PDA

Bekijk Volledige Versie : Ali B versus Paul R

frank van gemert
15-06-05, 23:15
Paul Rosenmöller, de gewezen GroenLinks politicus, heeft sinds enige tijd een praatprogramma bij de IKON. In het verleden ben ik daar een paar keer langs gezapt, maar de gasten, Paul’s voorspelbare manier van interviewen of de weinig inspirerende context leidden ertoe dat ik steeds maar kort bleef hangen.
Een paar dagen geleden had Paul Ali B te gast. Samen stapten ze op het vliegtuig naar Marokko, waar Ali vertelde over zijn jeugd met dealen en gokken, en hoe hij daar een eind aan maakte na een lang verblijf in de bergen van de Rif.
Op zich levert dat natuurlijk een mooi thema: het boefje wordt ster. Een soort American Dream op polderformaat. Toch zat ik bij deze aflevering opnieuw met de vingers op de afstandbediening. Ali, die we kennen als iemand die snel en gevat reageert, liet zijn ogen steeds dwalen over het landschap als Paul met weer een vraag kwam die hij van mijlenver zag aankomen. Het gesprek kabbelde voort en kende slechts enkele oplevingen. Eén daarvan was het antwoord op de vraag van Paul wat Ali vond van eerwraak. Ali zat eerst wat ongemakkelijk te draaien, maar ging daarna in de tegenaanval. Hoezo moest hij daar iets van vinden? Waarom moest die vraag aan hem worden gesteld? Hij vindt eerwraak net zo fout als Paul! Moest hij dat publiekelijk verklaren? Waarom? 1-0 voor Ali B

Dit was een klein hoogtepunt in een vlak programma. Uiteraard lag de oorzaak in de mismatch. Ali is de man van het snelle commentaar met one liners als mokerslagen. Zo rapt hij en zo denkt hij. Het hart op de goede plaats, en het hart ook op de tong. Dat is de charme waarmee hij Nederland heeft veroverd. Als hij geacht wordt lang na te denken over ingewikkelde zaken, dan is de rapper niet op zijn best. Wat mij betreft doet dat geen afbreuk aan zijn kwaliteiten.
Natuurlijk is het aardig om iemand die bekendheid geniet in een nieuwe, onverwachte setting een andere kant van zichzelf te laten zien. Dat lukte niet bij Ali. Ik kan me voorstellen dat het voor programmamakers moeilijk is te voorzien wat in dit opzicht de beperkingen zijn van een ster.
Een iets ander punt is het soort vragen dat gesteld wordt. Ali kon met de meeste kwesties die Paul aanroerde niet goed uit de voeten. Enerzijds kwam dat, zoals gezegd, voort uit het feit dat hij gewend is korte heldere antwoorden te geven en nu werd van hem verlangd dat hij breedsprakig zou zijn. Anderzijds rijst de vraag of de vragen to the point waren. De reactie van Ali op de vraag over eerwraak zet me aan het denken.
Een katholieke priester wil je in zo’n programma als dat van Paul vragen naar zijn mening over abortus en anticonceptie. Een SGP politicus wil je een uitspraak ontlokken over de rol van de vrouw. Omgekeerd hoef ik voetballers niet te horen over de evolutietheorie of over de seksuele moraal, al kunnen sommigen over dat laatste wellicht interessante dingen zeggen.
Is het relevant wat Ali B vindt van eerwraak? Ali B zelf zegt: Nee. Ik ben dat niet met hem eens. Hij is een gewone jongen die het heeft gemaakt in de wereld van de populaire muziek. Vrijwel dagelijks is hij op televisie te zien en miljoenen zijn op de hoogte van zijn meningen en standpunten. Dat maakt hem één van de opinion leaders van de Nederlandse Marokkanen. Gelijkmaker Rosenmöller 1-1.