PDA

Bekijk Volledige Versie : Abbie: ik krijg die kinderen terug



Alim
10-06-05, 15:30
Abbie: ik krijg die kinderen terug



BART MIDDELBURG en HANNELOES PEN



Gisteren werden de kinderen van stadsnomade Abbie van der Louw, wonend in een caravan in het Westelijk Havengebied, weggehaald. Hij heeft er geen traan om gelaten. 'Want ik weet: alles komt goed. Vergeet nooit dat Allah je heer is.'

Wat Abbie van der Louw tegen zijn kinderen zei toen zij gistermorgen om zeven uur door een legertje politie, Bureau Jeugdzorg en GGD bij hem werden weggehaald? ''Jouw heer is Allah, heb ik gezegd. Wanhoop niet, want ik ga jullie weerzien.''

Het zat er al maanden aan te komen, maar gisteren was het zover. Stadsnomade Abbie van der Louw (44) is zijn kinderen kwijt, zeven van de acht in elk geval. De jongste is twee, de oudste vijftien. Van der Louw verwaarloost ze en weigert hen naar school te sturen, aldus Jeugdzorg.

Van der Louw woont op een terrein met caravans in dubieuze staat in het Westelijk Havengebied, vlak bij het gekraakte ADM-terrein. Zijn kinderen woonden verspreid over het caravankamp. Abbie - een autochtone Amsterdammer die zich tot de islam heeft gewend, en in één moeite door zijn kinderen ook maar heeft bekeerd - is van mening dat het Nederlandse schoolsysteem niet deugt: daar laten ze zijn kinderen niet in hun (religieuze) waarde en houden ze er allerlei kledingvoorschriften op na.

Gisteren - nadat in februari met de instanties afspraken waren gemaakt over scholing en huisvesting van de kinderen - was het Jeugdzorg genoeg. In alle vroegte werden de kinderen meegenomen op grond van een OTS (een ondertoezichtstelling). Of ze gezamenlijk zijn gehuisvest of individueel bij pleeggezinnen zijn ondergebracht, is onbekend.

''Iedereen lag nog te slapen, en plotseling werd er op de deur gebonsd,'' aldus Van der Louw. ''Het bevel tot binnentreding werd ter plekke uitgeschreven. En ze zijn zo kindvriendelijk. Mijn kinderen mochten niks meenemen, zelfs geen speeltje. Ze moesten zo, hup, de bus in. Een paar stonden er bij te huilen.''

Van der Louw zelf heeft er geen traan om gelaten. ''Want ik weet: alles komt goed. Vergeet nooit dat Allah je heer is.'' Het wordt Ferry - een kaalgeschoren kooivechter, parttime glazenwasser, tevens hartsvriend van Abbie - te veel zodra Abbie Allah ter sprake brengt. ''Hier, Abbie, moet je kijken, ik krijg meteen kippenvel.''

De 'uithuisplaatsing' was uiteindelijk onontkoombaar omdat, aldus Jeugdzorg, 'de vader, die niet erkent dat zijn kinderen recht hebben op onderwijs, hen nu al bijna drie jaar niet naar school laat gaan', en omdat er in de 'fysieke en sociale omstandigheden waarin de kinderen opgroeiden' geen enkele verbetering zit.

Abbie begrijpt er niets van: er is niets van waar dat zijn kinderen van hem niet naar school mogen. Sterker, vorige week is hij drie van zijn acht kinderen nog wezen aanmelden bij het Nova College, een vmbo-school in West. Het ging om zijn dochters Siddieqa (15) en Firdaus (14) en zoon Abdallah (12).

Resultaat: ''Ze werden geweigerd! Mijn dochters droegen gezichtssluiers, waarbij het hele gezicht bedekt was; zelfs de ogen zie je niet. Maar daar had de school geen trek in. In de statuten staat dat meisjes geen sluiers mogen dragen, kregen we te horen. Nou, hoe willen ze mij dan aanklagen wegens ontduiking van de Leerplichtwet?''

Bij de poging tot inschrijving was ook een leerplichtambtenaar aanwezig. Zij beloofde daarop een andere school voor zijn kinderen te zullen zoeken.

Dat Bureau Jeugdzorg nu ingrijpt omdat hij zijn kinderen niet naar school laat gaan, is voor hem dan ook een raadsel. ''Ik ga weer naar de rechter. Ontduiking van de leerplicht is bovendien niet voldoende voor een OTS. Mijn kinderen zijn trouwens niet leerplichtig. Ze zijn niet eens ingeschreven in Nederland.''

Ook de overige bezwaren van Jeugdzorg zijn volgens Abbie 'grote onzin'. De kinderen hebben bijvoorbeeld, aldus Jeugdzorg, nauwelijks normaal contact met leeftijdgenootjes. ''Ha! Gisteren zijn we nog met z'n allen naar de geitenboerderij in het Amsterdamse Bos geweest. Daar hebben ze heerlijk gezwommen, met andere kinderen. Cola hebben ze gehad, en een gevulde koek. Klinkklare onzin!''

Abbie zelf zou voorts psychisch niet in staat zijn in zijn eentje in die caravan op dat verlaten terrein zijn acht kinderen normaal op te voeden. Ook al onzin. Abbie heeft namelijk een Tilburgse psychologenpraktijk ingeschakeld voor een contra-expertise. De conclusie was dat van dit gebroken gezin (de moeder overleed een paar jaar geleden) nog best iets te maken is, mits 'gestructureerd' en 'georganiseerd'.

En met de huisvesting is het volgens Abbie ook prima in orde. Sinds kort heeft hij nota bene, in een afzonderlijke caravan, zelfs een bad. ''Die lui zeggen tegen mij: je ontneemt je kinderen een huis door ze in een caravan te stoppen. Maar ik keer het liever om. Zij ontnemen hun kinderen een caravan door ze in een huis te zetten.''


© Het Parool, 10-06-2005

Goodnight
10-06-05, 15:42
Ongeveer 5 jaar geleden werkte ik in een peuterspeelzaal naast een islamitische school.
Op die school zaten een paar kinderen met heel apart lichtblond haar.Ze pasten niet echt tussen de andere kindjes..in de zin dat ze opvielen omdat de andere allemaal donker haar hadden.

Wat me ook aan ze opviel is dat ze heel vies eruit zagen.De vader en moeder zag ik ook regelmatig, de vader zag er ook best Nederlands uit.En zijn vrouw sprak plat Amsterdams, ze was ook een rasechte Amsterdamse.Ze was helemaal gesluierd je zag alleen haar ogen.

Ook had dit gezin heel veel kinderen.

Als ik dit zo lees dan heb ik het sterke vermoeden dat dit hetzelfde gezin is.... :confused:

David
10-06-05, 15:46
Geplaatst door Goodnight
Ongeveer 5 jaar geleden werkte ik in een peuterspeelzaal naast een islamitische school.
Op die school zaten een paar kinderen met heel apart lichtblond haar.Ze pasten niet echt tussen de andere kindjes..in de zin dat ze opvielen omdat de andere allemaal donker haar hadden.

Wat me ook aan ze opviel is dat ze heel vies eruit zagen.De vader en moeder zag ik ook regelmatig, de vader zag er ook best Nederlands uit.En zijn vrouw sprak plat Amsterdams, ze was ook een rasechte Amsterdamse.Ze was helemaal gesluierd je zag alleen haar ogen.

Ook had dit gezin heel veel kinderen.

Als ik dit zo lees dan heb ik het sterke vermoeden dat dit hetzelfde gezin is.... :confused:


Ik heb heel vroeger ook nog op een kinderdagverblijf gewerkt. Zat een klein meisje, haar moeder was zwaar verantwoord verganistisch en zo. Het arme kind was helemaal grauw, bleek en gruwelijk dun. Heel zielig.

Pytaghoras
10-06-05, 15:47
Arme Abbie, ik weet niet wie hem deze versie van de Islam heeft ingefluisterd. Ik denk dat hij psychisch niet goed in elkaar is en zijn kinderen zijn de dupe van geworden.

Goodnight
10-06-05, 15:47
In De Vuur met het hele zooitje!


Dit zei ik gisteren tijdens de lunch op het werk.Maar niemand die reageerde...hadden ze het nou niet gehoord of dachten ze: ach het is maar een allochtoon? :vreemd:

Goodnight
10-06-05, 15:49
la vida es una tarta del mierda. Cada día comemos una cuchara.

wat is mierda?

Goodnight
10-06-05, 15:50
Geplaatst door Pytaghoras
Arme Abbie, ik weet niet wie hem deze versie van de Islam heeft ingefluisterd. Ik denk dat hij psychisch niet goed in elkaar is en zijn kinderen zijn de dupe van geworden.

Vreemde vrienden houdt hij er ook op na: kooivechter?

wytze
10-06-05, 15:51
Geplaatst door Goodnight
wat is mierda?


shit

David
10-06-05, 15:51
Geplaatst door Goodnight
Dit zei ik gisteren tijdens de lunch op het werk.Maar niemand die reageerde...hadden ze het nou niet gehoord of dachten ze: ach het is maar een allochtoon? :vreemd:


Misschien was je iets te inside! Ik roep ook vaak prikbord kreten, zitten mensen me ook vreemd aan te kijken. Of ze denken: ach, het is maar een nicht.

Alim
10-06-05, 15:51
Geplaatst door Goodnight
wat is mierda?

Mierda is poep, maar waar slaat dit over?

David
10-06-05, 15:53
Geplaatst door Alim
Mierda is poep, maar waar slaat dit over?


Dit slaat over alles! :student:

Goodnight
10-06-05, 15:53
Geplaatst door Alim
Mierda is poep, maar waar slaat dit over?

ok...is mijn Spaans toch nog een blijven hangen.

nee ik haal het uit het onderschrift van Pytha...

mark61
10-06-05, 19:37
Geplaatst door Goodnight
ok...is mijn Spaans toch nog een blijven hangen.

nee ik haal het uit het onderschrift van Pytha...

Das toch zo'n allo broodje?

Duivelin
11-06-05, 02:13
Je hebt van die mensen die ergens zó door bevangen zijn dat ze bang worden voor elke invloed die hun geloof (daarmee bedoel ik niet per definitie religie) in en hun kijk óp bepaalde zaken kan veranderen. Zulke mensen kunnen het een en ander dan niet meer in perspectief plaatsen en slaan door. Ik denk dat Abbie zo iemand is.

Op AT5 zag ik een interview met Abbie. De verslaggeefster vroeg zijn dochter wat ze het meest mistte aan school. Met tranen in haar ogen antwoordde ze 'mijn vriendinnetjes'. Haar vader greep toen meteen in door haar met een luide lach en op dwingende toon terecht te wijzen: 'Je vroegere vriendinnetjes bedoel je he? Niet je nieuwe vriendinnen!'. Ook vroeg de verslaggeefster hem naar de hoofddoekjes die zijn dochters droegen. 'Die dragen ze uit zichzelf. Ze willen niet dat mannen naar ze kijken en fluiten.' Toen vroeg de verslaggeefster of dat niet iets was dat HIJ wilde en niet zijn dochters. 'Laten we je dochter er eens bij halen en háár die vraag eens stellen.' Zijn antwoord? 'En nou moet je ophouden he!'

Misschien dat die kinderen ergens anders beter af zijn.

Goodnight
11-06-05, 08:55
Ik snap zulke mensen niet :droef:

Juffrouw_Saartje
11-01-19, 20:49
https://www.youtube.com/watch?v=pVIm35Erbp8&start_radio=1&list=RDpVIm35Erbp8&t=240

Juffrouw_Saartje
11-01-19, 20:55
Heel triest dat jeugdzorg die kinderen destijds heeft weggehaald. Ik begrijp uit het commentaar van zijn dochter dat de meeste kinderen weer herenigd zijn met hun vader. Alhamdoelillah. Jarenlang heb ik hierop gewacht en per toeval stuit ik op dit filmpje.