PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse minister: dubbele nationaliteit niet bespreekbaar



NIS
14-06-05, 15:41
Marokkaanse minister: dubbele nationaliteit niet bespreekbaar
ANP

BERKANE - De Marokkaanse minister N. bin Abdallah van Informatie heeft dinsdag gezegd dat voor Marokko het afschaffen van de Marokkaanse nationaliteit voor in Nederland wonende Marokkanen niet bespreekbaar is. Het is volgens hem een elementair recht dat nooit kan worden geschonden.

Daarmee spreekt hij minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) tegen. Verdonk vertelde maandag nog dat de plaatsvervanger van de minister van Justitie positief had gereageerd op de afschaffing van de dubbele nationaliteit voor Marokkanen van de derde generatie in Nederland. Het staat volgens haar op de wederzijdse agenda.

Verdonk bleef er dinsdag bij dat zij op het ministerie van Justitie iets anders heeft gehoord dan wat minister bin Abdallah nu verkondigt. Ze heeft geen idee hoe ze dit verschil moet duiden. Verdonk zei dat ze nogmaals opheldering zal vragen bij de minister. Als de dubbele nationaliteit echt niet op de Marokkaanse agenda staat, wacht zij een formeel bericht daarover van Marokkaanse zijde af.

Verder verklaarde onderminister N . Chekrouni, die belast is met Marokkanen die in het buitenland wonen, tegenover journalisten van het Algemeen Dagblad en het Parool dat zij tegen de verplichte taaltoets is. Die toets moeten Marokkanen straks halen nog voordat zij naar Nederland afreizen. De Marrokaanse bewindsvrouw vindt dat in strijd met het recht omdat er obstakels worden opgeworpen voor gezinshereniging en -vorming.

Verdonk zei dinsdag dat Chekrouni tegenover haar heeft gezegd dat zij het goed vindt dat Marokkanen de taal leren. De verplichting daarvan is niet ter sprake gekomen.

Verdonk zei dinsdag verbaasd te zijn over de uitspraken van de twee Marokkaanse bewindslieden. Zij kondigde aan meteen opheldering te zullen vragen over hun beweringen, die strijdig zijn met wat zij heeft begrepen.

De Nederlandse bewindsvrouw bezoekt dinsdag Berkane, in de Rif-regio in het noordoosten van Marokko. Zij praat er met remigranten, achtergelaten vrouwen en hulpinstanties.

--> Als Verdonk mij persoonlijk had gebeld, had ik het haar ook kunnen vertellen. Het is algemeen bekend wat het standpunt van de Marokkaanse regering is.:D

amadeus
14-06-05, 15:44
en er werd er nog eentje wakker...

Wat Verdonk allemaal niet kan losmaken hier. :)

Pytaghoras
15-06-05, 07:11
Geplaatst door amadeus
en er werd er nog eentje wakker...

Wat Verdonk allemaal niet kan losmaken hier. :)

Verdonk maakt veel gebruik van deze uitspraak: ik heb gehoord......

Ik weet niet wie in haar oor heeft gepist

Timoesh
15-06-05, 07:26
I’m proud to be Moroccan! :D

http://img36.echo.cx/img36/1590/morocco5wj.jpg