor het overige: ik ken zat mensen van de 1e generatie die wel nederlands spreken, maar niet heel goed. Maar dat geeft niet voor gewone gesprekken. Dus dat zij nu nog es heel goed nederlands moeten gaan leren is onzinnig.

Max Stirner
09-06-05, 11:24
[QUOTE]Geplaatst door wytze
[B]Je lijkt het kostenplaatje te vergeten. Mensen in de bijstand moeten nu een flink deel van de cursus uit eigen zak betalen. Hoe gaan ze dat doen??
Jij hebt zo te zien nooit op bijstandsniveau geleefd.

Daar heb je een punt. Die cursussen schijnen ook belachelijk duur te zijn, zoals Orakel aangaf. Een beetje meer marktwerking zou een goeie zaak zijn.



Voor het overige: ik ken zat mensen van de 1e generatie die wel nederlands spreken, maar niet heel goed. Maar dat geeft niet voor gewone gesprekken. Dus dat zij nu nog es heel goed nederlands moeten gaan leren is onzinnig.

Eens. Dat geldt voor de meerderheid waarschijnlijk. Die mensen bedoelde ik ook niet -zoals ik in mijn eerste post reeds had aangegeven.

Ik doelde op diegenen die na tientallen jaren nog nauwelijks een woord NL`s spreken. Dat vind ik onbegrijpelijk.

wytze
09-06-05, 11:29
Geplaatst door Max Stirner
Daar heb je een punt. Die cursussen schijnen ook belachelijk duur te zijn, zoals Orakel aangaf. Een beetje meer marktwerking zou een goeie zaak zijn.




Eens. Dat geldt voor de meerderheid waarschijnlijk. Die mensen bedoelde ik ook niet -zoals ik in mijn eerste post reeds had aangegeven.

Ik doelde op diegenen die na tientallen jaren nog nauwelijks een woord NL`s spreken. Dat vind ik onbegrijpelijk.


niks marktwerking. die cursussen horen in dit geval gratis door de overheid te worden aangeboden.
als de overheid het zo belangrijk vindt dat iedereen alsnog de taal vloeiend leert spreken, dan ligt de verantwoordelijkheid ook bij diezelfde overheid om iedereen deze cursus op overheidskosten te kunnen gaan volgen.

Max Stirner
09-06-05, 11:40
Geplaatst door wytze
niks marktwerking. die cursussen horen in dit geval gratis door de overheid te worden aangeboden.
als de overheid het zo belangrijk vindt dat iedereen alsnog de taal vloeiend leert spreken, dan ligt de verantwoordelijkheid ook bij diezelfde overheid om iedereen deze cursus op overheidskosten te kunnen gaan volgen.


Voor de mensen die hier jarenlang hard gewerkt hebben: ja, dat vind ik ook.

Maar dat is volgens mij niet waarvoor de wereldverbeteraars de straat op gaan....

Kal-El B.V
09-06-05, 12:23
Max,

Je probeert de hele tijd de schuld die de overheid in deze zaak draagt over te dragen naar de 1e generatie, die voor de grootste gedeelte analfabeet of erg laag opgeleid is.

De overheid heeft gefaald en niet de 1e generatie. Je hebt geen enkel idee wat voor een belachelijke eisen je stelt aan dat soort mensen. Voor jou lijkt het allemaal zo simpel , omdat jij wel een opleiding hebt gehad en weet hoe je dat moet aanpakken en moet leren. Als jij en ik in een andere land komen dan hebben wij de taal in een jaar of twee onder de knie. Maar Huisje boompje beestje is nou juist nodig om mensen de Basics te leren. Er is geen andere manier om de basics te leren voor deze mensen.

Een aantal jaren geleden is mijn vader op een andere manier nederlands te leren, op zichzelf, uit een boekje wat hem dan door ik weet niet meer wie was aangeraden, het was een groen boekje, een bekend boekje want ik heb het op andere plaatse ook nog gezien. Maar daar was die snel mee opgehouden, want het was gewoon te ingewikkeld. De mensen die die boeken schrijven hanteren een heleboel aangeleerde begrippen en leermethodes waar ze zich niet van bewust zijn en nemen onbewust aan dat anderen die ook gewoon kennen. Ze begrijpen niet dat je jezelf moet uitlkeden van al die aangeleerde zaken en dan overnieuw moet beginnen.

Dat mijn ouders het nu wel leren, is ook niet geheel te danken aan de nederlandse overheid. Dat is in amsterdam slotervaart door de bewoners zelf opgezet. Na dertig jaren zijn er eindelijk genoeg 1e generatie marokanen en hier geboren en opgegroeide jongeren die dit min of meer op de gemeente hebben opgedrongen. In andere stadsdelen zijn ze niet zo ver. De mensen willen graag, maar politiek schiet het niet echt op. De politiek helpt niet. En dat verwijt ik ze heel erg.

David
09-06-05, 12:26
Geplaatst door Julien
Ik vind dat terugsturen van Antiliaanse jongeren nog absurder. Is daar ook ergens een manifest over te vinden?


Nee, nu zijn de Antillen inene onderdeel van Nederland. Maar ze behouden zich wel het recht voor het homo-huwelijk niet te accepteren, wat dus betekend dat ze een Nederlandse wet vrolijk aan hun laars lappen. Hoe durven ze het woord discriminatie nog in de mond te nemen!

Rabi'ah.
09-06-05, 12:27
Geplaatst door David
Nee, nu zijn de Antillen inene onderdeel van Nederland. Maar ze behouden zich wel het recht voor het homo-huwelijk niet te accepteren, wat dus betekend dat ze een Nederlandse wet vrolijk aan hun laars lappen. Hoe durven ze het woord discriminatie nog in de mond te nemen!

De Antillen zijn al eeuwen een deel van Nederland en two wrongs don't make a right.

David
09-06-05, 12:28
Geplaatst door Rabi'ah.
De Antillen zijn al eeuwen een deel van Nederland en two wrongs don't make a right.


Klopt. Maar ik vind het wel brutaal om heel hard te gaan schreeuwen over discrimiatie, terwijl je dat zelf net zo hard doet.

Rabi'ah.
09-06-05, 12:29
Geplaatst door David
Klopt. Maar ik vind het wel brutaal om heel hard te gaan schreeuwen over discrimiatie, terwijl je dat zelf net zo hard doet.

Ach, hypocrisie vind je overal.

Maar hoe zit het dan precie met de antillen en het homo-huwelijk?

David
09-06-05, 12:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Ach, hypocrisie vind je overal.

Maar hoe zit het dan precie met de antillen en het homo-huwelijk?


Zoals ik al zei: op de Antillen kunnen twee mensen van hetzelfde geslacht niet trouwen.

Mark
09-06-05, 12:32
Geplaatst door Rabi'ah.
De Antillen zijn al eeuwen een deel van Nederland en two wrongs don't make a right.

Tijd om een eind te maken aan dat koloniale overblijfsel

Rabi'ah.
09-06-05, 12:34
Geplaatst door Mark
Tijd om een eind te maken aan dat koloniale overblijfsel

Vind ik ook.

Tomas
09-06-05, 12:34
Geplaatst door Mark
Tijd om een eind te maken aan dat koloniale overblijfsel

Hoe zit het eigenlijk met jouw inburgering? Spreek je de taal al een beetje en geloof je ook al een beetje?

Rabi'ah.
09-06-05, 12:34
Geplaatst door Tomas
Hoe zit het eigenlijk met jouw inburgering? Spreek je de taal al een beetje en geloof je ook al een beetje?

Waarom zou je moeten geloven om ingeburgerd te zijn?

mark61
09-06-05, 12:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Ach, hypocrisie vind je overal.

Maar hoe zit het dan precie met de antillen en het homo-huwelijk?

Laatst die reportage niet gezien over twee vrouwen, één local, die het eiland afgepest zijn.? Aruba was het geloof ik.
Hadden zich een droomleven voorgesteld, huis gekocht etc., kreeg de Hollandse van het stel geen verblijfsvergunning en kwam er een hetze tegen ze in de pers. Fantastisch, dat relaxte tropische NL.
Op Bonaire rizzelt het overigens van de nichten en lesbo's, dat schijnt daar weer heel anders te liggen.

mark61
09-06-05, 12:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Vind ik ook.

Wij wel, maar de locals kijken wel uit.

mark61
09-06-05, 12:35
Geplaatst door Tomas
Hoe zit het eigenlijk met jouw inburgering? Spreek je de taal al een beetje en geloof je ook al een beetje?

Tegen Filippino's moet je gewoon heel hard schreeuwen, maakt niet uit welke taal.

David
09-06-05, 12:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom zou je moeten geloven om ingeburgerd te zijn?


Geloven in Koningin, Vaderland & Jantje Smit! :tik:

Rabi'ah.
09-06-05, 12:37
Geplaatst door mark61
Laatst die reportage niet gezien over twee vrouwen, één local, die het eiland afgepest zijn.? Aruba was het geloof ik.
Hadden zich een droomleven voorgesteld, huis gekocht etc., kreeg de Hollandse van het stel geen verblijfsvergunning en kwam er een hetze tegen ze in de pers. Fantastisch, dat relaxte tropische NL.
.

Tis triest, maar het verbaast me niks.

In de Carribean -en overigens het grootste deel van de wereld- is men nou eenmaal niet dol op homo's.

Dus om daar te gaan wonen en te denken dat het inderdaad een soort NL in de Tropen is is wel erg naief......er heerst daar een totaal andere cultuur.

Maar desalniettemin is het natuurlijk schandalig.


Bij de weg, vind je me nou nog steeds racistisch? :D

Rabi'ah.
09-06-05, 12:38
Geplaatst door mark61
Wij wel, maar de locals kijken wel uit.

Tja, da's de ironie he.

Geld voor principes.

Maarja aan de andere kant, can't blame the,

300 jaar nadelen en ellende gehad, nu willen ze toch ook wel een keer de voordelen toch? :jeweetog:

mark61
09-06-05, 12:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Bij de weg, vind je me nou nog steeds racistisch? :D

Dat weet ik nog niet, maar ik zou nooit zo hard roepen dat je het niet bent.

Rabi'ah.
09-06-05, 12:39
Geplaatst door David
Geloven in Koningin, Vaderland & Jantje Smit! :tik:

Dan zal ik wel nooit ingeburgerd zijn.

Alhoewel, dat vaderland.

Ben stiekem wel een beetje nationalistisch.

Ken 2 coupletten van het NL volkslied.

En er gaat ook altijd wel wat door me heen als het gespeeld wordt. :)

Tomas
09-06-05, 12:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom zou je moeten geloven om ingeburgerd te zijn?

Inburgeren, integeren, assimilatie, whatever 't is toch allemaal 1 pot nat. Ik weet het verschil niet hoor.

David
09-06-05, 12:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Tis triest, maar het verbaast me niks.

In de Carribean -en overigens het grootste deel van de wereld- is men nou eenmaal niet dol op homo's.

Dus om daar te gaan wonen en te denken dat het inderdaad een soort NL in de Tropen is is wel erg naief......er heerst daar een totaal andere cultuur.

Maar desalniettemin is het natuurlijk schandalig.


Bij de weg, vind je me nou nog steeds racistisch? :D


Om nou alle plekken die anti-homo zijn, nou maar te gaan vermijden, tja, dan schiet het dus nooit op. Ze wennen er maar aan. Ook prettig voor de lokale homo's, op termijn. Nederland was vroeger ook niet zo dol op homo's, dat is nu ook veranderd. Ik blijf gelven in gezond verstand.


En ja, jij bent gruwelijk rascistisch! :fpiraat:

Rabi'ah.
09-06-05, 12:40
Geplaatst door David

En ja, jij bent gruwelijk rascistisch! :fpiraat:

:haha: :handbang:

mark61
09-06-05, 12:40
Geplaatst door Rabi'ah.
Tja, da's de ironie he.

Geld voor principes.

Maarja aan de andere kant, can't blame the,

300 jaar nadelen en ellende gehad, nu willen ze toch ook wel een keer de voordelen toch? :jeweetog:

Dus we zijn nu weer aan het aftellen? Waarschuw ff als het 300 jaar is. Tellen we vanaf 1863? :hihi:

De Antillen zijn een probleem gecreëerd door NL, dus mogen we het zelf ook weer oplossen. Oorspronkelijk waren het kale rotsjes waar af en toe een Carib langskwam. Niet al te vaak.

Rabi'ah.
09-06-05, 12:42
Geplaatst door mark61


De Antillen zijn een probleem gecreëerd door NL, dus mogen we het zelf ook weer oplossen. Oorspronkelijk waren het kale rotsjes waar af en toe een Carib langskwam. Niet al te vaak.

Nee? Ik dacht dat die Indianen daar gewoon uitgeroeid waren of opgegaan in de rest van de bevolking......maar het was dus sowieso al niet erg bewoond daar?

mark61
09-06-05, 12:43
Geplaatst door Rabi'ah.
En er gaat ook altijd wel wat door me heen als het gespeeld wordt. :)

Daar heb je het gedonder al. Ontboezemingen van een voormalig rijksgenote. :hihi:

Opo kondre man oen opo!
Sranan gron e kari oen.
Wans ope tata komopo
wi moe seti kondre boen.
Stré de f'stré, wi no sa frede.
Gado de wi fesiman.
Eri libi te na dede
wi sa feti gi Sranan.

Hier heb je je volkslied, verraadster!

David
09-06-05, 12:43
Geplaatst door Rabi'ah.
gewoon uitgeroeid waren


Zie je wel. Rascistisch. :stout:

mark61
09-06-05, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee? Ik dacht dat die Indianen daar gewoon uitgeroeid waren of opgegaan in de rest van de bevolking......maar het was dus sowieso al niet erg bewoond daar?

Ik heb wat over de geschiedenis van Bonaire gelezen, en het lijkt erop dat er af en toe een man/vrouw of 50 woonde, maar regelmatig weer terugging naar het vasteland, wegens gebrek aan eten. Ik geloof dat ze destijds met de Spanjaarden van het eiland gezet zijn. Zal voor elk eiland net iets anders liggen.

Rabi'ah.
09-06-05, 12:45
Geplaatst door mark61
Daar heb je het gedonder al. Ontboezemingen van een voormalig rijksgenote. :hihi:

Opo kondre man oen opo!
Sranan gron e kari oen.
Wans ope tata komopo
wi moe seti kondre boen.
Stré de f'stré, wi no sa frede.
Gado de wi fesiman.
Eri libi te na dede
wi sa feti gi Sranan.

Hier heb je je volkslied, verraadster!

Die ken ik ook en daar heb ik hetzelfde gevoel bij. :wink:

Alleen staan er wat spelfouten in. :duivels:

Max Stirner
09-06-05, 14:22
Geplaatst door Kal-El B.V
Max,

Je probeert de hele tijd de schuld die de overheid in deze zaak draagt over te dragen naar de 1e generatie, die voor de grootste gedeelte analfabeet of erg laag opgeleid is.

De overheid heeft gefaald en niet de 1e generatie. Je hebt geen enkel idee wat voor een belachelijke eisen je stelt aan dat soort mensen. Voor jou lijkt het allemaal zo simpel , omdat jij wel een opleiding hebt gehad en weet hoe je dat moet aanpakken en moet leren. Als jij en ik in een andere land komen dan hebben wij de taal in een jaar of twee onder de knie. Maar Huisje boompje beestje is nou juist nodig om mensen de Basics te leren. Er is geen andere manier om de basics te leren voor deze mensen.

Een aantal jaren geleden is mijn vader op een andere manier nederlands te leren, op zichzelf, uit een boekje wat hem dan door ik weet niet meer wie was aangeraden, het was een groen boekje, een bekend boekje want ik heb het op andere plaatse ook nog gezien. Maar daar was die snel mee opgehouden, want het was gewoon te ingewikkeld. De mensen die die boeken schrijven hanteren een heleboel aangeleerde begrippen en leermethodes waar ze zich niet van bewust zijn en nemen onbewust aan dat anderen die ook gewoon kennen. Ze begrijpen niet dat je jezelf moet uitlkeden van al die aangeleerde zaken en dan overnieuw moet beginnen.

Dat mijn ouders het nu wel leren, is ook niet geheel te danken aan de nederlandse overheid. Dat is in amsterdam slotervaart door de bewoners zelf opgezet. Na dertig jaren zijn er eindelijk genoeg 1e generatie marokanen en hier geboren en opgegroeide jongeren die dit min of meer op de gemeente hebben opgedrongen. In andere stadsdelen zijn ze niet zo ver. De mensen willen graag, maar politiek schiet het niet echt op. De politiek helpt niet. En dat verwijt ik ze heel erg.


Kal,

Dank je voor je duidelijke verhaal: het lijkt erop dat ik er iets te lichtzinnig over heb gedacht en me wat meer had moeten verplaatsen in de situatie van die mensen..... :)

Ik wens de overheid ook allesbehalve vrij te pleiten - hoewel ik me wel verzet tegen het feit dat `de overheid` voor sommige mensen een soort abstract begrip lijkt te zijn waar ze hun eigen verantwoordelijkheden op kunnen afschuiven en die ze overal de schuld van kunnen geven.

In dit geval is kritiek op de overheid echter wel degelijk op zijn plaats, de beleidsmakers hebben jarenlang zitten slapen.

Heb eerlijk gezegd het idee dat sommige politici/welzijnswerkers het stiekem helemaal niet zo erg vonden dat die mensen de taal niet goed beheersten en zo in een min of meer afhankelijke positie terechtkwamen - is namelijk heel handig als je de (dikbetaalde) zeehondenredder wil uithangen.

Ik moet ineens denken aan die uitspraak dat je mensen beter helpt door ze een 1x hengel te geven, dan ze iedere dag opnieuw een vis te geven. Dat geldt in principe ook in dit geval: als mensen de taal spreken van het land waarin ze wonen, zijn ze veel zelfstandiger en waarschijnlijk ook gelukkiger.

Die demonstranten keren zich tegen het (verplicht) uitdelen van die hengels en dat begrijp ik dus niet.

Kal-El B.V
09-06-05, 17:24
klopt, en daar schuilt het gevaar in van tegenwoordig. Politici zijn bezig om ons van hun afhankelijk te maken in alle facetten van het leven.