PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije!



Rabi'ah.
15-06-05, 20:48
...........hoor dat je daar hepatitis A en B prikken voor moet hebben.

Las ik in zo'n blaadje van de GGD.

Toen ik een paar jaar geleden naar Turkije ging, hoefde dat nog niet.

Op het lijstje van de GGD van ziektes stonden o.a. malaria, geelzucht en hepatitis A en B.

En de landen waarvoor je die prikken moet halen, waren: Suriname, Turkije, Marokko, India, Pakistan, Tunesië en Egypte.

Maar haast niemand die ik ken die naar die landen reist is die prikken gaan halen. (Ik ga dat natuurlijk wel doen)

Hoe doen jullie het eigenlijk als jullie op reis gaan?



Rabiah.

Tomas
15-06-05, 20:50
Als 't niet verplicht is, doe ik het niet. Malaria pillen slik ik wel altijd. Maar dan wel volgens lokaal recept en niet wat den hollandsche dokter voorschrijft die weten er vaak echt niks van blijkt daar.

Julien
15-06-05, 20:51
kut dat wist ik ook niet, en ik ga in juli naar Turkije :vreemd:

ik sluit me aan bij Rabiah: :p wat is de beste/ goedkoopste manier om aan die hepatitis prik te komen?

Rabi'ah.
15-06-05, 20:52
Geplaatst door Tomas
Als 't niet verplicht is, doe ik het niet. Malaria pillen slik ik wel altijd. Maar dan wel volgens lokaal recept en niet wat den hollandsche dokter voorschrijft die weten er vaak echt niks van blijkt daar.

Volgens mij is het niet officieel verplicht maar het wordt wel sterk aangeraden.

Maar je moet het zelf betalen en bij elkaar is het 55 euro. :cheefbek:

Toen mijn pa vorig jaar naar Sur. ging, heeft-ie wel prikken gehaald, tegen malaria geloof ik.

Maar ik ken dus echt hele volksstammen mensen die ieder jaar voor 6 weken naar Suriname of Marokko gaan, geen prikken halen en nooit ziek worden. :verward:

Rabi'ah.
15-06-05, 20:53
Geplaatst door Julien
kut dat wist ik ook niet, en ik ga in juli naar Turkije :vreemd:

ik sluit me aan bij Rabiah: :p wat is de beste/ goedkoopste manier om aan die hepatitis prik te komen?

Euhm, ouders lief aankijken?

Want het is niet gratis, je moet het zelf betalen.

Niet verplicht ook geloof ik, maarja, je wil natuurlijk niet ziek worden daar. :cheefbek:

Julien
15-06-05, 20:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij is het niet officieel verplicht maar het wordt wel sterk aangeraden.

Maar je moet het zelf betalen en bij elkaar is het 55 euro. :cheefbek:

Toen mijn pa vorig jaar naar Sur. ging, heeft-ie wel prikken gehaald, tegen malaria geloof ik.

Maar ik ken dus echt hele volksstammen mensen die ieder jaar voor 6 weken naar Suriname of Marokko gaan, geen prikken halen en nooit ziek worden. :verward:

veel Marokkaanse kinderen zijn toen ze klein waren al ingeënt voor hun leven tegen die ziektes, volgens mij.

Ff aan mn ouders vragen of dat toevallig voor mij ook geldt.. :)

Tomas
15-06-05, 20:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Euhm, ouders lief aankijken?

Want het is niet gratis, je moet het zelf betalen.

Niet verplicht ook geloof ik, maarja, je wil natuurlijk niet ziek worden daar. :cheefbek:

Ik denk dat een voedselvergiftiging of een ander merkwaardig griepvirus de meest voorkomende ziekte onder vakantie gangers is. Dat valt niet te voorkomen. Het inenten is dan ook tegen de ernstigere, maar gelukkig ook zeldzamere ziektes. Meestal openbaart die zich pas in nl. Je kunt het risico ook overwegen door te controleren hoe dodelijk zo'n ziekte is. Valt dat wel mee en ben je jong en gezond... Inenten is ook niet geheel zonder risico's,

tr_imparator
15-06-05, 20:58
Geplaatst door Rabi'ah.
...........hoor dat je daar hepatitis A en B prikken voor moet hebben.

Las ik in zo'n blaadje van de GGD.

Toen ik een paar jaar geleden naar Turkije ging, hoefde dat nog niet.

Op het lijstje van de GGD van ziektes stonden o.a. malaria, geelzucht en hepatitis A en B.

En de landen waarvoor je die prikken moet halen, waren: Suriname, Turkije, Marokko, India, Pakistan, Tunesië en Egypte.

Maar haast niemand die ik ken die naar die landen reist is die prikken gaan halen. (Ik ga dat natuurlijk wel doen)

Hoe doen jullie het eigenlijk als jullie op reis gaan?


Rabiah.

Bij de GG@GD op nieuwe achtergracht (ten minste als je in adam woont) :hihi: ..Dan kan je het beste 3 prikken nemen voor levenslange bescherming (1tje eerste dan 1tje na een maand en eentje na 3 maanden dacht ik zo)

Maar goed ik ben al geprikt(3x) gratis (op school) :D ik behoor tot een van de risicogroepen..:D

mark61
15-06-05, 22:52
Geplaatst door Rabi'ah.
...........hoor dat je daar hepatitis A en B prikken voor moet hebben.

Hoe doen jullie het eigenlijk als jullie op reis gaan?

Rabiah.

Allemaal zwaar overdreven. Bijzonder kleine kans op malaria als je de kant van Adana uitgaat. Ik weet niet wat je van plan bent in Turkije, maar je moet het wel heel bont maken wil je er zo'n ziekte oplopen. Een beetje oppassen met ongewassen fruit en groente hier en daar is wel genoeg. Wat een waanzin. Latent racisme?

Tomas
16-06-05, 08:12
Geplaatst door mark61
Allemaal zwaar overdreven. Bijzonder kleine kans op malaria als je de kant van Adana uitgaat. Ik weet niet wat je van plan bent in Turkije, maar je moet het wel heel bont maken wil je er zo'n ziekte oplopen. Een beetje oppassen met ongewassen fruit en groente hier en daar is wel genoeg. Wat een waanzin. Latent racisme?

Dat malaria kwam van mij, maar ik bedoelde niet dat ik dat zou slikken als ik naar turkije zou gaan. Ik bedoelde dat ik dat wel altijd slik als het aanbevolen is. De kans op malaria is mij altijd ietwat te groot. En lastig om weer van af te komen.

mark61
16-06-05, 08:15
Geplaatst door Tomas
Dat malaria kwam van mij, maar ik bedoelde niet dat ik dat zou slikken als ik naar turkije zou gaan. Ik bedoelde dat ik dat wel altijd slik als het aanbevolen is. De kans op malaria is mij altijd ietwat te groot. En lastig om weer van af te komen.

Zo belangrijk ben je ook niet.:) Stond al in openingspost.

Kweenie waar jij heen ging/gaat, maar mij is verteld dat alleen Lariam nog werkt in Afrika. Dat heb ik 1 keer gebruikt, nooit weer. Aparte psycho-effecten. Remember die NL-VN-vredesmacht in Cambodja? Mataglap.

Tomas
16-06-05, 08:22
Geplaatst door mark61
Zo belangrijk ben je ook niet.:) Stond al in openingspost.

Kweenie waar jij heen ging/gaat, maar mij is verteld dat alleen Lariam nog werkt in Afrika. Dat heb ik 1 keer gebruikt, nooit weer. Aparte psycho-effecten. Remember die NL-VN-vredesmacht in Cambodja? Mataglap.

Ah, nu zie ik het ook. Vreemd, ja.

Wat is dat verhaal over Lariam??

mark61
16-06-05, 08:32
Geplaatst door Tomas
Ah, nu zie ik het ook. Vreemd, ja.

Wat is dat verhaal over Lariam??

Van Lariam kan je psychotisch worden. 1 of meer leden van het NL-VN-contingent ging destijds door het lint, begon om zich heen te maaien met een machinegeweer. Afijn.

"De Amerikaanse Food and Drug Administration waarschuwt ervoor dat Lariam depressies, psychoses, agressie, bezorgdheid, paniekaanvallen en slaapproblemen kan veroorzaken."

http://www.boekje-pienter.nl/html/archief-2004-07.htm

Tomas
16-06-05, 08:36
Geplaatst door mark61
Van Lariam kan je psychotisch worden. 1 of meer leden van het NL-VN-contingent ging destijds door het lint, begon om zich heen te maaien met een machinegeweer. Afijn.

En dat is de enige nog werkzame antistof? En nu?

observer
16-06-05, 08:36
heb begrepen dat je in alle middenlandse zee landen moet oppassen met het eten van mosselen ed om dat daar vaak een besmetting (hepatitus a) in kan zitten

turkije (zuid)italie griekenland werden met name genoemd

mark61
16-06-05, 08:40
Geplaatst door Tomas
En dat is de enige nog werkzame antistof? En nu?

Tja, ze zoeken weer wat nieuws. Wedloop met de bekende evolutionaire resistente mutaties der malariamug.

Trouwens, niet dat je noodzakelijkerwijs ziek wordt als je gestoken wordt. Een goede algemene weerstand voorkomt vaak ziekte. A/d andere kant kan het dan je hele leven blijven terugkomen als je toevallig een keer slapjes bent.

mark61
16-06-05, 08:41
Geplaatst door observer
heb begrepen dat je in alle middenlandse zee landen moet oppassen met het eten van mosselen ed om dat daar vaak een besmetting (hepatitus a) in kan zitten

turkije (zuid)italie griekenland werden met name genoemd

Dat geldt voor NL-mosselen net zo hard.

Tomas
16-06-05, 08:45
Geplaatst door mark61
Tja, ze zoeken weer wat nieuws. Wedloop met de bekende evolutionaire resistente mutaties der malariamug.

Trouwens, niet dat je noodzakelijkerwijs ziek wordt als je gestoken wordt. Een goede algemene weerstand voorkomt vaak ziekte. A/d andere kant kan het dan je hele leven blijven terugkomen als je toevallig een keer slapjes bent.

Vooral dat laatste lijkt me vervelend. Een zwager van me heeft een keer blackwaterfeever opgelopen door een verwaarloosde malaria. Dan wordt het echt spannend. Als je in afrika woont is er eigenlijk nooit een ander medicijn dan kinine en een goede gezondheid geweest. Alle malaria tabletten hebben altijd al te serieuze bijwerkingen onder langdurig gebruik. Zoals leverkwalen , blindheid en doofheid etc.

mark61
16-06-05, 08:48
Geplaatst door Tomas
Vooral dat laatste lijkt me vervelend. Een zwager van me heeft een keer blackwaterfeever opgelopen door een verwaarloosde malaria. Dan wordt het echt spannend. Als je in afrika woont is er eigenlijk nooit een ander medicijn dan kinine en een goede gezondheid geweest. Alle malaria tabletten hebben altijd al te serieuze bijwerkingen onder langdurig gebruik. Zoals leverkwalen , blindheid en doofheid etc.

Jah die Afrikanen die ik ken(de) verdwenen regelmatig even uit beeld om een de kop opstekende malaria of typhus of wat dan ook ff uit te zieken.

Volwassen worden in Afrika is sowieso resistent zijn tegen ziektes. Anders hoor je bij die, wat zou het zijn, 50% die de 10 jaar niet haalt. Nou ja het zal nu 20% zijn. Vandaar die overbevolking.

Goodnight
16-06-05, 08:51
Geplaatst door tr_imparator
Bij de GG@GD op nieuwe achtergracht (ten minste als je in adam woont) :hihi: ..Dan kan je het beste 3 prikken nemen voor levenslange bescherming (1tje eerste dan 1tje na een maand en eentje na 3 maanden dacht ik zo)

Maar goed ik ben al geprikt(3x) gratis (op school) :D ik behoor tot een van de risicogroepen..:D

heb jij ook zo'n kuiltje in je bovenarm?
Ik behoor ook tot de risicogroepen,maar heb niet zo'n kuiltje.

Volgens mij ben ik gewoon niet inge-ent.

mark61
16-06-05, 09:20
Geplaatst door Goodnight
heb jij ook zo'n kuiltje in je bovenarm?
Ik behoor ook tot de risicogroepen,maar heb niet zo'n kuiltje.

Volgens mij ben ik gewoon niet inge-ent.

Kweenie, standaard krijg je in NL alleen DKTP als baby / peuter. Das difterie kinkhoest tetanus (?) polio. Als je was ingeënt tegen hier exotische ziektes zou je je dat zeker wel herinneren, dacht ik zo. Anders vraag je het je familie?

Wat zijn risicogroepen in dit verband? Ik dacht dat dat voor hepatitis alleen drugsverslaafden en alcoholisten waren. :vreemd:

tr_imparator
16-06-05, 09:34
Geplaatst door Goodnight
heb jij ook zo'n kuiltje in je bovenarm?
Ik behoor ook tot de risicogroepen,maar heb niet zo'n kuiltje.

Volgens mij ben ik gewoon niet inge-ent.

heb wel zo een kuiltje in me bovenarm inderdaad..en heb al me prikken gehad van GGD in Nederland...volgens mijn vaccinatiekaart..

gaat dus om:

DKTP I (3mnd)
DKTP II (4mnd)
DKTP III (5mnd)
DKTP IV (6mnd na 3)
Mazelen (14mnd)
DTP herhaling (4j)
DTP herhaling (9j)

(dit was dus vroeger, ik denk nu dat je minder prikken krijgt)

Deze staan er ook op maar ik weet niet of ik ze heb gehad; zijn niet afgevinkt..

Rode Hond
BCG
Pokken

Tomas
16-06-05, 09:40
Geplaatst door tr_imparator

(dit was dus vroeger, ik denk nu dat je minder prikken krijgt)


Ja, ietsje minder prikken. Maar nog wel dezelfde volgens mij.

tr_imparator
16-06-05, 09:41
Geplaatst door mark61

Wat zijn risicogroepen in dit verband? Ik dacht dat dat voor hepatitis alleen drugsverslaafden en alcoholisten waren. :vreemd:

-seksuele partners van dragers van Hep
-gezinsleden van dragers
-pasgeborenen van dragers
-pasgeboren van ouders waarin(land) hep vaak voorkomt

-regelmatige ontvangers van bloedproducten

-verstandelijke gehandicapten
-down

-kinderen tot 7 jaar in asielzoekcentra
-personen die langer dan 3 maanden verblijven in een gebied waar hep vaak voorkomt

-drugsgebruikers
-(geen alcoholgebruikers)
-mensen met wisselende partners

-werkende en studerende in de gezondheidszorg
-medisch en paramedisch personeel
-mensen die proefdieren verzorgen waarmee hep worden gewerkt
-mensen die schoomaak werk doen in ziekenhuizen

DIt zijn ze ongeveer

Goodnight
16-06-05, 10:17
Geplaatst door mark61
Kweenie, standaard krijg je in NL alleen DKTP als baby / peuter. Das difterie kinkhoest tetanus (?) polio. Als je was ingeënt tegen hier exotische ziektes zou je je dat zeker wel herinneren, dacht ik zo. Anders vraag je het je familie?

Wat zijn risicogroepen in dit verband? Ik dacht dat dat voor hepatitis alleen drugsverslaafden en alcoholisten waren. :vreemd:

dat is 26 jaar geleden...weet jij alles van 26 jaar geleden?

Rabi'ah.
16-06-05, 11:52
Geplaatst door mark61
Allemaal zwaar overdreven. Bijzonder kleine kans op malaria als je de kant van Adana uitgaat. Ik weet niet wat je van plan bent in Turkije, maar je moet het wel heel bont maken wil je er zo'n ziekte oplopen. Een beetje oppassen met ongewassen fruit en groente hier en daar is wel genoeg. Wat een waanzin. Latent racisme?

Alleen hep A & B worden aangeraden. Maar ik ben verder kerngezond en ga alleen naar Istanbul.

Volgens mij is als je naar een warm land gaat oppassen met eten en reizen in bepaalde gebieden idd genoeg.

Wat racisme ermee te maken heeft, snap ik niet. :confused:

Racisme tegenover Turken bedoel je?