PDA

Bekijk Volledige Versie : Terroristen geweerd van kwetsbare plekken



Cameliaatje
24-06-05, 18:11
Terroristen geweerd van kwetsbare plekken
Uitgegeven op 24 juni 2005 om 17:14 uur, bijgewerkt om 17:47

(Novum) - Wie in verband wordt gebracht met terrorisme, kan voortaan van bepaalde plaatsen worden geweerd. Zo kan hem worden verboden bij de overheidsgebouwen van het Binnenhof of luchthaven Schiphol te komen. Daarnaast kan het verboden worden bij bepaalde personen in de buurt te komen. Het kabinet heeft vrijdag definitief ingestemd met een voorstel hiertoe van minister van Justitie Piet Hein Donner.

De maatregelen van het wetsvoorstel gaan op voor mensen die door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) worden aangemerkt als potentiële terrorist. De persoon in kwestie hoeft nog niet strafrechtelijk te zijn aangepakt. Ook een meldingsplicht bij de politie is in de wet opgenomen. Deze maatregelen kunnen zowel los van elkaar als gecombineerd worden opgelegd. Ze duren minimaal drie maanden en maximaal twee jaar.

Als iemand deze maatregel opgelegd krijgt, kan hij of zij een bezwaar indienen bij de minister van Binnenlandse Zaken. Vervolgens is beroep bij de rechtbank mogelijk. Het zal voor de persoon in kwestie niet mogelijk zijn inzage te krijgen in het dossier waarop de AIVD haar besluit baseert. De rechter kan eventueel inzage krijgen, maar dat is niet gegarandeerd.

Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met nog een aantal maatregelen voor de bestrijding van terrorisme. Door stichtingen te verplichten financiële gegevens te openbaren, hoopt het kabinet zicht te krijgen op bijvoorbeeld geldstromen uit landen als Saoedi-Arabië. Daarnaast zal de registratie van gegevens bij de Kamer van Koophandel verbeterd worden. Nu zijn deze vaak verouderd of niet compleet, zegt het kabinet.

mark61
24-06-05, 18:15
En dat gaat het parlement slikken? Wat een idioten.

Toetsing bij de rechter, maar eigenlijk dus een wassen neus.

NL introduceert de 'niet schuldig, maar ook niet onschuldig'-Guantanamo-status. :kotsen:

Cameliaatje
24-06-05, 18:20
Individuele belangen en privacy worden steeds meer ondergeschikt aan veiligheid, een roep die al langer vanuit het volk klinkt.

Ik vind het een goede zaak, er moet natuurlijk wel een heldere procedure zijn welke mensen deze maatregel opgelegd krijgen, hierbij mogen geen fouten worden gemaakt. Maar dat zo'n Samir Azzouz bijvoorbeeld niet meer op Schiphol zou mag komen vind ik een geruststellende gedachte.

Joesoef
24-06-05, 18:24
Geplaatst door Cameliaatje
Individuele belangen en privacy worden steeds meer ondergeschikt aan veiligheid, een roep die al langer vanuit het volk klinkt.

Ik vind het een goede zaak, er moet natuurlijk wel een heldere procedure zijn welke mensen deze maatregel opgelegd krijgen, hierbij mogen geen fouten worden gemaakt. Maar dat zo'n Samir Azzouz bijvoorbeeld niet meer op Schiphol zou mag komen vind ik een geruststellende gedachte.

Wat als hij nu plots, zomaar, spontaan, een andere naam aanneemt.

wytze
24-06-05, 18:30
Geplaatst door Cameliaatje
Individuele belangen en privacy worden steeds meer ondergeschikt aan veiligheid, een roep die al langer vanuit het volk klinkt.





die klinkt niet per se uit het volk.
volgens mij zijn de meeste voorstellen die de privacy aantasten uit de koker van ministeries onder het mom van vergroten van veiligheid.
dat het banggemaakte volk dat dan in meerderheid accepteert is een gevolg van de overdreven bangmakerij.

Mill
25-06-05, 11:48
Geplaatst door Cameliaatje
Individuele belangen en privacy worden steeds meer ondergeschikt aan veiligheid, een roep die al langer vanuit het volk klinkt.

'Het' volk, 'de' islam, 'het' Westen, m'n reet.

Nefje
09-07-05, 00:12
Geplaatst door wytze
dat het banggemaakte volk dat dan in meerderheid accepteert is een gevolg van de overdreven bangmakerij.
Jaja, overdreven zeg je he?