PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Geluk van NL: Mamma waarom ben ik besneden?



MO_NL
13-06-05, 12:39
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

zondag 3 oktober 2004 23:10 Net 3
vrijdag 8 oktober 2004 00:00 Net 2 (Herhaling)

Michael Schaap is boos over zijn besnijdenis. Hij werd na een felle discussie binnen zijn familie na acht maanden besneden. Zijn moeder heeft toen een brief aan hem geschreven die de eerste aanzet vormde voor deze uitzending.

U kunt ook uw mening geven, reageer op de stelling in het Forum....
Zelfs de mildste vorm van vrouwenbesnijdenis wordt als een vorm van genitale verminking gezien; een barbaars ritueel. Maar jongensbesnijdenis, voor zover bekend de oudste chirurgische ingreep ter wereld, daar praten we niet over. Althans, dat zou je denken. Want die gedachte blijkt volkomen onterecht. Jongensbesnijdenis, in de USA een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar, is daar wel degelijk onderwerp van fel en emotioneel debat.

In de verenigde Staten lopen tal van rechtszaken; tegen artsen, ziekenhuizen en ouders. Maar hier in Europa blijft het opvallend stil. Misschien wel omdat het gezien wordt als een gebruik van joden en moslims; en ach, we waarderen nu eenmaal de godsdienstvrijheid. Maar ook dit blijkt een onterechte gedachte. In de UK schreeuwt een club als NORM - National Organisation for Restoring Men - luid "we want it back!" En ook hier in Nederland is een discussie gaande tussen artsen en ethici.
Schaap neemt een duidelijk standpunt in:
Het valt niet te ontkennen dat jongensbesnijdenis een aantasting is van de lichamelijke integriteit. Een voor jongetjes ongevraagde niet-medisch-noodzakelijke ingreep met verstrekkende gevolgen.

Met Michael's moeder en verder o.a. Nico Vissel (chirurg en voormalig joodse religieus besnijder), Abdulwahid van Bommel (imam), Ayaan Hirsi Ali (kamerlid VVD), Leo Mock (historicus en Talmoed deskundige), Marilyn Milos (de godmother van de anti-circumcisie beweging in de USA), Joep Hubben (hoogleraar gezondheidsrecht), Dr. Peter Ball (die in drie jaar stretchen bij zichzelf een nieuwe voorhuid aangroeide).

Mark
13-06-05, 12:44
Geplaatst door MO_NL
(die in drie jaar stretchen bij zichzelf een nieuwe voorhuid aangroeide). [/B]

cool, ik ga kijken of ik een derde arm erbij kan stretchen! :D

N0bel
13-06-05, 13:51
Geplaatst door MO_NL
Dr. Peter Ball (die in drie jaar stretchen bij zichzelf een nieuwe voorhuid aangroeide).

Heet rukken tegenwoordig stretchen?

ZwYgStErr
13-06-05, 13:56
Geplaatst door Mark
cool, ik ga kijken of ik een derde arm erbij kan stretchen! :D

Kbegrijp niet wattie ermee bedoelt. Met gewichtjes eraan ofzo? Zodattie uitrekt? Klinkt eng, hoe wordt het gedaan? (puur uit nieuwsgierigheid)

Olive Yao
13-06-05, 17:45
Geplaatst door Mark
cool, ik ga kijken of ik een derde arm erbij kan stretchen! :D
Misschien kunnen kale mannen ook nieuwe haren uit hun schedel trekken?

Joesoef
13-06-05, 17:48
Arme knul, giet ie het daar in zoeken.

amadeus
13-06-05, 17:55
Dat 'stretchen' is natuurlijk een grapje van onze altijd humoristische MO_NL. Dat jullie er allemaal intuimen! :jeweetog: