PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor Wortel: Tridentijnse ritus maakt comeback tijdens WJD



Marsipulami
22-06-05, 23:34
Tridentijnse ritus maakt comeback tijdens WJD

Hilversum (Van onze redactie) 21 juni 2005 - Tijdens de Wereldjongerendagen in Keulen zal voor het eerst in de geschiedenis van het evenement een groot aantal jongeren speciaal bijeenkomen om de oude Latijnse mis te vieren. In de jaren zestig verwees het Tweede Vaticaans Concilie de Tridentijnse ritus naar naar de marges van de RK-Kerk. Nu lijkt de oude ritus bezig te zijn met een comeback, zo luidt het in het meest recente nummer van het internationale katholieke weekblad The Tablet.

Juventutem
Naar verwachting zullen ruim 2000 jongeren uit ongeveer 20 landen in Keulen bijeenkomen in Juventutem, een verzameling van verschillende traditionalistische bewegingen die nog regelmatig de Latijnse mis vieren. Zij doen daarmee iets wat de meeste katholieken al sinds de invoering van de volkstalen in de liturgie in 1965 niet meer doen.

Vaticaanse zegen
De ‘Tridentijnse' jongeren komen in Keulen bijeen met de zegen van het Vaticaan. Drie kardinalen - inclusief kardinaal Arinze van de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst – en verschillende bisschoppen, zullen voorgaan in de vieringen die de jongeren tijdens de WJD hebben gepland. Daarnaast zullen enkele bisschoppen de jongeren over het onderwerp toespreken.

Schokkend
Tijdens de eerste WJD in 1986 zou al deze aandacht voor de Tridentijnse ritus door velen nog als schokkend zijn ervaren. Afgezien van een handjevol ultra-conservatieven, zou het destijds moeilijk zijn geweest om zoveel hooggeplaatste prelaten bereid te vinden om hun steun te geven aan een groep ‘traditionalisten’. Maar in recente jaren werden tegenstanders van de moderne mis door de kerkelijke autoriteiten meer en meer geaccepteerd en gesteund, met name door kardinaal Ratzinger, de huidige paus.

Ratzinger betuigde steun
Als prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer betuigde Ratzinger al herhaaldelijk en duidelijk zijn – zij het voorwaardelijke - steun aan de pogingen van traditionalisten om institutionele goedkeuring te krijgen voor het vieren van de oude Latijnse mis. Dit terwijl vrijwel alle bisschoppen van Vaticanum II destijds dachten die mis naar de kerkelijke rommelzolder te hebben verwezen.

Benedictus verruimt concessie
Nu hij de zetel van Petrus bekleedt is Benedictus XVI in de positie om een eerdere concessie van Johannes Paulus II verder uit te breiden. Laatstgenoemde stond al in 1984 de viering toe van de zogenoemde ‘Mis van Pius V’, een uniform en strikt gerubriceerd ritueel opgesteld door het Concilie van Trente (1545-1563), als reactie op de Reformatie. Voorwaarde was wel dat het Tridentijns missaal in de editie van Johannes XXIII (1958-1963) werd gebruikt. Laatst genoemde paus bracht een klein aantal wijzigingen in het ritueel aan. Zo voegde hij Sint Jozef toe aan de lijst van heiligen die in het eucharistisch gebed worden genoemd.

Wortel
23-06-05, 00:34
Dank voor de info, Mars.

Met de Tridentijnse ritus in zichzelf is uiteraard niets mis en dat wat krachtens ancienniteit zijn kracht van spreken bewijst heeft alle recht op een stem. De vraag is meer hoe dit liturgische corpus zal gaan functioneren buiten het universum wat zij zichzelf schept.
Concreet: gaat het wel of niet functioneren als een soort lakmoesproef over wie geheel en al zuiver in de leer is, wie een halfje is en wie maar beter helemaal turf kan gaan steken.

Marsipulami
23-06-05, 00:37
Geplaatst door Wortel
Dank voor de info, Mars.

Met de Tridentijnse ritus in zichzelf is uiteraard niets mis en dat wat krachtens ancienniteit zijn kracht van spreken bewijst heeft alle recht op een stem. De vraag is meer hoe dit liturgische corpus zal gaan functioneren buiten het universum wat zij zichzelf schept.
Concreet: gaat het wel of niet functioneren als een soort lakmoesproef over wie geheel en al zuiver in de leer is, wie een halfje is en wie maar beter helemaal turf kan gaan steken.

Ik begrijp absoluut niet wat je wil zeggen. Maar goed, ik ben voor een anti-moderne ritus zoals de moslims of de orthodoxe christenen de zaak beleven.

Wortel
23-06-05, 00:47
Ik bedoel: Kan die Tridentijnse mis gaan functioneren als meetlat om er verschillende soorten van gelovigen langs te leggen. In je woord 'anti-modern' klinkt al een wereld aan gedachten mee. Waarom zou modern en Tridentijns niet naast elkaar kunnen bestaan?

Marsipulami
23-06-05, 00:57
Geplaatst door Wortel
Ik bedoel: Kan die Tridentijnse mis gaan functioneren als meetlat om er verschillende soorten van gelovigen langs te leggen.

Enkel een rotsvaste trouw aan de traditie kan de christenheid haar wervende kracht terug geven.



In je woord 'anti-modern' klinkt al een wereld aan gedachten mee. Waarom zou modern en Tridentijns niet naast elkaar kunnen bestaan?

Omdat modernistisch meedraaien met elke wind het goddelijk mysterie doodt. Dat mysterie is de core bussiness van godsdienst.

Prlwytzkofski
23-06-05, 10:33
Geplaatst door Marsipulami
Enkel een rotsvaste trouw aan de traditie kan de christenheid haar wervende kracht terug geven.

.

Rotsvast ? Paleontologen noemen dat fossilisering; of is dat weer wat anders ?

mark61
23-06-05, 11:04
Geplaatst door Prlwytzkofski
Rotsvast ? Paleontologen noemen dat fossilisering; of is dat weer wat anders ?

Jah. Dit is intelligent design.

Wortel
23-06-05, 12:02
Enkel een rotsvaste trouw aan de traditie kan de christenheid haar wervende kracht terug geven.

Daar kun je erg over praten. Sommigen geeft die traditie zeker houvast en in die zin is ze zeker wervend. Voor anderen maakt die rotsvaste trouw aan de traditie van hun kerk meer een huis van Bewaring en een onverklaarbaar bewoonde woning, dan een warm huis om in te kunnen ademen. Voor jou zal het zo werken, maar voor anderen misschien niet.


Omdat modernistisch meedraaien met elke wind het goddelijk mysterie doodt. Dat mysterie is de core bussiness van godsdienst.

En daar hebben we dus de meetlat die ik al vreesde. Natuurlijk is het mysterie de core business. Maar waarom zou dat mysterie voor eens en voor altijd zijn vastgelegd in een van eeuwen her vastgelegde rite?
Alsof het stille waaien van de aanwezigheid van de Eeuwige zou zijn opgesloten in een aantal liturgische formulieren en handelingen. Begrijp me goed: Ik ken van binnenuit de schoonheid en mystieke vervoering van de Tridentijnse liturgie, maar als ik in mijn band Rock & Roll speel is er voor mij eveneens die vervoering die uitwijst boven zichzelf, voorbij aan alle dingen. Zou in die muziek niet eveneens een Aanwezigheid beleefd kunnen worden? Daarover zomaar plompverloren stellen dat dit modernistisch meedraaien met elke wind is, die bovendien ook nog eens alle goddelijk mysterie doodt, is wel heel erg rigide.

Doeschate
23-06-05, 12:27
Geplaatst door Wortel
Daar kun je erg over praten. Sommigen geeft die traditie zeker houvast en in die zin is ze zeker wervend. Voor anderen maakt die rotsvaste trouw aan de traditie van hun kerk meer een huis van Bewaring en een onverklaarbaar bewoonde woning, dan een warm huis om in te kunnen ademen. Voor jou zal het zo werken, maar voor anderen misschien niet.



En daar hebben we dus de meetlat die ik al vreesde. Natuurlijk is het mysterie de core business. Maar waarom zou dat mysterie voor eens en voor altijd zijn vastgelegd in een van eeuwen her vastgelegde rite?
Alsof het stille waaien van de aanwezigheid van de Eeuwige zou zijn opgesloten in een aantal liturgische formulieren en handelingen. Begrijp me goed: Ik ken van binnenuit de schoonheid en mystieke vervoering van de Tridentijnse liturgie, maar als ik in mijn band Rock & Roll speel is er voor mij eveneens die vervoering die uitwijst boven zichzelf, voorbij aan alle dingen. Zou in die muziek niet eveneens een Aanwezigheid beleefd kunnen worden? Daarover zomaar plompverloren stellen dat dit modernistisch meedraaien met elke wind is, die bovendien ook nog eens alle goddelijk mysterie doodt, is wel heel erg rigide. Heel mooi, beste broeder Wortel, dat ben ik helemaal met je eens. Publiceer je je preken?

Marsipulami lijkt wel een fundamentalist.

vlegeltje
23-06-05, 12:55
Geplaatst door Prlwytzkofski
Rotsvast ?

Zei de Zwitser op z'n berg...;)

Marsipulami
23-06-05, 12:56
Geplaatst door Doeschate

Marsipulami lijkt wel een fundamentalist.

:lole: :lole:

Wortel
23-06-05, 13:00
Publiceer je je preken?

Daar ben ik geen liefhebber van. Ook een preek is een onderdeel van een liturgie als geheel en daarbuiten gaat het al gauw als een pamflet functioneren. Daarbij liggen zelfonthulling en exhibitionisme bij sommige publicisten, en zeker niet alleen van preken, soms gevaarlijk dicht in elkaars buurt.

Marsipulami
23-06-05, 13:02
Geplaatst door Wortel
Daar ben ik geen liefhebber van. Ook een preek is een onderdeel van een liturgie als geheel en daarbuiten gaat het al gauw als een pamflet functioneren. Daarbij liggen zelfonthulling en exhibitionisme bij sommige publicisten, en zeker niet alleen van preken, soms gevaarlijk dicht in elkaars buurt.


Voor Maroc.nl mag je wel een uitzondering maken. Ik zal ze beoordelen. :engel:

Prlwytzkofski
23-06-05, 14:23
Geplaatst door Marsipulami
Omdat modernistisch meedraaien met elke wind het goddelijk mysterie doodt. Dat mysterie is de core bussiness van godsdienst.

Vade retro.. Manager