PDA

Bekijk Volledige Versie : De goed onderbouwde visie van een Nederlander op het Katholieke verbod op euthanasie



Marsipulami
13-06-05, 23:12
Geplaatst door Marsipulami
De roomse leer staat voor de bescherming van het menselijk leven vanaf het prilste begin tot het allerlaatste einde. Men komt op voor de zwakkeren in de samenleving en dit met een bijzondere aandacht voor die levensfasen waarin een mens niet meer in staat is -of nog niet- om voor zichzelf op te komen. In die kwetsbare levensfasen heeft een mensenleven wettelijke bescherming nodig.

Verder verkondigt de roomse leer dat het geweten van het individu -na zorgvuldige afweging van voorgeschreven normen- het allerlaatste woord heeft. En last but not least is het uiteindelijk enkel God die over het doen en laten van een mens en zijn morele beslissingen kan oordelen.


Geplaatst door Marsipulami
Wat ik zeg is gewoon de visie van de (zwijgende) meerderheid van de mensen die het katholicisme een warm hart toedragen. Ook al is het in weldenkend Nederland een taboe en absoluut 'not done' om in positieve zin over godsdienst te spreken.

Het respect voor het leven is diepgeworteld in -en nauw verwant met- het geloof in God. Het vloeit voort uit het bewustzijn dat leven -hoe kwetsbaar en schamel ook- een geschenk is van God dat we met de grootst mogelijke eerbied en zorg moeten omringen.


______________________






Geplaatst door duende
He je moet niet grof worden anders ga ik echt persoonlijk worden.
Ik laat me door een kwezel als jij niet uitmaken voor moordenaar.
Bij deze deel ik je mee dat ik hoop dat jij ooit een geliefd familie lid langzaam aan de pijn ziet creperen. Of nog beter ik hoop dat je zelf in een uitzichtloze situatie komt en dat je smeekt of ze je willen verlossen.
En dan hoop ik dat je in een fijn roomsch ziekenhuis komt te liggen en dat er dan gezegd word dat ze dat niet kunnen doen omdat het MOORD is.
So long eikel.


Geplaatst door duende
Ja dat weet ik, idioot.
Morfine. Zo kan je iemand die een terminale kanker heeft nog een half jaartje langer in leven houden. Kan de persoon zien hoe hij zijn waardigheid verliest, zonder pijn gelukkig.

3 familie leden van mij zijn ge-euthenaseerd..alle drie met mijn toestemming. Ik ben dus volgens jouw walgelijke hypocriete roomse normen en waarden een moordenaar.
Fijn dat de roomse medemens zo vol genade is.
Bedankt. :stomp:

Met zich zelf ingenomen roomse boeven.
Weten wat goed voor je is.
Eeuwen lang martelend en moordend.
Om het ware geloof onder de medemens te verspreiden.
En een daad van genade noemen ze moord.
Hoe hypocriet kan je zijn Mars.



Geplaatst door duende
Als ik naar de roomsche geschiedenis kijk zie ik alleen maar de Bescherming van de rijken.
Het dom houden van het z.g. gewonen volk.
Het vervolgen en veroordelen van homosexuelen.
enz...
En af en toe een aalmoes geven aan de armen (die eerst bestolen zijn door diezelfde rk kerk.) uit de rijk gevulde roomse ruif.
Pleur toch op met je hypocriete gezever.
Je bent zo blind en gevoelloos dat je niet eens ziet hoe grof en beledigend je bent.
En dat allemaal onder het mom van chrisrlijke naastenliefde.
Geborneerde kwal.


Geplaatst door duende
Ik neem aan de je s'avonds voor het slaapies doen een gebedje doet?
Bid vanavond maar dat je me nooit tegenkomt. Zo graag mag ik je ondertussen. :fuckit:
Misschien word je nog eens heilig verklaard..De heilige assholus. De man die uit zijn reet kletst. De spreekbuis van het vaticaan.


Geplaatst door duende
Zoals een brave broeder domininicaner ooit zei in een intervieuw:"Inquisitie afgeleid van inqisitore, ofwel onderzoeken. het viel allemaal wel mee". De broeders waren ook verantwoorelijk voor het geschrift de "heksenhamer". Waarmee duizenden vrouwen, waaronder vroedvrouwen, wegens vermeende hekserij gemarteld en gedood werden.
Maar mocht je het nog niet in de gaten hebben. Mars in een gevoelloos crapuul. Zijn ongevoeligheid versluierd door een roomsch sausje van z.g. christelijke naastenliefde.
Van een organisatie geleid door sociopaten kan men niet anders verwachten dan dat zijn/haar trouwe volgelingen dezelfde geestelijke instelling hebben.


___________________


:lole: :lole: :lole:

Rabi'ah.
15-06-05, 19:28
:wtf:

Zijn deze berichten echt?

~Panthera~
15-06-05, 19:51
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:

Zijn deze berichten echt?


Ja, maar door Mars geheel uit zijn verband gerukt. :moe:

Rabi'ah.
15-06-05, 19:59
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, maar door Mars geheel uit zijn verband gerukt. :moe:

Is het topic er nog?

(Zo ja, graag link.......)

~Panthera~
15-06-05, 20:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Is het topic er nog?

(Zo ja, graag link.......)


Nederlandse Normen en Waarden.

op pagina 3.

Rabi'ah.
15-06-05, 20:09
Geplaatst door ~Panthera~
Nederlandse Normen en Waarden.

op pagina 3.

Ok, kzal es gaan kijken.

Rabi'ah.
15-06-05, 20:24
Er is me, na het lezen van het bewuste topic, een stuk meer duidelijk geworden.

Dr Jekyll and Mister Hyde, maar dan op z'n katholiek. Brrr.

Marsipulami
15-06-05, 20:58
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, maar door Mars geheel uit zijn verband gerukt. :moe:

Hoezo ? Uit zijn verband gerukt ? Ik heb twee posts genomen van mezelf waarin ik mijn visie op het etisch vraagstuk inzake euthanasie formuleer. En vervolgens plaats ik zonder er een letter aan te wijzigen de posts van mijn gesprekspartner integraal onder elkaar waarin hij zijn kijk op de zaak verduidelijkt.

Rabi'ah.
16-06-05, 10:46
Geplaatst door Marsipulami
Hoezo ? Uit zijn verband gerukt ? Ik heb twee posts genomen van mezelf waarin ik mijn visie op het etisch vraagstuk inzake euthanasie formuleer. En vervolgens plaats ik zonder er een letter aan te wijzigen de posts van mijn gesprekspartner integraal onder elkaar waarin hij zijn kijk op de zaak verduidelijkt.

Maar je vergat dus even dit erbij te plakken:


Geplaatst door Marsipulami
Misschien was dat wel zo. Als Nederlanders hun ouders helpen vermoorden (euthanasie) dan wordt dat toch ook verkocht als een daad van liefde en respect voor de laatste wil van een uitzichtloos lijdend familielid en blablabla...

mark61
16-06-05, 10:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar je vergat dus even dit erbij te plakken:

Zie je hoe achterbaks die Jezuďeten zijn? En dat doen ze nou al 2000 jaar. 2000 jaar training in valsheid (in geschrifte).

Ik blief geen grapjes over mijn moeder. Duende nog minder, bleek. :)

~Panthera~
16-06-05, 11:00
Geplaatst door mark61


Ik blief geen grapjes over mijn moeder. Duende nog minder, bleek. :)

En hier nog 1. :moe:

Rabi'ah.
16-06-05, 11:04
Geplaatst door mark61

Ik blief geen grapjes over mijn moeder. Duende nog minder, bleek. :)

Nou hierin ben ik het volledig met je eens. Alleen vond ik Duende wel wat te ver gaan.

Maar strikt genomen heeft Mars inderdaad geen onwaarheid gesproken, alleen heeft hij de zaken totaal anders voorgesteld.

Desalniettemin griezel ik ervan.

Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat iemand die ik ken als een tolerante, mystiek geörienteerde, voorstander van de interelligieuze dialoog zijnde, groene en rode moderne katholiek zich in zo'n korte tijd (sinds de dood van de paus) heeft ontpopt tot een reactionaire, valse, Nederlanders- en atheisten minachtende fundi.


Achja, misschien was het ook too good to be true he. :loens:

mark61
16-06-05, 11:17
Geplaatst door Rabi'ah.
Nou hierin ben ik het volledig met je eens. Alleen vond ik Duende wel wat te ver gaan.

Maar strikt genomen heeft Mars inderdaad geen onwaarheid gesproken, alleen heeft hij de zaken totaal anders voorgesteld.

Dat is juist het gore. Suggestief doen op zo'n manier dat je er nooit op gepakt kan worden.


Desalniettemin griezel ik ervan.

Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat iemand die ik ken als een tolerante, mystiek geörienteerde, voorstander van de interelligieuze dialoog zijnde, groene en rode moderne katholiek zich in zo'n korte tijd (sinds de dood van de paus) heeft ontpopt tot een reactionaire, valse, Nederlanders- en atheisten minachtende fundi.


Achja, misschien was het ook too good to be true he. :loens:

Sorry, maar dat zijn twee kanten van hetzelfde verhaal. In het geval van vooral katholieken is dat me al heel vaak opgevallen. Die ongelooflijke bleekgezicht-spreekt-met-dubbele-tong-neiging die ze elke keer weer achteloos presenteren. Zie de nieuwe paus met vriendelijke praat 'tegen' moslims en dan weer reactionaire praat 'naar binnen'.

Nou zit Mars ons te stangen en ik denk dat hij zijn vriendin al geaborteerd en zijn moeder geëu heeft, maar toch vindt ie het ergens fascinerend, reactionair zijn.

Of misschien begrijp ik het allemaal verkeerd en is hij aan een eenmanskruistocht tegen Hoelanda, de Grote Satan in het noorden, bezig. En is daarbij elk middel legitiem.

~Panthera~
16-06-05, 11:19
Geplaatst door mark61
Dat is juist het gore. Suggestief doen op zo'n manier dat je er nooit op gepakt kan worden.




Precies. :kotsen:

Want het is "toch maar een forumpje".

Waar maak je je druk om, nietwaar ? :duim:

:moe:

Marsipulami
16-06-05, 11:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar je vergat dus even dit erbij te plakken:

Dat was alleen maar een losse provocatieve opmerking waarmee absoluut niemand persoonlijk geviseerd werd. Euthanasie was toen nog niet het onderwerp van die topic.

Eén keer duende e.a. dan blijk gaven van betrokkenheid bij het onderwerp heb ik mijn standpunt zo tactvol mogelijk trachten verduidelijken.

Rabi'ah.
16-06-05, 12:01
Geplaatst door Marsipulami
Dat was alleen maar een losse provocatieve opmerking waarmee absoluut niemand persoonlijk geviseerd werd. Euthanasie was toen nog niet het onderwerp van die topic.
.

Maar jij begon over euthanasie en wel op een bijzonder tacloze manier, terwijl je wist dat verschillende mensen die situatie mee hebben gemaakt.

Dus in dat licht bezien was het ene gevoelloze en smakeloze opmerking van jouw kant.

Dat Duende daarna begon te schelden, keur ik niet goed.

Maar uit alles blijkt dat hij zich ook door emotie liet meeslepen.

En dat is geen excuus, maar wel een plausibele evrklaring.

Marsipulami
16-06-05, 12:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar jij begon over euthanasie en wel op een bijzonder tacloze manier, terwijl je wist dat verschillende mensen die situatie mee hebben gemaakt.

Dus in dat licht bezien was het ene gevoelloze en smakeloze opmerking van jouw kant.

De slogan 'Euthanasie is moord' die heb ikzelf echt niet bedacht hoor. Die slogan bestaat al zolang als het euthanasievraagstuk bestaat. Men moet nu ook weer niet gaan doen alsof men die voor het eerst hoort en ik die uitgevonden zou hebben. Dus geen reden om meteen te gaan schelden en dreigen. Zeker niet als er niemand persoonlijk geviseerd werd.



Dat Duende daarna begon te schelden, keur ik niet goed. Maar uit alles blijkt dat hij zich ook door emotie liet meeslepen. En dat is geen excuus, maar wel een plausibele evrklaring.

Ik neem hem dan ook niets kwalijk. Katholieken zijn het wel gewoon om als allround zondebok te dienen voor alles wat de afgelopen millennia is foutgelopen op de wereld.

Juliette
16-06-05, 14:29
Geplaatst door Marsipulami
De slogan 'Euthanasie is moord' die heb ikzelf echt niet bedacht hoor. Die slogan bestaat al zolang als het euthanasievraagstuk bestaat. Men moet nu ook weer niet gaan doen alsof men die voor het eerst hoort en ik die uitgevonden zou hebben. Dus geen reden om meteen te gaan schelden en dreigen. Zeker niet als er niemand persoonlijk geviseerd werd.


Dus als jij dat zegt mag een ander zich niet gekwetst voelen omdat jij de slogan niet bedacht hebt en het niet persoonlijk bedoeld is. :duizelig:

Marsipulami
16-06-05, 16:23
Geplaatst door Juliette
Dus als jij dat zegt mag een ander zich niet gekwetst voelen omdat jij de slogan niet bedacht hebt en het niet persoonlijk bedoeld is. :duizelig:


Ik gun iedereen het recht om zich gekwetst te voelen. Kwetsbare mensen zijn betrokken mensen. Beter dat dan onverschilligheid.

Een citaatje van Elie Wiesel, overlevende van Auschwitz en Nobelprijswinnaar voor de vrede:

"Ik heb altijd geloofd dat het tegengestelde van liefde niet haat is, maar onverschilligheid. En dat betekent dat het tegengestelde van kennis niet onwetendheid is, maar onverschilligheid. Het tegengestelde van hoop is niet zonder hoop leven, maar onverschillig in het leven staan. Het tegengestelde van leven is niet dood, maar onverschilligheid voor leven en dood. En daarom geloof ik dat literatuur of kunst of schrijven of onderwijzen of werken voor de menslievendheid maar één doel heeft: de strijd aangaan tegen onverschilligheid. Onverschilligheid tast alles aan, het sust in slaap en doodt nog voordat het doodt. De onverschilligheid is het meest verraderlijke van alle gevaren."