PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran en Tweede Kamer ruziën over wijn



Leopold
23-06-05, 13:21
De Nederlandse Kamerleden zijn niet van plan zich daar iets van aan te trekken. “Ik zal niemand verplichten wijn te drinken, maar mijn gasten bepalen niet hoe wij dineren,” zegt voorzitter De Haan van de vaste Kamercommissie Buitenlandse Zaken. Het gezamenlijke diner is daarmee op losse schroeven komen te staan. Het bezoek van de Iraanse delegatie is een tegenbezoek nadat Nederlandse parlementariërs in 2003 Iran bezochten. De Haan vermoedt dat de huidige Iraanse ambassadeur een stuk strenger in de leer is dan zijn voorganger. “Dit probleem hebben we nooit eerder gehad.”

De Haan wil de Iraniërs als goede gastheer tegemoet komen. “Ik zal geen toast uitbrengen en we zorgen ervoor dat er bij hun borden geen wijnglazen staan. Maar wie bij ons te gast is, kan hier niet de wet voorschrijven.

Joesoef
23-06-05, 14:47
Groot gelijk die Iraniers.

Dubbelfruitig
23-06-05, 14:58
Geplaatst door Joesoef
Groot gelijk die Iraniers.
Waarom zouden zij mogen bepalen wat Nederlanders in hun eigen land notabene drinken?

Vind je ook dat Nederlanders in Iran zouden mogen eisen dat er wijn wordt geserveerd?

delirious
23-06-05, 15:00
Geplaatst door Dubbelfruitig
Waarom zouden zij mogen bepalen wat Nederlanders in hun eigen land notabene drinken?

Vind je ook dat Nederlanders in Iran zouden mogen eisen dat er wijn wordt geserveerd?

Hardnekkige drol, spoel ...spoel....!!!

Joesoef
23-06-05, 15:04
Geplaatst door Dubbelfruitig
Waarom zouden zij mogen bepalen wat Nederlanders in hun eigen land notabene drinken?

Vind je ook dat Nederlanders in Iran zouden mogen eisen dat er wijn wordt geserveerd?


Mogen ze best, echter, de gasten die zijn uitgenodigd komen dan niet. Ivm geloof geen wijn aan tafel. Dat kunnen ze voor een paar kaaskoppen niet even aanpassen.


Nee, eisen niet. Maar in Iran is als het het wilt drank volop verkrijgbaar. Uitstekende wijnen van druiven uit eigen land, prima zelfgestookte wodka.



Het is trouwens onzinnig om te denken dat een dinner pas compleet is met drank op tafel.

Dubbelfruitig
23-06-05, 15:06
Geplaatst door Joesoef
Mogen ze best, echter, de gasten die zijn uitgenodigd komen dan niet. Ivm geloof geen wijn aan tafel. Dat kunnen ze voor een paar kaaskoppen niet even aanpassen.
Dan komen ze niet, ik vind in elk geval dat je niet kunt eisen wat je gastheer eet of drinkt. Respect voor lokale gewoonten.

Joesoef
23-06-05, 15:10
Geplaatst door Dubbelfruitig
Dan komen ze niet, ik vind in elk geval dat je niet kunt eisen wat je gastheer eet of drinkt. Respect voor lokale gewoonten.


Zo lang het er halal aan toe gaat zullen de Iraniers nergens een probleem van maken. Rekening houden met de ander heet dat. Niemand die er op achteruit gaat als er geen alcohol wordt geschonken.

Dubbelfruitig
23-06-05, 15:12
Geplaatst door Joesoef
Zo lang het er halal aan toe gaat zullen de Iraniers nergens een probleem van maken. Rekening houden met de ander heet dat. Niemand die er op achteruit gaat als er geen alcohol wordt geschonken.
Bij een goed diner hoort nu eenmaal wijn in hun optiek. Trouwens je kunt ook zeggen: niemand die erop achteruit gaat als er wel alcohol geschonken wordt aan de mensen die dat graag willen.

Joesoef
23-06-05, 15:20
Geplaatst door Dubbelfruitig
niemand die erop achteruit gaat als er wel alcohol geschonken wordt aan de mensen die dat graag willen.


Volgens het geloof van die Iraniers dus wel.

Dubbelfruitig
23-06-05, 15:21
Geplaatst door Joesoef
Volgens het geloof van die Iraniers dus wel.
En dat geloof is belangrijker dan de levensovertuiging of het geloof van Nederlanders? Hoe tolerant weer...

Joesoef
23-06-05, 15:23
Geplaatst door Dubbelfruitig
En dat geloof is belangrijker dan de levensovertuiging of het geloof van Nederlanders? Hoe tolerant weer...


Hollanders met een levensovertuiging dat ze naar de hel gaan als er geen drank op tafel komt?

:wat?!:

Joesoef
23-06-05, 15:24
Ik ga een ijsje scoren op de nieuwmarkt :p

Dubbelfruitig
23-06-05, 15:24
Geplaatst door Joesoef
Hollanders met een levensovertuiging dat ze naar de hel gaan als er geen drank op tafel komt?

:wat?!:
Een levensovertuiging hoeft niet per definitie een hel of paradijs te kennen om waardevol te zijn.

observer
23-06-05, 15:27
Geplaatst door Joesoef
Mogen ze best, echter, de gasten die zijn uitgenodigd komen dan niet. Ivm geloof geen wijn aan tafel. Dat kunnen ze voor een paar kaaskoppen niet even aanpassen.
en nu blijkt dat die kaaskoppen zich niet aanpassen voor wat kaviaarkinnen

Joesoef
23-06-05, 17:04
Geplaatst door observer
en nu blijkt dat die kaaskoppen zich niet aanpassen voor wat kaviaarkinnen


Achja, nu is de Hollandse keuken niet erg bijzonder en mist men dus niet veel. Hollandse kaas of Iraanse kaviaar, ik zou het wel weten.

Julien
23-06-05, 18:38
laat weer goed zien hoe intolerant die iranese politici zijn! bah NL moet blij zijn dat deze intolerante lui nu hier niet meer wensen te eten :)

Dubbelfruitig
23-06-05, 18:41
Geplaatst door Joesoef
Achja, nu is de Hollandse keuken niet erg bijzonder en mist men dus niet veel. Hollandse kaas of Iraanse kaviaar, ik zou het wel weten.
Wel ja, je steekt je afkeer voor Nederland niet onder stoelen of banken. Zou je niet liever teruggaan naar Iran.

Wat stellen die 'mullahs' eigenlijk nog meer voor eisen, is het wel voor vrouwen toegestaan om ongehoofddoekt aan tafel te verschijnen? Is de aanwezigheid van vrouwen überhaupt toegestaan?

Spoetnik
23-06-05, 18:43
Dit lijkt me reden genoeg voor Nederland om een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen.

Vreemde_Vogel
23-06-05, 18:45
Wauw. Die gasten uit Iran staan wel achter hun principes. Als het volk niet aan de drank mag komen, dan geven ze een goed voorbeeld door dit soort gelegenheden waar wijn wordt geschonken te weren.

Dubbelfruitig
23-06-05, 18:46
Geplaatst door Spoetnik
Dit lijkt me reden genoeg voor Nederland om een oorlog tegen Iran te rechtvaardigen.
Als ze zich in het buitenland al zo buitengewoon arrogant en intolerant opstellen, belooft het in elk geval weinig goeds voor hoe ze hun eigen bevolking behandelen...

Julien
23-06-05, 18:47
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Wauw. Die gasten uit Iran staan wel achter hun principes. Als het volk niet aan de drank mag komen, dan geven ze een goed voorbeeld door dit soort gelegenheden waar wijn wordt geschonken te weren.

pf noem het maar principes. ik vind het ronduit onbeschoft! als je bij iemand te gast bent, dan ga je geen eisen stellen aan je gasten..

misschien is het een goed idee om die Iranezen bij de Tokkies te laten eten. die zijn net zo onbeschoft en ongemanierd.

Dubbelfruitig
23-06-05, 18:49
Geplaatst door Julien
pf noem het maar principes. ik vind het ronduit onbeschoft! als je bij iemand te gast bent, dan ga je geen eisen stellen aan je gasten..

misschien is het een goed idee om die Iranezen bij de Tokkies te laten eten. die zijn net zo onbeschoft en ongemanierd.
En het dan op tv live uitzenden, Big Brother: the aso contest. :D

Vreemde_Vogel
23-06-05, 18:53
Geplaatst door Julien
pf noem het maar principes. ik vind het ronduit onbeschoft! als je bij iemand te gast bent, dan ga je geen eisen stellen aan je gasten..

misschien is het een goed idee om die Iranezen bij de Tokkies te laten eten. die zijn net zo onbeschoft en ongemanierd.

Als je als Nederlander ergens in Gouda in een rookvrije zone eerste klas rijdt en ook nog zit te paffen. Ga je ook niet aan alle allochtoontjes die in dezelfde treinruimte zitten eisen dat ze gewoon passief mee moeten roken. En dat ze geen eisen moeten stellen als gast. Want dan ben je pas echt onbeschoft.

Dubbelfruitig
23-06-05, 18:54
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Als je als Nederlander ergens in Gouda in een rookvrije zone eerste klas rijdt en ook nog zit te paffen. Ga je ook niet aan alle allochtoontjes die in dezelfde treinruimte zitten eisen dat ze gewoon passief mee moeten roken. En dat ze geen eisen moeten stellen als gast. Want dan ben je pas echt onbeschoft.
Meeroken is totaal onvergelijkbaar met iemand die in jouw bijzijn drinkt.

Vreemde_Vogel
23-06-05, 18:56
Geplaatst door Dubbelfruitig
Meeroken is totaal onvergelijkbaar met iemand die in jouw bijzijn drinkt.

Dat is jouw perceptie, maar niet die van die Iraniërs. :D

Julien
23-06-05, 18:57
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Als je als Nederlander ergens in Gouda in een rookvrije zone eerste klas rijdt en ook nog zit te paffen. Ga je ook niet aan alle allochtoontjes die in dezelfde treinruimte zitten eisen dat ze gewoon passief mee moeten roken. En dat ze geen eisen moeten stellen als gast. Want dan ben je pas echt onbeschoft.

ik heb nog nooit zo'n slechte "vergelijking" gelezen. man, deze politici zijn gewoon zo onbeschoft als de pest..en dat zal iedereen vinden die maar een beetje gastvrij/gemanierd is.

Dubbelfruitig
23-06-05, 19:01
Geplaatst door Vreemde_Vogel
Dat is jouw perceptie, maar niet die van die Iraniërs. :D
Is gewoon een objectieve vaststelling, bij het meeroken inhaleer je rook in, maar van alcoholdrinkers krijg je niet een paar druppels alcohol binnengesprenkeld ofzo.

Joesoef
23-06-05, 19:33
Geplaatst door Dubbelfruitig
Wel ja, je steekt je afkeer voor Nederland niet onder stoelen of banken. Zou je niet liever teruggaan naar Iran.

Wat stellen die 'mullahs' eigenlijk nog meer voor eisen, is het wel voor vrouwen toegestaan om ongehoofddoekt aan tafel te verschijnen? Is de aanwezigheid van vrouwen überhaupt toegestaan?


Binnenshuis moeten vrouwen aldaar vooral doen wat ze zelf willen.

Ik zou best terug willen, moet ik echter eerst wat garanties hebben van justitie aldaar. En ik wil alle premies die ik hier wel betaald heb maar waar ik nooit aanspraak op heb gemaakt meenemen. En een wat schappelijke regeling voor mn onroerendgoed dat dan in de verkoop gaat.

Joesoef
23-06-05, 19:35
Gelukkig gaat Iran zijn visum beleid zeer streng aanpakken. Gelijk hebben ze, die westerlingen die maar alles vanzelfsprekend vinden kan je beter niet binnen kriigen.

Joesoef
23-06-05, 19:38
Voor de mensen die het niet weten, er zijn hadiths (overleveringen van de profeet, de tweede bron van geloof voor de Moslims) waarin staat dat een Moslim niet aan dezelfde tafel mag zitten waar anderen alcohol gebruiken/ nuttigen. Doen ze dat wel dan wacht hen daarvoor een extra bestraffing in de hel.

Maar natuurlijk moeten die Iraniers dat er voor over hebben om met een stelletje politici mee te kunnen eten.

Dubbelfruitig
23-06-05, 19:38
Geplaatst door Joesoef
En ik wil alle premies die ik hier wel betaald heb maar waar ik nooit aanspraak op heb gemaakt meenemen.
In bepaalde gevallen gaat dat, maar dat geldt niet voor alles. Een reisverzekering geeft je bijv. ook niet je premie terug als je niets geclaimd hebt. :)

Joesoef
23-06-05, 19:40
Geplaatst door Dubbelfruitig
In bepaalde gevallen gaat dat, maar dat geldt niet voor alles. Een reisverzekering geeft je bijv. ook niet je premie terug als je niets geclaimd hebt. :)

Yep. Alle buitenlanders zijn zwartwerkende reisverzekering oplichters. Vind je het gek dat ze niet met westerlingen aan een tafel willen zitten.

Dubbelfruitig
23-06-05, 19:45
Geplaatst door Joesoef
Yep. Alle buitenlanders zijn zwartwerkende reisverzekering oplichters. Vind je het gek dat ze niet met westerlingen aan een tafel willen zitten.
Ja, je bent een heel zielig slachtoffer van Nederlandse racisten die jou dwingen om in dit verfoeilijke land te blijven ipv je vrije doorgang te verlenen naar het prachtige paradijs Iran met haar wereldberoemde vrijheden en tolerantie.

Julien
23-06-05, 19:49
Geplaatst door Joesoef
Voor de mensen die het niet weten, er zijn hadiths (overleveringen van de profeet, de tweede bron van geloof voor de Moslims) waarin staat dat een Moslim niet aan dezelfde tafel mag zitten waar anderen alcohol gebruiken/ nuttigen. Doen ze dat wel dan wacht hen daarvoor een extra bestraffing in de hel.

Maar natuurlijk moeten die Iraniers dat er voor over hebben om met een stelletje politici mee te kunnen eten.

tja en chinezen moeten een boer laten na het eten. en japanners moeten hun bord kapot gooien na het eten. moeten zij dat nou ook eisen als ze ergens te gast zijn? :aanwal:

dat is toch bullshit. natuurlijk behoor je rekening te houden met je gasten, en als je gasten eisen stellen kun je werken aan een compromis. Maar voor een compromis heb je 2 partijen nodig. Aan een arrogante partij die niet rekening wil houden met de andere partij (men wil wijn drinken bij het eten) heb je niet zoveel.

Joesoef
23-06-05, 19:54
Geplaatst door Dubbelfruitig
Ja, je bent een heel zielig slachtoffer van Nederlandse racisten die jou dwingen om in dit verfoeilijke land te blijven ipv je vrije doorgang te verlenen naar het prachtige paradijs Iran met haar wereldberoemde vrijheden en tolerantie.


Ik heb het over de Iraniers en haar gastvrijheid, niet over onderdrukkende Mullah´s.

Joesoef
23-06-05, 19:57
Geplaatst door Julien
dat is toch bullshit. natuurlijk behoor je rekening te houden met je gasten, en als je gasten eisen stellen kun je werken aan een compromis. Maar voor een compromis heb je 2 partijen nodig. Aan een arrogante partij die niet rekening wil houden met de andere partij (men wil wijn drinken bij het eten) heb je niet zoveel.



Men wilt geen wijn drinken, men MOET wijn drinken. Stel je voor een dinner zonder wijn!

Julien
23-06-05, 20:13
Geplaatst door Joesoef
Men wilt geen wijn drinken, men MOET wijn drinken. Stel je voor een dinner zonder wijn!

ja zo kun je alles bagetaliseren. ik weet niet of het in NL ook zo is, maar in Zuid-Europese landen hoort het gewoon bij het eten om een glaasje wijn erbij te drinken (wat ook de reden is waarom ditzelfde conflict zich heeft plaatsgevonden in Frankrijk, omdat Chirac ook niet inging op de eisen). Net zo goed als het eten met vork en mes. Je zou ook kunnen zeggen: waar maken die Iraniers zich druk om. Zij worden nergens toe verplicht..

tr_imparator
23-06-05, 20:27
Geplaatst door Julien
pf noem het maar principes. ik vind het ronduit onbeschoft! als je bij iemand te gast bent, dan ga je geen eisen stellen aan je gasten..




ja inderdaad..maar het is pas echt onbeschoft als je weet dat iemand niet iets drinkt en dat gaat drinken voor zijn neus. Net zoiets als thee serveren en dan zelf cola drinken :moe: Je moet gewoon een gezellig avond maken voor je gast (ook al gaat dat ten koste van jou dag, dan maar een keer een wijnloze diner) :moe:

Als er bij ons visite komt dan vragen we meestal wat ze willen drinken. als iemand toevallig tijdens etenstijd komt en eet niet wat wij eten(lust niet ofzo), dan wordt er iets klaar gemaakt dat hij/zij wel lust..het zijn gasten, maar dat begrijp jij waarschijnlijk niet?

:moe:

assassijn
23-06-05, 20:34
maar mijn gasten bepalen niet hoe wij dineren,” zegt voorzitter De Haan van de vaste Kamercommissie Buitenlandse Zaken

Vreemd, als ik Hindustanen uitnodig bij mij thuis, dan zorg ik dat er geen rundvlees op tafel ligt.Nodig ik Joden uit, dan ligt er kosher vlees op tafel.

Hollanders, tjah, die eten alles wat maar buitenlands en vooral gratis is :hihi:

Julien
23-06-05, 20:56
Geplaatst door tr_imparator
ja inderdaad..maar het is pas echt onbeschoft als je weet dat iemand niet iets drinkt en dat gaat drinken voor zijn neus. Net zoiets als thee serveren en dan zelf cola drinken :moe: Je moet gewoon een gezellig avond maken voor je gast (ook al gaat dat ten koste van jou dag, dan maar een keer een wijnloze diner) :moe:

Als er bij ons visite komt dan vragen we meestal wat ze willen drinken. als iemand toevallig tijdens etenstijd komt en eet niet wat wij eten(lust niet ofzo), dan wordt er iets klaar gemaakt dat hij/zij wel lust..het zijn gasten, maar dat begrijp jij waarschijnlijk niet?

:moe:

als ik bij nederlanders ga eten en zeg dat ik geen boerenkool lust, dan vind ik het idd gepast als ze dat dan niet klaarmaken. Maar ik zal het niet van ze eisen. Daarnaast wat iemand erbij drinkt is toch ieder z'n eigen zaak? het is juist erg onbeschoft om vantevoren eisen te stellen aan het drinken van degenen die je gastvrij ontvangen.

Stel je voor dat ik ga zeggen: "Tr, ik wil graag bij je komen eten, maar dan eis ik van jou dat ik geen enkele Turks/islamitisch kenmerk tegenkom in je huis, want daar kan ik niet tegen als christen. Als je dat niet kan garanderen, dan kom ik NIET.."
Nou, lekker onbeschoft toch?
maar dat begrijp jij waarschijnlijk niet?
:moe:

Joesoef
23-06-05, 21:08
Geplaatst door Julien
ja zo kun je alles bagetaliseren. ik weet niet of het in NL ook zo is, maar in Zuid-Europese landen hoort het gewoon bij het eten om een glaasje wijn erbij te drinken (wat ook de reden is waarom ditzelfde conflict zich heeft plaatsgevonden in Frankrijk, omdat Chirac ook niet inging op de eisen). Net zo goed als het eten met vork en mes. Je zou ook kunnen zeggen: waar maken die Iraniers zich druk om. Zij worden nergens toe verplicht..


De gemiddelde Nederlander drinkt water bij het eten. Beter integreren jij .

Abdel Kasem
23-06-05, 22:39
Geplaatst door Joesoef
De gemiddelde Nederlander drinkt water bij het eten. Beter integreren jij .
De gemiddelde Nederlander zal niet bij die Iraniers aan tafel zitten. In de betere kringen drinkt men wijn bij het eten. Heerlijk!

tr_imparator
23-06-05, 23:06
Geplaatst door Abdel Kasem
De gemiddelde Nederlander zal niet bij die Iraniers aan tafel zitten.

pas op hoor rasjist! de gemiddelde turk is een kannnibaal. :aftel:


In de betere kringen drinkt men wijn bij het eten. Heerlijk!

zeker de goedkoopste :lol: euroshopper, goedkoper dan spa blauw :hihi:

~Panthera~
23-06-05, 23:08
Geplaatst door tr_imparator


zeker de goedkoopste :lol: euroshopper, goedkoper dan spa blauw :hihi:


Kom, kom, wij zijn heel gul : 1 koekje bij de thee. :ego:

:hihi:

Abdel Kasem
23-06-05, 23:10
Geplaatst door tr_imparator
zeker de goedkoopste :lol: euroshopper, goedkoper dan spa blauw :hihi:
Ik kan merken dat jij alleen met de Tokkies uit jouw achterstandswijk omgaat. Geeft niets, maar 't kan je soms op wat hoon komen te staan als je je in andere kringen begeeft.

tr_imparator
23-06-05, 23:14
Geplaatst door Abdel Kasem
Ik kan merken dat jij alleen met de Tokkies uit jouw achterstandswijk omgaat. Geeft niets, maar 't kan je soms op wat hoon komen te staan als je je in andere kringen begeeft.

Beter met tokkies uit een achterstandswijk dan een zombie als jij. :ego:

Abdel Kasem
23-06-05, 23:18
Geplaatst door tr_imparator
Beter met tokkies uit een achterstandswijk dan een zombie als jij. :ego:
Dan moet je niet over ze klagen, jullie zitten gewoon op hetzelfde niveau.

assassijn
23-06-05, 23:20
Geplaatst door ~Panthera~
Kom, kom, wij zijn heel gul : 1 koekje bij de thee. :ego:

:hihi:

Je moet nog snel zijn ook, voor je het weet zitten je vingers ertussen.

~Panthera~
23-06-05, 23:23
Geplaatst door assassijn
Je moet nog snel zijn ook, voor je het weet zitten je vingers ertussen.


:lol:



ja. :moe: pokkedingen.

tr_imparator
23-06-05, 23:24
Geplaatst door Abdel Kasem
Dan moet je niet over ze klagen, jullie zitten gewoon op hetzelfde niveau.

:duim:

wil je nog wat zeggen? dan kan dat nu..

Joesoef
24-06-05, 06:00
Geplaatst door Abdel Kasem
De gemiddelde Nederlander zal niet bij die Iraniers aan tafel zitten. In de betere kringen drinkt men wijn bij het eten. Heerlijk!

Jaja. Jouw betere kringen stemden LPF, gaan ze stemmen op Wilders- Nawijn, bekijken ze dvd´s met De Winter, hebben ze bruine overhempjes in de kast liggen en een eerste druk van mein kampf in de kast staan.

Siah
24-06-05, 08:29
hele ff,


Geplaatst door Dubbelfruitig

Vind je ook dat Nederlanders in Iran zouden mogen eisen dat er wijn wordt geserveerd?

eisen ??

maar daar wordt al heel lang van alles volop gereserveerd. misschien nog niet voor de minister van bv buitenlandse zaken(als individu), maar wel voor alle andere mensen van binnen en buitenland die bv in de al dan niet luxe hotels van de grote steden gaan verblijven. en ook niet alleen alcohol maar ook van alles wat je zelfs here soms moeite voor moeten doen.

en de mullahs weten het al.
tegenwoordig zijn dit soort dingen daar 'geen' issue meer.
de machthebbers in Iran hebben deze dagen andere zorgen in hun hoofd!

er zijn trouwens ook andere dingen die hier toedoen.

Dutchguy
24-06-05, 08:46
Deze discussie doet me denken aan het wel handje geven niet handje geven met Verdonk en die imam toen.

Tomas
24-06-05, 09:07
Geplaatst door tr_imparator
ja inderdaad..maar het is pas echt onbeschoft als je weet dat iemand niet iets drinkt en dat gaat drinken voor zijn neus. Net zoiets als thee serveren en dan zelf cola drinken :moe: Je moet gewoon een gezellig avond maken voor je gast (ook al gaat dat ten koste van jou dag, dan maar een keer een wijnloze diner) :moe:

Als er bij ons visite komt dan vragen we meestal wat ze willen drinken. als iemand toevallig tijdens etenstijd komt en eet niet wat wij eten(lust niet ofzo), dan wordt er iets klaar gemaakt dat hij/zij wel lust..het zijn gasten, maar dat begrijp jij waarschijnlijk niet?

:moe:

Hoe verklaar je dan dat nederlands parlementariers zich nog veel verder moeten aanpassen aan iraan als ze dar op bezoek gaan? De vrouwen moeten een hoofddoekje en een wijntje kan je helemaal vergeten. Is het leven voor jouw echt zo eenzijdig ingericht? Moslims bepalen de standaard en de rest hebben zich aan te passen, zo niet dan zijn het intolerante racisten?

Joesoef
24-06-05, 09:09
Geplaatst door Alcibiades
[Maar CDA'er Henk de Haan, voorzitter van de kamercommissie Buitenlandse Zaken, peinsde er niet over op de eisen van zijn Iraanse collega’s in te gaan. 'Wij nodigen hen uit en dan hebben ze zich aan onze regels te houden,' zei hij toen. Wie in Iran te gast is, accepteert ook dat vrouwen gesluierd moeten zijn en dat een glas wijn bij het diner er niet inzit , vond de Haan.


Waarom MOET er toch wijn worden gedronken?

Joesoef
24-06-05, 09:11
Geplaatst door Dutchguy
Deze discussie doet me denken aan het wel handje geven niet handje geven met Verdonk en die imam toen.


Idd, hoe ga je om met de regels binnen het geloof, op welke punten geef je toe en bij elke niet. Handen schudden voor de Iraniers is geen probleem, wijn wel. SOIT.

Tomas
24-06-05, 09:11
Geplaatst door Joesoef
Waarom MOET er toch wijn worden gedronken?

Stel je zulke vragen ook over Iraanse of islamitsiche tradities, of mag dat dan opeens niet?

Joesoef
24-06-05, 09:16
Geplaatst door Tomas
Stel je zulke vragen ook over Iraanse of islamitsiche tradities, of mag dat dan opeens niet?

Volgens religieuze bronnen mag een Moslim niet aan een tafel zitten waar alcohol wordt geschonken, er zijn echter geen bronnen waarin staat dat een westerling wijn moet drinken bij een dinner.

Over de interpretatie van de bronnen en hoe je er mee omgaat kan je heel lang twisten, dat zij die regels zo opvatten en uitwerken niet, dat is hun keuze. Die keuze heeft geresulteerd in het afzeggen van een dinner. Klaar.

Tomas
24-06-05, 09:20
Geplaatst door Joesoef
Volgens religieuze bronnen mag een Moslim niet aan een tafel zitten waar alcohol wordt geschonken, er zijn echter geen bronnen waarin staat dat een westerling wijn moet drinken bij een dinner.

Over de interpretatie van de bronnen en hoe je er mee omgaat kan je heel lang twisten, dat zij die regels zo opvatten en uitwerken niet, dat is hun keuze. Die keuze heeft geresulteerd in het afzeggen van een dinner. Klaar.

Dat bedoel ik de islamitische tradities zijn niet ter discussie te stellen, ze staan namelijk in bronnen. Iedereen moet zich aanpassen, zo niet bent je een intolerante fascist. Welnu dat is echt alleen vanuit het standpunt van de fundi, want voor de rest van de wereld zijn zij het.

Je voedt je kinderen op met de verplichting zich aan te passen als ze ergens op visite gaan of bezoek komen. Als dat moslims zijn, doe je je schoenen uit en drink je vanzelfsprekend geen alcohol en eet je alles of probeer je alles te eten wat de pot schaft. Dat is ook leuk, leerzaam en interessant. Andersom is echter niet mogelijk, jammer genoeg. Zoals gewoonlijk is de interesse en tolerantie weer 1-richtingsverkeer. Dat zullen we moeten accepteren want dielui hebben bronnen.

Dutchguy
24-06-05, 09:26
Geplaatst door Joesoef
Idd, hoe ga je om met de regels binnen het geloof, op welke punten geef je toe en bij elke niet. Handen schudden voor de Iraniers is geen probleem, wijn wel. SOIT.

Vind ik iets te kort door de bocht. Ik ben jaren vegetarier geweest maar kan me niet heugen dat ik mensen om me heen verbood vlees te eten.
En het godsdienstige argument overtuigt me niet. Als dat zo was kon je als moslim geen enkele eetgelegenheid betreden want overal wordt wel gedronken.

Ik vind het van beide partijen nogal kleinzielig en geen van beide partijen gaat mijns inziens vrijuit.

Tomas
24-06-05, 09:32
Geplaatst door Dutchguy


Ik vind het van beide partijen nogal kleinzielig en geen van beide partijen gaat mijns inziens vrijuit.

Als je je als nederlandse parlementarier zowel in iran als in nederland aan iraanse gewoontes moet aanpassen als de norm dan kan je daar op diverse manieren mee omgaan. Je kunt dat gewoon doen omdat je b.v. hogere politieke doelen hebt en/of het natuurlijk geen enkel moeite is om je zelf boven deze kleinzielige kleinburgerlijke mensen te plaatsen. Je kunt ook prinicipes hebben. Mij maakt het niet uit. Maar diegene die hier vanuit nederland juist de kleinburgelijkheid zitten te verdedigen horen natuurlijk wel in de categorie: hypocriet. Dat is zo krom, dan ben je weer ver heen.

Joesoef
24-06-05, 09:33
Geplaatst door Alcibiades
Als ik het goed begrijp vind je het juist dat een gast zijn religieuze regels oplegt aan zijn gastheer. Ik betwijfel sterk of dat in overeenstemming is met de leer van de profeet.


Het ligt net wat anders, de iraniers verbieden een ander niet wijn te drinken, de religieuze regels zeggen alleen dat zij niet aan een tafel mogen zitten met wijn drinkers. Als de Nederlanders echt perse wijn willen drinken kunnen ze dat doen op de gang oid.


Heb trouwens ook het idee dat diplomatieke ruzien rond Farah Karimi er mee te maken hebben.

Flip
24-06-05, 09:39
Geplaatst door Joesoef
Het ligt net wat anders, de iraniers verbieden een ander niet wijn te drinken, de religieuze regels zeggen alleen dat zij niet aan een tafel mogen zitten met wijn drinkers. Als de Nederlanders echt perse wijn willen drinken kunnen ze dat doen op de gang oid.

Nederlandse parlementariërs in Nederland als een soort semi-dhimmies?

Nee, bedankt!

Het_Is_Lent
24-06-05, 09:41
Geplaatst door assassijn
Vreemd, als ik Hindustanen uitnodig bij mij thuis, dan zorg ik dat er geen rundvlees op tafel ligt.Nodig ik Joden uit, dan ligt er kosher vlees op tafel.

Hollanders, tjah, die eten alles wat maar buitenlands en vooral gratis is :hihi:

:maf:

L@vita

Dutchguy
24-06-05, 09:42
Geplaatst door Tomas
Als je je als nederlandse parlementarier zowel in iran als in nederland aan iraanse gewoontes moet aanpassen als de norm dan kan je daar op diverse manieren mee omgaan. Je kunt dat gewoon doen omdat je b.v. hogere politieke doelen hebt en/of het natuurlijk geen enkel moeite is om je zelf boven deze kleinzielige kleinburgerlijke mensen te plaatsen. Je kunt ook prinicipes hebben. Mij maakt het niet uit. Maar diegene die hier vanuit nederland juist de kleinburgelijkheid zitten te verdedigen horen natuurlijk wel in de categorie: hypocriet. Dat is zo krom, dan ben je weer ver heen.

Dat ben ik wel met je eens.

Abelone
24-06-05, 09:42
Geplaatst door Tomas
Als je je als nederlandse parlementarier zowel in iran als in nederland aan iraanse gewoontes moet aanpassen als de norm dan kan je daar op diverse manieren mee omgaan. Je kunt dat gewoon doen omdat je b.v. hogere politieke doelen hebt en/of het natuurlijk geen enkel moeite is om je zelf boven deze kleinzielige kleinburgerlijke mensen te plaatsen. Je kunt ook prinicipes hebben. Mij maakt het niet uit. Maar diegene die hier vanuit nederland juist de kleinburgelijkheid zitten te verdedigen horen natuurlijk wel in de categorie: hypocriet. Dat is zo krom, dan ben je weer ver heen.

De kern is natuurlijk dat geen enkele gewoonte of traditie belangrijk is, behalve als het religieus is want dat is het woord van god. Zo verheffen dit soort gelovigen zich boven alles en iedereen.

Joesoef
24-06-05, 09:43
Geplaatst door Flip
Nederlandse parlementariërs in Nederland als een soort semi-dhimmies?

Nee, bedankt!


Parlementarische alcoholisten.

Joesoef
24-06-05, 09:45
Geplaatst door Abelone
De kern is natuurlijk dat geen enkele gewoonte of traditie belangrijk is, behalve als het religieus is want dat is het woord van god. Zo verheffen dit soort gelovigen zich boven alles en iedereen.


Alcoholisme wordt tot norm verheven.

Prlwytzkofski
24-06-05, 09:45
Geplaatst door Joesoef
Het ligt net wat anders, de iraniers verbieden een ander niet wijn te drinken, de religieuze regels zeggen alleen dat zij niet aan een tafel mogen zitten met wijn drinkers. Als de Nederlanders echt perse wijn willen drinken kunnen ze dat doen op de gang oid.


Heb trouwens ook het idee dat diplomatieke ruzien rond Farah Karimi er mee te maken hebben.

Dan geven we ze eigen tafeltjes, desnoods met een eigen kleur tafellaken, en schuiven die vervolgens allemaal aan elkaar. Is het dan wel goed ?

Bofko
24-06-05, 09:48
Geplaatst door Prlwytzkofski
Dan geven we ze eigen tafeltjes, desnoods met een eigen kleur tafellaken, en schuiven die vervolgens allemaal aan elkaar. Is het dan wel goed ?

Ik denk dat er nog een scheidingswand tussen moet. Of de Iraniers kunnen natuurlijk aanbieden om op de gang te gaan zitten.

Prlwytzkofski
24-06-05, 09:52
Geplaatst door Bofko
Ik denk dat er nog een scheidingswand tussen moet. Of de Iraniers kunnen natuurlijk aanbieden om op de gang te gaan zitten.

In de keuken, achter het doorgeefluik ?

Abelone
24-06-05, 09:56
Geplaatst door Joesoef
Alcoholisme wordt tot norm verheven.

Kijk, dat deze islamitische Eppo's niet eens aan deze tafel willen zitten omdat iemand dat 14 eeuwen geleden zou hebben opgedragen, wil nog niet zeggen dat degenen die een wijntje bij het eten willen alcoholisten zijn.

Abdel Kasem
24-06-05, 09:58
Geplaatst door Joesoef
Alcoholisme wordt tot norm verheven.
Nee, dat zou zo zijn wanneer het bezoek wordt geacht om ook te drinken. Het is juist net andersom: het bezoek verbiedt de gastheer om ook maar een druppel alcohol te drinken.

De radicale islam wordt dus tot norm verheven.

Abelone
24-06-05, 10:01
Geplaatst door Abdel Kasem
Nee, dat zou zo zijn wanneer het bezoek wordt geacht om ook te drinken. Het is juist net andersom: het bezoek verbiedt de gastheer om ook maar een druppel alcohol te drinken.

Ze verbieden het niet: ze weigeren alleen aan te schuiven.
Nou, opzoutuh dan, denk ik.


De radicale islam wordt dus tot norm verheven.
Ze proberen dat wel steeds, maar lukt niet elke keer.
Volgens mij is voor hen daarmee de kous af. En als ze die NL-parlementariers (incl moron Joesoef) tot intolerante racistische alcoholisten willen bestempelen, moeten ze dat zelf weten. Who cares wat dit soort fundies denken.

Joesoef
24-06-05, 10:03
Geplaatst door Abelone
Kijk, dat deze islamitische Eppo's niet eens aan deze tafel willen zitten omdat iemand dat 14 eeuwen geleden zou hebben opgedragen, wil nog niet zeggen dat degenen die een wijntje bij het eten willen alcoholisten zijn.

Op het moment dat er alcohol op tafel MOET verschijnen is er sprake van alcoholisme.

Abdel Kasem
24-06-05, 10:04
Geplaatst door Abelone
Ze proberen dat wel steeds, maar lukt niet elke keer.
Volgens mij is voor hen daarmee de kous af. En als ze die NL-parlementariers (incl moron Joesoef) tot intolerante racistische alcoholisten willen bestempelen, moeten ze dat zelf weten. Who cares wat dit soort fundies denken.
Wat mij zo intrigeert is dat Joesoef op dit forum overkomt als iemand die de islam heel liberaal interpreteert en het niet zo nauw neemt met al die regels, maar zich wel geroepen voelt om een paar van die fundies te verdedigen die hun overdraagzaamheid hier even komen demonstreren.

Abelone
24-06-05, 10:04
Geplaatst door Joesoef
Op het moment dat er alcohol op tafel MOET verschijnen is er sprake van alcoholisme.

Natuurlijk joh. :rolleyes:

Dutchguy
24-06-05, 10:04
Geplaatst door Joesoef
Op het moment dat er alcohol op tafel MOET verschijnen is er sprake van alcoholisme.

En omdat er voedsel op tafel komt is er volgens diezelfde redenering sprake van een eetverslaving. :maf2:

Abdel Kasem
24-06-05, 10:05
Geplaatst door Joesoef
Op het moment dat er alcohol op tafel MOET verschijnen is er sprake van alcoholisme.
En op het moment dat het niet MAG verschijnen is er zeker sprake van een alcoholfobie. :haha:

Abelone
24-06-05, 10:05
Geplaatst door Abdel Kasem
Wat mij zo intrigeert is dat Joesoef op dit forum overkomt als iemand die de islam heel liberaal interpreteert en het niet zo nauw neemt met al die regels, maar zich wel geroepen voelt om een paar van die fundies te verdedigen die hun overdraagzaamheid hier even komen demonstreren.

Intrigeert je dat? Mij niet. 2 berichten en ik ben al compleet klaar met die reli-intolerantie.

Joesoef
24-06-05, 10:11
Geplaatst door Abelone
Intrigeert je dat? Mij niet. 2 berichten en ik ben al compleet klaar met die reli-intolerantie .


:chef:

Abdel Kasem
24-06-05, 10:13
Geplaatst door Abelone
Intrigeert je dat? Mij niet. 2 berichten en ik ben al compleet klaar met die reli-intolerantie.
Mijn interesse wordt dan juist gewekt, hoe zo'n losbandige moslim als Joesoef ineens verandert in een advocaat van het reli-extremisme is fascinerend.

Flip
24-06-05, 10:16
Geplaatst door Joesoef
Op het moment dat er alcohol op tafel MOET verschijnen is er sprake van alcoholisme.

Mischien MOET het wel omdat het een principezaak is geworden. Mag dat ook een keer?

Misschien een paar F-16's (met nabranders aangezet) boven het Binnenhof laten vliegen om ons standpunt nader toe te lichten?

Abelone
24-06-05, 10:19
Geplaatst door Flip
Mischien MOET het wel omdat het een principezaak is geworden. Mag dat ook een keer?



Natuurlijk is het een principezaak.
Die reli-fundies willen overal ter wereld waar ze komen, hun interpretatie van gods woord implementeren. Ook in landen waar niemand gelovig is. Ze kunnen het proberen natuurlijk, maar dan moet je niet janken als dat 's een keer mislukt.

Het_Is_Lent
24-06-05, 10:23
Als de kamerleden daar al niet uitkomen, tja.

L@vita

Tomas
24-06-05, 10:25
Geplaatst door Het_Is_Lent
Als de kamerleden daar al niet uitkomen, tja.

L@vita

Hoe bedoel je, ik dacht dat ze er al uit waren? De iraniers komen nou toch gewoon niet. Blijkbaar is het niet belangrijk genoeg.

David
24-06-05, 10:28
Alcohol moet verplicht worden! :wtf:

Het_Is_Lent
24-06-05, 10:29
Geplaatst door Tomas
Hoe bedoel je, ik dacht dat ze er al uit waren? De iraniers komen nou toch gewoon niet. Blijkbaar is het niet belangrijk genoeg.

Is dat zo? Dat was me niet duidelijk.

L@vita

Abelone
24-06-05, 10:29
Geplaatst door David
Alcohol moet verplicht worden! :wtf:

LOL... mijn idee.
Wie zo stuck-up is, kan wel een ontspannend aperitiefje gebruiken :)

~Panthera~
24-06-05, 10:29
Geplaatst door David
Alcohol moet verplicht worden! :wtf:


Als er maar wel Senseo doorheen zit. :ego:

David
24-06-05, 10:30
Geplaatst door ~Panthera~
Als er maar wel Senseo doorheen zit. :ego:


Uiteraard, dat moet ook verplicht worden. Overal Senseo doorheen.

Het_Is_Lent
24-06-05, 10:34
Koffie en chocolade moet verplicht worden, de rest is bijzaak :rolleyes:

L@vita

~Panthera~
24-06-05, 10:35
Geplaatst door Het_Is_Lent
Koffie en chocolade moet verplicht worden, de rest is bijzaak :rolleyes:

L@vita


Now you'r talking !! :duim:

David
24-06-05, 10:35
Geplaatst door Het_Is_Lent
Koffie en chocolade moet verplicht worden, de rest is bijzaak :rolleyes:

L@vita


Breezers? Bijzaak? :jammer:

Het_Is_Lent
24-06-05, 10:40
Geplaatst door David
Breezers? Bijzaak? :jammer:

Jazeker, zonder breezers kun je leven, maar zonder chocolade en koffie niet, althans niet ik:cool:

~Panthera~: :blauwkus:


L@vita

Joesoef
24-06-05, 10:44
Geplaatst door ~Panthera~
Als er maar wel Senseo doorheen zit. :ego:


Senseo ? :kotsen:

~Panthera~
24-06-05, 11:07
Geplaatst door Het_Is_Lent
Jazeker, zonder breezers kun je leven, maar zonder chocolade en koffie niet, althans niet ik:cool:

~Panthera~: :blauwkus:


L@vita


Precies !! :ego:

:blauwkus:

Prlwytzkofski
24-06-05, 12:59
Geplaatst door Tomas
. Dat zullen we moeten accepteren want dielui hebben bronnen.

:lol: Wij hebben ook bronnen.


Schaf beter spijs als ik en nodig mij ten eten,
Of neme mijn onthaal, zulk als het is, in 't goe,
Of laat mij ongemoeid, en houd uw snater toe

Revius

observer
24-06-05, 13:09
Geplaatst door ~Panthera~
Als er maar wel Senseo doorheen zit. :ego: getver dat moet toch wel de grootste "uitvinding" zijn waarmee je bedonderd wordt

men neme een espresso apparaat

haalt alles wat duur is eruit (drukvat bv) en vervangt de rest door plastic

je verkoopt het als revolutionair terwijl het eigenlijk devolutionair is

en niet te zuipen

Tomas
24-06-05, 13:17
Geplaatst door Prlwytzkofski
:lol: Wij hebben ook bronnen.

Mijn wijnkelder barst ook van de bronnen.

Elsschot
24-06-05, 17:10
Ik heb nu zo'n dorst dat ik uit de koelkast een ijskoud glas witte wijn ga inschenken, en het zal voor vanavond zeker niet de laatste zijn

tr_imparator
24-06-05, 18:02
Geplaatst door Elsschot
Ik heb nu zo'n dorst dat ik uit de koelkast een ijskoud glas witte wijn ga inschenken, en het zal voor vanavond zeker niet de laatste zijn

ik drink geen wijn, zit alcohol in: slecht voor je lever :D

doe mij maar ayran!

Elsschot
24-06-05, 18:08
wetenschappelijk bewezen is het feit dat inname van 2 glazen alcoholische drank per dag het leven aanzienlijk verlengd. dan hebben we het nog niet eens gehad over de verdere aangename bijkomstigheden

tr_imparator
24-06-05, 18:15
Geplaatst door Elsschot
wetenschappelijk bewezen is het feit dat inname van 2 glazen alcoholische drank per dag het leven aanzienlijk verlengd. dan hebben we het nog niet eens gehad over de verdere aangename bijkomstigheden

als ik jou was zou ik maar nog maar een keer die wetenschappelijke bewezen tekst lezen, want je hebt er helemaal niks van begrepen. :moe:

Joesoef
24-06-05, 18:20
Geplaatst door Elsschot
wetenschappelijk bewezen is het feit dat inname van 2 glazen alcoholische drank per dag het leven aanzienlijk verlengd. dan hebben we het nog niet eens gehad over de verdere aangename bijkomstigheden

Was het niet zo dat het alleen een bepaalde stof uit rode druif was die heilzaam zou kunnen zijn?

Prlwytzkofski
24-06-05, 18:24
Geplaatst door tr_imparator
ik drink geen wijn, zit alcohol in: slecht voor je lever :D

doe mij maar ayran!


Eens. Veel beter tegen de dorst.
Bovendien maakt witte wijn agressief; ben benieuwd wat ons nog te wachten staat.

tr_imparator
24-06-05, 18:32
Geplaatst door Prlwytzkofski
Eens. Veel beter tegen de dorst.
Bovendien maakt witte wijn agressief; ben benieuwd wat ons nog te wachten staat.


ayran blijft beter(dorstlessend, gezond en verfrissend) :hihi:


Witte wijn maakt agressief? had toch heel andere dingen aan me hoofd...zoals..hmm

..Wernicke-Korsakovsyndroom.. :hihi:

Joesoef
24-06-05, 18:45
Geplaatst door tr_imparator
ayran blijft beter(dorstlessend, gezond en verfrissend) :hihi:





Kvind het niet te drinken :verward: