PDA

Bekijk Volledige Versie : Fundamentaliste daagt koning van Marokko uit



RinC
28-06-05, 18:29
Fundamentaliste daagt koning van Marokko uit

HIGHLIGHT:
"Ik ben niet bang voor de gevangenis"


door Bart Schut

RABAT/SALE, dinsdag

In haar eenvoudige huiskamer wacht Nadia Jassine met spanning af wat de Marokkaanse rechter met haar van plan is. Vandaag begint haar proces wegens "majesteitsschennis". Met spanning, maar zonder angst. "Ik ben niet bang voor de gevangenis, ik verheug mij er zelfs op. Net als mijn vader."

Met het noemen van haar vader legt Nadia Jassine (47) de vinger op de zere plek, want meer dan wat ook, is zij de dochter en officieuze woordvoerster van haar beroemde - volgens velen beruchte - vader, sjeik Abdeslam Jassine, oprichter en leider van 'Al Adl Wal Ihsane'(Gerechtigheid en Liefdadigheid), Marokko's grootste (naar schatting een miljoen leden) fundamentalistische moslimorganisatie.

Justitie denkt met het proces tegen Jassine twee vliegen in een klap te slaan: een belangrijk islamiste monddood maken en de bijna sacrale positie van de koning handhaven. Maar Rabat lijkt ditmaal de plank te hebben misgeslagen. Zelfs de meest antifundamentalistische pers uitte de afgelopen weken scherpe kritiek op het besluit tot vervolging van de dochter van de sjeik. Er wordt gesproken van een onaanvaardbare inbreuk op de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid. Aanleiding voor alle commotie waren Jassine's uitlatingen in het weekblad 'Al Ousbouiya Al-Jadida' enkele weken geleden.

"De monarchie is niet geschikt voor Marokko", "het regime staat op instorten" en "de grondwet hoort thuis in de vuilnisbak van de geschiedenis" zijn haar meest grievende uitspraken voor het bewind. Het leverde haar een aanklacht wegens majesteitsschennis op en een mogelijke gevangenisstraf van drie tot vijf jaar.

Aan de vooravond van de rechtszaak, in haar bescheiden appartement in een volksbuurt van Sale, voorstad van de hoofdstad Rabat, neemt Nadia Jassine niets terug van haar beweringen. Integendeel, na aanvankelijke aarzelingen - "Ik wil niet nog eens vijf jaar cel aan mijn straf toevoegen", glimlacht zij ironisch - doet zij er nog een schepje bovenop: "Als het systeem van de monarchie niet verandert, heeft het niets te zoeken in Marokko." Jassine ziet dit systeem, de Makhzen, als de hoofdschuldige van de "economische, politieke en spirituele crisis" waarin Marokko zich volgens haar bevindt.

Nadia Jassine presenteert zich als een democraat, die wil dat het volk het in haar land echt voor het zeggen krijgt. Dit doet vreemd aan, komend van een erkend fundamentaliste, van iemand die actief strijdt voor een islamitische republiek, lid is van een semi-clandestiene organisatie, waarin haar vaders woord wet is, en die onlangs nog door een hoge Amerikaanse regeringsfunctionaris als "extremistisch" werd omschreven. Een paradox?

"Wij zijn niet voor een democratie zoals je die vindt in het Westen, noch voor een model zoals in Iran, hoewel het daar minder erg is dan de media ons willen doen geloven. We zijn op zoek naar een derde weg, die het midden houdt tussen deze twee extremen", legt Jassine uit. "Als het maar op een echt democratische wijze gebeurt. Dan zijn wij zelfs bereid als islamisten de scheiding tussen kerk en staat te aanvaarden."

Gevraagd naar het politieke doel van haar organisatie windt Jassine er opnieuw geen doekjes om. "De macht is erg belangrijk voor ons, want de macht geeft ons de mogelijkheid mensen te scholen, op te leiden."

Copyright 2005
De Telegraaf

June 28, 2005

Zwarte Schaap
28-06-05, 18:38
Brief mocht niet

De Marokkaanse autoriteiten hebben zaterdag de oplage in beslaggenomen van twee onafhankelijke weekbladen en een krant die een brief van een moslimfundamentalistische leider aan koning Mohammed VI hadden afgedrukt. In de brief vroeg sjeik Abdessalam Yassine, leider van de verboden groep Al-Adl Wal Ihsane (Gerechtigheid en Liefdadigheid), de koning 40 à 50 miljard dollar terug te halen die zijn vader, wijlen Hassan II, op buitenlandse bankrekeningen zou hebben verzameld . Yassine leeft sinds 1989 onder huisarrest. (AFP, Reuters)

Bron: NRC-Handelsblad 07/02/05

vlegeltje
28-06-05, 19:02
Geplaatst door RinC
Fundamentaliste daagt koning van Marokko uit
"Als het maar op een echt democratische wijze gebeurt. Dan zijn wij zelfs bereid als islamisten de scheiding tussen kerk en staat te aanvaarden."

Fundamentalisten zijn voor scheiding tussen kerk en staat.

En ook nog een democraat.


Tsss, waar gaat dat toch naartoe met deze wereld.

mark61
29-06-05, 00:05
Geplaatst door vlegeltje
Fundamentalisten zijn voor scheiding tussen kerk en staat.

En ook nog een democraat.


Tsss, waar gaat dat toch naartoe met deze wereld.

Straks doet ze nog make up op. :vreemd:

Marsipulami
29-06-05, 00:42
Abdeslam Yassine is een moedig man die opkomt voor een geweldloze trouw aan de islam, die niet buigt voor machthebbers. Marokko en het Marokkaanse volk is meer dan het zelf beseft een brugland dat een belangrijke rol speelt in de verzoening van de mensenfamilie, volkeren godsdiensten en culturen.

Tomas
29-06-05, 00:47
Geplaatst door mark61
Straks doet ze nog make up op. :vreemd:

Ook dat dankzij ons grote plan.

Zwarte Schaap
29-06-05, 00:57
Geplaatst door Tomas
Ook dat dankzij ons grote plan.

In een serieuze topic waar men kan zien waar het onderdrukte volk met behulp van de islam deze onderdrukking op vreedzame wijze probeert te beindigen, zie je autochtonen die in de eerste rij staan om de islam te bekritiseren niets anders dan domme sexistische grapjes maken.

Haar vrouwzijn wordt op de korrel genomen, inhoudelijk heeft ze kennelijk niets te melden voor deze autochtone beschavers.

Zwarte Schaap
29-06-05, 01:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
In een serieuze topic waar men kan zien waar het onderdrukte volk met behulp van de islam deze onderdrukking op vreedzame wijze probeert te beindigen, zie je autochtonen die in de eerste rij staan om de islam te bekritiseren niets anders dan domme sexistische grapjes maken.

Haar vrouwzijn wordt op de korrel genomen, inhoudelijk heeft ze kennelijk niets te melden voor deze autochtone beschavers.

Hoe noemt Maarten ookal weer deze techniek van ondersneeuwen van nutteloze oneliners die Pro-Israel lobbyisten gebruiken om de boel te laten ondersneeuwen met loze rommel, ruis en uitwegen?

Nobel
29-06-05, 01:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
In een serieuze topic waar men kan zien waar het onderdrukte volk met behulp van de islam deze onderdrukking op vreedzame wijze probeert te beindigen, zie je autochtonen die in de eerste rij staan om de islam te bekritiseren niets anders dan domme sexistische grapjes maken.

Haar vrouwzijn wordt op de korrel genomen, inhoudelijk heeft ze kennelijk niets te melden voor deze autochtone beschavers.

Schaap, heb je er echt geen moeite mee dat alleen de islamitische Arabieren zich altijd als onderdrukt volkje zien?

De hele wereld gaat zijn eigen gang, maar het schijnt dat die paar miljoen Arabische moslims maar niet van de grond komen he?

Zwarte Schaap
29-06-05, 01:21
Geplaatst door Nobel
Schaap, heb je er echt geen moeite mee dat alleen de islamitische Arabieren zich altijd als onderdrukt volkje zien? Domme kinderachtige vraag.


De hele wereld gaat zijn eigen gang, maar het schijnt dat die paar miljoen Arabische moslims maar niet van de grond komen he?

Het is een kwestie van tijd.

Nobel
29-06-05, 01:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Domme kinderachtige vraag.

Zo gesteld zodat jij 'm snapt.


Het is een kwestie van tijd.

De Arabische klok gaat wat langzamer, we weten 't.

Zwarte Schaap
29-06-05, 01:35
Geplaatst door Nobel
Zo gesteld zodat jij 'm snapt.
Blijft dom en kidnerachtig


De Arabische klok gaat wat langzamer, we weten 't.
Jazeker als je te maken hebt met door het westen gesteunde dicators. Doe trouwens de groeten aan je andere persoonlijkheid.

Nobel
29-06-05, 01:38
Geplaatst door Zwarte Schaap


Jazeker als je te maken hebt met door het westen gesteunde dicators. Doe trouwens de groeten aan je andere persoonlijkheid.

Word je er nooit een beetje moe van, Schaap, dat die honderden miljoenen Arabieren maar niks kunnen bolwerken? :)

Zwarte Schaap
29-06-05, 01:47
Geplaatst door Nobel
Word je er nooit een beetje moe van, Schaap, dat die honderden miljoenen Arabieren maar niks kunnen bolwerken? :)

Ik ben overigens geen arabier.

Als ik de arabische wereld vergelijk met de rest van de derde wereld kan ik stellen dat ze geluk hebben dat ze er niet zo slecht aan toe zijn.

Nobel
29-06-05, 01:54
Geplaatst door Zwarte Schaap


Als ik de arabische wereld vergelijk met de rest van de derde wereld kan ik stellen dat ze geluk hebben dat ze er niet zo slecht aan toe zijn.

En dan toch nog altijd klagen. Is het dan gebrek aan tijdverdrijf?
Ik moet de redactie van Libelle maar 's tippen.

Zwarte Schaap
29-06-05, 01:57
Geplaatst door Nobel
En dan toch nog altijd klagen. Is het dan gebrek aan tijdverdrijf?
Ik moet de redactie van Libelle maar 's tippen.

Inhoudloze ruis

Nobel
29-06-05, 01:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Inhoudloze ruis

En toch reageren ;)

Zwarte Schaap
29-06-05, 02:13
Geplaatst door Nobel
En toch reageren ;)

Wat had je verwacht?

AARDIG
29-06-05, 03:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
In een serieuze topic waar men kan zien waar het onderdrukte volk met behulp van de islam deze onderdrukking op vreedzame wijze probeert te beindigen, zie je autochtonen die in de eerste rij staan om de islam te bekritiseren niets anders dan domme sexistische grapjes maken.

Haar vrouwzijn wordt op de korrel genomen, inhoudelijk heeft ze kennelijk niets te melden voor deze autochtone beschavers.

Wafaqa Shanoen Tabaqa. Als je die uitdrukking kent ;)

mark61
29-06-05, 07:39
Geplaatst door Tomas
Ook dat dankzij ons grote plan.

ouwe witte zakken rule.

mark61
29-06-05, 07:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
In een serieuze topic waar men kan zien waar het onderdrukte volk met behulp van de islam deze onderdrukking op vreedzame wijze probeert te beindigen, zie je autochtonen die in de eerste rij staan om de islam te bekritiseren niets anders dan domme sexistische grapjes maken.

Haar vrouwzijn wordt op de korrel genomen, inhoudelijk heeft ze kennelijk niets te melden voor deze autochtone beschavers.

Even verder denken dan je neus lang is. Wat mij verbaast (en vlegeltje misschien wel misschien niet bedoelde) is dat dat 'fundamentalisme' tegenwoordig zulke verwarde vormen aanneemt. Mevrouw Jassine heeft volkomen gerechtvaardigde kritiek op de Marokkaanse monarchie. Ik snap alleen niet hoe ze haar kritiek in verband brengt met 'terug naar de profeet'.

Ik vraag me af wat er precies tussen westerse democratie en Iran ligt. Wat bedoelt ze eigenlijk?

Verder dacht ik toch echt dat voor een beetje moslim make up voor vrouwen ten overstaan van vreemden uit den boze is. Ik zag een mediagenieke persoonlijkheid met een laag make up. Dus leg me dat nog even uit.

Dus hoe ik haar vrouwzijn op de korrel neem, beats me.

Wie bekritiseert de islam en hoe?

mark61
29-06-05, 07:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hoe noemt Maarten ookal weer deze techniek van ondersneeuwen van nutteloze oneliners die Pro-Israel lobbyisten gebruiken om de boel te laten ondersneeuwen met loze rommel, ruis en uitwegen?

Dat interesseert me geen fuck. Hoe noem je zijn techniek van lappen gewauwel?

NIS
29-06-05, 08:06
Fundamentalisten, die radicale overtuigingen verspreiden, moeten afgemaakt worden. Niet letterlijk, maar gewoon via de rechter naar de gevangenis sturen. :stomp:

Flip
29-06-05, 08:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
In een serieuze topic waar men kan zien waar het onderdrukte volk met behulp van de islam deze onderdrukking op vreedzame wijze probeert te beindigen, zie je autochtonen die in de eerste rij staan om de islam te bekritiseren niets anders dan domme sexistische grapjes maken.

Haar vrouwzijn wordt op de korrel genomen, inhoudelijk heeft ze kennelijk niets te melden voor deze autochtone beschavers.

ZS heeft volkomen gelijk. Laten we hier op dezelfde zakelijke manier omgaan met haar argumentatie zoals dit alhier ook altijd gebeurt met AHA.

Het_Is_Lent
29-06-05, 11:45
"De monarchie is niet geschikt voor Marokko", "het regime staat op instorten" en "de grondwet hoort thuis in de vuilnisbak van de geschiedenis" zijn haar meest grievende uitspraken voor het bewind. Het leverde haar een aanklacht wegens majesteitsschennis op en een mogelijke gevangenisstraf van drie tot vijf jaar.

Ik zou wel wat meer over haar willen weten, of eerder haar ideeën :zegniets:

L@vita

Zwarte Schaap
29-06-05, 13:52
Geplaatst door mark61
Even verder denken dan je neus lang is. Wat mij verbaast (en vlegeltje misschien wel misschien niet bedoelde) is dat dat 'fundamentalisme' tegenwoordig zulke verwarde vormen aanneemt. Mevrouw Jassine heeft volkomen gerechtvaardigde kritiek op de Marokkaanse monarchie. Ik snap alleen niet hoe ze haar kritiek in verband brengt met 'terug naar de profeet'.

Ik vraag me af wat er precies tussen westerse democratie en Iran ligt. Wat bedoelt ze eigenlijk?

Verder dacht ik toch echt dat voor een beetje moslim make up voor vrouwen ten overstaan van vreemden uit den boze is. Ik zag een mediagenieke persoonlijkheid met een laag make up. Dus leg me dat nog even uit.

Dus hoe ik haar vrouwzijn op de korrel neem, beats me.

Wie bekritiseert de islam en hoe?

Verward is de kritiek van onze autochtone nep-intellectueeltjes op alles wat een andere basis voor rechtvaardigheid heeft dan de westerse boevendemocratie.

Als je zo graag over make up wilt weten dan kun je dat gewoon vragen maar dergelijke zogenaamde grappige opmerkingen tonen aan dat men niet serieus wenst te discusseren.

mark61
29-06-05, 14:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Verward is de kritiek van onze autochtone nep-intellectueeltjes op alles wat een andere basis voor rechtvaardigheid heeft dan de westerse boevendemocratie.

? Waar heb je het nou over?


Als je zo graag over make up wilt weten dan kun je dat gewoon vragen maar dergelijke zogenaamde grappige opmerkingen tonen aan dat men niet serieus wenst te discusseren.

Dat beslis jij, begrijp ik. En je ziet, als ik open vragen stel krijg ik helemaaaaaaaaaal geen reactie.

Zwarte Schaap
29-06-05, 15:26
Geplaatst door mark61
? Waar heb je het nou over?

Dat beslis jij, begrijp ik. En je ziet, als ik open vragen stel krijg ik helemaaaaaaaaaal geen reactie.

Ja mark, het is ontzettend belangrijk in deze discussie om te weten of mevrouw wel make-up mag hebben. Een zeer belangrijke vraag hoor!

mark61
29-06-05, 15:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja mark, het is ontzettend belangrijk in deze discussie om te weten of mevrouw wel make-up mag hebben. Een zeer belangrijke vraag hoor!

Doe je nou alsof of begrijp je er echt niks van? Ik denk het eerste.

Pytaghoras
29-06-05, 16:32
Geplaatst door NIS
Fundamentalisten, die radicale overtuigingen verspreiden, moeten afgemaakt worden. Niet letterlijk, maar gewoon via de rechter naar de gevangenis sturen. :stomp:

Je wilt haar hoe dan ook naar de gevangenis sturen, en je plaatst hier een rechter als medium. Jouw oordeel stond al klaar.
Het aanbidden van de koning zit in jouw bloed.

Ze heeft het recht om de koning te bekriteseren.

Zwarte Schaap
29-06-05, 18:28
Geplaatst door NIS
Fundamentalisten, die radicale overtuigingen verspreiden, moeten afgemaakt worden. Niet letterlijk, maar gewoon via de rechter naar de gevangenis sturen. :stomp:


Wen er maar alvast aan, de tijd van dictators en zakkenvullers in Marokko is aan het afbrokkelen.

Wie zijn land laat verkrachten door corruptie en overspoelen met sextoeristen verdient het niet om als enige het land te besturen. Sterker nog als de koning niet snel zijn rol in een ceremoniele rol laat omzetten kan dat definitief het einde zijn van de monarchie in Marokko.

Al Sawt
29-06-05, 19:22
Geplaatst door Nobel
Schaap, heb je er echt geen moeite mee dat alleen de islamitische Arabieren zich altijd als onderdrukt volkje zien?

De hele wereld gaat zijn eigen gang, maar het schijnt dat die paar miljoen Arabische moslims maar niet van de grond komen he? Paar ingedrienten om als onderdrukten van de grond te komen: Zoek een legende uit vroegere beschaving op, gooi een religieuze sausje overheen en verander het tot 'historisch waarheid'. Zoek vervolgens een grondgebied en claim aan de hand van die historisch leugen, grond en misbruik een drama uit een oorlog. Vervolgens chanteer je de mogendheden aan de hand van die drama en je krijgt iemand anders land en geld jaarlijk cadeau.

Al Sawt
29-06-05, 19:29
Geplaatst door NIS
Fundamentalisten, die radicale overtuigingen verspreiden, moeten afgemaakt worden. Niet letterlijk, maar gewoon via de rechter naar de gevangenis sturen. :stomp: Is die rechter onafhankelijk of moet ie aan de leiband van de koning lopen?

Mensen als jij hebben geen oog voor armoede en onrecht waar miljoenen Marokkanen mee te maken hebben. Die miljoenen vormen de podium voor Nadia Yassine en haar beweging. Voor jou en de heersende elite, zijn de miljoenen armen niets anders dan Proleten die van macht en rijkdom dienen te worden afgeschermd.

Ron Haleber
29-06-05, 20:55
Voor liefhebbers nog wat info die ik al eerder erover vond:

De 'rode' prins Hicham - neef koning (nr 3 in erfopvolging) - wordt ervan beschuldigd de anti-mon. ideeën van Nadia te steunen:

http://www.yabiladi.com/images/moulay_hicham.jpg


Le "prince rouge" accusé de soutenir des idées "anti-monarchistes"
le 18/06/2005

Le prince Moulay Hicham, cousin germain du roi Mohammed VI du Maroc, surnommé "le prince rouge" pour ses positions critiques, a été pris à partie vendredi par des journaux marocains qui l'accusent de soutenir les idées "anti-monarchistes" d'un groupe islamiste.

"Moulay Hicham s'est découvert un penchant pour le régime républicain à la sauce islamiste", écrit notamment Aujourd'hui le Maroc (quotidien privé), assurant que le prince a approuvé des propos "anti-monarchistes" de Nadia Yassine, une responsable du mouvement islamiste - non reconnu - Al Adl Wal Ihssane (Justice et bienfaisance).

La fille du cheikh Abdessalam Yassine, porte-parole officieuse du mouvement, a notamment affirmé, dans une interview à l'hebdomadaire Al Ousbouia Al Jadida, sa préférence pour la république par opposition à la monarchie. Elle doit passer en jugement le 28 juin pour "atteinte à la monarchie".

Interrogé à ce sujet par l'hebdomadaire Al Jarida Al Oukhra, Moulay Hicham avait assuré, sans approuver les propos de Mme Yassine, ne "pas craindre l'arrivée des islamistes au pouvoir" et avait donné en exemple les monarchies parlementaires européennes.

Moulay Hicham "s'attaque directement à la monarchie constitutionnelle", assure Aujourd'hui le Maroc dans un article particulièrement violent adressé au cousin germain du roi - et troisième personnage dans l'ordre hiérarchique après le prince héritier Moulay Hassan et l'unique frère du roi, Moulay Rachid.

L'hebdomadaire La Vie économique, de son côté, a publié vendredi un long éditorial consacré à Moulay Hicham, rapportant une série d'accusations sur des aides financières que le prince, qui vit aux Etats-Unis depuis trois ans, aurait accordé à des journaux ou des institutions pour s'assurer de leur soutien.

Evoquant la "question du changement démocratique" au Maroc dans l'entretien à l'hebdomadaire Al Jarida Al Oukhra, Moulay Hicham avait estimé qu'il faudrait "trouver une solution à l'entrée sur la scène politique de ceux parmi les islamistes qui sont restés dehors ".

"Je pense qu'Al Adl Wal Ihssane est un mouvement politique comme les autres", avait-il-dit à propos de cette organisation très influente mais non autorisée officiellement.

Source : AFP


Article publié sur Yabiladi.com
http://www.yabiladi.com/article.php?cat=politique&id=524

Ron Haleber
29-06-05, 21:05
Geplaatst door Alcibiades
:confused:
Een Duitse neef?

GJ ff het juiste woordenboek pakken! :haha:

Iwan
29-06-05, 22:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wen er maar alvast aan, de tijd van dictators en zakkenvullers in Marokko is aan het afbrokkelen.

Wie zijn land laat verkrachten door corruptie en overspoelen met sextoeristen verdient het niet om als enige het land te besturen. Sterker nog als de koning niet snel zijn rol in een ceremoniele rol laat omzetten kan dat definitief het einde zijn van de monarchie in Marokko.
Amen.

Julien
29-06-05, 23:13
Geplaatst door RinC
"Wij zijn niet voor een democratie zoals je die vindt in het Westen, noch voor een model zoals in Iran, hoewel het daar minder erg is dan de media ons willen doen geloven. We zijn op zoek naar een derde weg, die het midden houdt tussen deze twee extremen", legt Jassine uit.

wat is er extreem aan de westerse democratie?? hoe democratischer, hoe beter lijkt me... al die vluchtelingen komen niet voor niets naar DEMOCRATISCHE landen...

Marsipulami
29-06-05, 23:22
Geplaatst door Julien
wat is er extreem aan de westerse democratie?? hoe democratischer, hoe beter lijkt me... al die vluchtelingen komen niet voor niets naar DEMOCRATISCHE landen...

Die vluchtelingen komen niet naar het westen voor de democratie. Politieke en oorlogsvluchtelingen zoeken veiligheid. Economische vluchtelingen zoeken toekomstkansen in landen waar er geld verdiend kan worden voor wie wil werken.

Veiligheid heeft misschien meer te maken met de juiste etische keuzes dan met het achternalopen van de waan van de dag van het gepeupel.

Economische vrijhandel heeft mogelijks meer bijgedragen aan economische welvaart dan democratie.

Julien
29-06-05, 23:34
Geplaatst door Marsipulami
[B]Die vluchtelingen komen niet naar het westen voor de democratie. Politieke en oorlogsvluchtelingen zoeken veiligheid.
En die veiligheid vinden ze dankzij onze democratie.


Economische vluchtelingen zoeken toekomstkansen in landen waar er geld verdiend kan worden voor wie wil werken.
die welvaart die wij nu hier hebben, is ook een product van de democratie. elke historicus zal dat beamen.
Economische vrijhandel (en kapitalisme) is, zoals je zelf zegt, de belangrijkste oorzaak geweest voor de welvaart van het westen. Maar die vrijhandel is wel gekomen omdat we een geschiedenis van democratie hebben.

Marsipulami
29-06-05, 23:44
Geplaatst door Julien
En die veiligheid vinden ze dankzij onze democratie.


die welvaart die wij nu hier hebben, is ook een product van de democratie. elke historicus zal dat beamen.
Economische vrijhandel (en kapitalisme) is, zoals je zelf zegt, de belangrijkste oorzaak geweest voor de welvaart van het westen. Maar die vrijhandel is wel gekomen omdat we een geschiedenis van democratie hebben.

Democratie is geen heilige koe en evenmin is het een doel op zichzelf. Democratie werkt niet in arme landen, alleen in rijke landen waar men het gepeupel geld kan toegooien als ze ontevreden zijn. Welvaart is niet de vrucht van democratie, eerder het omgekeerde is waar. Democratie is alleen mogelijk in landen die het kunnen betalen.

Julien
29-06-05, 23:54
Geplaatst door Marsipulami
Democratie is geen heilige koe en evenmin is het een doel op zichzelf. Democratie werkt niet in arme landen, alleen in rijke landen waar men het gepeupel geld kan toegooien als ze ontevreden zijn. Welvaart is niet de vrucht van democratie, eerder het omgekeerde is waar. Democratie is alleen mogelijk in landen die het kunnen betalen.

dat betwijfel ik..

weet je hoe arm Spanje en portugal vroeger waren? Die landen hebben eeuwenlang onder dictaturen geleefd en nu zijn het democratische landen. En kijk eens: ze zijn gelijk welvarender geworden en mensen hebben daar ALLE vrijheden.

Recentere voorbeelden zijn Roemenië, Oekraïne en Zuid-Afrika. Die landen waren echt niet rijk. en democratie is daar toch doorgebroken.

Ron Haleber
30-06-05, 08:04
Geplaatst door Julien
wat is er extreem aan de westerse democratie?? hoe democratischer, hoe beter lijkt me... al die vluchtelingen komen niet voor niets naar DEMOCRATISCHE landen...

Mars draait slim om het antwoord heen... :zegniets:

De islamisten komen naar de Benelux omdat ze daar net als Mars de vrijheid hebben om propaganda te maken voor religieuze dictators en dictaturen...

Of het nou propaganda voor een regime onder de heilige vader Benedictus is of onder een heilige vader à la Khomeiny, lood om oud ijzer, de appel valt niet ver van de boom... :boeps:

Een andere vraag is of wij als seculiere democraten daar wel gelukkig mee moeten zijn...? :mad:

amadeus
30-06-05, 09:56
Geplaatst door Ron Haleber
Een andere vraag is of wij als seculiere democraten daar wel gelukkig mee moeten zijn...? :mad:
Nee, maar wat kunnen we er aan doen?

Ron Haleber
30-06-05, 10:14
Geplaatst door amadeus
Nee, maar wat kunnen we er aan doen?

Pepperspray bij de hand houden!