PDA

Bekijk Volledige Versie : Dictator koning Paul Rosenmöller snoerde monden allochtone vrouwen



Joesoef
10-06-05, 13:51
'Ons was een communicatieverbod opgelegd' 'Rosenmöller gedroeg zich koninklijker dan de prinses'

'Wij waren excuus-Truusjes'
door Marjolein Schipper
AMSTERDAM - Ze zijn teleurgesteld én heel erg boos, de allochtone vrouwen die het zogenaamde Participatieteam ('P-team') van de commissie Participatie van Vrouwen uit Etnische Minderheidsgroepen (PaVEM) vormden. "Wij zijn misbruikt als allochtone excuus-Truusjes, die alleen mochten komen opdraven voor het leuke plaatje en verder onze mond moesten houden. Als we zelf naar gemeenten stapten, werden we teruggefloten. De allochtone vrouwen zijn níéts opgeschoten met PaVEM; het enige dat is gestimuleerd, is de portemonnee van Paul Rosenmöller."


Op de dag dat in Den Haag de resultaten bekend worden gemaakt van twee jaar PaVEM, de commissie die onder voorzitterschap van de goedbetaalde Paul Rosenmöller een inhaalslag voor allochtone vrouwen in gang moest zetten, voelen programmamaakster Mavis Albertina, organisatrice van evenementen Aysim Deveci en Euromed-directeur Nadia Mabrouk, leden van het Participatieteam, zich eindelijk vrij om naar buiten te treden met hun grieven. "Ons was een communicatieverbod opgelegd. Alleen de commissie mocht met de pers praten. Eigenlijk mochten we helemaal niets, alleen acht keer als etalagepoppen komen opdraven tijdens praatbijeenkomsten en presentaties. Zo van: kijk, het is niet alleen bedacht door witte mannetjes, de zwarte vrouwen doen ook heus wel mee", zegt Albertina, die benadrukt dat de drie vrouwen namens zichzelf spreken, maar dat minstens vijftien van de ruim dertig P-team-vrouwen even ontevreden zijn. En dat terwijl de drie nog wel zo trots waren toen ze vorig jaar als 'succesvolle rolmodellen' werden benaderd om hun steentje bij te dragen aan PaVEM. PaVEM was toen al een jaar bezig. Maar het was prinses Máxima opgevallen dat er alleen óver allochtone vrouwen werd gepraat en niet mét hen; daarom werden door haar toedoen ruim dertig "gedreven en ervaren" vrouwen gevraagd om " als gesprekspartner van gemeenten zorg te dragen dat de vrouwenemancipatie een structurele plek krijgt in het gemeentelijk beleid".

"Een droom! Eindelijk zouden wij, die de behoeften kennen van allochtone vrouwen, iets kunnen gaan veránderen", zegt Nadia Mabrouk. Maar dat viel in de praktijk bitter tegen. "Gesprekspartners? Wij werden overal buiten gehouden. Ik moest nota bene uit de media vernemen dat commissieleden op bezoek waren geweest bij de wethouder van Rotterdam, mijn woonplaats. Later zei de wethouder: waarom was jij er niet bij, jij bent toch van het P-team? Leg dat maar eens uit", zegt Mavis Albertina.


Vrijwillige basis

Vooral werd duidelijk gezegd dat de P-teamers op vrijwillige basis, zonder enige vergoeding, zouden moeten werken. Deveci: "Natuurlijk, alles voor de goede zaak. In mijn naïviteit was ik ervan uitgegaan dat de commissieleden ook onbezoldigd zouden werken. Tot die rel ontstond over de belachelijk hoge vergoeding van Rosenmöller. We kregen geluiden uit onze achterban: 'Nou, jullie krijgen zeker óók zo'n grote zak geld!'" Het budget, nog zo'n heikel punt. "Er was 5,5 miljoen euro beschikbaar. Dat is uitgedeeld aan het Centraal Planbureau, aan een mooie reclamecampagne, aan Forum en aan de commissie en het secretariaat van het P-team. De initiatieven van allochtone vrouwen zelf hebben helemaal níéts gekregen. PaVEM is een fiasco, er is alleen maar heel veel gepraat, er zijn bij gemeenten 'zaken op de agenda' gezet en er is niets gedaan. Terwijl wij juist doeners zijn, we wilden dolgraag aan de slag." Maar als de vrouwen dit bij het ministerie meldden, kregen ze te horen dat ze moesten wachten tot ze werden benaderd. Mabrouk laat verbitterd haar visitekaartje zien: "Mijn eigen telefoonnummer mocht er niet eens op, het moest allemaal via het ministerie. Echt, zelfs als veertienjarig meisje in Marokko werd ik niet zo kort gehouden als hier als volwassen vrouw door de PaVEM!" Over prinses Máxima echter geen kwaad woord: "Zij heeft ons erbij gehaald, zij wilde dat wij zelf aan de slag zouden gaan. Zij praatte met ons, terwijl Paul Rosenmöller, nota bene de commissievoorzitter, ons geen blik waardig keurde. Hij gedroeg zich koninklijker dan de prinses! Hij was er alleen maar als zij er ook was", zegt Albertina.

Hoewel een kleine groep van vier vrouwen het werk van PaVEM moet voortzetten, wil de meerderheid van het P-team hier niets meer mee te maken hebben: "Toen de PaVEM nog bestond hadden we al geen enkele autoriteit, laat staan nu. Wij gaan nu zelf een landelijke, kleurrijke vrouwenbeweging opzetten. PaVEM is mislukt. Rosenmöller denkt daar anders over. Nou, dat zou ik ook denken, met zo'n salaris."

taouanza
10-06-05, 14:07
Die indruk kreeg ik gister ook bij Netwerk van Miss Millie Rosenmoller:prinses zus prinses zo.en als je ziet wat er uit kwam: vrouwen moeten taalles kregen.
Van de ene feestlijke bijeenkomst naar de andere op kosten van de belastingbetaler en dan met zo'n conclusie komen.

Ps Always look on the bright sight of life:

Wij gaan nu zelf een landelijke, kleurrijke vrouwenbeweging opzetten.

Kal-El B.V
10-06-05, 14:23
Waar heb je dit artikel gevonden Joesoef ? bedoel er niks mee, maar kun je dat voortaan erbij schrijven.

duende
10-06-05, 14:36
Geplaatst door Joesoef
Hoewel een kleine groep van vier vrouwen het werk van PaVEM moet voortzetten, wil de meerderheid van het P-team hier niets meer mee te maken hebben: "Toen de PaVEM nog bestond hadden we al geen enkele autoriteit, laat staan nu. Wij gaan nu zelf een landelijke, kleurrijke vrouwenbeweging opzetten. PaVEM is mislukt. Rosenmöller denkt daar anders over. Nou, dat zou ik ook denken, met zo'n salaris."
Die Paultje toch...een echte idealist (van zijn eigen portomonee natuurlijk). Helaas weer een gemiste kans.

Wij gaan nu zelf een landelijke, kleurrijke vrouwenbeweging opzetten.Daar zal nog wel meer mee te verdienen zijn.
Rosemöller je bent en blijft een kl**tz*k. :fuckit2:

Joesoef
10-06-05, 14:58
Geplaatst door Kal-El B.V
Waar heb je dit artikel gevonden Joesoef ? bedoel er niks mee, maar kun je dat voortaan erbij schrijven.

Telegraaf dacht ik.

Joesoef
10-06-05, 15:02
De link op hun site is al aangepast, origine artikel is echter nog wel te vinden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21651381/_Wij_waren_excuus-Truusjes_.html