PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese landen beloven hardere aanpak antisemitisme



GroteWolf
10-06-05, 08:59
Europese landen beloven hardere aanpak antisemitisme

AMSTERDAM - Europese regeringen moeten harder optreden tegen het de laatste jaren groeiende antisemitisme in Europa. Dat is een van de conclusies die de 55 lidstaten van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) hebben getrokken na een twee dagen durende antisemitisme-top in het Spaanse Cordoba.

De Spaanse minister van buitenlandse zaken Miguel Angel Moratinos zei in zijn slotverklaring dat Europa een "zero-tolerancebeleid zal gaan voeren tegen intolerantie." Uit cijfers die de afgelopen dagen in Cordoba zijn gepresenteerd blijkt dat het aantal antisemitische incidenten in Europa al jaren stijgt en werd gesteld dat het onwaarschijnlijk is dat die trend wordt doorbroken als er geen maatregelen worden genomen. Vooral jonge moslims zijn vaak betrokken bij antisemitische gedragingen, meestal onder invloed van het Israëlisch-Palestijnse conflict. "Maar de situatie in het Middenoosten mag geen reden zijn voor geweld tegen joden in Europa", aldus de slotverklaring van de OVSE-top.

Vorig jaar sprak de OVSE zich op een bijeenkomst in Berlijn ook al uit tegen het opnieuw opkomende antisemitisme in Europa, maar de aanbeveling om daar harder tegen op te treden, kreeg toen slechts de steun van 29 van de deelnemende landen. De slotverklaring van Cordoba kreeg de steun van alle 55 leden van de in Wenen gevestigde OVSE.

Alim
10-06-05, 09:03
Geplaatst door GroteWolf
Europese landen beloven hardere aanpak antisemitisme

AMSTERDAM - Europese regeringen moeten harder optreden tegen het de laatste jaren groeiende antisemitisme in Europa. Dat is een van de conclusies die de 55 lidstaten van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) hebben getrokken na een twee dagen durende antisemitisme-top in het Spaanse Cordoba.

De Spaanse minister van buitenlandse zaken Miguel Angel Moratinos zei in zijn slotverklaring dat Europa een "zero-tolerancebeleid zal gaan voeren tegen intolerantie." Uit cijfers die de afgelopen dagen in Cordoba zijn gepresenteerd blijkt dat het aantal antisemitische incidenten in Europa al jaren stijgt en werd gesteld dat het onwaarschijnlijk is dat die trend wordt doorbroken als er geen maatregelen worden genomen. Vooral jonge moslims zijn vaak betrokken bij antisemitische gedragingen, meestal onder invloed van het Israëlisch-Palestijnse conflict. "Maar de situatie in het Middenoosten mag geen reden zijn voor geweld tegen joden in Europa", aldus de slotverklaring van de OVSE-top.

Vorig jaar sprak de OVSE zich op een bijeenkomst in Berlijn ook al uit tegen het opnieuw opkomende antisemitisme in Europa, maar de aanbeveling om daar harder tegen op te treden, kreeg toen slechts de steun van 29 van de deelnemende landen. De slotverklaring van Cordoba kreeg de steun van alle 55 leden van de in Wenen gevestigde OVSE.


Ik zou dat woord antisemitisme willen vervangen door het woord anti-islamisme, dan zou uw verhaal volledig kloppen.

Joesoef
10-06-05, 09:07
Bij ongelukken oid laten ze de hartste schreeuwers even liggen, eers de mensen die geen kick geven, die zijn er het ergste aan toe.
Idem met antisemitisme. Er worden meer Marokkaantjes in elkaar gemept dan dragers van keppeltjes, je hoort ze alleen niet.

Seif
10-06-05, 09:46
Geplaatst door Joesoef
Er worden meer Marokkaantjes in elkaar gemept dan dragers van keppeltjes, je hoort ze alleen niet.

En hoe kom je aan dit inzicht? Heb je een bron ofzo? Want als dit echt zo is wil ik dat ook wel weten. Maar dan moet het wel op feiten gebaseerd zijn.

GroteWolf
10-06-05, 09:50
Anti-Islamisme bestaat ook. Dat heeft hele andere oorzaken en vormen maar dat is even een ander verhaal.

Waar het om gaat is dat 55 Westerse landen besluiten iets aan het gropeiend anti-semitisme te doen. Het wordt dus gezien als een probleem en ik denk dat ze groot gelijk hebben.

Joesoef
10-06-05, 09:52
Geplaatst door Seif
En hoe kom je aan dit inzicht? Heb je een bron ofzo? Want als dit echt zo is wil ik dat ook wel weten. Maar dan moet het wel op feiten gebaseerd zijn.

Welke feiten laten zien dat er meer keppeldragers in elkaar worden gemept dan Marokkanen?

Joesoef
10-06-05, 09:53
Geplaatst door GroteWolf
Anti-Islamisme bestaat ook. Dat heeft hele andere oorzaken en vormen maar dat is even een ander verhaal.

Waar het om gaat is dat 55 Westerse landen besluiten iets aan het gropeiend anti-semitisme te doen. Het wordt dus gezien als een probleem en ik denk dat ze groot gelijk hebben.

Vreemdelingen haat en Islamfobie is een groter probleem.

Seif
10-06-05, 09:59
Geplaatst door Joesoef
Welke feiten laten zien dat er meer keppeldragers in elkaar worden gemept dan Marokkanen?

Weet niet, daar hoor je mij ook niet over.

Wide-O
10-06-05, 10:11
Geplaatst door Seif
En hoe kom je aan dit inzicht? Heb je een bron ofzo? Want als dit echt zo is wil ik dat ook wel weten. Maar dan moet het wel op feiten gebaseerd zijn.

Meer of minder lijkt me niet zo spannend.

Maar je vroeg een bron... wat denk je van deze ?

De Turk ergert zich even hard als de Belg

Ackaert en Van Craen bevragen Limburgse bewoners
Van onze redacteur

HASSELT - Net zoals een Belg ergert een allochtoon zich aan rondslingerend vuil, druggebruik, hondenpoep op straten en pleinen, geurhinder, rondhangende jongeren. Allochtonen zijn zelfs vaker het slachtoffer van incidenten dan autochtonen, maar ze hebben ook meer vertrouwen in Justitie.



DE allochtoon wordt - in de media - vaak afgeschilderd als de persoon die nooit ver uit de buurt is van criminaliteit. Volgens de Limburgse onderzoekers Johan Ackaert en Maarten Van Craen klopt het stereotiepe beeld van de allochtoon als dader helemaal niet.

Op basis van enquêtes in de politiezones Beringen, Heusden-Zolder en Maasmechelen, waar 1.746 personen werden geïnterviewd, concluderen de wetenschappers dat allochtonen en autochtonen gelijkaardige veiligheidsproblemen hebben, allochtonen echt wel blijk geven van burgerschap en zelfs meer vertrouwen hebben in lokaal bestuur.

In de genoemde politiezones werd onderzocht of de burgers het voorbije jaar het slachtoffer waren van criminaliteit tegen hun voertuig, fietsdiefstal, handtasroof, vandalisme, inbraak, discriminatie of stalking. In twee van de drie zones werd ook naar verkeersincidenten en geweld gepeild. De resultaten zijn verrassend, zeker in het licht van de algemene beeldvorming. De Turken bleken het meest slachtoffer te zijn geweest van allerhande incidenten, meer dan de Italianen en de Belgen. In geen enkel domein was de Belg meer slachtoffer dan de twee allochtone groepen.

De bewoners werd ook gevraagd of ze bepaalde buurten of wijken meden. Daar scoorden dan weer de Belgen het hoogst met een ja, terwijl de Turken het niet nodig vinden om blokjes om te lopen. Ackaert en Van Craen noteren in hun onderzoek ook nadrukkelijk de vaststelling dat ergernis om overlast veel meer invloed heeft op het onveiligheidsgevoel dan het feit slachtoffer te zijn geweest van een incident.

Als autochtonen en allochtonen mogen zeggen wat hun precies dat onveiligheidsgevoel geeft, komen ze tot dezelfde top-drie: jongeren, medebewoners die de indruk geven niet open te staan voor andere culturen, overdreven snelheid. Om problemen aan te pakken, blijken de Turken opvallend meer vertrouwen te hebben in de politici dan de Belgen en de Italianen. De Turken geven gemeente- en provinciebestuur een score van meer dan zestig of bijna zestig procent, waar die instanties bij de Italianen en de Belgen een onvoldoende halen. ,,Burgemeesters zullen dan toch blij mogen zijn dat allochtonen meestemmen'', zegt Ackaert fijntjes.

Zorgenkind blijft wel het rapporteren van discriminatie. Eén Turk op de vier zegt er last van te hebben. Het vraagt volgens de onderzoekers om nog meer te worden uitgespit, naar soort discriminatie en echte aanduiding van feiten. De bestendig afgevaardigde Sonja Claes (CD&V) geeft daarvoor alvast de opdracht.


10/06/2005 Guy Fransen

©Copyright De Standaard

taouanza
10-06-05, 10:26
Door het antisemitisme aan te pakken komt het westen er mooier uit.
Want er wordt over antisemitisme gesproken alsof het alleen door moslims gebeurd.
Alsof antisemitisme van moslims te vergelijken is met het Europese.
Het is drie in een om het antisemitisme te 'bestrijden'.
Je geeft een ander de schuld van je duistere verleden.
Het siert je
En het verdoezelt de haat tegen moslims en allochtonen die vele malen groter is.

How can i be bad and still look good.

Kal-El B.V
10-06-05, 10:36
"Slecht nieuws voor veel prikkers"

EDIT : ^Dit was eerst de titel van deze topic^

Ik dacht even dat je het over de prikkers op dit forum had, maar je bent natuurlijk weer verdwaald door die oogkleppen en je bent op de een of andere manier weer hier terechtgekomen. Ik zal het je vergeven, want ik snap natuurlijk wel dat je waarschuwing bedoeld was voor de Lonsdalers en hun NAZI-vlaggen en de Michiel Smit's van dit kikkerlandje die onder de hoopvolle gloed van de hakenkruis een biertje nuttigen. En je hebt het natuurlijk ook over die gast in Amsterdam-Osdorp(die van de week was opgepakt) die zijn oorlogsarsenaal tegen de stof beschermde met de warme liefde van de hakenkruis. En al die andere Nazi's die Lonsdale niet dragen omdat het geen mooi merk is.

Je bent een verdwaalde wolf, ga je vriendjes maar snel waarschuwen die hebben het nodig.

En oh ja, Anti-Semitisme is een verschijnsel ontstaan in de "Joods-Christelijke" cultuur(vat je 'm) en kan alleen daar wortelschieten. Ga je verachtelijke ideeen alsjeblieft niet op andere culturen projecteren.

Bart
10-06-05, 10:48
Geplaatst door taouanza
Door het antisemitisme aan te pakken komt het westen er mooier uit.
Want er wordt over antisemitisme gesproken alsof het alleen door moslims gebeurd.
Alsof antisemitisme van moslims te vergelijken is met het Europese.
Het is drie in een om het antisemitisme te 'bestrijden'.
Je geeft een ander de schuld van je duistere verleden.
Het siert je
En het verdoezelt de haat tegen moslims en allochtonen die vele malen groter is.

How can i be bad and still look good.

Je leest weer wat je wil lezen. Er staat niet dat alleen moslims antisemitisch zijn. Er staat alleen dat de stijging de laatste jaren aan moslims is toe te schrijven. Die idiote extreemrechtse lieden waren altijd al antisemitisch, en de uitingen van hen zijn blijkbaar niet in aantal toegenomen de laatste tijd.

Hoe dan ook, elk anti-semitisch, anti-islamitisch, anti-globalistisch, enz, enz gewelddadig en intimiderend gedrag moet worden uitgeroeid. Laten we eens afspreken alleen maar nog vóór dingen te zijn en niet anti. Zou al een hoop schelen.

David
10-06-05, 13:36
Geplaatst door Alim
Ik zou dat woord antisemitisme willen vervangen door het woord anti-islamisme, dan zou uw verhaal volledig kloppen.


Misschien moet je het niet vervangen, maar toevoegen. Alle anti de wereld uit, behalve de anti-aanbakpan, natuurlijk.

Bofko
10-06-05, 15:49
Geplaatst door David
Misschien moet je het niet vervangen, maar toevoegen. Alle anti de wereld uit, behalve de anti-aanbakpan, natuurlijk.

en ook anti-apartheid, antivries, antitoxine, anti-depressiva en antiekwinkel natuurlijk.

Spoetnik
10-06-05, 15:56
Ah ze gaan anti-semitisme aanpakken door zich vooral op arabische jongeren te richten, dit waarschijnlijk om de verhoudingen te verbeteren :) De fascistische wereldorde haalt haar macht uit het grote verdeelspel.

Wide-O
10-06-05, 15:59
Geplaatst door Spoetnik
De fascistische wereldorde haalt haar macht uit het grote verdeelspel.

Kan iemand mij zeggen hoe ik lid kan worden van die wereldorde ? Ik wil wel, maar ik word dus steeds niet uitgenodigd :fpuh: Bugger.

Spoetnik
10-06-05, 16:00
Geplaatst door Wide-O
Kan iemand mij zeggen hoe ik lid kan worden van die wereldorde ? Ik wil wel, maar ik word dus steeds niet uitgenodigd :fpuh: Bugger.

Je moet eerst miljardair worden. Ik ben druk bezig dit te verwezenlijken. :)

Wide-O
10-06-05, 16:03
Geplaatst door Spoetnik
Je moet eerst miljardair worden. Ik ben druk bezig dit te verwezenlijken. :)

Nou, ik ben veelverdiener, dus verdien ik toch minstens een uitnodiging voor het voorgeborgte toch ? Stelletje elitisten :argwaan:

Spoetnik
10-06-05, 16:12
Geplaatst door Wide-O
Nou, ik ben veelverdiener, dus verdien ik toch minstens een uitnodiging voor het voorgeborgte toch ? Stelletje elitisten :argwaan:

Jep.. Ik adviseer je eerst een grote bank te kopen.

Wide-O
10-06-05, 16:16
Geplaatst door Spoetnik
Jep.. Ik adviseer je eerst een grote bank te kopen.

Hep ik al. Ow, je bedoelt van het financiële type. Erm, FF tellen...

<pauze>

Nope, no can do :D

Spoetnik
10-06-05, 17:00
Geplaatst door Wide-O
Hep ik al. Ow, je bedoelt van het financiële type. Erm, FF tellen...

<pauze>

Nope, no can do :D

Nou, dan heb je weinig kans, misschien kan je een coup financieren in een klein Afrikaans land met veel grondstoffen? Dat kan ook wel helpen, zolang je maar niet gepakt wordt.

Spoetnik
10-06-05, 17:29
Geplaatst door Wide-O
Kan iemand mij zeggen hoe ik lid kan worden van die wereldorde ?

Misschien moet ik je wat duidelijker uitleggen wat ik versta onder een fascistische wereldorde, maar ik doe het niet zelf, er zijn mensen die het betere kunnen uitdrukken dan ik:

"The will, or the pretended will, of the majority, is the last lurking place of tyranny at the present day. The dogma, that certain individuals and families have a divine appointment to govern the rest of mankind, is fast giving place to the one that the larger number have a right to govern the smaller; a dogma, which may, or may not, be less oppressive in its practical operation, but which certainly is no less false or tyrannical in principle, than the one it is so rapidly supplanting. Obviously there is nothing in the nature of majorities, that insures justice at their hands. They have the same passions as minorities, and they have no qualities what-ever that should be expected to prevent them from practicing the same tyranny as minorities, if they think it will be for their interest to do so.

"There is no particle of truth in the notion that the majority have a right to rule, or to exercise arbitrary power over, the minority, simply because the former are more numerous than the latter. Two men have no more natural right to rule one, than one has to rule two. Any single man, or any body of men, many or few, have a natural right to maintain justice for themselves and for any others who may need their assistance, against the injustice of any and all other men, without regard to their numbers; and majorities have no right to do any more than this. The relative numbers of the opposing parties have nothing to do with the question of right. And no more tyrannical principle was ever avowed, than that the will of the majority ought to have the force of law, without regard to its justice; or, what is the same thing, that the will of the majority ought always to be presumed to be in accordance with justice. Such a doctrine is only another form of the doctrine that might makes right."

Lysander Spooner

Wide-O
10-06-05, 17:49
Geplaatst door Spoetnik
Misschien moet ik je wat duidelijker uitleggen wat ik versta onder een fascistische wereldorde, maar ik doe het niet zelf, er zijn mensen die het betere kunnen uitdrukken dan ik:

"The will, or the pretended will, of the majority, is the last lurking place of tyranny at the present day. The dogma, that certain individuals and families have a divine appointment to govern the rest of mankind, is fast giving place to the one that the larger number have a right to govern the smaller; a dogma, which may, or may not, be less oppressive in its practical operation, but which certainly is no less false or tyrannical in principle, than the one it is so rapidly supplanting. Obviously there is nothing in the nature of majorities, that insures justice at their hands. They have the same passions as minorities, and they have no qualities what-ever that should be expected to prevent them from practicing the same tyranny as minorities, if they think it will be for their interest to do so.

"There is no particle of truth in the notion that the majority have a right to rule, or to exercise arbitrary power over, the minority, simply because the former are more numerous than the latter. Two men have no more natural right to rule one, than one has to rule two. Any single man, or any body of men, many or few, have a natural right to maintain justice for themselves and for any others who may need their assistance, against the injustice of any and all other men, without regard to their numbers; and majorities have no right to do any more than this. The relative numbers of the opposing parties have nothing to do with the question of right. And no more tyrannical principle was ever avowed, than that the will of the majority ought to have the force of law, without regard to its justice; or, what is the same thing, that the will of the majority ought always to be presumed to be in accordance with justice. Such a doctrine is only another form of the doctrine that might makes right."

Lysander Spooner

Erm, Spoet...

Ik beschouw democratie juist niet als "de wet van de meerderheid", maar toets het eerder aan het respect voor de minderheden. En voor mij deden heel wat slimmere mensen dat al hoor.

Spoetnik
10-06-05, 17:52
Geplaatst door Beneveld
Maar dit gaat helemaal niet over een 'fascistische wereldorde'. Het woord fascisme wordt niet eens genoemd.

Oh boy.

Spoetnik
10-06-05, 17:56
Geplaatst door Wide-O
Erm, Spoet...

Ik beschouw democratie juist niet als "de wet van de meerderheid", maar toets het eerder aan het respect voor de minderheden. En voor mij deden heel wat slimmere mensen dat al hoor.

Ik niet.

Ik zie geen respect van de meerderheid.

Slimme mensen hebben vaak niet gelijk.

Spoetnik
10-06-05, 18:16
Geplaatst door Beneveld
Ik begrijp dat je nu met je mond vol tanden staat...

Nee het was eerder een verzuchting.

Spoetnik
10-06-05, 18:41
Geplaatst door Beneveld
Het kan ook niet over fascisme gaan want Spooner leefde in de negentiende eeuw. Toen bestond het begrip nog niet.

Fascisme onder een andere naam is nog steeds fascisme :)

Most scholars consider "Fascism" to be part of, or in coalition with, the extreme right politics. The definitional debates and arguments by academics over the nature of fascism fill entire bookshelves. Modern colloquial usage of the word has extended the definition of the terms fascism and neofascism to refer to any totalitarian worldview regardless of its political ideology, although scholars frown on this. Sometimes the word "fascist" is used as a hyperbolic political epithet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

A totalitarian régime or state attempts to control nearly every aspect of personal, economic, and political life. Benito Mussolini was the first to use the word totalitarian to describe his dictatorship positively, although it could have been used just as easily to describe the Soviet Union under such leaders as Vladimir Lenin and Leon Trotsky, who had seized power in Russia in 1917 and shared similar tendencies toward a complete restructuring and regimentation of society.
http://en.wikipedia.org/wiki/Totalitarian

In mijn beperkte wereldvisie kan ook democratie geschaard worden onder de noemer van een totalitair regime.

Spoetnik
10-06-05, 19:47
Geplaatst door Beneveld
Als ik het goed begrijp vind jij de gangbare opvatting van democratie gewoon fascisme onder een andere naam. Dat mag je vinden hoor, maar zeg dan niet dat Spooner dat zei want hij had het daar gewoon niet over. Nogmaals hij kende de term niet. Hij praatte wel over het natuurrecht, een term , die zoals je misschien weet, stamt uit de Verlichting.

Natuurrecht is ook waar fascisme op gestoeld is. Dat Spooner het woord fascisme niet gebruikte is omdat het destijds nog niet geintroduceerd was, maar zoals ik al eerder zei, fascisme onder een andere naam is nog steeds fascisme.

De fascistische wereldorde is de neoliberale kapitalistische democratische wereldorde die men nu al enkele jaren sinds de val van het communisme met militaire middelen aan het verspreiden is. Waarom ik dat fascistisch noem is juist vanwege de woorden die Spooner gebruikte in de 19de eeuw. Ik kan het ook tyranniek of totalitair noemen, het zijn woorden.




Helemaal mee eens maar dan gaat het wel over totalitaire regeringsvormen, niet over de gangbare opvatting van democratie. Nogmaals je mag dat best vinden hoor maar dan heb je wel iets uit leggen waarom democratie gelijkstaat aan fascisme.

Omdat net zo min dat 1 mens het recht heeft te heersen over 2 mensen, hebben 2 mensen samen niet het recht te heersen over de 1. Democratie, de manier waarop het gepraktiseerd wordt op deze wereld dan, is in essentie een totallitair regime vorm, dat probeert om elk aspect van het persoonlijke, economische, en politieke leven probeert te schapen naar de eigen noden, zonder het individu te respecteren.




Juist. Een communistisch regime heeft fascistische tendenzen. Les extrèmes se touchent. Dat kunnen wij achteraf zeggen want wij kunnen een vergelijking maken tussen beide systemen. Spooner kon geen vergelijking maken tussen fascisme en deomcratie omdat hij het eerste begrip niet kende. Overigens raak je met de introducering van het begrip communisme steeds verder verwijderd van het begrip democratie.

Fout kom juist dichterbij, daarom liet ik het erin staan, het ging me voornamelijk om de eerste regel. Ik liet het erin staan omdat zowel communisme, fascisme en democratie zijn totalitaire vormen van natuurlijke overheersing door middel van bovenaf gecentraliseerde machtsstructuren. Het enige verschil is de legitimatie van die machtstructuren, maar zoals Spooner al zei, "Obviously there is nothing in the nature of majorities, that insures justice at their hands. They have the same passions as minorities, and they have no qualities what-ever that should be expected to prevent them from practicing the same tyranny as minorities, if they think it will be for their interest to do so."



Leg dan maar uit waarom dat zo is.

Lees de quote van Spooner eens of liever, probeer te begrijpen.

contradictio
10-06-05, 19:56
Geplaatst door GroteWolf
Europese landen beloven hardere aanpak antisemitisme

..............."zero-tolerancebeleid zal gaan voeren tegen intolerantie."
........aantal antisemitische incidenten in Europa al jaren stijgt


1. als je in staat bent om een zero-tolerantie uit te voeren... hoe tolerant ben je dan eigenlijk?

2. aantal anti-islamitisch incidenten stijgen ook. Pleit ie ook voor een "zero tolerance" in die hoek of wordt er (vanuit een dwang-neurotisch schuldgevoel) weer alleen voor de Joden opgekomen...

ow WACHT.. SORRY hij zei anti-SEMITISME... oooooooow, het komt allemmal goed... semieten zijn Joden en.....toch?

Milhouse
11-06-05, 10:49
Goh. De Marokkanen zijn tegen een hardere aanpak van anti-Semitisme. Wie had dat nu verwacht?

Joesoef
11-06-05, 11:15
Geplaatst door Milhouse
Goh. De Marokkanen zijn tegen een hardere aanpak van anti-Semitisme. Wie had dat nu verwacht?

Welke DE Marokkanen?