PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraaks-NL-se jongeren wilden naar Irak om te strijden tegen USA



MO_NL
13-06-05, 13:05
Een aantal moslimjongeren is in mei in Nederland gearresteerd. Een van hen zou in Irak tegen de Amerikanen hebben gevochten. Wie zijn deze jongeren? Waar komen ze vandaan? En wat zijn precies hun motieven?

starttijd=00:00:43&speelduur=00:13:00

Amersfoort
De AIVD maakte deze week bekend twee mannen van Irakese afkomst te hebben aangehouden omdat zij zouden behoren tot een criminele organisatie. Zij werden opgepakt in Amersfoort.

Videoband
Een van hen, hoofdverdachte Wesam Al D., is volgens justitie betrokken bij aanslagen op Amerikaanse militairen in de buurt van Fallujah. Na zijn arrestatie vond de politie een belastende videoband in zijn huis. Daarop staat een groep gemaskerde mannen die een aanslag aankondigen op een Amerikaans konvooi.

Ontploffing
“Dit zijn explosieven”, leggen de mannen uit volgens justitie. “De Amerikaanse voertuigen gaan over deze weg. Als zij het benaderen, kunnen wij ze op een afstand van 500 meter tot ontploffing brengen met een afstandsbediening, zodat onze mensen geen gevaar lopen.”

Aanslag
Volgens het OM is Al D. een van deze mannen. Het ministerie onderzoekt nog of de aanslag ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Al D. zou tevens betrokken zijn bij de moord op de Amerikaan Nick Berg, maar de FBI heeft al aangegeven daar geen aanwijzingen voor te hebben.

Protest
De Irakees Al D. kwam als politiek vluchteling naar Nederland. Toch zag hij liever Saddam dan de Amerikanen. In 2003 deed hij mee aan een demonstratie tegen de oorlog in Irak. Daarbij liep hij brandwonden op. Zelfverbranding uit protest, meent justitie, maar vrienden houden het in NRC Handelsblad op een ongelukje. Hij was goed geďntegreerd.

Strijdfronten
De AIVD kondigde al aan extra te letten op radicale moslims die vanuit Nederland naar Irak afreizen. “Irak is een van de strijdfronten waar we onderzoek naar doen. Wij houden dit soort reisbewegingen in de gaten en bij terugkeer in Nederland worden de mensen gevolgd, omdat ze een gevaar kunnen vormen.”

Sluiproutes
Sommige deskundigen vragen zich af of dat wel mogelijk is: de jongeren komen vaak via sluiproutes Irak binnen. Bovendien is het de vraag of dit inderdaad potentiële terroristen zijn, of betrokken Irakezen die zich willen bemoeien met de strijd om hun moederland.

bron: Netwerk

Terrorsiten of vrijheidsstrijders?

N0bel
13-06-05, 13:16
Geplaatst door MO_NL
[B]Bovendien is het de vraag of dit inderdaad potentiële terroristen zijn, of betrokken Irakezen die zich willen bemoeien met de strijd om hun moederland.



Waarom reizen ze dan naar de andere kant van de aarde. Ik ga toch ook niet naar Sydney om actie te ondernemen tegen de SP?
Rare jongens.

MO_NL
13-06-05, 13:17
http://www.internetweekly.org/images/rummy_uncle_sam.jpg

Ron Haleber
13-06-05, 14:06
Als hun activiteiten tijdens de USA-inval in Irak plaatsvonden zijn het gewoon reguliere verzetsstrijders... Duidelijk volgens het internationale recht...

Tijdens het bewind van de nieuw gekozen Irakeze regering ligt het in principe anders...

Bart
13-06-05, 14:41
Geplaatst door Ron Haleber
Als hun activiteiten tijdens de USA-inval in Irak plaatsvonden zijn het gewoon reguliere verzetsstrijders... Duidelijk volgens het internationale recht...

Tijdens het bewind van de nieuw gekozen Irakeze regering ligt het in principe anders...

Je vergeet wel dat Nederland aan de kant van de Amerikanen stond en staat. Dat maakt ze dan (als ze de Nederlandse nationaliteit hebben) tot landverraders.

delirious
13-06-05, 14:49
Geplaatst door Bart
Je vergeet wel dat Nederland aan de kant van de Amerikanen stond en staat. Dat maakt ze dan (als ze de Nederlandse nationaliteit hebben) tot landverraders.

Sommige verzetsstrijders in Nazi-Duitsland hadden ook een Duits paspoort.
Wat maakt hen dan?

Tomas
13-06-05, 14:51
Geplaatst door delirious
Sommige verzetsstrijders in Nazi-Duitsland hadden ook een Duits paspoort.
Wat maakt hen dan?

Ook landverraders. Al deze begrippen zijn relatieve begrippen. Dat lijkt soms wat moeilijk merk ik wel eens.

Ron Haleber
13-06-05, 15:19
Geplaatst door Bart
Je vergeet wel dat Nederland aan de kant van de Amerikanen stond en staat. Dat maakt ze dan (als ze de Nederlandse nationaliteit hebben) tot landverraders.

Ik weet dat jij een jurist bent net als Zazkia... Maar van wat ik weet en gehoord heb, gaat het er absoluut niet om dat wij de Amerikaanse politiek steunen.

Volgens de Conventies van Geneve of ander stuk is het wel degelijk geoorloofd dat mensen van een land dat onwettig wordt binnengevallen, zich verzetten tegen de bezetter! Wel wis en zeker!

Anders was het NL-verzet onder WOII óók onwettig!


Wel geldt: geen buitenlandse krijgsdienst. Maar vertel dat maar aan de NL-ers in dienst van het Isr. leger!

Bart
13-06-05, 16:37
Geplaatst door Tomas
Ook landverraders. Al deze begrippen zijn relatieve begrippen. Dat lijkt soms wat moeilijk merk ik wel eens.

Precies....

Bart
13-06-05, 16:41
Geplaatst door Ron Haleber
Ik weet dat jij een jurist bent net als Zazkia... Maar van wat ik weet en gehoord heb, gaat het er absoluut niet om dat wij de Amerikaanse politiek steunen.

Volgens de Conventies van Geneve of ander stuk is het wel degelijk geoorloofd dat mensen van een land dat onwettig wordt binnengevallen, zich verzetten tegen de bezetter! Wel wis en zeker!

Anders was het NL-verzet onder WOII óók onwettig!


Wel geldt: geen buitenlandse krijgsdienst. Maar vertel dat maar aan de NL-ers in dienst van het Isr. leger!

Daarom zeg ik toch, "als ze de Nederlandse nationaliteit hebben". Op het moment dat Nederlanders gaan vechten voor een land waar Nederland mee in oorlog is (en volgens mij waren wij dat met Irak) zijn het landverraders. Let wel, ik doe daarmee geen uitspraak over of ze goed of slecht zijn (het is immers een relatief begrip).

duende
13-06-05, 17:57
Geplaatst door Bart
Daarom zeg ik toch, "als ze de Nederlandse nationaliteit hebben". Op het moment dat Nederlanders gaan vechten voor een land waar Nederland mee in oorlog is (en volgens mij waren wij dat met Irak) zijn het landverraders. Let wel, ik doe daarmee geen uitspraak over of ze goed of slecht zijn (het is immers een relatief begrip).
Officieel is Nederland niet in oorlog met Irak volhgens mij.
Ook zijn deze jongens niet in vreemde krijgsdienst (hierdoor verlies je, je Nederlanderschap).
Volgens mij mogen ze niet eens gearresteerd worden in Nederland, of de usa had hier uitdrukkelijk om moeten vragen.

Tomas
13-06-05, 18:01
Geplaatst door duende
Officieel is Nederland niet in oorlog met Irak volhgens mij.
Ook zijn deze jongens niet in vreemde krijgsdienst (hierdoor verlies je, je Nederlanderschap).
Volgens mij mogen ze niet eens gearresteerd worden in Nederland, of de usa had hier uitdrukkelijk om moeten vragen.

Je kunt volgens de nederlandse wet veroordeeld worden in nederland voor een daad die je in het buitenland begaat. Dat is geloof ik sinds kort veranderd en toegepast op pedofielen die in Thailand hun gerief zoeken. Als je niet in vreemde krijgsdienst gaat om te vechten in een ander land, dan is het een gewone criminele activiteit die je daar dan onderneemt. En "Verzet" is nu eenmaal een criminele activiteit. Nou ja, als het tever gaat.