PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland werft studenten in Marokko en Turkije



Orakel
23-06-05, 18:46
Nederland werft studenten in Marokko en Turkije

DEN HAAG (ANP) - Nederland gaat in Turkije en Marokko studenten werven voor universiteiten en hogescholen. In deze landen is staatssecretaris Rutte (Onderwijs) van plan steunpunten van het Nederlandse hoger onderwijs te openen. De bewindsman zei dat woensdag in overleg met de Tweede Kamer.

Nederland heeft al vier van dergelijke bruggenhoofden voor het eigen hoger onderwijs in Azië. Met nieuwe 'ambassades' voor hoger onderwijs in Turkije en Marokko hoopt Rutte meer Turken en Marokkanen studies te laten volgen in Nederland. Zij kunnen dan ook Nederlandse Turken en Marokkanen stimuleren om naar een universiteit of hogeschool te gaan. Dit zou hun integratie ten goede komen.

Syrië

Rutte kondigde ook aan het Nederlands Instituut voor Academische Studies in de Syrische hoofdstad open te willen houden door er samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken geld in te steken. Volgens zijn woordvoerder gaat het om een ton.

De Universiteit Leiden, waar het instituut aan is verbonden, besloot eerder deze maand het wetenschappelijk instituut in Damascus te sluiten omdat er niet genoeg geld was om de wetenschappelijke pretenties waar te maken.

Rutte wil dat het instituut in Damascus ook als bruggenhoofd voor het Nederlandse hoger onderwijs gaat dienen, net als de geplande steunpunten in Turkije en Marokko

SalmayaSale
24-06-05, 10:56
Geplaatst door Orakel
Nederland werft studenten in Marokko en Turkije

DEN HAAG (ANP) - Nederland gaat in Turkije en Marokko studenten werven voor universiteiten en hogescholen. In deze landen is staatssecretaris Rutte (Onderwijs) van plan steunpunten van het Nederlandse hoger onderwijs te openen. De bewindsman zei dat woensdag in overleg met de Tweede Kamer.

Nederland heeft al vier van dergelijke bruggenhoofden voor het eigen hoger onderwijs in Azië. Met nieuwe 'ambassades' voor hoger onderwijs in Turkije en Marokko hoopt Rutte meer Turken en Marokkanen studies te laten volgen in Nederland. Zij kunnen dan ook Nederlandse Turken en Marokkanen stimuleren om naar een universiteit of hogeschool te gaan. Dit zou hun integratie ten goede komen.

Syrië

Rutte kondigde ook aan het Nederlands Instituut voor Academische Studies in de Syrische hoofdstad open te willen houden door er samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken geld in te steken. Volgens zijn woordvoerder gaat het om een ton.

De Universiteit Leiden, waar het instituut aan is verbonden, besloot eerder deze maand het wetenschappelijk instituut in Damascus te sluiten omdat er niet genoeg geld was om de wetenschappelijke pretenties waar te maken.

Rutte wil dat het instituut in Damascus ook als bruggenhoofd voor het Nederlandse hoger onderwijs gaat dienen, net als de geplande steunpunten in Turkije en Marokko



Nederland als studieland is niet aantrekkelijk voor NoordAfrikanen.
De taal is zo en zo een barrière maar de studiekosten zijn belachelijk.
De meeste kiezen voor Frankrijk.

Zwarte Schaap
24-06-05, 12:25
Zij kunnen dan ook Nederlandse Turken en Marokkanen stimuleren om naar een universiteit of hogeschool te gaan. Dit zou hun integratie ten goede komen

Onder het mom van integratiebevordering kun je vrijwel elk idee scharen, gegarandeerd succes.

Ik denk niet dat de tweede en derde generatie op zal kijken tegen gesubsiedieerde allochtonen. Als je wilt dat er meer allochtonen en Nederlanders gaan studeren dan moet je de voorwaarden ervoor scheppen en niet het studeren onbetaalbaar maken.

Ik vermoed dat er een meer achter zit. Waarschijnlijk het tekort aan betastudenten aanvullen. Nederland kampt al jaren met een tekort.

wytze
24-06-05, 12:42
Geplaatst door Zwarte Schaap


Ik vermoed dat er een meer achter zit. Waarschijnlijk het tekort aan betastudenten aanvullen. Nederland kampt al jaren met een tekort.


he ZS,
leuk dat je weer terug bent.
zou best kunnen dat dat betatekort de ware reden is.
anders snap ik het ook niet.

Abelone
24-06-05, 12:43
Geplaatst door Zwarte Schaap

Ik vermoed dat er een meer achter zit. Waarschijnlijk het tekort aan betastudenten aanvullen. Nederland kampt al jaren met een tekort.

Maar waarom dan per se werven onder Turken & Marokkanen?
Er zijn genoeg landen waar betastudenten te werven zijn.

Zwarte Schaap
24-06-05, 12:49
Geplaatst door Abelone
Maar waarom dan per se werven onder Turken & Marokkanen?
Er zijn genoeg landen waar betastudenten te werven zijn.

Wat ik nu zeg zijn allemaal slagen uit de losse pols.

Ik zei eerder al; Onder het mom van integratiebevordering kun je vrijwel elk idee scharen, gegarandeerd succes.

Vooral het bedrijfsleven heeft belang bij betastudenten, wellicht gaat dit betaald worden uit het potje van integratiebevordering. (Integratie is in nederland een apart gesubsiedieerde bedrijfstak geworden). Zo kost het de bedrijven minder centjes om hun tekorten aan te vullen.

Abelone
24-06-05, 12:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat ik nu zeg zijn allemaal slagen uit de losse pols.

Ik zei eerder al; Onder het mom van integratiebevordering kun je vrijwel elk idee scharen, gegarandeerd succes.

Vooral het bedrijfsleven heeft belang bij betastudenten, wellicht gaat dit betaald worden uit het potje van integratiebevordering. (Integratie is in nederland een apart gesubsiedieerde bedrijfstak geworden). Zo kost het de bedrijven minder centjes om hun tekorten aan te vullen.

Ach ja, het is een idee uit NL dus uiteraard moet er dan iets geniepigs achter zitten.

Maar ik ga dit eerst 's uitzoeken, want ik heb begrepen dat er veel werkeloze HBO- en uni-Turken & Marokkanen rondlopen in NL. Waarom die gepasseerd worden voor werving van dezelfde mensen in die 2 landen, is mij een compleet raadsel.

Het_Is_Lent
24-06-05, 12:55
Ik vermoed dat er een meer achter zit. Waarschijnlijk het tekort aan betastudenten aanvullen. Nederland kampt al jaren met een tekort.

Dat denk ik ook.

L@vita

Abelone
24-06-05, 12:59
Geplaatst door Het_Is_Lent
Dat denk ik ook.

L@vita

En waarom denk jij dan dat specifiek in Turkije en Marokko wordt geworven? Beta-bollen zijn in zovele andere landen makkelijk te vinden.

wytze
24-06-05, 13:00
Geplaatst door Abelone

Maar ik ga dit eerst 's uitzoeken, want ik heb begrepen dat er veel werkeloze HBO- en uni-Turken & Marokkanen rondlopen in NL. Waarom die gepasseerd worden voor werving van dezelfde mensen in die 2 landen, is mij een compleet raadsel.



dat verbaast mij ook ten zeerste.

Zwarte Schaap
24-06-05, 13:11
Geplaatst door Abelone
Ach ja, het is een idee uit NL dus uiteraard moet er dan iets geniepigs achter zitten.

Sorry meid ik kan er niets aandoen, dat is nu eenmaal mijn ervaring met de Nederlandse politici en media.

Trouwens, laatst nog een undergroundnieuwtje gehoord over het feit dat de VVD het NRC Handelsblad betaald heeft om een serie artikelen m.b.t Hirsi Ali te publiceren (na de moord op Theo van Gogh).

Het_Is_Lent
24-06-05, 13:11
Geplaatst door Abelone
En waarom denk jij dan dat specifiek in Turkije en Marokko wordt geworven? Beta-bollen zijn in zovele andere landen makkelijk te vinden.

Dat moet gij aan Nederland vragen. Ik heb da nie verzonnen, versterken van de contacten wellicht? Ik vind da da niet zoveel uit hoeft te maken, dan bedoel ik waar deze vandaan komen.

L@vita

Abelone
24-06-05, 13:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Sorry meid ik kan er niets aandoen, dat is nu eenmaal mijn ervaring met de Nederlandse politici en media.

Trouwens, laatst nog een undergroundnieuwtje gehoord over het feit dat de VVD het NRC Handelsblad betaald heeft om een serie artikelen m.b.t Hirsi Ali te publiceren (na de moord op Theo van Gogh).

Interessant. Open er een topic over. En ik zal 't eens nachecken bij mijn contacten binnen NRC.

Overigens heb je nog altijd geen antwoord gegeven op de stelling waarom NL per se in Turkije en Marokko gaat werven en niet in andere landen.

Ten eerste kom je aan met beta-studenten, vervolgens met het geniepige bedrijfsleven, vervolgens met integratie-mirakels.

Losse slagen zeg je, maar wegens gebrek aan argumenten zijn je losse slagen rap gebroken tot los zand en op niks naders gebaseerd dan vooroordelen.

Abelone
24-06-05, 13:16
Geplaatst door Het_Is_Lent
Dat moet gij aan Nederland vragen. Ik heb da nie verzonnen, versterken van de contacten wellicht? Ik vind da da niet zoveel uit hoeft te maken, dan bedoel ik waar deze vandaan komen.

L@vita

Ik hoef het eigenlijk niemand te vragen: het was een stelling van Schaap, en die kan het niet onderbouwen.

Het_Is_Lent
24-06-05, 13:19
Geplaatst door Abelone
Ik hoef het eigenlijk niemand te vragen: het was een stelling van Schaap, en die kan het niet onderbouwen.

O, maar het is ontzettent plezant da gij mij da desondanks vraagt.

L@vita

Zwarte Schaap
24-06-05, 13:30
Geplaatst door Abelone
Interessant. Open er een topic over. En ik zal 't eens nachecken bij mijn contacten binnen NRC.

Zaken die ik niet kan checken plaats ik niets over.


Overigens heb je nog altijd geen antwoord gegeven op de stelling waarom NL per se in Turkije en Marokko gaat werven en niet in andere landen. Vermoeied ben je zeg ! Omdat marokkanen en Turken gelijk staan aan het subsiediepotje. Je kunt moeilijk onder het mom van integratiebevordering van Marokkanen en Turken taiwanezen of indiers halen.


Ten eerste kom je aan met beta-studenten, vervolgens met het geniepige bedrijfsleven, vervolgens met integratie-mirakels. Het integratie oplossing is het argument van de Minister. Het geniepige bedrijfsleven die op haar jacht naar beta-studenten uit het potje van integratiebevordering snoept is naar m,ijn mening het achterliggende motief


Losse slagen zeg je, maar wegens gebrek aan argumenten zijn je losse slagen rap gebroken tot los zand en op niks naders gebaseerd dan vooroordelen. Ik geef dat toch duidelijk aan dat het mijn vermoedens zijn. Het gaat in deze dat om het feit dat ik de argumentatie van de Minister helemaal niet overtuigend vind en daarom even aan het brainstormen ben.

Abelone
24-06-05, 13:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Zaken die ik niet kan checken plaats ik niets over.

Dat heb je net wel gedaan.



Ik geef dat toch duidelijk aan dat het mijn vermoedens zijn.

Dus ook die vermoedens plaats je al kun je niets checken, maar dan onder het mom van 'brainstorm' :haha:

Storm ze.

PS: In jouw jargon is dat wat je nu doet haatzaaien ;)

Zwarte Schaap
24-06-05, 13:50
Geplaatst door Abelone
Dat heb je net wel gedaan. Mijn antwoord ging over jouw vraag om er een topic over te openen.


Dus ook die vermoedens plaats je al kun je niets checken, maar dan onder het mom van 'brainstorm' :haha: Ja niets mis mee als het van te voren aangeeft. Het is dacht ik een goede Nederlandse eigenschap om kritisch naar de politiek te staan. Jammer dat je teveel op jacht bent om puntjes te scoren waardoor de discussie jou ontglipt.


Storm ze.
Scoor ze.


PS: In jouw jargon is dat wat je nu doet haatzaaien ;) Leg dat eens uit.

Abelone
24-06-05, 14:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Omdat marokkanen en Turken gelijk staan aan het subsiediepotje. Je kunt moeilijk onder het mom van integratiebevordering van Marokkanen en Turken taiwanezen of indiers halen.



Pech voor je, Schaap. Er gaat niet alleen extra geld naar Turken & Marokkanen.

"Er zijn al 4 van zulke steunpunten in Azie. De staatssecretaris wil dat het instituut in Damascus ook als bruggenhoofd voor het Nederlandse hoger onderwijs gaat dienen, net als de geplande steunpunten in Turkije en Marokko. Rutte heeft al eerder gezegd meer van deze zogeheten Neso's (Netherlands Education Support Offices) te gaan openen in Azië, maar ook in Rusland, Brazilië en Mexico."

(bron: o.a. kennisnet)

Zwarte Schaap
24-06-05, 14:18
Geplaatst door Abelone
Pech voor je, Schaap. Er gaat niet alleen extra geld naar Turken & Marokkanen.

"Er zijn al 4 van zulke steunpunten in Azie. De staatssecretaris wil dat het instituut in Damascus ook als bruggenhoofd voor het Nederlandse hoger onderwijs gaat dienen, net als de geplande steunpunten in Turkije en Marokko. Rutte heeft al eerder gezegd meer van deze zogeheten Neso's (Netherlands Education Support Offices) te gaan openen in Azië, maar ook in Rusland, Brazilië en Mexico."

(bron: o.a. kennisnet)

Je bent dus echt vermoeiend. Die steunpunten uit azie gebruiken ze niet als argument voor de integratie van aziaten. Kennelijk wil men meer steunpunten, lees betastudenten, maar nu (deels) betaald uit de subsidieruif van de integratie.


Pfffff ik ga het niet blijven herhalen. Please take a hike.

Abelone
24-06-05, 14:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je bent dus echt vermoeiend. Die steunpunten uit azie gebruiken ze niet als argument voor de integratie van aziaten. Kennelijk wil men meer steunpunten, lees betastudenten, maar nu (deels) betaald uit de subsidieruif van de integratie.


Ah ha. Dus precies hetzelfde als wat net nog een vermoeden was van jou, zoals je zei, is nu een vaststaand feit voor je geworden.

Zwarte Schaap
24-06-05, 14:44
Geplaatst door Abelone
Ah ha. Dus precies hetzelfde als wat net nog een vermoeden was van jou, zoals je zei, is nu een vaststaand feit voor je geworden.
Vaststaande feiten:

Ik heb nog nooit gelezen dat men de steunpunten in azie gebruikt om aziaten die hier reeds ter lande zijn mee te helpen voor de integratie.

In het creeren van steunpunten in Marokko en Turkije gebruikt men het integratie motief.

Abelone
24-06-05, 14:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vaststaande feiten:

Ik heb nog nooit gelezen dat men de steunpunten in azie gebruikt om aziaten die hier reeds ter lande zijn mee te helpen voor de integratie.

Het is een vaststaand feit dat jij er nooit iets over gelezen hebt.
Dan is het nog geen vaststaand feit dat het IS zoals jij nu opeens meent dat het is. Je lult nogal out of the blue, Schapie.


In het creeren van steunpunten in Marokko en Turkije gebruikt men het integratie motief.

Waaraan jij met 'n natte vinger het belang van het bedrijfsleven koppelt. Dat was een vermoeden van je, gebaseerd op je vooroordelen.

Ik vermoed dat je aambeien hebt. Je vertoont precies het gedrag van mensen met aambeien. Ik roep maar wat hoor: tis een brainstorm.

Zwarte Schaap
24-06-05, 15:20
Geplaatst door Abelone
Het is een vaststaand feit dat jij er nooit iets over gelezen hebt.
Dan is het nog geen vaststaand feit dat het IS zoals jij nu opeens meent dat het is. Je lult nogal out of the blue, Schapie.

Waaraan jij met 'n natte vinger het belang van het bedrijfsleven koppelt. Dat was een vermoeden van je, gebaseerd op je vooroordelen.

Ik vermoed dat je aambeien hebt. Je vertoont precies het gedrag van mensen met aambeien. Ik roep maar wat hoor: tis een brainstorm.

Last van een intellectuele verstopping of zo?

mark61
24-06-05, 18:01
Geplaatst door Abelone
Ach ja, het is een idee uit NL dus uiteraard moet er dan iets geniepigs achter zitten.

Maar ik ga dit eerst 's uitzoeken, want ik heb begrepen dat er veel werkeloze HBO- en uni-Turken & Marokkanen rondlopen in NL. Waarom die gepasseerd worden voor werving van dezelfde mensen in die 2 landen, is mij een compleet raadsel.

Hoogstwaarschijnlijk geen bèta's. Verder krijg ik de indruk dat die 'integratie' er aan de haren wordt bijgesleept om de uitgaven te rechtvaardigen. En ik denk dat het de bedoeling is dat er rijke studenten komen die zichzelf kunnen bedruipen. Dat geldt nu ook al voor Chinezen. Ze gaan er ws. vanuit dat studenten uit de meer voor de hand liggende landen liever naar de VS of Engeland gaan. In het geval van Turken en Marokkanen is dat al zo, maar weten ze bij het ministerie veel.

Short of money zie ik geen reden waarom een Marokkaan in NL zou willen gaan studeren. Franstalig Canada en Frankrijk trekken al aan die mensen.