PDA

Bekijk Volledige Versie : Doeschate



AARDIG
16-06-05, 00:38
Beste D.

Ik heb meerdere malen gelezen, dat je de "gevaarlijke" ideeën van religie wil aankaarten. Ik weet niet precies wat jij onder gevaarlijk verstaat. En ik weet ook niet precies, om wat voor soort gevaar dit gaat. Het enige wat ik je tig maal heb zien posten, is dat mensen dit debat liever ontwijken. Hierbij wil ik je dan ook vriendelijk verzoeken, de passages uit de Koran te vermelden. Ik zal proberen een uitleg te geven en deze ter discussie te stellen. Mijn kennis reikt niet ver, maar ik wil het in ieder geval wel bespreekbaar maken.

Mocht je niet weten waar ik het over heb, zie onderstaande quote;


en dienen die heilige teksten die daartoe aanleiding geven bespreekbaar te zijn.

Ik hoop dat je serieus een paar haatzaaiende en gevaarlijke Koranverzen zal plaatsen. Dan zal ik proberen de juiste vertaling en context te geven. Alhoewel ik bij voorbaat moet zeggen, dat het niet geheel met jou gedachtegang zal stroken.

Vriendelijke groet AARDIG

AARDIG
05-07-05, 20:42
UP :moe:

amadeus
05-07-05, 20:49
Misschien kun je sura 5:60-65 eens uitleggen, waarin joden vervloekt worden en uitgemaakt voor apen en zwijnen.

nl-x
05-07-05, 21:10
Geplaatst door amadeus
Misschien kun je sura 5:60-65 eens uitleggen, waarin joden vervloekt worden en uitgemaakt voor apen en zwijnen.

Nee, dat kan niemand. Het is namelijk gelul.

Daar sura 5:60-62 met geen woord gaan over Joden. En in 5:63 tot 65 het volgende bevatten:
63: Waarom weerhouden hun priesters en schriftgeleerden hen niet van zondige woorden en het eten van verboden dingen? Het is inderdaad slecht wat zij doen.
64: En de Joden zeggen: "De hand van Allah is gebonden." Hun handen zijn gebonden en zij zijn vervloekt voor hetgeen zij zeggen. Neen, Zijn handen zijn wijd open, Hij geeft, zoals Hij wil. En hetgeen u van uw Heer is nedergezonden zal velen hunner in opstandigheid en ongeloof doen toenemen. En Wij hebben vijandschap en haat onder hen gezaaid tot aan de Dag der Opstanding. Telkens wanneer zij het oorlogsvuur ontsteken, dooft Allah het en zij pogen wanorde te scheppen op aarde en Allah heeft de onruststokers niet lief.
65: Als de mensen van het Boek hadden geloofd en rechtvaardig gehandeld, zouden Wij gewis hun zonden hebben vergeven en hen in tuinen van zaligheid hebben toegelaten.

De enige die hier een beetje een aap is, ben jij .

AARDIG
05-07-05, 21:15
Geplaatst door nl-x

O ik heb dat ding op negeer gezet. Hij liegt heel veel. Best naar voor de sfeer.

amadeus
05-07-05, 21:22
Geplaatst door nl-x
Nee, dat kan niemand. Het is namelijk gelul.

Daar sura 5:60-62 met geen woord gaan over Joden.
Misschien zou je eens een koranstudie moeten volgen, NL-X. Je hebt er namelijk niet veel van begrepen. Je moet die verzen in hun context bekijken en niet per regel. Ga maar eens ten rade bij een arabist of islamoloog.

nl-x
05-07-05, 21:33
Geplaatst door amadeus
Misschien zou je eens een koranstudie moeten volgen, NL-X. Je hebt er namelijk niet veel van begrepen. Je moet die verzen in hun context bekijken en niet per regel. Ga maar eens ten rade bij een arabist of islamoloog.
Ik zal eens niets van je aannemen. Wil jij mij de les gaan lezen ofzo? Ga met je apenkop ergens anders zitten etteren. Je komt hier met niet-onderbouwd gelul. Je wordt daarna gewezen op je fout. En je kan niets anders zeggen dat ik het maar bij anderen moet opvragen, omdat jij vindt dat ik het zomaar niet zou kunnen begrijpen.

Doei!

Orakel
05-07-05, 21:38
Geplaatst door amadeus
Misschien zou je eens een koranstudie moeten volgen, NL-X. Je hebt er namelijk niet veel van begrepen. Je moet die verzen in hun context bekijken en niet per regel.

http://www.mainzelahr.de/smile/froehlich/6925.gif

barfly
05-07-05, 21:40
[5:60] Say, "Let me tell you who are worse in the sight of GOD: those who are condemned by GOD after incurring His wrath until He made them (as despicable as) monkeys and pigs, and the idol worshipers. These are far worse, and farther from the right path."

[5:61] When they come to you, they say, "We believe," even though they were full of disbelief when they entered, and they are full of disbelief when they leave. GOD is fully aware of everything they conceal.

[5:62] You see many of them readily committing evil and transgression, and eating from illicit earnings. Miserable indeed is what they do.

[5:63] If only the rabbis and the priests enjoin them from their sinful utterances and illicit earnings! Miserable indeed is what they commit.
Blaspheming Against God

[5:64] The Jews even said, "GOD's hand is tied down!" It is their hands that are tied down. They are condemned for uttering such a blasphemy. Instead, His hands are wide open, spending as He wills. For certain, your Lord's revelations to you will cause many of them to plunge deeper into transgression and disbelief. Consequently, we have committed them to animosity and hatred among themselves until the Day of Resurrection. Whenever they ignite the flames of war, GOD puts them out. They roam the earth wickedly, and GOD dislikes the evildoers.

Bron: http://www.submission.org/suras/sura5.html



[5:60] Say, "Let me tell you who are worse in the sight of GOD: those who are condemned by GOD after incurring His wrath until He made them (as despicable as) monkeys and pigs, and the idol worshipers. These are far worse, and farther from the right path."

[5:61] When they come to you, they say, "We believe," even though they were full of disbelief when they entered, and they are full of disbelief when they leave. GOD is fully aware of everything they conceal.

[5:62] You see many of them readily committing evil and transgression, and eating from illicit earnings. Miserable indeed is what they do.

[5:63] If only the rabbis and the priests enjoin them from their sinful utterances and illicit earnings! Miserable indeed is what they commit.

Blaspheming Against God

[5:64] The Jews even said, "GOD's hand is tied down!" It is their hands that are tied down. They are condemned for uttering such a blasphemy. Instead, His hands are wide open, spending as He wills. For certain, your Lord's revelations to you will cause many of them to plunge deeper into transgression and disbelief. Consequently, we have committed them to animosity and hatred among themselves until the Day of Resurrection. Whenever they ignite the flames of war, GOD puts them out. They roam the earth wickedly, and GOD dislikes the evildoers.

Salvation For Jews and Christians

[5:65] If only the people of the scripture believe and lead a righteous life, we will then remit their sins, and admit them into gardens of bliss.

Bron: http://www.masjidtucson.org/quran/noframes/ch5.html
[quote]

Als ik sura 5:60-62 google kom ik óf bij sites die bovenstaande vertellen óf bij sites die anti moslim lijken te zijn en de Pim Fortuyn versie neerzetten.

Doeschate
05-07-05, 21:44
Geplaatst door AARDIG
Beste D.

Ik heb meerdere malen gelezen, dat je de "gevaarlijke" ideeën van religie wil aankaarten. Ik weet niet precies wat jij onder gevaarlijk verstaat. En ik weet ook niet precies, om wat voor soort gevaar dit gaat. Het enige wat ik je tig maal heb zien posten, is dat mensen dit debat liever ontwijken. Hierbij wil ik je dan ook vriendelijk verzoeken, de passages uit de Koran te vermelden. Ik zal proberen een uitleg te geven en deze ter discussie te stellen. Mijn kennis reikt niet ver, maar ik wil het in ieder geval wel bespreekbaar maken.

Mocht je niet weten waar ik het over heb, zie onderstaande quote;



Ik hoop dat je serieus een paar haatzaaiende en gevaarlijke Koranverzen zal plaatsen. Dan zal ik proberen de juiste vertaling en context te geven. Alhoewel ik bij voorbaat moet zeggen, dat het niet geheel met jou gedachtegang zal stroken.

Vriendelijke groet AARDIG
Beste Aardig,

Dat wil ik wel doen, maar voor we beginnen wil ik je vragen of je begrijpt dat ongelovigen de teksten van de Koran als beledigend en bedreigend ervaren. Kun je je verplaatsen in de leeservaring van de hedendaagse ongelovige?

Eigenlijk houd ik er niet van met Koranteksten te smijten, ik doe het alleen als het volgens het debat noodzakelijk is. Er zijn genoeg sites zoals http://www.faithfreedom.org/index.htm waar je alles op dit gebied kunt lezen.

Laten we het eens opbouwend doen, en vertel eens wat jij als inspirerend aan de koran ziet. Als je echt wilt kun je je citaten wel krijgen, hoor!

Groetjes

amadeus
05-07-05, 21:45
Apen en zwijnen
HP/deTijd 19 november 2004

Ongelovigen zijn onberekenbaar. Zij zijn tot alles in staat want zij erkennen God noch gebod. Er is geen enkele norm die hun gedrag inperkt.
Moslimextremisten zijn onberekenbaar. Met een beroep op Gods wil zijn ze tot letterlijk alles in staat.
Dat zijn de twee standpunten die moslims en niet-moslims ten opzichte van elkaar zijn gaan innemen. Het zijn twee precies symmetrische standpunten die maar beter niet verder kunnen escaleren.
Niemand weet precies wat “de moslims” denken over hun niet-moslimse buren. Het is zelfs de vraag of “de moslims” wel iets over hen denken. De meeste moslims hebben het waarschijnlijk te druk met hun dagelijkse beslommeringen. Toch is het voor wie geen moslim is, goed om te weten wat de koran over niet-moslims zegt. Want elke goede moslim meent dat in de koran God zelf aan het woord is, en God vergist zich niet.
De islam en de koran kennen drie soorten niet-moslims. Allereerst de joden. De meeste moslims menen dat God in het eerste hoofdstuk van de Koran (1:6) heeft gezegd dat hij kwaad is op de joden. Dat eerste hoofdstuk hoort een moslim in principe vijf keer per dag, bij elk gebed, op te zeggen. Ook worden de joden voor ‘apen en zwijnen’ uitgemaakt (5:60, 2:65, 7:166). Samen met het traditionele Westerse antisemitisme dat in de loop van de 20ste eeuw als een virus naar de islam is overgeslagen, hebben we hier een akelige anti-joodse cocktail.
De tweede groep niet-moslims zijn de christenen. Veel moslims geloven dat God in dat zelfde eerste hoofdstuk van de koran heeft gezegd dat de christenen dwalen. Verder stelt de koran de christenen voor als huilerig (5:83) en zwak. Vriendschap en omgang met christenen of joden wordt door God afgeraden (3:118, 5:51, 58:14).
De derde groep zijn de heidenen, de absolute ongelovigen. Zij zijn de slechtsten van alle schepselen, ze zijn doof, stom en blind. Ze worden bij herhaling ‘beesten’ genoemd. Hun eindlot is het Hellevuur.
Het is een wonder dat met zo’n heilige tekst de omgang tussen moslims en niet-moslims vaak normaal verloopt. De meeste gelovigen nemen hun heilige tekst dan ook met een korreltje zout, zoals ook veel katholieken pauselijke vermaningen, bijvoorbeeld ten aanzien van seksualiteit, niet voor honderd procent serieus nemen.
Maar er zijn uitzonderingen. Dan gaat er iets mis. Waar en wanneer het mis zal gaan, is niet te voorspellen. Overheden van islamitische landen treden in gevallen waar het mis gaat, meedogenloos op.
Een groep die doorslaat en de goddelijke vervloekingen van niet-moslims zoals die in de Koran voorkomen letterlijk gaat nemen, bestaat meestal uit jongemannen die je doen verlangen naar de onnozelheid van voetbalhooligans en skinheads. Meestal heeft zo’n groep een goeroe van tegen de vijftig jaren oud.
Zo’n goeroe leert zijn mannen dat de islam om strijd vraagt. Koranverzen te over die daartoe oproepen. Maar die strijd kan tegenwoordig niet meer via staten en legers gevoerd worden. Gewone legers van moslimse landen zijn al eeuwenlang zwakker dan de legers van Westerse landen. Dus zijn er andere wapenen nodig.
De extremo’s beschouwen migratie als een nuttig wapen ter verspreiding van de islam. Ze vinden het prachtig als de ongelovigen het leven zuur wordt gemaakt (zeg maar de methode Diamantplein) met kinderachtige streken en pesterijen. De voorbeelden van dergelijke plagerijen uit het Midden-Oosten zijn te gênant voor woorden; ze variëren van urineren tegen kerken tot mensen ervan beschuldigen dat ze de koran als toiletpapier hebben gebruikt.
Hun tweede wapen is individuele terreur en intimidatie. In het bijzonder opiniemakers hebben daarvan te vrezen. Mohammed (570?-632) stond al op gespannen voet met de opiniemakers van zijn tijd, de dichters. Niet alle dichters in zijn tijd hebben de triomf van de islam overleefd: Asmaa bint Marwan, Aboe Afak en Ka’b ibn al-Ashraf gingen, in opdracht van de Profeet, Theo van Gogh voor.
Sayyid Qutb (1906-1966), de vader van de moderne fundamentalistische islamitische theologie, heeft al laten weten dat ook de kunsten zich zullen moeten onderwerpen aan de triomf van de islam. In de afgelopen vijftig jaar hebben aanhangers van de jihad-ideologie het dan ook regelmatig voorzien gehad op journalisten en schrijvers. Niet alle plannen zijn door God met succes bekroond. De romanschrijver en Nobel-prijswinnaar Naguib Mahfouz overleefde ternauwernood een aanslag op zijn leven, maar columnist Farag Foda heeft het niet gered.
De ideologie van deze moordenaars wordt meestal de takfier-ideologie genoemd. Ook voor de clubjes van extremistisch radicale moslimjongeren in Nederland wordt die term gebruikt. Takfier wil zeggen ‘tot kaafir (heiden) bestempelen’. Dat stempel treft dan gewone, niet-moorddadige moslims die vanwege hun vreedzame burgerlijke opvattingen als zo laks worden beschouwd dat ze eigenlijk geen moslim meer zijn, maar kaafir, ‘ongelovige’, zijn geworden. De gedachten gaan hier uit naar iemand als Ahmad Aboutaleb.
Iedereen die wel eens twijfelt aan een de vele details van de leerstellingen van de islam kan door takfier getroffen worden. En twijfel is uiteraard heel algemeen, maar wordt verstandig genoeg meestal verzwegen. De takfier is een gevaar voor elke moslim, want een moslim die publiekelijk tot kaafir wordt benoemd, heeft impliciet uittreding uit de islam gepleegd, en afvalligen (zie Ayaan en Salman Rushdie) moeten nu eenmaal met de dood bedreigd worden.
Moslims lopen eigenlijk nog meer gevaar dan niet-moslims wanneer de aanhangers van de takfier hun gang kunnen gaan. Daarom was Theo van Gogh ook niet zo bang voor deze losers. Hij heeft zich vergist. Hij dacht dat hun prioriteiten elders lagen. Hij stelde te veel vertrouwen in de officiële theologie van de islam.
Moslims en niet-moslims in Nederland voelen zich sinds de moord op Theo van Gogh terecht bedreigd en geïntimideerd door de knapen van de takfier-beweging. Het is bovendien volkomen terecht dat moslims bang zijn voor de reacties van niet-moslims, die weinig oog hebben voor de subtiliteiten van de islamitische takfier-theologie en daarom alle moslims als mogelijke vijanden zijn gaan zien die hen mogelijkerwijs naar het leven zullen gaan staan.
Maar er gloort enig licht. Het is goed mogelijk dat met het circus in de Anteunisstraat, en elders in het land, voorlopig alle takfier-cellen in Nederland zijn uitgeschakeld. Zou Mohammed B. zijn vriendjes verraden hebben? Zou Mohammed B. conform de islamitische standaardtheologie zijn gaan geloven dat God zijn zelfopoffering niet heeft willen aanvaarden?
Als God B.’s daad had goedgekeurd zou B. immers direct na de moord op Theo wel in het Paradijs zijn toegelaten. Dat God Mohammed B. door de Amsterdamse politie in zijn grote teen heeft laten schieten, kan niet anders betekenen dan dat God het martelaarschap van Mohammed B. niet heeft willen aanvaarden. Voor hem geen maagden, nooit meer.
Toch kunnen we niet overgaan tot de orde van de dag. De kans dat er spontaan weer nieuwe takfier-cellen opduiken blijft bestaan. Het is vooral aan de moslims in Nederland om daar op te letten.

http://www.arabistjansen.nl/apenenzwijnen.doc

AARDIG
05-07-05, 21:49
Geplaatst door Doeschate
Dat wil ik wel doen, maar voor we beginnen wil ik je vragen of je begrijpt dat ongelovigen de teksten van de Koran als beledigend en bedreigend ervaren. Kun je je verplaatsen in de leeservaring van de hedendaagse ongelovige?

Eigenlijk houd ik er niet van met Koranteksten te smijten, ik doe het alleen als het volgens het debat noodzakelijk is. Er zijn genoeg sites zoals http://www.faithfreedom.org/index.htm waar je alles op dit gebied kunt lezen.

Laten we het eens opbouwend doen, en vertel eens wat jij als inspirerend aan de koran ziet.

Groetjes

Ja. Maar ik ben geen moslim om jou te plezieren. Als de Islam precies hetzelfde was, als jou levenswijze, waarom moet ik dan moslim zijn?

Faithfreedom zal me een worst wezen.

Maar kom nou maar met de beledigende versen. Ga de discussie niet omdraaien.

Orakel
05-07-05, 21:52
Geplaatst door amadeus
Apen en zwijnen
HP/Uit deTijd 19 november 2004

arabistjansen

Vrind, als je echt een punt wilt maken dan adviseer ik je om niet dat chronisch stuk ongenoegen als onderbouwing te nemen.

Second: je adviseert hierboven NL-X om dingen in hun context te lezen en gaat vervolgens zelf op de letter liggen vlooien en licht er een specifieke zin uit.
Stormy weather.....

nl-x
05-07-05, 21:53
Geplaatst door barfly
Bron: http://www.submission.org/suras/sura5.html


Bron: http://www.masjidtucson.org/quran/noframes/ch5.html
[quote]

Als ik sura 5:60-62 google kom ik óf bij sites die bovenstaande vertellen óf bij sites die anti moslim lijken te zijn en de Pim Fortuyn versie neerzetten.
Je kon ook klikken op 'Islam en meer' en dan op 'Koran'.
Bij 5:60 staat overigens helemaal geen (as despicable as). Doelend op personen die reeds zijn vervloekt tot dergelijke beesten. En dus niet Joden. (Alhoewel misschien wel enkele bepaalde Joden.)

Zoals je zelf kan lezen, doelen de stukken dus niet op de Joden of Christenen in het algemeen, maar op enkelen daarvan die daarin staan beschreven.

Zwarte Kat
05-07-05, 21:58
Geplaatst door nl-x
Ik zal eens niets van je aannemen. Wil jij mij de les gaan lezen ofzo? Ga met je apenkop ergens anders zitten etteren. Je komt hier met niet-onderbouwd gelul. Je wordt daarna gewezen op je fout. En je kan niets anders zeggen dat ik het maar bij anderen moet opvragen, omdat jij vindt dat ik het zomaar niet zou kunnen begrijpen.

Doei!


In de tekstuitleg van de Helige Koran staat dat het wel over joden gaat.
Net als 2:65

2:65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."

barfly
05-07-05, 21:59
Geplaatst door nl-x
Je kon ook klikken op 'Islam en meer' en dan op 'Koran'.
Bij 5:60 staat overigens helemaal geen (as despicable as). Doelend op personen die reeds zijn vervloekt tot dergelijke beesten. En dus niet Joden. (Alhoewel misschien wel enkele bepaalde Joden.)

Zoals je zelf kan lezen, doelen de stukken dus niet op de Joden of Christenen in het algemeen, maar op enkelen daarvan die daarin staan beschreven.

Als het er nou wel in zou staan? Who cares, de bijbel kent ook wel passages de niet enkel liefde en vreugde bevatten. Maarja ik lees dan ook liever andere geschriften...

AARDIG
05-07-05, 21:59
(59. Say: "O People of the Scripture! Do you criticize us for no other reason than that we believe in Allah, and in what has been sent down to us and in that which has been sent down before (us), and that most of you are rebellious'') (60. Say: "Shall I inform you of something worse than that, regarding the recompense from Allah: those who incurred the curse of Allah and His wrath, and those of whom He transformed into monkeys and swine, and those who worshipped Taghut; such are worse in rank, and far more astray from the straight path.'') (61. When they come to you, they say: "We believe.'' But in fact they enter with disbelief and they go out with the same. And Allah knows all that they were hiding.) (62. And you see many of them hurrying for sin and transgression, and eating illegal things. Evil indeed is that which they have been doing.) (63. Why do not the Rabbaniyyun and the Ahbar forbid them from uttering sinful words and from eating illegal things. Evil indeed is that which they have been performing.)

Spreekt voor zich neem ik aan :vierkant:

AARDIG
05-07-05, 22:01
Geplaatst door Zwarte Kat
In de tekstuitleg van de Helige Koran staat dat het wel over joden gaat.
Net als 2:65

2:65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."

Waar worden ze uitgescholden dan?

Doeschate
05-07-05, 22:01
Geplaatst door AARDIG
Ja. Maar ik ben geen moslim om jou te plezieren. Als de Islam precies hetzelfde was, als jou levenswijze, waarom moet ik dan moslim zijn?

Faithfreedom zal me een worst wezen.

Maar kom nou maar met de beledigende versen. Ga de discussie niet omdraaien. Nou ja, je vraagt erom:
2.24 Doch, indien gij het niet kunt doen - en gij zult het nimmer kunnen doen - wacht u dan voor het Vuur, dat voor de ongelovigen is bereid, welks brandstof mensen en stenen zijn.

2.104 O, gij die gelooft, zegt niet: "Raainaa", maar zegt: "Onzornaa" en luistert. Er is voor de ongelovigen een pijnlijke straf.

2.161 Voorzeker, die verwerpen en als ongelovigen sterven, over hen zal de vloek komen van Allah en van de engelen en van alle mensen.

2.191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

2.257 Allah is de Vriend dergenen, die geloven; Hij brengt hen uit de duisternis tot het licht. Maar de vrienden der ongelovigen zijn de duivelen, zij brengen hen uit het licht in de duisternis; dezen zijn de bewoners van het vuur, daarin zullen zij wonen.

3.10 Voorzeker zullen de bezittingen en kinderen der ongelovigen hun tegen Allah in het geheel niet baten: dezen zullen brandstof voor het Vuur zijn,

3.12 Zeg tot de ongelovigen: "Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.

3.28 Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.

3.56 Doch de ongelovigen zal Ik in deze wereld en in de volgende streng straffen en zij zullen geen helpers hebben.

3.91 Degenen die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, van geen hunner zal een aarde vol goud worden aanvaard als hij zich daarmede zou willen vrijkopen. Dezen zijn het wie een smartelijke straf wacht en er zullen voor hen geen helpers zijn.

3.125 Ja, indien gij geduldig en rechtvaardit zijt en zij [de ongelovigen] u dadelijk in wilde vaart aanvallen, zal uw Heer u met vijf duizend nedergezonden engelen bijstaan."

3.131 En vreest het Vuur dat voor de ongelovigen is bereid.

3.141 Opdat Allah de gelovigen moge louteren en de ongelovigen vernietigen.

3.178 En laat de ongelovigen niet denken dat het uitstel, dat Wij hun geven, goed voor hen is; Wij geven hun slechts uitstel, zodat zij in zonde toenemen; er zal voor hen een vernederende straf zijn.

4.18 Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: 'Ik heb berouw;' noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid.

4.37 Evenmin die gierig zijn en de mensen aansporen ook gierig te zijn en die hetgeen Allah hun van Zijn overvloed heeft gegeven, verbergen. Wij hebben voor de ongelovigen een vernederende straf bereid,

4.101 En wanneer gij door het land reist, zal het voor u geen zonde zijn het gebed te bekorten, als gij vreest dat degenen, die niet geloven u last zullen veroorzaken. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.

4.76 Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satans plan is zwak.

4.144 O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?

4.151 Dezen zijn inderdaad de ongelovigen en Wij hebben voor de ongelovigen een vernederende straf bereid.

5.36 Voorzeker, al hadden de ongelovigen al hetgeen op aarde is en nog eens zoveel, om zich daarmede van de straf op de Dag der Opstanding vrij te kopen, dan zou het van hen toch niet worden aanvaard; er wacht hen een pijnlijke straf.

5.54 O, gij die gelooft, wie onder u zich van zijn godsdienst afkeert, laat hem weten, dat Allah weldra een ander volk zal voortbrengen dat Hij zal liefhebben en die Hem zullen liefhebben vriendelijk en nederig zijnde jegens de gelovigen en hard en streng jegens de ongelovigen. Zij zullen voor Allah's zaak strijden en het verwijt van een berisper niet vrezen. Dit is Allah's genade; Hij schenkt deze aan wie Hij wil en Allah is Milddadig, Alwetend.

5.80 Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven.

5.86 Maar de ongelovigen die Onze tekenen verloochenen zullen de bewoners der hel zijn.

7.50 En de bewoners van het Vuur zullen tot de bewoners van het paradijs roepen: "Giet wat water over ons uit of iets, waarmnee Allah u heeft voorzien." Zij zullen antwoorden: "Allah heeft voorzeker dit voor de ongelovigen verboden."

8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

8: 13 Dit is, omdat zij zich tegen God en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen God en Zijn boodschapper strijdt, God is voorzeker streng in vergelding.

8.14 Dat is (uw straf), ondergaat haar daarom en weet dat er voor de ongelovigen de straf van het Vuur is.

8.36 Voorzeker, de ongelovigen besteden hun rijkdommen om anderen van de weg van Allah af te leiden. Zij zullen doorgaan ze te verspillen maar daarna zullen zij spijt hebben en worden overwonnen. En zij die verwerpen zullen in de hel worden verzameld.

8.59 En laat de ongelovigen niet denken dat zij een voorsprong hebben. Voorzeker, zij kunnen Ons niet ontkomen.

8.65 O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

8.73 De ongelovigen zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.

9.73 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars. En wees streng jegens hen. Hun tehuis is de hel en deze is een boze bestemming.

9.85 Laat hun eigendommen en hun kinderen uw verwondering niet opwekken: Allah wenst hen daarmede in deze wereld te straffen; hun ziel zal hen verlaten, terwijl zij ongelovigen zijn.

9.123 O, gij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat Allah met de godvruchtigen is.

10.86 En red ons door Uw barmhartigheid van de ongelovigen."

13.31 En als er een koran was, waarmede de bergen konden worden verzet, de aarde kon worden gespleten, of de doden tot spreken konden worden gebracht, (zouden zij er nog niet in geloven). "Neen, de zaak berust geheel bij Allah!" Zijn de gelovigen het niet te weten gekomen dat, indien Allah het wilde, Hij het gehele mensdom zou hebben geleid? En de ongelovigen zullen onophoudelijk door rampen getroffen worden wegens hun daden, of het zult bij hun huizen neerkomen, totdat de belofte van Allah tot stand komt. Voorzeker, Allah faalt niet in Zijn belofte.

13.35 Het beeld van de Hemel die de godvrezenden is beloofd, is, dat er stromen in vloeien, en dat zijn fruit en schaduw eeuwigdurend zijn. Dit is het loon van de rechtvaardig en maar het loon van de ongelovigen is het Vuur.

13.42 En degenen, die vóór hen waren, verzonnen plannen, maar (het slagen van) alle plannen berust bij Allah. Hij weet wat elke ziel verdient en de ongelovigen zullen weldra weten voor wie de uiteindelijke woonplaats is.

15.2 De ongelovigen zullen dikwijls wensen, dat zij Moslims waren.

18.102 Denken de ongelovigen dat zij Mijn dienaren tot beschermers kunnen nemen buiten Mij? Voorwaar Wij hebben de hel bereid tot een onthaal voor de ongelovigen.

19.83 Ziet gij niet dat Wij duivelen over de ongelovigen hebben losgelaten om hen aan te sporen?

21.39 O, wisten de ongelovigen maar de tijd wanneer zij niet bij machte zullen zijn het Vuur van hun gezicht of van hun rug te weren en niet zullen worden geholpen!

22.19 Hier zijn twee tegenstanders die redetwisten over hun Heer. Voor de ongelovigen zullen gewaden van Vuur worden gesneden en over hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten.

22.44 En de inwoners van Midian eveneens. En Mozes werd ook verloochend. Maar Ik schonk de ongelovigen uitstel, daarna greep Ik hen, en hoe (groot) was toen Mijn afkeer!

22.55 En de ongelovigen zullen er over in twijfel blijven tot onverwachts het Uur hen achterhaalt, of de straf van een rampzalige Dag over hen komt.

22.72 En wanneer Onze duidelijke tekenen aan hen worden voorgedragen zult gij afkeuring bespeuren op het gezicht der ongelovigen. Bijna zouden zij degenen, die Onze tekenen aan hen verhalen, aanvallen. Zeg: "Zal ik u over iets ergers dan dat inlichten? Het Vuur, Allah heeft het beloofd aan de ongelovigen. En dat is een slechte bestemming."

23.117 En diegene die naast Allah een andere god aanroept heeft daar geen bewijs voor: en de vergelding ervan berust bij zijn Heer. Voorzeker de ongelovigen slagen nooit!

24.39 Maar de daden der ongelovigen zijn als een luchtspiegeling op een vlakte. De dorstige denkt dat het water is, wanneer hij er bij komt ontdekt hij echter dat het niets is. Maar hij vindt Allah in zijn nabijheid, Die hem zijn rekening ten volle vereffent; en Allah is snel in het afrekenen.

25.4 De ongelovigen zeggen: "Dit is niets dan een leugen, die hij (de Profeet) verzonnen heeft en andere mensen hebben hem er bij geholpen." Maar zij uiten daarmee onrechtvaardigheid en leugen.

25.52 Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de koran ) een grote strijd tegen hen.

25.60 En wanneer er tot de ongelovigen wordt gezegd: "Werpt u neder voor de Barmhartige," zeggen zij: "En wie is de Barmhartige? Zullen wij ons nederwerpen voor degene die gij ons gelast?" En dit vermeerdert slechts hun afkeer.

28.86 En gij hadt niet verwacht dat het Boek (de koran ) aan u zou worden geopenbaard; maar het is een barmhartigheid van uw Heer; wees daarom nooit een ondersteuner der ongelovigen.

29.12 En de ongelovigen zeggen tot de gelovigen: "Volgt onze weg, wij zullen uw zonden dragen." Doch zij kunnen niets van hun zonden dragen. Zij zijn zeker leugenaars.

29.54 Zij vragen u de straf te verhaasten; maar waarlijk de hel zal de ongelovigen omringen.

29.68 En wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen verzint over Allah, of de Waarheid verloochent wanneer zij tot hem komt? Is er geen woning in de hel voor de ongelovigen?

30.45 Opdat Hij hen, die geloven en goede werken doen, moge belonen uit Zijn overvloed. Voorzeker, Hij heeft de ongelovigen niet lief.

32.28 En zij (de ongelovigen) zeggen: "Wanneer zal deze beslissing plaats vinden als gij de waarheid spreekt?"

32.29 Zeg: "Op de Dag der Beslissing zal het geloof der ongelovigen hen niet baten, noch zal hun uitstel worden verleend."

33.1 O Profeet, zoek bescherming bij Allah en gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet. Allah is Alwetend, Alwijs.

33.8 Opdat Hij de waarachtigen over hun waarachtigheid moge ondervragen. En voor de ongelovigen heeft Hij een pijnlijke straf bereid.

33.64 Allah heeft de ongelovigen zeker vervloekt en heeft een laaiend Vuur voor hen bereid.

35.26 Dan greep Ik de ongelovigen aan en hoe (vreselijk) was Mijn afkeuring!

35.36 Maar voor de ongelovigen is het Vuur der hel. Voor hen zal de dood niet worden verordend opdat zij mochten sterven, noch zal de straf er van voor hen worden verlicht. Alzo straffen Wij iedere ondankbare.

36.70 Opdat de levenden mogen worden gewaarschuwd en opdat het oordeel tegen de ongelovigen gerechtvaardigd moge zijn.

39.32 Wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen over Allah verzint of de Waarheid verloochent wanneer zij tot hem komt? Is er voor de ongelovigen geen plaats in de hel?

39.71 En de ongelovigen zullen naar de hel worden gedreven, wanneer zij deze bereiken, zullen de poorten worden geopend en haar wachters zullen tot hen zeggen: "Kwamen er geen boodschappers van uit uw midden tot u, de tekenen van uw Heer verkondigende en u waarschuwende voor de komst van deze Dag?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker!" Maar nu is de uitspraak van de straf tegen de ongelovigen van kracht geworden.

40.50 Zij zullen antwoorden: "Kwamen uw boodschappers niet tot u met duidelijke bewijzen?" Zij zullen zeggen: "Ja zeker." De bewaarders zullen antwoorden: "Bidt dan." Maar het bidden der ongelovigen is nutteloos.

40.85 Maar nadat zij Onze straf hadden gezien kon hun geloof hun niet meer baten. Dit is Allah's wet die haar loop neemt ten opzichte van Zijn dienaren en zo gingen de ongelovigen verloren.

41.26 En de ongelovigen zeggen: "Luistert niet naar deze koran , maar maakt leven daarbij opdat gij de overhand moogt krijgen."

41.27 Maar Wij zullen zeker de ongelovigen een strenge straf doen toekomen en Wij zullen hun slechtste daden vergelden.

42.26 En Hij verhoort de gelovigen die goede werken doen en geeft nog meer uit Zijn overvloed maar de ongelovigen zullen een strenge straf ontvangen.

46.20 De Dag, waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld, zal er tot hen worden gezegd: "Gij buittet uw goede dingen in het leven der wereld uit en gij hebt het genoten. Deze Dag zult gij met de straf der vernedering worden vergolden omdat gij ten onrechte op aarde hoogmoedig en opstandig waart."

46.34 En de Dag, waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld zal er worden gezegd: "Is dit niet de waarheid?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker, bij onze Heer." Hij zal zeggen: "Ondergaat dan de straf omdat gij (ons woord) verwierpt."

47.4 Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.

47.8 Maar de ongelovigen wacht vernietiging en Hij zal hun werken vruchteloos maken.

47.12 Voorwaar, Allah zal hen die geloven en goede werken doen in het paradijs toelaten, waardoorheen rivieren vloeien: terwijl de ongelovigen zich vermaken en eten zoals het vee; het Vuur zal hun tehuis zijn.

Doeschate
05-07-05, 22:02
Vervolg:
47.18 Zij [de ongelovigen] wachten op niets dan het Uur dat onverwachts over hen kan komen. De tekenen er van zijn reeds gekomen, maar hoe zal voor hen de herinnering zijn wanneer het [Uur] werkelijk tot hen komt?

47.34 Waarlijk, de ongelovigen, die van het pad van Allah afleiden en sterven, terwiil zij ongelovig zijn, Allah zal hen zeker niet vergeven.

48.22 Indien de ongelovigen u bestrijden zullen zij u zeker de rug toekeren; daarbij zullen zij beschermer noch helper vinden.

51.60 Wee over de ongelovigen vanwege de Dag waarmede zij worden bedreigd!

58.4 Maar wie geen slaaf vindt, laat hem twee achtereenvolgende maanden vasten, voordat zij elkander aanraken. En wie dat niet doen kan, moet zestig arme mensen voeden. Dit is een bevel, opdat gij moogt geloven aan Allah en Zijn boodschapper. Dit zijn de verordeningen van Allah; en er is een pijnlijke straf voor de ongelovigen.

58.5 Degenen, die tegen Allah en Zijn boodschapper ingaan, zullen zeker vernederd worden zoals degenen die hen vooraf gingen vernederd werden; want Wij hebben reeds duidelijke tekenen nedergezonden. En de ongelovigen zullen een onterende straf ontvangen.

60.5 Onze Heer, maak ons niet tot een voorwerp van beproeving voor de ongelovigen en vergeef ons o, Heer, voorzeker Gij, Gij zijt de Almachtige, de Alwijze."

60.13 O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen.

66.9 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars en wees streng tegen hen. Hun woning is de hel en dit is een kwade bestemming!

66.10 Allah vergelijkt de ongelovigen met de vrouw van Noach en met die van Lot. Zij behoorden aan twee Onzer rechtvaardige dienaren maar zij waren hun ontrouw. Daarom baatten haar echtgenoten haar niet tegen Allah, en er werd tot hen gezegd: "Gaat het Vuur in tezamen met degenen die er binnengaan."

67.28 Zeg: "Vertel mij, indien Allah mij en degenen die met mij zijn, zou vernietigen - veeleer zal Hij ons genadig zijn - wie zal de ongelovigen tegen een pijnlijke straf kunnen beschermen?"

73.10 En verdraag met geduld alles wat zij (de ongelovigen) zeggen; en verlaat hen op gepaste wijze.

76.4 Voorwaar, Wij hebben voor de ongelovigen ketenen, ijzeren halsbanden en een laaiend Vuur bereid.

98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.

Zwarte Kat
05-07-05, 22:13
Geplaatst door AARDIG
Waar worden ze uitgescholden dan?

Nee het is niet bedoeld als schelden.
Het wordt op dezelfde manier gebruikt zoals in 62:5

62:5. Degenen die belast zijn met de Torah en deze niet naleven, zijn als een ezel die boeken draagt. Slecht is de staat van het volk dat de tekenen van Allah verwerpt. En Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.


Koppig en eigenwijs als ezels en apen......

RinC
05-07-05, 22:35
Geplaatst door DoeSSchate
....

Voor iemand die tegen Abrahamitische geloof is, haalt wel veel onzin uit een Christelijke site als answering-islam.com


Sommige ayats over ezels, apen en andere dieren slaan wel op sommige prikkers alhier, ik noem geen namen, maar zwarte kat, amadeus, DoeSSchate en Afrux moeten zich nu aangesproken voelen :engel:

Rabi'ah.
05-07-05, 22:38
Geplaatst door RinC


Sommige ayats over ezels, apen en andere dieren slaan wel op sommige prikkers alhier, ik noem geen namen, maar zwarte kat, amadeus, DoeSSchate en Afrux moeten zich nu aangesproken voelen :engel:

De volledige betekenis van de Koran kent God alleen! :student:

























Je vergeet Ronnie Haalbier en GJ. :hihi:

RinC
05-07-05, 22:42
Geplaatst door Rabi'ah.
De volledige betekenis van de Koran kent God alleen! :student:

























Je vergeet Ronnie Haalbier en GJ. :hihi:

Ron Haleber is toch geen anti-islamiet? Of is ie ook geradicaliseerd hier op NVDD door Amadeus en GJ? :vreemd:

Rabi'ah.
05-07-05, 22:43
Geplaatst door RinC
Ron Haleber is toch geen anti-islamiet? Of is ie ook geradicaliseerd hier op NVDD door Amadeus en GJ? :vreemd:

Neej, Haalbier is een mokrofiel en een paternalist.

Je weet wel Miss Millie. ("I've done so much for you people")


Zo eentje die die zielige Marokkaantjes wel ff wil gaan vertellen hoe het moet. :rolleyes:

RinC
05-07-05, 22:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Neej, Haalbier is een mokrofiel en een paternalist.

Je weet wel Miss Millie. ("I've done so much for you people")


Zo eentje die die zielige Marokkaantjes wel ff wil gaan vertellen hoe het moet. :rolleyes:




Dus aan heb ik mijn HBO-diploma te danken he...Thnx Haleber :hihi:

Rabi'ah.
05-07-05, 22:51
Haha zoiets ja.....

Juliette
05-07-05, 22:56
Geplaatst door RinC
Dus aan heb ik mijn HBO-diploma te danken he...Thnx Haleber :hihi:

Maar je moet hem wel dankbaar zijn he? Voor eeuwig en drie dagen liefst :fplet: :hihi:

Rabi'ah.
05-07-05, 22:56
Geplaatst door Juliette
Maar je moet hem wel dankbaar zijn he? Voor eeuwig en drie dagen liefst :fplet: :hihi:

Zo kort! :mad:

amadeus
05-07-05, 22:57
Geplaatst door RinC
Voor iemand die tegen Abrahamitische geloof is, haalt wel veel onzin uit een Christelijke site als answering-islam.com


Sommige ayats over ezels, apen en andere dieren slaan wel op sommige prikkers alhier, ik noem geen namen, maar zwarte kat, amadeus, DoeSSchate en Afrux moeten zich nu aangesproken voelen :engel:
Weer wat nieuws geleerd, altijd gedacht dat spotten met de koran ook verboden was. Dat je geen serieuze discussie kunt aangaan en voor de persoonlijke aanval kiest is weer eens illustratief voor het feit dat je geen spelt tussen de haatdragende verzen kunt krijgen die in deze topic genoemd zijn.

Maar we wachten nog vol spanning af wat AARDIG ervan probeert te maken. :stout:

Rabi'ah.
05-07-05, 22:58
Geplaatst door amadeus
Weer wat nieuws geleerd, altijd gedacht dat spotten met de koran ook verboden was. Dat je geen serieuze discussie kunt aangaan en voor de persoonlijke aanval kiest is weer eens illustratief voor het feit dat je geen spelt tussen de haatdragende verzen kunt krijgen die in deze topic genoemd zijn.

Maar we wachten nog vol spanning af wat AARDIG ervan probeert te maken. :stout:

Speld is met een "d". En dat is dan gelijk het enige interessante wat ik uit dat gebrabbel van jou weet te halen.

Rabi'ah.
05-07-05, 22:59
Oja en btw..........ik zou alles wat hier over de Qor'an geschreven is zo kunnen weerleggen, maar ik doe het niet, want ik heb geen zin in een halve dag discussiëren en dan aan het eind van de dag nog steeds dezelfde vooroordelen te moeten aanhoren.

amadeus
05-07-05, 23:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Speld is met een "d". En dat is dan gelijk het enige interessante wat ik uit dat gebrabbel van jou weet te halen.
Dat verbaast me niets van jou, als liefhebber van persoonlijke aanvallen wanneer ze inhoudelijk weer eens 0,0 weet te produceren.

Zwarte Schaap
05-07-05, 23:04
Geplaatst door Zwarte Kat
In de tekstuitleg van de Helige Koran staat dat het wel over joden gaat.
Net als 2:65

2:65. Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."

Gaat over joden die de wetten van de sabat overtreden. Telkenmale gaat het over een specifieke groep die hypocriet is, die de moslims uitlachen etc... Veelal worden ze met dieren vergeleken. Dat is een uitdrukkingstraditie die je veelvuldig tegenkomt in de abrahamitische godsdiensten.

voorbeeld:

In de tractaat van sanhredin van de Babylonische talmud worden diegenen die de toren van babel wilden bouwen verandert in apen.

leviticus rabbah 13:5 gebruikt de zwijn als metafoor voor hypocrisie: Het ziet er kosjer uit aan de buitenkant maar zijn handelingen zijn niet kosjer.

Matthëus 7:6

Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.

Petrus 2:22

Maar hun is overkomen, hetgeen met een waar spreekwoord gezegd wordt: De hond is wedergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk.

amadeus
05-07-05, 23:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Oja en btw..........ik zou alles wat hier over de Qor'an geschreven is zo kunnen weerleggen, maar ik doe het niet, want ik heb geen zin in een halve dag discussiëren en dan aan het eind van de dag nog steeds dezelfde vooroordelen te moeten aanhoren.
Yeah right, praatjes vullen geen gaatjes.

RinC
05-07-05, 23:11
Geplaatst door amadeus
Weer wat nieuws geleerd, altijd gedacht dat spotten met de koran ook verboden was. Dat je geen serieuze discussie kunt aangaan en voor de persoonlijke aanval kiest is weer eens illustratief voor het feit dat je geen spelt tussen de haatdragende verzen kunt krijgen die in deze topic genoemd zijn.

Maar we wachten nog vol spanning af wat AARDIG ervan probeert te maken. :stout:

Zit!


Koest!


Braaf! :lachu:

AARDIG
05-07-05, 23:13
Geplaatst door Doeschate
Nou ja, je vraagt erom:
2.24 Doch, indien gij het niet kunt doen - en gij zult het nimmer kunnen doen - wacht u dan voor het Vuur, dat voor de ongelovigen is bereid, welks brandstof mensen en stenen zijn.

2.104 O, gij die gelooft, zegt niet: "Raainaa", maar zegt: "Onzornaa" en luistert. Er is voor de ongelovigen een pijnlijke straf.

2.161 Voorzeker, die verwerpen en als ongelovigen sterven, over hen zal de vloek komen van Allah en van de engelen en van alle mensen.

2.257 Allah is de Vriend dergenen, die geloven; Hij brengt hen uit de duisternis tot het licht. Maar de vrienden der ongelovigen zijn de duivelen, zij brengen hen uit het licht in de duisternis; dezen zijn de bewoners van het vuur, daarin zullen zij wonen.

3.10 Voorzeker zullen de bezittingen en kinderen der ongelovigen hun tegen Allah in het geheel niet baten: dezen zullen brandstof voor het Vuur zijn,

3.12 Zeg tot de ongelovigen: "Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.

3.56 Doch de ongelovigen zal Ik in deze wereld en in de volgende streng straffen en zij zullen geen helpers hebben.

3.91 Degenen die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, van geen hunner zal een aarde vol goud worden aanvaard als hij zich daarmede zou willen vrijkopen. Dezen zijn het wie een smartelijke straf wacht en er zullen voor hen geen helpers zijn.

3.131 En vreest het Vuur dat voor de ongelovigen is bereid.

3.141 Opdat Allah de gelovigen moge louteren en de ongelovigen vernietigen.

3.178 En laat de ongelovigen niet denken dat het uitstel, dat Wij hun geven, goed voor hen is; Wij geven hun slechts uitstel, zodat zij in zonde toenemen; er zal voor hen een vernederende straf zijn.

4.37 Evenmin die gierig zijn en de mensen aansporen ook gierig te zijn en die hetgeen Allah hun van Zijn overvloed heeft gegeven, verbergen. Wij hebben voor de ongelovigen een vernederende straf bereid,

4.151 Dezen zijn inderdaad de ongelovigen en Wij hebben voor de ongelovigen een vernederende straf bereid.

5.36 Voorzeker, al hadden de ongelovigen al hetgeen op aarde is en nog eens zoveel, om zich daarmede van de straf op de Dag der Opstanding vrij te kopen, dan zou het van hen toch niet worden aanvaard; er wacht hen een pijnlijke straf.

5.86 Maar de ongelovigen die Onze tekenen verloochenen zullen de bewoners der hel zijn.

7.50 En de bewoners van het Vuur zullen tot de bewoners van het paradijs roepen: "Giet wat water over ons uit of iets, waarmnee Allah u heeft voorzien." Zij zullen antwoorden: "Allah heeft voorzeker dit voor de ongelovigen verboden."

8.14 Dat is (uw straf), ondergaat haar daarom en weet dat er voor de ongelovigen de straf van het Vuur is.

8.36 Voorzeker, de ongelovigen besteden hun rijkdommen om anderen van de weg van Allah af te leiden. Zij zullen doorgaan ze te verspillen maar daarna zullen zij spijt hebben en worden overwonnen. En zij die verwerpen zullen in de hel worden verzameld.

8.59 En laat de ongelovigen niet denken dat zij een voorsprong hebben. Voorzeker, zij kunnen Ons niet ontkomen.

10.86 En red ons door Uw barmhartigheid van de ongelovigen."

13.31 En als er een koran was, waarmede de bergen konden worden verzet, de aarde kon worden gespleten, of de doden tot spreken konden worden gebracht, (zouden zij er nog niet in geloven). "Neen, de zaak berust geheel bij Allah!" Zijn de gelovigen het niet te weten gekomen dat, indien Allah het wilde, Hij het gehele mensdom zou hebben geleid? En de ongelovigen zullen onophoudelijk door rampen getroffen worden wegens hun daden, of het zult bij hun huizen neerkomen, totdat de belofte van Allah tot stand komt. Voorzeker, Allah faalt niet in Zijn belofte.

13.35 Het beeld van de Hemel die de godvrezenden is beloofd, is, dat er stromen in vloeien, en dat zijn fruit en schaduw eeuwigdurend zijn. Dit is het loon van de rechtvaardig en maar het loon van de ongelovigen is het Vuur.

13.42 En degenen, die vóór hen waren, verzonnen plannen, maar (het slagen van) alle plannen berust bij Allah. Hij weet wat elke ziel verdient en de ongelovigen zullen weldra weten voor wie de uiteindelijke woonplaats is.

15.2 De ongelovigen zullen dikwijls wensen, dat zij Moslims waren.

18.102 Denken de ongelovigen dat zij Mijn dienaren tot beschermers kunnen nemen buiten Mij? Voorwaar Wij hebben de hel bereid tot een onthaal voor de ongelovigen.

19.83 Ziet gij niet dat Wij duivelen over de ongelovigen hebben losgelaten om hen aan te sporen?

21.39 O, wisten de ongelovigen maar de tijd wanneer zij niet bij machte zullen zijn het Vuur van hun gezicht of van hun rug te weren en niet zullen worden geholpen!

22.19 Hier zijn twee tegenstanders die redetwisten over hun Heer. Voor de ongelovigen zullen gewaden van Vuur worden gesneden en over hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten.

22.44 En de inwoners van Midian eveneens. En Mozes werd ook verloochend. Maar Ik schonk de ongelovigen uitstel, daarna greep Ik hen, en hoe (groot) was toen Mijn afkeer!

22.55 En de ongelovigen zullen er over in twijfel blijven tot onverwachts het Uur hen achterhaalt, of de straf van een rampzalige Dag over hen komt.

22.72 En wanneer Onze duidelijke tekenen aan hen worden voorgedragen zult gij afkeuring bespeuren op het gezicht der ongelovigen. Bijna zouden zij degenen, die Onze tekenen aan hen verhalen, aanvallen. Zeg: "Zal ik u over iets ergers dan dat inlichten? Het Vuur, Allah heeft het beloofd aan de ongelovigen. En dat is een slechte bestemming."

23.117 En diegene die naast Allah een andere god aanroept heeft daar geen bewijs voor: en de vergelding ervan berust bij zijn Heer. Voorzeker de ongelovigen slagen nooit!

24.39 Maar de daden der ongelovigen zijn als een luchtspiegeling op een vlakte. De dorstige denkt dat het water is, wanneer hij er bij komt ontdekt hij echter dat het niets is. Maar hij vindt Allah in zijn nabijheid, Die hem zijn rekening ten volle vereffent; en Allah is snel in het afrekenen.

28.86 En gij hadt niet verwacht dat het Boek (de koran ) aan u zou worden geopenbaard; maar het is een barmhartigheid van uw Heer; wees daarom nooit een ondersteuner der ongelovigen.

29.12 En de ongelovigen zeggen tot de gelovigen: "Volgt onze weg, wij zullen uw zonden dragen." Doch zij kunnen niets van hun zonden dragen. Zij zijn zeker leugenaars.

29.54 Zij vragen u de straf te verhaasten; maar waarlijk de hel zal de ongelovigen omringen.

29.68 En wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen verzint over Allah, of de Waarheid verloochent wanneer zij tot hem komt? Is er geen woning in de hel voor de ongelovigen?

30.45 Opdat Hij hen, die geloven en goede werken doen, moge belonen uit Zijn overvloed. Voorzeker, Hij heeft de ongelovigen niet lief.

32.28 En zij (de ongelovigen) zeggen: "Wanneer zal deze beslissing plaats vinden als gij de waarheid spreekt?"

32.29 Zeg: "Op de Dag der Beslissing zal het geloof der ongelovigen hen niet baten, noch zal hun uitstel worden verleend."

33.1 O Profeet, zoek bescherming bij Allah en gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet. Allah is Alwetend, Alwijs.

33.8 Opdat Hij de waarachtigen over hun waarachtigheid moge ondervragen. En voor de ongelovigen heeft Hij een pijnlijke straf bereid.

33.64 Allah heeft de ongelovigen zeker vervloekt en heeft een laaiend Vuur voor hen bereid.

35.26 Dan greep Ik de ongelovigen aan en hoe (vreselijk) was Mijn afkeuring!

35.36 Maar voor de ongelovigen is het Vuur der hel. Voor hen zal de dood niet worden verordend opdat zij mochten sterven, noch zal de straf er van voor hen worden verlicht. Alzo straffen Wij iedere ondankbare.

36.70 Opdat de levenden mogen worden gewaarschuwd en opdat het oordeel tegen de ongelovigen gerechtvaardigd moge zijn.

39.32 Wie is onrechtvaardiger dan hij, die een leugen over Allah verzint of de Waarheid verloochent wanneer zij tot hem komt? Is er voor de ongelovigen geen plaats in de hel?

39.71 En de ongelovigen zullen naar de hel worden gedreven, wanneer zij deze bereiken, zullen de poorten worden geopend en haar wachters zullen tot hen zeggen: "Kwamen er geen boodschappers van uit uw midden tot u, de tekenen van uw Heer verkondigende en u waarschuwende voor de komst van deze Dag?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker!" Maar nu is de uitspraak van de straf tegen de ongelovigen van kracht geworden.

40.50 Zij zullen antwoorden: "Kwamen uw boodschappers niet tot u met duidelijke bewijzen?" Zij zullen zeggen: "Ja zeker." De bewaarders zullen antwoorden: "Bidt dan." Maar het bidden der ongelovigen is nutteloos.

40.85 Maar nadat zij Onze straf hadden gezien kon hun geloof hun niet meer baten. Dit is Allah's wet die haar loop neemt ten opzichte van Zijn dienaren en zo gingen de ongelovigen verloren.

41.26 En de ongelovigen zeggen: "Luistert niet naar deze koran , maar maakt leven daarbij opdat gij de overhand moogt krijgen."

41.27 Maar Wij zullen zeker de ongelovigen een strenge straf doen toekomen en Wij zullen hun slechtste daden vergelden.

42.26 En Hij verhoort de gelovigen die goede werken doen en geeft nog meer uit Zijn overvloed maar de ongelovigen zullen een strenge straf ontvangen.

46.20 De Dag, waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld, zal er tot hen worden gezegd: "Gij buittet uw goede dingen in het leven der wereld uit en gij hebt het genoten. Deze Dag zult gij met de straf der vernedering worden vergolden omdat gij ten onrechte op aarde hoogmoedig en opstandig waart."


47.12 Voorwaar, Allah zal hen die geloven en goede werken doen in het paradijs toelaten, waardoorheen rivieren vloeien: terwijl de ongelovigen zich vermaken en eten zoals het vee; het Vuur zal hun tehuis zijn.

Ik snap het probleem niet. Er is voor jou helemaal geen straf in het hiernamaals. Wat is het hiernamaals? Wie is God? Wat is hel? Waarom maak je je druk over iets, wat voor jou niet bestaat? :wtf: Als ik jou je hele leven voorzie van geld en wereldse genuchten. En je me uiteindelijk vermoord, om niets. Zou je dan verwachten, dat als ik weer tot leven zou komen dat ik je verder zou verwennen?

AARDIG
05-07-05, 23:14
2.191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

Waarom neem je deze ayaah niet mee, staat er net voor?

(190. And fight in the way of Allah those who fight you , but transgress not the limits. Truly, Allah likes not the transgressors.)

Wat anders? Een aai over de bol geven?



3.28 Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.

4.144 O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?

Ik heb ook liever gelovige vrienden dan ongelovige. Het is irritant, wanneer mensen je wazig aankijken wanneer je het over God hebt. Het enige Wat God in deze ayaah onder andere zegt, is dat we ongelovigen niet boven gelovigen moeten plaatsen. En daar ben ik het helemaal mee eens. Ontkennen van soort zoekt soort is hypocrisie. Er staat namelijk niet, dat het verboden is om met niet gelovigen bevriend te zijn.


3.125 Ja, indien gij geduldig en rechtvaardit zijt en zij [de ongelovigen] u dadelijk in wilde vaart aanvallen, zal uw Heer u met vijf duizend nedergezonden engelen bijstaan."

Als ik aangevallen wordt, vecht ik terug. Jij niet?


4.18 Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: 'Ik heb berouw;' noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid.

Allah vergeeft, wanneer je om vergiffenis vraagt. Ayaahs ervoor ;)


(16. And the two persons among you who commit illegal sexual intercourse, punish them both. And if they repent and do righteous good deeds, leave them alone. Surely, Allah is Ever the One Who accepts repentance, (and He is) Most Merciful.)(17. Allah accepts only the repentance of those who do evil in ignorance and foolishness and repent soon [afterwards]; it is they to whom Allah will forgive and Allah is Ever All-Knower, All-Wise.) (18. And of no effect is the repentance of those who continue to do evil deeds until death faces one of them and he says: "Now I repent;'' nor of those who die while they are disbelievers. For them, We have prepared a painful torment.)



4.101 En wanneer gij door het land reist, zal het voor u geen zonde zijn het gebed te bekorten, als gij vreest dat degenen, die niet geloven u last zullen veroorzaken. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u .

Ongelovigen slaat terug op de veroorzakers van last, in die tijdspanne. Toen men in oorlog was. Niet heel erg relevant momenteel.


4.76 Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovigen strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan; voorzeker, Satans plan is zwak.

Er is hier sprake van een strijd. Een strijd tussen twee partijen. Heel logisch, dat God Zijn "partij" aanmoedigd.


5.80 Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven.

(78. Those among the Children of Israel who disbelieved were cursed by the tongue of Dawud and `Isa, son of Maryam. That was because they disobeyed (Allah and the Messengers) and were ever transgressing (beyond the bounds).) (79. They used not to forbid one another from the evil they committed. Vile indeed was what they used to do.) (80. You see many of them taking the disbelievers as their friends. Evil indeed is that which they have sent forward before themselves; for that (reason) Allah is wrath with them, and in torment they will abide.) (81. And had they believed in Allah, and in the Prophet and in what has been revealed to him, never would they have taken them as friends; but many of them are rebellious.)

Lees de gehele context. Deze ayaah gaat over een bepaald volk in een historisch tijdpunt. Om precies te zijn, gaat het om de kinderen van Israël, die slechte daden verichtten in die tijd. En mensen werden vrienden van hen, wat niet correct was.



8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

8: 13 Dit is, omdat zij zich tegen God en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen God en Zijn boodschapper strijdt, God is voorzeker streng in vergelding.

Evve lezen wat er voor staat;

(9. (Remember) when you sought help of your Lord and He answered you (saying): "I will help you with a thousand of the angels Murdifin.'') (10. Allah made it only as glad tidings, and that your hearts be at rest therewith. And there is no victory except from Allah. Verily, Allah is Almighty, All-Wise.)

God verhoorde slechts het gebed van de profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam op het slagveld Badr. Er was dus sprake van oorlog. Niks met nu te maken. Is al gebeurd.

Het gebed van de profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam: (O Allah! I invoke You for Your covenant and promise (victory). O Allah! If You decide so (cause our defeat), You will not be worshipped.)



8.65 O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

Oorlogstijd in de tijd van de profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam. Lees de context. God wilde zijn onderdanen steunen, omdat zij in een minderheid waren. Dit is ook één van de tekenen van de waarheid van de Islam. Hoewel de strijders van de Islam in grote minderheid waren, hebben ze de grote groep strijders voor het onrecht overwonnen. God komt zijn beloftes na.

(59. And let not those who disbelieve think that they can outstrip (escape from the punishment). Verily, they will never be able to save themselves (from Allah's punishment).) (60. And make ready against them all you can of power, including steeds of war to threaten the enemy of Allah and your enemy, and others besides them, whom you may not know but whom Allah does know. And whatever you shall spend in the cause of Allah shall be repaid unto you, and you shall not be treated unjustly.)(61. But if they incline to peace, you also incline to it, and trust in Allah. Verily, He is the All-Hearer, the All-Knower .) (62. And if they intend to deceive you, then verily, Allah is All-Sufficient for you. He it is Who has supported you with His help and with the believers.) (63. And He has united their (believers') hearts. If you had spent all that is in the earth, you could not have united their hearts, but Allah has united them. Certainly He is All-Mighty, All-Wise


8.73 De ongelovigen zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.

Ingrijpen slaat hier, op een front vormen. Een front tegen de aanvallers. De ongelovigen wilden de profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam en zijn metgezellen(innen) vermoorden. De Joden die hielpen de ongelovigen een handje en hadden daarom het contract/pact met de profeet Sala Allahu Alayhi Wa Salaam verbroken. Dus de ayaah slaat op ongelovigen die elkaar steunen, om de moslims uit te roeien.


9.73 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars. En wees streng jegens hen. Hun tehuis is de hel en deze is een boze bestemming.

9.85 Laat hun eigendommen en hun kinderen uw verwondering niet opwekken: Allah wenst hen daarmede in deze wereld te straffen; hun ziel zal hen verlaten, terwijl zij ongelovigen zijn.

9.123 O, gij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat Allah met de godvruchtigen is.

Dit gaat over slagveld taboek. Is niet relevant voor nu.


25.52 Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de koran ) een grote strijd tegen hen.

Ik volg de ongelovigen inderdaad liever niet. Ik volg God. En ik vind het goed dat God ons adviseert, om een strijd te voeren met de Koran ipv wapens. God is namelijk vredelievend. Daarom moeten we met de Koran een dialoog aanvoeren. Heel eng hoor :moe:





47.4 Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.

Heb je wel gelezen wat je hebt geplaatst? Of evve snel gecopy past? Het gaat hier over oorlog.



5.54 O, gij die gelooft, wie onder u zich van zijn godsdienst afkeert, laat hem weten, dat Allah weldra een ander volk zal voortbrengen dat Hij zal liefhebben en die Hem zullen liefhebben vriendelijk en nederig zijnde jegens de gelovigen en hard en streng jegens de ongelovigen. Zij zullen voor Allah's zaak strijden en het verwijt van een berisper niet vrezen. Dit is Allah's genade; Hij schenkt deze aan wie Hij wil en Allah is Milddadig, Alwetend.

Niet meer dan logica. God heeft lief, wie hem liefheeft.


25.4 De ongelovigen zeggen: "Dit is niets dan een leugen, die hij (de Profeet) verzonnen heeft en andere mensen hebben hem er bij geholpen." Maar zij uiten daarmee onrechtvaardigheid en leugen.

Dit klopt helemaal. Onze profeet wordt voor leugenaar uitgemaakt. Of ze noemen hem op een degelijke manier een epilepsie patiënt.


25.60 En wanneer er tot de ongelovigen wordt gezegd: "Werpt u neder voor de Barmhartige," zeggen zij: "En wie is de Barmhartige? Zullen wij ons nederwerpen voor degene die gij ons gelast?" En dit vermeerdert slechts hun afkeer.

Wou je dit ontkennen?

AARDIG
05-07-05, 23:17
Jammer Doeschate dat je een vieze manier kiest, om je zogenaamde standpunten duidelijk te maken. Is dit hoe jij discussies voert? Je moet niet verwachten dat ik over elke vers uitleg ga geven. Want anders had je dat op die manier kunnen doen. Elk vers levert genoeg discussie stof op. Maar blijkbaar kan je het niet zelf af en probeer je me af te schrikken, met bla bla van answering islam en faithfreedom. De rest doe ik later.

RinC
05-07-05, 23:21
AARDIG, heel aardig van je dat je nog in discussie gaat met deze gefrustreerden, maar het heeft totaal geen zin. Precies zoals Rabi'aH zei. Zij zitten ermee en niet jij. Soemoen boekmoen fa hoem la ya3qiloen, je moet prikkers kiezen die met een andere instelling hier komen prikken en daar mee discussieren :nerd:

Zwarte Kat
05-07-05, 23:26
Geplaatst door AARDIG
Jammer Doeschate dat je een vieze manier kiest, om je zogenaamde standpunten duidelijk te maken. Is dit hoe jij discussies voert? Je moet niet verwachten dat ik over elke vers uitleg ga geven. Want anders had je dat op die manier kunnen doen. Elk vers levert genoeg discussie stof op. Maar blijkbaar kan je het niet zelf af en probeer je me af te schrikken, met bla bla van answering islam en faithfreedom. De rest doe ik later.

Man maak je niet druk......
Tis geen verplichting om met hem in discussie te gaan.
Als je er geen zin in hebt moet je t gewoon niet doen.......

assassijn
05-07-05, 23:27
Bespaar jezelf de moeite AARDIG. Iemand die het uit interesse vraagt haal je er zo uit, en die is ook best bereid zijn mening of vooroordeel te veranderen.
Anderen zijn echter uit op andere dingen. Stel dat je alles zou weerleggen, dan nog zouden zij jou niet geloven, en zeggen dat jij de enige bent die het zo uitlegt, en 99,9% van de moslims dit ziet zoals zij het zien.

Ik weet niet meer welke schrijver het ooit schreef, maar ik vond het zeer passend voor het klimaat van nu.
Het is niet de meerderheid van de moslims die heilig geloofd in de gewapende Jihad, het is een meerderheid van westerlingen die dat doet.

amadeus
05-07-05, 23:30
Geplaatst door RinC
AARDIG, heel aardig van je dat je nog in discussie gaat met deze gefrustreerden
Aan jouw reacties te zien in deze topic lijkt het er eerder op dat jij zelf een frusti bent. Werkelijk niets inhoudelijks ingebracht. As usual weliswaar, maar toch...

AARDIG
05-07-05, 23:39
@ Iedereen. Ik weet het, maar ik heb dit allemaal al een keer gelezen op anwering Christianity en faithfreedom. Het is het eeuwige bladerdeeg gezever. Het is ook al op menig site weerlegd. Bovendien zijn Ali Sina en Sham Shamon, de stichters van die site meerdere keren onderuit gehaald in discussies. It's a peace of cake Insja Allah :D

Doeschate
05-07-05, 23:39
Geplaatst door AARDIG
Jammer Doeschate dat je een vieze manier kiest, om je zogenaamde standpunten duidelijk te maken. Is dit hoe jij discussies voert? Je moet niet verwachten dat ik over elke vers uitleg ga geven. Want anders had je dat op die manier kunnen doen. Elk vers levert genoeg discussie stof op. Maar blijkbaar kan je het niet zelf af en probeer je me af te schrikken, met bla bla van answering islam en faithfreedom. De rest doe ik later. Beste AARDIG,

je begon zo vriendelijk, maar nu vind ik je niet aardig meer.
Ik illustreer slechts de leeservaring van de ongelovige: de koran staat vol van haatdragende teksten. Ik heb je gewaarschuwd en een uitweg geboden. Je had ook over de inspirerende aspecten van de koran kunnen beginnen.

Begrijp je nu de leeservaring van de ongelovige? Daarom was het nodig met zoveel te komen, dat kon niet anders. Daar gaat het juist om.

AARDIG
05-07-05, 23:43
Geplaatst door Doeschate
Begrijp je nu de leeservaring van de ongelovige? Daarom was het nodig met zoveel te komen, dat kon niet anders. Daar gaat het juist om.

Precies. Waar maakt een on gelovige zich nou druk om?

Doeschate
05-07-05, 23:48
Geplaatst door AARDIG
Precies. Waar maakt een on gelovige zich nou druk om? Het probleem is dat juist de gelovigen zich veel te druk maken. Al die heilige verontwaardiging waar de ongelovige rekening mee moet houden.
Vandaar dat het belangrijk is de heiligheid van zulke teksten een beetje te relativeren.

Er staan trouwens ook hele mooie stukken in de koran, maar de citaten daarvan moet je zelf maar geven.

AARDIG
05-07-05, 23:51
Geplaatst door Doeschate
Al die heilige verontwaardiging waar de ongelovige rekening mee moet houden.

Snap ik niet.

Zwarte Schaap
05-07-05, 23:54
Geplaatst door Doeschate
Beste AARDIG,

je begon zo vriendelijk, maar nu vind ik je niet aardig meer.
Ik illustreer slechts de leeservaring van de ongelovige: de koran staat vol van haatdragende teksten. Ik heb je gewaarschuwd en een uitweg geboden. Je had ook over de inspirerende aspecten van de koran kunnen beginnen.

Begrijp je nu de leeservaring van de ongelovige? Daarom was het nodig met zoveel te komen, dat kon niet anders. Daar gaat het juist om.

Jij bent niet zomaar een ongelovige maar een beroeps anti-islam activist. Tik je eigen naam eens in bij google. Dan zul je zien waar je de afgelopen jaren allemaal zaken over de islam gepost hebt.

Je projecteert je traumatische ervaring met je protestante geloof op de islam, meer is het niet. Een soort wraak achteraf.

Zwarte Kat
06-07-05, 00:01
Geplaatst door Doeschate
Er staan trouwens ook hele mooie stukken in de koran, maar de citaten daarvan moet je zelf maar geven.

Dit vind ik wel een mooie:
18:29. Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil."

:hihi: De regels die erop volgen zal ik hier maar niet vermelden want dat gaat weer over branden in de hel......

Maar het geeft iniedergeval aan dat je als mens tijdens het aardse bestaan de vrije keuze hebt

Doeschate
06-07-05, 00:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jij bent niet zomaar een ongelovige maar een beroeps anti-islam activist. Tik je eigen naam eens in bij google. Dan zul je zien waar je de afgelopen jaren allemaal zaken over de islam gepost hebt. Ben ik zo beroemd? Dan heb ik toch wat bereikt in mijn leven. :)


Je projecteert je traumatische ervaring met je protestante geloof op de islam, meer is het niet. Een soort wraak achteraf. Dat is waar (hoewel ik katholiek ben, maar wraak op de religieuze opvoeding is nog meer iets voor protestanten, dat heb je goed aangevoeld), dat heb ik al toegegeven.
Vooral probeer ik de discussie over bepaalde onderwerpen te heropenen, die vastgelopen zijn. Dat is pijnlijk voor sommigen, maar noodzakelijk voor de vrijheid van anderen.

Zwarte Schaap
06-07-05, 00:09
Geplaatst door Doeschate
Ben ik zo beroemd? Dan heb ik toch wat bereikt in mijn leven. :) Dat is waar (hoewel ik katholiek ben, maar wraak op de religieuze opvoeding is nog meer iets voor protestanten, dat heb je goed aangevoeld), dat heb ik al toegegeven.
Vooral probeer ik de discussie over bepaalde onderwerpen te heropenen, die vastgelopen zijn. Dat is pijnlijk voor sommigen, maar noodzakelijk voor de vrijheid van anderen.

Dat ''heropenen'' is precies wat velen stoort. Herhaling is een belediging voor ''intellectuele'' mensen en werkt zeer vermoeiend. En in tegenstelling tot wat jij hoopt, contraproduktief.

Doeschate
06-07-05, 00:10
Geplaatst door AARDIG
Snap ik niet. Theo van Gogh heeft de heilige verontwaardiging van Mohammed B. helaas onderschat. Ook de fatwa tegen Rushdie en de bedreigingen tegen Ayaan hebben allemaal met heilige verontwaardiging te maken: gelovigen die woedend worden omdat hun religie beledigd wordt.
Daarom is het voor de ongelovige een vorm van zelfverdediging om aan ontheiliging van religieuze symbolen te doen. Pas als dat gewoon geaccepteerd wordt kan de ongelovige rustig leven.
Mijn ogenschijnlijke anti-islam houding is pure zelfverdediging. Overigens ben ik bereid met iedere gelovige van welk geloof dan ook in vrede samen te leven. Mits mijn vrijheid en ikzelf met rust gelaten wordt.

AARDIG
06-07-05, 00:15
Geplaatst door Doeschate
Theo van Gogh heeft de heilige verontwaardiging van Mohammed B. helaas onderschat. Ook de fatwa tegen Rushdie en de bedreigingen tegen Ayaan hebben allemaal met heilige verontwaardiging te maken: gelovigen die woedend worden omdat hun religie beledigd wordt.
Daarom is het voor de ongelovige een vorm van zelfverdediging om aan ontheiliging van religieuze symbolen te doen. Pas als dat gewoon geaccepteerd wordt klan de ongelovige rustig leven.
Mijn ogenschijnlijke anti-islam houding is pure zelfverdediging. Overigens ben ik bereid met iedere gelovige van welk geloof dan ook in vrede samen te leven. Mits mijn vijheid en ikzelf met rust gelaten wordt.

Daarom is het juist belangrijk, dat je samenwerkt met moslims. Die kunnen de verzen uitleggen. Want als M. B en andere idioten, de verzen werkelijk begrepen hadden dan zouden ze nooit tot een dergelijke daad zijn overgegaan. Bovendien scheer je er makkelijk overheen, door te denken dat al die idioten puur en alleen de Koran als bron gebruiken. Er speelt natuurlijk veel meer, maar dat terzijde. Aanvallen helpt niet. Dat heb ik vaker gezegd en dat blijf ik zeggen. AHA viel aan en daar zal ze niks mee bereiken. Wil je die idioten stoppen? Dan is het belangrijk, om te zorgen dat deskundige mensen de Koran uitleggen en of doceren. Dit doe je niet door mensen aan te vallen en of de Koran te herinterpreteren naar gelang het uitkomt.

Zwarte Schaap
06-07-05, 00:15
Geplaatst door Doeschate
Theo van Gogh heeft de heilige verontwaardiging van Mohammed B. helaas onderschat. Ook de fatwa tegen Rushdie en de bedreigingen tegen Ayaan hebben allemaal met heilige verontwaardiging te maken: gelovigen die woedend worden omdat hun religie beledigd wordt.
Daarom is het voor de ongelovige een vorm van zelfverdediging om aan ontheiliging van religieuze symbolen te doen. Pas als dat gewoon geaccepteerd wordt klan de ongelovige rustig leven.
Mijn ogenschijnlijke anti-islam houding is pure zelfverdediging. Overigens ben ik bereid met iedere gelovige van welk geloof dan ook in vrede samen te leven. Mits mijn vrijheid en ikzelf met rust gelaten wordt.

Je eist vrijheid en met rust gelaten te worden, om daar zeker van te zijn ga je zelf anderen lastig vallen om dan vol zelfbevestiging te concluderen dat ze je geen vrijheid geven om jezelf te zijn.

Ben je nu een vreedzaam mannetje of ben je een beroepsprovocateur?

Doeschate
06-07-05, 00:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat ''heropenen'' is precies wat velen stoort. Herhaling is een belediging voor ''intellectuele'' mensen en werkt zeer vermoeiend. En in tegenstelling tot wat jij hoopt, contraproduktief. Heropenen is niet nodig als discussies naar tevredenheid van alle gesprekspartners zijn afgesloten, met conclusies en voorstellen voor verbetering van de situatie. Met de islamdiscussie is dat duidelijk niet het geval. Die discussie is zelfs nooit begonnen, omdat bijna alle moslims niet kunnen verdragen dat de islam kritisch wordt besproken, ten aanzien van welk maatschappelijk probleem dan ook.

Doeschate
06-07-05, 00:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je eist vrijheid en met rust gelaten te worden, om daar zeker van te zijn ga je zelf anderen lastig vallen om dan vol zelfbevestiging te concluderen dat ze je geen vrijheid geven om jezelf te zijn.

Ben je nu een vreedzaam mannetje of ben je een beroepsprovocateur? Allebei.

Het moge duidelijk zijn dat de islam mij niet onberoerd laat, religieuze onverdraagzaamheid voel ik vanuit eigen ervaring als een bedreiging. Zoals je nu wel weet. Ik heb dus mijn eigen persoonlijke redenen voor mijn "kruistocht".

Maar vrede is mijn doel, ik wil dat je me beter begrijpt. Dan moet je ook begrijpen dat het idee achter de sharia, een wet van God, voor mij een bedreiging van mijn persoonlijke vrijheid is. Als je dat doet, dan hoef je je idealen niet eens onmiddellijk op te geven. Elkaar leren begrijpen, daar gaat het om.
Politiek gezien zijn we natuurlijk tegenstanders, als je naar de sharia blijft streven, dat moge duidelijk zijn.

Zwarte Schaap
06-07-05, 00:27
Geplaatst door Doeschate
Heropenen is niet nodig als discussies naar tevredenheid van alle gesprekspartners zijn afgesloten, met conclusies en voorstellen voor verbetering van de situatie. Met de islamdiscussie is dat duidelijk niet het geval. Die discussie is zelfs nooit begonnen, omdat bijna alle moslims niet kunnen verdragen dat de islam kritisch wordt besproken, ten aanzien van welk maatschappelijk probleem dan ook.

Bij jou komt dat onbevredigend over omdat je andere doelen nastreeft die je niet lukken, namelijk moslims van hun geloof afbrengen.

Op elke vraag heb je al een antwoord gekregen maar dat is niet wat jij zoekt of wilt. Jij wilt horen dat islam hetzelfde is al jouw geloofsbeleving en trauma. Dat moslims ook hezelfde als jou moeten ervaren. Je bent min of meer verworden tot een soort dominee van het ongeloof. Zo hoop jezelf bevestiging te krijgen voor je eigen gelijk dat je van je geloof af gestapt bent.

Dat doe je dan verkeerd, je zult dan bij je eigen geloof en/of opvoeding te rade gaan want ik geef je weinig kans dat je moslims mee kunt sleuren.

In die zin zul je altijd met een onbevredigende gevoel rondlopen. Je geloof of ongeloof moet niet afhankelijk zijn van het geloof of ongeloof van een ander.

Zwarte Schaap
06-07-05, 00:33
Geplaatst door Doeschate
Allebei.

Het moge duidelijk zijn dat de islam mij niet onberoerd laat, religieuze onverdraagzaamheid voel ik vanuit eigen ervaring als een bedreiging. Zoals je nu wel weet. Ik heb dus mijn eigen persoonlijke redenen voor mijn "kruistocht".

Maar vrede is mijn doel, ik wil dat je me beter begrijpt. Dan moet je ook begrijpen dat het idee achter de sharia, een wet van God, voor mij een bedreiging van mijn persoonlijke vrijheid is. Als je dat doet, dan hoef je je idealen niet eens onmiddellijk op te geven. Elkaar leren begrijpen, daar gaat het om.
Politiek gezien zijn we natuurlijk tegenstanders, als je naar de sharia blijft streven, dat moge duidelijk zijn.

Jij bent alleen verantwoordelijk voor je angsten. Vroeger zeiden de psychiaters tegen mensen die bij ze langs kwamen omdat ze zich onveilig voelden, dat ze beter een andere krant konden lezen, of nog beter, helemaal geen krant.

Jij zoekt het op.

Doeschate
06-07-05, 00:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bij jou komt dat onbevredigend over omdat je andere doelen nastreeft die je niet lukken, namelijk moslims van hun geloof afbrengen.Een debat over religie tussen ongelovigen, afvalligen en gelovigen leidt altijd tot een verhitte atmosfeer, waarbij het lijkt alsof de "ongelovigen" de ander zijn geloof wil afpakken. Dat kan niet anders, dat geef ik toe. Als ik jouw geloof als gevaarlijke onzin zie, wat ik werkelijk geloof, dan kan dat voor jou niet anders dan een mokerslag overkomen. Toch kan ik niet anders, want dat is wat ik werkelijk geloof. Sorry!


Op elke vraag heb je al een antwoord gekregen maar dat is niet wat jij zoekt of wilt. Jij wilt horen dat islam hetzelfde is al jouw geloofsbeleving en trauma. Dat moslims ook hezelfde als jou moeten ervaren. Je bent min of meer verworden tot een soort dominee van het ongeloof. Zo hoop jezelf bevestiging te krijgen voor je eigen gelijk dat je van je geloof af gestapt bent. Ik ben niet tevreden met de antwoorden die ik gekregen heb. Zo ben ik nog nooit een moslim op de prikborden tegengekomen die luid en duidelijk afstand nam van de sharia, echt waar! verder heb je wederom volledig gelijk. Ik heb altijd al op een dominee willen lijken. :)


Dat doe je dan verkeerd, je zult dan bij je eigen geloof en/of opvoeding te rade gaan want ik geef je weinig kans dat je moslims mee kunt sleuren. Onze eigen geschiedenis leert hoe effectief ludieke, cabareteske religiekritiek is. Niet omdat je mensen onmiddellijk kunt bekeren, helaas niet, maar je zet ze wel aan het denken. Juist door ze te beledigen! Zo is onze ervaring.


In die zin zul je altijd met een onbevredigende gevoel rondlopen. Je geloof of ongeloof moet niet afhankelijk zijn van het geloof of ongeloof van een ander. Mijn geloof is als een rots, onwrikbaar, en ook niet afhankelijk van dat van jou!

Zwarte Schaap
06-07-05, 00:54
Geplaatst door Doeschate
Een debat over religie tussen ongelovigen, afvalligen en gelovigen leidt altijd tot een verhitte atmosfeer, waarbij het lijkt alsof de "ongelovigen" de ander zijn geloof wil afpakken. Dat kan niet anders, dat geef ik toe. Als ik jouw geloof als gevaarlijke onzin zie, wat ik werkelijk geloof, dan kan dat voor jou niet anders dan een mokerslag overkomen.
Dat is dus een verkeerde aanname. Iemand die bij voorbaat niet gelooft kan ik toch niets anders van verwachten. Mischien hoop je dat het als een mokerslag zal overkomen, maar dat is dan jouw wens en niets meer of minder. In feite kick je errop om iemand tegen te komen die minder geletterd is en je minder van geschikte repliek kan bedienen. Ach ja ieder zijn genot


Toch kan ik niet anders, want dat is wat ik werkelijk geloof. Sorry!Ik ben niet tevreden met de antwoorden die ik gekregen heb. Zo ben ik nog nooit een moslim op de prikborden tegengekomen die luid en duidelijk afstand nam van de sharia, echt waar! Dat is dus wat ik bedoel dat je wilt dat anderen van hun geloof wilt afbrengen, jij vindt jouw manier het beste en wilt de ander niet met rust laten.


verder heb je wederom volledig gelijk. Ik heb altijd al op een dominee willen lijken. :) In dit geval meer een beunhaas


Onze eigen geschiedenis leert hoe effectief ludieke, cabareteske religiekritiek is. Niet omdat je mensen onmiddellijk kunt bekeren, helaas niet, maar je zet ze wel aan het denken. Juist door ze te beledigen! Zo is onze ervaring. Mijn geloof is als een rots, onwrikbaar, en ook niet afhankelijk van dat van jou! Beledigen en niet met rust laten is in tegenspraak met wat jezelf verlangt van een ander. Jij eist dat de ander jouw respecteert en je met rust laat maar zelf wil je constant beledigen en de ander niet met rust laten.

Ik zal hier geen psychische label aan plakken maar tel uit je winst.

Rourchid
06-07-05, 00:54
Geplaatst door Doeschate

De fatwa tegen Rushdie en gelijksoortige misdrijven zijn gebaseerd op het eerwraakprincipe: wie de islam beledigt, verdient de doodstraf. Mohammed liet dichters vermoorden die hem beledigd zouden hebben, daar komt het eerwraakprincipe van de islam dus vandaan.




De sjarie' a in Iran incorporeert bloedverwantschap met de Profeet (صلي الله عليه وسلم ).


http://www.imamali.8m.com/gallery/ucimam.jpg
De term "Shi'ah" is een adjectief, gebruikt door Moslims die de Imams van de Familie van de Profeet (Ahl al-Bayt) volgen. Ze gebruiken de term niet om sektarische redenen, of om verdeeldheid te veroorzaken onder Moslims. Ze gebruiken de term, omdat de Qur'an hem gebruikt, de Profeet Mohammed hem gebruikte en de vroege Moslims hem gebruikten - voordat woorden als Sunni of Salafi ooit bestonden.

Shi'ah in de Qur'an

Het woord "Shi'ah" betekent "volgelingen; leden van een partij". Allah heeft in de Qur'an gezegd dat een aantal van Zijn rechtschapen dienaren Shi'ah waren van Zijn andere rechtschapen dienaren.

En heel zeker bevond Abraham zich onder zijn Shi'ah
(Qur'an 37:83)

En hij (Moses) ging de stad in op een tijdstip dat de mensen (van de stad) niet opletten, en zo zag hij daarin twee mannen, één behorend tot zijn Shi'ah en de ander was zijn vijand, en de ene die tot zijn Shi'ah behoorde riep uit naar hem om hulp tegen degene die tot zijn vijand behoorde
(Qur'an 28:15)

Shi'ah is dus een officieel woord gebruikt door Allah in Zijn Qur'an voor Zijn vooraanstaande Profeten, alsook voor hun volgelingen.

Als iemand een Shi'ah (volgeling) is van de meest rechtschapen dienaren, dan is er geen probleem met het zijn van een Shi'ah. Aan de andere kant, als iemand de Shi'ah wordt van een tiran of iemand die verkeerd handelt, zal hij hetzelfde lot ondergaan als zijn leider. De Qur'an geeft aan dat op de Dag des Oordeels mensen in groepen zullen komen en iedere groep zal voorgegaan worden door zijn leider (Imam). Allah zegt:

(Denk aan) de dag dat Wij alle mensen samen met hun Imam zullen roepen
(Qur'an 17:71)

Op de Dag des Oordeels hangt het lot van de "volgelingen" van elke groep af van het lot van hun Imam (op voorwaarde dat ze die Imam echt volgden).
Allah vermeldde in de Qur'an dat er twee soorten Imams zijn:

En Wij maakten hen Imams, die roepen naar het vuur en op de Dag van de Wederopstanding zullen zij niet geholpen worden. En Wij zorgden dat een vloek hen in deze wereld volgt, en op de Dag van de Wederopstanding zullen ze behoren tot degenen die afschuwelijk zullen verschijnen
(Qur'an 28:41-42)

De Qur'an brengt ook in herinnering dat er Imams zijn die door Allah zijn aangewezen als Gidsen voor de mensheid:

En Wij maakten van onder hen Imams om volgens Ons bevel te leiden als ze geduldig waren, en ze waren ervan verzekerd met Ons in verbinding te staan
(Qur'an 32:24)

Shi'ah in de Hadith

In de geschiedenis van Islam, werd "Shi'ah" vooral gebruikt voor de volgelingen van Imam 'Ali (a). Deze uitdrukking is niet pas later bedacht! De eerste individu die deze term bezigde was de Boodschapper van Allah zelf.
Toen de volgende vers uit de Qur'an werd geopenbaard:

(Wat betreft) diegenen die geloven en goed doen, zeker zij zijn de besten der schepselen
(Qur'an 98:7)

zei de Profeet (s) tegen Ali: "Het is voor jou en jouw Shi'ah."

Hij zei verder: "Ik zweer bij Diegene die mijn leven beheerst dat deze man (Ali) en zijn Shi'ah verlossing zullen bemachtigen op de Dag van de Wederopstanding."
 Jalal al-Din al-Suyuti, Tafsir al-Durr al-Manthur, (Cairo) vol. 6, p. 379
 Ibn Jarir al-Tabari, Tafsir Jami' al-Bayan, (Cairo) vol. 33, p. 146
 Ibn Asakir, Ta'rikh Dimashq, vol. 42, p. 333, p. 371
 Ibn Hajar al-Haythami, al-Sawa'iq al-Muhriqah, (Cairo) Ch. 11, sectie 1, pp 246-247

De Profeet (s) zei: "O Ali! (Op de Dag des Oordeels) zullen jij en je Shi'ah tot Allah komen, zeer tevreden en zeer innemend, en er zullen tot Hem jouw vijanden komen, boos en halsstarrig (d.w.z. met hun hoofden gedwongen omhoog).
 Ibn al-'Athir, al-Nihaya fi gharib al-hadith, (Beirut, 1399), vol. 4 p. 106
 al-Tabarani, Mu'jam al-Kabir, vol 1 p 319
 al-Haythami, Majma' al-Zawa'id, vol. 9, nummer 14168

De Profeet (s) zei: "Een goede tijding O Ali! Welzeker zullen jij en je Shi'ah in het Paradijs komen."
 Ahmad Ibn Hanbal, Fadha'il al-Sahaba, (Beirut) vol. 2, p. 655
 Abu Nu'aym al-Isbahani, Hilyatul Awliya, vol. 4, p. 329
 al-Khatib al-Baghdadi , Tarikh Baghdad, (Beirut) vol. 12, p. 289
 al-Tabarani, Mu'jam al-Kabir, vol. 1, p. 319
 al-Haythami, Majma' al-Zawa'id, vol. 10, pp. 21-22
 Ibn 'Asakir, Ta'rikh Dimashq, vol. 42, pp. 331-332
 Ibn Hajar al-Haythami, al-Sawa'iq al-Muhriqah, (Cairo) Hfdst. 11, sectie 1, p. 247


http://www.imamali.8m.com/gallery/sahkirla.jpg

Rourchid
06-07-05, 00:55
http://www.imamali.8m.com/gallery/sahali.jpg


http://www.imamali.8m.com/gallery/hzali2.jpg

Ali is de schoonzoon van Mohammed en de eerste van de 12 Imams. Hij werd in 599 n.Chr. in Mekka geboren. Hij was 30 jaar jonger als Mohammed. Daar de eigen nageslacht verarmde nam Mohammed, intussen rijk geworden door te trouwen met de weduwe Hatice, de jonge tot zich en adopteerde hem. De wederzijdse verhouding werd versterkt door geestelijke innerlijkheid. Ali was bij de eerste openbaring van Mohammed, in het hol Hira 610 n.Chr. Ali was en bleef zijn levenlang zeer arm wat een grote handicap was tegenover de Profeetverwanten Abubakr, Omar en Osman, want deze konden met hun grote rijkdom aanhangers werven onder de vluchtelingen die naar Mekka waren gekomen.
De Schiitische traditie zegt dat Mohammed, Ali meerdere malen als zijn opvolger had bepaald. Enige maanden voor zijn dood riep Mohammed, op de weg van Mekka naar Medina, voor honderdduizenden mensen Ali tot zijn opvolger en liet Ali door de mensen massa en de Profeetverwanten huldigen. Hoewel Ali bezig was met de regelingen rondom de begrafenis van Mohammed werd do or de Omayyadengroep (Abubakr, Omar, Osman) met een staatsgreep Abubakr tot Khalif benoemd.
Deze groep had de steun verworven van de vluchtelingen en de Mekkanesen terwijl Ali alleen de steun genot van de stam Haschemi en een vreemdeling genaamd Salman de Perzier (Salman Farsi). Met 17 volgelingen weigerde Ali om Abubakr als Khalif te erkennen. Fatima (Ali's vrouw en Mohammeds dochter) probeerde de twee inheemse Stammen van Medina voor Ali te winnen. Abubakr en Omar kregen hiervan lucht en lieten Fatima, die zwanger was, in elkaar slaan en trappen door een doodskommando.
Fatima had een miskraam en stierf. Deze voorval deed zich voor zes maanden na de dood van Mohammed. Het vermoorden van Fatima was een waarschuwing aan Ali. Ali erkende Abubakr niet meer als Khalif. Abubakr heersde van 632 tot 634 en benoemde Omar tot zijn opvolger. Deze, van 63 4 tot 644 regerend, was beroemd om de grote expansie van de Islam voor elkaar te hebben gekregen.
De Byzantynse provincies Syrie en Egypte werden veroverd, de reuze Perzische Rijk werd in een gewelddadige aanloop overrompeld. Khalif Omar voerde de eerste Klassenstichting in. De Arabieren die in het Schiereiland woonden (Saudi-Arabie) werden de heersende klasse van de reuzen Rijk. De nieuwe (gedwongen) Moslims werden van de macht uitgesloten en als tweede rangsburger behandeld . De stervende Omar benoemde een zes koppige commissie voor het kiezen van de nieuwe Khalif.
In feite was dit een moord komplot tegen Ali want de minderheid (Ali was in de minderheid) zou de meerderheidsbesluit moeten gehoorzamen, zoniet dan zouden ze worden vermoord. Dat Ali in de zeskoppige kieskomite was opgenomen was een doordachte slinkse plan van Omar, waarmee hij de handen van Ali tegenover Osman wou binden. Natuurlijk werd Osman tot khalif gekozen en Khalif Osman maaakte de Omayyaden-Klan tot de leidende-clique van de heersende Arabieren. Twaalf jaar na de dood van Mohammed had de Klan, die hem de meeste weerstand in de weg had gelegd, Mohammeds werk als buit vergeven en Ali protesteerde hiertegen. Ali was er tegen dat Osman zijn familie en naasten rijk liet worden over de rug van de staat terwijl anderen honger leden. Osman baande Ali uit Medina en Ali moest in een armzalige dorp vlakbij Medina leven.
Osman maakte zich meerdere malen schuldig tegenover oude Profeetverwanten. Ibn Massud, de oude dienaar van Mohammed, die zijn authentieke Koranexemplaar, ter vernietiging door Osman, niet wilde geven werd door een moordkommando tot de dood geslagen. Osman raapte ongehoord veel rijkdom bij elkaar, bouwde zich een schitterende paleis en leefde in grote rijkdom en welvaart. Zijn arrogante rijkelijke levensstijl en zijn Nepotismus (hij nam de Omayyaad Marvan,die Mohammed wegens enige delikten en vijandelijkheden uit Medina bande, als zijn rechter hand) leidde tot een opstand waarbij Osman vermoord werd. Ali nam geen deel aan de opstand.
De gedelegeerden van de Provicie en het Volk van Medina lieten Ali ophalen en drongen aan dat Ali de volgende Khalif moest worden. Sommige Profeetverwanten, waaronder Osama, weigerden Ali te erkennen als Khalif (biat) omdat hij van mening was dat hij de Khalif moest worden.
Hij meende recht te hebben op de Khalifaatschap omdat hij de leider was van de laatste leger dat door Mohammed was samengesteld.
Gelijk na het kiezen van Ali to Khalifaat braken er in Medina onlusten uit omdat Ali vele oude Profeetverwanten, die zich onder de drie voorgaande Khalifaten hadden verrijkt, van hun functies ontheef. De onrusten werden zo erg dat Ali uit Medina moest vluchten. Met 800 man week hij uit naar Irak, maar werd gelijk op de hielen gezeten door een grote leger geleid door Aischa (een van Mohammeds vrouwen), Talha en Subair (beide hadden kort ervoor geweigerd om Ali als Khalifa te erkennen). Met een veel kleinere leger stelde Ali zich, bij Basra, tegen de rebellen leger en overwon. Deze slag wordt de Kameelslag genoemd omdat Aischa op een kameel reed. Ze mocht ongestraft naar Medina terugkeren Muawiya, Gouverneur in Syrie in de tijd van Omar en Osman, weigerde de erkenning van Ali als Khalif. In 657 kwam het tot de slag van Siffin, die Ali gewonnen zou hebben als op het beslissende moment de leiders van het leger Ali niet in de steek hadden gelaten. Na deze militaire nederlaag wou Ali met een nieuwe leger tegen Muawiya aantreden maar, het leger viel uiteen. Muawiya, stuurde zijn leger- en stormtroepen naar Irak en het Schiereiland.
Medina werd zwaar geplunderd en gebrand en vele inwoners werden vermoord en gexecuteerd. Ali werd bij alle belangrijke ondernemingen in de steek gelaten door de Irakezen.Hij voelde zich net in een drijfzand, net als een man van vacuum. Het feit dat hij zich, ook als Khalif, zeer bescheiden aankleedde en zeer bescheiden at riep bij de Irakezen en de Arabieren geen bewondering maar verachting op. Kort voor zijn dood vervloekte Ali, in een droom waarin hij Mohammed zag, de aanhangers van Mohammed die hem in de steek hadden gelaten en zijn demokratisch-socialistische en humanistische politiek gesaboteerd hadden. De zwaar teleurgestelde Ali werd in de maand Ramadan 661 n. Chr. door een Haridschi met een giftige zwaard dodelijk verwond. Ironisch genoeg heeft Muawiya de moordaanslag van een andere Haridschi, op dezelfde dag, overleefd.


http://www.imamali.8m.com/gallery/imamalia.jpg


http://www.imamali.8m.com/ali.jpg
Hazrat Ali ( A.S )
21 Mars-599 to 9 Februari-661


http://www.shia.nl/forum/

Doeschate
06-07-05, 01:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is dus een verkeerde aanname. Iemand die bij voorbaat niet gelooft kan ik toch niets anders van verwachten. Mischien hoop je dat het als een mokerslag zal overkomen, maar dat is dan jouw wens en niets meer of minder. In feite kick je errop om iemand tegen te komen die minder geletterd is en je minder van geschikte repliek kan bedienen. Ach ja ieder zijn genot

Dat is dus wat ik bedoel dat je wilt dat anderen van hun geloof wilt afbrengen, jij vindt jouw manier het beste en wilt de ander niet met rust laten. Met mijn geletterdheid heb ik meer kans anderen van hun geloof af te brengen, inderdaad. Vanuit mijn gezichtspunt komt dat vooral omdat ik gelijk heb, begrijp je? Jij lijkt me anders geen ongeletterde opponent, Orakel en Rabi'ah ook niet. Velen hier hebben gelukkig redelijke begaafdheden wat de taal betreft. Maar nogmaals als jij me maar met rust laat, en laten we ons tot de sharia beperken, dan heb je geen last meer van mij, echt waar. Hoe denk je over de sharia? Begrijp je dat ik de sharia als een bedreiging ervaar?


In dit geval meer een beunhaas

Beledigen en niet met rust laten is in tegenspraak met wat jezelf verlangt van een ander. Jij eist dat de ander jouw respecteert en je met rust laat maar zelf wil je constant beledigen en de ander niet met rust laten. Jij mag me beledigen, dat vind ik zelfs leuk. Ga je gang, maar doe het wel creatief en grappig, alsjeblieft. Beledigen is een grote menselijke behoefte, waar ook moslims van genieten, echt waar! Ik laat je dus pas met rust als je mij ook met rust laat, begrepen? Dan moet je wel afstand doen van de sharia, en enige andere concepten waar ik last van heb, bijv. wat de "Goddelijke" wetten over seksualiteit betreft.


Ik zal hier geen psychische label aan plakken maar tel uit je winst. Ik ben een megalomane godsdienstfreak die alle "gelovigen" wil bekeren, ik geef het toe.

Zwarte Schaap
06-07-05, 01:23
Geplaatst door Doeschate
Met mijn geletterdheid heb ik meer kans anderen van hun geloof af te brengen, inderdaad. Vanuit mijn gezichtspunt komt dat vooral omdat ik gelijk heb, begrijp je? Jij lijkt me anders geen ongeletterde opponent, Orakel en Rabi'ah ook niet. Velen hier hebben gelukkig redelijke begaafdheden wat de taal betreft. Maar nogmaals als jij me maar met rust laat, en laten we ons tot de sharia beperken, dan heb je geen last meer van mij, echt waar. Hoe denk je over de sharia? Begrijp je dat ik de sharia als een bedreiging ervaar?Jij mag me beledigen, dat vind ik zelfs leuk. Ga je gang, maar doe het wel creatief en grappig, alsjeblieft. Beledigen is een grote menselijke behoefte, waar ook moslims van genieten, echt waar! Ik laat je dus pas met rust als je mij ook met rust laat, begrepen? Dan moet je wel afstand doen van de sharia, en enige andere concepten waar ik last van heb, bijv. wat de "Goddelijke" wetten over seksualiteit betreft.Ik ben een megalomane godsdienstfreak die alle "gelovigen" wil bekeren, ik geef het toe.

Je spreekt jezelf constant tegen. Het cruciale punt is dat je bang bent dat je niet vrij mag leven en niet met rust gelaten worden maar zelf anderen niet met rust laat met ellelange herhalingen en eventuele beledigingen.

Ron Haleber
06-07-05, 09:11
Geplaatst door RinC
Ron Haleber is toch geen anti-islamiet? Of is ie ook geradicaliseerd hier op NVDD door Amadeus en GJ? :vreemd:

Amadeus probeert me met pmetjes op te jutten om Schaap te pakken - want hij denk dat ik door die geradicaliseerd raak. Maar ik heb hem al gezegd dat ik door porno niet radicaliseer - ook al reageer ik wel op die potloodventers... GJ is een zionist ... En hoewel ik een vriend van hem ben, moet je bij Maarten wezen om je door zionisten te laten radicaliseren! Dus bij mij ben je aan het verkeerde adres.



Dat gedoe met die teksten: het lijkt me een nutteloos tijdverdrijf. En van twee kanten. Op Marokko.nl proberen moslimpubers autochtonen ermee te beledigen. En hier probeert Doeschate moslims te jennen. Als ik een serieus gesprek met hem aanging zoals over Benzakour, liet hij het al gauw afweten en kwam er niets meer uit. Dan blijft het dus meestal een goedkoop theater. Twee jaar geleden hadden we hier ook een dame die op die manier Marokkanen probeerde op te jutten Sadeeq heeft haar 'meegenomen'.

Hans Jansen - met zijn epigonen als Ephi demoniseren bewust. Jansen verkoopt halve waarheden zoals veel oriëntalisten in Amerika, cf Lewis. Edward Said heeft daar scherpe boeken tegenin geschreven. Het vervelende daarvan is dat de media voor de Jansens een markt aanbieden waar politici naar hartelust op kunnen parasiteren...



Zowel Tenach - ik doel dan op de boeken van Mozes - als Koran zijn erg moeilijke boeken om zomaar te lezen. Je hebt er erg veel uitleg en studie voor nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ook Bil@l beseft dat, al pakt hij de moraliserende teksten eruit al te gemakkelijk op om ze voor de actualiteit te populariseren. Maar dat is volgens Van Bommel een algemeen heersende kwaal bij Nederlandse moslims.




Het lijkt me met dat citeren van hel-en-verdoemenis-teksten maar in twee gevallen echt mis te gaan:

Ten eerste als islamitische theologen dat ten onrechte doen. Zo maakte El Moumni die fout en kreeg toen heel Nederland over zich heen. Hij liep in de val, viel stevig op zijn bek en bedenkt zich voortaan wel twee keer voor hij zich weer zoiets laat ontvallen. Zelfs een ezel als El Moumni stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen...!


Het tweede gevaar dat islam demoniseert is wanneer de radicalen met dat soort teksten te keer gaan om politiek hun gelijk te halen en met die teksten hun afkeer van bepaalde personen als TvG en AHA willen demonstreren... Ze gebruiken dan eigenlijk tegelijk de methode van hun vijand: teksten en historische zaken uit hun verband trekken om te demoniseren.

Alleen van de kant van de radicalen is het veel gevaarlijker omdat die zonder scrupules denken met die negatieve teksten een legitimatie in handen te hebben om tot geweld - moord en doodslag - over te kunnen gaan. en dat moet met alle middelen bestreden worden...

Zwarte Schaap
06-07-05, 10:19
Geplaatst door Ron Haleber
. Hij liep in de val, viel stevig op zijn bek en bedenkt zich voortaan wel twee keer voor hij zich weer zoiets laat ontvallen. Zelfs een ezel als El Moumni stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen...!

Waarom noem je El Moumni een ezel? Kan hij er wat aan doen dat Nova liegt en bedriegt? Als je gerespecteerd wilt worden moet je wel weten wat je zegt.

Rabi'ah.
06-07-05, 12:47
Geplaatst door RinC
AARDIG, heel aardig van je dat je nog in discussie gaat met deze gefrustreerden, maar het heeft totaal geen zin. Precies zoals Rabi'aH zei. Zij zitten ermee en niet jij. Soemoen boekmoen fa hoem la ya3qiloen, je moet prikkers kiezen die met een andere instelling hier komen prikken en daar mee discussieren :nerd:

Helemaal mee eens.

Rourchid
06-07-05, 12:54
Geplaatst door Ron Haleber

Ten eerste als islamitische theologen dat ten onrechte doen


Er bestaat niet zoiets als 'islamitische theologie'. Het vergelijken van de vaak marginale discussies die hebben plaatsgevonden onder moslimgeleerden (met name vanaf dertiende eeuw) met de fundamentele bespiegelingen die ten grondslag liggen aan de 'christelijke theologie', slaat nergens op en is in feite een vergissing. Natuurlijk zijn sommige debatten hevig geweest en is er in de loop van de geschiedenis in moslimscholen gediscussieerd over de betekenis en de draagwijdte van de namen van God, Zijn attributen, de status van de openbaring, maar de draagwijdte van die controverses is - in tegenstelling tot die van de geschiedenis van het katholieke dogma - beperkt gebleven en heeft nooit de drie fundamentele beginselen in twijfel kunnen trekken, volstrekte eenheid van de Schepper, onmogelijkheid Hem voor te stellen en waarachtigheid van Zijn woord zoals dat geopenbaard wordt.
Een echte 'theologie' zou eerst en vooral die drie beginselen hebben besproken. Welnu, uit de aandachtige bestudering van de geschiedenis van de debatten tussen scholen blijkt dat die zich altijd ontsponnnen los van die drie beginselen, die de kern vormen van het islamitisch begrip tauhied (volstrekte eenheid van God). Precies op dat begint de islam: de islam begrijpen is de betekenis en reikwijdte van de vele aspecten van de tauhied.

Ron Haleber
06-07-05, 14:46
Geplaatst door Joacim
Er bestaat niet zoiets als 'islamitische theologie'. Het vergelijken van de vaak marginale discussies die hebben plaatsgevonden onder moslimgeleerden (met name vanaf dertiende eeuw) met de fundamentele bespiegelingen die ten grondslag liggen aan de 'christelijke theologie', slaat nergens op en is in feite een vergissing.

Met de rest van wat je schrijft, daar kan ik in grote lijnen wel in principe in meegaan. Maar het bovenstaande is echt klinkklare onzin.

Sinds de Omayyaden zijn er levendige, erg rijke theologische discussies geweest die zelfs het uitgangspunt vormden voor de klassieke christelijke theologie van de scholastiek van Thomas die via die Arabische discussies Aristoteles invoerde, al van zijn voorgangers in Parijs en zijn navolgers tot op de dag van vandaag. Of je dat onder 'kalam' wilt rekenen laat ik aan jou over...

Zelfs Ibn Taymiyya nam al de moeite om een grondig boek over de Aristotelische logica te schrijven... Maar ja, jij zou je natuurlijk onder de lieden geschaard hebben die op bevel van hogerhand de boeken als van Ibn Ruchd verbrandden...

Jammer voor je... Aan boekverbranders als jij heb ik nu eenmaal weinig boodschap: dat herinnert me teveel aan Hitler en zijn vrienden...

In de Arabische bibliotheken van de grote Arabische hoofdsteden zullen jij en je vrienden nog voldoende brandstof vinden! Mooi alternatief voor de hoge olieprijs...!

amadeus
06-07-05, 15:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom noem je El Moumni een ezel? Kan hij er wat aan doen dat Nova liegt en bedriegt? Als je gerespecteerd wilt worden moet je wel weten wat je zegt.
Schaap,

Je hebt prof. dr. Haleber verkeerd begrepen. Hij schold El Moumni niet uit voor ezel -hoewel dat niet eens zo'n gekke vergelijking zou zijn- maar gebruikte slechts een spreekwoord dat jij waarschijnlijk niet kent.

Gezien je allochtone achtergrond nemen we je dat niet kwalijk uiteraard, maar het leek me toch even goed om dit misverstand uit de weg te ruimen.

Het spreekwoord luidt: "Een ezel stoot zich in het algemeen maar éénmaal aan dezelfde steen" . Soms wordt dit ook in iets andere bewoordingen gebruikt, echter met dezelfde strekking. De betekenis is dat het erg dom is om tweemaal dezelfde fout te maken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. :)

Zwarte Schaap
06-07-05, 20:36
Geplaatst door amadeus
Schaap,

Je hebt prof. dr. Haleber verkeerd begrepen. Hij schold El Moumni niet uit voor ezel -hoewel dat niet eens zo'n gekke vergelijking zou zijn- maar gebruikte slechts een spreekwoord dat jij waarschijnlijk niet kent.

Gezien je allochtone achtergrond nemen we je dat niet kwalijk uiteraard, maar het leek me toch even goed om dit misverstand uit de weg te ruimen.

Het spreekwoord luidt: "Een ezel stoot zich in het algemeen maar éénmaal aan dezelfde steen" . Soms wordt dit ook in iets andere bewoordingen gebruikt, echter met dezelfde strekking. De betekenis is dat het erg dom is om tweemaal dezelfde fout te maken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. :)

Heel mooi dat je op de lagere school goed opgelet hebt. Maar er is zoiets als begrijpend lezen. Dat kun je nooit echt goed op school leren, dat zal meer vanuit jezelf moeten komen.

Zoook het geval met het zinnetje van dr. Ronnieboy, (hij is geen professor, bij mijn weten nooit geweest ook):

Zelfs een ezel als El Moumni stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen...!

Leermoment 1:

Als Ronnieboy de uitdrukking wilde gebruiken zonder op sneeky wijze El Moumni te beledigen, zou hij de zin als volgt geschreven kunnen/moeten hebben:

Zelfs El Moumni stoot zich niet als een ezel twee keer aan dezelfde steen.

Ik begrijp dat je nog in je ontwikkeling bent daarom hoop ik dat ik hiermee een bijdrage aan je opvoeding geleverd heb.

Ik heb begrepen dat je Ronnieboy via private mails probeert op te stoken. Dat moet je niet doen , daarmee bevestig je alleen mijn vooroordeel van achterbaks Nederland.

Nu volgt leermoment 2:

Ook daarover hebben we een gezegde in Nederland: Je hebt het achter de ellebogen! Dit kun je eventueel verlevendigen/visualiseren door met je hand op je elleboog te slaan.)

groetjes,

Rourchid
07-07-05, 00:03
Geplaatst door Zwarte Schaap

Als Ronnieboy de uitdrukking wilde gebruiken zonder op sneeky wijze El Moumni te beledigen, zou hij de zin als volgt geschreven kunnen/moeten hebben:

Zelfs El Moumni stoot zich niet als een ezel twee keer aan dezelfde steen.


In Nederland heeft de ezel het imago van achterlijk te zijn: zelfs een achterlijk dier als een ezel is niet zo dom om zich twee keer aan een steen te stoten. In deze geschetste context kan Ronnieboy aangeven dat er domoren zijn die nog dommer zijn dan de 'domoor' El Moumni.

Rourchid
07-07-05, 00:06
Geplaatst door Ron Haleber

Sinds de Omayyaden zijn er levendige, erg rijke theologische discussies geweest die zelfs het uitgangspunt vormden voor de klassieke christelijke theologie van de scholastiek van Thomas die via die Arabische discussies Aristoteles invoerde, al van zijn voorgangers in Parijs en zijn navolgers tot op de dag van vandaag. Of je dat onder 'kalam' wilt rekenen laat ik aan jou over...


Een goed begin is het halve werk, maar je schiet niet echt op als je verder alleen maar gaat lopen lanterfanten.
Het dualisme/mancheïsme heeft als zinspreuk: alles dat tegennatuurlijk gescheiden kan worden zal tegennatuurlijk gescheiden worden.
Grondlegger van het dualisme/mancheïsme is de presocratische filosoof Parmenides.

Geplaatst door Ron Haleber

Zelfs Ibn Taymiyya nam al de moeite om een grondig boek over de Aristotelische logica te schrijven... Maar ja, jij zou je natuurlijk onder de lieden geschaard hebben die op bevel van hogerhand de boeken als van Ibn Ruchd verbrandden...

Jammer voor je... Aan boekverbranders als jij heb ik nu eenmaal weinig boodschap: dat herinnert me teveel aan Hitler en zijn vrienden...


Dit is polemiseren: If you're not with us you're against us.
Zolang getracht wordt ons moslims te dwingen zich over de islam uit te drukken met de woordenschat en het begrippenstelsel van de 'islamitische theologie, zal het dualisme/mancheïsme en de impliciete methodologie alleen maar tot verscherpen van tegenstellingen tussen moslims en niet-moslims leiden.
Als inwoner of medeburger wordt van de moslim geëist de letter van de grondwet van het land waarin hij leeft te respecteren
Van hem wordt niet gevraagd elke wet of geldende regel in het land te accepteren of te omhelzen, en ook niet alles te doen wat volgens die wetgeving is toegestaan, maar wat er van hem verwacht wordt is dat hij de wetgeving erkent (jata'arif) en handelt in het kader van de wet (jaltazim bi-al-kawien). Dat zijn de voorwaarden die die de en moet de moslim eerbiedigen, zoals de bekende islamitische regel wil: al-moeslimoen inda sjoeroetihim: moslims zijn gebonden aan de overeengekomen voorwaarden; 'die bewaren wat hun wordt toevertrouwd en die waarnemen dat waartoe zij zich verbinden' (Koran 23:8); 'naar de verplichting wordt navraag gedaan.' (Koran 17:47)
Binnen de Nederlandse samenleving stel ik enkelvoudig dat islamitische theologie niet bestaat en ineens behoor ik tot de boekverbranders die dat in opdracht van hogerhand zouden doen; Hitler is ook bij de boekverbranding betrokken.
Over filosofie heb ik mij geenszins uitgelaten of laatdunkend uitgelaten. Sterker nog, de islam kan het beste omschreven worden 'als alles omvattend in het leven' door middel van het multidisciplinaire instrument: economie, filosofie, psychologie en sociologie (de vier disciplines zijn te vinden in de middelste ring van de onderstaande afbeelding).



TAUHIED: ETHIEK & WETENSCHAP

http://home.wanadoo.nl/promoter/islam/afb3.gif



(Aanvullende begrippen)

Het geloof en het heilige waarin je gelooft vormen samen de fitra die zich vormt wanneer Hij jouw levensadem (ar-roeh) inblaast.
Dit geloof is het credo genaamd akieda: Het geloof en alle vragen die te maken hebben met de zes pijlers van al-imaan (God, zijn namen, zijn attributen, de engelen de profeten, de boeken, het laatste oordeel en het 'niet bestaan van toeval'). Bestudeert over het algemeen wat de gevoelsmatige perceptie overstijgt. Dekt niet helemaal, in tegenstelling tot wat bepaalde oriëntalisten vinden, de gebieden van de theologie en ook niet van het christelijk dogma. Het behoort ook niet tot het domein van de filosofie, begrepen in de zin van westerse filosofie.
Al-imaan is het godvertrouwen dat je als borg (amana) mee krijgt van je opvoeders en door moet geven aan anderen
Fikh De islamitische wet, tegelijk islamitisch recht en jurisprudentie. Bevat twee algemene onderdelen (eredienst, maatschappij) die gebaseerd zijn op uiteenlopende en tegenovergestelde methodologische benaderingen.
Koer'aan Koran
Oeloem Kennis



Geplaatst door Ron Haleber

In de Arabische bibliotheken van de grote Arabische hoofdsteden zullen jij en je vrienden nog voldoende brandstof vinden! Mooi alternatief voor de hoge olieprijs...!


Ik en mijn vrienden hebben heeeele groooote harddisks..


Geplaatst door Ron Haleber

Met de rest van wat je schrijft, daar kan ik in grote lijnen wel in principe in meegaan. Maar het bovenstaande is echt klinkklare onzin.


Islamitische theologie bestaat niet: PUnt uit!

Ron Haleber
07-07-05, 01:07
Geplaatst door Joacim


Dit is polemiseren: If you're not with us you're against us.
Zolang getracht wordt ons moslims te dwingen zich over de islam uit te drukken met de woordenschat en het begrippenstelsel van de 'islamitische theologie, zal het dualisme/mancheïsme en de impliciete methodologie alleen maar tot verscherpen van tegenstellingen tussen moslims en niet-moslims leiden.

'Islamitische theologie bestaat niet: PUnt uit!

Ik erken dat je vaak hele interessante posts neerzet - alleen heb ik de tijd niet om erop in te gaan want je haalt wel erg veel overhoop..

Wat die theologie betreft geloof ik dat er een misverstand is met wat je eronder verstaat. Ik denk dat het bij jou 'filosofie' heet - dat vind ik tenminste in je systeem terug. Ik verwees je al naar 'al kalam':


Over filosofie heb ik mij geenszins uitgelaten of laatdunkend uitgelaten. Sterker nog, de islam kan het beste omschreven worden 'als alles omvattend in het leven' door middel van het multidisciplinaire instrument: economie, filosofie, psychologie en sociologie



Dat misverstand vind ik met name terug in de eerdere tekst hierboven. Maar omdat je geen voorbeelden geeft, kan het op van alles slaan, of op niets... Ik kan dus weinig met die bewering.


Verder als je zegt dat theologie als van Ibn Rushd niet bestaat, dan grenst dat wel erg aan annihilatie = verbranding...


Met name de shi'ieten - die jij een warm hart toedraagt - theologiseren / filosoferen heel wat af.

Ik beveel je het jeugdwerk van Zijne Heiligheid Khomeini onder je aandacht!

Orakel
07-07-05, 06:17
Geplaatst door Doeschate
Ik laat je dus pas met rust als je mij ook met rust laat, begrepen? Dan moet je wel afstand doen van de sharia, en enige andere concepten waar ik last van heb,

Ay meester! Ik heb zo even afstand genomen van de sharia. Is er nog iets anders waar ik uwe geletterdheid mee kan behagen? Heeft u nog andere hinderlijke splinters in uw voet, welke ik als huisneger op geheel dienstbare en liefdevolle wijze kan verwijderen?
Wil ik iets aan me accent doen of raak ik dan teveel distinctieve kenmerken kwijt? Dan ga ik misschien wel heel erg veel op u lijken.
Vergeef me de euvele moed, maar dat accentje doet het altijd wel goed op uw soirree's. Althans, dat denk ik want daar hoor ik de andere plantage-eigenaren er altijd over gniffelen als ze het na proberen te doen.

Het_Is_Lent
07-07-05, 12:24
Geplaatst door Orakel
Ay meester! Ik heb zo even afstand genomen van de sharia. Is er nog iets anders waar ik uwe geletterdheid mee kan behagen? Heeft u nog andere hinderlijke splinters in uw voet, welke ik als huisneger op geheel dienstbare en liefdevolle wijze kan verwijderen?
Wil ik iets aan me accent doen of raak ik dan teveel distinctieve kenmerken kwijt? Dan ga ik misschien wel heel erg veel op u lijken.
Vergeef me de euvele moed, maar dat accentje doet het altijd wel goed op uw soirree's. Althans, dat denk ik want daar hoor ik de andere plantage-eigenaren er altijd over gniffelen als ze het na proberen te doen.

Ki7 ki7 ki7

Mijn complimenten nog voor Aardig.

L@vita

Rourchid
07-07-05, 13:41
Geplaatst door Ron Haleber

Ik erken dat je vaak hele interessante posts neerzet - alleen heb ik de tijd niet om erop in te gaan


Je Werkgever heeft alle tijd en voor ieder komt er de dag dat zijn ziel voor eeuwig rust zal hebben.

Geplaatst door Ron Haleber

je haalt wel erg veel overhoop..


Ik haal niets overhoop, ik orden volgens de structuren van het islamitisch onderwjs en postuleer dat theologen alles overhoop halen.

Geplaatst door Ron Haleber

Wat die theologie betreft geloof is dat er een misverstand is wat je eronder verstaat. Ik denk dat het bij jou filosofie heet - dat vind ik in je systeem terug. ik verwees je al naar al kalam


Ilm al-kalaam de islamitische filosofie, is bij uitbreidng ontstaan uit de debatten die op het gebied van al-akieda zijn gevoerd. Samen met studies over de tauhied (eenheidvan God), de namen en de attributen van God, de engelen, de profeten,de boeken, het lot (toeval bestaat niet) is ilm al-kalaam onderdeel van ilm al-akieda.
Ilm al-akieda is samen met ilm al-achlaak en at -tasawwoef een ondersteunende discipline van oesoel al-fikh.
Oesoel al-fikh is heeft als grondslag de sjarie'a¹ die voortkomt uit de Koran en Soenna, en zodoende staat ilm al-kalaam los van oeloem al koer'aan² en oeloem al-hadieth³; de respectieve disciplines van de Koran en Soenna.

(Sjarie'a¹: globaal begrip van schepping, bestaan dood en een leefwijze die onspruit aan normatieve lezing en begrip van de schiftuurlijke bronnen.
Oeloem al koer'aan²: Openbaringen in Mekka en Medina, aanleidingen voor openbaringen, herroepingen enz. Hieraan toegevoegd kunnen de commentaren (tasfier) en de modi en de regels voor het psalmodiëren (tadjwied).
Oeloem al-hadieth³: Compilatie van overleveraars en authentiseren van keten van doorgifte (isnaad), naast studie en analyse van de inhoud (matn). Graad van authenciteit (sahieh, da' ief). Behoort tot de noodzakelijke studie van het leven van de profeet siera.)

De ilm al-kalaam moet dus los gezien van de exegese van Schriften, exegese is onderdeel van de christelijke theologie, de theologie gaat over het godbeeld én duiding van de openbaringen.
Een volledig anders denken dat langzamerhand wederom begrepen gaat worden, zie ook: Het leven is mooi (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=145841).
Het is overigens niet mijn systeeem (de afbeelding op de vorige pagina), het is het raamwerk van het islamitisch onderwijs waarbij in de afbeelding aardrijkskunde/ettiquete vervangen is door informatica.

Geplaatst door Ron Haleber

Verder als je zegt dat theologie als van Ibn Rushd niet bestaat, dan grenst dat wel erg aan annihilatie = verbranding..


Er wordt niet geannihileerd, alleen wordt Ibn Rushd als theoloog op staande voet ontslagen opdat hij een islamitisch filosoof is en blijft.
Volhardt je echter in het kaderen van de islam binnen en vanuit de discipline theologie' dan importeer je dualisme/ mancheïsme met als bekend resultaat de door niet-moslim aan moslims opgelegde keuze 'als je voor Ibn Rushd bent dan ben je tegen Aboe Hamid al- Ghazali' en vice versa.

Geplaatst door Ron Haleber

Met name de shi'ieten - die jij een warm hart toedraagt - theologiseren / filosoferen heel wat af.

Ik beveel je het jeugdwerk van Zijne Heiligheid Khomeini onder je aandacht!


Ik draag iedereen een warm hart toe, ook Dhr. Doeschate die interesse uitte voor de sjia en die ik dientengevolge naar beste vermogen op maat heb bediend.

Ron Haleber
07-07-05, 15:07
Geplaatst door Joacim
De ilm al-kalaam moet dus los gezien van de exegese van Schriften, exegese is onderdeel van de christelijke theologie, de theologie gaat over het godbeeld én duiding van de openbaringen.

.

Exegese is absoluut géén onderdeel van de christelijke theologie (al kalam) in strikte zin - dan gaat het over dogmatiek.

Op de Nederlandse universiteiten gebruiken we géén blenders. Ook niet bij de nieuwe Islamopleidingen!



Er wordt niet geannihileerd, alleen wordt Ibn Rushd als theoloog op staande voet ontslagen opdat hij een islamitisch filosoof is en blijft.

Niet enkel Ibn Rushd ook Rushdie kreeg zo zijn ontslag van jou!

Ik begrijp dat het ontslag ritueel het doorsnijden van de keel inhoudt? Of doe jij het op een humaner manier dan de heer Zarqawi? :rolleyes:




Volhardt je echter in het kaderen van de islam binnen en vanuit de discipline theologie' dan importeer je dualisme/ mancheïsme met als bekend resultaat de door niet-moslim aan moslims opgelegde keuze 'als je voor Ibn Rushd bent dan ben je tegen Aboe Hamid al- Ghazali' en vice versa.

Als je iets beweert moet je het wel eerst met argumenten aantonen....!

Behalve als je natuurlijk net als de paus en de heer Bush een rode telefoon naar God hebt... :rolleyes:


"als je voor Ibn Rushd bent dan ben je tegen Aboe Hamid al- Ghazali' en vice versa". Weer klinklare onzin! Ibn Rushd zelf had op veel punten waardering voor Ghazali.

Jij construeert/verzint al die dualismes zelf! :fpiraat:

AARDIG
07-07-05, 15:14
Geplaatst door Ron Haleber
Niet enkel Ibn Rushd ook Rushdie kreeg zo zijn ontslag van jou!

Ik begrijp dat het ontslag ritueel het doorsnijden van de keel inhoudt? Of doe jij het op een humaner manier dan de heer Zarqawi? :rolleyes:

Misschien kan jij me hier verder helpen. Iedereen weet zo goed te vertellen, wat er in die tijd met Ibn Rushd heeft plaatsgevonden. Echter zie ik alleen maar speculatie. Geen duidelijke argumentatie of historische feitweergaven.

Zie ook:


Geplaatst door Olive Yao
Sadik Al-Azm, syrisch filosoof, Islamic fundamentalism revisited, vertaald onder de titel Islamitisch fundamentalisme op de keper beschouwd.
De titel is misleidend. Het goede van dit essay is juist dat het niet alleen over moslims fundamentalisme gaat, maar ook over christelijk fundamentalisme, zowel roomskatholiek (vanaf Pius IX tweede helft 19e eeuw) als hedendaags USA christelijk.

Vergelijkend warenonderzoek zou je kunnen zeggen. Conclusie: je hoeft alleen de logo's om te wisselen.


Geplaatst door AARDIG
Sorry, ik heb het boek niet kunnen vinden. Voor zover ik van Sadik Al-Azm gehoord heb, ben ik het vaak niet eens met hem. Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar zijn interpretatie van fundamentalisme. Het is het nieuwe trendwoord, de uitleg ervan zou het allicht makkelijker maken voor mij om zijn "conclusies" te begrijpen.

En wat ik ook graag van je wil weten, is waar de "fundamentalisten" destijds Ibn Rushd op aanvielen. Waren het al zijn wetenschapsbijdragen? Of ging het over bepaalde aspecten binnen zijn filosofische hersenspinsels? Graag zou ik concreet willen weten, waar deze "fundamentalisten" zo tegen opbotsten.

Want ik heb vaker gelezen dat bepaalde afwijkende kronkels van Ibn Rushd niet geaccepteerd werden. Hij heeft daar later ook nog van af gezien. En is een tijdje voor zijn dood, in de Islamitische rechtzaal betrokken geweest. Bovendien was dat 1 van de wetenschappen waar hij zich mee bezig hield. (Kom ik zo op terug)

Eerst evve een citaat;

He became an authority in religious law and medicine, as well as in philosophy. He was a judge in Seville and Cordova and also the personal physician of the caliph. Later in life he was attacked for his philosophical vieuws, but was reinstated into a position of honor at court a short while before death.*

Misschien kan jij mij helpen aan hetgeen hij voor aangevallen is. Welke ideeën waren dat. Ik wil graag de achtergrondgedachte weten. Want wat veel niet-Islamitische mensen doen, is alleen ingaan op zijn filosofische spinsels die "zogenaamd" geweigerd zijn, door fundamentalistische moslims. Dit doe jij ook een beetje bij Kid Capri. Het gaat hier over Religie en Wetenschap. Niet over Religie en Filosofie. Ibn Rushd heeft een zeer grote bijdrage gehad in rechten, medicijnen, astronomie enz. Dit zijn allemaal wetenschappen die niet zijn aangevallen door de "fundamentalistische" moslims. Maar die simpelweg niet genoemd worden, omdat het dogma verhaal daarmee niet gesterkt wordt.

Seyyed Hossein Nasr zegt ook;

Altogether, however, his image in the West as the opponent of revealed religion does not conform to his real nature and there is a difference between Avveroes as a Muslim philosopher and the "Latin Avveroes" seen in the West through a misunderstanding of some of his teachings.*


*Science and civilization in Islam. Seyyed Hossein Nasr.

Olive Yao
07-07-05, 19:55
Geplaatst door Doeschate
Nou ja, je vraagt erom:
2.24 Doch, indien gij het niet kunt doen - en gij zult het nimmer kunnen doen - wacht u dan voor het Vuur, dat voor de ongelovigen is bereid, welks brandstof mensen en stenen zijn.

2.104 O, gij die gelooft, zegt niet: "Raainaa", maar zegt: "Onzornaa" en luistert. Er is voor de ongelovigen een pijnlijke straf.

2.161 Voorzeker, die verwerpen en als ongelovigen sterven, over hen zal de vloek komen van Allah en van de engelen en van alle mensen.

2.191 En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.

2.257 Allah is de Vriend dergenen, die geloven; Hij brengt hen uit de duisternis tot het licht. Maar de vrienden der ongelovigen zijn de duivelen, zij brengen hen uit het licht in de duisternis; dezen zijn de bewoners van het vuur, daarin zullen zij wonen.

3.10 Voorzeker zullen de bezittingen en kinderen der ongelovigen hun tegen Allah in het geheel niet baten: dezen zullen brandstof voor het Vuur zijn,

3.12 Zeg tot de ongelovigen: "Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.

3.28 Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.

3.56 Doch de ongelovigen zal Ik in deze wereld en in de volgende streng straffen en zij zullen geen helpers hebben.

3.91 Degenen die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, van geen hunner zal een aarde vol goud worden aanvaard als hij zich daarmede zou willen vrijkopen. Dezen zijn het wie een smartelijke straf wacht en er zullen voor hen geen helpers zijn.

3.125 Ja, indien gij geduldig en rechtvaardit zijt en zij [de ongelovigen] u dadelijk in wilde vaart aanvallen, zal uw Heer u met vijf duizend nedergezonden engelen bijstaan."

3.131 En vreest het Vuur dat voor de ongelovigen is bereid.

(...)

47.12 Voorwaar, Allah zal hen die geloven en goede werken doen in het paradijs toelaten, waardoorheen rivieren vloeien: terwijl de ongelovigen zich vermaken en eten zoals het vee; het Vuur zal hun tehuis zijn.

Geplaatst door AARDIG
Ik snap het probleem niet. Er is voor jou helemaal geen straf in het hiernamaals. Wat is het hiernamaals? Wie is God? Wat is hel? Waarom maak je je druk over iets, wat voor jou niet bestaat? Als ik jou je hele leven voorzie van geld en wereldse genuchten. En je me uiteindelijk vermoord, om niets. Zou je dan verwachten, dat als ik weer tot leven zou komen dat ik je verder zou verwennen?

Geplaatst door Doeschate
Beste AARDIG,
Ik illustreer slechts de leeservaring van de ongelovige: de koran staat vol van haatdragende teksten. Ik heb je gewaarschuwd en een uitweg geboden. Je had ook over de inspirerende aspecten van de koran kunnen beginnen.
Begrijp je nu de leeservaring van de ongelovige? Daarom was het nodig met zoveel te komen, dat kon niet anders. Daar gaat het juist om.
Doeschate, het gaat niet alleen om de leeservaring van ongodsdienstigen, maar ook van godsdienstigen.

Vraag aan de moslims:

Wat vinden jullie van een god die mensen die niet in hem geloven eeuwig levend laat branden in de vlammen van een vuur?

Ik vind zo'n god niet "algoed".

Die texten zijn 1300 jaar oud, en in zulke oude texten staan nou eenmaal dat soort onmenselijke wreedheden.

Misschien heeft Mohammed dit alleen gezegd omdat hij dacht dat zulke dreigementen nodig zijn om sociale normen te handhaven. Normhandhaving is nou eenmaal nodig.

Maar misschien ging het Mohammed om meer, misschien wilde hij echt het geloof in die god afdwingen. Dan verwerp ik scherp de verzen die Doeschate citeert.

Hoezo "geen dwang in godsdienst", met zulke dreigementen?

In daden zijn we tegenwoordig niet beter, in bijvoorbeeld militaire geschriften ook niet, in moderne levens- en wereldbeschouwing daarentegen wel. Trouwens, sommige oude levensbeschouwingen zijn hierin ook beter. Het zou niet bij Siddhatta Gotama opkomen om iemand die zijn leer verwerpt te verdoemen.

Maakt een levensbeschouwing scherp onderscheid tussen aanhangers en niet-aanhangers?
Ik houd niet van levensbeschouwingen die scherp onderscheid maken tussen aanhangers en niet-aanhangers.

Doeschate
07-07-05, 22:05
Geplaatst door AARDIG
Daarom is het juist belangrijk, dat je samenwerkt met moslims. Die kunnen de verzen uitleggen. Want als M. B en andere idioten, de verzen werkelijk begrepen hadden dan zouden ze nooit tot een dergelijke daad zijn overgegaan. Bovendien scheer je er makkelijk overheen, door te denken dat al die idioten puur en alleen de Koran als bron gebruiken. Er speelt natuurlijk veel meer, maar dat terzijde. Aanvallen helpt niet. Dat heb ik vaker gezegd en dat blijf ik zeggen. AHA viel aan en daar zal ze niks mee bereiken. Wil je die idioten stoppen? Dan is het belangrijk, om te zorgen dat deskundige mensen de Koran uitleggen en of doceren. Dit doe je niet door mensen aan te vallen en of de Koran te herinterpreteren naar gelang het uitkomt.
Voorlopig lijkt het me verstandig dat we samenwerken en ophouden met kibbelen. Laat die discussie over eerwraak maar even zitten; het is je goed recht daar vanuit de islam tegen te zijn. Dat is eigenlijk precies wat ik wil, bestrijdt eerwraak!

Joacim, ook met jou ben ik het helemaal eens!

Ook inhoudelijk/theologische debatten over de koran, of de sharia moeten wat mij betreft wijken voor de actualiteit. Die idioten, waarvan uiteindelijk de moslims het grootste slachtoffer zullen zijn, moeten bestreden worden. Dat doe je het beste door hun ideologie te bestrijden. Ik ben het dus met je eens! Er moet een goede islamuitleg komen, dat zal angstige autochtonen gerust stellen!

Rourchid
07-07-05, 23:02
Geplaatst door Ron Haleber

Niet enkel Ibn Rushd ook Rushdie kreeg zo zijn ontslag van jou!


Ik heb gesteld dat Ibn Rushd niet gekwalificeerd dient te worden als theoloog; omdat Ibn Rushd misbruikt wordt als de filosoof/theoloog die bestudeerd moet worden voor de opleiding tot de 'Voltaire/ die de islam nodig zou hebben; .
Rushdie is alleen maar door Dhr. Doeschate ten tonele gevoerd en ik heb Dhr. Doeschate aanvullende informatie gegeven over sji'ieten

Geplaatst door Ron Haleber

Ik begrijp dat het ontslag ritueel het doorsnijden van de keel inhoudt? Of doe jij het op een humaner manier dan de heer Zarqawi? :rolleyes:


Wat je onder het begrip ontslag verstaat is afhankelijk van je eigen werkelijkheid.
Of ik doe wat ik vind dat ik moet doen op een humanere wijze doe dan de heer Zarqawi weet God.

Geplaatst door Ron Haleber

Als je iets beweert moet je het wel eerst met argumenten aantonen....!


Het is maar hoe je deze draad leest....!

Geplaatst door Ron Haleber

Behalve als je natuurlijk net als de paus en de heer Bush een rode telefoon naar God hebt... :rolleyes:


Mohammed (صلي الله عليه وسلم ) is de Zegel der Profeten.

Geplaatst door Ron Haleber

"als je voor Ibn Rushd bent dan ben je tegen Aboe Hamid al- Ghazali' en vice versa". Weer klinklare onzin! Ibn Rushd zelf had op veel punten waardering voor Ghazali.


Vogens Ghazali-'deskundigen' zou Ghazali geen waardering voor Ibn Rushd hebben

Rourchid
07-07-05, 23:05
Geplaatst door AARDIG

Misschien kan jij me hier verder helpen. Iedereen weet zo goed te vertellen, wat er in die tijd met Ibn Rushd heeft plaatsgevonden. Echter zie ik alleen maar speculatie. Geen duidelijke argumentatie of historische feitweergaven.


Dat is het ook het probleem, je vermengt het eeuwige van de heilsboodschap met het vlijtig werken van onze geleerden.
De menselijke kleuring van de geschiedenis is een gevolg van de geopolitieke (grondstoffenverdeling en machtsevenwicht) context.
Wat je ziet als de heilsboodschap is afhankelijk van wat je ziet als de werkelijheid.
Koran 3:79 geeft aan dat de koran het best te bestuderen is door de koran te onderwijzen. Onze oelema hebben oneindige inspanningen verricht om het onderwijs te universaliseren en aan te geven hoe onderwijs als vanzelfsprekend uit de koran voortkomt.

Het filosofische begrip as-sjarie'a is in het islamitisch onderwijskundig het equivalent van het sociologische begrip 'centrale collectieve normen en waarden'.
Die 'centrale etc.' kennen ongeschreven regels zoals opstaan voor ouderen in het openbaar vervoer, en geschreven regels zoals ze staan in de wet.
Wat voortkomt uit de sjarie'a (globaal begrip van schepping, bestaan dood en een leefwijze die onspruit aan normatieve lezing en begrip van de schriftuurlijke bronnen) is wat een samenleving gerechtigheid noemt .
De 'centrale collectieve normen en waarden' definiëren gerechtigheid gebaseerd op een 'globaal begrip van schepping, bestaan dood en een leefwijze die onspruit aan normatieve lezing en begrip van de schiftuurlijke bronnen'; in de laatste omschrijving is geen spatje dogmatische dwang te vinden om in God te moeten geloven om deel van het collectief te mogen zijn, en wordt evenmin verwezen naar enig historisch persoon.

Rourchid
07-07-05, 23:07
Geplaatst door Olive Yao

Vraag aan de moslims:

Wat vinden jullie van een god die mensen die niet in hem geloven eeuwig levend laat branden in de vlammen van een vuur?


In Hem geloven doe je door de mensen te dienen, als je mensen niet gediend hebt tijdens je leven maar hen gewetenloos misbruikt hebt is het terecht dat je tot in de oneindigheid gebakken en gebraden gaat worden.

Geplaatst door Olive Yao

Die texten zijn 1300 jaar oud, en in zulke oude texten staan nou eenmaal dat soort onmenselijke wreedheden.


Dat is niet onmenselijk, dat is buitenmenselijk; het gebeurt nadat je door Hem geoordeeld bent.

Olive Yao

Het zou niet bij Siddhatta Gotama opkomen om iemand die zijn leer verwerpt te verdoemen.


Het is niet zozeer van de zonde zelf die iemand begaat maar s de hoogmoed waarmee iemand denkt met de zonde weg te kunnen komen.
Lijntje met Siddhatt Gotama? Misschien heeft dr.R.Haleber het e-mail-adres van Siddhatta Gotama.

Geplaatst door Olive Yao

Maakt een levensbeschouwing scherp onderscheid tussen aanhangers en niet-aanhangers?
Ik houd niet van levensbeschouwingen die scherp onderscheid maken tussen aanhangers en niet-aanhangers.


De religieuze orde islam heeft de fikh de islamitische wet en jurisprudentie die twee niveaus kent: de eredienst en het algemeen belang.
Spiritueel gelooft een moslim God, de engelen, profeten Zijn boeken, de dag des oordeels en het lot ('toeval bestaat niet').
Gaat het om het algemeen belang dan dient de moslin de dien in zijn hart toe te laten, de dien die als ethische disciplinering het geweten vormt en onderhoudt.

Doeschate
08-07-05, 10:36
Geplaatst door Orakel
Ay meester! Ik heb zo even afstand genomen van de sharia. Is er nog iets anders waar ik uwe geletterdheid mee kan behagen? Heeft u nog andere hinderlijke splinters in uw voet, welke ik als huisneger op geheel dienstbare en liefdevolle wijze kan verwijderen?
Wil ik iets aan me accent doen of raak ik dan teveel distinctieve kenmerken kwijt? Dan ga ik misschien wel heel erg veel op u lijken.
Vergeef me de euvele moed, maar dat accentje doet het altijd wel goed op uw soirree's. Althans, dat denk ik want daar hoor ik de andere plantage-eigenaren er altijd over gniffelen als ze het na proberen te doen.
Ik kan me wel een betere slaaf voorstellen dan een rebelse figuur zoals jij. Er klinkt teveel opstandigheid in je woorden, alsof je probeert me in de maling te nemen. Neem een voorbeeld aan oom Tom! Slaafsheid moet van binnenuit komen, vanuit je hart, dan moet je me als je volstrekte meerdere zien, alsof ik God ben, dan moet je voor me buigen. Dat zal jij nooit doen, of niet? Laat staan dat een slaaf de euvele moed moet hebben zich in te beelden dat hij op mij lijkt, dat is pure blasfemie. Dan krijg je met de zweep, ik ben geen zachtzinnig type.

Slaafsheid en onderwerping zijn niet mijn ding, zoals je weet. Ik vertrouw je meer vanuit gelijkwaardigheid, als partner in een gemeenschappelijke strijd voor vrijheid, gelijkheid en broederschap.

Dan moet je wel bereid zijn mijn negatieve visie op de religies te accepteren. Begrijp dat ik nooit voor God zal buigen en dat ieder voornemen om iets dat zelfs maar lijkt op een theocratie aan mij op te dringen voldoende is om mijn uiterste woede op te wekken, dan word ik zelfs gevaarlijk.

Dan kunnen we broeders worden.

Doeschate
09-07-05, 09:50
Geplaatst door Olive Yao
Doeschate, het gaat niet alleen om de leeservaring van ongodsdienstigen, maar ook van godsdienstigen.

Vraag aan de moslims:

Wat vinden jullie van een god die mensen die niet in hem geloven eeuwig levend laat branden in de vlammen van een vuur?

Ik vind zo'n god niet "algoed".

Die texten zijn 1300 jaar oud, en in zulke oude texten staan nou eenmaal dat soort onmenselijke wreedheden.

Misschien heeft Mohammed dit alleen gezegd omdat hij dacht dat zulke dreigementen nodig zijn om sociale normen te handhaven. Normhandhaving is nou eenmaal nodig.

Maar misschien ging het Mohammed om meer, misschien wilde hij echt het geloof in die god afdwingen. Dan verwerp ik scherp de verzen die Doeschate citeert.

Hoezo "geen dwang in godsdienst", met zulke dreigementen?

In daden zijn we tegenwoordig niet beter, in bijvoorbeeld militaire geschriften ook niet, in moderne levens- en wereldbeschouwing daarentegen wel. Trouwens, sommige oude levensbeschouwingen zijn hierin ook beter. Het zou niet bij Siddhatta Gotama opkomen om iemand die zijn leer verwerpt te verdoemen.

Maakt een levensbeschouwing scherp onderscheid tussen aanhangers en niet-aanhangers?
Ik houd niet van levensbeschouwingen die scherp onderscheid maken tussen aanhangers en niet-aanhangers.
Het ligt niet aan de gelovigen, maar aan de religie, Olive.

De ongelovige bestaat niet. Ieder mens heeft religieuze gevoelens, ook al worden ze niet door iedereen zo benoemd, want verwondering over het wonder van het bestaan en de liefde zijn algemeen menselijke gevoelens. Het maakt niet uit of je in een bepaalde God gelooft of niet, we zijn allemaal gelijk en horen elkaars broeders en zusters te zijn. Ook de gekwelde afvallige, de onverbeterlijke “ongelovige” en de blasfemische Godloochenaar horen erbij.

Het ligt niet aan de “gelovigen”, de traditionele religies zijn schuld aan religieuze onverdraagzaamheid. Het geloof het uitverkoren volk te zijn is niets anders dan “eigen volk eerst”. Dat is de kern van bijna elke religie.
De “gelovigen” zijn daarmee opgevoed, zij zijn de slachtoffers van die ideologie. De meeste gelovigen hebben hun religie in de loop der tijd ontwikkeld en zijn prima mensen, waarmee je goed kunt samenleven. Bovendien staan er ook liefdevolle teksten in de heilige geschriften. Maar toch is het in principe oorlogspropaganda, dat is gewoon zo.

Ron Haleber
09-07-05, 10:58
Geplaatst door Joacim
Dat is het ook het probleem, je vermengt het eeuwige van de heilsboodschap met het vlijtig werken van onze geleerden.


In verband met "Londen" en mijn topics daarover laat ik jullie vragen over Ibn Rushd even liggen.

Voor Ibn Rushdie raad ik jullie aan om te lezen mijn boek:

Rushdie-effecten: Nederlandse afwijzing van moslimidentiteit? (SUA) Socialistische Uitgeverij Amsterdam.

Olive Yao
11-07-05, 20:14
Geplaatst door Orakel
Ay meester! Ik heb zo even afstand genomen van de sharia. Is er nog iets anders waar ik uwe geletterdheid mee kan behagen? Heeft u nog andere hinderlijke splinters in uw voet, welke ik als huisneger op geheel dienstbare en liefdevolle wijze kan verwijderen?
Wil ik iets aan me accent doen of raak ik dan teveel distinctieve kenmerken kwijt? Dan ga ik misschien wel heel erg veel op u lijken.
Vergeef me de euvele moed, maar dat accentje doet het altijd wel goed op uw soirree's. Althans, dat denk ik want daar hoor ik de andere plantage-eigenaren er altijd over gniffelen als ze het na proberen te doen.
Dat verdient misschien aanbeveling, want met je accent én je deftige woordgebruik loop je risico gezien te worden als een soort omgekeerde my fair lady.