PDA

Bekijk Volledige Versie : Juncker haalt Blair onderuit en krijgt staande ovatie



Marsipulami
23-06-05, 00:30
Juncker haalt Blair onderuit in Parlement
,,'MEN' MOET OPHOUDEN GELIJK WAT TE VERTELLEN''
Van onze redacteur


© BELGA/AFP
BRUSSEL - De aftredende EU-voorzitter, Jean-Claude Juncker, legt alle schuld voor de mislukte top van vorige week bij Tony Blair. Gisteren weerlegde de Luxemburger immers, meerdere keer onderbroken door luid applaus, alle argumenten waarmee de Britse premier een akkoord over de meerjarenbegroting afwees. Nooit eerder rekende een aftredende EU-voorzitter zo openlijk af met een ander lid van de Europese Raad.



TONY Blair mag vanochtend aan een koele ontvangst verwachten in het Europees Parlement in Brussel. Hij komt er zijn programma voor de komende zes maanden EU-voorzitterschap uiteenzetten. Maar zijn voorganger, Jean-Claude Juncker, heeft gisteren in hetzelfde halfrond met een vlammende speech uiteengezet dat de argumenten waarmee de Brit vorige week een akkoord tegenhield over de meerjarenbegroting, nergens op slaan. ,,Ik wilde het u zeggen vooraleer er andere dingen worden verteld'', zei Juncker.

Juncker zei dat van alle staatshoofden en regeringsleiders die hij in Luxemburg ontvangen heeft ,,niemand'' vroeg om de Britse bijdragevermindering te behouden. Maar ze werd ook niet afgeschaft in de voorstellen. De ,,rebate'' was in het laatste Luxemburgse voorstel opgetrokken tot 5,5 miljard euro per jaar en niet meer bevroren, zei Juncker. Dat is hoger dan het gemiddelde van de rebate tussen ,,Fontainebluf'' (sic) in 1984 en 2005, zei hij.

Vrijdagochtend lag de cheque in het voorlaatste Luxemburgse voorstel nog bevroren op 4,75 miljard euro. Maar de berekening werd in de loop van vrijdag zodanig aangepast dat de landbouwuitgaven volledig zouden behouden worden bij de berekening ervan. Londen zou alleen betalen voor de economische steun die de nieuwe EU-lidstaten krijgen.

Juncker legde uit dat het zijn bedoeling was om met de bevriezing van de rebate op 4,75 miljard euro, voldoende geld vrij te maken om Nederland een compensatie op zijn hoge bijdrage te geven van 1 miljard euro en er ook de bijkomende compensaties voor Zweden en Duitsland mee te financieren. Maar Blair heeft het voorstel dus niet aanvaard. ,,U vraagt transparantie, u zal ze krijgen'', zei Juncker. En hij ging verder.

Hij weerlegde ook uitvoerig de ,,eigenaardige kijk'' van de Britten op het gemeenschappelijk landbouwbeleid. Zeggen dat er niets is gedaan aan de bijsturing van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GBL) gaat volgens Juncker niet op. Het akkoord van 2002 dat voor 25 lidstaten gold, was opengemaakt om er de toetreding van Bulgarije en Roemenië mee te financieren. Tegen 2013 zou het bedrag dat aan het GBL besteed wordt met 17% verminderen en zou de landbouw nog maar 37% van de totale Europese begroting bedragen, ,,tegenover 66% in Fontainebleau''. ,,Wat een koppigheid dat men dat niet wil zien'' aldus nog Juncker.

,,Men moet ook het vergelijkbare niet met het onvergelijkbare vergelijken'' zei Juncker. Het GBL is het enige dat volledig Europees is. Onderzoek en ontwikkeling (O&O) wordt Europees maar vooral nationaal gefinancierd. De 305 miljard die aan het GBL besteed wordt in zeven jaar moet dus vergeleken worden met de bestedingen voor O&O van de EU én alle lidstaten samen. Dat wordt dan 524,5 miljard in 2007 terwijl de GBL-uitgaven bevroren zijn op 305 miljard, zei Juncker en 17% dalen.

Hij gaf toe dat hij zich na het mislukken van de top zeer ontgoocheld had getoond. ,,Ik heb geen tijd en geen zin voor theater'', zei hij. ,,Ik heb geen zin om diplomatiek te zijn als Europa in crisis is. Wij zijn geen machines en we moeten dat aan de mensen tonen.'' Juncker herinnerde overigens ook nog eens aan de geste van de armere nieuwe lidstaten. ,,Wat een les. Wat een schaamte voor diegenen die niet hetzelfde discours voeren'', riep hij uit.

Juncker besloot dat hij meer dan ooit vastbesloten is om te vechten voor Europa. ,,Deze generatie heeft niet het recht om kapot te maken wat de vorige generaties hebben opgebouwd, omdat de generaties die zullen volgen een politiek Europa zullen nodig hebben. Laten we er voor gaan. Courage! '' zo besloot Juncker die minutenlang een staande ovatie mocht in ontvangst nemen en van alle fracties nadien steun kreeg.

Ook van Commissievoorzitter Barroso. Die beloofde ook over het voorzitterschap van Blair eerlijk te oordelen. Juncker moest erom lachen.


23/06/2005 Bernard Bulcke

©Copyright De Standaard

Spoetnik
23-06-05, 12:27
Blair is nu eenmaal iemand die geen problemen heeft om leugens te vertellen en de waarheid te verdraaien.

De volgende 6 maanden zal de voorzitter van Europa helaas Blair zijn, een bewezen oorlogsmisdadiger, een schande voor de unie.

David
23-06-05, 12:34
Geplaatst door Farid Acha...
Spoetnik, wat vind jij van het beheer? Vind je het normaal dat ik geband wordt vanwege gebruik van termen "joodterrrorist" als spiegel voor termen die wel mogen gebruikt worden zoals "moslimterrorist"?


Van Junker en Blair naar joden in twee posts! Petje af!

Leopold
23-06-05, 12:36
Geplaatst door David
Van Junker en Blair naar joden in twee posts! Petje af!
Jij valse veertigjarige zionistische nicht! :melig:

David
23-06-05, 12:36
Geplaatst door Farid Acha...
Als goede zionist betaamd zul je altijd de suggestie wekken dat de criticast een jodenhater is. Oud liedje david, zing toch eens een ker wat anders!


Lieverd, jij bent een vleesgeworden "potje met vet" Tarara, 115468759e couplet!

Wide-O
23-06-05, 12:37
Geplaatst door David
Van Junker en Blair naar joden in twee posts! Petje af!

Vooral omdat het toch een opmerkelijke speech was van Juncker, die normaal niet zo'n tafelspringer is.

David
23-06-05, 12:40
Geplaatst door Farid Acha...
Dat klinkt al wat beter david, nog even oefenen en je bent er.


Wat klinkt beter?

Leopold
23-06-05, 12:41
Geplaatst door David
Wat klinkt beter?
Dat je hem met lieverd aanspreekt, hij wil gewoon eens een lekkere knuffel van je denk ik. ;)

Leopold
23-06-05, 12:45
Geplaatst door Farid Acha...
Wat denk je zelf? Je valse liedje natuurlijk :) De wens is de vader van de gedachte leopold. Oftewel, als je het zo graag wilt moet je het toch direct vragen en niet via mijn rug.
Lieve Farid, mag ik een knuffel van je?

David
23-06-05, 12:47
Stiekem zijn we natuurlijk allemaal een beetje verliefd op Farid.

Leopold
23-06-05, 12:48
Geplaatst door David
Stiekem zijn we natuurlijk allemaal een beetje verliefd op Farid.
Hij is zo aantrekkelijk als hij boos is. :love2:

David
23-06-05, 12:51
Geplaatst door Leopold
Hij is zo aantrekkelijk als hij boos is. :love2:


Ik hou wel van dat pittige..... :stout:

Leopold
23-06-05, 12:52
Geplaatst door David
Ik hou wel van dat pittige..... :stout:
Het zal vast een tijger zijn in bed. :argwaan:

David
23-06-05, 12:53
Geplaatst door Leopold
Het zal vast een tijger zijn in bed. :argwaan:


Een ramp voor je hoeslakens, maar verder een feest!

Rabi'ah.
23-06-05, 12:54
@ David: Kom niet meer bij.................:haha:

David
23-06-05, 12:57
Geplaatst door Rabi'ah.
@ David: Kom niet meer bij.................:haha:


Hoeveel Breezers heb je al op?

David
23-06-05, 13:03
Geplaatst door Farid Acha...
Nee knuffel alleen met dames, en dan alleen met mijn lieve vriendin. Oftewel, sorry leopold. Misschien dat david er niet vies van is.


Goddank, mijn hoeslakens zijn weer gered.

Leopold
23-06-05, 13:03
Geplaatst door Farid Acha...
Nee knuffel alleen met dames, en dan alleen met mijn lieve vriendin. Oftewel, sorry leopold. Misschien dat david er niet vies van is.
Ik wil alleen jou. :Iluvu:

Leopold
23-06-05, 13:06
Geplaatst door Farid Acha...
Je kunt willen wat je wilt, mij zul je nooit krijgen.
Je hebt mijn hart gebroken. :(

David
23-06-05, 13:08
Geplaatst door Farid Acha...
Ik heb een hekel aan mensen die zionisten steunen. Ook al beseffen of denken ze dat de ander geen zionist is. Walgelijke gewoon om gods naam in deze context telkens langs te zien komen.


"Ik heb een hekel aan mensen die zionisten steunen, ook al beseffen ze dat de ander gene zionist is"? Nu volg ik het even niet meer.

David
23-06-05, 13:13
Geplaatst door Farid Acha...
Gods wegen zijn soms ondoorgrondelijk, de mijne (allah vergeve me wanneer mensen denken dat ik met u vergelijk) altijd. :)

Maar mensen, genoeg gespeeld voor vandaag. Kom gaat eens wat nuttigs doen, werken of zo.


Helaas, niks te doen. Overspannen thuis. Advocaat, dat werk. En m'n film begint ook pas volgend jaar. Hollywood is traag.

Leopold
23-06-05, 13:13
Geplaatst door Farid Acha...
Maar mensen, genoeg gespeeld voor vandaag. Kom gaat eens wat nuttigs doen, werken of zo.
Ik dacht dat je net bedoelde dat je zelf eindelijk weer eens aan het werk ging. Ik zit gewoon in de WAO hoor. Werk jij maar voor mijn uitkering zou ik zeggen. :)

Spoetnik
23-06-05, 13:18
Geplaatst door Farid Acha...
Spoetnik, wat vind jij van het beheer? Vind je het normaal dat ik geband wordt vanwege gebruik van termen "joodterrrorist" als spiegel voor termen die wel mogen gebruikt worden zoals "moslimterrorist"?

Ik steun beheer al jaren in hun poging om het prikbord te vrijwaren van vervelende mensen.

Helaas they keep comming back :)

ps een term als joodterrorist is al net zo nutteloos als de term moslimterrorist.

Leopold
23-06-05, 13:30
Geplaatst door Farid Acha...
Zie je mij als vervelend? En ik zie dat mensen hier moslims wel ongestraft voor moslimterrorist, moslimextremist, jodenhater en holocaustontkennertje mogen uitmaken. Oftwel jouw steun heeft het beheer selectief gebruikt. Dacht dat je een van de verstandigen was, maar blijkbaar ook een eigen ego die voor gaat. Dat is ook de reden waarom marokkanen achter lopen op veel zaken. Ze werken elkaar liever tegen dan dat ze samen werken. Ipv stelling te nemen tegen het woordgebruik "moslimextremist" en joodterroristen door media, politiek en forumbezoekers dansen bepaalde lieden liever naar de pijpen van deze lieden.
Dacht je dat Spoetnik een Marokkaan was?

Jongen je moest eens weten, jij bent hier zo ongeveer de enige Marokkaan!

Spoetnik
23-06-05, 13:30
Ik vind jou niet vervelend, maar zoals ik zei ik steun het beheer in hun poging om vervelende mensen te verwijderen van het prikbord. Maar je kan geen omelette maken zonder een paar eieren te breken, en daarbij vallen wel eens onschuldige slachtoffers.

Overigens houd ik van inhoudelijke topic, het feit dat de Unie de komende 6 maanden door een oorlogsmisdadiger wordt geleid vind ik een stuk belangrijker dan dat Farid is gebanned van maroc.nl.

ps. ben geen Marokkaan :) Ik ben een hollander die op het moment in de Zionistische entiteit werkt als computerprogrammeur.

Spoetnik
23-06-05, 13:36
C, C++, PHP, Perl, JS, VC++. Binnenkort ook maar eens verdiepen in C# en .NET nog niets mee gedaan namelijk. Verder doe ik nog de administratie van enkele servers (FreeBSD, mysql, apache, php etc.).

Spoetnik
23-06-05, 16:43
Private company, ik ben een van de partners..