PDA

Bekijk Volledige Versie : Genialiteit en gekte horen bij elkaar



Bofko
11-06-05, 16:01
LONDEN - Genialiteit kan niet bestaan zonder een psychiatrische aandoening. Volgens een Ierse expert in de autistische stoornis Asperger leden zeker 21 bekende artiesten aan het syndroom.

Beethoven, Mozart, Hans Christian Andersen, Immanuel Kant en George Orwell staan op de lijst met musici, schrijvers, schilders en filosofen die volgens de psychiater aan Asperger leden. Ook Einstein zou mogelijk de vorm van autisme hebben gehad, meldde de Britse krant The Daily Telegraph zaterdag.
De Ierse professor Michael Fitzgerald heeft in ruim dertig jaar meer dan 900 mensen gediagnosticeerd met het syndroom, dat invloed heeft op de sociale vaardigheden maar niet op het intellect. Volgens hem kunnen mensen met het syndroom uitzonderlijk artistiek of wiskundig geniaal zijn.

Creatief spel
Een van de uitingen van Asperger is het onvermogen tot creatief spel. Volgens Fitzgerald zouden George Orwell, de Britse schilder Laurence Stephen Lowry en de Britse schrijver en wiskundige Lewis Carroll als 'zelfhulpverlening' zijn gaan schrijven en schilderen. "Asperger en creativiteit zijn twee zijden van dezelfde munt, het één kan niet zonder het ander", aldus Fitzgerald, die is verbonden aan de universiteit van Dublin. Hij publiceert zijn bevinden later deze maand.
Voor het onderzoek gebruikte Fitzgerald de biografieën en getuigenissen over de 21 beroemdheden. Dat Orwell aan het syndroom leed, leidde hij af uit diens sociale onvermogen, beperkte zienswijze, herhalingen in zijn gedrag en Orwells onhandigheid. Ook Beethoven zou onbeholpen en emotioneel onvolwassen zijn geweest en zou een ongebruikelijk groot hoofd hebben gehad, eveneens een kenmerk van Asperger.

Emotioneel onvolwassen
De Britse belangenvereniging van autisten onderschrijft de bevindingen van de Ierse professor. Beethoven-expert Barry Cooper is echter verbluft over de postume diagnose. "Beethoven was slonzig omdat hij met hogere zaken bezig was. En ik heb hem nog nooit horen omschrijven als emotioneel onvolwassen."

nu.nl

Juliette
11-06-05, 16:03
Dit gaat over Vakke Vullen :D

Bofko
11-06-05, 16:17
Geplaatst door Juliette
Dit gaat over Vakke Vullen :D

MAROC.NL - Genialiteit kan niet bestaan zonder een psychiatrische aandoening. Volgens een Belgische expert in de autistische stoornis Asperger leden zeker 11 bekende vakkevullers aan het syndroom.

Wide-O, David, Panthera, Tr-imperator, Mark61, Ton, KarinN en Aardig staan op de lijst met vakkevullers die volgens de psychiater aan Asperger leden. Ook Barneveld zou mogelijk de vorm van autisme hebben gehad, meldde de Britse krant The Daily Telegraph zaterdag.
De Belgische professor Juliette heeft in ruim dertig jaar meer dan 30 vakkevullers gediagnosticeerd met het syndroom, dat invloed heeft op de sociale vaardigheden maar niet op het intellect. Volgens haar kunnen mensen met het syndroom uitzonderlijk artistiek of wiskundig geniaal zijn.

Creatief spel
Een van de uitingen van Asperger is het onvermogen tot creatief spel. Volgens Juliette zouden Wide-O, de Leidse vakkevuller Mark61 en de Amsterdamse Griek TonH als 'zelfhulpverlening' zijn gaan schrijven en schilderen. "Asperger en creativiteit zijn twee zijden van dezelfde munt, het één kan niet zonder het ander", aldus Juliette, die is verbonden aan de universiteit van Brussel. Zij publiceert haar bevinden later deze maand.
Voor het onderzoek gebruikte Juliette de biografieën en getuigenissen over 21 vakkevullers. Dat Wytze aan het syndroom leed, leidde zij af uit diens sociale onvermogen, beperkte zienswijze, herhalingen in zijn gedrag en Wytzes onhandigheid. Ook Tomas zou onbeholpen en emotioneel onvolwassen zijn geweest en zou een ongebruikelijk groot hoofd hebben gehad, eveneens een kenmerk van Asperger.

Emotioneel onvolwassen
De Britse belangenvereniging van autisten onderschrijft de bevindingen van de Belgische professor. Wide-O-expert Juliette is echter verbluft over de postume diagnose. "Wide-O was slonzig omdat hij met hogere zaken bezig was. En ik heb hem nog nooit horen omschrijven als emotioneel onvolwassen."

Juliette
11-06-05, 16:24
Geplaatst door Bofko
MAROC.NL - Genialiteit kan niet bestaan zonder een psychiatrische aandoening. Volgens een Belgische expert in de autistische stoornis Asperger leden zeker 11 bekende vakkevullers aan het syndroom.

Wide-O, Panthera, Tr-imperator, Mark61, Ton, KarinN en Aardig staan op de lijst met vakkevullers die volgens de psychiater aan Asperger leden. Ook Barneveld zou mogelijk de vorm van autisme hebben gehad, meldde de Britse krant The Daily Telegraph zaterdag.
De Belgische professor Juliette heeft in ruim dertig jaar meer dan 30 vakkevullers gediagnosticeerd met het syndroom, dat invloed heeft op de sociale vaardigheden maar niet op het intellect. Volgens haar kunnen mensen met het syndroom uitzonderlijk artistiek of wiskundig geniaal zijn.

Creatief spel
Een van de uitingen van Asperger is het onvermogen tot creatief spel. Volgens Juliette zouden Wide-O, de Leidse vakkevuller Mark61 en de Amsterdamse Griek TonH als 'zelfhulpverlening' zijn gaan schrijven en schilderen. "Asperger en creativiteit zijn twee zijden van dezelfde munt, het één kan niet zonder het ander", aldus Juliette, die is verbonden aan de universiteit van Brussel. Zij publiceert haar bevinden later deze maand.
Voor het onderzoek gebruikte Juliette de biografieën en getuigenissen over 21 vakkevullers. Dat Wytze aan het syndroom leed, leidde zij af uit diens sociale onvermogen, beperkte zienswijze, herhalingen in zijn gedrag en Wytzes onhandigheid. Ook Tomas zou onbeholpen en emotioneel onvolwassen zijn geweest en zou een ongebruikelijk groot hoofd hebben gehad, eveneens een kenmerk van Asperger.

Emotioneel onvolwassen
De Britse belangenvereniging van autisten onderschrijft de bevindingen van de Belgische professor. Wide-O-expert Juliette is echter verbluft over de postume diagnose. "Wide-O was slonzig omdat hij met hogere zaken bezig was. En ik heb hem nog nooit horen omschrijven als emotioneel onvolwassen."

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a207.gif http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c028.gif :hihi:

Tomas
11-06-05, 16:39
Geplaatst door Bofko
Ook Tomas zou onbeholpen en emotioneel onvolwassen zijn geweest...

De rest klopt wel aardig, ja.

Nobel
11-06-05, 16:44
The Curious Incident of the Dog in the Nighttime, van Mark Harmon - fabuleus boek over een jongen met Asperger Syndroom.

Juliette
12-06-05, 14:13
up! :D

Juliette
12-06-05, 20:03
Geplaatst door Juliette
up! :D

Nog maar s up!

mark61
12-06-05, 22:15
Geplaatst door Bofko
MAROC.NL - Genialiteit kan niet bestaan zonder een psychiatrische aandoening. Volgens een Belgische expert in de autistische stoornis Asperger leden zeker 11 bekende vakkevullers aan het syndroom.

Ik herken me hier totaal niet in. :ego: Ik ben een volgeling van Gilles de la Tourette. :verward:

AARDIG
13-06-05, 02:14
Zie onderste gedeelte van mijn ondertekening. Daarom adresseer ik mezelf niet als geniaal. Het woord wat mij dient te beschrijven bestaat nog niet :hihi:

Tomas
13-06-05, 08:01
Geplaatst door AARDIG
Zie onderste gedeelte van mijn ondertekening. Daarom adresseer ik mezelf niet als geniaal. Het woord wat mij dient te beschrijven bestaat nog niet :hihi:

Je bedoelt neem ik aan dit:

Intellectuele Dwaasheid;
"Wie na Darwin nog in God gelooft, is gek." Ronald Plasterk
"Als je niet in de evolutie gelooft, ben je onwetend of stompzinnig”. Richard Dawkins

Kan jij ook de context geven waarin Plasterk dit gezegd heeft, Aardig?

Bofko
13-06-05, 08:49
:rolleyes: Niemand herkent zich zie ik wel.

Ik had er gewoon nog wat astrologie bij moeten doen, denk ik. Daar herkent iedereen zich in. Positieve eigenschappen opnoemen, waardoor negatief overkomende zaken wat makkelijker geaccepteerd worden.

Tomas
13-06-05, 08:52
Geplaatst door Bofko
:rolleyes: Niemand herkent zich zie ik wel.

Ik had er gewoon nog wat astrologie bij moeten doen, denk ik. Daar herkent iedereen zich in. Positieve eigenschappen opnoemen, waardoor negatief overkomende zaken wat makkelijker geaccepteerd worden.

Je wilt weer veel te veel, zoals ik al aangaf klopt het best wel aardig. Maar om dan ook weer gelijk te verwachten dat iedereen zich er dan ook in herkent is echt veel te hoog gegrepen.

Wide-O
13-06-05, 08:53
Ik las 'm nu pas :D

Prlwytzkofski
13-06-05, 09:13
Geplaatst door Wide-O
Ik las 'm nu pas :D

Slordig. :)

Wide-O
13-06-05, 09:20
Geplaatst door Prlwytzkofski
Slordig. :)

Was met hogere zaken bezig :ego:

mark61
13-06-05, 09:21
Geplaatst door Wide-O
Was met hogere zaken bezig :ego:

Je bedoelt dat je drank op de kast staat zeker ipv erin.

Wide-O
13-06-05, 09:34
Geplaatst door mark61
Je bedoelt dat je drank op de kast staat zeker ipv erin.

Nee, want die zijn allemaal leeg :hihi:

mark61
13-06-05, 09:44
Geplaatst door Wide-O
Nee, want die zijn allemaal leeg :hihi:

Ah u verkeert reeds in hoger sferen.

Bofko
13-06-05, 09:46
Geplaatst door mark61
Ah u verkeert reeds in hoger sferen.

Hij zit zelf op de kast. :jeweetog:

Wide-O
13-06-05, 10:05
Geplaatst door mark61
Ah u verkeert reeds in hoger sferen.

Jahomaareven :D Ik heb er nog één waar ik zunnig mee doe. En het is nog een ietsje te vroeg verder :vreemd:

Wide-O
13-06-05, 10:06
Geplaatst door Bofko
Hij zit zelf op de kast. :jeweetog:

:ego:

Juliette
13-06-05, 10:17
Geplaatst door Wide-O
:ego:

In de kast? Uit de kast? :hihi:

mark61
13-06-05, 10:18
Geplaatst door Juliette
In de kast? Uit de kast? :hihi:

Misschien is hij kasteloos, de arme ziel.

Wide-O
13-06-05, 10:20
Yup, ik dwaal doelloos rond :droef:

mark61
13-06-05, 10:39
Geplaatst door Wide-O
Yup, ik dwaal doelloos rond :droef:

Troost je, there's 6 billion more of yous.

~Panthera~
13-06-05, 10:57
Geplaatst door mark61
Troost je, there's 6 billion more of yous.


min 1. :zegniets:

Wide-O
13-06-05, 11:01
Geplaatst door mark61
Troost je, there's 6 billion more of yous.

And that's supposed to cheer me up ? :hihi:

~Panthera~
13-06-05, 11:16
Geplaatst door Wide-O
And that's supposed to cheer me up ? :hihi:

Not really..no. :hihi:

mark61
13-06-05, 14:27
Geplaatst door ~Panthera~
min 1. :zegniets:

Jij weer. Waar marcheer jij heen?

mark61
13-06-05, 14:28
Geplaatst door Wide-O
And that's supposed to cheer me up ? :hihi:

See, it's working! :rood:

~Panthera~
13-06-05, 15:06
Geplaatst door mark61
Jij weer. Waar marcheer jij heen?



Op m'n kont naar Keulen. :moe:

mark61
13-06-05, 15:11
Geplaatst door ~Panthera~
Op m'n kont naar Keulen. :moe:

Ieder zijn meug, zeg ik altijd. Een doel zo goed als any doel.

~Panthera~
13-06-05, 15:12
Geplaatst door mark61
Ieder zijn meug, zeg ik altijd. Een doel zo goed als any doel.

:hihi:

mark61
13-06-05, 15:14
Geplaatst door ~Panthera~
:hihi:

Ik durf het bijna niet te vragen, maar weet je al wat je daar gaat doen? Of gaat het om de reis?

~Panthera~
13-06-05, 15:16
Geplaatst door mark61
Ik durf het bijna niet te vragen, maar weet je al wat je daar gaat doen? Of gaat het om de reis?


Ja hallo, dat ga ik jou aan je neus hangen: moet IEDEREEN weer mee. :moe:
Zit je met 6 biljoen eters.

Wide-O
13-06-05, 15:16
It's the game, not the marbles.

Maarreuh: billen verzorgen ? :D

mark61
13-06-05, 15:19
Geplaatst door ~Panthera~
Ja hallo, dat ga ik jou aan je neus hangen: moet IEDEREEN weer mee. :moe:
Zit je met 6 biljoen eters.

Ik had het kunnen weten, gaat natuurlijk over eten. Hmm, dat rijmt. :moe:

Maar wat ze in Keulen dan voor bijzondere Bockwurst hebben, geen idee.

~Panthera~
13-06-05, 15:19
Geplaatst door Wide-O
It's the game, not the marbles.

Maarreuh: billen verzorgen ? :D


Nee, Senseo'tje pakken. :fpimp:

mark61
13-06-05, 15:20
Geplaatst door Wide-O
It's the game, not the marbles.

Maarreuh: billen verzorgen ? :D

Is dat nu je levensdoel, ongelukkige? Permanente anale fixatie? :hihi:

~Panthera~
13-06-05, 15:21
Geplaatst door mark61
Ik had het kunnen weten, gaat natuurlijk over eten. Hmm, dat rijmt. :moe:

Maar wat ze in Keulen dan voor bijzondere Bockwurst hebben, geen idee.


PLOKworst. :haha:

~Panthera~
13-06-05, 15:22
Geplaatst door mark61
Is dat nu je levensdoel, ongelukkige? Permanente anale fixatie? :hihi:


Wat hebben jullie met die knul gedaan, in hemelsnaam ? :schok:


Laat ook maar, ik wil het niet eens weten. :hihi:

Wide-O
13-06-05, 15:30
Geplaatst door mark61
Is dat nu je levensdoel, ongelukkige? Permanente anale fixatie? :hihi:

When people tell me "You ARE an asshole", I'm inclined to actually believe them these days :D

mark61
13-06-05, 15:32
Geplaatst door ~Panthera~
Wat hebben jullie met die knul gedaan, in hemelsnaam ? :schok:


Laat ook maar, ik wil het niet eens weten. :hihi:

Hij wilde niet eens zijn littekens laten zien. Flauw.

mark61
13-06-05, 15:34
Geplaatst door Wide-O
When people tell me "You ARE an asshole", I'm inclined to actually believe them these days :D

In your case I can see that. But don't make a habit out of it.

It's just a temporary thing...zong Lou Reed al. Kan je nagaan.

Wide-O
13-06-05, 15:35
Geplaatst door ~Panthera~
Wat hebben jullie met die knul gedaan, in hemelsnaam ? :schok:


Laat ook maar, ik wil het niet eens weten. :hihi:

Psies, je wil het niet weten :schreeuw:

Nee hoor, het was allemaal erg beschaafd eigenlijk. Ik was alleen wat meer beneveld - op 't einde - dan normaal is voor mijn doen, ik merkte het toen mijn vingers niet meer deden qua gitaardingest was ik ze opdroeg :boogjes: Ook die teksten bleven ergens achter een paar kaduuke synapsen hangen :hihi:

mark61
13-06-05, 15:38
Geplaatst door Wide-O
Psies, je wil het niet weten :schreeuw:

Nee hoor, het was allemaal erg beschaafd eigenlijk. Ik was alleen wat meer beneveld - op 't einde - dan normaal is voor mijn doen, ik merkte het toen mijn vingers niet meer deden qua gitaardingest was ik ze opdroeg :boogjes: Ook die teksten bleven ergens achter een paar kaduuke synapsen hangen :hihi:

Het volume was daarentegen zodanig dat buurman zijn gebit spontaan uit zijn glas op het nachtkastje klepperde. Ik mag aannemen dat die karpers al jaren doof zijn. Van Patsy was dat wel duidelijk.

Wide-O
13-06-05, 15:46
Geplaatst door mark61
Het volume was daarentegen zodanig dat buurman zijn gebit spontaan uit zijn glas op het nachtkastje klepperde. Ik mag aannemen dat die karpers al jaren doof zijn. Van Patsy was dat wel duidelijk.

Hij stond op 3 :ego: Goes to Eleven. En Pats is selectief doof :nerveus:

sjaen
13-06-05, 16:11
Dus iedere "Gek" is geniaal of ben je nu geniaal als je gek bent. :wink: