PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse leerlingen Amsterdam antiwesters



barfly
17-06-05, 20:24
AMSTERDAM, 17 JUNI. Bij een toenemend aantal Marokkaanse en in mindere mate bij Turkse leerlingen, vermindert de binding met de Nederlandse samenleving. Dat is de uitkomst van een onderzoek van de gemeente Amsterdam.

De gemeente liet het onderzoek uitvoeren op 25 scholen. Vooral Marokkaanse leerlingen stellen zich steeds vaker antiwesters op. Aanleiding voor het onderzoek vormden de berichten over de problemen rond de radicalisering van een aantal leerlingen in de 7de en 8ste groep van de basisschool Het Mozaïek.

Het college van B en W besloot om via een quickscan na te gaan welke betekenis de moord op Theo van Gogh en de reacties daarop heeft op de interculturele omgang tussen leerlingen onderling en leerlingen en docenten in het Amsterdamse onderwijs. Het College laat weten de uitkomsten van het onderzoek ,,verontrustend'' te vinden.

Op vrijwel alle onderzochte scholen constateren de leerkrachten een verruwing in omgangsvormen en een verminderd respect voor autoriteit, docenten en anders denkenden in het algemeen. Leerkrachten menen dat de wijze waarop conflicten worden uitgevochten gewelddadiger is geworden. Leerlingen die verbaal of fysiek zwak zijn of in kleding of uiterlijk afwijken, zijn het meest de dupe van intimidatie en belediging. ,,Dit gedrag neemt toe en vindt plaats op alle onderwijsniveaus.''

Daarnaast stellen steeds meer islamitische leerlingen zich intolerant op tegenover homoseksuelen, in hun ogen te moderne vrouwen en niet-gelovigen. Marokkaanse en in mindere mate Turkse leerlingen denken negatief over hun toekomstkansen. Zij identificeren zich niet met Nederlanders, maar ervaren de moslimidentiteit als bindende factor. Deze leerlingen vereenzelvigen zich met de Palestijnen en ,,doen negatieve uitlatingen over Israël en joden''.

Op twee scholen voor mbo, één havo/vwo en één praktijkschool zijn de docenten ,,minder of niet tevreden'' over de interculturele verhoudingen tussen de leerlingen. Op de mbo's zorgen Marokkaanse jongens voor problemen. Op de havo/vwo proberen streng gelovige Marokkaanse meisjes hun islamitische normen op te leggen aan andere, minder gelovige meisjes, onder wie autochtone meisjes. Op de praktijkschool voeren Surinaamse en Antilliaanse meisjes een schrikbewind tegen autochtone meisjes.

De onderzoekers stellen ook vast dat het aantal gedemotiveerde docenten toeneemt. Zij spreken over een groeiende kloof tussen henzelf en groepen leerlingen. Daarnaast is er in pauzes en na schooltijd weinig menging van culturen en etnische groepen. De groei van het aantal leerlingen met ernstige gedragsproblemen vergroot de problemen op school.

Bron: www.nrc.nl

Brrr, weer een aardig negatief stukje. Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe dat er nou aan toegaat op dergelijke scholen en waarom het kennelijk zo moelilijk is om een en ander in goede banen te leiden. Misschien een harder en repressiever regime op scholen? Sowieso vind ik dat jongeren nog minder dan in mijn jeigd respect hebben voor hun omgeving.

Rabi'ah.
17-06-05, 20:37
Geplaatst door barfly




Op twee scholen voor mbo, één havo/vwo en één praktijkschool zijn de docenten ,,minder of niet tevreden'' over de interculturele verhoudingen tussen de leerlingen. Op de mbo's zorgen Marokkaanse jongens voor problemen. Op de havo/vwo proberen streng gelovige Marokkaanse meisjes hun islamitische normen op te leggen aan andere, minder gelovige meisjes, onder wie autochtone meisjes. Op de praktijkschool voeren Surinaamse en Antilliaanse meisjes een schrikbewind tegen autochtone meisjes.



:moe:

Mark
17-06-05, 22:22
Je moet ook niet in de grote steden gaan wonen, dat is een verloren zaak. Het afvoerputje van Neerland.

delirious
17-06-05, 23:01
Aanleiding voor het onderzoek vormden de berichten over de problemen rond de radicalisering van een aantal leerlingen in de 7de en 8ste groep van de basisschool Het Mozaïek.

:moe:

taouanza
17-06-05, 23:11
Geplaatst door barfly
AMSTERDAM, 17 JUNI. Bij een toenemend aantal Marokkaanse en in mindere mate bij Turkse leerlingen, vermindert de binding met de Nederlandse samenleving. Dat is de uitkomst van een onderzoek van de gemeente Amsterdam.

De gemeente liet het onderzoek uitvoeren op 25 scholen. Vooral Marokkaanse leerlingen stellen zich steeds vaker antiwesters op. Aanleiding voor het onderzoek vormden de berichten over de problemen rond de radicalisering van een aantal leerlingen in de 7de en 8ste groep van de basisschool Het Mozaïek.

Het college van B en W besloot om via een quickscan na te gaan welke betekenis de moord op Theo van Gogh en de reacties daarop heeft op de interculturele omgang tussen leerlingen onderling en leerlingen en docenten in het Amsterdamse onderwijs. Het College laat weten de uitkomsten van het onderzoek ,,verontrustend'' te vinden.

Op vrijwel alle onderzochte scholen constateren de leerkrachten een verruwing in omgangsvormen en een verminderd respect voor autoriteit, docenten en anders denkenden in het algemeen. Leerkrachten menen dat de wijze waarop conflicten worden uitgevochten gewelddadiger is geworden. Leerlingen die verbaal of fysiek zwak zijn of in kleding of uiterlijk afwijken, zijn het meest de dupe van intimidatie en belediging. ,,Dit gedrag neemt toe en vindt plaats op alle onderwijsniveaus.''

Daarnaast stellen steeds meer islamitische leerlingen zich intolerant op tegenover homoseksuelen, in hun ogen te moderne vrouwen en niet-gelovigen. Marokkaanse en in mindere mate Turkse leerlingen denken negatief over hun toekomstkansen. Zij identificeren zich niet met Nederlanders, maar ervaren de moslimidentiteit als bindende factor. Deze leerlingen vereenzelvigen zich met de Palestijnen en ,,doen negatieve uitlatingen over Israël en joden''.

Op twee scholen voor mbo, één havo/vwo en één praktijkschool zijn de docenten ,,minder of niet tevreden'' over de interculturele verhoudingen tussen de leerlingen. Op de mbo's zorgen Marokkaanse jongens voor problemen. Op de havo/vwo proberen streng gelovige Marokkaanse meisjes hun islamitische normen op te leggen aan andere, minder gelovige meisjes, onder wie autochtone meisjes. Op de praktijkschool voeren Surinaamse en Antilliaanse meisjes een schrikbewind tegen autochtone meisjes.

De onderzoekers stellen ook vast dat het aantal gedemotiveerde docenten toeneemt. Zij spreken over een groeiende kloof tussen henzelf en groepen leerlingen. Daarnaast is er in pauzes en na schooltijd weinig menging van culturen en etnische groepen. De groei van het aantal leerlingen met ernstige gedragsproblemen vergroot de problemen op school.

Bron: www.nrc.nl

Brrr, weer een aardig negatief stukje. Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe dat er nou aan toegaat op dergelijke scholen en waarom het kennelijk zo moelilijk is om een en ander in goede banen te leiden. Misschien een harder en repressiever regime op scholen? Sowieso vind ik dat jongeren nog minder dan in mijn jeigd respect hebben voor hun omgeving.

Dus autochtonen zijn slachtoffer van allochtonen. Mooi eindelijk bevestiging voor de eigen vooroordelen.
Alle vooroordelen op rijtje netjes bevestigd. Criminelen zitten op vmbo en de radicalen op VWO.
En de allochtonen hebben natuurlijk nergens last van of het is toch niet interessant moeten ze maar wat doen aan hun incasseringsvermogen als ze maar respect hebben voor homo's en joden.
Docenten ook gelijk een excuus om hun werk niet serieus te nemen.
Tis toch maar een afvoerputje he Mark?

Als allochtonen niet omgaan met autochtonen wanneer vindt de terorisering en bekering plaats dan?
Een quickscan he?
Alle vooroordelen aangevinkt voila!

mark61
17-06-05, 23:11
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Tis dat ze Surinaamse niet van Antilliaanse meisjes kunnen onderscheiden. Anders was je het er toch wel mee eens? :hihi:

mark61
17-06-05, 23:14
Geplaatst door barfly
Brrr, weer een aardig negatief stukje. Ik ben eigenlijk ontzettend benieuwd hoe dat er nou aan toegaat op dergelijke scholen en waarom het kennelijk zo moelilijk is om een en ander in goede banen te leiden. Misschien een harder en repressiever regime op scholen? Sowieso vind ik dat jongeren nog minder dan in mijn jeigd respect hebben voor hun omgeving.

Ik zie niet zo goed hoe de conclusies worden gestaafd door het 'onderzoek'.

Dat respect ding, dat denk ik ook wel. En dat is algemeen. Ik zou de rest van die verhalen maar met een korreltje zout nemen.

Het wordt tijd alle ouders echt bij de school te betrekken. En dat blijkt nog steeds erg moeilijk.

Fractal
17-06-05, 23:18
Geplaatst door mark61

Het wordt tijd alle ouders echt bij de school te betrekken. En dat blijkt nog steeds erg moeilijk.

Zou ik niet aanraden.
Dan zal de frustratie/demotivatie bij docenten pas echt tot ongekende hoogten oplopen.

mark61
17-06-05, 23:21
Geplaatst door Fractal
Zou ik niet aanraden.
Dan zal de frustratie/demotivatie bij docenten pas echt tot ongekende hoogten oplopen.

Wat dan? Interneren het hele zooitje?

taouanza
17-06-05, 23:24
Geplaatst door Fractal
Zou ik niet aanraden.
Dan zal de frustratie/demotivatie bij docenten pas echt tot ongekende hoogten oplopen.
Ja percies kunnen ze niet klagen over allochtone ouders die nooit komen opdagen en niet eens weten waar hun kind op school zit.
Zullen ze eerst moeten nadenken en hun feiten checken voordat ze naar de media gaan met hun cowboyverhalen. Tis toch van de zotte dat een moeder via de media moet horen dat haar kind radicaal is?!

~Panthera~
17-06-05, 23:26
Geplaatst door taouanza
Ja percies kunnen ze niet klagen over allochtone ouders die nooit komen opdagen en niet eens weten waar hun kind op school zit.
Zullen ze eerst moeten nadenken en hun feiten checken voordat ze naar de media gaan met hun cowboyverhalen. Tis toch van de zotte dat een moeder via de media moet horen dat haar kind radicaal is?!


Welke puber is eigenlijk NIET radicaal ? :hihi:

taouanza
17-06-05, 23:27
Ook interessant om te zien dat de zelfde termen worden gebruikt als tegenstanders van een dubbele paspoort. Hebben de onderzoekers ook onderzocht waardoor de 'binding' minder is.
En waar hebben mensen het over als ze spreken over Nederlandse maatschappij? Wie sluit wie uit als je zulke termen gebruikt?

taouanza
17-06-05, 23:28
Geplaatst door ~Panthera~
Welke puber is eigenlijk NIET radicaal ? :hihi:


Ssssssst moet je het weer verpesten. En die onderzoekers hebben nog wel hun best gedaan!:mad:



Marokkanen met hun merkenfetisch, mac Donalds, R&B en alleen Nederlands spreken. Ja anti westers dan dat worden ze niet gemaakt.
Damn ze hebben niet eens hun best gedaan om tenminste orgineel te zijn. nee hoor: U vraagt wij draaien.
Top 10 in de vooroordelenlijst.

~Panthera~
17-06-05, 23:30
Geplaatst door taouanza
Ssssssst moet je het weer verpesten. En die onderzoekers hebben nog wel hun best gedaan!:mad:


oke...ik ga al... :droef:

:D

barfly
17-06-05, 23:34
Geplaatst door mark61
Ik zie niet zo goed hoe de conclusies worden gestaafd door het 'onderzoek'.

Dat respect ding, dat denk ik ook wel. En dat is algemeen. Ik zou de rest van die verhalen maar met een korreltje zout nemen.

Het wordt tijd alle ouders echt bij de school te betrekken. En dat blijkt nog steeds erg moeilijk.

Ik vind de kwaliteit van het stukje overigens niet goed uiteraard.

Mijn (luxe) probleem is, dat ik geen probleem scholen ken, en me absoluut geen voorstelling kan maken van beschreven omstandigheden. Volgens sommige volhardende geluiden bestaan die scholen echter wel.

mark61
17-06-05, 23:56
Geplaatst door barfly
Ik vind de kwaliteit van het stukje overigens niet goed uiteraard.

Mijn (luxe) probleem is, dat ik geen probleem scholen ken, en me absoluut geen voorstelling kan maken van beschreven omstandigheden. Volgens sommige volhardende geluiden bestaan die scholen echter wel.

Hele scholen, pfff, er zijn scholen met probleemleerlingen. Dat is dan niet 80% van de leerlingen van zo'n school, maar hooguit 5%, schat ik zo. Slag in de lucht, maar met de taal die dit artikel uitslaat wordt zo verschrikkelijk overdreven, wou ik maar zeggen.

Al is de schooluitval wel schrikbarend groot. Eerder zonder radicalisering en 'bindingsverlies' dan met.

Grof gesteld kan je niet in 1 generatie een golf van leerlingen met laagopgeleide ouders naar het landelijk gemiddelde van de periode daar vlak voor opkrikken. NL had nog / al een probleem met een 'hardnekkig' (van generatie op generatie) laaggeschoolde groep burgers toen de eerste immigranten nog moesten komen. In Drenthe bijvoorbeeld, dat is nu nog geen steek verder dan in 1960, heb ik wel eens gelezen. En ook in de grote steden natuurlijk.

Het lijkt me alleen nog steeds een probleem dat het aantal banen voor laaggeschoolden gestaag afneemt. Maar daar weet ik geen cijfers van, is gewoon een vermoeden. Anyone correct me if I'm wrong.

mark61
17-06-05, 23:57
Geplaatst door taouanza
Ook interessant om te zien dat de zelfde termen worden gebruikt als tegenstanders van een dubbele paspoort. Hebben de onderzoekers ook onderzocht waardoor de 'binding' minder is.
En waar hebben mensen het over als ze spreken over Nederlandse maatschappij? Wie sluit wie uit als je zulke termen gebruikt?

Die NL maatschappij die zij bedoelen is die van grachtengordelbewoners met Parool en Elsevier op schoot en een hypotheek van 5 ton. Als dat maar goed komt met de hypotheekrente.

mark61
18-06-05, 00:02
Geplaatst door taouanza
Marokkanen met hun merkenfetisch, mac Donalds, R&B en alleen Nederlands spreken.

:hihi: Juh, jullie radicaliseren van Armani naar Gucci, van Ericsson naar Nokia en van Renault 21 naar BMW 500 serie. En ja, van Tamazight / dDarija naar Nederlands. Tmoet niet gekker worden.

freya
18-06-05, 09:03
Geplaatst door barfly
Vooral Marokkaanse leerlingen stellen zich steeds vaker antiwesters op.

En wat is de definitie van antiwesters dan?

Voila:


Zij identificeren zich niet met Nederlanders, maar ervaren de moslimidentiteit als bindende factor. Deze leerlingen vereenzelvigen zich met de Palestijnen en ,,doen negatieve uitlatingen over Israël en joden''.

Ik zou lachen als het niet zo triest was :moe:



Kan verder iemand mij uiteggen waarom een paar domme uitspraken van 10 en 11 jarigen moeten leiden tot een peperduur officieel onderzoek? :moe:

sjaen
18-06-05, 10:06
Geplaatst door freya
En wat is de definitie van antiwesters dan?

Voila:


Ik zou lachen als het niet zo triest was :moe:



Kan verder iemand mij uiteggen waarom een paar domme uitspraken van 10 en 11 jarigen moeten leiden tot een peperduur officieel onderzoek? :moe:

Zijn het er inderdaad maar een paar,
is het glas halfvol of half leeg?

25 scholen in Amsterdam, representatief voor Nederland?

:moeilijk:

taouanza
18-06-05, 10:22
Geplaatst door mark61
Die NL maatschappij die zij bedoelen is die van grachtengordelbewoners met Parool en Elsevier op schoot en een hypotheek van 5 ton. Als dat maar goed komt met de hypotheekrente.

De maatschappij die dus bewust geen contact wil met allochtonen die mag zeiken dat allochtonen geen binding hebben.

taouanza
18-06-05, 10:26
Geplaatst door mark61
Hele scholen, pfff, er zijn scholen met probleemleerlingen. Dat is dan niet 80% van de leerlingen van zo'n school, maar hooguit 5%, schat ik zo. Slag in de lucht, maar met de taal die dit artikel uitslaat wordt zo verschrikkelijk overdreven, wou ik maar zeggen.

Al is de schooluitval wel schrikbarend groot. Eerder zonder radicalisering en 'bindingsverlies' dan met.

Grof gesteld kan je niet in 1 generatie een golf van leerlingen met laagopgeleide ouders naar het landelijk gemiddelde van de periode daar vlak voor opkrikken. NL had nog / al een probleem met een 'hardnekkig' (van generatie op generatie) laaggeschoolde groep burgers toen de eerste immigranten nog moesten komen. In Drenthe bijvoorbeeld, dat is nu nog geen steek verder dan in 1960, heb ik wel eens gelezen. En ook in de grote steden natuurlijk.

Het lijkt me alleen nog steeds een probleem dat het aantal banen voor laaggeschoolden gestaag afneemt. Maar daar weet ik geen cijfers van, is gewoon een vermoeden. Anyone correct me if I'm wrong.

90% van de VMBOleerlingen heeft examen gedaan.

En waarom kunnen studenten op universiteiten klagen over ongemotiveerde en onkundige docenten klagen terwijl op de VMBO het juist andersom is?
Ik denk niet dat ze tegen studenten zeggen dat ligt aan jullie.

delirious
18-06-05, 10:28
http://img226.echo.cx/img226/8526/ter2kv.jpg (http://www.imageshack.us)


Nederlandse nationaliteit EY?, binding met Nederland EY?? :jammer:

TonH
18-06-05, 10:31
Telegraaf, vr 17 jun 2005, 23:32

Marokkanen dringen antiwesterse houding op

Terreur teistert scholier
door een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Autochtone Amsterdamse leerlingen op lagere en middelbare scholen worden steeds vaker geterroriseerd door antiwesterse Marokkanen en andere allochtone leerlingen.


Dat blijkt uit een onderzoek van de gemeente Amsterdam, die de uitkomsten 'verontrustend' vindt. Niet alleen homo's, maar ook 'te westerse' vrouwen en niet-gelovigen moeten het ontgelden. Op een havo/vwo probeerden strenggelovige Marokkaanse meisjes hun islamitische normen op te leggen aan autochtonen. Op een praktijkschool wordt door Antilliaanse en Surinaamse leerlingen zelfs een schrikbewind gevoerd over de oorspronkelijke Amsterdammers.

Ook neemt de sympathie voor de Palestijnse zaak sterk toe en doen ze 'negatieve uitlatingen over Israël en joden', aldus het onderzoek, dat gedaan is op 25 scholen. De gemeente wilde weten wat de gevolgen van de Van Gogh-moord waren.

Opvallende uitkomst is verder dat vooral Turken en Marokkanen erg aan het radicaliseren zijn. Een kleine groep combineert daar een streng religieuze levensstijl met 'extreme antiwesterse opvattingen en verbitterde ideeën over kansen in de Nederlandse samenleving', aldus het rapport.

TonH
18-06-05, 10:33
Uit de aanbiedingsbrief:

Verontrustend is wel dat Turkse en Marokkaanse leerlingen en soms ook hun ouders zich
minder geaccepteerd voelen door de Nederlandse samenleving en zich meer zijn gaan
richten op hun culturele en religieuze (moslim) identiteit. Dit leidt soms tot een sterkere
afwijzing van de Westerse samenleving in het algemeen. Anti-Westerse en intolerante
denkbeelden (vooral aangaande homoseksualiteit, emancipatie en niet-religieuzen)
worden vaker geuit. Ook het conflict tussen Israël en Palestina is aanleiding voor
negatieve uitingen, hoewel die nauwelijks tegen joodse leerlingen of leerkrachten gericht
zijn.

Als oorzaak van de gesignaleerde problemen worden anonimiteit (te grote scholen),
problematische thuissituaties en sociaal-economische achterstanden genoemd.

TonH
18-06-05, 10:34
En:

Verschillen tussen scholen en schooltypen.

In het praktijkonderwijs en het VMBO is meer sprake van conflicten en verruwing van
omgangsvorming en zijn er meer problemen in de opvang van zorgleerlingen en
leerlingen die met justitie in aanraking zijn gekomen dan in het basisonderwijs of in het
HAVO-VWO. Echter in het HAVO/VWO worden (op het eerste gezicht) ernstiger vormen
van afzondering en radicalisering van leerlingen in een anti-Westerse en
fundamentalistische geloofsopvatting geconstateerd dan in het basis- en
beroepsonderwijs. Hoewel het Speciaal Onderwijs niet in bovengenoemde onderzoeken
is meegenomen betrokken, is te verwachten dat een deel van de problematiek ook daar
speelt. Het Speciaal Onderwijs zal daarom ook bij verdere overleggen worden betrokken.

TonH
18-06-05, 10:35
Tot slot:

Het beeld dat uit de quickscan naar voren komt over de situatie op veel VO-scholen in
Amsterdam acht het College verontrustend. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat gerichte
inspanning van scholen om enerzijds duidelijke regels en afspraken te maken over
omgangsvormen en gedrag, naast projecten en programma’s om sociale en
burgerschapscompetenties te vergroten, dat er wat aan te doen is. De volgende factoren
spelen daarbij een rol:
• een gemengde samenstelling van leerlingen en van het onderwijsteam;
• een goede zorgstructuur in en om de school voor de opvang van leerlingen met leer
en gedragsproblemen, evenals voor leerlingen die met justitie in aanraking zijn
(geweest);
• goede en structurele contacten van school met ouders;
• een rijk en uitdagend aanbod van naschoolse activiteiten (gericht op het versterken
van sociale competenties)
• een gerichte en structurele aanpak van de interculturele omgangsvormen, het
bespreekbaar maken van antidiscriminatie en intolerantie, van het bevorderen van
burgerschap en sociale competenties;
• duidelijke regels over omgangsvormen en over de verwachtingen in deze van de
school van de leerlingen en hun ouders;
• een expliciet veiligheidsbeleid;
• contacten met de buurt (buurtcentra, culturele instellingen, religieuze instellingen ed.).

TonH
18-06-05, 10:37
Ik snap dus écht niet hoe de Telegraaf in Zeus naam tot dit stukje komt... :moe:

taouanza
18-06-05, 10:47
Ik heb alleen vragen geen enkel antwoord!
Wie zijn er eigenlijk ondervraagd?
En hoeveel?

Ik wil zo'n ook zo'n scan om te weten wat voor label ik krijg.

delirious
18-06-05, 11:00
Geplaatst door taouanza

Wie zijn er eigenlijk ondervraagd?
En hoeveel?


Daar draait het niet om,het is niet eens relevant.
Wat relevant is, dat dit laat zien hoe slecht Marokkanen zijn, al gaat het om een eenling. Een gevaar voor de samenleving.
Zie kop telegraaf: Marokkanen dringen Anti-westerse houding op.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?, 6 bebaarde mannen in Talibanoutfit bewapend met kalashnikofs, op een schoolplein kinderen ronselen?
:moe:

taouanza
18-06-05, 11:09
Geplaatst door delirious
Daar draait het niet om,het is niet eens relevant.
Wat relevant is, dat dit laat zien hoe slecht Marokkanen zijn, al gaat het om een eenling. Een gevaar voor de samenleving.
Zie kop telegraaf: Marokkanen dringen Anti-westerse houding op.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?, 6 bebaarde mannen in Talibanoutfit bewapend met kalashnikofs, op een schoolplein kinderen ronselen?
:moe:

Wat vind je van Israel
Wat vind je van Osama
Maar ik denk dat ze die kinderen niet eens gevraagd hebben mischien alleen hun leraren.
En dan nog iets tegenstrijdig. Ze zeggen dat moslims antisemtisch zijn en brutaal maar ze schelden niet op leraren of joodse leerlingen.
Wat is dan brutaal wat is dan antisemitisch?
EN waar is er ook niks over de houding van leerkrachten en autochtone leerlingen tegen over moslims?
Je kan natuurlijk je eigen afkeer verdraaien.
Zoals een leraar(Premtime) die tegen zijn leerlinge zegt omdat ze een hoofddoek draagt dat ze niet open staat voor onze maatschappij.
De leerkracht bepaald dus voor het meisje wat haar houding is terwijl het voor mij weergeeft hoe open de leerkracht staat tegen over de islam.
Waaruit heeft die leerkracht zijn conclusies getrokken?

Wide-O
18-06-05, 11:14
Geplaatst door TonH
Ik snap dus écht niet hoe de Telegraaf in Zeus naam tot dit stukje komt... :moe:

Ze hadden nog wat bladvulling nodig onder die rondborstige mevrouw denk ik :verward:

Polderversie van The Sun.

taouanza
18-06-05, 11:37
Duh!


Leerkrachten zien een direct verband tussen het slagen van een stage, het opdoen
van positieve (werk)ervaring en het vertrouwen in de maatschappij. Verschillende leerkrachten hebben
concrete voorbeelden van leerlingen die na het mislukken van sollicitaties of een stage in een korte
periode zeer verbitterd en gedemotiveerd zijn geraakt. Voorbeelden van het effect van positieve
werkervaring zijn ook vaker genoemd; bijvoorbeeld van leerlingen die al op het criminele pad waren en
die na een geslaagde stage weer op school verschijnen om een diploma te halen.

Ik ben nu het onderzoek aan het lezen en volgens mij hebben ze alleen de docenten gevraagd en niet de leerlingen.


Weer een bewijs dat integratie niet loont:


Zoals gezegd hebben ook Turkse moslimleerlingen anti-Nederlandse sentimenten. De negatieve
berichtgeving over moslims in de pers keuren zij af, hoewel het bij hen minder gevoelens van frustratie
lijkt op te roepen dan bij de Marokkaanse jongeren het geval is. Een veel genoemde verklaring is dat
Turkse leerlingen zich voor hun toekomst minder afhankelijk voelen van Nederland of Nederlanders en
daardoor minder kwetsbaar zijn. Meer dan Marokkaanse moslims, richten de Turkse moslimleerlingen
zich op de eigen gemeenschap en op het moederland. Een groot deel van de Turkse leerlingen heeft
na schooltijd en in het weekend een bijbaantje in een Turks bedrijf. Ook op school spreken zij vaker in
de taal van hun ouders.
Het debat over de toetreding van Turkije tot de EU en de negatieve uitlatingen hierover van Tweede
Kamerlid Geert Wilders hebben een negatief effect op het welbevinden van Turkse leerlingen. Vooral
HAVO/VWO leerlingen van Turkse komaf zeggen zich sinds de discussies over toetreding tot Europa
en de moord op Van Gogh minder gewaardeerd te voelen in Nederland. Docenten merken op dat
Turkse leerlingen vaker dan enkele jaren geleden aangeven terug te willen naar Turkije.

taouanza
18-06-05, 11:42
Leerlingen op scholen en VMBO en MBO 1,2 hebben over het algemeen geen gefundeerde kennis
van de islam. Radicalisering heeft op praktijkscholen en scholen daardoor een andere lading dan op
de hogere schoolniveaus. Het is niet de religieuze radicalisering van de individuele leerlingen die
docenten op praktijkscholen en (V)MBO bezighoudt, maar meer de angst voor de invloed van hoger
opgeleide jongeren met leiderschap . Een 25-jarige Marokkaanse docente op praktijkonderwijs zegt
hierover het volgende:Marokkaanse jongens hebben altijd een leider, een jongen waar ze allemaal
tegenop kijken.
Hoe vaak zeg ik dat?
Het is niet de crimineel waar men moeite mee heeft maar iemand die zijn kritiek met argumenten kan verdedigen. IEmand die je geen beschaving kan opleggen.

En pearpressure is echt iets Marokkaans:rolleyes:


Voila!

Docenten op MBO niveau 3,4 en HAVO/VWO signaleren een toename van religieus fundamentalisme,
met strengere naleving van religieuze kleding en gedragsvoorschriften, waarbij de meerderheid van de
leerlingen dit niet combineert met afkering van de Nederlandse maatschappij13 en in die zin niet ‘’echt’’
radicaliseert .
De leerlingen met streng religieuze levensopvattingen beïnvloeden het schoolklimaat doordat zij –
meer dan andere leerlingen - aansturen op een discussie over religieuze opvattingen. Tegelijkertijd
beschrijven docenten deze leerlingen als rustig en ijverig . Op het MBO waar het schoolverzuim een
van de grootste punten van zorg is, vallen de godsdienstige leerlingen op doordat zij vrijwel nooit
verzuimen.

Brrr wat een enge kinderen zeg!:schok:

tr_imparator
18-06-05, 11:43
ik ben anti-Griek! :verward:

TonH
18-06-05, 11:50
Geplaatst door taouanza
Ik heb alleen vragen geen enkel antwoord!
Wie zijn er eigenlijk ondervraagd?
En hoeveel?

Ik wil zo'n ook zo'n scan om te weten wat voor label ik krijg.

Het ding heet niet voor niets "quick". Dus verwacht geen diepgravend onderzoek.

Wie er ondervraagd zijn?

Basis voor dit rapport vormen diepte interviews met 46 medewerkers
van Amsterdamse scholen voor voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Met hen is gesproken
over de interculturele verhoudingen tussen leerlingen en over de invloed van nationale en
internationale ontwikkelingen op de verhoudingen tussen leerlingen en tussen leerlingen en
leerkrachten. Ook is gevraagd naar de behoefte van scholen aan externe ondersteuning op het terrein
van interculturele verhoudingen.

Voor dit tweede deel van het onderzoek zijn (meerdere) bezoeken gebracht aan 25 schoollocaties1,
voor praktijkonderwijs (4), vmbo (7), mbo (7) en HAVO/VWO(6). Op de bezochte scholen heeft 30%
tot 100% van de leerlingen een allochtone achtergrond.

tr_imparator
18-06-05, 11:53
Geplaatst door taouanza
iemand die zijn kritiek met argumenten kan verdedigen. IEmand die je geen beschaving kan opleggen.

En pearpressure is echt iets Marokkaans:rolleyes:



Dat is correct; over het algemeen vindt men het heel erg vreemd als ik zeg 'ik ben tegen integratie'. Ook als ik zeg 'ik ben moslim' gaan de wenkbrouwen omhoog.

taouanza
18-06-05, 11:56
Geplaatst door tr_imparator
Dat is correct; over het algemeen vindt men het heel erg vreemd als ik zeg 'ik ben tegen integratie'. Ook als ik zeg 'ik ben moslim' gaan de wenkbrouwen omhoog.

EN laat dat nou de reden zijn dat Turken en Chinezen beter doen. Die zijn veel bezig met zichzelf en hun belangen terwijl Marokkanen bezig zijn om aan de waan van de dag te voldoen. En het wordt ons toch in dank afgenomen! Dat wil je niet weten!:hihi:

Ps ik was als kind ook erg radicaal hoor.
Ik was het niet eens met de manier hoe we topografie kregen.
Het was meer uit je hoofdleren dan dat je wist waar wat lag.
En ik wilde tijdens geschiedenis meer wilde weten dan wie wanneer dood ging.
Joh ik had overal commentaar op. Een vriendin van mij had een ook hele radicale zoon dat was zo erg dat zijn leerkracht haar op school uitnodigde om te vragen: Is uw kind zo dom hij stelt te veel vragen?

TonH
18-06-05, 11:57
Geplaatst door tr_imparator
ik ben anti-Griek! :verward:

Leg eens uit...

mark61
18-06-05, 11:57
Geplaatst door taouanza
De maatschappij die dus bewust geen contact wil met allochtonen die mag zeiken dat allochtonen geen binding hebben.

Diezelfde, ja. Ze hebben wel Ghanezen voor de schoonmaak en Polen voor de klussen.

taouanza
18-06-05, 12:02
Geplaatst door TonH
Het ding heet niet voor niets "quick". Dus verwacht geen diepgravend onderzoek.

Wie er ondervraagd zijn?

Basis voor dit rapport vormen diepte interviews met 46 medewerkers
van Amsterdamse scholen voor voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Met hen is gesproken
over de interculturele verhoudingen tussen leerlingen en over de invloed van nationale en
internationale ontwikkelingen op de verhoudingen tussen leerlingen en tussen leerlingen en
leerkrachten. Ook is gevraagd naar de behoefte van scholen aan externe ondersteuning op het terrein
van interculturele verhoudingen.

Voor dit tweede deel van het onderzoek zijn (meerdere) bezoeken gebracht aan 25 schoollocaties1,
voor praktijkonderwijs (4), vmbo (7), mbo (7) en HAVO/VWO(6). Op de bezochte scholen heeft 30%
tot 100% van de leerlingen een allochtone achtergrond.

GEen diepgang nee maar wel verregaande conclusies.

mark61
18-06-05, 12:05
Geplaatst door taouanza
90% van de VMBOleerlingen heeft examen gedaan.

En waarom kunnen studenten op universiteiten klagen over ongemotiveerde en onkundige docenten klagen terwijl op de VMBO het juist andersom is?
Ik denk niet dat ze tegen studenten zeggen dat ligt aan jullie.

Ik heb gelezen dat in Rotterdam zo'n 35% van de jongeren <23 zonder 'startkwalificatie' (voor de arbeidsmarkt) rondloopt. Dwz, vaak is blijkbaar VMBO niet genoeg, en moet er nog wat ROC bij. Daar is zo mogelijk nog minder zicht op slaagpercentages.

De gemeente Rotterdam maakt nu 'jacht' op jongeren die niet naar school gaan, niet werken, en ook geen uitkering hebben. Die zijn pas lost in space. De wildste schattingen doen de ronde.

Ongemotiveerd zijn komt nooit uit de lucht vallen. Dr worden maar weinig mensen ongemotiveerd geboren, denk ik altijd.

Ze zeggen het trouwens wel tegen studenten maar die hebben veel meer 'macht' tegenover de universiteit dan middelbare-schoolkinderen op school. Maar wat ik ervan gezien heb doen scholen in Rotterdam hun uiterste best om op alle mogelijke manieren kinderen binnnenboord te houden en hun ouders te betrekken etc.

Tis ook typisch dat je deze negatieve verhalen telkens uit Amsterdam hoort.

Ron Haleber
18-06-05, 12:07
Ik zie hier enkel negatieve commentaren op het onderzoek.

Ongeloof, cynisme, ontkenning van feiten, foute methodes en ga zo maar door...



Ik weet heel goed waar dit vandaan komt. Niemand ervan heeft voor de klas gestaan. :denk:


Zelf kom ik uit het onderwijs en begrijp de ellende dus erg goed!



Een andere reactie zou er komen: als vanaf Barfly die t stuk plaatste, al die luitjes eens een jaartje voor de klas gaan staan! Dan piepen ze wel anders... :fpotver:

Vooral Ta met de felste kritiek zou dat heel erg goed doen! :melig2:

TonH
18-06-05, 12:07
Geplaatst door taouanza
GEen diepgang nee maar wel verregaande conclusies.

"diepte-interview"...

Verder trekt dat rapport EN de aanbiedingsbrief juist GEEN verregaande conclusies.

Nogmaals het is een quickscan om te zien of er, zoals voortdurend aan alle kanten geroepen wordt, enorme problemen zijn. Waar meteen op ingegrepen moest worden.

Ik krijg de indruk dat je er, net als de Telegraaf, meer inlegt dan er staat...

taouanza
18-06-05, 12:12
Geplaatst door Ron Haleber
Ik zie hier enkel negatieve commentaren op het onderzoek.

Ongeloof, cynisme, ontkenning van feiten, foute methodes en ga zo maar door...



Ik weet heel goed waar dit vandaan komt. Niemand ervan heeft voor de klas gestaan. :denk:


Zelf kom ik uit het onderwijs en begrijp de ellende dus erg goed!



Een andere reactie zou er komen: als vanaf Barfly die t stuk plaatste, al die luitjes eens een jaartje voor de klas gaan staan! Dan piepen ze wel anders... :fpotver:

Vooral Ta met de felste kritiek zou dat heel erg goed doen! :melig2:



11
[QUOTE]Leerkrachten
De samenstelling van een ‘multi-etnisch’’ leerkrachtenteam, een gedegen kennis van docenten over
de achtergronden van leerlingen uit etnische groepen én de mate waarin docenten en directie een lijn
hanteren14 zijn factoren die de interculturele verhoudingen positief beinvloeden.
Een in dit kader veel genoemd voorbeeld betreft de omgang met de emoties en frustratie van
Marokkaanse leerlingen en de reactie van leerkrachten op intolerante denkbeelden van Marokkaanse
leerlingen. Alle scholen geven aan dat Marokkaanse leerkrachten en leerkrachten die veel van de
14 Is reeds behandeld in paragraaf ‘verhouding leerlingen en leerkrachten’ pag.9.
islam en Marokkaanse cultuur weten, de discussies met Marokkaanse leerlingen beter aankunnen dan
collegae die hier weinig van weten.
Uit de interviews blijkt dat discussies tussen en met leerlingen vaker uit de hand lopen bij leerkrachten
die leerlingen aanvallen op hun mening. Discussies met leerlingen vragen om een niet veroordelende
en open attitude van de leerkracht in combinatie met een goede kennis van de culturele en religieuze
achtergrond. Het is juist die attitude die sommige leerkrachten niet (meer) kunnen opbrengen. Een
school voor VMBO heeft inmiddels haar beleid op deze ervaring aangepast; na calamiteiten mogen
alleen de leerkrachten die extra zijn bijgeschoold de gesprekken met leerlingen voeren. Verder zou
demotivatie onder leerkrachten zich sterker voordoen onder oudere leerkrachten, die te weinig flexibel
zijn voor de veranderde leerlingenpopulatie en de nieuwe vraagstukken in het onderwijs.[ /QUOTE]


:rolleyes:

tr_imparator
18-06-05, 12:12
Geplaatst door Ron Haleber
Ik zie hier enkel negatieve commentaren op het onderzoek.

Ongeloof, cynisme, ontkenning van feiten, foute methodes en ga zo maar door...



Ik weet heel goed waar dit vandaan komt. Niemand ervan heeft voor de klas gestaan. :denk:


Zelf kom ik uit het onderwijs en begrijp de ellende dus erg goed!



Een andere reactie zou er komen: als vanaf Barfly die t stuk plaatste, al die luitjes eens een jaartje voor de klas gaan staan! Dan piepen ze wel anders... :fpotver:

Vooral Ta met de felste kritiek zou dat heel erg goed doen! :melig2:

Heb jij ook bijgedragen aan de zo slechte kwaliteit van het onderwijs in Amsterdam, dat verklaart een hoop.

TonH
18-06-05, 12:13
De scholen die tevreden zijn hebben een kleine locatie, helder beleid
richting ouders en leerlingen en rustige schoolomgeving (bijv. geen andere scholen of onrustige situaties in de buurt).

Ik denk dat dit de politieke kern van de quickscan is. Er zijn grote politieke verschillen van inzicht of dit zo is, maar ik ben het er van harte mee eens.

De sociaal-economische omstandigheden waaronder leerlingen opgroeien zijn van enorm veel groter belang dan alle andere randverschijnselen. Het is een kwestie van politieke wil en prioriteitsstelling of je DAAR wat aan wilt doen.

TonH
18-06-05, 12:17
Geplaatst door Ron Haleber

Ik weet heel goed waar dit vandaan komt. Niemand ervan heeft voor de klas gestaan. :denk:

Fout... :moe:

taouanza
18-06-05, 12:17
Geplaatst door TonH
"diepte-interview"...

Verder trekt dat rapport EN de aanbiedingsbrief juist GEEN verregaande conclusies.

Nogmaals het is een quickscan om te zien of er, zoals voortdurend aan alle kanten geroepen wordt, enorme problemen zijn. Waar meteen op ingegrepen moest worden.

Ik krijg de indruk dat je er, net als de Telegraaf, meer inlegt dan er staat...

Het onderzoek zelf zegt niks bijzonders het rapport over integratie zei ook niks bijzonders: Integratie is ondanks integratiebeleid geslaagd. Ik heb ook citaten uit het rapport gehaald waarvan ik denk moest je daar nou echt nog een onderzoek naar doen?
Het is juist wat de Telegraaf en dergelijk er van maken wat uiteindelijk de aandacht krijgt. Waarom wil Verdonk de dubbele nationaliteit afschaffen omdat de integratie is geslaagd???
Het zijn zulke krantenkoppen die de mening beinvloeden en dat voelen allochtone leerlingen ook. En die cirkel onderbreek je niet door dat te ontkennen.

Ron Haleber
18-06-05, 12:17
Bedankt voor je positieve reactie, Ta!

Maar loop eens een PABO in! Kun je daar al die hemelhoge eisen van jou stellen...??? En dat dan ook nog voor een mager salaris?

Ik hoop van harte dat jij voldoet aan al die eisen die je stelt...

Maar dan nog zie ik je na een maand huilend weglopen - zeker als je een klas Marokkaantjes had... Praat maar eens met vmbo-leraren op Vmbo in Asd Oost! :fplet:

taouanza
18-06-05, 12:20
Geplaatst door mark61
Ik heb gelezen dat in Rotterdam zo'n 35% van de jongeren <23 zonder 'startkwalificatie' (voor de arbeidsmarkt) rondloopt. Dwz, vaak is blijkbaar VMBO niet genoeg, en moet er nog wat ROC bij. Daar is zo mogelijk nog minder zicht op slaagpercentages.

De gemeente Rotterdam maakt nu 'jacht' op jongeren die niet naar school gaan, niet werken, en ook geen uitkering hebben. Die zijn pas lost in space. De wildste schattingen doen de ronde.

Ongemotiveerd zijn komt nooit uit de lucht vallen. Dr worden maar weinig mensen ongemotiveerd geboren, denk ik altijd.

Ze zeggen het trouwens wel tegen studenten maar die hebben veel meer 'macht' tegenover de universiteit dan middelbare-schoolkinderen op school. Maar wat ik ervan gezien heb doen scholen in Rotterdam hun uiterste best om op alle mogelijke manieren kinderen binnnenboord te houden en hun ouders te betrekken etc.

Tis ook typisch dat je deze negatieve verhalen telkens uit Amsterdam hoort.

Het onderzoek begint zo:


Vooraf ……
De algemene conclusie van dit onderzoek is dat op 21 van 25 bezochte scholen is sprake is van
redelijk tot goede interculturele verhoudingen tussen leerlingen. Op deze scholen zijn de interculturele
verhoudingen de laatste jaren niet gewijzigd of in het geval van 4 scholen zelfs verbeterd.
Op 4 van de 25 bezochte scholen is het beeld minder positief, waarvan op 3 scholen met enige
regelmaat sprake is van kortstondige spanningen tussen etnische groepen en op één school de
interculturele verhoudingen tussen leerlingen structureel slecht zijn.

Dus ook daar valt het wel mee en zijn de oplossingen erg voor de hand liggend.

Ron Haleber
18-06-05, 12:21
Geplaatst door tr_imparator
Heb jij ook bijgedragen aan de zo slechte kwaliteit van het onderwijs in Amsterdam, dat verklaart een hoop.

Dat is een goeje... Moet ik toegeven. Daar kan geen enkele leraar van terughebben! Die zit...

taouanza
18-06-05, 12:22
Geplaatst door Ron Haleber
Bedankt voor je positieve reactie, Ta!

Maar loop eens een PABO in! Kun je daar al die hemelhoge eisen van jou stellen...??? En dat dan ook nog voor een mager salaris?

Ik hoop van harte dat jij voldoet aan al die eisen die je stelt...

Maar dan nog zie ik je na een maand huilend weglopen - zeker als je een klas Marokkaantjes had... Praat maar eens met vmbo-leraren op Vmbo in Asd Oost! :fplet:


Het is de PABO die ik om te huilen vond. Docenten die amper naar allochtone studenten keken. Autochtone studenten die het normaal vonden en alleen met elkaar omgingen. En ik dacht maar dit gaat straks voor de klas staan?!

Ron Haleber
18-06-05, 12:23
Geplaatst door TonH
Fout... :moe:

Maar ik weet het zeker: niet in de oude of allochtone wijken van A'dam of R'dam... Anders ben je daar heel hard weggelopen!

Ron Haleber
18-06-05, 12:25
Geplaatst door taouanza
Het is de PABO die ik om te huilen vond. Docenten die amper naar allochtone studenten keken. Autochtone studenten die het normaal vonden en alleen met elkaar omgingen. En ik dacht maar dit gaat straks voor de klas staan?!

Hier sla je de spijker op de kop...!

Wie wind zaait op de PABO, zal op het VMBO storm oogsten...! :melig2:

TonH
18-06-05, 12:28
Geplaatst door taouanza
Het onderzoek zelf zegt niks bijzonders het rapport over integratie zei ook niks bijzonders: Integratie is ondanks integratiebeleid geslaagd. Ik heb ook citaten uit het rapport gehaald waarvan ik denk moest je daar nou echt nog een onderzoek naar doen?
Het is juist wat de Telegraaf en dergelijk er van maken wat uiteindelijk de aandacht krijgt. Waarom wil Verdonk de dubbele nationaliteit afschaffen omdat de integratie is geslaagd???
Het zijn zulke krantenkoppen die de mening beinvloeden en dat voelen allochtone leerlingen ook. En die cirkel onderbreek je niet door dat te ontkennen.

Ik vind het rapport wel bijzonder in zoverre dat het laat zien dat er heel erg veel geroepen wordt, maar dat de praktijk heel anders is.

Natuurlijk moet je alles blijven onderzoeken, vooral de open deuren, en blijven herhalen om te voorkomen dat allerlei vooroordelen als waarheid gaan gelden.

Dit vind ik een typerende:

De interpretaties van radicaal gedrag lopen per school en docent sterk uiteen, net zoals de definiëring
van wat radicalisering inhoudt.
Voor een deel omschrijven leerkrachten radicalisering als provocerend en extreem gedrag horend bij
de leeftijd. Leerlingen zoeken naar een eigen identiteit, zetten zich af tegen de maatschappij door
shockerend gedrag en radicale uitspraken. Dit type gedrag is van alle tijden en wordt vooral herkend
door docenten op (V)MBO en praktijkscholen.
Voor een ander deel omschrijven docenten de koppeling tussen religie en een anti-Nederlandse,
antiwesterse houding, als een nieuw fenomeen, waar vooral HAVO/VWO en MBO (3,4) mee wordt
geconfronteerd.

Dat er dus geen eenduidige manier is waarop docenten tegen het gedrag van leerlingen aankijken is zo'n open deur. Maar heel goed om dat weer eens goed onder de aandacht te brengen, omdat hun verhalen wel uitvergroot in de krant komen.
't Is verglijkbaar met die waanzinsterm "straatterreur". Waar de ene overlast door een paar pubers ziet, ziet de buurman een horde jihadies... :moe:

"Dit type gedrag is van alle tijden". DAT is de kern en dat kan niet vaak genoeg onderzocht, geciteerd, geroepen, geschreven etc worden.

TonH
18-06-05, 12:29
Geplaatst door Ron Haleber
Maar ik weet het zeker: niet in de oude of allochtone wijken van A'dam of R'dam... Anders ben je daar heel hard weggelopen!

Fout... :moe:

TonH
18-06-05, 12:30
Geplaatst door taouanza
Het is de PABO die ik om te huilen vond. Docenten die amper naar allochtone studenten keken. Autochtone studenten die het normaal vonden en alleen met elkaar omgingen. En ik dacht maar dit gaat straks voor de klas staan?!

Juist. Lijkt sterk op de lerarenopleidingen van 25 jaar geleden. En weet je wat? Juist DIE staan nu voor de klas. :moe:

tr_imparator
18-06-05, 12:32
Geplaatst door Ron Haleber
Hier sla je de spijker op de kop...!

Wie wind zaait op de PABO, zal op het VMBO storm oogsten...! :melig2:


en die zij-stromers ..dat was echt een catastrofe!

Het probleem ligt dus daar..dan moet men niet lopen zeiken over de leerlingen :moe:

Ron Haleber
18-06-05, 12:33
Geplaatst door TonH
Fout... :moe:

Dat kan van alles betekenen. Geef jouw ervaringen dan maar eens weer... :rolleyes:

taouanza
18-06-05, 12:36
Geplaatst door TonH
Ik vind het rapport wel bijzonder in zoverre dat het laat zien dat er heel erg veel geroepen wordt, maar dat de praktijk heel anders is.

Natuurlijk moet je alles blijven onderzoeken, vooral de open deuren, en blijven herhalen om te voorkomen dat allerlei vooroordelen als waarheid gaan gelden.

Dit vind ik een typerende:

De interpretaties van radicaal gedrag lopen per school en docent sterk uiteen, net zoals de definiëring
van wat radicalisering inhoudt.
Voor een deel omschrijven leerkrachten radicalisering als provocerend en extreem gedrag horend bij
de leeftijd. Leerlingen zoeken naar een eigen identiteit, zetten zich af tegen de maatschappij door
shockerend gedrag en radicale uitspraken. Dit type gedrag is van alle tijden en wordt vooral herkend
door docenten op (V)MBO en praktijkscholen.
Voor een ander deel omschrijven docenten de koppeling tussen religie en een anti-Nederlandse,
antiwesterse houding, als een nieuw fenomeen, waar vooral HAVO/VWO en MBO (3,4) mee wordt
geconfronteerd.

Dat er dus geen eenduidige manier is waarop docenten tegen het gedrag van leerlingen aankijken is zo'n open deur. Maar heel goed om dat weer eens goed onder de aandacht te brengen, omdat hun verhalen wel uitvergroot in de krant komen.
't Is verglijkbaar met die waanzinsterm "straatterreur". Waar de ene overlast door een paar pubers ziet, ziet de buurman een horde jihadies... :moe:

"Dit type gedrag is van alle tijden". DAT is de kern en dat kan niet vaak genoeg onderzocht, geciteerd, geroepen, geschreven etc worden.

Dat hoef je mij niet te vertellen. Wij zijn ook dat onderzoek zelf gaan lezen en hebben zelf er over nagedacht.
Maar hoeveel mensen doen dat?
Dat zie ook bij discussies en debatten dat de definities helemaal niet vast staan. Het simpele volk wil sensatie die wil geen rapporten lezen en zelf nadenken. Mischien gaan ze domme dingen zeggen beter praten ze mensen na. Klinkt slimmer.

mark61
18-06-05, 13:37
Geplaatst door taouanza
Dat hoef je mij niet te vertellen. Wij zijn ook dat onderzoek zelf gaan lezen en hebben zelf er over nagedacht.
Maar hoeveel mensen doen dat?
Dat zie ook bij discussies en debatten dat de definities helemaal niet vast staan. Het simpele volk wil sensatie die wil geen rapporten lezen en zelf nadenken. Mischien gaan ze domme dingen zeggen beter praten ze mensen na. Klinkt slimmer.

Mja, de opdrachten voor zulke 'onderzoeken' komen uit de politiek dus kan je er de donder op zeggen dat de uitkomsten ook politiek gestuurd zijn met een politiek doel.

Het ligt aan de lezer zelf of ie graag zijn vooroordelen bevestigd wil zien of er kritische vragen bij gaat stellen, zoals wij hier. Denken is niet verboden maar wel vermoeiend.

Iemand die met droge ogen kan schrijven of lezen dat 12-jarigen radicaliseren is sowieso niet goed bij zijn of haar hoofd.

mark61
18-06-05, 13:41
Geplaatst door TonH
Juist. Lijkt sterk op de lerarenopleidingen van 25 jaar geleden. En weet je wat? Juist DIE staan nu voor de klas. :moe:

Het probleem bij dit soort tenten is, net als bij de politie, de spanning tussen de eisen die je wilt stellen en de mensen die je ervoor kan krijgen. Ergens mogen we nog van geluk spreken dat er nog jongeren zijn die überhaupt het onderwijs in willen. Dus zo simpel is het niet. Laatst las ik in de NRC een groot verhaal over de PABO, niveau bedroevend.

In deze context zou het beslist helpen als er veel meer alloonderwijzers en leraren kwamen. Maja, waarom zouden zij er trek in moeten hebben?

TonH
18-06-05, 14:09
Geplaatst door taouanza
Dat hoef je mij niet te vertellen. Wij zijn ook dat onderzoek zelf gaan lezen en hebben zelf er over nagedacht.
Maar hoeveel mensen doen dat?
Dat zie ook bij discussies en debatten dat de definities helemaal niet vast staan. Het simpele volk wil sensatie die wil geen rapporten lezen en zelf nadenken. Mischien gaan ze domme dingen zeggen beter praten ze mensen na. Klinkt slimmer.

Ach, dan leest iemand anders het maar... :D


En was het maar zo dat alleen mensen die iets niet gelezen hebben met groffe algemeenheden komen. Het zijn vaak de HH Opiniemakers die zich als varkens rollen in de bagger die ze zelf uitscheiten...

Pardon my French... :moe:

TonH
18-06-05, 14:14
Geplaatst door mark61
Het probleem bij dit soort tenten is, net als bij de politie, de spanning tussen de eisen die je wilt stellen en de mensen die je ervoor kan krijgen. Ergens mogen we nog van geluk spreken dat er nog jongeren zijn die überhaupt het onderwijs in willen. Dus zo simpel is het niet. Laatst las ik in de NRC een groot verhaal over de PABO, niveau bedroevend.

In deze context zou het beslist helpen als er veel meer alloonderwijzers en leraren kwamen. Maja, waarom zouden zij er trek in moeten hebben?

Ik ben ook dolblij dat er nog altijd mensen zijn die die beroepen uit willen oefenen. En het is een politieke keuze om ze daarvoor te belonen, zowel financieel als kwa randvoorwaarden, zoals de Nederlandse samenleving dat nu doet.

30 jaar geleden was het nivo op de Pabo's al heel erg slecht. En op de lerarenopleidingen ging het ook die kant op. Toch heeft niemand het nodig gevonden om daar in de afgelopen kwart eeuw iets aan te veranderen. In tegendeel. Ik heb de laatste tijd een paar van die discussies door onderwijsdeskundigen gevolgd. Conclusie: die sector is van boven tot onder zo ongelovelijk verziekt dat ik niet zou weten waar je zou moeten beginnen om dat te herstellen.

Misschien eens als 'buitenstaanders' heel hard gaan gillen bij elk jargonwoord of zin die er uit komt... Maar dat zal me een lawaai geven... :D