PDA

Bekijk Volledige Versie : Experimentele kernfusiereactor komt in Provence



Marsipulami
28-06-05, 22:01
Experimentele kernfusiereactor komt in Provence


11:40:54


Een computersimulatie van de plaats waar de reactor komt.
Šap
MOSKOU - De experimentele kernfusiereactor ITER, die vrijwel volledig schone energie moet gaan leveren, komt in het Zuid-Franse Cadarache. Dat heeft de Europese Unie vandaag bekendgemaakt.


De concurrentie voor de vestigingsplaats was intens. Het ging volgens schattingen om miljarden euro’s aan onderzoeksgelden, bouwkosten en mogelijk honderdduizend nieuwe banen.
De zes partners uit het project waren lang verdeeld over de locatie van de reactor. De Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea wilden dat de elf miljard euro kostende thermonucleaire reactor in Japan kwam te staan. Rusland, de EU en China kozen voor Frankrijk. Vorige maand berichtte de Japanse pers dat Japan bereid was de reactor in Frankrijk te laten bouwen in ruil voor een grotere rol bij onder meer het onderzoeksgedeelte van het project. Die deal werd vandaag beklonken.

De Franse president Jacques Chirac noemde de beslissing ,,een groot succes'' voor Frankrijk, voor Europa en voor alle partners in ITER. ,,De internationale gemeenschap kan nu een ongekende wetenschappelijke en technologische uitdaging aangaan die grote hoop biedt om de mensheid te voorzien van een energiebron zonder invloed op het klimaat'', zei hij.

De Japanse minister voor Wetenschap en Cultuur Nariaka Nakayama zei dat zijn land blij en bedroefd tegelijk is. Bedroefd omdat de reactor niet in Rokkasho komt, maar blij dat Japan kan bijdragen aan de ontwikkeling van fusie-energie.

Kernfusie wordt beschouwd als de meest veelbelovende vervanger van energie uit fossiele brandstoffen. Bij kernfusie komen geen broeikasgassen vrij en wordt relatief weinig radioactief afval geproduceerd. ITER staat voor Internationale Thermonucleaire Experimentele Reactor.

28/06/2005

Tomas
28-06-05, 22:10
Geplaatst door Marsipulami
...en wordt relatief weinig radioactief afval geproduceerd.

Ik begrijp niet waarom hier zo weinig tot niets tegen gedemonstreerd wordt. Het is niet alleen de radioactiviteit maar een fusiereactor is in potentie een heel wat grotere bom dan een conventionele kernreactor. 't zal ze wel ontgaan ofzo die demonstranten. Misschien moet iemand ze dat uitleggen. Met plaatjes.

Marsipulami
28-06-05, 22:16
Geplaatst door Tomas
Ik begrijp niet waarom hier zo weinig tot niets tegen gedemonstreerd wordt. Het is niet alleen de radioactiviteit maar een fusiereactor is in potentie een heel wat grotere bom dan een conventionele kernreactor. 't zal ze wel ontgaan ofzo die demonstranten. Misschien moet iemand ze dat uitleggen. Met plaatjes.

Ben ik in Belgisch Limburg nog veilig ?

Tomas
28-06-05, 22:19
Geplaatst door Marsipulami
Ben ik in Belgisch Limburg nog veilig ?

Nee niet echt. Er kan heel veel mis gaan. Maar dat heeft verder weinig met die reactor in de provence te maken. De meeste mensen sterven nu eenmaal statistische gezien thuis.

Marsipulami
28-06-05, 22:22
Geplaatst door Tomas
Nee niet echt. Er kan heel veel mis gaan. Maar dat heeft verder weinig met die reactor in de provence te maken. De meeste mensen sterven nu eenmaal statistische gezien thuis.

Op een dag gebeurt er toch eens een grote ramp. Als het geen explosie is van een kernfusiereactor, dan is het waarschijnlijk de verspreiding van een dodelijk virus waar geen medicijn voor bestaat. Laat ons maar ten volle genieten van de kernenergie voor de tijd die overblijft.

Tomas
28-06-05, 22:24
Geplaatst door Marsipulami
Op een dag gebeurt er toch eens een grote ramp. Als het geen explosie is van een kernfusiereactor, dan is het waarschijnlijk de verspreiding van een dodelijk virus waar geen medicijn voor bestaat. Laat ons maar ten volle genieten van de kernenergie voor de tijd die overblijft.

Ja, maar dat bedoel ik niet. Ik vraag me slechts af hoe de psyche van een demonstrant werkt. Wanneer zien ze dit "gevaar" pas? Hoelang duurt zoiets?

Marsipulami
28-06-05, 22:29
Geplaatst door Tomas
Ja, maar dat bedoel ik niet. Ik vraag me slechts af hoe de psyche van een demonstrant werkt. Wanneer zien ze dit "gevaar" pas? Hoelang duurt zoiets?

Tot heden was er nog geen lokatie voor de reactor. Je kan niet overal ter wereld gaan demonstreren. Nu is er een symboolplek. Mogelijks komt er nu wel reactie. Maar ik denk het niet. De tijd van het links langharig werkschuw tuig dat met een badge met een zonnetje "kernenergie nee bedankt" rondliep is al lang voorbij. Bovendien zou ik het niet erg vinden als mijn energierekening daalt.

Tomas
28-06-05, 22:31
Geplaatst door Marsipulami
Tot heden was er nog geen lokatie voor de reactor. Je kan niet overal ter wereld gaan demonstreren. Nu is er een symboolplek. Mogelijks komt er nu wel reactie. Maar ik denk het niet. De tijd van het links langharig werkschuw tuig dat met een badge met een zonnetje "kernenergie nee bedankt" rondliep is al lang voorbij. Bovendien zou ik het niet erg vinden als mijn energierekening daalt.

Oh je vergist je, er bestaan al een tijdje een aantal experimentele fusiereactoren hoor. Dit is er gewoon weer 1 en dan weer wat hoopvoller. Ietsje maar. Ik hoop dat het wat wordt voordat de olie op is.

Marsipulami
28-06-05, 22:33
.

Tomas
28-06-05, 22:43
Gewoon als link is ie beter te bekijken als je browser de grootte van het plaatje automatisch aanpast tenminste:

klik hiero (http://www.iter.org/pics/ITER_site_2002.jpg)

observer
28-06-05, 22:50
Geplaatst door Tomas
Ik begrijp niet waarom hier zo weinig tot niets tegen gedemonstreerd wordt. Het is niet alleen de radioactiviteit maar een fusiereactor is in potentie een heel wat grotere bom dan een conventionele kernreactor. 't zal ze wel ontgaan ofzo die demonstranten. Misschien moet iemand ze dat uitleggen. Met plaatjes. omdat dat namelijk niet zo werkt

in de reactor wordt in een torus plasma verhit in een magnetisch veld

breek dat veld en het plasma (dat heel ijl is) verspreid zich en reactie is gestopt

er is geen manier om er een explosie uit te krijgen aangezien er niet iets samengeperst wordt

en een fusiereactor produceerd geen straling hooguit het vat maar dat wordt dan radioactief door neutronenbombardement niet door creeren van radioactief afval want dat doet het niet (het vat verliest elke radioactiviteit in paar jaar als je het opslaat)

Tomas
28-06-05, 23:01
Geplaatst door observer
omdat dat namelijk niet zo werkt

in de reactor wordt in een torus plasma verhit in een magnetisch veld

breek dat veld en het plasma (dat heel ijl is) verspreid zich en reactie is gestopt

er is geen manier om er een explosie uit te krijgen aangezien er niet iets samengeperst wordt

en een fusiereactor produceerd geen straling hooguit het vat maar dat wordt dan radioactief door neutronenbombardement niet door creeren van radioactief afval want dat doet het niet (het vat verliest elke radioactiviteit in paar jaar als je het opslaat)

Jij gelooft dus de folder?

mark61
28-06-05, 23:12
Geplaatst door Tomas
Ja, maar dat bedoel ik niet. Ik vraag me slechts af hoe de psyche van een demonstrant werkt. Wanneer zien ze dit "gevaar" pas? Hoelang duurt zoiets?

De radioactiviteit van het gebouw is laag en in enkele tientallen jaren verdwenen, hoorde ik. Wat er kan exploderen weet ik nog niet, maar dat komt vast wel.

Ik moet overigens nog zien dat je netto energie overhoudt als je eerst 100 miljoen graden moet stoken. Ik zou eerder zeggen, drijf daar maar een turbine met stoom mee aan. Draait vast als een lier. Maar gelukkig heb ik er geen verstand van.

Tomas
28-06-05, 23:18
Geplaatst door mark61
De radioactiviteit van het gebouw is laag en in enkele tientallen jaren verdwenen, hoorde ik. Wat er kan exploderen weet ik nog niet, maar dat komt vast wel.

Ik moet overigens nog zien dat je netto energie overhoudt als je eerst 100 miljoen graden moet stoken. Ik zou eerder zeggen, drijf daar maar een turbine met stoom mee aan. Draait vast als een lier. Maar gelukkig heb ik er geen verstand van.

Tja, die 100 miljoen is lastig terug te verdienen als 't ware. Da's 't probleem een beetje. En of zo'n ding echt gevaarlijk is weten we pas als er eentje rendabel gaat draaien. Dan is pas duidelijk hoe de benodigde techniek in elkaar steekt. Dat 't geen kinderspul is lijkt mij nu toch wel duidelijk. Kernfusie is nu eenmaal een aardige bom. Ook al hou je 't in bedwang en hoop je dat ie met een sisser uit elkaar spat als de dwang het begeeft.

mark61
28-06-05, 23:24
Geplaatst door Tomas
Tja, die 100 miljoen is lastig terug te verdienen als 't ware. Da's 't probleem een beetje. En of zo'n ding echt gevaarlijk is weten we pas als er eentje rendabel gaat draaien.

Dat gaan ze in Marseille met dit apparaat ook niet uitvinden, want ze gaan er geen stroom mee opwekken.

observer
29-06-05, 09:29
Geplaatst door Tomas
Jij gelooft dus de folder? sterker nog ik heb er al 1 voor mijn kelder besteld :lachu: