PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohamed B.: Jihadstrijder of extremistische eenling?



MO_NL
09-06-05, 12:45
starttijd=00:00:20&speelduur=00:34:10

Jihadstrijder of extremistische eenling?

http://reporter.kro.nl/Images/tridion/MOHAMMEDBlangogen_tcm9-23885.jpg

Waar komt de woede van Mohammed B. vandaan? In Profiel op 8 juni een portret van de moordenaar van Theo van Gogh. Volgende maand moet hij voor de rechter verschijnen. "Je hebt de neiging om te denken dat er twee Mohammeds zijn geweest. Een heel fanatieke, die bereid was om fysiek geweld te gebruiken, en een andere die heel duidelijk in debat wilde, iemand die wel altijd zijn zin wilde hebben, maar die in elk geval het debat aanging," zegt een oud werkgever.


Proces verbaal

De processen verbaal opgemaakt door de teamleider Regionale Criminele Inlichtingen Eenheid, Politie Regio Utrecht

Hendrikus Lodder, inspecteur van politie en teamleider van de Regionale Criminele Inlichtingen Eenheid van de Politie Regio Utrecht maakt al op 3 en 4 november 2004 twee duidelijke processen verbaal op, waarin hij belangrijke informatie over de moordenaar van Van Gogh, Mohammed B. verstrekt.

Zo verklaart hij dat er via een informant een videoband van de martelaar is gevonden, waarop hij vertelt Theo van Gogh te hebben gedood en martelaar te zijn geworden. De informant wordt betrouwbaar geacht.

> Proces verbaal van 3 november 2004 (http://krolive51.kro.nl/reporter/downloads/procesverbaal.pdf)

Één dag later verklaart hij dat via de informant tevens duidelijk werd dat Mohammed B. wel degelijk bij een extremistische groep Marokkanen zou horen en dat hij regelmatig in de extreme El Taweed moskee in Amsterdam kwam. Binnen die extreme groep zou van te voren bekend zijn dat Mohammed B. Theo van Gogh zou gaan vermoorden.

> Proces verbaal van 4 november 2004, pagina 1 (http://krolive51.kro.nl/reporter/downloads/procesverbaal01.pdf)
> Proces verbaal van 4 november 2004, pagina 2 (http://krolive51.kro.nl/reporter/downloads/procesverbaal02.pdf)


bron: KRO

waterfiets
09-06-05, 19:30
Geplaatst door MO_NL
http://reporter.kro.nl/Images/tridion/MOHAMMEDBlangogen_tcm9-23885.jpg


Een foto van Mohammed B. plaatsen op maroc.nl levert je 8 strafpunten op weet ik uit ervaring! Maar ja, het is maar wie het doet natuurlijk ...

helly2002
09-06-05, 19:54
Jihadstrijder of extremistische eenling


of de grootste dombo ooit die de verhouding tussen hollanders en marrocs langzaam op scherp heeft gezet .zonde van de belastingbetaler als hij de bak ingaat eigenlijk dump hem maar ergens verweg met een hek eromheen .ik kan geen respect opbrengen voor die gast gewoon een moordenaar niets meer en niet minder zelfde geldt voor de mensen die die moord goedkeuren .

Chatoloog
10-06-05, 22:58
Geplaatst door splijtstof
Mo.B is niet meer dan een vervloekte CIA-Kiljon net als zijn voorgangers
Volkert vd Graaf, Osama Bin laden en nu Samir.A,

Ze zijn allemaal door Het K#nkergezwel dat AIVD heet
uitgebroed en op ons gezicht uitgescheten.

Het AIVD die haar rol speelt als slib weefsel die rond om de Tumor zit, in onze Volkische lichaam en daar mee onze bloedcellen vernietigd, door
middel van haar rol in de IND , de sterke anti afweer cellen in de IND worden vernietigd zo dat de Tumor makkelijk de CIA-Terroristen
onze land binnen haalt.

Het is wachten op een bio-terreur aanval in NL ,
die georkestreerd wordt door die vervloektedie witte huis Trotskisten.





Voor een Marokko voor Marokkaanen !

Voor een Nederland voor Nederlanders !

Voor een Palestina voor de Palestijnen !

Stemt U Nawijn fijn om weer mens te zijn!


Hey zoek je een uitgeverij voor je siencefiction idieeen?

Ron Haleber
11-06-05, 06:19
Geplaatst door MO_NL


Jihadstrijder of extremistische eenling?

bron: KRO


De stelling van MO_NL dat Bouyeri een toevallige gek zou zijn - een extremistische eenling - is ondertussen toch wel te absurd voor woorden. En getuigt van een extremistische naïviteit.

Over het gevaar van de groep waar Bouyeri mee bevriend was, kan men natuurlijk van mening verschillen. MO_NL zal het als een groep in wezen onschuldige pubers afdoen die zich emotioneel lieten beinvloeden door sites op internet... Eigenlijk is er dus niks aan de hand - much ado about nothing.

Het gevaarlijke van dergelijke softies als MO_NL is dat ze dus niets actief willen ondernemen om gewelddadige ideeën in de eigen groep af te stoppen en alles in feite maar op zn beloop willen laten!

Als ze het te bont maken, censureer je het en smijt je ze van je site af verveeld

John Wervenbos
11-06-05, 09:04
Ronselen voor jihad gaat door in de cel

Volkskrant, 11 - 6 - 2005
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg


AMSTERDAM - Een aantal leden van het Hofstadnetwerk zet hun bekeringswerk voort in de gevangenis. Justitie heeft Ismail A. overgeplaatst naar een ander huis van bewaring omdat hij medegedetineerden rekruteerde voor zijn radicale gedachtegoed. A. maakte hierbij gebruik van extremistische documenten uit zijn eigen strafdossier.

Het ministerie van Justitie bevestigt dat A., die vorig jaar met Jason W. werd opgepakt, is overgeplaatst van Rotterdam naar Nijmegen wegens ‘orde en veiligheid binnen de inrichting’.

Ook Mohammed B. wilde volgens ingewijden een jongeman bekeren. Dit deed hij in het Pieter Baan Centrum, waar zijn geestvermogens zijn onderzocht. In de gevangenis wordt B. afgezonderd. Hij moet alleen recreëren en sporten. B. kijkt geen tv, maar leest boeken over de islam.

Samir A., die in april is vrijgesproken van het voorbereiden van terroristische aanslagen, probeerde ook zieltjes te winnen tijdens zijn detentie, aldus een voormalige medegevangene. Eerder dit jaar werd Bilal L., die vastzat wegens bedreiging van het Kamerlid Wilders, weer opgepakt wegens ronselen in de gevangenis. L., die ontkent, wordt niet afgezonderd in detentie.

Afschuwelijke mensen zijn dit. Niet begeesterd door idealen, maar bezeten door allerlei drogbeelden welke bol staan van haat en geweld.

taouanza
11-06-05, 10:17
Geplaatst door John Wervenbos
Afschuwelijke mensen zijn dit. Niet begeesterd door idealen, maar bezeten door allerlei drogbeelden welke bol staan van haat en geweld.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

carm@lla
11-06-05, 13:40
Geplaatst door taouanza
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Bedoel je dat het commentaar van John Wervenbos op zichzelf slaat?

ibnu
11-06-05, 15:30
Geplaatst door helly2002
Jihadstrijder of extremistische eenling


of de grootste dombo ooit die de verhouding tussen hollanders en marrocs langzaam op scherp heeft gezet .zonde van de belastingbetaler als hij de bak ingaat eigenlijk dump hem maar ergens verweg met een hek eromheen .ik kan geen respect opbrengen voor die gast gewoon een moordenaar niets meer en niet minder zelfde geldt voor de mensen die die moord goedkeuren .

Gelijke monniken gelijke kappen. (gelukkig).

Jammer alleen dat wanneer het een moslim betreft dat er meteen over connectie's enzo wordt gesproken , doen ze niet wanneer het een niet moslim betreft. De boel wordt vaak gigantisch opgeklopt door de media. :kotsen:

GiovanniHN
11-06-05, 17:52
Hoe meer bekend wordt over Mohammed B. en de Hofstadgroep, hoe duidelijker wordt dat het inderdaad een eenling was.

Jammer is wel dat de meerderheid luistert naar het OM. Terwijl het OM met niets nieuws is gekomen om de bewering dat B. de leider was te ondersteunen.

De reden dat het OM dit toch zegt heeft te maken met de rest van de Hofstadgroep. Daar is gewoon geen zaak tegen. Dus de enige aanklacht die tot iets kan leiden is lidmaatschap van een criminele organisatie. Maar het is de vraag in hoeverre de Hofstadgroep een echte organisatie is en dan moet nog eens bewezen worden dat het een criminele organisatie is.

Dus door te zeggen 'er is een groep en B. is de leider daarvan' zegt het OM dat er wel een organisatie bestaat en dat de leider daarvan een misdaad heeft gepleegd waardoor het een criminele organisatie wordt. En daarmee hopen ze alsnog enkele leden veroordeeld te krijgen, die eigenlijk niks gedaan hebben.

Op zich kan je nu al voorspellen hoe het afloopt. Jason en Ismail worden veroordeeld, waarschijnlijk rond de 8 à 10 jaar. Mohammed B. krijgt levenslang en de rest komt vrij of krijgt een paar maanden cel wat met aftrek van voorarrest ervoor zorgt dat ze gelijk op straat komen.

En dan krijg je weer al het gezeur over te lage straffen en dat het idioot is dat terroristen zomaar vrij komen etc. etc.

Marsipulami
11-06-05, 19:12
Geplaatst door MO_NL
Jihadstrijder of extremistische eenling?

http://reporter.kro.nl/Images/tridion/MOHAMMEDBlangogen_tcm9-23885.jpg

Waar komt de woede van Mohammed B. vandaan?

Hmm, de reportage is een warm pleidooi voor Mohamed B. Maar hij blijft een moordenaar en verdient een strenge straf. Levenslang TBS lijkt me ook wel doenbaar. Verder hoop ik dat iemand hem ooit uit de mentale fuik van het religieus fanatisme zal kunnen bevrijden.

Marsipulami
11-06-05, 19:13
Geplaatst door MO_NL
Jihadstrijder of extremistische eenling?

http://reporter.kro.nl/Images/tridion/MOHAMMEDBlangogen_tcm9-23885.jpg

Waar komt de woede van Mohammed B. vandaan?

Hmm, de reportage is een warm pleidooi voor Mohamed B. Maar hij blijft een moordenaar en verdient een strenge straf. Levenslang TBS lijkt me ook wel doenbaar. Verder hoop ik dat iemand hem ooit uit de mentale fuik van het religieus fanatisme zal kunnen bevrijden.

helly2002
12-06-05, 02:58
Hoe meer bekend wordt over Mohammed B. en de Hofstadgroep, hoe duidelijker wordt dat het inderdaad een eenling was.

Jammer is wel dat de meerderheid luistert naar het OM. Terwijl het OM met niets nieuws is gekomen om de bewering dat B. de leider was te ondersteunen.

De reden dat het OM dit toch zegt heeft te maken met de rest van de Hofstadgroep. Daar is gewoon geen zaak tegen. Dus de enige aanklacht die tot iets kan leiden is lidmaatschap van een criminele organisatie. Maar het is de vraag in hoeverre de Hofstadgroep een echte organisatie is en dan moet nog eens bewezen worden dat het een criminele organisatie is.

Dus door te zeggen 'er is een groep en B. is de leider daarvan' zegt het OM dat er wel een organisatie bestaat en dat de leider daarvan een misdaad heeft gepleegd waardoor het een criminele organisatie wordt. En daarmee hopen ze alsnog enkele leden veroordeeld te krijgen, die eigenlijk niks gedaan hebben.

Op zich kan je nu al voorspellen hoe het afloopt. Jason en Ismail worden veroordeeld, waarschijnlijk rond de 8 à 10 jaar. Mohammed B. krijgt levenslang en de rest komt vrij of krijgt een paar maanden cel wat met aftrek van voorarrest ervoor zorgt dat ze gelijk op straat komen.

En dan krijg je weer al het gezeur over te lage straffen en dat het idioot is dat terroristen zomaar vrij komen etc. etc.


je hebt gelijk geloof je nu werkelijk dat mohamed b het alleen heeft gedaan heeft iedereen soms handgranaten in huis zoals meneer w en plategronden en shit om een bommetje temaken zoals samir a tuurlijk was mohamed b geen eenling sorry hoor een gebrek aan bewijs is nog steeds iets anders dan compleet onschuldig ik snap het om zowieso niet eerst mohamed b een randfiguur en nu is hij de leider dus totaal verkeerd ingeschat .een woord voor dat groepje zielug .ik scheer niemand over 1 kam maar als mohamed b iemand probeerd te bekeren hoop ik dat hij echt een keer de verkeerde tegenkomt ,anders is mohamed b zonde van het belastingeld .hij is jammergenoeg geen eenling en hoe erg ik het ook vind dat er mensen zijn die vinden dat alle buitenlanders wegmoeten 1 ding moet ik ze nageven ze hebben nog niemand vermoord ofwel soms ?als jij het normaal vind om handgranaten in huis tehebben dan ben ik mischien ouderwets want ik vind dat egt niet .

Ron Haleber
12-06-05, 07:47
Geplaatst door GiovanniHN
Hoe meer bekend wordt over Mohammed B. en de Hofstadgroep, hoe duidelijker wordt dat het inderdaad een eenling was.
[...]



Ik weet niet of je op mijn post of op die van Mo reageert, maar jullie these is het enige wat ik bestrijd... Wat jij verder over de verdachten beweert, is pure speculatie.

Zolang de rechter niet bevestigt dat het OM duidelijk heeft aangetoond dat er sprake is van 'een criminele organisatie' en van bewezen voorbereiding tot aanslagen, gaat het om los zand. Jouw fantaseren over uitspraken van de rechter slaat dan ook nergens op. Ook Bouyeri blijft voor zolang - ondanks zijn bekentenis en het bewijsmateriaal van de moord - een verdachte.

Wat ondertussen via AIVD-materiaal wel duidelijk is, dat verdachte Bouyeri een zeer onfrisse vriendenkring had waar o.m. Syriërs deel van uitmaakten. Zonder dat kon de rechter die groep niet in detentie houden. En daar ging het mij om.

Welke rol hij of de anderen daarin speelden blijft alsnog pure speculatie. Het OM zal de zaken daaromtrent moeten aantonen. Ik ging daar dus met geen woord op in.

GiovanniHN
12-06-05, 23:55
Mijn 'fantaseren' is gebasseerd op de informatie die naar buiten is gekomen van de bewijzen die het OM heeft. Voor zover bekend heeft de Hofstadgroep geen criminele feiten gepleegd. Er is dus ook geen sprake van een criminele organisatie. Of het OM moet nog ergens bewijs verborgen hebben, maar aangezien ze zo vrijgevig zijn hadden ze dat heus wel bekend gemaakt. In sommige gevallen gaan ze zelfs zo ver dat ze een waarzegger als geloofwaardige bron presenteren.

Het is dus niet zomaar fantaseren, maar logisch beredeneren. Zolang het OM met niets beters komt, is er geen reden om driekwart van de groep te veroordelen.

Ik moet wel zeggen dat je tweede post een stuk milder is. Want in de eerste sprak je over een 'extreme naïviteit' en nu zeg je alleen maar dat de leden allemaal met de Syriër te maken hadden.

Dat B. de Syriër kende zegt natuurlijk niks over de moord op van Gogh. En op basis van een relatie met de Syriër kan je niet zeggen dat hij geen eenling was.

Het idee dat hij een belangrijk lid was van een groep is grotendeels gebasseerd op uitspraken van het OM. Maar dat heb ik juist weer geprobeerd te ontkrachten. En aangezien je daar ook niet over sprak is me dat waarschijnlijk ook gelukt.

Dus ik hoop ook dat jouw mening deels gebasseerd was op uitspraken van het OM en niet alleen op de connectie tussen B en de Syriër.


En Helly, dat anderen wapens hadden, heeft niks te maken met een groep. De wapens die aanwezig waren zouden eerder het tegenovergestelde bewijzen, omdat ze allemaal hele andere wapens hadden.
W en I hadden granaten, A had niet eens een echt pistool. Hij had alleen de magazijnen en een geluidsdemper van wapens die bij een overval gebruikt waren en dus van zijn vrienden waren. Hij zou het natuurlijk uitgeleend kunnen hebben, maar dan nog had hij geen granaten.

Wat vooral te zien is binnen de Hofstadgroep, dat er enkele zijn die gevaarlijk waren/zijn en die komen ook steeds weer in beeld. Want hoe vaak hoor je nou over Mohammed Fahmi B. Ook zijn die enkelingen allemaal met iets anders bezig.

A. deed een poging een bom te maken en verkende belangrijke plekken.

B. vermoorde van Gogh, op een uiterst simpele manier, zonder echt veel planning.

W en I hadden granaten en hadden nog niet eens een echt plan gemaakt. Ze waren alleen wat aan het praten over wie ze zouden willen vermoorden.

Daar zit geen structuur in. En binnen een terroristische groepering zit dat wel. Ook zou de leider van een groep nooit zelf het vuile werk doen, zoals een moord plegen. Het is dus ook heel vreemd dat B. als leider zelf de moord wilde plegen en als martelaar wilde sterven. Zoiets doet een leider niet.

Marsipulami
13-06-05, 00:16
Geplaatst door GiovanniHN


Daar zit geen structuur in. En binnen een terroristische groepering zit dat wel.

Als structuur belangrijk is voor een terroristische groepering, dan zullen Marokkanen wellicht nooit in staat zijn om een terroristische groepering op poten te zetten. :D

helly2002
13-06-05, 02:10
Daar zit geen structuur in. En binnen een terroristische groepering zit dat wel. Ook zou de leider van een groep nooit zelf het vuile werk doen, zoals een moord plegen. Het is dus ook heel vreemd dat B. als leider zelf de moord wilde plegen en als martelaar wilde sterven. Zoiets doet een leider niet.



GiovanniHN dat maakt het mischien nog gevaarlijker zolang ze maar dingen denken en niet tot uitvoer brengen .dat het om weinug kan bewijzen bewijst voor mij niks hoe serieeus kunje het om nog nemen als je hoord dat ze samir a een week kwijt zijn en dat hij dan opduikt bij een vriend bij het gevang niet al te erg toch .nl lijktwel op een tijdbom die een keer moet afgaan als je snapt wat ik bedoel .voor mensen als mohamed b kan ik absoluut geen respect opbrengen ,net als voor de mensen die weten wat hij van plan was en ik ben ervan overtuigd dat er een stel van die groep dit echtwel wisten waarom heet het eigenlijk de hofstad groep dat heb ik nog nooit begrepen of uitleg over gehoord

GiovanniHN
13-06-05, 16:10
Dat over een week kwijt zijn klopt niet. Het is een beetje een vaag verhaal, maar komt er op neer dat Justitie hem kwijt was, maar de AIVD hield hem wel in de gaten.

Het voordeel aan mensen als Samir A. is dat ze geen 'goede' terroristen zijn. Ze maken fouten en zijn daardoor makkelijker te bestrijden. Maar het nadeel is dat ze hardleers zijn en door blijven gaan tot ze hun doel bereiken. Zolang ze dus dezelfde fouten blijven maken is het niet zo heel moeilijk voor de AIVD om hem onder controle te houden. En dan is het eigenlijk alleen maar wachten totdat hij volwassen wordt en een rustig leventje gaat leiden zoals de anarchisten van vroeger.

Bij de Hofstadgroep krijg ik het idee dat ze inderdaad gepraat hebben over het vermoorden van politici, maar dat het niet serieus bedoeld was. En dat alleen B. het lef had om ook echt iemand te vermoorden. In interviews met kennisen van de jongens en ook uit het telefoongesprek merk je dat ze verbaasd waren dat B. echt iemand vermoord had.

En de Hofstadgroep is een naam die de AIVD aan de groep heeft gegeven. Er zijn twee verklaringen voor.
1. Ze waren actief in de Hoofdstad en werden daarom Hofstadgroep genoemd.
2. Ze wilden een aanslag plegen in Den Haag, en Den Haag werd de Hofstad genoemd.

De naam komt dus ook van de AIVD. En in hoeverre er echt sprake is van een groep is daarom ook onduidelijk. Dat ze elkaar kennen en bij elkaar over de vloer kwamen is duidelijk. Maar in hoeverre er sprake was van een structuur en onderlinge taken is niet echt bekend.

Ron Haleber
13-06-05, 16:54
Geplaatst door GiovanniHN
...........

GiovanniHN, je moet natuurlijk mijn posts wel lezen. Ik ben dus niet die Belly of zo...

Ik zeg in mijn 2 posts precies hetzelfde en dat spoort geheel met jouw (dus overbodig) verhaal.

Ik ga mezelf niet herhalen. maar het enig verschil met jou en met MO_NL is, dat M.Bouyeri duidelijk géén eenling was!

Jij zegt: "op basis van een relatie met de Syriër kan je niet zeggen dat hij geen eenling was". Dit noemt men in NL een "contradictio in terminis". Oftewel je spreekt jezelf tegen!




Dat trucje van een dubbele negatie helpt je echt niet bij mij - dan moet je toch met wat beters aankomen!

GiovanniHN
13-06-05, 17:41
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.

B. heeft de moord op van Gogh alleen gepleegd. Daarom is hij een eenling.

Dat er een relatie was met de Syriër veranderd daar niks aan.

Het zijn namelijk twee verschillende zaken. Moord op van Gogh. Relatie met Syriër. Relatie met Syriër. Moord op van Gogh.

En het OM is nog met niets gekomen dat er op wijst dat die twee verschillende zaken met elkaar te maken hebben. Dus nee, ik spreek mezelf niet tegen.

Dus ik vraag me nogmaals af waar jij het op basseerd dat B. geen eenling was. Aangezien je daar niet op gereageerd hebt.

Ron Haleber
13-06-05, 19:11
Je houdt je nu voor de domme! Er zijn toch legio bewijzen, telefoontabs, bezoeken over en weer, logeerpartijen die het contact onderling bewijzen!

Jouw "B. heeft de moord op van Gogh alleen gepleegd. Daarom is hij een eenling" is dus een grapje.

Zal je de koekoek halen dat ze die moord niet met zn tienen hebben gepleegd... Zich zeker niet met zn tienen tegelijk op TVG gestort hebben...

GiovanniHN
13-06-05, 21:37
Ja, contact is bewezen. Daar is ook geen twijfel over. Net zoals wij nu contact hebben.

Maar er is een groot verschil tussen soep brengen en een moord plannen.

Er is dus geen bewijs dat de moord op van Gogh gepland is door een groep. Daar zijn namelijk geen documenten of plannen van gevonden. Er zijn geen bewijzen dat iemand anders het wapen van B. heeft gekocht. Er zijn geen bewijzen dat van Gogh is gevolgd door bijvoorbeeld Jermaine of Fahmi B. Er zijn geen bewijzen van vluchtplannen of routebeschrijvingen gevonden bij iemand van de groep. En ga zo maar door.

Er is bewijs van contact, maar dat is heel iets anders dan bewijs voor het plannen van een moord.

Ron Haleber
14-06-05, 10:21
Geplaatst door GiovanniHN
Ja, contact is bewezen. Daar is ook geen twijfel over. Net zoals wij nu contact hebben.

Maar er is een groot verschil tussen soep brengen en een moord plannen.

Er is dus geen bewijs dat de moord op van Gogh gepland is door een groep. Daar zijn namelijk geen documenten of plannen van gevonden. Er zijn geen bewijzen dat iemand anders het wapen van B. heeft gekocht. Er zijn geen bewijzen dat van Gogh is gevolgd door bijvoorbeeld Jermaine of Fahmi B. Er zijn geen bewijzen van vluchtplannen of routebeschrijvingen gevonden bij iemand van de groep. En ga zo maar door.

Er is bewijs van contact, maar dat is heel iets anders dan bewijs voor het plannen van een moord.

Vergelijk het maar met een bende inbrekers.

Die hebben een aantal objecten die voor inbraak in aanmerking komen - soms met meerderen van de groep, soms klaart eentje de klus wel. Opblazen van Schiphol of 't Parlement kun je niet in je eentje...

Ook kan in de groep ieder persoonlijk er een object uitkiezen, een eenmansklus gaan klaren. Zo heeft Med B. - althans voorzover er keihard bewijs op tafel ligt - die TvG 'op zn eentje' geklaard...

Voorzover is het dus duidelijk dat B. niet zomaar een geïsoleerde en toevallige eenling was, maar tot een groep jihadisten behoorde en vandaaruit opereerde... Dat is alles wat ik beweerde.


Maar het feit: óf anderen mee samenspanden, óf B. alleen de voorbereidingen trof, het verdere "hoe - wie - wat - waarom" het zo liep: dat is de zaak van het OM. Die zal met harde bewijzen moeten komen...

GiovanniHN
14-06-05, 10:43
Het is zelfs nog de vraag in hoeverre hij vanuit de groep opereerde. Vergeet niet dat hij een randfiguur was. En wat het OM ook zegt, ze hebben geen bewijs dat hij meer was dan een randfiguur.

Het is ook de vraag wat voor groep de Hofstadgroep nou eigenlijk was. Een sekte? Een terreurorganisatie? Een criminele organisatie? Een vriendengroep?

Niet iedereen uit de groep is even gevaarlijk en het lijkt er op dat de groep uit elkaar is gegaan na het vertrek van de Syriër en daarna is iedereen voor zichzelf begonnen. Sommigen hielden vast aan hun gevaarlijke ideeën, anderen gingen verder met hun gewone leventje.

Dus zelfs zeggen dat B. deel uitmaakte van een groep jihadisten is nog niet eens echt feitelijk juist.

Ik vind het dus ook erg ver gaan om iemand 'extreme naïviteit' te verwijten, als ze B. een eenling noemen. Het is eerder andersom ;)

Ron Haleber
14-06-05, 12:04
Geplaatst door GiovanniHN
Het is zelfs nog de vraag in hoeverre hij vanuit de groep opereerde. Vergeet niet dat hij een randfiguur was. En wat het OM ook zegt, ze hebben geen bewijs dat hij meer was dan een randfiguur.

Het is ook de vraag wat voor groep de Hofstadgroep nou eigenlijk was. Een sekte? Een terreurorganisatie? Een criminele organisatie? Een vriendengroep?

Niet iedereen uit de groep is even gevaarlijk en het lijkt er op dat de groep uit elkaar is gegaan na het vertrek van de Syriër en daarna is iedereen voor zichzelf begonnen. Sommigen hielden vast aan hun gevaarlijke ideeën, anderen gingen verder met hun gewone leventje.

Dus zelfs zeggen dat B. deel uitmaakte van een groep jihadisten is nog niet eens echt feitelijk juist.

Ik vind het dus ook erg ver gaan om iemand 'extreme naïviteit' te verwijten, als ze B. een eenling noemen. Het is eerder andersom ;)

Behalve de laatste zin, lijken me jouw hypotheses nu een stuk meer conform te komen bij wat er op tafel ligt...

Het landschap overziend van wat er aan activiteiten van jihadisten ook via hun aanwezigheid op Maroc.nl boven water is gekomen, blijf ik het een 'extreme naïviteit' vinden als MO_NL verdachte B. als geïsoleerde eenling ziet. Zijn moderator RinC ontving regelmatig mailtjes van een andere nu opgepakte jihadist.


Er zijn ook fascisten in NL actief en die kun je meestal ook wel als betekenisloze 'eenlingen' gaan zien en dus als povere exentriekelingen, losse gekken die incidenteel plots zomaar amok maken... :rolleyes:

Dat vind ik even naïf - en dat doet MO_NL dus ook niet! Want dan wordt hij uitgelachen vanwege de fascistische organisaties die bestaan, en zonder welke die 'verdwaalde' eenlingen er niet zouden zijn!

Daarom kijkt MO_NL wel link uit zich hier erover uit te spreken! :D

GiovanniHN
14-06-05, 18:00
MO_NL kan me gestolen worden. Wat maakt het uit wat hij vind.

En zoals ik al eerder zei. B. is een eenling als het gaat om de moord op van Gogh. Al het andere zijn activiteiten die los staan van de moord. En als je daar naar gaat kijken, dan kom je in een compleet andere situatie terecht.

Dus om nog even duidelijker te zijn. Als het gaat om de moord op van Gogh, dan is Mohammed B. een eenling.

Als het gaat om radicalisering, terrorisme, extremisme, Jihadisten, Tweede Golf, veteranen, rebellen, vrijheidsstrijders en ga zo maar door. Tja, dan heb je een hele andere discussie.