PDA

Bekijk Volledige Versie : Bob Geldof boos op paus



Marsipulami
28-06-05, 17:50
‘Bob Geldof boos op paus’

Hilversum (Van onze redactie) 27 juni 2005 - Paus Benedictus XVI zal niet aanwezig zijn bij de Live8-manifestatie in Edinburgh op 6 juli. De organisator Bob Geldof had de paus uitgenodigd deel te nemen aan deze massale protestactie tegen armoede. De paus bedankte echter voor de eer en stuurde Geldof bij wijze van antwoord een foto van zichzelf.

‘Ik wil uw foto niet’
Volgens de Britse website dailyrecord.co.uk zou de pauselijke reactie Geldof woedend hebben gemaakt. De site baseert zich op een interview met de Texaanse popster Sharleen Spiteri. Zij deed verslag van een gesprek dat ze onlangs met Geldof had gehad. Spiteri: “Hij zei dat hij kwaad was toen de paus hem een standaardfoto had opgestuurd. Hij zei dat hij dit had teruggeschreven: ‘Met alle respect, maar ik wil uw foto niet. Ik wil gewoon dat u komt'.”

Morele leiders
Geldof wil volgens Spiteri dat de paus meedoet omdat zijn deelname veel indruk zou maken op de Verenigde Staten. “Hij hoopt dat de Dalai Lama, Desmond Tutu en Nelson Mandela wel naar Schotland komen.” De aanwezigheid van deze morele leiders zou volgens Geldof een krachtig signaal zijn aan het adres van de deelnemers aan de G8-top in het Schotse Gleneagles van 6 tot 9 juli.

Veiligheid
Het Vaticaan wilde niet reageren op dit bericht. Wel werd duidelijk dat deelname aan Live8 bezwaarlijk was, omdat de voorbereidingstijd voor een pausbezoek aan Schotland te kort zou zijn geweest. De veiligheid van de pontifex zou dan niet gegarandeerd kunnen worden.

Kritiek op Geldof
De uitnodiging aan Benedictus XVI leverde Bob Geldof veel kritiek op. Zo zei Sir Elton John dat de Katholieke Kerk door haar beleid tegen contraceptiva indirect verantwoordelijkheid draagt voor de verspreiding van aids en armoede. De Britse National Secular Society (NSS) verklaarde dat ze bij deelname van Benedictus aan Live8 tegelijkertijd een protestbijeenkomst tegen de paus zou organiseren.

Popconcerten
Live8 bestaat naast de manifestatie Go To Edinburgh op 6 juli ook uit een serie gratis popconcerten op zaterdag 2 juli in onder andere Londen, Parijs, Rome, Philadelphia, Tokio en Johannesburg.