PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Over Marokkaanse criminelen mocht je het niet hebben'



Seif
11-06-05, 10:44
'Over Marokkaanse criminelen mocht je het niet hebben'

Sinds 25 jaar bestudeert Hans Werdmölder jonge Marokkaanse criminelen in Nederland. Zijn conclusies botsten lange tijd met het politiek correcte denken. Ook zelf worstelde hij ermee: 'Je hebt een censor in je hoofd.'

Marokkaanse lieverdjes. Antropoloog Hans Werdmölder koos precies de goede titel voor zijn nieuwe boek over jonge criminelen met een Marokkaanse achtergrond. Ook als je met hem spreekt, is het understatement zijn stijlfiguur, en tegelijk zijn die lieverdjes een knipoog naar progressiefwelwillend Nederland. Werdmölder glimlacht graag, en met zijn zuidelijke tongval lijkt het allemaal wat minder hard aan te komen. Maar wie goed luistert en zorgvuldig leest, weet dat het niet meevalt. Vijfentwintig jaar studie van hinderlijk en crimineel gedrag van jonge Marokkanen leverde vooral ontnuchtering op. Bestuurders hebben na zoveel jaren nog altijd geen greep op het probleem en dus ontkennen ze dat er een probleem is. Wetenschappers hebben uit angst voor racisme veel te lang door een roze bril gekeken en hebben nog steeds last van 'optimisme tegen beter weten in'. Vooral de Marokkaanse jongeren zelf: Werdmölder ziet weinig vooruitgang in het verschiet.

Een eerste cliché kegelt hij in de inleiding al omver. We denken tegenwoordig dat alles over tafel gaat, dat er even openlijk als snoeihard wordt gesproken over Marokkaanse wetsovertreders. Nee hoor, vindt Werdmölder, de politiek-correcte reflex is springlevend. In zijn Utrechtse universiteitskamer legt hij uit: 'Ikzelf heb ook lang het idee gehad: sociaal-economische factoren zijn beslissend voor crimineel gedrag. Noem het de voedingsbodemtheorie. Ze kunnen er niks aan doen. Dat hele discours bestaat nog steeds. Eerst werd de criminaliteit ontkend, toen gezegd dat het maar een klein groepje was, vervolgens dat het wel meevalt, dat het weer overgaat en dat het maar 10 procent is, dat je moet kijken naar de mensen waar het wél goed mee gaat, dat ze in de hoek worden gezet.

'Langzamerhand realiseert men zich wel dat er een reëel probleem is dat al twintig jaar bestaat. Niettemin bestaat het beeld nog steeds dat er sprake is van een negatief stigma. In 2003 werd een onderzoeker van de VU, Jaap Noorda, teruggefloten toen hij een hard rapport publiceerde over Marokkaanse bendes. De politie zei: wij herkennen dit helemaal niet, de problemen zijn allang opgelost. Tegen mij zei Noorda: de waarheid mag niet aan het licht komen. Omdat de overheid vertrouwen moet uitstralen, en dus niet kan erkennen dat ze de zaak niet in de hand heeft. Waarom heeft de Diamantbuurt zoveel publiciteit gekregen? In Amsterdam-West gebeurde dat soort dingen allang. Mensen werden uit hun huizen gepest, er vlogen klinkers door de ruit. In de Diamantbuurt ging het bij mijn weten om een SPgezin, die lieten dat niet over hun kant gaan, die zochten zelf de publiciteit. Alleen daarom kreeg het An k l a n g , toen moest de gemeente wat doen. Maar mensen die niet tot zoiets in staat zijn, krijgen niet die aandacht en hulp van de politie. Dat is naar mijn gevoel wel diep treurig .'

Hans Werdmölder (1951) studeerde culturele antropologie bij de legendarische André Köbben. 'Het is de doem van de wetenschapper en tegelijk ook zijn glorie onprettige boodschappen te brengen', haalt hij zijn leermeester aan. Na zijn studie ging hij in 1982 werken bij de Universiteit van Utrecht. Hij woonde in die tijd in de Amsterdamse Kinkerbuurt, die hij om zich heen zag veranderen. 'Ik had mijn scriptie geschreven over Mexicaanse keuterboertjes, en dacht: de Marokkanen hier zijn net zulke mensen. Daar wilde ik als antropoloog over schrijven. Ik begon een studie naar Marokkaanse jongeren, ging in een buurthuis werken. Al snel was er een probleemgroep in Amsterdam-Oost. Ik kreeg subsidie voor een onderzoek, daaruit kwam mijn eerste boek voort, Van vriendenkring tot randgroep. Ja, toen spraken we nog van randgroepjongeren.'

Sinds zijn studietijd heeft Werdmölder er nu met onderbrekingen bijna een kwarteeuw onderzoek op zitten. 'Toen ik begon, had ook ik het idee: dit is een voorbijgaand verschijnsel. Vier jaar na mijn eerste boek pakte ik het onderwerp weer op. Ik was benieuwd: zijn ze nog crimineel of zijn ze op het rechte pad? Dat werd het onderwerp van mijn proefschrift, Generatie op drift (1990). Ik had 34 jongens gevolgd. Tien zijn met veel vallen en opstaan goed terechtgekomen, twintig waren crimineel en zijn het gebleven. Het verschil was dat ze niet meer elke dag auto's kraakten. Hun criminaliteit was minder zichtbaar, ze zaten in de drugs of hingen rond op de pillenbrug .'

Na zijn dissertatie was Werdmölder een tijdje 'Marokkanenmoe'. Hij wilde wat anders doen, vertrok naar Zuid-Afrika waar begin jaren negentig de Waarheids-en Verzoeningscommissie werkte aan een toekomst gebaseerd op mensenrechten, democratie en gelijkheid. 'Er was een prachtige nieuwe grondwet, en mooie diversiteit na de apartheid. Maar de persoonlijke veiligheid was tegelijk een enorm probleem.' Hij ging een nacht met de politie in Johannesburg op stap, een nacht die hem de ogen opende. In Zuid-Afrika worden per jaar 25 duizend moorden gepleegd. De daders worden afgeschilderd als 'slachtoffers van de apartheid', maar Werdmölder realiseerde zich voor het eerst dat dat niks afdeed aan het veiligheidsprobleem.

'Vergeleken met Zuid-Afrika valt het bij ons natuurlijk reuze mee. Toch worden mensen wel degelijk met criminaliteit geconfronteerd.' Werdmölder keerde naar zijn oude stiel terug. En schreef dit boek waarin op die bijna opgewekte toon het ene aan het andere verontrustende cijfer wordt geregen.

In 1991 kwam een kwart van de Marokkaanse jongens met de Utrechtse justitie in aanraking, in Den Haag was driekwart 'dossierhouder'. In 1997 verscheen een nota waaruit bleek dat de criminaliteit onder Marokkaanse jongens vijf à zes keer zo hoog was als die onder autochtonen. Op het Amsterdamse gemeentehuis fluisterde een deep throat hem in dat 60 tot 70 procent van de Marokkaanse jongens bekend was bij de politie - politiek correct cijfer: 10 procent.

Werdmölder wil 'niet generaliseren op cijfers'. Laten we zeggen dat optimisme niet gerechtvaardigd is. 'De schooluitval is veel te hoog, en schooluitval is een voorspeller van crimineel gedrag. Sinds 1993 zijn de schotels opgekomen, en daarmee hangt ook de religieuze re vival samen. De werkloosheid werd in de jaren negentig wat minder, en toen kwamen ook de juichverhalen over geslaagde integratie.

'Maar vervolgens is de werkloosheid weer opgelopen. Marokkaanse gezinnen zijn wel kleiner geworden, maar nog altijd twee keer zo groot als autochtone gezinnen. En de tweede generatie waarvan men dacht dat die met Nederlanders zou gaan trouwen, haalt nog meer dan de eerste generatie zijn bruiden en bruidegommen uit Marokko. De meisjes, die zouden het fantastisch doen op school. Niet overschatten, dat succes, zeg ik. Als ze met een conservatieve man trouwen, dan wordt dat succes niet omgezet in participatie in de samenleving.'

In zijn boek legt Werdmölder ook persoonlijk rekenschap af. Al die tijd worstelde hij met de manier waarop hij over Marokkanen en criminaliteit moest berichten. 'Een groot taboe.' En nog altijd vindt hij dat in de wetenschap de blik vertroebeld is, als het gaat om verklaringen van crimineel gedrag. Jarenlang had de sector het niet over misdaad, maar over 'marginale levensstijlen', over 'grijze en zwarte hossels'.

Werdmölder belandde van de antropologie in de criminologie, een tak van kennis die door Paul Cliteur als de 'wetenschap van de verhulling' werd getypeerd. Dat ligt genuanceerder, zegt Werdmölder: 'Ik zou zeggen dat men in de criminologie gevoelig is voor de publieke opinie.' Hij herinnert wel aan de Buikhuisen-affaire: criminaliteit mocht heel lang uitsluitend aan de sociale omstandigheden worden geweten, en nergens anders aan.
De gedachte dat de criminaliteit van de Marokkaanse jeugdboefjes iets met de wantrouwige traditie uit het Rifgebergte van doen heeft, is dan ook nog altijd een taboe, vindt Werdmölder. 'Men is gevoelig voor het feit dat de wetenschap kan bijdragen aan racisme. De reden ligt voor de hand, criminologen houden zich bezig met criminele feiten, en als die gepleegd worden door minderheden, dan is dat geen prettige boodschap. Je voelt die druk wel. Dat geldt toch ook voor journalisten? Je hebt een censor in je hoofd, en in mijn eerste boek heb ik niet in detail over criminele handelingen gesproken. Ik heb het geprobeerd te weerstaan, ik heb een worsteling doorgemaakt.

'Dat heeft in het verleden wel geleid tot wat we noemen defining deviancy down. Afwijkend gedrag wegredeneren, wegmasseren. Altijd is de nadruk gelegd op de sociale positie. Dat moet je niet wegpoetsen, maar de vraag dringt zich toch op: waarom zijn Turken dan zoveel minder crimineel dan Marokkanen? In die Riffijnse cultuur is verdeeldheid troef, dat zie je in Nederland terugkomen. Er is een hoog eergevoel, veel schaamte en een dubbele moraal. Met als gevolg: de ontkenning van criminaliteit. Voor alles moet de vrede in de eigen kring worden bewaard. En als die ontkenning niet langer valt vol te houden, dan worden de problemen gebag atelliseerd, in de sfeer van: waar heb je het eigenlijk over.'

Nog altijd glimlachend en met die fluweelzachte g kraakt hij een laatste noot: de aanhoudende roep om nóg meer onderzoek en nóg meer beleid. Onzin. Alles is onderzocht, elke gemeente heeft eigen onderzoek gedaan, van Ede tot Leeuwarden. Elke Marokkaanse jongen is vijf keer tegen het licht gehouden en driemaal omgedraaid. 'In 1998 waren er in Amsterdam 75 instellingen die zich bezighielden met de Marokkaanse probleemjeugd. Er wordt enorm veel beleid geproduceerd. Al twintig jaar lang is de jeugdreclassering ermee bezig, de Raad voor de Kinderbescherming, de politie, de organisatie Halt, wetenschappers, hulpverleners, politieagenten en militaire instructeurs. Je kunt ook zeggen: men weet er eenvoudig geen raad mee. En desondanks blijft men optimistisch, tegen beter weten in.'

Werdmölder pakt het boek. Het motto van hoofdstuk 1 luidt: 'Holland, die luidruchtigste en naïefste van alle democratieën', van de schrijver Benno Barnard. En de voorlaatste zinnen van de epiloog: 'Zijn we dan toch in de loop der jaren wat minder naïef geworden? Is dit de invloed van de Marokkaanse probleemjeugd op de Nederlandse samenleving?' Met twee vraagtekens. Bij de deur herinnert Werdmölder aan de grote André Köbben: in de wetenschap horen ook onaangename boodschappen thuis.

Volkskrant (papieren editie 10-06-05)

taouanza
11-06-05, 10:47
Marokkanen he?
Wat zou hun zo Marokkaans maken?

Joesoef
11-06-05, 11:04
Het enige wat ik uit dit stuk kan halen is dat Marokkanen big business is voor welzijnswerkers. Beetje liegen en rommelen om je brood te behouden, daar ruikt het meer naar.

taouanza
11-06-05, 11:16
Geplaatst door Joesoef
Het enige wat ik uit dit stuk kan halen is dat Marokkanen big business is voor welzijnswerkers. Beetje liegen en rommelen om je brood te behouden, daar ruikt het meer naar.

Ja en als dan iemand een jeugcentrum wil oprichten om de jongeren van straat te houden dan moet je dat wel tegenhouden.
Das de kip die gouden eieren ligt afslachten. Niet zo slim.

Zijn deze vage links met criminaliteit ook opgevallen?

Hun criminaliteit was minder zichtbaar, ze zaten in de drugs of hingen rond op de pillenbrug .'
En deze is nog leuker


De meisjes, die zouden het fantastisch doen op school. Niet overschatten, dat succes, zeg ik. Als ze met een conservatieve man trouwen, dan wordt dat succes niet omgezet in participatie in de samenleving.'

Ook subtiel is deze(nou het ligt eraan hoe dom je bent )


Sinds 1993 zijn de schotels opgekomen, en daarmee hangt ook de religieuze re vival samen


En vraag je niet af of hij komt aan de vergelijking met Mexicaanse keuterboeren? In Nederland geboren kinderen en keuterboeren?


Maar hij spreekt zichzelf ook openlijk tegen


'Ikzelf heb ook lang het idee gehad: sociaal-economische factoren zijn beslissend voor crimineel gedrag.


De werkloosheid werd in de jaren negentig wat minder, en toen kwamen ook de juichverhalen over geslaagde integratie.

'Maar vervolgens is de werkloosheid weer opgelopen

Marsipulami
11-06-05, 11:20
Misschien waren er minder problemen geweest als religie niet zo'n groot taboe was in de benadering van de problematiek.

Maar ja, elke samenleving heeft zo haar eigen mentale dogma's. Iets zeggen over de positieve invloed van godsdienst op de persoonlijkheidsontwikkeling van moslimjongeren en de morele kwaliteit van hun gedrag is nu eenmaal not done in Nederland.

taouanza
11-06-05, 11:23
Geplaatst door Marsipulami
Misschien waren er minder problemen geweest als religie niet zo'n groot taboe was in de benadering van de problematiek.

Maar ja, elke samenleving heeft zo haar eigen mentale dogma's. Iets zeggen over de positieve invloed van godsdienst op de persoonlijkheidsontwikkeling van moslimjongeren en de morele kwaliteit van hun gedrag is nu eenmaal not done in Nederland.

Iemand heeft daar zelf onderzoek naar gedaan ik heb er ooit een topper van gemaakt geen kip die reageerde.

Maar wat wil je zie mijn vorige bericht welke links met criminaliteit en geloof worden gemaakt.

Joesoef
11-06-05, 11:27
Geplaatst door taouanza
Zijn deze vage links met criminaliteit ook opgevallen?



Ja de pillenbrug. Nu woon ik vlakbij de prillenbrug, decennia lang, nog nooit daar een Marokkaan zien staan. De Marokkanen die je in die buurt ziet brengen pizza's rond of zijn onderweg naar de hoeren.

taouanza
11-06-05, 12:22
Geplaatst door Joesoef
Ja de pillenbrug. Nu woon ik vlakbij de prillenbrug, decennia lang, nog nooit daar een Marokkaan zien staan. De Marokkanen die je in die buurt ziet brengen pizza's rond of zijn onderweg naar de hoeren.

En das net zo crimineel als trouwen met een conservatieve man.

assassijn
11-06-05, 12:35
:haha: het wordt met de dag kanslozer als het gaat om berichtgeving over Marokkanen.
Gelukkig begint Big Brother 5 binnenkort, en kan het geestelijk minder bedeelde deel van Nederland de aandacht weer richten op een andere groep in de "samenleving".

Max Stirner
11-06-05, 12:55
Geplaatst door assassijn
:haha: het wordt met de dag kanslozer als het gaat om berichtgeving over Marokkanen.



Je voldoet toch wel een beetje aan het beeld dat geschetst wordt:


Er is een hoog eergevoel, veel schaamte en een dubbele moraal. Met als gevolg: de ontkenning van criminaliteit. Voor alles moet de vrede in de eigen kring worden bewaard. En als die ontkenning niet langer valt vol te houden, dan worden de problemen gebag atelliseerd, in de sfeer van: waar heb je het eigenlijk over.'

De cijfers qua schooluitval, criminaliteit etcetc liegen er niet om. Jij als individu kan er net zo weinig aan doen als ik - en daarom begrijp ik dat je doodziek wordt van dit soort berichtgeving - maar alleen maar wijzen naar de `debiele NL`er` is een beetje makkelijk.

Als je als gemeenschap niet als zeehondje behandeld wilt worden, moet je zorgen dat jeje niet zo gedraagt.....Anders krijg je hordes knuppelaars en redders op je af.

assassijn
11-06-05, 13:04
Geplaatst door Max Stirner
Je voldoet toch wel een beetje aan het beeld dat geschetst wordt:



De cijfers qua schooluitval, criminaliteit etcetc liegen er niet om. Jij als individu kan er net zo weinig aan doen als ik - en daarom begrijp ik dat je doodziek wordt van dit soort berichtgeving - maar alleen maar wijzen naar de `debiele NL`er` is een beetje makkelijk.

Als je als gemeenschap niet als zeehondje behandeld wilt worden, moet je zorgen dat jeje niet zo gedraagt.....Anders krijg je hordes knuppelaars en redders op je af. Eigen schuld.

:haha: zo ken ik er ook nog wel een paar als het gaat om racisme.


Er is een hoog eergevoel, veel schaamte en een dubbele moraal. Met als gevolg: de ontkenning van racisme. Voor alles moet de vrede in de eigen kring worden bewaard. En als die ontkenning niet langer valt vol te houden, dan worden de problemen gebag atelliseerd, in de sfeer van: waar heb je het eigenlijk over.'

IK word niet doodziek van de berichtgeving, echt waar.Ik vind het alleen meelijwekkende vormen aannemen.
Laat mensen zich eens richten op de ECHTE problemen in de "samenleving", en niet op bijverschijnselen.
Als ze net zoveel tijd zouden steken in de zorg, het onderwijs en het creeren van banen, i.p.v. het Marokkanen en moslim "probleem", dan is een groot deel van de problemen al weg.

carm@lla
11-06-05, 13:08
Er zijn helemaal geen problemen met Marokkanen hoor. Zit allemaal tussen de oren van Nederlanders, en al die statistieken zijn gewoon vals. :o

assassijn
11-06-05, 13:26
Geplaatst door carm@lla
Er zijn helemaal geen problemen met Marokkanen hoor. Zit allemaal tussen de oren van Nederlanders, en al die statistieken zijn gewoon vals. :o

Er is ook helemaal geen racisme in Nederland, het zijn gewoon een stel verveelde jongeren.

carm@lla
11-06-05, 13:38
Geplaatst door assassijn
Er is ook helemaal geen racisme in Nederland, het zijn gewoon een stel verveelde jongeren.
Wat ziet de wereld er zo gelijk een stuk positiever uit he! :D

Kal-El B.V
11-06-05, 15:31
Ik denk dat er iemand een beetje jaloers is, dat die in het verkeerde land is geboren, Ik kom woorden tegen en vergelijkingen als "Zuid-Afrika" "Bendes" en "Deep Throat", waarom maakt de er niet gewoon meteen de "MarrokkaneGate" van als in "watergate" zoals ze in Amerika zo vaak doen.

En wat hebben kwalificaties als 'optimisme' en 'pessimisme' te maken met wetenschap. Als hij zich daaraan ergert dan moet die zelf ook maar terug naar de schoolbanken.

"Deep Throat" :lol: godsamme wat een omhooggevallen zeurkous. Nederland is een vrij land, wat belet hem nou om gewoon dat onderzoek te doen wat hij vindt dat gedaan moet worden ?

Die gast moet gewoon zijn bek houden en zijn werk gaan doen en niet gaan speculeren.

70 % van de marokaanse jongeren bekend bij de politie ? Zolang hij dat niet met gedocumenteerd bewijs kan laten zien voor iedereen om te controleren, is het gewoon Bullshit, punt uit.

We laten ons veel te veel door dit soort mensen op de kast jagen, dat moet eens afgelopen zijn. En vooral niet reageren op dit soort 'Laatste strohalm' argumenten van Carm@lla, wat in feite niks inhoudt.


Er zijn helemaal geen problemen met Marokkanen hoor. Zit allemaal tussen de oren van Nederlanders, en al die statistieken zijn gewoon vals

Statistieken zijn niet vals maar gewoon wiskunde, wiskunde dat te ver gegrepen is voor de meeste mensen, inclusief die in de mdeia, of zelfs die met de statistieken zelf komen. Mensen hebben echt een enorme moeite om die te interpreteren.

Dat een groter gedeelte van de allochtonen dan van de autochtonen in aanraking komt met de politie, ok. Maar dan de conclusie trekken dat de allochtonen dus crimineler zijn, is idiotie.
Wat zou je dan van deze vinden.

Alle mannen die kleine jongetjes hebben verkracht in hun ambt als kerkleider waren homo, dus homo's hebben problemen met pedofilie. En dus is het terecht van de kerk dat ze het als een ziekte zien ???
Klopt dus niet, maar dat is wel hoe de meerderheid logica hanteert in dit land.

In het restaurant dat ik werk is 99 % van de mensen dat wegloopt zonder te betalen een ABN'er(autochtoon blanke nederlander), maar wij gaan niet een blaadje bij de deur hangen "Niet meer dan twee ABN'ers tegelijk naar binnen !!".

We moeten ophouden ons te laten opnaaien door dit soort quasi-logica.