PDA

Bekijk Volledige Versie : Benzakour: Opiniediscriminatie & De Ideale Vrouw



Ron Haleber
26-06-05, 12:56
Benzakour: Opiniediscriminatie & De Ideale Vrouw


Volgens minister Donner zou er oorlog uitbreken. Van Aartsen riep dat alle Franse NEE-stemmers communisten en racisten waren. En Maxime Verhagen, gestoken in een gifgroen jasje, joeg huisvrouwen de stuipen op het lijf: "Mag ik u een folder aanbieden?"
Judas en de Vieze Man in één, zodat niet eerder het failliet van de politieke elite zo pijnlijk hard aan het licht kwam. Het werd hilarisch toen bleek dat we een witte allochtoon nodig hadden – de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Joschka Fischer – om het Nederlandse volk nog een beetje te porren voor JA. En als Balkenende nu zelfs voor een Belgische (!) minister ‘een soort Harry Potter’ is, is het niet gek dat massaal het NEE-knopje werd ingedrukt. Nederland is ons te dierbaar om haar Europees lot in handen te leggen van een clubje Haagse schimmelpatjepeeërs dat evenveel staatsmanschap bezit als Marokko mensenrechten (Waarom lees ik zo weinig over het beestachtige optreden – traangas, martelingen, honden - van het Marokkaanse leger toen op 19 mei jl. in het Riffijnse Tamassint werd gedemonstreerd tegen de schrijnende leefomstandigheden sinds de aardbeving?).


Apen waren we en apen blijven we. Het kan geen toeval zijn dat naast de Grondwet een ander debat de gemoederen verhitte: evolutie versus scheppingsleer, aangezwengeld door de Onderwijsminister. Ofschoon het evolutie-debat zo oud is als de weg naar Bethlehem, en ofschoon ik diepe twijfels heb over de leer die zegt dat mijn vroegste voorvader een aap was (al verraden bepaalde lieden welzeker een aap’achtige afstamming) vertoonden beide debatten één groot overeenkomst: de allochtoon telt niet mee.
Ik heb er speciaal op gelet. Alle krantenbijlagen, opiniepagina’s, speciale thema-edities van tijdschriften, de voltallige meningenmachine die bij Nova, Netwerk, 2Vandaag, Rondom Tien opdraafde, alles heb ik gestaafd, maar niet eenmaal (afgezien van die ene APK-gekeurde allochtoon) mocht een Turk of Marokkaan serieus aanschuiven.
Wat zegt dit? Dit zegt dat onze zwarte medeburger (geschoold of ongeschoold) zijn geitenscheetje enkel mag laten als het zijn soortgenoten betreft. Blèren over Fatima’s en Ali’s, dat is prima, maar verder moet hij zijn geitensnater houden. Dit noem ik vanaf heden ‘opiniediscriminatie’ – niet minder kwalijk dan andere uitsluitingsmechanismen.



Nu wat anders. Laatst was ik uitgenodigd voor een internationale islamconferentie in Belgenland: ‘De Ideale Partner’. De ganse dag werd er door een stropdassenbrigade in hooggestemde bewoordingen gesproken over het moderne huwelijk. Het ging over ‘emancipatie’ en ‘intellectuele match’, over het belang van twee werkende ouders, samen een huis kopen, etc. De dagvoorzitter sloot de dag af door zijn afkeer uit te spreken over het gearrangeerde huwelijk bij moslimouders; die zouden het geluk in de weg staan.
Ik was al verveeld en geïrriteerd, maar deze koningsstropdas spande de kroon (ik wist toen nog niet dat de conferentie gesubsidieerd was door Brussel). Ik boog mij voorover en zei: ‘Gelieve deze dag met wat minder huichelarij af te sluiten.’ Er viel een korte stilte. Toen werd mij gevraagd ‘enige toelichting’ te verschaffen. Ik rukte de microfoon uit de standaard en stond op. Ik verkondigde dat de meest geslaagde huwelijken deze zijn waarin bemiddeld is door de ouders. Dat onze ouders in wezen relatiebemiddelingbureaus (die in Europa als paddestoelen uit de grond schieten!) avant la lettre zijn. Met dat verschil dat onze ouders geen 300 euro vragen maar potverdorie gratis zijn! Pro Deo! En dat we niet moeten vergeten dat in het heilige schrift staat dat de hemel onder moeders voeten ligt. En dat waarschijnlijk daarom ieder huwelijk zonder moederzegen gedoemd is tot mislukking. En dat keer op keer blijkt: hoe langer de huwelijkslimousine, hoe korter het huwelijksgeluk. En dat we moeten stoppen met deze schijnheilige vertoning omdat zonder uitzondering alle mannen in deze zaal stiekem die vrouw willen hebben die hen dezelfde gerechten voorschotelt en hen netzo vertroetelt als mams. En dat we diep in ons hart vinden dat de goede vrouw de gehoorzame vrouw is, die wars is van verspilling en die al haar tijd aan kinderen en huishoudelijke taken wijdt. En die geen kleren op kasten en banken laat slingeren, nooit zanikt over een PC of eigen bankrekening, die onwel wordt bij de term ‘werkster’ en vooral niet ieder akkefietje ‘bespreekbaar’ wil maken. De vrouw die sokjes naait en onderbroekjes wast, bij voorkeur met de hand. Dat we, kortom, moeten ophouden de progressieve pief uit te hangen en de volgende keer beter een conferentie kunnen beleggen met als titel: “Leve het gearrangeerde huwelijk!”
Toen ben ik gaan zitten. Schaapachtig gegiebel en een lauw applausje was mijn deel. Na afloop, tijdens de borrel in een chique lounge, kwam een modern gecoiffeerde vrouw naar mij toe en fluisterde: ‘van iedereen die ik vandaag aanhoorde sprak alleen u de waarheid. Kopje koffie?’

Mohammed Benzakour

Bron: Benzakour / Contrast

Vriend
26-06-05, 13:13
Wel een beetje eendimensionaal gebracht door meneer Benzakour maar ik begrijp zijn karikaturisering van het geheel.

Ron Haleber
26-06-05, 13:37
Geplaatst door Vriend
Wel een beetje eendimensionaal gebracht door meneer Benzakour maar ik begrijp zijn karikaturisering van het geheel.

Je kunt van je broeders natuurlijk niet verwachten dat ze evenveel dimensies bezitten als jij, onze grote fysicus... :wat?!:

amadeus
26-06-05, 14:04
Geplaatst door Ron Haleber
Ik heb er speciaal op gelet. Alle krantenbijlagen, opiniepagina’s, speciale thema-edities van tijdschriften, de voltallige meningenmachine die bij Nova, Netwerk, 2Vandaag, Rondom Tien opdraafde, alles heb ik gestaafd, maar niet eenmaal (afgezien van die ene APK-gekeurde allochtoon) mocht een Turk of Marokkaan serieus aanschuiven.
Wat zegt dit?
Wat dit zegt? Dat Benzakour een racist van de eerste orde is. Het gaat hem blijkbaar niet om wat iemand zegt, maar wie het zegt. Maar owee als het omgekeerde het geval is en iemand zich drukmaakt over de afwezigheid van autochtonen in bepaalde situaties, dan staat onze vriend Benzakour gelijk klaar met zijn vermanende vingertje en de gevleugelde woorden discriminatie, xenofobie, angst blablabla.

Hanif
26-06-05, 14:11
Geplaatst door Ron Haleber
Ik verkondigde dat de meest geslaagde huwelijken deze zijn waarin bemiddeld is door de ouders. Dat onze ouders in wezen relatiebemiddelingbureaus (die in Europa als paddestoelen uit de grond schieten!) avant la lettre zijn. Met dat verschil dat onze ouders geen 300 euro vragen maar potverdorie gratis zijn! Pro Deo! En dat we niet moeten vergeten dat in het heilige schrift staat dat de hemel onder moeders voeten ligt. En dat waarschijnlijk daarom ieder huwelijk zonder moederzegen gedoemd is tot mislukking. En dat keer op keer blijkt: hoe langer de huwelijkslimousine, hoe korter het huwelijksgeluk. En dat we moeten stoppen met deze schijnheilige vertoning omdat zonder uitzondering alle mannen in deze zaal stiekem die vrouw willen hebben die hen dezelfde gerechten voorschotelt en hen netzo vertroetelt als mams. En dat we diep in ons hart vinden dat de goede vrouw de gehoorzame vrouw is, die wars is van verspilling en die al haar tijd aan kinderen en huishoudelijke taken wijdt. En die geen kleren op kasten en banken laat slingeren, nooit zanikt over een PC of eigen bankrekening, die onwel wordt bij de term ‘werkster’ en vooral niet ieder akkefietje ‘bespreekbaar’ wil maken. De vrouw die sokjes naait en onderbroekjes wast, bij voorkeur met de hand. Dat we, kortom, moeten ophouden de progressieve pief uit te hangen en de volgende keer beter een conferentie kunnen beleggen met als titel: “Leve het gearrangeerde huwelijk!”


Natuurlijk heeft Benzakour gelijk wat betreft de hypocrisie van de Westerling. Maar naar mijn idee maakt ie een omtrekkende beweging, en mijdt hij het echte probleem.

Het zijn juist die importhuwelijken waardoor het aanvankelijk bescheiden groepje immigranten heeft kunnen aanzwellen tot honderduizenden. En Nederland moet dat natuurlijk allemaal faciliteren. Onderwijs verschaffen aan kinderen met taalachterstand, een dak boven het hoofd van die relatief grote gezinnen, de ontbinding van het sociale weefsel in de steden.

Over hypocrisie gesproken; de enige reden waarom wij alle verwijten van allochtonen moeten aanhoren, is omdat zij toevallig de nieuwkomers zijn. Het lijkt me niet dat het anders zou gaan als wij Nederlanders waren geimmigreerd naar Marokko of Turkije. Dan zou er ook geklaagd worden over de massale import van die Hollanders. Oh wacht, natuurlijk niet, want Nederlanders importeren niet tot in de tigste generatie. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Canada en Australie.

Waarom dweep jij altijd zo met die Benzakour Ron. Ik had verwacht dat jij je 'helden' wat zorgvuldiger zou kiezen.

Vriend
26-06-05, 15:07
Fout 1:


Geplaatst door Hanif
Het zijn juist die importhuwelijken waardoor het aanvankelijk bescheiden groepje immigranten heeft kunnen aanzwellen tot honderduizenden. En Nederland moet dat natuurlijk allemaal faciliteren. Onderwijs verschaffen aan kinderen met taalachterstand, een dak boven het hoofd van die relatief grote gezinnen, de ontbinding van het sociale weefsel in de steden.

correctie 1:

Autochtone Nederlandse politici en burgers hebben decennia lang de nieuwe Nederlanders Structureel genegeerd. Mijn ouders waren op zichzelf en hun familie- en vriendenkring aangewezen. Deze waren ook allochtoon. Dit komt met name door het feit dat de gemiddelde Hollander niets met een Marokkaan of Turk te maken wilde hebben. Althans, niet na werktijd in iedergeval. Pas toen ONS aantal zo groot werd dat men zelfs in Den Haag er niet langer omheen kon begon men te reppen dat er extra Nederlands bijgeleerd moest worden.Een schande natuurlijk, want wat men eigenlijk bedoelde is dat er teveel van ONS waren.

Het is maar goed dat Benzakour deze hypocrisi heeft ontleed. Een Heldhaftige Benzakour die zeer waarschijnlijk, evenals ik en vele mede-allochtonen, is opgegroeid in een te kleine woningruimte met teveel broertjes en zusjes in een oerhollands volkswijkhuisje omdat dat dat het enige was wat zijn ouders zich konden veroorloven met hun minimale arbeidersinkomsten.


fout 2:


Geplaatst door Hanif
Over hypocrisie gesproken; de enige reden waarom wij alle verwijten van allochtonen moeten aanhoren, is omdat zij toevallig de nieuwkomers zijn. Het lijkt me niet dat het anders zou gaan als wij Nederlanders waren geimmigreerd naar Marokko of Turkije. Dan zou er ook geklaagd worden over de massale import van die Hollanders. Oh wacht, natuurlijk niet, want Nederlanders importeren niet tot in de tigste generatie. Kijk maar naar de Nederlandse immigranten in Canada en Australie.

Correctie 2:

Westerlingen zijn in Marokko geweest en hebben zich daar onuitgenodigt enorm uitgeleefd. Sterker nog, er bestaan nog gehele Spaanse en Franse wijken in vrijwel alle grote Marokkaanse steden. Deze zijn vrijwel allemaal volgebouwd met grote villa's en mooie pleinen. Wij Marokkanen zijn nou eenmaal veel gastvrijer en stoppen ONZE allochtonen niet in een of ander afgedankte arbeidershuisje ergens langs een industriegebied.

Fout 3:


Geplaatst door Hanif
Waarom dweep jij altijd zo met die Benzakour Ron. Ik had verwacht dat jij je 'helden' wat zorgvuldiger zou kiezen.


Correctie 3:


Verder vind ik dat je Ron met rust moet laten. Ron is een slachtoffer van zijn genialiteit. Hij heeft mij eens urenlang gepoogd te overtuigen van het het feit dat hij het was die de vraagteken had uitgevonden. En soms beschuldigt hij kastanjes van luiheid. Laat Ron dus met rust want Ron functioneert op een ander niveau.

amadeus
26-06-05, 15:23
Geplaatst door Vriend
[B]Autochtone Nederlandse politici en burgers hebben decennia lang de nieuwe Nederlanders Structureel genegeerd. Mijn ouders waren op zichzelf en hun familie- en vriendenkring aangewezen.
Dat is je reinste lulkoek. In het begin was de gedachte dat gastarbeiders na gedane arbeid weer terug zouden keren na land van herkomst. Dat pakte echter in de praktijk anders uit. Ook heeft lange tijd de gedachte bestaan dat allochtonen zoveel mogelijk hun eigen cultuur moeten behouden en dat integratie dan wel vanzelf zou komen. Het behoud van eigen taal werd zelfs gestimuleerd door allerlei overheidsfolders in 7 talen uit te geven. Van structureel negeren is absoluut geen sprake, er zijn miljarden besteed aan allerlei projecten voor allochtonen de afgelopen decennia.


Een Heldhaftige Benzakour die zeer waarschijnlijk, evenals ik en vele mede-allochtonen, is opgegroeid in een te kleine woningruimte met teveel broertjes en zusjes in een oerhollands volkswijkhuisje omdat dat dat het enige was wat zijn ouders zich konden veroorloven met hun minimale arbeidersinkomsten.
Misschien hadden die ouders zich dat eens moeten beseffen voordat ze aan zoveel kinderen begonnen?


Westerlingen zijn in Marokko geweest en hebben zich daar onuitgenodigt enorm uitgeleefd. Sterker nog, er bestaan nog gehele Spaanse en Franse wijken in vrijwel alle grote Marokkaanse steden. Deze zijn vrijwel allemaal volgebouwd met grote villa's en mooie pleinen. Wij Marokkanen zijn nou eenmaal veel gastvrijer en stoppen ONZE allochtonen niet in een of ander afgedankte arbeidershuisje ergens langs een industriegebied.
Een vergelijking die als een tang op een varken slaat, die Spanjaarden en Fransozen hebben die villa's echt niet cadeau gehad van Marokko. Marokkanen met geld kunnen hier ook de mooiste villa's kopen.

Ron Haleber
26-06-05, 15:36
Geplaatst door amadeus
Wat dit zegt? Dat Benzakour een racist van de eerste orde is. Het gaat hem blijkbaar niet om wat iemand zegt, maar wie het zegt. Maar owee als het omgekeerde het geval is en iemand zich drukmaakt over de afwezigheid van autochtonen in bepaalde situaties, dan staat onze vriend Benzakour gelijk klaar met zijn vermanende vingertje en de gevleugelde woorden discriminatie, xenofobie, angst blablabla.

Amadeus het ging hier over het ID-debat dat Maria van der Hoeven speciaal aanzwengelde met allochtone moslims in gedachte...

Afgezien van de zin en onzin van dit debat waar Benzakour zich ook niet over uitlaat, is het toch wel erg frappant dat behalve die ene boy in Rondom Tien er nergens moslims aan het woord kwamen.

Of het sop de kool waard was geweest, laat ik in het midden. Maar men had toch wel eens een wetenschappelijk gevormd moslim kunnen vragen zijn licht erover te laten schijnen. :zozo:


Zelf heb ik hier het artikel van Leezenberg - kenner van de islamitische filosofie - neergezet dat aan duidelijkheid over de moslimtraditie en zelfs over de koran niets te wensen overliet.

Maar - ik ga ze niet noemen - er moeten toch tig moslims zijn die daar iets verantwoords over kunnen zeggen...?

Of moet Maria van der Hoeven die dan ook zelf weer gaan optrommelen? Dat zou toch wel erg armoedig zijn! :ego:

Hoewel ik het vaak met Benzakour oneens ben, heeft hij hier dus wel degelijk gelijk! :engel:

Vriend
26-06-05, 15:38
Geplaatst door amadeus
Dat is je reinste lulkoek. In het begin was de gedachte dat gastarbeiders na gedane arbeid weer terug zouden keren na land van herkomst. Dat pakte echter in de praktijk anders uit.

Dit klopt volkomen. De autochtone Nederlander ging er van uit dat al die vreemdelingen wel terug zouden keren nadat ze na tig jaren aan poepscheppen in riolen een hernia rug hadden overgehouden.





Geplaatst door amadeus
Ook heeft lange tijd de gedachte bestaan dat allochtonen zoveel mogelijk hun eigen cultuur moeten behouden en dat integratie dan wel vanzelf zou komen. Het behoud van eigen taal werd zelfs gestimuleerd door allerlei overheidsfolders in 7 talen uit te geven. Van structureel negeren is absoluut geen sprake, er zijn miljarden besteed aan allerlei projecten voor allochtonen de afgelopen decennia.

De reden dat er folders werden uitgegeven in de taal van de nieuwe Nederlanders kwam door het feit dat men in Den Haag niet eens de moeite nam om mensen die geen spatje Nederlands begrepen kwalitatief en praktische taalbeheersingcursussen aan te bieden. Men kon vrijblijvend een cursus Nederlands nemen maar het werd nooit gestimuleerd want stel je eens voor; dadelijk zouden die vreemdelingen hier nog blijven omdat ze de Nederlandse taal hadden geleerd. Er was geen integratiepolitiek, er was een desintegratiepolitiek gevoerd door de VVD/PVDA regering, die er structureel voor zorgde dat geen enkele vreemdeling zich zou behoeven aan te passen met als gevolg dat deze in Nederland zichzelf zou willen vestigen. De ironie heeft aangetoond dat men een contraproductieve effect heeft bewerktstelligt.





Geplaatst door amadeus
Misschien hadden die ouders zich dat eens moeten beseffen voordat ze aan zoveel kinderen begonnen?

Misschien hadden jouw ouders zich moeten bedenken bij het nemen van kinderen.



Geplaatst door amadeus
Een vergelijking die als een tang op een varken slaat, die Spanjaarden en Fransozen hebben die villa's echt niet cadeau gehad van Marokko. Marokkanen met geld kunnen hier ook de mooiste villa's kopen.

Humor en sarcasme zijn woorden die blijkbaar niet in jouw woordenboek voorkomen. Verkeerd begrepen of niet, waarschijnlijk is het niet aan jou besteed.

So long Wilders wannabe...

AARDIG
26-06-05, 15:59
Geplaatst door Ron Haleber
Zelf heb ik hier het artikel van Leezenberg - kenner van de islamitische filosofie - neergezet dat aan duidelijkheid over de moslimtraditie en zelfs over de koran niets te wensen overliet.

Misschien ben je nu toch nog ergens goed voor. Mag ik het e-mail adres van Leezenberg. Hij heeft wat fouten gemaakt in zijn proloog over "het ontstaan van de Islam." Die fouten stimuleren impliciet de gedachte, dat de profeet Sala Allahu 3alayhi Wa Salaam niet meer was dan een epilepsiepatiënt.

amadeus
26-06-05, 16:38
Geplaatst door Vriend
[B]De reden dat er folders werden uitgegeven in de taal van de nieuwe Nederlanders kwam door het feit dat men in Den Haag niet eens de moeite nam om mensen die geen spatje Nederlands begrepen kwalitatief en praktische taalbeheersingcursussen aan te bieden. Men kon vrijblijvend een cursus Nederlands nemen maar het werd nooit gestimuleerd want stel je eens voor; dadelijk zouden die vreemdelingen hier nog blijven omdat ze de Nederlandse taal hadden geleerd.
Je mag van nieuwkomers ook wel enig eigen initiatief verwachten, Nederland is momenteel echt een uitzondering in de wereld dat er zoveel inspanningen worden verricht om nieuwkomers de taal te leren. Het is heel makkelijk om zelf geen enkele verantwoordelijkheid te nemen, maar het is klip en klaar dat mensen die hier al 30 jaar of langer wonen en nog geen woordje Nederlands kunnen, dit in hoge mate aan hun eigen luiheid hebben te danken.


Misschien hadden jouw ouders zich moeten bedenken bij het nemen van kinderen.
Ze waren in elk geval niet zo dom om meer kinderen te nemen dan ze konden huisvesten en vervolgens op de overheid af te geven dat hun huisje toch zo klein is. :D


Humor en sarcasme zijn woorden die blijkbaar niet in jouw woordenboek voorkomen. Verkeerd begrepen of niet, waarschijnlijk is het niet aan jou besteed.
Ik denk dat het eerder aan jouw manier van discussieren ligt. Je argumenten zijn zo ongeloofwaardig en absurd, dat het gewoon niet meer opvalt als er iets humoristisch of sarcastisch tussenstaat, omdat het geheel in dezelfde trant is als je overige verhaal.

AARDIG
26-06-05, 16:42
Geplaatst door amadeus
Ze waren in elk geval niet zo dom om meer kinderen te nemen dan ze konden huisvesten en vervolgens op de overheid af te geven dat hun huisje toch zo klein is. :D

Voorbeelden.

amadeus
26-06-05, 16:42
Geplaatst door Ron Haleber
Amadeus het ging hier over het ID-debat dat Maria van der Hoeven speciaal aanzwengelde met allochtone moslims in gedachte...

Benzakour schrijft: "vertoonden beide debatten één groot overeenkomst: de allochtoon telt niet mee."

Welke moslim zou hij eigenlijk graag gehoord willen hebben in het grondwet-debat? Echt helemaal goed opgelet heeft hij overigens niet, in diverse kranten stond vermeld het standpunt van moslimorganisaties vermeld, helaas redeneerden zij enkel vanuit eigen kring: de voor en nadelen van de grondwet voor moslims dus. Dat maakt het weinig aantrekkelijk om ze in debatten uit te nodigen, ik zag daarbij trouwens ook geen afgevaardigden van katholieken of protestanten.

Orakel
26-06-05, 21:48
Geplaatst door amadeus
Het gaat hem blijkbaar niet om wat iemand zegt, maar wie het zegt.

Laat dat nou ook net zijn verwijt zijn.

amadeus
26-06-05, 21:50
Geplaatst door Orakel
Laat dat nou ook net zijn verwijt zijn.
Wat een hypocriet hè.

Aan de ene kant mag hij eigenlijk wel blij zijn met fenomenen als discriminatie etc, waar moet hij anders die kansloze columns mee vullen? :haha:

Orakel
26-06-05, 21:52
Geplaatst door amadeus
Wat een hypocriet hè.

Aan de ene kant mag hij eigenlijk wel blij zijn met fenomenen als discriminatie etc, waar moet hij anders die kansloze columns mee vullen? :haha:

Errmm, you missed the point dude.

amadeus
26-06-05, 21:57
Geplaatst door Orakel
Errmm, you missed the point dude.
Volgens mij niet, jij merkt op dat Benzakour anderen verwijt mensen te beoordelen op hun afkomst, maar zelf doet hij daar net zo hard aan mee: hypocriet dus.