PDA

Bekijk Volledige Versie : Italiaanse katholieken in het offensief tegen liberale abortuswetgeving



Marsipulami
15-06-05, 11:34
Italiaanse minister stelt legale abortus ter discussie

Hilversum (Van onze redactie) 14 juni 2005 - De abortuswet in Italië moet worden herzien, zegt een Italiaans kabinetslid vandaag in een interview met de krant La Stampa. Minister Enrico La Loggia van Regionale Zaken vindt dat het mislukken van het IVF-referendum aangeeft dat de Italianen moreel anders zijn gaan denken over het menselijk embryo.

Meer oog voor katholieke waarden
“Italië heeft nu bewezen dat het land is veranderd. Het heeft meer oog gekregen voor de waarden van de katholieke traditie”, aldus La Loggia, lid van Berlusconi’s partij Forza Italia. “De principes van de beschermwaardigheid van het leven, die nu zijn bekrachtigd, moeten dus nodig in ogenschouw worden genomen.”

Van deze tijd
De minister acht het uitgesloten dat de abortuswet in de nabije toekomst al wordt herzien. Hij vindt het wel nodig om alvast kritisch te kijken hoe de wet heeft gefunctioneerd en “of het mogelijk is met oplossingen te komen die meer van deze tijd zijn”. La Loggia lijkt hiermee te suggereren dat het doden van menselijke embryo’s niet meer van deze tijd is.

Referendum 1981
In Italië is abortus provocatus gedurende de eerste drie maanden van de zwangerschap legaal. Dat is het sinds 1978. In 1981 werd over de toen drie jaar oude abortuswet een referendum gehouden. De RK-Kerk riep de Italiaanse kiezers in dat jaar vergeefs op de wet te verwerpen.

Geweten gewonnen
Kardinaal Ruini, hoofd van de Italiaans bisschoppenconferentie, ontkende gisteravond na de nietigverklaring van het referendum dat de Kerk nu van plan is de abortuswet met politieke middelen aan te vallen. Verder weigerde Ruini de lage opkomst te beschouwen als een overwinning van de bisschoppelijke anticampagne. “De echte winnaar is het moreel geweten van ons volk en de toekomst van de mens”, aldus Ruini in een interview met de commerciële tv-zender Canale 5.

Terechte vrees
Gisteren lieten de voorstanders van de liberalisering van IVF doorschemeren te vrezen dat de geldende abortuswetgeving als gevolg van de lage opkomst het mikpunt zal worden van conservatieve politici en kerkelijke lobbyisten. Met de uitspraken van La Loggia lijkt die vrees gegrond te zijn geweest.

David
15-06-05, 11:35
Het zou verboden moeten worden.

Marsipulami
15-06-05, 11:45
Geplaatst door David
Het zou verboden moeten worden.

Wat ? Abortus of het katholicisme ? :hardlach:

David
15-06-05, 11:48
Geplaatst door Marsipulami
Wat ? Abortus of het katholicisme ? :hardlach:


Duh. Wat denk je nou zelf?

~Panthera~
15-06-05, 12:19
Ja, vrouwen kunnen beter doodbloeden aan klerenhangers. :moe:

David
15-06-05, 12:20
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, vrouwen kunnen beter doodbloeden aan klerenhangers. :moe:


Ja, maar dan is het hun eigen schuld. :cheefbek:

~Panthera~
15-06-05, 12:21
Geplaatst door David
Ja, maar dan is het hun eigen schuld. :cheefbek:


Tuurlijk joh.

David
15-06-05, 12:23
Geplaatst door ~Panthera~
Tuurlijk joh.


Ik probeer me in te leven in onze katholieke medemens.

~Panthera~
15-06-05, 12:24
Geplaatst door David
Ik probeer me in te leven in onze katholieke medemens.


Wordt een hell of a job, garandeer ik je. :moe:

David
15-06-05, 12:25
Geplaatst door ~Panthera~
Wordt een hell of a job, garandeer ik je. :moe:


Ik ben er ook alweer mee opgehouden. :boer:

Juliette
15-06-05, 12:27
Geplaatst door David
Ik ben er ook alweer mee opgehouden. :boer:

Zooo. Dat heb je lang volgehouden.

~Panthera~
15-06-05, 12:27
Geplaatst door David
Ik ben er ook alweer mee opgehouden. :boer:



:giechel: Dat was een vluggertje zeg.

David
15-06-05, 12:28
Geplaatst door ~Panthera~
:giechel: Dat was een vluggertje zeg.


You know me!

~Panthera~
15-06-05, 12:29
Geplaatst door David
You know me!



:lachu: