PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende: Arabisch cultureel instituut helpt integratie



nach
09-06-05, 20:20
DEN HAAG (ANP) - Een nieuw Arabisch cultureel instituut in Nederland kan de integratie van mensen uit Arabische landen bevorderen. Het kabinet is bereid om een particulier initiatief voor zo'n instelling met geld te ondersteunen.

Dat heeft premier Balkenende donderdag gezegd op de slotbijeenkomst van de commissie Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheden (PaVEM). Volgens Balkenende moet het Arabische instituut eruitzien als de instituten die Frankrijk en Duitsland over de hele wereld hebben opgericht om hun cultuur uit te dragen, de Alliance Française en het Goethe Instituut.

De commissie PaVEM heeft de afgelopen twee jaar plannen ontwikkeld voor een beter deelname van allochtone vrouwen aan de Nederlandse maatschappij. Voorzitter Rosenmöller noemt het een ,,interessante gedachte om de kennis en ontwikkeling van mensen uit verschillende culturen met elkaar te delen''. ,,Want we weten te weinig van elkaar'', aldus de oud-fractievoorzitter van GroenLinks in de Tweede Kamer.

Rosenmöller denkt dat een Arabisch cultureel instituut goed is voor de ,,maatschappelijke dialoog'' tussen verschillende bevolkingsgroepen in Nederland. Hij is het met Balkenende eens dat de integratie gemakkelijker verloopt als Nederlanders en nieuwkomers zich in elkaars cultuur zouden verdiepen.

taouanza
10-06-05, 13:30
Geplaatst door nach
DEN HAAG (ANP) - Een nieuw Arabisch cultureel instituut in Nederland kan de integratie van mensen uit Arabische landen bevorderen. Het kabinet is bereid om een particulier initiatief voor zo'n instelling met geld te ondersteunen.

Dat heeft premier Balkenende donderdag gezegd op de slotbijeenkomst van de commissie Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheden (PaVEM). Volgens Balkenende moet het Arabische instituut eruitzien als de instituten die Frankrijk en Duitsland over de hele wereld hebben opgericht om hun cultuur uit te dragen, de Alliance Française en het Goethe Instituut.

De commissie PaVEM heeft de afgelopen twee jaar plannen ontwikkeld voor een beter deelname van allochtone vrouwen aan de Nederlandse maatschappij. Voorzitter Rosenmöller noemt het een ,,interessante gedachte om de kennis en ontwikkeling van mensen uit verschillende culturen met elkaar te delen''. ,,Want we weten te weinig van elkaar'', aldus de oud-fractievoorzitter van GroenLinks in de Tweede Kamer.

Rosenmöller denkt dat een Arabisch cultureel instituut goed is voor de ,,maatschappelijke dialoog'' tussen verschillende bevolkingsgroepen in Nederland. Hij is het met Balkenende eens dat de integratie gemakkelijker verloopt als Nederlanders en nieuwkomers zich in elkaars cultuur zouden verdiepen.


Allochtoon=Arabier :moe:

wytze
10-06-05, 14:11
het gerucht gaat dat bos en lommer een dergelijk instituut probeert binnen te halen.

Pytaghoras
10-06-05, 14:13
Geplaatst door taouanza
Allochtoon=Arabier :moe:

Soms vraag ik me af wie die Politici adviezen geeft.

nach
10-06-05, 16:42
Geplaatst door Pytaghoras
Soms vraag ik me af wie die Politici adviezen geeft.

Dat vraag ik me ook af. En ik weet precies waar jij opdoelt

Chatoloog
10-06-05, 20:24
ff snel zo'n stichting oprichten en subsidi vangen :cool:

Iwan
10-06-05, 20:30
Geplaatst door Pytaghoras
Soms vraag ik me af wie die Politici adviezen geeft.
Ik vrees dat het niet een kwestie van wie de adrvies geeft, maar het een kwestie van samenwerking (verdragen) tussen regimes.

Ron Haleber
10-06-05, 20:58
Cohen lanceerde zoiets als idee wel eens een paar jaar geleden. Maar op ieder initiatief als aanzet in die richting - zoals ikzelf ondervond - reageren de stadsdelen negatief... Volgens mij vinden ze het politiek veel te riskant!

Een Institut Arabe als het Institut français zou veel te afhankelijk zijn van de regimes die daarbij gehaald worden...

Denk maar in: Marokko, SA...

In Parijs is dat peperdure ding ook niet onafhankelijk...!

Iwan
10-06-05, 21:09
Geplaatst door Ron Haleber
Cohen lanceerde zoiets als idee wel eens een paar jaar geleden. Maar op ieder initiatief als aanzet in die richting - zoals ikzelf ondervond - reageren de stadsdelen negatief... Volgens mij vinden ze het politiek veel te riskant!

Een Institut Arabe als het Institut français zou veel te afhankelijk zijn van de regimes die daarbij gehaald worden...

Denk maar in: Marokko, SA...

In Parijs is dat peperdure ding ook niet onafhankelijk...!
SA.. heeft hier weinig mee te maken. Het arabisering programma van marokko is alle 50 jaar vol aan de gang. EU landen moeten deze programma ondesteunen anders brengen ze hun belangen in marokko in gevaar. Dit geldt ook voor algerijen, tunis...

Ron Haleber
10-06-05, 21:22
Je begrijpt blijkbaar niet waar 't over gaat.

Iwan
10-06-05, 21:26
Geplaatst door Ron Haleber
Je begrijpt blijkbaar niet waar 't over gaat.
Het zou kunnen. Leg a.u.b. me uit.

Ron Haleber
10-06-05, 21:32
Geplaatst door Iwan
Het zou kunnen. Leg a.u.b. me uit.

Te lang verhaal - dit is mn topic niet...

Google maar naar Institut du Monde Arabe in Parijs..

Of vraag Chatoloog die richt t al op... Alleen rolt Rita onder tafel van het lachen: een Annex van de Al Furqan...!

Chatoloog
10-06-05, 21:38
Geplaatst door Ron Haleber
Te lang verhaal - dit is mn topic niet...

Google maar naar Institut du Monde Arabe in Parijs..

Of vraag Chatoloog die richt t al op... Alleen rolt Rita onder tafel van het lachen: een Annex van de Al Furqan...!

Hey ronni-boy ik wist niet dat je een voorstander van Rita was?
of hanteer je de my-ennemies-ennemy-is-my-friend techniek? :stout:

Ron Haleber
10-06-05, 21:48
Geplaatst door Chatoloog
Hey ronni-boy ik wist niet dat je een voorstander van Rita was?
of hanteer je de my-ennemies-ennemy-is-my-friend techniek? :stout:

Schiet toch op. Uit al mijn posts blijkt dat ik dat mens haat.

Iwan
10-06-05, 22:10
Geplaatst door Ron Haleber
Te lang verhaal - dit is mn topic niet...

Google maar naar Institut du Monde Arabe in Parijs..

Of vraag Chatoloog die richt t al op... Alleen rolt Rita onder tafel van het lachen: een Annex van de Al Furqan...!
Inhoudelijke ben ik hier op de hoogte. Ik begrijp nog steeds waar het over gaat.