PDA

Bekijk Volledige Versie : Dappere vrouw, boze man.



Juliette
18-06-05, 14:46
Tom Naegels
18/06/2005

HET gemiddelde moslimmeisje in Europa leeft in angst. Angst voor een pak slaag. Angst vernederd te worden. Angst om vermoord te worden. Angst om uitgehuwelijkt te worden. Bang Bang Bang

Zo begint Ayaan Hirsi Ali haar inleiding op Ayse. Op de vlucht voor eerwraak (uitgeverij De Kern), de autobiografie van een 21-jarig Turks-Koerdisch meisje dat koos voor een Duits lief en daarom door haar ouders ter dood veroordeeld is. Hirsi Ali wijdt uit over alles wat een moslima in Europa ontzegd wordt, hoe ze beperkt wordt in haar vrijheid en de hele tijd moet waken over haar eer, ,,een eer die zich in het moslimgezin nestelt tussen de benen van de moeder en de dochter.''

Het vervelende is dat het boek helemaal niet over een moslimmeisje gaat. Als de politica ook maar twee paragrafen had gelezen, dan had ze dat geweten. Ayse behoort tot de Jezidi, een kleine religieuze gemeenschap die zich, zo wordt expliciet gesteld, in Turkije al eeuwen verzet tegen de islam. Daarom wordt ze er net vervolgd. Vrij vroeg in het boek wordt overigens verteld over een Jezidisch meisje dat door haar vader en broers vermoord werd, omdat ze een geheime relatie had met een moslim.

Maar ach, wat maakt het uit? Eerwraak is afgrijselijk, daar gaat het om. En misschien moeten we inderdaad voor het gemak elke barbaarse daad die wereldwijd begaan wordt, islamitisch noemen. Chinese boeren die hun pasgeboren meisjes vermoorden omdat ze liever een zoon hebben? Moslims zijn het. Aboriginals die de huid van de penis opensnijden tot aan het scrotum en die dan dichtbranden? Onverbeterlijke islamieten.

Ik las afgelopen week nog een boek in hetzelfde genre: Vrij, van Loubna Méliane (uitgeverij Arena). Zij was een van de leiders van het Franse scholierenforum en is nu gangmaker binnen SOS Racisme en Ni putes ni soumises, dat het geweld tegen vrouwen door allochtone jongens bestrijdt. Ik was onder de indruk van haar verhaal, net als van dat van Ayse, maar opnieuw ergerde ik me aan de manier waarop het boek me verkocht werd. ,,Een jonge Frans-Marokkaanse strijdt tegen onderdrukking van vrouwen'' is de ondertitel. Op de achterflap: ,,Loubna besluit zich niet langer aan mannen te onderwerpen. Vol overgave stort ze zich in allerlei protestbewegingen, om jonge vrouwen duidelijk te maken dat ze niet alleen plichten maar ook rechten hebben." Nu is de vrouwenstrijd belangrijk in dat boek, maar het gaat over veel meer dan dat. Over grootstedelijke getto's, over een discriminerend onderwijssysteem, over een Franse maatschappij die de allochtonen blijft uitspuwen. Méliane hamert er keer op keer op dat de emancipatie van de vrouwen hand in hand gaat met die van de jongens: antiracisme en feminisme zijn twee zijden van dezelfde medaille. Dat volledige verhaal wordt op de blurb nergens gebracht. Die vertelt een anekdote zelfs verkeerd na, om Mélianes broer in een kwaad daglicht te stellen. Dat ze heel liefdevol schrijft over haar vader en haar broers: irrelevant.

Ben ik antifeministisch als ik zeg dat de uitgeverij moedwillig de complexe boodschap van Loubna Méliane verengt tot het enige dat haar blanke lezers nog willen horen: dat moslims hun vrouwen onderdrukken, en dat die vrouwen daartegen in opstand komen, en dat dat onze samenlevingsproblemen wel zal oplossen? Ben ik cynisch als ik zeg dat het inspeelt op onze zelfgenoegzaamheid: nu gaan we eens lezen over een dappere jonge vrouw die inziet dat wij superieur zijn?

Ik ben zelf een boek aan het maken met een Belgisch-Marokkaanse jonge vrouw. Ook dat behandelt thema's als uithuwelijking en mannelijke dominantie, en ook dat probeert die in een ruimere context te plaatsen. Ik pieker me suf over hoe ik dat zo genuanceerd mogelijk kan doen. Het meisje met wie ik werk is ooit uitgehuwelijkt, maar haar zussen niet. Sommige mannen uit haar omgeving hebben zich als agressieve bullebakken gedragen, maar zijn nu liefhebbende vaders die hun dochters vrij laten. Hoe kunnen we die tegenstrijdigheden weergeven, empathie opwekken, zonder de verontwaardiging te verliezen? Begrijpen zoveel het kan, oordelen als het moet, en daarbij het onderscheid maken tussen individuele fouten, een starre traditie en een afwijzende samenleving - kan dat nog, met zo'n beladen onderwerp? Hoe vermijden we dat het opnieuw gebruikt wordt om een enge visie te ondersteunen: dappere vrouw, boze man?

Het is een onderwerp geworden met zoveel valkuilen, dat de begane grond haast verdwenen lijkt.

Tom Naegels is schrijver. ,,Spijkerschrift'' verschijnt wekelijks op zaterdag.

www.standaard.be/spijkerschrift

Copyright | De Standaard Online 2005

mark61
18-06-05, 16:37
Yezidi's zijn koel. Ze aanbidden de duivel, en omdat die in sla woont eten ze geen sla.

TonH
18-06-05, 16:55
Geplaatst door Juliette
Maar ach, wat maakt het uit? Eerwraak is afgrijselijk, daar gaat het om. En misschien moeten we inderdaad voor het gemak elke barbaarse daad die wereldwijd begaan wordt, islamitisch noemen. Chinese boeren die hun pasgeboren meisjes vermoorden omdat ze liever een zoon hebben? Moslims zijn het. Aboriginals die de huid van de penis opensnijden tot aan het scrotum en die dan dichtbranden? Onverbeterlijke islamieten.

:lachu:

AARDIG
18-06-05, 16:56
In navolging van Mark61. Wie of wat is het gemiddelde moslimmeisje?

assassijn
18-06-05, 20:33
HET gemiddelde moslimmeisje in Europa leeft in angst. Angst voor een pak slaag. Angst vernederd te worden. Angst om vermoord te worden. Angst om uitgehuwelijkt te worden.

Dit klopt natuurlijk helemaal.De bangste meiden in Europa zijn natuurlijk de moslimmeiden.
De islamitische meiden die niet in angst leven, die kennen zichzelf gewoon niet goed genoeg, zitten nog in de ontkenningsfase of hebben het lef niet om de vuile was buiten te hangen uit angst voor mannelijk moslims die de eer van de familie willen redden.

Europa heeft gewoon een of andere superheldin nodig die deze meiden beschermt tegen de kwaadaardige islam.

AARDIG
18-06-05, 22:47
Geplaatst door assassijn.
Dit klopt natuurlijk helemaal.De bangste meiden in Europa zijn natuurlijk de moslimmeiden.
De islamitische meiden die niet in angst leven, die kennen zichzelf gewoon niet goed genoeg, zitten nog in de ontkenningsfase of hebben het lef niet om de vuile was buiten te hangen uit angst voor mannelijk moslims die de eer van de familie willen redden.

Europa heeft gewoon een of andere superheldin nodig die deze meiden beschermt tegen de kwaadaardige islam.

Ja echt hè! Misschien kan ze deze meiden ook nog even redden.

De dubbele zelfmoord schokt Frankrijk. Nog maar enkele weken geleden bleek uit onderzoek dat het aantal zelfmoordpogingen onder Franse tienermeisjes spectaculair is gestegen. Acht tot veertien procent van de meisjes tussen 14 en 17 jaar hebben ooit geprobeerd om een einde te maken aan hun leven. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met tien jaar geleden .

mark61
19-06-05, 02:57
Geplaatst door TonH
:lachu:

Nouw dat van die Aboriginals valt me toch een beetje tegen. Ik dacht dat ik daar veilig was.

taouanza
19-06-05, 09:22
Mischien kan ze hier ook de moslims de schuld van geven:


Een tijdje terug ben ik op een zogenaamde pro-ana-site terechtgekomen. Ik heb een beetje gegoogle't en ben er achter gekomen dat deze sites blijkbaar als paddestoelen uit de grond schieten.

Voor degenen die niet weten waar het over gaat misschien een klein beetje uitleg. Pro-ana betekent zoveel als pro-anorexia, ofwel een site waarop beweerd wordt dat anorexia gaan ziekte is, maar een levensstijl. Op deze sites zijn meestal 'tips & tricks' te vinden, trucjes om zo mager mogelijk te worden. Die gaan van de normale dieet-tips zoals veel fruit eten en veel drinken tot excuses om ouders en vrienden niet te laten merken dat je nauwelijks nog eet.
Een ander vast onderdeel van dit soort sites is een 'thinspiration'-pagina, waar foto's te zien zijn van magere mensen om als inspiratie te dienen. Dit gaat van modellen en popsterren met een slanke lijn tot compleet uitgemergelde anorectische vrouwen van nog geen 30 kilo.

Wat vinden jullie hiervan? Kan anorexia een bewuste levensstijl zijn, en heeft iedereen het recht om zo mager te zijn als hij/zij wilt, zelfs al betekent dit dat ze er bijna aan doodgaan?

Ik vind het persoonlijk erg als mensen het belangrijker vinden om mager te zijn dan om gezond te zijn, maar het blijft hun leven, we kunnen hen niet letterlijk volproppen tegen hun zin.
Ik denk echter dat zo'n sites rampzalig kunnen zijn als meisjes met een laag zelfvertrouwen die zichzelf al te dik vinden hierop komen, de algemene boodschap van zo'n site is immers dat het belangrijkste in het leven mager zijn is.
Ik vind het persoonlijk vrij ziek om websites te bouwen die anderen ertoe aanzetten om te liegen tegen vrienden en familie en om zichzelf uit te hongeren. Daarenboven staan er op sommige van deze sites ook nog zogezegde toespraken van Ana (anorexia wordt vaak gezien als een soort van persoon, een vrienden en leidster, soms zelfs bijna op een religieuze manier), waarin ze dingen zegt als 'niemand houdt van je omdat je zo walgelijk dik bent'. Ik kan me voorstellen dat onzekere mensen dit heel persoonlijk opnemen en zelf anorexia kunnen ontwikkelen.




Als je per dag één uur tv kijkt, heb je genoeg modellen, actrices, zangeressen,... gezien om je ervan te overtuigen dat mager zijn goed is. Je wil zelf vermageren maar stuit lang alle kanten (ouders, vrienden, dokters,... op niks dan onbegrip en afkeuring. Op dat moment ben je gebroken en heb je nood aan een houvast. Dan kom je dergelijke sites tegen. Die geven je aanmoediging. Ze zeggen dat je goed bezig bent. En uiteindelijk duwen ze je dieper de ziekte in. Spijtig genoeg beseffen de mensen die die sites maken niet waarmee ze bezig zijn. Vandaar dat ik pro-ana zie als een soort sekte. Ze komen op net het goede moment en sleuren je medogenloos mee.

~Panthera~
19-06-05, 09:45
Geplaatst door mark61
Nouw dat van die Aboriginals valt me toch een beetje tegen. Ik dacht dat ik daar veilig was.


Be afraid....be very afraid..

:lachu:

Juliette
19-06-05, 20:08
Geplaatst door TonH
:lachu:

Dat vond ik ook de scherpste frase uit z'n tekst. En niet eens uit de bocht.

Juliette
19-06-05, 20:10
Geplaatst door AARDIG
In navolging van Mark61. Wie of wat is het gemiddelde moslimmeisje?

Dat wil de schrijver net aanklagen AARDIG. Dat het idioot is om zoiets te veronderstellen.