PDA

Bekijk Volledige Versie : Huispsycholoog Humanitas Rene Diekstra doet mee met moslims ter verantwoording roepen



Zwarte Schaap
18-06-05, 15:35
Geloof en achterdocht

Door René Diekstra

Op een middag, ik was een jaar of zeven, speelde ik met mijn gebruikelijke vriendjes plus een neefje van een van die vriendjes. Op een gegeven moment zei het betreffende vriendje dat ze bij dat neefje thuis nooit naar de kerk gingen. Ik weet nog wat mijn verbaasde vraag aan het neefje was: ``bidden jullie dan nooit thuis?''

Helemaal verbluft was ik toen hij, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, antwoordde dat ze thuis nooit baden, want dat ze niks geloofden. Door dat te zeggen, veranderde hij voor mij opeens. Van een toevallig speelkameraadje in iemand die bijna onvoorstelbaar anders was. Uit een ander land of zoiets. Zijn anders-zijn had bijna iets bedreigends. Ik heb dagen met vragen rondgelopen. Hoe kon je nou niks zijn? Dat was nog erger dan protestant zijn.

In het Friese stadje waar ik opgroeide, waren de grenzen tussen katholiek en protestant in die tijd vlijmscherp getrokken. Je ging eigenlijk alleen om met mensen uit je eigen geloofskring. Tenzij het niet anders kon, deed je je inkopen in winkels van geloofsgenoten. Als kind voelde je dat er behalve een koele afstandelijkheid ook een zekere naijver tussen beide geloofsgroepen was. Maar openlijke spanningen waren er nooit. Of het moest zijn dat wij als jongeren in groepsverband onze protestante leeftijdsgenoten wel eens uitscholden (`Protestante reuzen, hebben lange neuzen, hebben lange lippen, daar zit de duvel op te wippen').

Toch kan ik me niet herinneren dat het ooit tot echt handgemeen kwam. Ik herinner me ook niet dat wij als katholieken een religieus superioriteitsgevoel hadden. Zo van `wij hebben het ware geloof en jullie zijn eigenlijk een stelletje stakkers'. Nee, we waren ieder op onze manier gewoon anders. (We vonden overigens wel dat gelovig zijn `gewoner' was dan helemaal niks geloven). Ik voel me nog altijd meer katholiek dan protestant.

Toch praktiseer ik al jaren niet meer, en het godsbeeld dat ik er op na hou, kan op zijn best als onduidelijk worden omschreven. Ik geloof in mensen en zie niet echt een rol weggelegd voor een God in het verbeteren van de toestand in de wereld. Dat is onze eigen taak. Vanuit mijn religieus relativisme heb ik grote moeite met de houding die ik bij veel moslims bespeur, ook bij sommige van degenen die ik als vrienden beschouw. Dat is de houding dat op de keper beschouwd hun geloof het enige ware is. Een houding die helaas ook de katholieke kerk eeuwenlang heeft gekenmerkt. In hun hart kijken veel moslims neer op anders- en niet-gelovigen. Alsof dat tweederangs schepselen zijn. Natuurlijk wordt dat meestal niet uitgesproken, want dat vindt men te link. Maar in allerlei kleinere `zaken' sijpelt het toch door.

Een simpel voorbeeld. Ik heb nog nooit, werkelijk nog nooit, meegemaakt dat een moslim mij naar de kenmerken of achtergronden van mijn geloof vroeg. Terwijl het omgekeerde vaak is voorgekomen. Het lijkt erop dat nogal wat moslims zich ten opzichte van hun christelijke en niet-gelovige mede-landers voor wat betreft geloof in een soort van `splendid isolation' terugtrekken. Alsof ze niet `besmet' willen worden door anders- en niet-gelovigen.

Dat kan uitmonden in religieuze intolerantie. Je eigen godsdienst belangrijker achten dan wat verder dan ook in de wereld. Een ernstig en gevaarlijk verschijnsel. Ernstig omdat het zich niet verdraagt met de grondrechten van onze samenleving. Wie religieus intolerant is, kan voor de vrijheid van godsdienst, één van die grondrechten, geen respect opbrengen.

Religieus-intolerante moslim-ouders zullen geen enkel respect opbrengen voor hun zoon of dochter als die met een niet-moslim partner wil trouwen. Zij zien niet in dat het recht waar ze zelf gebruik van maken, namelijk in vrijheid hun godsdienst beoefenen, ook een plicht inhoudt. De plicht om anderen, ook anderen van eigen vlees en bloed, diezelfde vrijheid te geven en pal voor die vrijheid te staan.

Religieuze intolerantie is ook gevaarlijk. Ze vormt een broeinest voor gewelddadigheid. Als ik iemand veracht omdat hij mijn geloof afwijst, dan maak ik `m tot vijand. Vijanden moeten bestreden worden. De reden waarom gewelddadig extremisme in onze tijd vooral gebeurt in de naam van de islam, is hierin te vinden. Voor de meeste moslim-extremisten geldt: je bent moslim of je bent niks.

Dat `niks' verwijst niet alleen naar niet het ware geloof hebben maar ook naar je waarde als schepsel. Daarmee is de brug naar geweld, ook geweld tegen onschuldige burgers, geslagen. Die brug moet worden afgebroken en de moslims van vandaag hebben daarin zelf de sleutelrol. Ze zullen het moeten doen door in eigen kring de houding uit te dragen dat men niet het enige ware geloof bezit. Dat God vele namen heeft en dat Allah daar één van is, maar niet de enig ware. Zolang de rest van Nederland dat niet uit de mond van de moslim-gemeenschap hoort, zal er achterdocht zijn

Bron: Rotterdams Dagblad 11 juni 2005


Weer eentje die meelift met de waan van de dag en vanuit zijn eigen frustraties en vooroordelen met betrekking tot zijn geloof en Islam de moslims wil opleggen hoe ze moeten geloven.

Volgende stap is dat moslims hun geloof achter zich dienen te laten, zoals hij deed. Waarom? Omdat hij zijn eigen ''verlichting'' de enige, echte, superieure en ware ''ontwikkelingsgeloof'' vindt.

Joesoef
18-06-05, 15:46
URback :D

AARDIG
18-06-05, 16:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze zullen het moeten doen door in eigen kring de houding uit te dragen dat men niet het enige ware geloof bezit. Dat God vele namen heeft en dat Allah daar één van is, maar niet de enig ware. Zolang de rest van Nederland dat niet uit de mond van de moslim-gemeenschap hoort, zal er achterdocht zijn

Hier blijkt zijn onwetendheid. Moslims zien Allah als dezelfde God van Christenen en Joden. Tevens zien moslims God als de God van elk persoon op aarde, of hij/zij dat nou leuk vind of niet. Maar sommige Christenen worden juist heel erg boos, als je zegt dat God slechts een andere benaming is voor Allah.

taouanza
18-06-05, 16:18
Geplaatst door AARDIG
Hier blijkt zijn onwetendheid. Moslims zien Allah als dezelfde God van Christenen en Joden. Tevens zien moslims God als de God van elk persoon op aarde, of hij/zij dat nou leuk vind of niet. Maar sommige Christenen worden juist heel erg boos, als je zegt dat God slechts een andere benaming is voor Allah.

Alles wat hij zegt laat zien hoe hij over de islam denkt.
Hij denkt slim te zijn door te beweren dat moslims zo denken.
Maar laat hem dat maar eens bewijzen hij zegt zelf dat hij zo denkt.TJa hoe de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

AARDIG
18-06-05, 17:30
Geplaatst door taouanza
Alles wat hij zegt laat zien hoe hij over de islam denkt.
Hij denkt slim te zijn door te beweren dat moslims zo denken.
Maar laat hem dat maar eens bewijzen hij zegt zelf dat hij zo denkt.TJa hoe de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

Precies. Helaas kan ik niet zo goed kijken in andermans harten. Anders had ik net als hij dat heeft gedaan een goede beschrijving kunnen geven, van zijn bewegingsredenen.


In hun hart kijken veel moslims neer op anders- en niet-gelovigen. Alsof dat tweederangs schepselen zijn.

:moe:

TonH
18-06-05, 17:35
ZS leeft. HA, mooie dag dit... :D

Tomas
18-06-05, 17:38
't is weer een en al plagiaat.

TonH
18-06-05, 17:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een simpel voorbeeld. Ik heb nog nooit, werkelijk nog nooit, meegemaakt dat een moslim mij naar de kenmerken of achtergronden van mijn geloof vroeg. Terwijl het omgekeerde vaak is voorgekomen. Het lijkt erop dat nogal wat moslims zich ten opzichte van hun christelijke en niet-gelovige mede-landers voor wat betreft geloof in een soort van `splendid isolation' terugtrekken. Alsof ze niet `besmet' willen worden door anders- en niet-gelovigen.

Wat een bull :moe:

Alsof ik op de veluwe of in Zeeland van die uitgebreide discussies met wildvreemde Gristen heb gevoerd.

Het gekke is dat ik die discussies wel met vrienden en kennisen gehad heb die moslim zijn. En vreemd misschien voor meneer René 'Ik-ga-creatief-om-met-bronnen' Diekstra, het initiatief kwam meestal van hún kant.

Yep... Meelifter...