PDA

Bekijk Volledige Versie : Griekse rol bij inname Srebrenica onderzocht



Hanif
29-06-05, 13:45
Griekse rol bij inname Srebrenica onderzocht

Griekenland gaat een juridisch onderzoek starten naar de rol van Griekse eenheden bij de massamoorden in Srebrenica. Al langer wordt vermoed dat Griekse paramilitairen de Servische eenheden onder leiding van Ratko Mladic ondersteunden bij de inname van Srebrenica. Deze geruchten worden ook gevoed door meldingen van gehesen Griekse vlaggen na de inname van Srebrenica in het NIOD-rapport dat in april 2002 werd gepubliceerd.

De mogelijke Griekse steun voor Mladic komt overigens niet als donderslag bij heldere hemel; zo steunde Griekenland in de oorlog op de Balkan van begin jaren negentig het agressieve beleid van de toenmalige Servische president Milosevic, die zelf overigens heeft verklaard niets af te hebben geweten van Srebrenica. Griekse media maakten ook ten tijde van het conflict regelmatig melding van Griekse inmenging in de bloedige oorlog in Joegoslavië. De Griekse regering heeft echter nooit echt werk gemaakt van deze berichten, en heeft enkel geclaimd dat het Griekse leger zich compleet afzijdig van het conflict heeft gehouden.

Srebrenica werd op 11 juli 1995 door de Bosnisch-Servische troepen van de beruchte generaal Ratko Mladic ingenomen. Na de inname werden zo rond de 8.000 Bosnische moslims die in Srebrenica hun toevlucht hadden gezocht door de troepen van Mladic gedood. Het Nederlandse bataljon Dutchbat dat toendertijd in Srebrenica was gelegerd, wordt nogal eens verweten te weinig te hebben gedaan tegen Mladic. Ondanks dat het NIOD-rapport uit 2002 Dutchbat grotendeels vrijpleitte, trad toch het tweede Paarse kabinet omwille van dit rapport af.

Volgens The Independent zou de uitkomst van het Griekse onderzoek wel eens een klap in het gezicht van de Griekse regering kunnen zijn; de Grieken distantieerden zich de afgelopen tijd juist van de praktijken van Milosevic. Niettemin lijkt de conclusie dat Grieken zich wel degelijk bemoeiden met het conflict in Bosnië onvermijdelijk. Zo leidde een artikel in een Griekse krant in 1995 over de val van Srebrenica en de mogelijke Griekse inmenging daarbij tot enthousiaste reacties bij lezers die zich ook wilden opgeven om te vechten op de Balkan.

Bron: fok.nl (http://frontpage.fok.nl/nieuws/55469)

Hanif
29-06-05, 13:47
Geplaatst door Hanif
De Griekse regering heeft echter nooit echt werk gemaakt van deze berichten, en heeft enkel geclaimd dat het Griekse leger zich compleet afzijdig van het conflict heeft gehouden.

We zijn tenslotte niet allemaal Hollanders...

mark61
29-06-05, 13:55
Deze kende ik nog niet. Wel die van olieleveranties terwijl er een embargo was.

vlegeltje
29-06-05, 14:12
link naar het stuk in The Independent (http://news.independent.co.uk/europe/story.jsp?story=650397)

TonH
29-06-05, 16:11
Geplaatst door Hanif
We zijn tenslotte niet allemaal Hollanders...

Zoals die Hollander die met een schietschijf op zijn borst verslag stond te doen uit Belgrado en nog steeds de titel journalist voert? :D

TonH
29-06-05, 16:13
Geplaatst door vlegeltje
link naar het stuk in The Independent (http://news.independent.co.uk/europe/story.jsp?story=650397)

Dank voor de link... kreeg een heel andere indruk van het verslag op vrijdag van wat in het parlement gezegd werd...

"The investigation could be a watershed for Greece, which despite belatedly distancing itself from Mr Milosivec, now on trial at The Hague, has done little to acknowledge its own support for the worst excesses of Serb nationalism in the 1990s. The Greek government has previously ignored calls for an investigation into the public recruitment of its citizens into paramilitary brigades to fight in the Yugoslav wars. In what appeared to be a pre-emptive admission, the Greek Justice Minister, Anastasios Papaligouras, told parliament last Friday that Greeks may have participated in the slaughter but said they were not members of the armed forces."

Hier staat in elke zin een fout... zou de rest misschien ook niet helemaal correct zijn. :D

Umarvlie
29-06-05, 16:13
Ik denk dat we net zoals de Turkse toetreding nu ook maar het Griekse lidmaatschap van de EU ter discussie moeten gaan stellen.....

TonH
29-06-05, 16:18
Geplaatst door Umarvlie
Ik denk dat we net zoals de Turkse toetreding nu ook maar het Griekse lidmaatschap van de EU ter discussie moeten gaan stellen.....

en vergeet het Nederlandse niet...

Umarvlie
29-06-05, 16:19
Geplaatst door TonH
en vergeet het Nederlandse niet...

Kan het nog gisteren?

TonH
29-06-05, 19:34
Geplaatst door Umarvlie
Kan het nog gisteren?

Voor mij wel... 't Is wat lullig met werk en verblijfsvergunningen maar dat heb ik wel over voor het welzijn van Europa... :duim:

vlegeltje
29-06-05, 20:21
Geplaatst door TonH
Dank voor de link... kreeg een heel andere indruk van het verslag op vrijdag van wat in het parlement gezegd werd...

"The investigation could be a watershed for Greece, which despite belatedly distancing itself from Mr Milosivec, now on trial at The Hague, has done little to acknowledge its own support for the worst excesses of Serb nationalism in the 1990s. The Greek government has previously ignored calls for an investigation into the public recruitment of its citizens into paramilitary brigades to fight in the Yugoslav wars. In what appeared to be a pre-emptive admission, the Greek Justice Minister, Anastasios Papaligouras, told parliament last Friday that Greeks may have participated in the slaughter but said they were not members of the armed forces."

Hier staat in elke zin een fout... zou de rest misschien ook niet helemaal correct zijn. :D

The Independent is dus ook niet helemaal independent?

Ach ik weet er allemaal niet zo veel van.
Ik weet alleen dat de Grieken iets hebben met Macedonie, omdat daar ooit een of andere Alexander vandaan kwam :lachu:

TonH
29-06-05, 20:28
Geplaatst door vlegeltje
The Independent is dus ook niet helemaal independent?

Ach ik weet er allemaal niet zo veel van.
Ik weet alleen dat de Grieken iets hebben met Macedonie, omdat daar ooit een of andere Alexander vandaan kwam :lachu:

Ach, 't is wel eens lekker om het verontwaardige slachtofferschap uit te spelen... :D

Dat met FYROM is wat gecompliceerder... Alexander/Iskander heeft er weinig mee te maken. Stom aangepakt maar er is een duidelijk probleem... FYROM heeft namelijk in zijn Grondwet staan dat het Griekse Macedonië een BEZET deel van haar grondgebied is...

Da's niet zo lekker, wanneer je in Thessaloniki woont... :moe:

Dutchguy
29-06-05, 20:29
Geplaatst door vlegeltje
The Independent is dus ook niet helemaal independent?

Ach ik weet er allemaal niet zo veel van.
Ik weet alleen dat de Grieken iets hebben met Macedonie, omdat daar ooit een of andere Alexander vandaan kwam :lachu:

Heel gedoe volgens mij. Schijnt dat je in Macedonia niet FYROM (Former Yugoslav Republic of Macedonia) mag zeggen maar dat Grieken dat juist wel gebruiken. Heel gedoe.

TonH
30-06-05, 11:16
Geplaatst door Dutchguy
Heel gedoe volgens mij. Schijnt dat je in Macedonia niet FYROM (Former Yugoslav Republic of Macedonia) mag zeggen maar dat Grieken dat juist wel gebruiken. Heel gedoe.

Athens livid at
FYROM map
Following strong objections from Athens yesterday, the Foreign Ministry ofthe FormerYugoslavRepublic of Macedonia (FYROM) removed a link on one its websites which took users to a map of the country showing sections of the country alleged to be under Greek occupation.
Greek Foreign Ministry spokesman Giorgos Koumoutsakos said the inclusion of the link had been “provocative,” especially at a time when the EU was “seriously discussing and being troubled over its future and further expansion.”
In April, Skopje rejected a UN deal that would have solved the dispute with Athens over the country’s name, by officially renaming it Republika Makedonija-Skopje. Greece, which has in the past threatened to veto FYROM’s EU talks, had reacted positively to the proposaL
Another map showed FYROM’s territories extending to the Aegean and had removed all Greek placenames. After removing the link, Skopje issued a statement saying it was not responsible for material included on outside websites.

Kathimerini, 30-6-2005


De Duitse overheid die een kaart uitbrengt met Oost-Nederland als bezet Duits gebied... Of Nederland die een kaart uitbrengt met Vlaanderen als door België bezet rechtmatig Hollands eigendom... :moe: