PDA

Bekijk Volledige Versie : God bestaat niet : Spotten met islam niet mogelijk op straffe van dood?



Juwairiyya
15-06-05, 13:32
Ephimenco: De profeet als blaffende hond
Bron: trouw.nl

door Sylvain Ephimenco

2005-06-11 - Nadat de ChristenUnie de kiezers met succes opriep de Europese Grondwet te verwerpen, eist deze partij (samen met de SGP) nu een verbod op het RVU-programma 'God bestaat niet'. Deze nieuwe campagne zal, vrees ik, minder sympathiek overkomen dan de vorige: een politieke organisatie die zijn premier om censuur smeekt, zal niet op veel bijval kunnen rekenen.


Gelukkig valt er in de kamervragen van de partij te lezen dat de toorn van onze mannenbroeders zich niet op de inhoud zelf van het programma richt. Opluchting alom. Het gaat om de filmpjes met egotripper Rob Muntz in de hoofdrol (de man die verkleed als Hitler een paar jaar geleden in Wenen enkele orthodoxe joden schrik aanjoeg), waarmee het programma wordt gelardeerd. Laat ik hier gelijk stellen dat christenen inderdaad alle redenen hebben om zich door die korte fragmenten gekwetst en beledigd te voelen. Het is me dan ook een raadsel waarom de RVU zijn meer dan bezienswaardige serie over het geloof met deze puberale humor heeft vervuild. Waarom ook moesten opnames in een kerk, onder protest van het kerkbestuur, worden gerealiseerd? Ik ben geen kerkganger en ik neig zelfs de titel van het programma te onderschrijven, maar als scepticus die af en toe in zijn eentje in godshuizen de nodige rust en vrede vindt, teken ik ook op mijn manier protest aan: gooi alsjeblieft die vervelende Muntz met zijn cowboyhoed en neppreken eruit zodat ik hem in een van mijn bezinningsmomenten tenminste nooit hoef tegen te komen.

Moeten dan die vette en voor velen godslasterlijke filmpjes verboden worden? Het antwoord is natuurlijk nee. En dat weten de CU en de SGP heel goed. Hun actie is gedoemd te mislukken, want geen regering die zijn vingers aan censuur zal willen branden. Niet alleen het geloof verdient beproeving, zoals Wim Boevink gisteren in zijn tv-rubriek schreef, maar ook onze vrije en weerbare samenleving. Wat dat betreft kan de debiele humor van Muntz een interessante testcase worden. Want in die fragmenten wordt de spot niet uitsluitend met Jezus en het christendom bedreven. Ook de islam en zijn profeet krijgen de volle vette laag, en dat is nieuw. Op de site van Muntz wordt al een voorproefje gegeven van wat onze moslimbroeders in de volgende afleveringen kunnen verwachten (http://www.muntzvandewint.com). Zo kruipt de profeet Mohammed, half naakt en aangelijnd, als een wilde hond over de grond. Op andere afbeeldingen draagt hij een gordel met explosieven en staat op het punt een schoolbus de lucht in te laten vliegen. Of wordt hij door naakte vrouwen verwend. Kortom: de beruchte 'perverse tiran' van Ayaan Hirsi Ali wordt, hiermee vergeleken, naar het rijk der flauwe zoetigheden verwezen. Als orthodoxe moslims dezelfde democratische weg als orthodoxe christenen bewandelen om eventueel tegen 'God bestaat niet' te protesteren, zijn we met z'n allen op de goede weg. Anders raad ik Muntz aan om zich snel in te schrijven voor een aangepaste woning met een legertje veiligheidsagenten ervoor.

Link naar column: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/columnisten/artikelen/1118380714377.html
-------------------------

maar dan:

Ephimenco: Het was niet de profeet
Bron: trouw.nl

door Sylvain Ephimenco

2005-06-14 - De makers van de filmpjes die het RVU-televisieprogramma 'God bestaat niet' (GBN) illustreren, zijn na mijn stuk van zaterdag 'De profeet als blaffende hond' nogal geschokt van mijn interpretatie. Is de moslim die op hun site satirisch wordt afgebeeld de profeet Mohammed? Nee dus, verklaren de makers. Ik had het volledig mis en de filmpjes die nog uitgezonden zullen worden, hebben ze me verzekerd, zullen dit duidelijk maken. Mea culpa. Een dergelijke heiligschennis zouden de auteurs van de filmpjes nooit op hun naam willen hebben, wetend dat alleen al het afbeelden van Mohammed, laat staan hem belachelijk maken, nare consequenties voor hun veiligheid zou kunnen hebben. Ik geloof hen op hun woord.


Naïef als ik was, dacht ik dat hun drang om het geloof te bespotten niet selectief was en dat hun puberale karikaturen christendom en islam op gelijkwaardige hoogte zouden treffen. Een unicum. Maar ik had het hier ook mis. Als u toevallig op het idee komt hun internetsite te bezoeken wees dan gewaarschuwd. De man met lange blonde baard en doornenkrans op het hoofd, die poedelnaakt aan een kruis hangt en die als aangelijnde hond grommend over de grond kruipt, is wel Jezus Christus. De bebaarde moslim, ook aangelijnd en soms als zelfmoordenaar neergezet, is niet de Profeet. Volgens mij zit het in het hoofd van de makers als volgt. Je kunt, zoals vaak beproefd in onze vrije samenleving, de figuur Jezus naar hartelust bespotten en vernederen. Geen risico's want die gristenen zullen hooguit een paar kamervragen stellen, wat alleen maar publiciteit genereert. Je kunt ook, verkleed als Hitler (in een ander programma), joden achterna zitten. Geen probleem: joden doen niets terug. Maar met de islam moet er wel een tandje minder. Een fatwa heb je nog sneller dan een verkoudheid te pakken. Ik had de taboedoorbrekende drang van de makers van GBN beter op zijn waarde moeten schatten. Een grommende aangelijnde christenhond dat is natuurlijk Jezus; een blaffende moslimhond, dat kan alleen een fundamentalist zijn. Jammer alleen dat dit soort wereldvreemde parallellen verwarrend werken.

Mijn verkeerde interpretatie heeft de makers van GBN zodanig van hun stuk gebracht dat ze afgelopen weekeinde een tamelijk wild bericht op de site van Trouw hebben laten plaatsen. Ik zou met mijn column 'een soort doodvonnis over Robbie (Muntz, se) hebben geveld'. Het stuk zou zelf 'gelijk een fatwa' zijn. Of nog erger: 'Nu geeft hij (ik dus) opdracht om mensen die hij niet mag, om zeep te laten helpen'. Dit klinkt even lachwekend als sinister, maar zoveel macht en kwaadwilligheid bezit ik niet, heren. Maar bewust van de door u aan mij toegedichte verantwoordelijkheid en ondanks dat ik met een geeuw uw moedige selectiviteit aanschouw, wil ik het nog één keer herhalen: het-was-niet-de-profeet. Vrede zij met hem.

Link naar column: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/columnisten/artikelen/1118725030781.html


http://www.muntzvandewint.com/site/art/m2_images/2005/DSC06425.jpg

http://www.muntzvandewint.com/site/art/m2_images/2005/DSC06435.jpg

Wortel
15-06-05, 13:54
Applaus!

De paljassende, publieksgeile mediapopulisten met hun perverse defaecaties blijken nu dus ook vooral laffe publieksgeile mediapopulisten die met twee maten meten. Dat weten we dan ook weer, als we het al niet wisten... :rolleyes:

amadeus
15-06-05, 13:55
Wat mij betreft gooien ze die twee lafbekken van de buis.

Wortel
15-06-05, 14:01
Ja.
of, wat eenvoudiger, je zapt naar een ander kanaal, of je zet die TV helemaal uit en pakt een goed boek.

Mill
15-06-05, 14:08
Is de moslim die op hun site satirisch wordt afgebeeld de profeet Mohammed? Nee dus, verklaren de makers.

:haha: Ja ze kijken wel linker uit.

Kal-El B.V
15-06-05, 14:14
wanneer gaan die jongens eens een filmpje maken met een Hitler marcherend door de straten van Nederland ? Zou goed passen.

Ik kan me nog herinneren hoe geweldig dat filmpje men in Nederland vond(van de linkse kant met name), ze hebben er zelfs een onderscheiding voor gekregen. Het zou nu perfect passen in Nederland. er is veel veranderd.
Het is niet Oostenrijk dat 26 000 asielzoekers gaat deporteren, maar Nederland, Moskeeen in de brand en scholen. Ministers die de oorlog verklaren aan hun eigen bevolking.

Misschien een Hitler in Venlo (of was het Venray?) ?

amadeus
15-06-05, 14:18
Geplaatst door Kal-El B.V
Het is niet Oostenrijk dat 26 000 asielzoekers gaat deporteren
Noem mij maar eens een land dat wel alle asielzoekers die zich aanmelden accepteert en uitgeprocedeerden niet terugstuurt....


maar Nederland, Moskeeen in de brand en scholen.
Zo zijn er ook genoeg incidenten te noemen van moslims tegen autochtonen, maar dan vind je ongetwijfeld een Hitler vergelijking weer niet gepast. :romance:

Kal-El B.V
15-06-05, 14:41
Geplaatst door amadeus
Noem mij maar eens een land dat wel alle asielzoekers die zich aanmelden accepteert en uitgeprocedeerden niet terugstuurt....

Ik kan je zelfs een paar landen noemen die ILLEGALEN een generaal pardon geven en toelaten in hun land. Ilegalen niet eens asielzoekers.


Zo zijn er ook genoeg incidenten te noemen van moslims tegen autochtonen, maar dan vind je ongetwijfeld een Hitler vergelijking weer niet gepast. :romance:

Die zijn er zeker, maar het gaat hier nu om mensen die net zoals jij alleen maar bezig zijn met het vingertje wijzen naar mensen van andere overtuigingen politieke of religieuze. En het erg moeilijk vinden om diezelfde stamina te tonen in hun kritiek jegens geestesverwanten. Mensen die extreem uit hun weg gaan om hun vinger aan anderen te laten zien terwijl ze die vinger zelf nooit hebben gezien. Mensen die helemaal naar Oostenrijk gaan omdat soort filmpjes te maken of mensen die zich verdiepen in het gedachtegoed van anderen om daar dan karikaturen van te gaan verbeelden.

Mensen die uren op een forum spenderen die de naam Maroc.nl draagt, omdat daar supposedly markkanen komen en dan uren van hun leven gebruiken om die mensen op dat forum te vertellen wat ze allemaal wel niet fout doen of denken.

Triest.

Julien
15-06-05, 15:09
Ephimenco heeft hier wel een punt.

Goodnight
15-06-05, 15:13
Geplaatst door Wortel
Ja.
of, wat eenvoudiger, je zapt naar een ander kanaal, of je zet die TV helemaal uit en pakt een goed boek. psies!

amadeus
15-06-05, 15:22
Geplaatst door Goodnight
psies!
Ha, ja! Zal het advies onthouden voor als mensen zich hier weer eens druk maken om A.H.A. :alien:

taouanza
15-06-05, 18:33
Geplaatst door Julien
Ephimenco heeft hier wel een punt.

Welke punt?
Dat ik dankzij de SGP nee heb gestemd?

Julien
15-06-05, 18:39
Geplaatst door taouanza
Welke punt?
Dat ik dankzij de SGP nee heb gestemd?

Nee Ephimenco zegt dat die gasten hypocriet zijn omdat ze wel Jezus belachelijk maken, maar zodra er gezegd wordt dat ze ook Mohammed beledigen, ze opeens terugkrabbelen.

Maar ik ben het ook eens met goodnight. Je hebt niet voor niets een zap-knop op je afstandbediening. 'T zou alleen wel fijn zijn als dat beledigen van andersgelovigen een keer zou ophouden. Wat is het nut?

taouanza
15-06-05, 18:43
Geplaatst door Julien
Nee Ephimenco zegt dat die gasten hypocriet zijn omdat ze wel Jezus belachelijk maken, maar zodra er gezegd wordt dat ze ook Mohammed beledigen, ze opeens terugkrabbelen.

Maar ik ben het ook eens met goodnight. Je hebt niet voor niets een zap-knop op je afstandbediening. 'T zou alleen wel fijn zijn als dat beledigen van andersgelovigen een keer zou ophouden. Wat is het nut?

Ja dat vind ik ook misselijk dat niet fatsoen hun tegenhoud maar alleen hun hachje. Trouwens als Jezus belachelijk gemaakt ben ik ook beledigd.
Echt triest als je geen enkel doel in je leven en alleen kan genieten wanneer je anderen kwetst.

Juliette
15-06-05, 18:43
Geplaatst door Julien
Nee Ephimenco zegt dat die gasten hypocriet zijn omdat ze wel Jezus belachelijk maken, maar zodra er gezegd wordt dat ze ook Mohammed beledigen, ze opeens terugkrabbelen.

Maar ik ben het ook eens met goodnight. Je hebt niet voor niets een zap-knop op je afstandbediening. 'T zou alleen wel fijn zijn als dat beledigen van andersgelovigen een keer zou ophouden. Wat is het nut?

Eens.

Rabi'ah.
15-06-05, 18:44
Geplaatst door Julien
Nee Ephimenco zegt dat die gasten hypocriet zijn omdat ze wel Jezus belachelijk maken, maar zodra er gezegd wordt dat ze ook Mohammed beledigen, ze opeens terugkrabbelen.

Maar ik ben het ook eens met goodnight. Je hebt niet voor niets een zap-knop op je afstandbediening. 'T zou alleen wel fijn zijn als dat beledigen van andersgelovigen een keer zou ophouden. Wat is het nut?

Word.

elbasque
16-06-05, 00:19
tfoe,jeh programma....respectloos..walgelijk....tfoe...

..sprakeloos....

AARDIG
16-06-05, 01:00
Geplaatst door communist
tfoe,jeh programma....respectloos..walgelijk....tfoe...

..sprakeloos....


Wat had ik nou gezegd :moe:

sjaen
16-06-05, 08:59
Intellectueel Karel van het Reve liep eind jaren tachtig wel vooruit op de actuele politieke problematiek die geloofsrichtingen kunnen oproepen. Hij schreef toen: "Dat mensen goden en profeten willen aanbidden, al dan niet met gebruik van afgodsbeelden, is hun zaak. Maar anderen moeten de volle vrijheid hebben om daar smalende en lasterlijke opmerkingen over te maken. Natuurlijk is het onaardig om voortdurend gelovigen te pesten, en het is redelijk om iemands lichtgeraaktheid te ontzien, of het nu zijn gedichten, zijn moeder, zijn god, zijn inkomen of zijn oorlogsverleden betreft _ maar je mening moet je kunnen zeggen, ook op smalende toon, lichtgeraaktheid of niet. Het zou een goede zaak zijn als D"66, in samenwerking met VVD en Partij van de Arbeid, een wetsvoorstel zou indienen waarbij de artikelen 147 en 147A van ons Wetboek van Strafrecht zouden komen te vervallen. Dan zou ons vaderland minder op Iran lijken."

Al Sawt
17-06-05, 01:24
Waarom is er voor Jodendom geen plaats in die serie? Je zou denken; gelijke monikken, gelijke kappen.

helly2002
17-06-05, 04:33
Kal-El B.V






wanneer gaan die jongens eens een filmpje maken met een Hitler marcherend door de straten van Nederland ? Zou goed passen.

Ik kan me nog herinneren hoe geweldig dat filmpje men in Nederland vond(van de linkse kant met name), ze hebben er zelfs een onderscheiding voor gekregen. Het zou nu perfect passen in Nederland. er is veel veranderd.
Het is niet Oostenrijk dat 26 000 asielzoekers gaat deporteren, maar Nederland, Moskeeen in de brand en scholen. Ministers die de oorlog verklaren aan hun eigen bevolking.

Misschien een Hitler in Venlo (of was het Venray?) ?


die gaten zouden hem dan wel in uden wegzetten ik kijker niet naar en dat ga ik niet doen ook de makers van dat programma heben hun zin want ook slechte publiciteit vinden ze machtug want dan gaan de mensen juist kijken .er zullen echt ookwel is moskeen in andere landen in de fik zijn gestoken trouwens dat nederland waar je over praat heeft jarenlang aan de top gestaan met mensen binenlaten dus doe niet zo kort door de bocht .net zoals er ook dingen bij kerken zijn gebeurt in holland hoeveel moslims zijn er hieral vermoord door de regering dan ?elke vergelijking met hitler slaat nergens op zoveel is er helemaal niet veranderd eigenlijk het zijn kleine groepjes die het verneuken voor anderen zowel nl jongeren als moslims aan terroristen mag je best de oorlog verklaren ookal was het niet slim van zalm om het zo tezegen maarja dat is de regering .de boel is harder geworden net als de maatschappij mischien zelfs te hard maar liever dat als het beleid van 10 jaar terug nergens zeuren de mensen zo als in nl en elke keer wordt alles vergeleken met nazie-duitsland dat is makkelijk en de grootste kull die er is

fien
17-06-05, 04:45
Ik ben het echt nooit met Ephimenco eens. Als er een uit is op provoceren en moslims en alle allochtonen in een kwaad daglicht te stellen( en gelijk alle mensen die het voor hen opnemen ) dan is hij het wel. Wat dat televisie programma betreft gewoon niet naar kijken. Ik lees ook de columns van E. niet meer, te voorspelbaar. Bovendien als je kritiek uit krijg je een bozebrief van hem en worden daarna al je ingezonden reacties op de site van trouw geweigerd, kortom hij pleegt censuur.

Tomas
17-06-05, 07:39
Geplaatst door Al Sawt
Waarom is er voor Jodendom geen plaats in die serie? Je zou denken; gelijke monikken, gelijke kappen.

Kijk dan, en als je dat niet wilt oordeel dan niet.