PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse normen en waarden



Marsipulami
12-06-05, 13:35
Dronken publiek moedigt man aan tot zelfmoordsprong


13:59:19

DEVENTER - Een 34-jarige man uit het Nederlandse Deventer heeft zaterdagochtend vroeg gedreigd zichzelf van het leven te beroven door op de kermis in zijn woonplaats uit het reuzenrad te springen. De politie, die hem wist te redden, werd bij die actie ernstig gehinderd door dronken omstanders die de man aanmoedigden om te springen.

De man, die ernstige psychische problemen heeft, was rond 4 uur zaterdagochtend op de as van het reuzenrad geklommen en dreigde te springen. Het kostte de politie en de brandweer veel tijd hem te bereiken en met hem in gesprek te raken, omdat ze daarbij werden gehinderd door beschonken omstanders.
,,Daarbij werd zelfs gescandeerd en gezongen dat hij moest springen", aldus de politie. ,,De man, die zwaar over zijn toeren was, werd daarop boos en gooide lampen uit de kermisattractie en zijn gsm naar het publiek."

Uiteindelijk lukte het met veel moeite om het publiek op afstand te houden. Met een aan een veiligheidslijn gezekerde brandweerman en een politieagent lukte het uiteindelijk de man in het bakje van een ladderwagen te praten. Hij dreigde daarna alsnog uit dit bakje te springen omdat het publiek tekeer tegen hem bleef gaan. In afwachting van professionele hulp, sloot de politie de man voor zijn eigen veiligheid op.

12/06/2005 - anp

Kal-El B.V
12-06-05, 14:20
De omstanders waren overtuigd van zijn "verlichte" karakter waardoor ze niet anders wisten dan dat hij gewoon naar beneden zou zweven.

~Panthera~
12-06-05, 14:23
Fijn publiek. :moe: Hoop dat het de volgende keer een familielid van 1 van de schreeuwers is.

Marsipulami
12-06-05, 15:17
Geplaatst door ~Panthera~
Fijn publiek. :moe: Hoop dat het de volgende keer een familielid van 1 van de schreeuwers is.

Misschien was dat wel zo. Als Nederlanders hun ouders helpen vermoorden (euthanasie) dan wordt dat toch ook verkocht als een daad van liefde en respect voor de laatste wil van een uitzichtloos lijdend familielid en blablabla...

~Panthera~
12-06-05, 15:20
Geplaatst door Marsipulami
Misschien was dat wel zo. Als Nederlanders hun ouders helpen vermoorden (euthanasie) dan wordt dat toch ook verkocht als een daad van liefde en respect voor de laatste wil van een uitzichtloos lijdend familielid en blablabla...



Jij weet zelfs nog een warme drol aan Nederlanders te verbinden.
Bladieblabla en zo. :melig2:

Tomas
12-06-05, 15:27
Als je een begaan publiek wil bij je zelfmoord dan moet je niet in een voetbalstadion of op een kermis springen. Dat weet iedere sukkel. Als jehet toppunt van medeleven wilt moet je in een kerk springen.

En mijn oprechte excuses dat ik om dit artikel heb moeten lachen. Zo ben ik dan weer wel.

Marsipulami
12-06-05, 15:33
Geplaatst door Marsipulami
,,Daarbij werd zelfs gescandeerd en gezongen dat hij moest springen", aldus de politie. ,,De man, die zwaar over zijn toeren was, werd daarop boos en gooide lampen uit de kermisattractie en zijn gsm naar het publiek."

Tja hoe zou je zelf zijn als je wat mededogende aandacht vraagt en je krijgt zo'n reactie van het publiek. :p

David
12-06-05, 17:06
Ben zo terug. Even m'n ouders vermoorden, en iemand uit een reuzenrad flikkeren. Tot zo! :strik:

~Panthera~
12-06-05, 18:09
Geplaatst door David
Ben zo terug. Even m'n ouders vermoorden, en iemand uit een reuzenrad flikkeren. Tot zo! :strik:


Wel een rechtse bal graag. :D

Bar
12-06-05, 19:56
Geplaatst door jorden
Tjonge jonge, als er een marokkaans opaatje betrapt word op het misbruiken van zijn kinderen dan begin je toch ook geen discussie over marokkaanse normen en waarden? Wie zegt dat het geen marokkanen waren die de man toeriepen? Omdat alleen hollanders dronken zijn? Hebben ze een blaasproef ondergaan of is dit meer een veronderstelling omdat een normaal weldenkend mens dit niet zou doen?
De topic-opener zegt meer over zich zelf dan over nederlanders.

Ik herinner me een film met Clint Eastwood als Dirty Harry. Die deed ook zoiets als dit publiek. Daar werkte het ook fantastisch.

"Zelfmoordenaar gered door briljante strategie van Nederlandse omstanders"

mark61
12-06-05, 19:59
Geplaatst door Marsipulami
Misschien was dat wel zo. Als Nederlanders hun ouders helpen vermoorden (euthanasie) dan wordt dat toch ook verkocht als een daad van liefde en respect voor de laatste wil van een uitzichtloos lijdend familielid en blablabla...

Niet zo brutaal. Je spreekt tegen een moedermoordenaar.

RinC
12-06-05, 20:04
Geplaatst door jorden
Tjonge jonge, als er een marokkaans opaatje betrapt word op het misbruiken van zijn kinderen dan begin je toch ook geen discussie over marokkaanse normen en waarden? Wie zegt dat het geen marokkanen waren die de man toeriepen? Omdat alleen hollanders dronken zijn? Hebben ze een blaasproef ondergaan of is dit meer een veronderstelling omdat een normaal weldenkend mens dit niet zou doen?
De topic-opener zegt meer over zich zelf dan over nederlanders.

Tjonge jonge, heb je hier speciaal voor geregistreerd om dit te vermelden? Wie zegt dat Marsipulami een Marokkaan is? Voortaan eerst de kat uit de bomen alvorens je gaat reageren.

mark61
12-06-05, 20:13
Geplaatst door RinC
Tjonge jonge, heb je hier speciaal voor geregistreerd om dit te vermelden? Wie zegt dat Marsipulami een Marokkaan is? Voortaan eerst de kat uit de bomen alvorens je gaat reageren.

De conclusie zat er anders niet ver naast: :hihi:

De topic-opener zegt meer over zich zelf dan over nederlanders.

Kal-El B.V
13-06-05, 02:53
Geplaatst door jorden
Tjonge jonge, als er een marokkaans opaatje betrapt word op het misbruiken van zijn kinderen dan begin je toch ook geen discussie over marokkaanse normen en waarden? Wie zegt dat het geen marokkanen waren die de man toeriepen? Omdat alleen hollanders dronken zijn? Hebben ze een blaasproef ondergaan of is dit meer een veronderstelling omdat een normaal weldenkend mens dit niet zou doen?
De topic-opener zegt meer over zich zelf dan over nederlanders.


Wat een zielige opmerking zeg, Och hij voelt zich aangesproken.

Mischien moet je weer je haren laten teruggroeien, de hele tijd met zo'n kale kop lopen kan niet gezond zijn. In de zomer niet vanwege de zonnesteken en in de winter niet vanwege de wind die voortdurend over je kale kop heenscheert, net als met ijs te snel eten is het niet een gewelde sensatie.

stop die duim terug in je mond en je zult niet zo snel meer huilen !!!

AARDIG
13-06-05, 03:06
Geplaatst door jorden
Tjonge jonge, als er een marokkaans opaatje betrapt word op het misbruiken van zijn kinderen dan begin je toch ook geen discussie over marokkaanse normen en waarden? Wie zegt dat het geen marokkanen waren die de man toeriepen? Omdat alleen hollanders dronken zijn? Hebben ze een blaasproef ondergaan of is dit meer een veronderstelling omdat een normaal weldenkend mens dit niet zou doen?
De topic-opener zegt meer over zich zelf dan over nederlanders.

Wie had ook al weer en laag incasseringsvermogen :argwaan:

duende
13-06-05, 07:32
Geplaatst door Marsipulami
Misschien was dat wel zo. Als Nederlanders hun ouders helpen vermoorden (euthanasie) dan wordt dat toch ook verkocht als een daad van liefde en respect voor de laatste wil van een uitzichtloos lijdend familielid en blablabla...
He je moet niet grof worden anders ga ik echt persoonlijk worden.
Ik laat me door een kwezel als jij niet uitmaken voor moordenaar.
Bij deze deel ik je mee dat ik hoop dat jij ooit een geliefd familie lid langzaam aan de pijn ziet creperen. Of nog beter ik hoop dat je zelf in een uitzichtloze situatie komt en dat je smeekt of ze je willen verlossen.
En dan hoop ik dat je in een fijn roomsch ziekenhuis komt te liggen en dat er dan gezegd word dat ze dat niet kunnen doen omdat het MOORD is.
So long eikel.

Marsipulami
13-06-05, 10:58
Geplaatst door duende
He je moet niet grof worden anders ga ik echt persoonlijk worden.
Ik laat me door een kwezel als jij niet uitmaken voor moordenaar.
Bij deze deel ik je mee dat ik hoop dat jij ooit een geliefd familie lid langzaam aan de pijn ziet creperen. Of nog beter ik hoop dat je zelf in een uitzichtloze situatie komt en dat je smeekt of ze je willen verlossen.


Er bestaat pijnstillende medicatie voor mensen die lijden, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.



En dan hoop ik dat je in een fijn roomsch ziekenhuis komt te liggen en dat er dan gezegd word dat ze dat niet kunnen doen omdat het MOORD is.

Dat hoop ik ook.

Wide-O
13-06-05, 11:06
Geplaatst door Marsipulami
Er bestaat pijnstillende medicatie voor mensen die lijden, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.


En dat mag dan weer wel ? :argwaan: Tamelijk inconsequent van je hoor :tik:

Als God wil dat wij lijden, dan hebben wij maar te lijden, niet dat halfzachte gedoe met pilletjes allerhande, waardoor wij tegen Zijn wil ingaan. :jumping:

duende
13-06-05, 11:14
Geplaatst door Marsipulami
Er bestaat pijnstillende medicatie voor mensen die lijden, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.




Dat hoop ik ook.
Ja dat weet ik, idioot.
Morfine. Zo kan je iemand die een terminale kanker heeft nog een half jaartje langer in leven houden. Kan de persoon zien hoe hij zijn waardigheid verliest, zonder pijn gelukkig.

3 familie leden van mij zijn ge-euthenaseerd..alle drie met mijn toestemming. Ik ben dus volgens jouw walgelijke hypocriete roomse normen en waarden een moordenaar.
Fijn dat de roomse medemens zo vol genade is.
Bedankt. :stomp:

Met zich zelf ingenomen roomse boeven.
Weten wat goed voor je is.
Eeuwen lang martelend en moordend.
Om het ware geloof onder de medemens te verspreiden.
En een daad van genade noemen ze moord.
Hoe hypocriet kan je zijn Mars.

mark61
13-06-05, 11:16
Geplaatst door Marsipulami
Er bestaat pijnstillende medicatie voor mensen die lijden, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.

Die werkt vaak niet, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn. Dit gevoegd bij de wetenschap dat er sowieso geen uitzicht op verbetering is maakt de hele exercitie bespottelijk.


Dat hoop ik ook.

Dat zeg je nu. Spreek je later nog wel.

mark61
13-06-05, 11:17
Geplaatst door Wide-O
En dat mag dan weer wel ? :argwaan: Tamelijk inconsequent van je hoor :tik:

Als God wil dat wij lijden, dan hebben wij maar te lijden, niet dat halfzachte gedoe met pilletjes allerhande, waardoor wij tegen Zijn wil ingaan. :jumping:

Gelijk die ziekenhuizen afschaffen!

~Panthera~
13-06-05, 11:18
Er heeft toch niemand echt het idee, die hij dit serieus bedoelt he ?
Althans, ik niet. :moe:

Wide-O
13-06-05, 11:19
Geplaatst door ~Panthera~
Er heeft toch niemand echt het idee, die hij dit serieus bedoelt he ?
Althans, ik niet. :moe:

Nee, het is trollen. Maar wel over het randje trollen.

Wide-O
13-06-05, 11:21
Geplaatst door mark61
Gelijk die ziekenhuizen afschaffen!

God heeft de ziekenhuisbacterie geschapen zodat wij dat inderdaad zouden overwegen :student:

mark61
13-06-05, 11:21
Denk je? Volgens mij meent hij het echt. Zo niet, dan is het nog erger.

~Panthera~
13-06-05, 11:21
Geplaatst door Wide-O
Nee, het is trollen. Maar wel over het randje trollen.


Vind ie leuk. :moe:

~Panthera~
13-06-05, 11:22
Geplaatst door mark61
Denk je? Volgens mij meent hij het echt. Zo niet, dan is het nog erger.


Dat is het dus ook.
Gewoon meer van hetzelfde.
Let maar op: straks draait ie het weer helemaal om, of terug.

Wide-O
13-06-05, 11:25
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is het dus ook.
Gewoon meer van hetzelfde.

Digitale variant van belletje-trek :hihi:

~Panthera~
13-06-05, 11:26
Geplaatst door Wide-O
Digitale variant van belletje-trek :hihi:

But in some cases very annoying. :moe:

duende
13-06-05, 11:31
Geplaatst door ~Panthera~
But in some cases very annoying. :moe:
And most of the times rather insulting.

~Panthera~
13-06-05, 11:33
Geplaatst door duende
And most of the times rather insulting.

That, and plain stupid.

David
13-06-05, 11:36
Zo. He he. Ze zijn dood. En maar tegenspartelen, dat mens. Gek word je er van. Dat reuzenrad moet nog even wachten, ik kon zo gauw niks vinden.

Wide-O
13-06-05, 11:38
Geplaatst door David
Zo. He he. Ze zijn dood. En maar tegenspartelen, dat mens. Gek word je er van. Dat reuzenrad moet nog even wachten, ik kon zo gauw niks vinden.

Ja, 't is een heel gekloot :hihi:

Euromast ?

Tomas
13-06-05, 11:38
Geplaatst door Wide-O
En dat mag dan weer wel ? :argwaan: Tamelijk inconsequent van je hoor :tik:

Als God wil dat wij lijden, dan hebben wij maar te lijden, niet dat halfzachte gedoe met pilletjes allerhande, waardoor wij tegen Zijn wil ingaan. :jumping:

Die pilletjes in combinatie met uitdroging mogen wel. Ik begrijp er ook niks van hoor. Maar mijn moeder b.v. is uitermate vroom en godvruchtig en heeft vroeger voor haar trouwen (uiteraard) in een verzorgingstehuis gewerkt. Zonder enige gene vertelt ze dan over uitdroging en overdosissen bij terminale patienten. En in diezelfde allinea kan ze tekeer gaan over wat men tegenwoordig euthanasie noemt alsof het nazi praktijken zijn. "Gij zult niet voor god spelen!", dat soor dingen. En uitdrogen? Ja, dat is wat anders. Heel vreemd.

Marsipulami
13-06-05, 11:39
Geplaatst door duende
Ja dat weet ik, idioot.
Morfine. Zo kan je iemand die een terminale kanker heeft nog een half jaartje langer in leven houden. Kan de persoon zien hoe hij zijn waardigheid verliest, zonder pijn gelukkig.

3 familie leden van mij zijn ge-euthenaseerd..alle drie met mijn toestemming. Ik ben dus volgens jouw walgelijke hypocriete roomse normen en waarden een moordenaar.
Fijn dat de roomse medemens zo vol genade is.
Bedankt. :stomp:

Met zich zelf ingenomen roomse boeven.
Weten wat goed voor je is.
Eeuwen lang martelend en moordend.
Om het ware geloof onder de medemens te verspreiden.
En een daad van genade noemen ze moord.
Hoe hypocriet kan je zijn Mars.

De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde. Men komt op voor de zwakkeren in de samenleving en dit met een bijzondere aandacht voor die levensfasen waarin een mens niet meer in staat is -of nog niet- om voor zichzelf op te komen. In die kwetsbare levensfasen heeft een mensenleven wettelijke bescherming nodig.

Verder verkondigt de roomse leer dat het geweten van het individu -na zorgvuldige afweging van voorgeschreven normen- het allerlaatste woord heeft. En last but not least is het uiteindelijk enkel God die over het doen en laten van een mens en zijn morele beslissingen kan oordelen.

Juliette
13-06-05, 11:43
Geplaatst door Marsipulami
De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde. Men komt op voor de zwakkeren in de samenleving en dit met een bijzondere aandacht voor die levensfasen waar een mens niet meer in staat is -of nog niet- om voor zichzelf op te komen. In die kwetsbare levensfasen heeft een mens wettelijke bescherming nodig.



Als je dat allerlaatste einde wat mee kan bepalen lijkt me dat ok. En daarna zal god wel oordelen. Zoiets?

~Panthera~
13-06-05, 11:45
Geplaatst door Marsipulami
De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde. Men komt op voor de zwakkeren in de samenleving en dit met een bijzondere aandacht voor die levensfasen waarin een mens niet meer in staat is -of nog niet- om voor zichzelf op te komen. In die kwetsbare levensfasen heeft een mens wettelijke bescherming nodig.

Verder verkondigt de roomse leer dat het geweten van het individu -na zorgvuldige afweging van voorgeschreven normen- het allerlaatste woord heeft. En last but not least is het uiteindelijk enkel God die over het doen en laten van een mens en zijn morele beslissingen kan oordelen.


Uit welk boekje heb je dit nu weer ?

David
13-06-05, 11:47
Geplaatst door Marsipulami
En last but not least is het uiteindelijk enkel God die over het doen en laten van een mens en zijn morele beslissingen kan oordelen.


Waarom oordeel jij er dan steeds over?

Wide-O
13-06-05, 11:48
Geplaatst door ~Panthera~
Uit welk boekje heb je dit nu weer ?

"Tsjeefs voor gevorderden", uitgeverij Pilaarbijter, ISBN 979-8799234412

Dutchguy
13-06-05, 11:49
Geplaatst door Marsipulami
De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde.

Zo vreemd dat wat voor de een een zegen is voor de ander een horror-scenario is.

Marsipulami
13-06-05, 11:50
Geplaatst door Juliette
Als je dat allerlaatste einde wat mee kan bepalen lijkt me dat ok. En daarna zal god wel oordelen. Zoiets?

Dat allerlaatste einde is nogal diffuus om objectief vast te stellen. Over het algemeen wordt binnen de katholieke leer het afzien van verdere medische behandeling (passieve euthanasie) niet als problematich beschouwd en evenmin een doorgedreven pijnbestrijding.

~Panthera~
13-06-05, 11:51
Geplaatst door Wide-O
"Tsjeefs voor gevorderden", uitgeverij Pilaarbijter, ISBN 979-8799234412


OW...ik dacht: Hoe trem ik mensen die kanker hebben, nog even iets verder de grond in - Uitgeverij ik ben eigenlijk een mongool. :moe:

Marsipulami
13-06-05, 11:57
Geplaatst door David
Waarom oordeel jij er dan steeds over?

Ik oordeel niet. Ik treed slechts in dialoog en communiceer mijn eigen overtuiging inzake morele kwesties met mensen die er anders over denken. Een mening hebben is nog geen oordeel. Het oordeel over een mens en zijn daden komt enkel God toe.

duende
13-06-05, 12:09
Geplaatst door Marsipulami
De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde. Men komt op voor de zwakkeren in de samenleving en dit met een bijzondere aandacht voor die levensfasen waarin een mens niet meer in staat is -of nog niet- om voor zichzelf op te komen. In die kwetsbare levensfasen heeft een mensenleven wettelijke bescherming nodig.

Verder verkondigt de roomse leer dat het geweten van het individu -na zorgvuldige afweging van voorgeschreven normen- het allerlaatste woord heeft. En last but not least is het uiteindelijk enkel God die over het doen en laten van een mens en zijn morele beslissingen kan oordelen.
Als ik naar de roomsche geschiedenis kijk zie ik alleen maar de Bescherming van de rijken.
Het dom houden van het z.g. gewonen volk.
Het vervolgen en veroordelen van homosexuelen.
enz...
En af en toe een aalmoes geven aan de armen (die eerst bestolen zijn door diezelfde rk kerk.) uit de rijk gevulde roomse ruif.
Pleur toch op met je hypocriete gezever.
Je bent zo blind en gevoelloos dat je niet eens ziet hoe grof en beledigend je bent.
En dat allemaal onder het mom van chrisrlijke naastenliefde.
Geborneerde kwal.

David
13-06-05, 12:13
Geplaatst door duende
Geborneerde kwal.


Amen. :lole:

mark61
13-06-05, 12:36
Geplaatst door duende
Geborneerde kwal.

Amen :boer:

Juliette
13-06-05, 12:43
Elles vieillissent à petits pas
De petits chiens en petits chats
Les bigotes
Elles vieillissent d'autant plus vite
Qu'elles confondent l'amour et l'eau bénite
Comme toutes les bigotes

Si j'étais diable en les voyant parfois
Je crois que je me ferais châtrer
Si j'étais Dieu en les voyant prier
Je crois que je perdrais la foi
Par les bigotes

Elles processionnent à petits pas
De bénitier en bénitier
Les bigotes
Et patati et patata
Mes oreilles commencent à siffler
Les bigotes

Vêtues de noir comme Monsieur le Curé
Qui est trop bon avec les créatures
Elles s'embigotent les yeux baissés
Comme si Dieu dormait sous leurs chaussures
De bigotes

Le samedi soir après le turbin
On voit l'ouvrier parisien
Mais pas de bigotes
Car c'est au fond de leur maison
Qu'elles se préservent des garçons
Les bigotes

Qui préfèrent se ratatiner
De vêpres en vêpres de messe en messe
Toutes fières d'avoir pu conserver
Le diamant qui dort entre leurs f...s
De bigotes

Puis elles meurent à petits pas
A petit feu en petit tas
Les bigotes
Qui cimetièrent à petits pas
Au petit jour d'un petit froid
De bigotes

Et dans le ciel qui n'existe pas
Les anges font vite un paradis pour elles
Une auréole et deux bouts d'ailes
Et elles s'envolent... à petits pas
De bigotes

http://www.cosgan.de/images/midi/musik/d015.gif

David
13-06-05, 12:44
Geplaatst door Juliette
Elles vieillissent à petits pas....
De bigotes

http://www.cosgan.de/images/midi/musik/d015.gif


Damn, ik kan op maandag geen frans.

Wide-O
13-06-05, 12:52
Geplaatst door David
Damn, ik kan op maandag geen frans.

Is van die man van "Jacky" :fpuh:

Marsipulami
13-06-05, 12:53
Geplaatst door duende
Als ik naar de roomsche geschiedenis kijk zie ik alleen maar de Bescherming van de rijken.
Het dom houden van het z.g. gewonen volk.
Het vervolgen en veroordelen van homosexuelen.
enz...
En af en toe een aalmoes geven aan de armen (die eerst bestolen zijn door diezelfde rk kerk.) uit de rijk gevulde roomse ruif.
Pleur toch op met je hypocriete gezever.
Je bent zo blind en gevoelloos dat je niet eens ziet hoe grof en beledigend je bent.
En dat allemaal onder het mom van chrisrlijke naastenliefde.
Geborneerde kwal.

Nou, nou, alweer zo'n scheldtirade. Straks ga ik nog denken dan je mij niet aardig vindt. :fpiraat:

David
13-06-05, 12:53
Geplaatst door Wide-O
Is van die man van "Jacky" :fpuh:


Oh, die! :D

N0bel
13-06-05, 13:12
Geplaatst door Marsipulami
De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde. Men komt op voor de zwakkeren in de samenleving en dit met een bijzondere aandacht voor die levensfasen waarin een mens niet meer in staat is -of nog niet- om voor zichzelf op te komen. In die kwetsbare levensfasen heeft een mensenleven wettelijke bescherming nodig.

Verder verkondigt de roomse leer dat het geweten van het individu -na zorgvuldige afweging van voorgeschreven normen- het allerlaatste woord heeft. En last but not least is het uiteindelijk enkel God die over het doen en laten van een mens en zijn morele beslissingen kan oordelen.


Dude. Dit is de lezing van het christendom uit een poeziealbum vol bidprentjes.

Wellicht dat in toaal anderhalve man en een paardenkop uit vele eeuwen christelijke geschiedenis jouw roze bril heeft opgehad, maar da's toch echt te weinig om deze visie met droge ogen te kunnen uitdragen.

Juliette
13-06-05, 13:17
Geplaatst door David
Damn, ik kan op maandag geen frans.

Liedje over begijntjes dat zomaar in me op kwam.

duende
13-06-05, 13:19
Geplaatst door Marsipulami
Nou, nou, alweer zo'n scheldtirade. Straks ga ik nog denken dan je mij niet aardig vindt. :fpiraat:
Ik neem aan de je s'avonds voor het slaapies doen een gebedje doet?
Bid vanavond maar dat je me nooit tegenkomt. Zo graag mag ik je ondertussen. :fuckit:
Misschien word je nog eens heilig verklaard..De heilige assholus. De man die uit zijn reet kletst. De spreekbuis van het vaticaan.

Marsipulami
13-06-05, 15:02
Geplaatst door N0bel
Dude. Dit is de lezing van het christendom uit een poeziealbum vol bidprentjes.

Wellicht dat in toaal anderhalve man en een paardenkop uit vele eeuwen christelijke geschiedenis jouw roze bril heeft opgehad, maar da's toch echt te weinig om deze visie met droge ogen te kunnen uitdragen.

Wat ik zeg is gewoon de visie van de (zwijgende) meerderheid van de mensen die het katholicisme een warm hart toedragen. Ook al is het in weldenkend Nederland een taboe en absoluut 'not done' om in positieve zin over godsdienst te spreken.

Het respect voor het leven is diepgeworteld in -en nauw verwant met- het geloof in God. Het vloeit voort uit het bewustzijn dat leven -hoe kwetsbaar en schamel ook- een geschenk is van God dat we met de grootst mogelijke eerbied en zorg moeten omringen.

duende
13-06-05, 15:08
Geplaatst door Marsipulami
Wat ik zeg is gewoon de visie van de (zwijgende) meerderheid van de mensen die het katholicisme een warm hart toedragen. Ook al is het in weldenkend Nederland een taboe en absoluut 'not done' om in positieve zin over godsdienst te spreken.

Het respect voor het leven is diepgeworteld in -en nauw verwant met- het geloof in God. Het vloeit voort uit het bewustzijn dat leven -hoe kwetsbaar en schamel ook- een geschenk is van God dat we met de grootst mogelijke eerbied en zorg moeten omringen.
Zoals de brave broeders dominicaner dat ook vonden toen ze de inquisitie begonnen. En als je het niet geloofd ben je een verdoemde ketter. :melig2:

Marsipulami
13-06-05, 17:13
Geplaatst door duende
Zoals de brave broeders dominicaner dat ook vonden toen ze de inquisitie begonnen. En als je het niet geloofd ben je een verdoemde ketter. :melig2:

Je moet de inquisitie in zijn historische context plaatsen, dan valt het allemaal wel mee. Het is in ieder geval een historisch feit dat er tijdens een paar honderd jaar inquisitie minder slachtoffers gevallen zijn dan alleen al dit jaar in de door Nederland gesteunde oorlog in Irak.

De mistoestanden rond de inquisitie was vooral een dankbaar propagandamiddel dat de protestanten graag uitspeelden tegen de katholieken. Daar ligt wellicht de verklaring waarom het werkelijke gebeuren in de loop van de geschiedenis zwaar vertekend en overdreven werd. Recent historisch onderzoek relativeert echter één en ander.


Historici erg mild voor Spaanse Inquisitie (18:48)

(Belga) De Inquisitie, de pauselijke gerechtelijke instelling die tijdens de Middeleeuwen werd opgericht om ketterij, alchemie, hekserij en tovenarij te bestrijden, is vermoedelijk verantwoordelijk voor de dood van 2.400 mensen in Spanje en iets meer dan 1.700 in Portugal, zo maakten historici die de Vaticaanse archieven hebben uitgeplozen dinsdag bekend. Dat maakt de Spaanse Inquisitie veel minder bloeddorstig dan haar door de eeuwen heen opgebouwde negatieve faam zou doen vermoeden.

Naar aanleiding van de bekendmaking van de resultaten van het team dat door het Vaticaan in 1998 werd samengeroepen om de kwestie te onderzoeken, zei historicus Agostino Borromeo dat er over de eeuwen heen in Spanje in totaal zo'n 125.000 door de kerk gesteunde rechtzittingen plaats hebben gevonden. 1,9 procent van deze zittingen leidde tot de doodstraf. In het naburig gelegen land Portugal zou zo'n 5,7 procent van de 30.000 gehouden rechtzittingen tot de doodstraf hebben geleid, aldus Borromeo. De cijfers lijken de idee te versterken dat het aantal slachtoffers van de Inquisitie door de eeuwen heen fel is overdreven. Toch blijft het een "pijnlijk hoofdstuk" in de geschiedenis van de katholieke kerk waarvoor paus Johannes Paulus II in 2000 een historisch mea culpa sloeg, zegt kardinaal Roger Etchegaray. (dwm)



Opnieuw excuses

25 juni 2004

Paus Johannes Paulus II heeft vorige week bij de publicatie van het onderzoek opnieuw zijn excuses herhaald voor de fouten en "onethische methoden" die soms door de Inquisitie werden gebruikt. In 1998 gelastte de paus onderzoek naar de eventuele wandaden van de Inquisitie waarvoor hij in 2000 spijt betuigde. In een boodschap schreef de paus dat het "passend is dat de Kerk zich meer bewust wordt van de zonden van haar zonen en dochters en de omstandigheden waarin zij, door de eeuwen, zijn afgeweken van de Geest van Christus en zijn Evangelie. Aldus hebben zij de wereld een manier van denken en doen laten zien die werkelijk een anti-getuigenis en schandaal vormden in plaats van het getuigen van een door geloof geïnspireerd leven."

In zijn boodschap benadrukt de Heilige Vader dat het onderzoek is geschreven in de geest van de vraag om vergeving en dus niet als vergoelijking.

Zwarte Kat
13-06-05, 17:21
Geplaatst door Marsipulami
Er bestaat pijnstillende medicatie voor mensen die lijden, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.



Bij sommige mensen werken die pijnstillers niet, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.

Tomas
13-06-05, 17:34
Geplaatst door Marsipulami
Je moet de inquisitie in zijn historische context plaatsen, dan valt het allemaal wel mee. Het is in ieder geval een historisch feit dat er tijdens een paar honderd jaar inquisitie minder slachtoffers gevallen zijn dan alleen al dit jaar in de door Nederland gesteunde oorlog in Irak.

De mistoestanden rond de inquisitie was vooral een dankbaar propagandamiddel dat de protestanten graag uitspeelden tegen de katholieken. Daar ligt wellicht de verklaring waarom het werkelijke gebeuren in de loop van de geschiedenis zwaar vertekend en overdreven werd. Recent historisch onderzoek relativeert echter één en ander.

Om nog 's in herinnering te halen wat ook weer het doel en de methodes vande inquisitie waren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Eigenlijk valt het aantal dodelijke slachtoffers als je dit leest helemaal niet mee. En naast de doodstraf hadden ze nog een heleboel andere leuke mogelijkheden.

Dat allemaal naast het feit dat dit onderzoek eigenlijk alleen maar terug te vinden is op katholieke sites.

duende
13-06-05, 17:41
Geplaatst door Tomas
Om nog 's in herinnering te halen wat ook weer het doel en de methodes vande inquisitie waren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Eigenlijk valt het aantal dodelijke slachtoffers als je dit leest helemaal niet mee. En naast de doodstraf hadden ze nog een heleboel andere leuke mogelijkheden.

Dat allemaal naast het feit dat dit onderzoek eigenlijk alleen maar terug te vinden is op katholieke sites.
Zoals een brave broeder domininicaner ooit zei in een intervieuw:"Inquisitie afgeleid van inqisitore, ofwel onderzoeken. het viel allemaal wel mee". De broeders waren ook verantwoorelijk voor het geschrift de "heksenhamer". Waarmee duizenden vrouwen, waaronder vroedvrouwen, wegens vermeende hekserij gemarteld en gedood werden.
Maar mocht je het nog niet in de gaten hebben. Mars in een gevoelloos crapuul. Zijn ongevoeligheid versluierd door een roomsch sausje van z.g. christelijke naastenliefde.
Van een organisatie geleid door sociopaten kan men niet anders verwachten dan dat zijn/haar trouwe volgelingen dezelfde geestelijke instelling hebben.

Tomas
13-06-05, 17:43
Geplaatst door duende
Zoals een brave broeder domininicaner ooit zei in een intervieuw:"Inquisitie afgeleid van inqisitore, ofwel onderzoeken. het viel allemaal wel mee". De broeders waren ook verantwoorelijk voor het geschrift de "heksenhamer". Waarmee duizenden vrouwen, waaronder vroedvrouwen, wegens vermeende hekserij gemarteld en gedood werden.
Maar mocht je het nog niet in de gaten hebben. Mars in een gevoelloos crapuul. Zijn ongevoeligheid versluierd door een roomsch sausje van z.g. christelijke naastenliefde.
Van een organisatie geleid door sociopaten kan men niet anders verwachten dan dat zijn/haar trouwe volgelingen dezelfde geestelijke instelling hebben.

Dat weet ik allemaal niet, wel dat ie er een genoegen in schept om olladers over de rooie te krijgen. Mij te makkelijk.

Marsipulami
13-06-05, 17:45
Geplaatst door Zwarte Kat
Bij sommige mensen werken die pijnstillers niet, mocht je daarvan nog niet op de hoogte zijn.

Dat kan, maar verscheurende etische knopen zullen altijd moeten ontward worden en moeilijke beslissingen zullen er altijd moeten genomen worden. Dat neemt niet weg dat men euthanasie in de strafwet had moeten laten zitten.

Een voorbeeld ter vergelijking en ter verduidelijking. Je vervoert een gewonde passagier in je wagen die ernstig bloedverlies lijdt na een ongeval op het werk, mogelijks is die passagier stervende. Hij moet heel dringend naar het ziekenhuis.

De snelheidsbeperking op de openbare weg geeft aan dat je onderweg naar het ziekenhuis maar 40 km per uur mag rijden. Elk normaal denkend mens lapt in zo'n geval die wettelijke snelheidsbeperking aan zijn laars. Echter niemand zal vragen om de snelheidsbeperking in de bebouwde kom voor altijd en voor iedereen tot 120 km/uur op te trekken omdat in hoogst uitzonderlijke omstandigheden de 40 km/u regel te traag is.

Zo ook met de wet op euthanasie. Enkele jaren geleden vielen bij een hittegolf in Frankrijk duizenden doden. Voor honderden bejaarden moest een speciale politiecel belast met het opsporen van familieleden van overledenen worden opgericht. Familieleden stuurden liever hun kat uit angst te moeten opdraaien voor de begrafeniskosten. Het is niet waar dat elke bejaarde kan rekenen op een liefhebbende familie die het voor hen opneemt. In veel gevallen zijn familieleden bejaarden soms liever kwijt dan rijk. Dat is de realiteit. De wet moet kwetsbare afhankelijke bejaarden beschermen tot het uiterste.

duende
13-06-05, 17:51
Geplaatst door Marsipulami
Een voorbeeld ter vergelijking en ter verduidelijking. Je vervoert een gewonde passagier in je wagen die ernstig bloedverlies lijdt na een ongeval op het werk, mogelijks is die passagier stervende. Hij moet heel dringend naar het ziekenhuis.

De snelheidsbeperking op de openbare weg geeft aan dat je onderweg naar het ziekenhuis maar 40 km per uur mag rijden. Elk normaal denkend mens lapt in zo'n geval die wettelijke snelheidsbeperking aan zijn laars. Echter niemand zal vragen om de snelheidsbeperking in de bebouwde kom voor altijd en voor iedereen tot 120 km/uur op te trekken omdat in hoogst uitzonderlijke omstandigheden de 40 km/u regel te traag is.


Uit dit soort argumenten maak ik op dat je totaal niets weet van de euthenasie wetgeving in nederland.
Dergelijke achterlijke vergelijkingen slaan nergens op.
Euthenasie in nederland wordt toegepast op personen die ondragelijk lijden en die alleen nog maar in leven gehouden worden middels ademhalings en andere apparaten.
Informeer je zelf eerst voordat je me nog verder ergerd met je domme opmerkingen.

Wide-O
13-06-05, 17:54
Geplaatst door Marsipulami
Dat kan, maar verscheurende etische knopen zullen altijd moeten ontward worden en moeilijke beslissingen zullen er altijd moeten genomen worden. Dat neemt niet weg dat men euthanasie in de strafwet had moeten laten zitten.

Een voorbeeld ter vergelijking en ter verduidelijking. Je vervoert een gewonde passagier in je wagen die ernstig bloedverlies lijdt na een ongeval op het werk, mogelijks is die passagier stervende. Hij moet heel dringend naar het ziekenhuis.

De snelheidsbeperking op de openbare weg geeft aan dat je onderweg naar het ziekenhuis maar 40 km per uur mag rijden. Elk normaal denkend mens lapt in zo'n geval die wettelijke snelheidsbeperking aan zijn laars. Echter niemand zal vragen om de snelheidsbeperking in de bebouwde kom voor altijd en voor iedereen tot 120 km/uur op te trekken omdat in hoogst uitzonderlijke omstandigheden de 40 km/u regel te traag is.

Zo ook met de wet op euthanasie. Enkele jaren geleden vielen bij een hittegolf in Frankrijk duizenden doden. Voor honderden bejaarden moest een speciale politiecel belast met het opsporen van familieleden van overledenen worden opgericht. Familieleden stuurden liever hun kat uit angst te moeten opdraaien voor de begrafeniskosten. Het is niet waar dat elke bejaarde kan rekenen op een liefhebbende familie die het voor hen opneemt. In veel gevallen zijn familieleden bejaarden soms liever kwijt dan rijk. Dat is de realiteit. De wet moet kwetsbare afhankelijke bejaarden beschermen tot het uiterste.

Dus 't mag eigenlijk, maar 't mag niet geweten zijn.

Tsjeef, ik zei het al. Jaja, en God geeft de finale gele kaart blah blah.

Marsipulami
13-06-05, 18:00
Geplaatst door Tomas
Om nog 's in herinnering te halen wat ook weer het doel en de methodes vande inquisitie waren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Hier worden geen cijfers genoemd. Verder is er niemand die ontkent wat in dat artikel gezegd wordt. Het komt er alleen op aan van dingen te beoordelen in de historische context van die tijd. En gebeurtenissen uit een ver verleden niet te beoordelen op basis van hedendaagse maatstaven.


Eigenlijk valt het aantal dodelijke slachtoffers als je dit leest helemaal niet mee. En naast de doodstraf hadden ze nog een heleboel andere leuke mogelijkheden.

Het gaat over een periode van honderden jaren te beginnen in de twaalfde eeuw.


Dat allemaal naast het feit dat dit onderzoek eigenlijk alleen maar terug te vinden is op katholieke sites.

Het strekt de katholieken tot eer dat ze aandacht besteden aan de zwarte bladzijden van hun eigen geschiedenis en hun fouten erkennen. Daar kunnen de protestanten (e.a.) nog wel wat van leren.

Tomas
13-06-05, 18:04
Geplaatst door Marsipulami

Het strekt de katholieken tot eer dat ze aandacht besteden aan de zwarte bladzijden van hun eigen geschiedenis en hun fouten erkennen. Daar kunnen de protestanten (e.a.) nog wel wat van leren.

Het zou net zoiets zijn als de duitsers eerst de 2e wereldoorlog tot nul hadden gebagetalliseerd voor ze excuses hadden aangeboden. Maargoed, zelfs duitsers doen zoiets niet. Alhoewel, ik van deze nieuwe paus niet zo zeker ben.

Marsipulami
13-06-05, 18:10
Geplaatst door Tomas
Het zou net zoiets zijn als de duitsers eerst de 2e wereldoorlog tot nul hadden gebagetalliseerd voor ze excuses hadden aangeboden. Maargoed, zelfs duitsers doen zoiets niet. Alhoewel, ik van deze nieuwe paus niet zo zeker ben.

Het voeren van historisch onderzoek is altijd goed om historische mythes te bestrijden. Maar goed, de waarheid interesseert niet iedereen. Dat kan ik ook wel begrijpen.

Tomas
13-06-05, 18:14
Geplaatst door Marsipulami
Het voeren van historisch onderzoek is altijd goed om historische mythes te bestrijden. Maar goed, de waarheid interesseert niet iedereen. Dat kan ik ook wel begrijpen.

Het is inderdaad niet geheel denkbeeldig dat dit onderzoek dusdanig is opgezet om een "mythe" te bestijden. De eerste stap daarin is de inquisitie als zodanig te benoemen.

Daarna is excuses maken een stuk gemakkelijker. En kan je zelfs proberen om "de echte" excuses terug te eisen van de mythe-makers.

Marsipulami
13-06-05, 18:15
Geplaatst door duende
Uit dit soort argumenten maak ik op dat je totaal niets weet van de euthenasie wetgeving in nederland.
Dergelijke achterlijke vergelijkingen slaan nergens op.
Euthenasie in nederland wordt toegepast op personen die ondragelijk lijden.

De zorgvuldigheidsvereisten zijn subjectief en in de praktijk oncontroleerbaar. Bovendien verklaarden een aantal Nederlandse artsen i.v.m. de opvolging en melding van euthanasie dat ze "wel wat nuttigers te doen hadden dan het invullen van formuliertjes".

Marsipulami
13-06-05, 18:22
Geplaatst door Tomas
Het is inderdaad niet geheel denkbeeldig dat dit onderzoek dusdanig is opgezet om een "mythe" te bestijden. De eerste stap daarin is de inquisitie als zodanig te benoemen.

Daarna is excuses maken een stuk gemakkelijker. En kan je zelfs proberen om "de echte" excuses terug te eisen van de mythe-makers.

Ik begrijp je niet.