PDA

Bekijk Volledige Versie : Sport verbroedert



Mark
19-06-05, 12:29
Autochtonen verlaten amateurvoetbal in de Randstad

Gepost door Rob (R@b) - Bron: NRC Handelsblad
Gepubliceerd: zondag 19 juni 2005 @ 11:52
In de gehele Randstad verlaten autochtone Nederlanders en masse het amateurvoetbal. Een onderzoeker spreekt zelfs van een ''een witte vlucht''. Zo blijkt van de autochtone Amsterdammers die een sport beoefenen nog maar 8% lid te zijn van een voetbalclub. Favoriet bij autochtonen zijn fietssporten, skeeleren/skaten, tennis en zwemmen. Autochtone Hagenaars hebben fitness/conditietraining op één staan, gevolgd door zwemmen. Voetbal staat daar pas op de derde plaats.

Turkse en Marokkaanse allochtonen blijken daarentegen massaal naar het amateurvoetbal toe te stromen. In Amsterdam voetbalt 45% van de Turkse jongens en mannen en 42% van de Marokkaanse. Bij Surinamers ligt dat percentage op 12. In Den Haag is voetbal zelfs de meest beoefende sport onder allochtonen van de tweede generatie.

Nieuwkomers
Veel autochtonen die het amateurvoetbal verlaten zeggen dat te doen vanwege de nieuwkomers. Turkse elftallen zouden te vaak onsportief spelen en koste wat kost willen winnen. ''Als die jongens aan de verliezende hand zijn, komt er rottigheid van. Ze roepen de grofste dingen'', aldus een speler van het Rotterdamse VOC.

Ergin Ayan, wedstrijdsecretaris bij een amateurclub in de Randstad, beaamt de hardere speelstijl van Turkse voetballers. ''Ze willen boven alles winnen. Dat begint al bij de jongste spelers.'' Maar volgens Ayan zijn andere verwijten onterecht. Het zijn juist scheidsrechters en publiek die zich te buiten gaan aan discriminatie van allochtone spelers, zo beweert hij.

Het missen van het clubgevoel van vroeger is volgens Ton Keizer van de Haagse club BMT de voornaamste reden dat autochtonen het amateurvoetbal verlaten. Na de wedstrijd is er geen menging van Turkse en autochtone leden. Ieder gaat in zijn eigen groep bijelkaar zitten.

ferrari
19-06-05, 12:37
Het grootste probleem is dat veel allochtone ouders geen vrijwilligerswerk doen. Dus niet bijvoorbeeld de f'jes met de auto naar een uitwedstrijd brengen. Of geen bardiensten doen, of bestuurslid worden van de club.
Dat werk moet dan allemaal worden gedaan door steeds minder autochtone ouders, en die hebben er op een bepaald moment geen zin meer in.

Tomas
19-06-05, 13:42
Geplaatst door ferrari
Het grootste probleem is dat veel allochtone ouders geen vrijwilligerswerk doen. Dus niet bijvoorbeeld de f'jes met de auto naar een uitwedstrijd brengen. Of geen bardiensten doen, of bestuurslid worden van de club.
Dat werk moet dan allemaal worden gedaan door steeds minder autochtone ouders, en die hebben er op een bepaald moment geen zin meer in.

Mijn ervaring is wat dit betreft anders. Het grove taalgebruik en de grove overtredingen waren wel de reden van mijn zoontje om er mee te kappen. En de onverschilligheid van de (blanke) leiding om daar iets aan te doen. Maar de bereidheid om kinderen te vervoeren her en der was onder alle bevolingsgroepen even problematisch. En ik denk onder de "witte" relatief nog het grootst.

taouanza
19-06-05, 22:58
Als de hoofddoekjes en de dubbele paspoort is afgeschaft wordt alles opgelost.

Ik heb een keer naar voetbal gekeken in een cafe aan de Wagenstraat in Den Haag. In Chinatown dus. een of andere wk belgie-nederland.
De Chinezen juigde van harte mee voor Oranje tot grote ergenis van de autochtone bezoekers.

mark61
19-06-05, 23:08
Geplaatst door taouanza
Als de hoofddoekjes en de dubbele paspoort is afgeschaft wordt alles opgelost.

Ik heb een keer naar voetbal gekeken in een cafe aan de Wagenstraat in Den Haag. In Chinatown dus. een of andere wk belgie-nederland.
De Chinezen juigde van harte mee voor Oranje tot grote ergenis van de autochtone bezoekers.

Jah, dat waren natuurlijk van die voetbalhaters die dachten in een Chinese tent veilig te zijn voor die gekte.

Zo ging ik ook s met kerst naar Istanboel in de ijdele hoop niet doodgegooid te worden met kerstbomen en hohoho. :moe:

Rabi'ah.
20-06-05, 10:20
Geplaatst door mark61

Zo ging ik ook s met kerst naar Istanboel in de ijdele hoop niet doodgegooid te worden met kerstbomen en hohoho. :moe:

:haha: