PDA

Bekijk Volledige Versie : Japan wil walvisvangst verdubbelen



delirious
20-06-05, 09:42
ULSAN - Japan heeft maandag aangekondigd dat het de vangst van dwergvinvissen meer dan wil verdubbelen. Ook is het land van plan de vangst van andere walvissoorten op te voeren. De Japanse delegatie maakte dat bekend tijdens een vergadering van de Internationale Walvisvaart Commissie die deze weken bijeen is in Ulsan, Zuid-Korea, om nieuwe afspraken te maken over de jacht op walvissen.


Tokio gaat daarmee in tegen internationale druk de vangst van walvissen te stoppen. Japan vindt wel Noorwegen aan zijn kant. Volgens Oslo en Tokio zijn bepaalde soorten, zoals de dwergvinvis, inmiddels zo talrijk dat er best weer commercieel op kan worden gejaagd.




Dwergvinvissen

Japan is van plan jaarlijks 850 dwergvinvissen te gaan vangen. Volgens de regels van de heersende quota mogen landen nog eens 10 procent extra vangen waardoor het Japanse totaal uit zou komen op 935 stuks. Momenteel mag Japan maximaal 440 dieren doden voor "wetenschappelijk" onderzoek.

Schandalig

Tegenstanders van de walvisvangst in het IWC hebben furieus gereageerd op de Japanse voornemens. De Australische en Nieuw-Zeelandse ministers van Milieu noemden het Japanse standpunt over de walvisvangst "schandalig". Ook laakten ze in keiharde bewoordingen het wetenschappelijke label dat Japan aan de vaart heeft gehangen terwijl het om vangsten draait die zijn ingegeven door de commercie.

De Walvisvaart Commissie werd na de Tweede Wereldoorlog opgericht om de wereldwijde walvisvaart te controleren en coördineren. De organisatie besloot in 1982, toen veel walvissoorten op de rand van uitsterven balanceerden, tot een moratorium, dat in 1986 van kracht werd. Wetenschappers zeggen dat het verbod deels succesvol is geweest. Sommige soorten hebben zich sindsdien langzaam hersteld.

Japan zag maandag een voorstel voor een geheime stemming stranden. Zo'n stemming was een belangrijk agendapunt. Tegenstanders, vooral de anti-walvisvangstlanden en milieubeschermers, waren blij dat geheim stemmen niet doorgaat. Het IWC blijft zo een transparante organisatie, werd in die kringen gezegd.





Ze moeten de Walvisvangende Jappaners hun pikjes afsnijden.

mark61
20-06-05, 09:50
Walvissen, onze superzeehondjes. En maar achterlijke walviseetcultuurbashen. Als al die beschaafde landen zo graag dieren willen beschermen heb ik nog een klusje voor ze: de bioindustrie en de vivisectie. Das wat dichter bij huis.

Het gaat geloof ik eigenlijk om de vis. Japanners zijn ervan overtuigd dat walvissen teveel vis eten. Schijnt niet zo te zijn.

~Panthera~
20-06-05, 09:51
Met die quote ben ik het helemaal eens. :duim:


:duivels:

delirious
20-06-05, 09:58
Japanners zijn ervan overtuigd dat walvissen teveel vis eten.

Des te erger. :mad:

Bofko
20-06-05, 10:05
Geplaatst door mark61
Het gaat geloof ik eigenlijk om de vis. Japanners zijn ervan overtuigd dat walvissen teveel vis eten. Schijnt niet zo te zijn.

Hé wat ? Volgens mij eten walvissen plankton. Maar goed, misschien niet alle soorten. Hele vreemde gedachte, dat dit soort beesten dus schadelijk zouden zijn voor de visstand.

Een interessante theorie is dat vele zeer grote landdieren zoals reuzenluiaard, mammoet, sabeltandtijger en grizzley door de mens zijn uitgeroeid in de laatste ijstijd. Deze dieren hadden geen natuurlijke vijanden , totdat de mens te slim en te voltallig werd. En toen was het al heel snel te laat. Een recenter voorbeeld is de bizon die nét niet het loodje legde.
Maar goed toen waren er nog geen natuurbeschermings-organisaties.