PDA

Bekijk Volledige Versie : Verlies nationaliteit taboe, Nul op rekest voor Verdonk in Marokko



Joesoef
14-06-05, 16:17
Verlies nationaliteit taboe

Nul op rekest voor Verdonk in Marokko


Door onze correspondent Steven Adolf


RABAT, 14 JUNI. Het intrekken van de Marokkaanse nationaliteit van immigranten blijft, anders dan minister Verdonk gisteren heeft gezegd, voor de Marokkaanse regering onbespreekbaar.

Dat heeft de Marokkaanse minister van Voorlichting Nabil ben Abdallah desgevraagd laten weten.

Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) zei gisteravond dat zij in gesprekken met het Marokkaanse ministerie van Justitie ,,een positieve reactie'' heeft gekregen op de wens tot overleg over de dubbele nationaliteit voor immigranten van de derde generatie uit Marokko. Het Nederlandse kabinet wil dat zij kiezen voor één nationaliteit.

Een en ander past volgens Verdonk in het kabinetsbeleid om immigranten zoveel mogelijk te laten integreren in de samenleving. Dit punt zou na overleg met haar Marokkaanse ambtgenoot ,,op de wederzijdse agenda'' zijn gezet.

Volgens minister van voorlichting Ben Abdallah is het uitgesloten dat de Marokkaanse regering positief heeft gereageerd om over deze kwestie te praten. ,,Voor ons is het opgeven van de nationaliteit onmogelijk. Desnoods tot in de tiende generatie blijven immigranten Marokkanen'', zo reageerde de regeringswoordvoerder in een telefonisch vraaggesprek.

Verdonk in een reactie hierop, vanmorgen: ,,Op het ministerie van Justitie was gisteren een heel ander geluid te horen. De boodschap was heel duidelijk: het staat op de agenda.'' Als dat niet het geval is, aldus Verdonk, ,,dan zal Marokko dit formeel te kennen moeten geven.''

De kwestie van de nationaliteit van zijn emigranten is voor Marokko een gevoelige kwestie. Het land hecht grote waarde aan de culturele en economische banden met zijn emigrantengemeenschap. Uitgangspunt is dat de Marokkaanse nationaliteit in de mannelijke lijn een vrijwel onherroepelijke zaak is, die per individueel geval hooguit met een regeringsdecreet ongedaan kan worden gemaakt.

Verdonk blijft tot woensdag in Marokko. Volgens haar hebben de autoriteiten toegezegd mee te werken aan snellere uitzettingsprocedures voor illegale Marokkanen en willen ze in een gezamenlijke werkgroep zoeken naar oplossingen voor probleemjongeren van de derde generatie.

De minister presenteerde daarnaast op de Nederlandse ambassade de eerste installatie voor het afleggen van inburgeringexamens.



www.nrc.nl

amadeus
14-06-05, 16:20
spuit 11

Marsipulami
14-06-05, 16:31
Volgens mij krijgen Marokkanen van de derde generatie in België sowieso (enkelvoudig en uitsluitend) de Belgische nationaliteit.

amadeus
14-06-05, 16:33
Geplaatst door Marsipulami
Volgens mij krijgen Marokkanen van de derde generatie in België sowieso (enkelvoudig en uitsluitend) de Belgische nationaliteit.
Dat maken ze jou misschien wijs daar in Belgie, maar dat is absoluut niet zo.

Marsipulami
14-06-05, 16:37
Geplaatst door amadeus
Dat maken ze jou misschien wijs daar in Belgie, maar dat is absoluut niet zo.

Leg eens uit ?

amadeus
14-06-05, 16:43
Geplaatst door Marsipulami
Leg eens uit ?
Ik kan er verder weinig aan uitleggen, het klopt gewoon niet wat je zegt. Google maar even naar het onderwerp, is genoeg over te vinden. In Belgie kan elke vreemdeling er een dubbele nationaliteit op nahouden.

helly2002
14-06-05, 16:45
Ik kan er verder weinig aan uitleggen, het klopt gewoon niet wat je zegt. Google maar even naar het onderwerp, is genoeg over te vinden. In Belgie kan elke vreemdeling er een dubbele nationaliteit op nahouden.



jammer want een derde generatie hoeft helemaal geen twee paspoorten

Marsipulami
14-06-05, 16:46
Geplaatst door amadeus
Ik kan er verder weinig aan uitleggen, het klopt gewoon niet wat je zegt. Google maar even naar het onderwerp, is genoeg over te vinden. In Belgie kan elke vreemdeling er een dubbele nationaliteit op nahouden.

En wat gebeurt er als een Marokkaans echtpaar met de dubbele nationaliteit zijn kinderen niet aangeeft bij het Marokkaanse consulaat ? Dan heb je toch kinderen met enkel de Belgische nationaliteit ?

amadeus
14-06-05, 16:53
Geplaatst door Marsipulami
En wat gebeurt er als een Marokkaans echtpaar met de dubbele nationaliteit zijn kinderen niet aangeeft bij het Marokkaanse consulaat ? Dan heb je toch kinderen met enkel de Belgische nationaliteit ?
Hoe dat in Belgie in detail gaat weet ik niet. Ronald Plasterk heeft in elk geval een duidelijke column geschreven over de Nederlandse gang van zaken.

http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/19518645/items/20368742/

Marsipulami
14-06-05, 17:09
Geplaatst door amadeus
Hoe dat in Belgie in detail gaat weet ik niet. Ronald Plasterk heeft in elk geval een duidelijke column geschreven over de Nederlandse gang van zaken.

http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/19518645/items/20368742/

Ja, volgens mij werken de Belgische gemeentehuizen helemaal niet samen met het Marokkaanse consulaat. Iemand met de dubbele nationaliteit wordt op het gemeentehuis als Belg behandelt en niks anders. Als zo iemand zijn kinderen komt aangeven dan zijn dat Belgen. Het is misschien mogelijk dat men zijn kinderen eveneens kan aangeven bij de Marokkaanse autoriteiten via het Marokkaanse consulaat. Maar volgens mij doen veel Marokkanen dat niet. Gevolg is dat er maar één nationaliteit is. Maar mogelijks kan men achteraf indien men dat zelf wenst toch nog via het consulaat die Marokkaanse tweede identiteit krijgen. Dat weet ik niet.

delirious
14-06-05, 17:13
Kettergek wordt je ervan.
Integreer, oh nee doe maar niet ga daar maar staan, geen dubbele nationaliteit, wel dubbele nationaliteit, wacht effe jij mag blijven, jij niet, neen geen baan voor jou, blijf jij daar maar zitten had je je paspoort maar bij je moeten houden, gedraag je of ik stuur je terug.... waar? naar daar!

Wat een tering bende :moe:

Marsipulami
14-06-05, 17:21
Ik vraag me af waarom minister Verdonk de Marokkanen nu hun dubbele nationaliteit wil afnemen ? Zou de moord op Van Gogh zijn voorkomen als Mohamed B. enkel de Nederlandse nationaliteit had ? Beetje eigenaardig op welke manier de Nederlandse regering problemen wil oplossen.

amadeus
14-06-05, 17:27
Geplaatst door Marsipulami
Ik vraag me af waarom minister Verdonk de Marokkanen nu hun dubbele nationaliteit wil afnemen ? Zou de moord op Van Gogh zijn voorkomen als Mohamed B. enkel de Nederlandse nationaliteit had ? Beetje eigenaardig op welke manier de Nederlandse regering problemen wil oplossen.
Hiertoe was al besloten voor de moord op Theo van Gogh.

Marsipulami
14-06-05, 17:29
Geplaatst door amadeus
Hiertoe was al besloten voor de moord op Theo van Gogh.

En wat wil men precies bereiken met zo'n maatregel ?

amadeus
14-06-05, 17:37
Geplaatst door Marsipulami
En wat wil men precies bereiken met zo'n maatregel ?
Hetzelfde wat Marokko wil bereiken door de Marokkaanse nationaliteit automatisch en verplicht toe te kennen: een grotere binding.

Marsipulami
14-06-05, 17:53
Geplaatst door amadeus
Hetzelfde wat Marokko wil bereiken door de Marokkaanse nationaliteit automatisch en verplicht toe te kennen: een grotere binding.

Dat burgers van Marokkaanse origine verbonden blijven met Marokko en een dubbele loyauteit hebben tgo hun vaderland en hun moederland is toch een goede zaak ?

Joesoef
14-06-05, 18:33
Geplaatst door amadeus
Hetzelfde wat Marokko wil bereiken door de Marokkaanse nationaliteit automatisch en verplicht toe te kennen: een grotere binding.

Niks mis mee lijkt mij. Ben daar zelfs een voorstander van. Alsof een dubbele nationaliteit automatisch betekend dat men wel intergreerd.

Welke nationaliteiten zouden de tokkies hebben?

amadeus
14-06-05, 18:45
Geplaatst door Joesoef
[B]Niks mis mee lijkt mij. Ben daar zelfs een voorstander van. Alsof een dubbele nationaliteit automatisch betekend dat men wel intergreerd.
En ik zie niet in wat er mis mee is om voor één land te kiezen. Maakt alles een stuk duidelijker. Bovendien worden Marokkanen nu ook anders behandeld dan andere mensen, die geen dubbele nationaliteit mogen hebben. Normaal hoor je dan volmondig discriminasieee roepen, maar nu ze er voordeel van hebben is dat ineens geen probleem meer.


Welke nationaliteiten zouden de tokkies hebben?
Op basis van een uitzondering veralgemenen is nooit erg slim Joesoef.

Seif
14-06-05, 18:51
Het is gewoon pure koloniale politiek van Marokko. Nederland is nu een wingewest voor Marokko, zoals onze kolonieën dat ooit voor ons waren.

Joesoef
14-06-05, 18:53
Geplaatst door amadeus
En ik zie niet in wat er mis mee is om voor één land te kiezen. Maakt alles een stuk duidelijker. Bovendien worden Marokkanen nu ook anders behandeld dan andere mensen. Normaal hoor je dan volmondig discriminasieee roepen, maar nu ze er voordeel van hebben is dat ineens geen probleem meer.

Voordeel, zoals wat?

amadeus
14-06-05, 18:54
Geplaatst door Joesoef
Voordeel, zoals wat?
Geen idee, maar zoals je op dit forum merkt zijn ze er erg op gesteld en willen ze het niet kwijt.

Joesoef
14-06-05, 19:03
Geplaatst door amadeus
Geen idee, maar zoals je op dit forum merkt zijn ze er erg op gesteld en willen ze het niet kwijt.

Misschien is dat voordeel heel persoonlijk, heel diep. Roots, wortels, emotie.


Aangezien het voordeel zeer individueel is en er geen nadelen zijn kan er dus ook niets op tegen zijn, behalve dan dat die mevrouw met dat kleine zwarte snorretje politiek Fortuin wilt scoren.

amadeus
14-06-05, 19:06
Geplaatst door Joesoef
Aangezien het voordeel zeer individueel is en er geen nadelen zijn kan er dus ook niets op tegen zijn, behalve dan dat die mevrouw met dat kleine zwarte snorretje politiek Fortuin wilt scoren.
Er is wel iets op tegen, ik vind het heel aannemelijk dat de binding met een land versterkt wordt als je alleen de nationaliteit van dat land hebt. Daarnaast is het gewoon niet fair tegenover alle mensen die wel slechts 1 nationaliteit mogen hebben, en kan het voor juridische complicaties zorgen.

Joesoef
14-06-05, 19:15
Geplaatst door amadeus
Er is wel iets op tegen, ik vind het heel aannemelijk dat de binding met een land versterkt wordt als je alleen de nationaliteit van dat land hebt. Daarnaast is het gewoon niet fair tegenover alle mensen die wel slechts 1 nationaliteit mogen hebben, en kan het voor juridische complicaties zorgen.


Binding is niet gebonden aan een paspoort, dat is een achterhaald idee wat men heeft. Allochtonen zijn hier niet tijdelijk om het geld binnen te slepen zodat ze na een decenium in hun thuisland een paleis kunnen laten bouwen.
Niet fair, zijn we jaloers of zo. We waren er toch net achter dat het voornamelijk de roots waren, emoties? Jaloers op de gevoelens van een ander.
En de complicaties? De politiek maakt het gecompliceerder dan dat het is. Daar is de paspoorthouder niet schuldig aan en kan het dus ook niet het slachtoffer van worden.

Marsipulami
14-06-05, 19:21
Geplaatst door amadeus
Bovendien worden Marokkanen nu ook anders behandeld dan andere mensen, die geen dubbele nationaliteit mogen hebben. Normaal hoor je dan volmondig discriminasieee roepen, maar nu ze er voordeel van hebben is dat ineens geen probleem meer.

Een enkele Nederlandse nationaliteit geeft volgens mij een betere juridische bescherming als men in Marokko op vakantie gaat. Met een dubbele nationaliteit telt de Marokkaanse nationaliteit indien op Marokkaans grondgebied of m.a.w. doet Marokko met zijn Marokkanen wat het wil. Marokkanen met sympathieën voor extremistische organisaties die op vakantie gaan zijn gewaarschuwd. Je kan beter in Nederland dan in Marokko verdacht worden van terrorisme. Naar aanleiding van de terreuraanslagen in Casablanca zijn er volgens sommigen tienduizenden 'verdachten' aangehouden. Zeg maar de fundamentalisten incluis de voltallige oppositie tegen de Marokkaanse dictatuur.

amadeus
14-06-05, 19:24
Geplaatst door Joesoef
Binding is niet gebonden aan een paspoort, dat is een achterhaald idee wat men heeft. Allochtonen zijn hier niet tijdelijk om het geld binnen te slepen zodat ze na een decenium in hun thuisland een paleis kunnen laten bouwen.
Niet fair, zijn we jaloers of zo. We waren er toch net achter dat het voornamelijk de roots waren, emoties? Jaloers op de gevoelens van een ander.
En de complicaties? De politiek maakt het gecompliceerder dan dat het is. Daar is de paspoorthouder niet schuldig aan en kan het dus ook niet het slachtoffer van worden.
Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst doe je alsof zo'n paspoort niets voorstelt om vervolgens een pleidooi te houden dat het wel heel belangrijk is.

helly2002
14-06-05, 19:27
ik vind het erg apart waarom je twee paspoorten zou moeten hebben maar onderwerp ligt nogal gevoelig merk ik .als je in nl woond en marokse roots hebt maar er niet gebeuren bent dan hoefje enkeld de hollandse tehebben dat vind ik maar wie ben ik he .maar over tot de ordde van de dag het gezeur over typfouten punten en kommas hier door mij :corcky: kleine jong die dat doen

Marsipulami
14-06-05, 19:32
Met een enkele Nederlandse nationaliteit denk ik wel dat het moeilijker is om in Marokko te trouwen. Voor een Nederlander die in Marokko wil trouwen moet de Nederlandse ambassade toestemming geven volgens mij. Die kan dan een huwelijk blokkeren door niet de vereiste documenten af te leveren of de zaak op de lange baan te schuiven. Voor twee mensen van Marokkaanse nationaliteit die in Marokko willen trouwen hoeft alleen Marokko de nodige documenten te leveren.

Joesoef
14-06-05, 19:50
Geplaatst door amadeus
Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst doe je alsof zo'n paspoort niets voorstelt om vervolgens een pleidooi te houden dat het wel heel belangrijk is.

Binding is ook werk, school, opleiding, huis.

Er zijn meer soorten binding dan alleen een technische of juridische. Emoties, roots, wortels, cultuur.

Joesoef
14-06-05, 20:07
Geplaatst door Marsipulami
Met een enkele Nederlandse nationaliteit denk ik wel dat het moeilijker is om in Marokko te trouwen. Voor een Nederlander die in Marokko wil trouwen moet de Nederlandse ambassade toestemming geven volgens mij. Die kan dan een huwelijk blokkeren door niet de vereiste documenten af te leveren of de zaak op de lange baan te schuiven. Voor twee mensen van Marokkaanse nationaliteit die in Marokko willen trouwen hoeft alleen Marokko de nodige documenten te leveren.


Het is niet dat je niet mag trouwen van de Nederlandse ambassade, je mag je partner niet zo direct meenemen van die Ambassade. Geen idee hoe dat in Marokko precies zit, maar in Andere Islamitische landen heb je eerst toestemming als Nederlander zijnde van de overheid aldaar om te kunnen trouwen.

Marsipulami
14-06-05, 21:42
Geplaatst door Joesoef
Het is niet dat je niet mag trouwen van de Nederlandse ambassade, je mag je partner niet zo direct meenemen van die Ambassade. Geen idee hoe dat in Marokko precies zit, maar in Andere Islamitische landen heb je eerst toestemming als Nederlander zijnde van de overheid aldaar om te kunnen trouwen.

Nee dat is nog wat anders. Dat is om een visum voor gezinshereniging te krijgen nadat men getrouwd is.

Maar voor het huwelijk zelf heeft Nederland ook wat in de pap te brokken. Tenminste als één partner uitsluitend de Nederlandse nationaliteit heeft. Ik denk dat men dan een aantal documenten moet laten legaliseren op de Nederlandse ambassade in Marokko. Zoals een geboorteakte uitgereikt in Nederland. Bij zulk een verzoek kan men dan op de ambassade zeggen dat men eerst een onderzoek moet instellen door gegevens na te trekken in Nederland, na te gaan of de persoon niet al eerder getrouwd is met iemand anders en blabla. Dat kan dan weer maanden duren. Snel snel een huwelijk regelen kan dan niet. Het is dan wachten op de vakantie van volgende zomer.

mark61
15-06-05, 00:06
Geplaatst door Joesoef
Het land hecht grote waarde aan de culturele en economische banden met zijn emigrantengemeenschap.

Het gaat echt alleen om de centen. Marokko is als de dood dat de gestage daling van overmakingen uit Europa doorzet.


Uitgangspunt is dat de Marokkaanse nationaliteit in de mannelijke lijn een vrijwel onherroepelijke zaak is,

Vrouwen zijn geen cultuurdragers? Daar zijn ze dan mooi klaar mee.

mark61
15-06-05, 00:10
Geplaatst door Marsipulami
Maar volgens mij doen veel Marokkanen dat niet.

Volgens mij wel. Anders kan je je kinderen niets nalaten in Marokko, of alleen via een ingewikkelde juridische constructie. Verder beschouwt de Marokkaanse overheid kinderen zonder Marokkaans paspoort (maar volgens haar 'etnisch' Marokkaan) als Marokkanen zonder geldige papieren. Daar krijg je last mee. Daggik zo.

Turken kunnen sinds kort gewoon als buitenlander Turkije in.

mark61
15-06-05, 00:16
Geplaatst door Joesoef
Binding is niet gebonden aan een paspoort, dat is een achterhaald idee wat men heeft.

Heppie m door? Das even hard een argument tegen dubbele paspoorten.


Allochtonen zijn hier niet tijdelijk om het geld binnen te slepen zodat ze na een decenium in hun thuisland een paleis kunnen laten bouwen.

Dat was decennialang wel het idee, en bijzonder weinig mensen die hardop van mening zijn veranderd.


En de complicaties? De politiek maakt het gecompliceerder dan dat het is. Daar is de paspoorthouder niet schuldig aan en kan het dus ook niet het slachtoffer van worden.

Na, dat wordt ie dus wel. Wake up. Onder twee volkomen verschillende juridische systemen vallen is een zooitje, zelfs als het onbedoeld is.

observer
15-06-05, 09:45
ik zie het probleem ook niet

waarom loopt verdonk daar nu achterwerken te kussen

als ze zo sterk voelt over 2 paspoorten moet ze gewoon doen wat haar werk is

de nederlandse wet aanpassen zodat je geen 2 paspoorten meer kan hebben

beetje als global warming oplossen door de zee te vragen te veranderen ipv schoner gaan leven

NIS
15-06-05, 10:07
Geplaatst door observer
ik zie het probleem ook niet

waarom loopt verdonk daar nu achterwerken te kussen

als ze zo sterk voelt over 2 paspoorten moet ze gewoon doen wat haar werk is

de nederlandse wet aanpassen zodat je geen 2 paspoorten meer kan hebben

beetje als global warming oplossen door de zee te vragen te veranderen ipv schoner gaan leven

Wajau,

Velen leren het ook niet. Wanneer Nederland eenzijdig de 2 pasoorten afschaft, werkt het niet. Stel, dat ze dit gaan uitvoeren. Dan wordt me opgedragen mijn Marokkaanse la cart nationaal in te leveren bij de gemeente. Daarna sta ik ingeschreven als houder van 1 nationaliteit. Terwijl ik nu 2 heb. 1 Nederlands paspoort en een la cart nationaal (pasje voor Marokko).

Wat doet Marokko dan? Marokko geeft je alle tijd om je ingeleverde pasje weer op te halen bij de consulaat. Is in Duitsland ook gebeurt. Dus voor Nederland is het dwijlen met de kraan open.

Waarom is een Marokkaanse paspoort zo belangrijk?

Hiervoor kan je miljoenen redenen verzinnen. Vooral economische belangen vind ik belangrijk.

Wanneer je als Marokkaan staat ingeschreven in Marokko, kun je kopen wat je wilt. Hectaren grond, hotels bouwen, restaurants runnen, cafe's exploiteren etc etc. Je hebt geen limit vanuit de overheid, dan een paar wettelijke regeltjes nakomen. Maar wanneer je bijvoorbeeld alleen een Nederlands paspoort hebt, kan je wel een hotel laten bouwen, maar onder voorwaarden. In Marokko heb je een wet, die het voor de buitenlanders onmogelijk maakt iets eeuwigs te bezitten. Wanneer je dan iets koopt doe je het onder contract voor bijvoorbeeld 40 jaar. Marokko houdt altijd het recht om je eruit te trappen.

Alle gezinnen wonend in Nederland, hebben het meeste van hun bezittingen ($, geld dus!) in Marokko op de banken staan. Ook in natura als honderden hectare olijvengaarde of landbouwgrond. Stel, dat ze hun nationaliteit inleveren, dan gelden andere regels.

Zo kan ik nog meer zaken opsommen. Zelfs afgelopen vakantie in Marrakech ontdekte ik, dat je als Marokkaan (heb ook de Nederlandse), korting krijgt wanneer je 18 holes op een golfbaan gaat lopen. Mijn naaste vrienden uit Nederland moesten de volle pont betalen. Nadat ik Arabisch ging praten vroeg ze een la cart nationaal. "Je krijgt korting voor je greenfee!", zei ze. Dus het pasje is in sommige gevallen ook nog eens een kortingsbon. Als Nederlander (op dat gebied geintegreerd) wil ik hem dan graag houden.

Wat ben ik toch trots om Nederlander en Marokkaan te zijn! :wohaa:

Pytaghoras
15-06-05, 10:14
Ik ken genoeg (half) Marokkanen die alleen over Nederlandse nationaliteit beschikken. Als je je zoon niet opgeeft bij de Marokkaanse consulaat, is hij geen Marokkaan. Misschien moet de regering als oplossing het verbieden om je zoon te registreren bij de Marokkaanse consulaat!

Joesoef
15-06-05, 10:28
Geplaatst door NIS


Hiervoor kan je miljoenen redenen verzinnen. Vooral economische belangen vind ik belangrijk.


Ook Verdonk krijgt steeds meer een duidelijk nationalistisch snorretje, zij en haar ambtenaren weten PRECIES wat de juridische gevolgen zijn, erf-, scheidings-, familierecht (civielrecht). Het is niet een slot op Nederland, het is een nieuwe atlanticwall.

amadeus
15-06-05, 10:42
Geplaatst door NIS
Wajau,

Velen leren het ook niet. Wanneer Nederland eenzijdig de 2 pasoorten afschaft, werkt het niet. Stel, dat ze dit gaan uitvoeren. Dan wordt me opgedragen mijn Marokkaanse la cart nationaal in te leveren bij de gemeente. Daarna sta ik ingeschreven als houder van 1 nationaliteit. Terwijl ik nu 2 heb. 1 Nederlands paspoort en een la cart nationaal (pasje voor Marokko).

Wat doet Marokko dan? Marokko geeft je alle tijd om je ingeleverde pasje weer op te halen bij de consulaat. Is in Duitsland ook gebeurt. Dus voor Nederland is het dwijlen met de kraan open.

Waarom is een Marokkaanse paspoort zo belangrijk?

Hiervoor kan je miljoenen redenen verzinnen. Vooral economische belangen vind ik belangrijk.

Wanneer je als Marokkaan staat ingeschreven in Marokko, kun je kopen wat je wilt. Hectaren grond, hotels bouwen, restaurants runnen, cafe's exploiteren etc etc. Je hebt geen limit vanuit de overheid, dan een paar wettelijke regeltjes nakomen. Maar wanneer je bijvoorbeeld alleen een Nederlands paspoort hebt, kan je wel een hotel laten bouwen, maar onder voorwaarden. In Marokko heb je een wet, die het voor de buitenlanders onmogelijk maakt iets eeuwigs te bezitten. Wanneer je dan iets koopt doe je het onder contract voor bijvoorbeeld 40 jaar. Marokko houdt altijd het recht om je eruit te trappen.

Alle gezinnen wonend in Nederland, hebben het meeste van hun bezittingen ($, geld dus!) in Marokko op de banken staan. Ook in natura als honderden hectare olijvengaarde of landbouwgrond. Stel, dat ze hun nationaliteit inleveren, dan gelden andere regels.

Zo kan ik nog meer zaken opsommen. Zelfs afgelopen vakantie in Marrakech ontdekte ik, dat je als Marokkaan (heb ook de Nederlandse), korting krijgt wanneer je 18 holes op een golfbaan gaat lopen. Mijn naaste vrienden uit Nederland moesten de volle pont betalen. Nadat ik Arabisch ging praten vroeg ze een la cart nationaal. "Je krijgt korting voor je greenfee!", zei ze. Dus het pasje is in sommige gevallen ook nog eens een kortingsbon. Als Nederlander (op dat gebied geintegreerd) wil ik hem dan graag houden.

Wat ben ik toch trots om Nederlander en Marokkaan te zijn! :wohaa:
Zo bezien is Marokko dan dus eigenlijk een land dat buitenlanders ontzettend discrimineert? Misschien kan daar beter eens wat aan gebeuren.

151 NP
15-06-05, 10:42
Geplaatst door mark61
[B]Het gaat echt alleen om de centen.


Exactly. Marokkanen komen alleen hierheen om er economisch beter van te worden. Moeten ze niet raar opkijken als Nederland dezelfde economische criteria hanteert (dat van die cultuurverrijking maak je niemand wijs), of dat NL daar in elk geval ernaar streeft. Nu moet er in elk geval nog dik geld bij. En dat geld is het enige wat de Marokkaanse regering interesseert. Voor de rest zal het ze jeuken hoe het hun 'broeders' elders vergaat: het zijn gewoon geldbankjes.

151 NP
15-06-05, 10:46
Geplaatst door amadeus
Zo bezien is Marokko dan dus eigenlijk een land dat buitenlanders ontzettend discrimineert? Misschien kan daar beter eens wat aan gebeuren.

Dat zie ik wel vaker in derde-wereldlanden, dat westerlingen veel meer moeten betalen dan de locals. Ik vind 't wel logisch hoor.

taouanza
15-06-05, 10:47
Het gaat me helemaal niet om de voor of nadelen van een dubbele nationaliteit. Het gaat me gewoon om een beleid dat me elke minuut van de dag er aan probeert te herinneren dat ik er niet bij hoor en wil voorkomen dat ik ergens anders wel bij hoor.
Vandaar mijn vergelijking met het beleid van een loverboy.

mark61
15-06-05, 10:48
Geplaatst door amadeus
Zo bezien is Marokko dan dus eigenlijk een land dat buitenlanders ontzettend discrimineert? Misschien kan daar beter eens wat aan gebeuren.

Texel discrimineert ook overkanters op de onroerend goed markt. Volkomen terecht.

amadeus
15-06-05, 10:49
Geplaatst door 151 NP
Dat zie ik wel vaker in derde-wereldlanden, dat westerlingen veel meer moeten betalen dan de locals. Ik vind 't wel logisch hoor.
Daar doelde ik niet eens zozeer op, eerder op al die beperkingen. Btw, NIS is helemaal geen local.

amadeus
15-06-05, 10:49
Geplaatst door mark61
Texel discrimineert ook overkanters op de onroerend goed markt. Volkomen terecht.
En mensen die een opa en/of oma hadden die daar ooit woonde krijgen wel dezelfde rechten?

151 NP
15-06-05, 10:51
Geplaatst door taouanza
[B]Het gaat me helemaal niet om de voor of nadelen van een dubbele nationaliteit.


Het is het enige wat de Marokkaanse regering interesseert.


Het gaat me gewoon om een beleid dat me elke minuut van de dag er aan probeert te herinneren dat ik er niet bij hoor


Dat is het beleid sinds een paar jaar. Immigranten hebben decennia kalm de tijd gehad hun plek in NL te vinden. Bij bijna iedereen is dat ook gelukt.

mark61
15-06-05, 10:52
Geplaatst door amadeus
En mensen die een opa en/of oma hadden die daar ooit woonde krijgen wel dezelfde rechten?

Sjo, je komt op voor de rechten van Marokkaanse verschoppelingen die moeten dulden dat expats met korting gaan golfen. :duim:

taouanza
15-06-05, 10:53
Geplaatst door 151 NP
Het is het enige wat de Marokkaanse regering interesseert.



Dat is het beleid sinds een paar jaar. Immigranten hebben decennia kalm de tijd gehad hun plek in NL te vinden. Bij bijna iedereen is dat ook gelukt.

Wie probeer jij nou te overtuigen?:moe:

amadeus
15-06-05, 10:53
Geplaatst door mark61
Sjo, je komt op voor de rechten van Marokkaanse verschoppelingen die moeten dulden dat expats met korting gaan golfen. :duim:
Nee, ik toon aan dat jouw vergelijking kant noch wal raakt.

mark61
15-06-05, 11:01
Geplaatst door amadeus
Nee, ik toon aan dat jouw vergelijking kant noch wal raakt.

De hoofdkwestie is hier dat locals in een arm land meer rechten hebben dan rijke buitenlanders. Dat in voorkomende gevallen bezoekende expats daar ook van profiteren is bijzaak. Maar ga jij lekker door zo.

151 NP
15-06-05, 11:02
Geplaatst door taouanza
Wie probeer jij nou te overtuigen?:moe:

Jou niet. Jij bent een geradicaliseerde slachtofferrol-junk.

taouanza
15-06-05, 11:04
Geplaatst door 151 NP
Jou niet. Jij bent een geradicaliseerde slachtofferrol-junk.

Weetje als je dat zegt dan durf ik niks meer te zeggen weetje.
Dan ben ik bang dat je me niet meer aardig vind weetje
En dat vind ik wel belangrijk hoor wat jij van me vind weetje.

amadeus
15-06-05, 11:07
Geplaatst door taouanza
Weetje als je dat zegt dan durf ik niks meer te zeggen weetje.
Dan ben ik bang dat je me niet meer aardig vind weetje
En dat vind ik wel belangrijk hoor wat jij van me vind weetje.
De waarheid is hard voor je blijkbaar, 151NP is lang niet de enigste die het opvalt dat jouw leven uit niets meer bestaat dan klagen, zeiken en continu slachtoffer spelen dat zelf niets kan bereiken omdat alles door iedereen voor haar onmogelijk wordt gemaakt.

Juwairiyya
15-06-05, 11:10
Geplaatst door Marsipulami
Dat burgers van Marokkaanse origine verbonden blijven met Marokko en een dubbele loyauteit hebben tgo hun vaderland en hun moederland is toch een goede zaak ?

Bedoel je hiermee dat 90% van de huidige Amerikaanse Staatsburgers beter hun originele ooit-nationaliteit hadden behouden? (met uiteraard alle gevolgen vandien qua stemplicht/recht, legerdienst etc...)

taouanza
15-06-05, 11:12
Geplaatst door amadeus
De waarheid is hard voor je blijkbaar, 151NP is lang niet de enigste die het opvalt dat jouw leven uit niets meer bestaat dan klagen, zeiken en continu slachtoffer spelen dat zelf niets kan bereiken omdat alles door iedereen voor haar onmogelijk wordt gemaakt.

Welke mensen? Dezelfde die zeggen dat ik terug moet naar Marokko?
Heb je eigenlijk wel gelezen wat ik schreef want ik nam de moeite het te onderbouwen dus wie kan hier de waarheid niet aan?

Mensen die mij en andere allochtonen beschuldigen van slachtofferrol die willen de mond snoeren door eigenlijk te zeggen dat ik geen recht van spreken heb en alleen dankbaar moet zijn dat ik in Nederland mag leven. Mensen die mij als gast zien of gastarbeider.
MEnsen die dus schijt hebben aan mijn burgerrechten als Nederlandse staatsburger.
Waarom zou ik in Godsnaam rekening houden met zulke mensen?
Hoe vaak moet ik je nog wijzen op je belangrijkheid en voornamelijk het gebrek eraan?

Denk daar maar aan voor je begint over slachtofferrol.

amadeus
15-06-05, 11:16
Geplaatst door taouanza
Mensen die mij en andere allochtonen beschuldigen van slachtofferrol die willen de mond snoeren door eigenlijk te zeggen dat ik geen recht van spreken heb en alleen dankbaar moet zijn dat ik in Nederland mag leven. Mensen die mij als gast zien of gastarbeider.
MEnsen die dus schijt hebben aan mijn burgerrechten als Nederlandse staatsburger.
Grappig dat je het niet door hebt, maar jij zet jezelf steeds nadrukkelijk neer als kansarme zielige allochtoon, niemand anders doet dat. :haha:

En het dan nog raar vinden dat mensen jou echt zo gaan zien ook! :rolleyes:

Juwairiyya
15-06-05, 11:17
Geplaatst door NIS
Wajau,

Velen leren het ook niet. Wanneer Nederland eenzijdig de 2 pasoorten afschaft, werkt het niet. Stel, dat ze dit gaan uitvoeren. Dan wordt me opgedragen mijn Marokkaanse la cart nationaal in te leveren bij de gemeente. Daarna sta ik ingeschreven als houder van 1 nationaliteit. Terwijl ik nu 2 heb. 1 Nederlands paspoort en een la cart nationaal (pasje voor Marokko).

Wat doet Marokko dan? Marokko geeft je alle tijd om je ingeleverde pasje weer op te halen bij de consulaat. Is in Duitsland ook gebeurt. Dus voor Nederland is het dwijlen met de kraan open.

Waarom is een Marokkaanse paspoort zo belangrijk?

Hiervoor kan je miljoenen redenen verzinnen. Vooral economische belangen vind ik belangrijk.

Wanneer je als Marokkaan staat ingeschreven in Marokko, kun je kopen wat je wilt. Hectaren grond, hotels bouwen, restaurants runnen, cafe's exploiteren etc etc. Je hebt geen limit vanuit de overheid, dan een paar wettelijke regeltjes nakomen. Maar wanneer je bijvoorbeeld alleen een Nederlands paspoort hebt, kan je wel een hotel laten bouwen, maar onder voorwaarden. In Marokko heb je een wet, die het voor de buitenlanders onmogelijk maakt iets eeuwigs te bezitten. Wanneer je dan iets koopt doe je het onder contract voor bijvoorbeeld 40 jaar. Marokko houdt altijd het recht om je eruit te trappen.

Alle gezinnen wonend in Nederland, hebben het meeste van hun bezittingen ($, geld dus!) in Marokko op de banken staan. Ook in natura als honderden hectare olijvengaarde of landbouwgrond. Stel, dat ze hun nationaliteit inleveren, dan gelden andere regels.

Zo kan ik nog meer zaken opsommen. Zelfs afgelopen vakantie in Marrakech ontdekte ik, dat je als Marokkaan (heb ook de Nederlandse), korting krijgt wanneer je 18 holes op een golfbaan gaat lopen. Mijn naaste vrienden uit Nederland moesten de volle pont betalen. Nadat ik Arabisch ging praten vroeg ze een la cart nationaal. "Je krijgt korting voor je greenfee!", zei ze. Dus het pasje is in sommige gevallen ook nog eens een kortingsbon. Als Nederlander (op dat gebied geintegreerd) wil ik hem dan graag houden.

Wat ben ik toch trots om Nederlander en Marokkaan te zijn! :wohaa:

Indien Nederland de twee paspoorten wil afschaffen, dan kan je toch gewoon ook je Nederlandse nationaliteit afstaan?
zoals je schrijft beleggen de meeste Marokkaanse gezinnen toch al al hun kapitaal in Marokko. Dus schaf dan toch gewoon die Nederlandse nationaliteit af!

sienia
15-06-05, 11:22
Mag ik dan mn Marokkaanse pas puur om sentimentele redenen houden?

Verdonk zou de hulp van Marokko moeten inroepen ipv zo hoog van de toren te blazen. Vooral wat betreft emancipatoire zaken, kunnen de Marokkanen hier nog veel leren van de broeders en zusters daar.
En dat was toch ook een van de redenen van haar reis, nie?

taouanza
15-06-05, 11:24
Geplaatst door amadeus
Grappig dat je het niet door hebt, maar jij zet jezelf steeds nadrukkelijk neer als kansarme zielige allochtoon, niemand anders doet dat. :haha:

En het dan nog raar vinden dat mensen jou echt zo gaan zien ook! :rolleyes:

JE hebt me vragen niet beantwoord dus je lacht maar een end weg.
Ik trap er niet in.:tik:

amadeus
15-06-05, 11:29
Geplaatst door taouanza
JE hebt me vragen niet beantwoord dus je lacht maar een end weg.
Ik trap er niet in.:tik:
Natuurlijk, want jij weet dondersgoed dat je gewoon echt heel zielig en kansarm bent en dat het vooral niet tussen je oren zit. :tik:

amadeus
15-06-05, 11:30
Geplaatst door sienia
Vooral wat betreft emancipatoire zaken, kunnen de Marokkanen hier nog veel leren van de broeders en zusters daar.
Kun je dat nader toelichten?

sienia
15-06-05, 11:32
Geplaatst door amadeus
Kun je dat nader toelichten?

Wat begrijp je er niet aan?

amadeus
15-06-05, 11:34
Geplaatst door sienia
Wat begrijp je er niet aan?
Ik ben benieuwd naar een paar voorbeelden van die emancipatoire zaken.

sienia
15-06-05, 11:41
Geplaatst door amadeus
Ik ben benieuwd naar een paar voorbeelden van die emancipatoire zaken.

Ach zo.

amadeus
15-06-05, 11:54
Geplaatst door sienia
Ach zo.
Ik begrijp dat het teveel is gevraagd....?

151 NP
15-06-05, 12:20
Geplaatst door taouanza
Mensen die mij als gast zien of gastarbeider.
MEnsen die dus schijt hebben aan mijn burgerrechten als Nederlandse staatsburger.


Gelul, en wat ik van je vind is ook niet belangrijk. Het gaat erom wat je bent, en dat is een stuk onbenul. Je doet niks, weet niks, kan niks, je draagt nergens iets aan bij. Je kwettert de hele tijd dat je je mening wilt geven, en je geeft 'm nooit want je hebt er geen.
Mensen werken zich dagelijks het leplazarus om jou te eten te te drinken te geven, je dochter naar school te sturen, je ziekenhuis-rekening te betalen, je voordeur veilig af te kunnen sluiten. Je stelt er niets tegenover dan wat indolent gemekker.
Met welke reden zou de maatschappij, welke dan ook, de rode loper voor jou moeten uitrollen?

151 NP
15-06-05, 13:20
Geplaatst door Gerrit Jan
Ze modereert!

En daar zijn al genoeg grappen over gemaakt.
Tante Ta ziet niet dat allochtoon zijn voor haar in feite een wereldexcuus is: dat men daarom schouderophalend aan haar voorbij zou lopen.
In werkelijkheid is het natuurlijk omdat het een negatief mormel is, en niemand heeft behoefte aan zulke zouteloze mopperkonten die nooit wat leuks/interessants te melden hebben.

taouanza
15-06-05, 18:52
Geplaatst door 151 NP
Gelul, en wat ik van je vind is ook niet belangrijk. Het gaat erom wat je bent, en dat is een stuk onbenul. Je doet niks, weet niks, kan niks, je draagt nergens iets aan bij. Je kwettert de hele tijd dat je je mening wilt geven, en je geeft 'm nooit want je hebt er geen.
Mensen werken zich dagelijks het leplazarus om jou te eten te te drinken te geven, je dochter naar school te sturen, je ziekenhuis-rekening te betalen, je voordeur veilig af te kunnen sluiten. Je stelt er niets tegenover dan wat indolent gemekker.
Met welke reden zou de maatschappij, welke dan ook, de rode loper voor jou moeten uitrollen?


Geplaatst door 151 NP
En daar zijn al genoeg grappen over gemaakt.
Tante Ta ziet niet dat allochtoon zijn voor haar in feite een wereldexcuus is: dat men daarom schouderophalend aan haar voorbij zou lopen.
In werkelijkheid is het natuurlijk omdat het een negatief mormel is, en niemand heeft behoefte aan zulke zouteloze mopperkonten die nooit wat leuks/interessants te melden hebben.



:haha: