PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling: Homohuwelijk effent de weg voor wettelijke erkenning van polygame huwelijk.



Marsipulami
20-06-05, 01:03
Polygamie

In westerse rechtsstelsels is polygamie bijna altijd verboden. In de Koran wordt aanbevolen met één vrouw te trouwen, maar wordt ook de vrijheid gegeven om meerdere vrouwen te nemen. Opmerkelijk genoeg bevat noch het VN-verdrag over huwelijksvrijheid uit 1962, noch het VN-verdrag (BuPo) uit 1966 een uitdrukkelijk verbod op polygamie.

In het overgrote deel van de samenlevingen is polygamie toegestaan. Een hedendaags overzicht constateerde polygamie in 850 van de 1170 samenlevingen van deze tijd.


http://www.amnesty.nl/overamnesty_encyclopedie_h.shtml#337

Mark
20-06-05, 06:06
Het is fijn om een man te zijn :duim:

Eelke
20-06-05, 09:15
Maar in hoeveel samenlevingen is er echte polygamie, zodat vrouwen ook meerdere mannen kunnen nemen?

Groet, groet Eelke

Tomas
20-06-05, 09:17
Hoeveel katholieken krijg je daar voor op de been, Mars?

Rabi'ah.
20-06-05, 09:29
Wat heeft het één in Godsnaam met het ander te maken?

mark61
20-06-05, 09:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat heeft het één in Godsnaam met het ander te maken?

Nouw kijk, als je afscheid neemt van één bepaalde norm dan is het hek van de dam, de beer los, het einde der tijden nabij. Alle normen & waarden gaan overboord, de wereld verandert in een bandeloze bende zedelozen die alles doen wat elke god verboden heeft and more.

Rabi'ah.
20-06-05, 09:35
Geplaatst door mark61
Nouw kijk, als je afscheid neemt van één bepaalde norm dan is het hek van de dam, de beer los, het einde der tijden nabij. Alle normen & waarden gaan overboord, de wereld verandert in een bandeloze bende zedelozen die alles doen wat elke god verboden heeft and more.

"O tempora, o mores" :hihi:

mark61
20-06-05, 09:36
Geplaatst door Rabi'ah.
"O tempora, o mores" :hihi:

Carpe noctem, en snel een beetje.

~Panthera~
20-06-05, 09:38
T is eigelijk zoiets als: zeg maar "nee", dan krijg je er twee ? :hihi:

Rabi'ah.
20-06-05, 09:42
Geplaatst door mark61
Carpe noctem, en snel een beetje.

Ja baas. :fpuh:

Marsipulami
20-06-05, 09:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat heeft het één in Godsnaam met het ander te maken?

Nou, in beide gevallen stapt men af van de traditionele (westerse) norm dat een huwelijk een verbintenis is tussen één man en één vrouw. In geval van een homohuwelijk legt men aan degenen die voor een traditioneel huwelijk kiezen helemaal niets op. Men vraagt alleen de vrijheid om het voor zichzelf anders te zien en anders te beleven. Men doet er niemand kwaad mee.

Zo ook met het polygame huwelijk. Als twee mensen elkaar graag zien en willen trouwen, dan kan daar niks op tegen zijn en hoeft de rest zich niet te bemoeien. Als drie of vier mensen elkaar graag zien en willen trouwen, wat kan daar dan op tegen zijn ? Dan hoeven de mensen die het anders zien zich daar niet mee te moeien.

Marsipulami
20-06-05, 09:58
'Polygamie oplossing voor moderne vrouw'

Gepubliceerd op donderdag 10 maart 2005


De liefde is op z’n retour, volgens Ad Vingerhoets, hoogleraar Psychologie en gezondheid van de Universiteit van Tilburg. Samen met Miranda van Tilburg schreef hij een boek met als titel: ‘De ondraaglijke lichtheid van de liefde’. Het verschijnt deze week.


Sommige ‘gebruiken’ uit een ver verleden -in sommige met name islamitische landen nog steeds aanwezig- zijn volgens Vingerhoets goed in onze moderne maatschappij toe te passen. Polygamie is volgens Vingerhoets dé oplossing voor de moderne werkende vrouw. Om werk, huis, opvoeding, haar sociale en persoonlijke leven te combineren rent de huidige vrouw zich vaak de benen uit het lijf.

In een polygamierelatie (waarbij de man getrouwd is met meerdere vrouwen) zouden de vrouwen de taken onder elkaar kunnen verdelen, denkt Vingerhoets. Het zou de overheid ook nog veel gesubsidieerde kinderopvang kunnen besparen.

Hoewel vele mannen ook buitenshuis relaties -met kinderen- hebben, is officiële polygamie in Nederland echter verboden. In andere, met name Aziatische en Afrikaanse landen, komt het zoals gezegd nog wel voor. De redenen ervoor zijn veelal economisch van aard. Meer vrouwen zorgen voor meer kinderen die weer mee kunnen werken aan de opbouw van het familiekapitaal. In deze landen moet de man echter bij voorbaat al goed in de slappe was zitten, want hij zal de eerste jaren als enige inkomstenbron dienen.

Polygamie waarbij een vrouw getrouwd is met meerdere mannen, komt maar in enkele afgelegen stammen voor. Of dit ook een oplossing zou kunnen zijn voor de drukbezette moderne vrouw, daar laat Vingerhoets zich niet over uit.

Bronnen: Univers (blad Universiteit van Tilburg , Intermediair

Tomas
20-06-05, 10:01
Geplaatst door Marsipulami
Nou, in beide gevallen stapt men af van de traditionele (westerse) norm dat een huwelijk een verbintenis is tussen één man en één vrouw. In geval van een homohuwelijk legt men aan degenen die voor een traditioneel huwelijk kiezen helemaal niets op. Men vraagt alleen de vrijheid om het voor zichzelf anders te zien en anders te beleven. Men doet er niemand kwaad mee.

Zo ook met het polygame huwelijk. Als twee mensen elkaar graag zien en willen trouwen, dan kan daar niks op tegen zijn en hoeft de rest zich niet te bemoeien. Als drie of vier mensen elkaar graag zien en willen trouwen, wat kan daar dan op tegen zijn ? Dan hoeven de mensen die het anders zien zich daar niet mee te moeien.

't is denk ik ietwat ingewikkelder aangezien ons burgerlijk wetboek met erfrecht enzo afgestemd is op 2 personen per huwlijk en voogdij etc.

Maar natuurlijk is daar uiteindelijk ook wel een mouw aan te passen. Sterker nog: het gebeurt al. Er zijn allang mannen en vrouwen met meerdere partners die een soort van samenlevingscontract hebben opgesteld voor henzelf. Ik vind het best. Zolang kinderen maar niet worden opgevoeg en geindoctrineerd met het idee dat dat hun lot is.

Marsipulami
20-06-05, 10:01
Geplaatst door mark61
Nouw kijk, als je afscheid neemt van één bepaalde norm dan is het hek van de dam, de beer los, het einde der tijden nabij. Alle normen & waarden gaan overboord, de wereld verandert in een bandeloze bende zedelozen die alles doen wat elke god verboden heeft and more.

Dit is wel een belediging voor die 850 samenlevingen waar polygamie niet noodzakelijk als iets immoreels gezien wordt.

David
20-06-05, 10:05
Geplaatst door Marsipulami
Nou, in beide gevallen stapt men af van de traditionele (westerse) norm dat een huwelijk een verbintenis is tussen één man en één vrouw. In geval van een homohuwelijk legt men aan degenen die voor een traditioneel huwelijk kiezen helemaal niets op. Men vraagt alleen de vrijheid om het voor zichzelf anders te zien en anders te beleven. Men doet er niemand kwaad mee.

Zo ook met het polygame huwelijk. Als twee mensen elkaar graag zien en willen trouwen, dan kan daar niks op tegen zijn en hoeft de rest zich niet te bemoeien. Als drie of vier mensen elkaar graag zien en willen trouwen, wat kan daar dan op tegen zijn ? Dan hoeven de mensen die het anders zien zich daar niet mee te moeien.


Theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar of er in de praktijk al direct veel animo voor zal zijn, betwijfel ik. Maar van meneer Heyboer en zijn dames heb ik nooit zo'n last gehad, dus wat zou het eigenlijk? Al moet ik persoonlijk niet aan denken, drie schoonmoeders.

Marsipulami
20-06-05, 10:05
Geplaatst door Tomas
't is denk ik ietwat ingewikkelder aangezien ons burgerlijk wetboek met erfrecht enzo afgestemd is op 2 personen per huwlijk en voogdij etc.

Maar natuurlijk is daar uiteindelijk ook wel een mouw aan te passen. Sterker nog: het gebeurt al. Er zijn allang mannen en vrouwen met meerdere partners die een soort van samenlevingscontract hebben opgesteld voor henzelf. Ik vind het best. Zolang kinderen maar niet worden opgevoeg en geindoctrineerd met het idee dat dat hun lot is.

Juist. Het gebeurt toch al. Dus waarom niet een wettelijk kader creëren waarin deze vorm van huwelijk mogelijk wordt. Het zou bovendien kunnen zorgen voor minder overspel en de huishoudelijke taken gaan minder zwaar wegen. Bovendien heeft het een pak economische voordelen.

David
20-06-05, 10:07
Geplaatst door Marsipulami
Juist. Het gebeurt toch al. Dus waarom niet een wettelijk kader creëren waarin deze vorm van huwelijk mogelijk wordt. Het zou bovendien kunnen zorgen voor minder overspel en de huishoudelijke taken gaan minder zwaar wegen. Bovendien heeft het een pak economische voordelen.


En toch, en toch; al die schoonmoeders lijkt me een ramp. :knife_hea

Tomas
20-06-05, 10:09
Geplaatst door Marsipulami
Het zou bovendien kunnen zorgen voor minder overspel en de huishoudelijke taken gaan minder zwaar wegen. Bovendien heeft het een pak economische voordelen.

Alleen gebruik jij de verkeerde argumenten. Maargoed, dat hoort erbij.

Marsipulami
20-06-05, 10:17
Geplaatst door David
Theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk, maar of er in de praktijk al direct veel animo voor zal zijn.

Nou, in het grootste deel van de wereld ziet men het niet echt als een probleem. Dus wat dat betreft heeft polygamie aardig wat voorsprong op het homohuwelijk. Verder kan je argumenteren dat op zijn minst 'successieve' polygamie eerder regel dan uitzondering is in het westen. Ik bedoel dat het huwelijk tussen één man en één vrouw als levenslange verbintenis al lang niet meer de praktijk is. Anders dan in een samenleving waar polygamie erkent is dumpt men in het westen de eerste partner bij een nieuw huwelijk. Terwijl men in een polygame samenleving verantwoordelijk blijft voor die eerste relatie en de kinderen die er uit voortkwamen.

Marsipulami
20-06-05, 10:18
Geplaatst door David
En toch, en toch; al die schoonmoeders lijkt me een ramp. :knife_hea

Je bent gewoon ouderwets, reactionair en bekrompen en wil niet mee met je tijd. :boer:

David
20-06-05, 10:19
Geplaatst door Marsipulami
Terwijl men in een polygame samenleving verantwoordelijk blijft voor ..... de kinderen die er uit voortkwamen.


Dat is hier in de regel ook zo, hoor.

Rabi'ah.
20-06-05, 10:20
Geplaatst door David
En toch, en toch; al die schoonmoeders lijkt me een ramp. :knife_hea

Ja precies!

Dan moeten er weer extra voorzieningen komen voor mensen die getraumatiseerd zijn door hun vier schoonmoeders!

David
20-06-05, 10:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja precies!

Dan moeten er weer extra voorzieningen komen voor mensen die getraumatiseerd zijn door hun vier schoonmoeders!


En denk aan al die aangetrouwde ooms, tantes, neefjes, nichtjes, oma"s, opa"s - je blijft aan de gang met verjaardagen! Kun je nooit meer een serie volgen.


:schok:


Je moet er maar zin in hebben. Maar goed, mijn zegen hebben ze. :fpiraat:

151 Nobel
20-06-05, 10:44
Ik heb geen bezwaar tegen vijf echtgenoten.
Een vrouw heeft minstens 5 mannen nodig om het hele spectrum te beslaan.

Rabi'ah.
20-06-05, 10:47
Geplaatst door David
En denk aan al die aangetrouwde ooms, tantes, neefjes, nichtjes, oma"s, opa"s - je blijft aan de gang met verjaardagen! Kun je nooit meer een serie volgen.

:

Inderdaad. :jammer:

Marsipulami
20-06-05, 11:43
Zijn er ook mensen met valabele argumenten tégen de wettelijke erkenning van het polygame huwelijk ?

Eelke
20-06-05, 11:48
Geplaatst door Marsipulami
Zijn er ook mensen met valabele argumenten tégen de wettelijke erkenning van het polygame huwelijk ?

Er zijn volgens mij alleen morele argumenten tegen polygamie. Al zou je geslachtziektes misschien als argument in kunnen brengen. Verder heb ik er niet zoveel problemen mee als alle betrokkenen zich er prettig bij voelen.

Groet, groet Eelke

Marsipulami
20-06-05, 11:51
Geplaatst door Eelke
Er zijn volgens mij alleen morele argumenten tegen polygamie.

Wat zijn die morele argumenten dan ?


Al zou je geslachtziektes misschien als argument in kunnen brengen.

Hoezo ? Polygamie is bevorderlijk voor de huwelijkstrouw en is dus een goed middel om de verspreiding van geslachtsziekten tegen te gaan.


Verder heb ik er niet zoveel problemen mee als alle betrokkenen zich er prettig bij voelen.

Groet, groet Eelke

Tomas
20-06-05, 11:54
Geplaatst door Marsipulami


Hoezo ? Polygamie is bevorderlijk voor de huwelijkstrouw en is dus een goed middel om de verspreiding van geslachtsziekten tegen te gaan.

Ten opzichte van wat is polygamie bevordelijk?

Marsipulami
20-06-05, 12:04
Geplaatst door Tomas
Ten opzichte van wat is polygamie bevordelijk?

Polygamie is bevorderlijk voor de huwelijkstrouw. Een mens als gesexueerd wezen is in regel eerder een oceaanvis die zich niet thuisvoelt in de visbokaal van een monogame relatie. :p

Tomas
20-06-05, 12:05
Geplaatst door Marsipulami
Polygamie is bevorderlijk voor de huwelijkstrouw. Een mens als gesexueerd wezen is in regel eerder een oceaanvis die zich niet thuisvoelt in de visbokaal van een monogame relatie. :p

Waarom is polygamie dan beter als monogamie?

Bofko
20-06-05, 12:07
Geplaatst door Marsipulami
Zijn er ook mensen met valabele argumenten tégen de wettelijke erkenning van het polygame huwelijk ?

Yep. Het bevoordeelt de al bevoordeelde rijken en de armen kunnen geen partner meer krijgen want die zijn op.

~Panthera~
20-06-05, 12:14
Geplaatst door Bofko
Yep. Het bevoordeelt de al bevoordeelde rijken en de armen kunnen geen partner meer krijgen want die zijn op.


LOL@op

Marsipulami
20-06-05, 12:15
Geplaatst door Bofko
Yep. Het bevoordeelt de al bevoordeelde rijken

Dat lijkt me eerder een argument voor het invoeren van een vermogenstax eerder dan een argument tegen polygamie.



en de armen kunnen geen partner meer krijgen want die zijn op.


Niet als je vertrekt van de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Dan is polygamie in beide richtingen mogelijk.

Marsipulami
20-06-05, 12:19
Geplaatst door Bofko
de armen kunnen geen partner meer krijgen want die zijn op.

Ook als je zou stellen dat polygamie betekent één man meerdere vrouwen, dan werkt dit bevorderlijk voor de emancipatie van de vrouw. Immers vrouwenschaarste betekent dat mannen beter hun best zullen doen om hun vrouwen te behagen.

Bofko
20-06-05, 12:20
Geplaatst door Marsipulami

Niet als je vertrekt van de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Dan is polygamie in beide richtingen mogelijk.

Ik kan je verzekeren dat de meesten -mannen zeker- , meerdere partners willen hebben als het alternatief is : onderdeel uitmaken van een ´harem´.
Iedereen wil natuurlijk wel aan de goede kant van die polygame relatie zitten.

~Panthera~
20-06-05, 12:25
Geplaatst door Bofko
Ik kan je verzekeren dat de meesten -mannen zeker- , meerdere partners willen hebben als het alternatief is : onderdeel uitmaken van een ´harem´.
Iedereen wil natuurlijk wel aan de goede kant van die polygame relatie zitten.


En de meeste mensen kunnen er, denk ik, niet mee omgaan.
jaloezie en zo. :hihi:

Marsipulami
20-06-05, 12:26
Geplaatst door Bofko
Ik kan je verzekeren dat de meesten -mannen zeker- , meerdere partners willen hebben als het alternatief is : onderdeel uitmaken van een ´harem´.
Iedereen wil natuurlijk wel aan de goede kant van die polygame relatie zitten.

Nou het probleem is dus opgelost. Het mechanisme houdt zichzelf in bedwang. Mensen zijn niet verplicht om een polygaam huwelijk aan te gaan. Alle argumenten zijn dus aanwezig om over te gaan tot een wettelijke erkenning van polygamie.

Tomas
20-06-05, 12:28
Geplaatst door Marsipulami
Nou het probleem is dus opgelost. Het mechanisme houdt zichzelf in bedwang. Mensen zijn niet verplicht om een polygaam huwelijk aan te gaan. Alle argumenten zijn dus aanwezig om over te gaan tot een wettelijke erkenning van polygamie.

Mits aan de voorwaarde is voldaan dat kinderen niet worden opgevoed cq geindoctrineerd met het idee dat dit hun lot is.

Marsipulami
20-06-05, 12:29
Geplaatst door Tomas
Mits aan de voorwaarde is voldaan dat kinderen niet worden opgevoed cq geindoctrineerd met het idee dat dit hun lot is.

We zullen die clausule mee opnemen in de wet die het polygame huwelijk regelt.

Tomas
20-06-05, 12:31
Geplaatst door Marsipulami
We zullen die clausule mee opnemen in de wet die het polygame huwelijk regelt.

Leuk. Maar in tegenstelling tot dat kinderen tot homo worden opgevoed is dit geen fabeltje.

Eelke
20-06-05, 12:34
Geplaatst door Marsipulami
Wat zijn die morele argumenten dan ?

Misschien had ik wat andere woorden moeten gebruiken maar goed. Ik bedoel het feit dat mensen "uit principe" tegen polygamie zijn.



Geplaatst door Marsipulami
Hoezo ? Polygamie is bevorderlijk voor de huwelijkstrouw en is dus een goed middel om de verspreiding van geslachtsziekten tegen te gaan.

Polygamie is het niet bevordelijk voor de huwelijkstrouw. Het ondermijnd het juist door geen enkele trouw te eisen. Als je niet met de ene partner op kunt schieten neem je gewoon een andere erbij.
Verder is de kans op geslachtziektes bij meerdere sexuele relaties hoger. Op het moment dat het voorkomt (uit welke bron dan ook) verspreid het zich over meer mensen dan bij en monogame relatie.

Groet, groet Eelke

Marsipulami
20-06-05, 12:35
Geplaatst door Tomas
Leuk. Maar in tegenstelling tot dat kinderen tot homo worden opgevoed is dit geen fabeltje.

Je bent gewoon ouderwets, reactionair en bekrompen. Als drie of vier mannen en/of vrouwen elkaar graag zien en in volle vrijheid en wederzijdse instemming hun levenslot aan elkaar wensen te verbinden dan wil jij hen dat beletten vanuit je achterhaalde dogmatische visie op het huwelijk.

Tomas
20-06-05, 12:38
Geplaatst door Marsipulami
Je bent gewoon ouderwets, reactionair en bekrompen. Als drie of vier mannen en/of vrouwen elkaar graag zien en in volle vrijheid en wederzijdse instemming hun levenslot aan elkaar wensen te verbinden dan wil jij hen dat beletten vanuit je achterhaalde dogmatische visie op het huwelijk.

Ja, ik weet dat het ter discussie stellen van het recht van ouders om hun kinderen te mogen indoctrineren stuit op scheldkannonade's van fundi's.

Marsipulami
20-06-05, 12:42
Geplaatst door Tomas
Ja, ik weet dat het ter discussie stellen van het recht van ouders om hun kinderen te mogen indoctrineren stuit op scheldkannonade's van fundi's.


:) Goed zo, ik ga nu maar eens iets nuttiger doen.

Tomas
20-06-05, 12:44
Geplaatst door Marsipulami
:) Goed zo, ik ga nu maar eens iets nuttiger doen.

Met dit weer?

taouanza
20-06-05, 12:55
Geplaatst door Marsipulami
Zijn er ook mensen met valabele argumenten tégen de wettelijke erkenning van het polygame huwelijk ?

Nee

Bofko
20-06-05, 13:03
Ok, Mars, ik ben overtuigd. Ik ga ervan uit dat iedereen bij zijn volle verstand is en alle informatie heeft als men vrijwillig die verbintenis sluit. Start maar een aktie om het polygame huwelijk legaal te krijgen.

Ben wel benieuwd naar de praktijk. Hoeveel van die verbintenissen zouden er in Nederland komen ?