PDA

Bekijk Volledige Versie : Genoeg is genoeg



Zwarte Schaap
30-06-05, 09:50
Manifest - oproep

Nederland maakt al sinds enkele jaren moeilijke tijden door. Niet alleen in sociaal opzicht, maar ook op het terrein van de etnische verhoudingen tekent zich een riskante tweedeling af. De spanningen rondom de migranten en moslims lopen sinds 11 september 2001 hoog op. Het kabinet dat de plicht heeft om de sociale en etnische cohesie te herstellen en alle burgers te beschermen, kiest bewust voor de politieke van confrontatie, provocatie, en het tegen elkaar uitspelen van bevolkingsgroepen. Sterker nog , het kabinet heeft pertinent geweigerd om het Europees verdrag ter bescherming van nationale minderheden van toepassing te verklaren voor etnische minderheden in Nederland. Gebruikmakend van het anti-klimaat tegen de migranten in het algemeen en de moslims in het bijzonder drukt de regering maatregelen door die de rechten van deze burgers aanzienlijk aantasten. Zo wordt bijvoorbeeld het recht op gezinshereniging beknot en een inburgeringplicht op kosten van de mensen zelf ingevoerd.Tevens wordt de afhankelijkheid van de verblijfsvergunning van migrantenvrouwen verlengd van 3 naar 5 jaar.Tegelijkertijd worden maatregelen voorbereid om de stichting van eigen scholen feitelijk tegen te gaan en burgers met de Nederlandse nationaliteit ( Antillianen ) het land uit te zetten .Een aantal van deze maatregelen leidt tot ongelijke behandeling en staat haaks op de Nederlandse grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.De manier waarop vluchtelingen en asielzoekers in de illegaliteit gedumpt worden is inhumaan en mensonwaardig.

De denigrerende , intimiderende en arrogante toon van sommige bestuurders tegen migranten en asielzoekers is koren op de molen van extreem-rechts en de racisten in het land, die tegenwoordig openlijk hun verwerpelijke ideologie kunnen etaleren. Nederland is tegenwoordig het Europees land met het grootste aantal racistische incidenten en fysiek geweld tegen migranten en hun gebouwen. In het kader van de terrorismebestrijding heeft het kabinet maatregelen aangekondigd die de straks grondrechten van burgers zullen aantasten.Immers burgers kunnen in hun (bewegings)vrijheid beperkt worden zonder een feitelijke en juridische verdenking. Zelfs rechters hebben protest aangetekend tegen deze dreigende uitholling van de rechtstaat. Het kabinet beseft niet dat de willekeur van dit soort maatregelen een verdere radicalisering in de hand werkt.

Deze politiek is onverantwoord en moet daarom gekeerd worden.

In een tijd van een -al dan niet reele - dreiging voor onze politieke stelsel hebben wij een bestuur nodig dat juist vasthoudt aan onze democratie .In een tijd van onzekerheden , angst voor elkaar en etnische spanningen hebben wij juist een bestuur nodig dat verbindend optreedt en de mensen bijeen houdt: een bestuur dat van en voor iedereen is.

In een samenleving waar burgers met verschillende sociaal-culturele achtergronden en religies leven hebben wij een bestuur nodig dat integreert maar niet desintegreert.

Wij nodigen daarom hierbij gaarne alle burgers uit, die Nederland graag in deze richting willen helpen ontwikkelen om op 17 september a.s in Amsterdam deze wensen met hun aanwezigheid en stem tot uitdrukking te brengen. Op die datum vindt een landelijke demonstratie plaats van het Landelijk Komite “Genoeg is genoeg”.

Kom met z’n allen om een ander, vreedzaam en verenigd Nederland mogelijk te maken!

http://www.genoegisgenoeg.net/img/gig_hand.gif

www.genoegisgenoeg.net

amadeus
30-06-05, 09:54
Teleurstellend, toen ik de titel zag dacht ik dat Marokkanen misschien eindelijk eens in actie zouden komen tegen de baldadige jeugd die dinsdag weer eens goed van zich liet horen tijdens die voetbalwedstrijd.

~Panthera~
30-06-05, 10:00
Geplaatst door amadeus
Teleurstellend, toen ik de titel zag dacht ik dat Marokkanen misschien eindelijk eens in actie zouden komen tegen de baldadige jeugd die dinsdag weer eens goed van zich liet horen tijdens die voetbalwedstrijd.


Dat denk ik nu al jaren van die kut Nederlandse "voetbalfans".
Maar ja, dat zijn geen Marokkanen he ? :aftel:

amadeus
30-06-05, 10:02
Geplaatst door ~Panthera~
Dat denk ik nu al jaren van die kut Nederlandse "voetbalfans".
Maar ja, dat zijn geen Marokkanen he ? :aftel:
Hoelang is het geleden dat er iets gebeurde bij een oranje wedstrijd? Ik kan het me al niet eens meer herinneren. Tijdens al die andere wedstrijden van het WK voor spelers onder de 20, waar Marokko niet bij was betrokken, is ook niets gebeurd.

salinger
30-06-05, 10:04
heel fijn. etnische cohesie - heeft er ooit ergens ter wereld etnische cohesie plaatsgevonden? Hier en daar onder druk van wederzijdse economische afhankelijkheid, voor de rest zie ik alleen maar etnische groepen die zich afzonderen ( koerden, joden, chinezen, soennieten) en niets van elkaar moeten hebben.

Afijn, misschien zie ik het wat te somber in, 't zal het zonnetje zijn dat maar niet door wil komen.

Gerard074
30-06-05, 10:12
Geplaatst door amadeus
Hoelang is het geleden dat er iets gebeurde bij een oranje wedstrijd? Ik kan het me al niet eens meer herinneren. Tijdens al die andere wedstrijden van het WK voor spelers onder de 20, waar Marokko niet bij was betrokken, is ook niets gebeurd.

nog niet zo lang geleden hoor, Nederland-Roemenië in de Kuip, ongeveer 28 aanhoudingen tijdens de wedstrijd, oa. terzake belediging, mishandeling, ME is gedurende de gehele 2e helft op de vakken geweest.
Ook zijn er enkele lawinepijlen afgeschoten in een uitverkocht stadion.

Moet ik toch eerlijk zeggen dat ik liever heb dat er een stoeltje naast me wordt gesloopt dan dat één of andere idioot een lawinepijl naast me afschiet.

delirious
30-06-05, 10:19
Geplaatst door amadeus
Hoelang is het geleden dat er iets gebeurde bij een oranje wedstrijd? Ik kan het me al niet eens meer herinneren. Tijdens al die andere wedstrijden van het WK voor spelers onder de 20, waar Marokko niet bij was betrokken, is ook niets gebeurd.

Frapant, en tevens voorspelbaar.
Continu irrelevante onderwerpen aansnijden bij bepaalde topics, om zo een wending proberen te creeëren. :cheefbek:

Klaassie
30-06-05, 10:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Manifest - oproep

Nederland maakt al sinds enkele jaren moeilijke tijden door. Niet alleen in sociaal opzicht, maar ook op het terrein van de etnische verhoudingen tekent zich een riskante tweedeling af. De spanningen rondom de migranten en moslims lopen sinds 11 september 2001 hoog op. Het kabinet dat de plicht heeft om de sociale en etnische cohesie te herstellen en alle burgers te beschermen, kiest bewust voor de politieke van confrontatie, provocatie, en het tegen elkaar uitspelen van bevolkingsgroepen. Sterker nog , het kabinet heeft pertinent geweigerd om het Europees verdrag ter bescherming van nationale minderheden van toepassing te verklaren voor etnische minderheden in Nederland. Gebruikmakend van het anti-klimaat tegen de migranten in het algemeen en de moslims in het bijzonder drukt de regering maatregelen door die de rechten van deze burgers aanzienlijk aantasten. Zo wordt bijvoorbeeld het recht op gezinshereniging beknot en een inburgeringplicht op kosten van de mensen zelf ingevoerd.Tevens wordt de afhankelijkheid van de verblijfsvergunning van migrantenvrouwen verlengd van 3 naar 5 jaar.Tegelijkertijd worden maatregelen voorbereid om de stichting van eigen scholen feitelijk tegen te gaan en burgers met de Nederlandse nationaliteit ( Antillianen ) het land uit te zetten .Een aantal van deze maatregelen leidt tot ongelijke behandeling en staat haaks op de Nederlandse grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.De manier waarop vluchtelingen en asielzoekers in de illegaliteit gedumpt worden is inhumaan en mensonwaardig.

De denigrerende , intimiderende en arrogante toon van sommige bestuurders tegen migranten en asielzoekers is koren op de molen van extreem-rechts en de racisten in het land, die tegenwoordig openlijk hun verwerpelijke ideologie kunnen etaleren. Nederland is tegenwoordig het Europees land met het grootste aantal racistische incidenten en fysiek geweld tegen migranten en hun gebouwen. In het kader van de terrorismebestrijding heeft het kabinet maatregelen aangekondigd die de straks grondrechten van burgers zullen aantasten.Immers burgers kunnen in hun (bewegings)vrijheid beperkt worden zonder een feitelijke en juridische verdenking. Zelfs rechters hebben protest aangetekend tegen deze dreigende uitholling van de rechtstaat. Het kabinet beseft niet dat de willekeur van dit soort maatregelen een verdere radicalisering in de hand werkt.

Deze politiek is onverantwoord en moet daarom gekeerd worden.

In een tijd van een -al dan niet reele - dreiging voor onze politieke stelsel hebben wij een bestuur nodig dat juist vasthoudt aan onze democratie .In een tijd van onzekerheden , angst voor elkaar en etnische spanningen hebben wij juist een bestuur nodig dat verbindend optreedt en de mensen bijeen houdt: een bestuur dat van en voor iedereen is.

www.genoegisgenoeg.net

Ik vraag me af welke rechten NL-ers zouden hebben in Marokko als we daar met een (noem eens een miljoen) naartoe zouden emigreren..???

~Panthera~
30-06-05, 10:22
Geplaatst door delirious
Frapant, en tevens voorspelbaar.
Continu irrelevante onderwerpen aansnijden bij bepaalde topics, om zo een wending proberen te creeëren. :cheefbek:


begint zelfs slaapverwekkend te worden. http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/a045.gif

~Panthera~
30-06-05, 10:23
Geplaatst door amadeus
Hoelang is het geleden dat er iets gebeurde bij een oranje wedstrijd? Ik kan het me al niet eens meer herinneren. Tijdens al die andere wedstrijden van het WK voor spelers onder de 20, waar Marokko niet bij was betrokken, is ook niets gebeurd.


Dat zal jij ongetwijfeld wel weten: ik neem aan, dat je van alle Nederlandse shit ook een dagboek bijhoudt ??

Elsschot
30-06-05, 10:29
Het is jammer dat ook deze discussie op het niveau van het marokkaanse voetbal en haar supporters terechtkomt

Tomas
30-06-05, 10:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Manifest - oproep

Nederland maakt al sinds enkele jaren moeilijke tijden door. Niet alleen in sociaal opzicht, maar ook op het terrein van de etnische verhoudingen tekent zich een riskante tweedeling af. De spanningen rondom de migranten en moslims lopen sinds 11 september 2001 hoog op.


Sinds 1998-1999 begon het voor mij als een seireuze probleem te dagen. Het ondwerp was toen al hot, maar nog politiek erg ongewenst en dankzij een booming economie ook weer niet zo hot. Pim maakte het politiek aanvaardbaar. En de stagnerende economie maakt het nog hotter. 11 september was gewoon een zoveelste incident in de allang aanwezig tweedeling en de blijkbaar daarbij behorende spanningen.

11 sept is ook niet de oorzaak van de economische recessie. Wel voor beursanalisten een makkelijk te onthouden datum waarop de recessie ongeveer begon met een nogal slordige marge van ruim een halfjaar dan. Maarja beursanalisten zijn dan ook maar gewone mensen.

Voor mij is 11 sep als bron of oorsprong benoemen erg tendentieus en volstrekt niet in overeenstemming met de werkelijkheid.

delirious
30-06-05, 10:33
Geplaatst door Elsschot
Het is jammer dat ook deze discussie op het niveau van het marokkaanse voetbal en haar supporters terechtkomt

Weer zo een ! :cheefbek:

Zwarte Schaap
30-06-05, 10:38
Geplaatst door Tomas
Sinds 1998-1999 begon het voor mij als een seireuze probleem te dagen. Het ondwerp was toen al hot, maar nog politiek erg ongewenst en dankzij een booming economie ook weer niet zo hot. Pim maakte het politiek aanvaardbaar. En de stagnerende economie maakt het nog hotter. 11 september was gewoon een zoveelste incident in de allang aanwezig tweedeling en de blijkbaar daarbij behorende spanningen.

11 sept is ook niet de oorzaak van de economische recessie. Wel voor beursanalisten een makkelijk te onthouden datum waarop de recessie ongeveer begon met een nogal slordige marge van ruim een halfjaar dan. Maarja beursanalisten zijn dan ook maar gewone mensen.

Voor mij is 11 sep als bron of oorsprong benoemen erg tendentieus en volstrekt niet in overeenstemming met de werkelijkheid.

Na 11 september hebben de westerlingen hun mantel der schijnheiligheid afgeworpen en zijn de moslims publiekelijk tot vijanden verklaard.

Ik denk dan aan het NOS journaal waar marokkaanse kinderen misbruikt werden alsof ze aan het feestvieren waren om de aanslagen van 11 september.

Het bleken gewoon kinderen te zijn die blij waren dat marokko gewonnen had met voetballen.

Tafey Lewis
30-06-05, 10:40
De denigrerende , intimiderende en arrogante toon van sommige bestuurders tegen migranten en asielzoekers is koren op de molen van extreem-rechts en de racisten in het land


ZOU moeten luiden:

De denigrerende , intimiderende en arrogante toon en handelingen van sommige allochtonen tegen autochtonen en niet-moslims is koren op de molen van extreem-rechts en de racisten in het land.

iemand ooit opgevallen dat we geen last hebben van chinezen, koreanen, jappanners, legers zuid europeanen en zuid amerikanen? (samen goed voor 1.3 miljoen!!! immigranten. 3,5 keer zoveel als alle marokkanen!! ) die mensen veroorzaken geen last en worden ook niet door "de media gestigmatiseerd".

amadeus
30-06-05, 10:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
Na 11 september hebben de westerlingen hun mantel der schijnheiligheid afgeworpen en zijn de moslims publiekelijk tot vijanden verklaard.

Ik denk dan aan het NOS journaal waar marokkaanse kinderen misbruikt werden alsof ze aan het feestvieren waren om de aanslagen van 11 september.

Het bleken gewoon kinderen te zijn die blij waren dat marokko gewonnen had met voetballen.
Andersom heeft de media het ook vaak genoeg bij het verkeerde eind Schaapje. Kun je je die vechtpartij in Venray nog herinneren? Dit zou zogenaamd ontstaan zijn nadat een aantal lonsdalers ruiten van een moskee hadden ingegooid. Achteraf bleken die ruiten al een tijdlang stuk te zijn...

GTV
30-06-05, 10:51
Fuck voetbal.

Let's dance!

Tomas
30-06-05, 10:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Na 11 september hebben de westerlingen hun mantel der schijnheiligheid afgeworpen en zijn de moslims publiekelijk tot vijanden verklaard.

Ik denk dan aan het NOS journaal waar marokkaanse kinderen misbruikt werden alsof ze aan het feestvieren waren om de aanslagen van 11 september.

Het bleken gewoon kinderen te zijn die blij waren dat marokko gewonnen had met voetballen.

Bedankt Schaap. Ik wilde nog even een voorbeeld van wat ik met tendentieus bedoelde. Op jou kan ik altijd vertrouwen.

Hanif
30-06-05, 10:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Na 11 september hebben de westerlingen hun mantel der schijnheiligheid afgeworpen en zijn de moslims publiekelijk tot vijanden verklaard.

Ik denk dan aan het NOS journaal waar marokkaanse kinderen misbruikt werden alsof ze aan het feestvieren waren om de aanslagen van 11 september.

Het bleken gewoon kinderen te zijn die blij waren dat marokko gewonnen had met voetballen.

Wat betreft Ede weet ik het niet zeker, maar in mijn eigen omgeving heb ik met eigen ogen gezien dat Marokkanen aan het feest vieren waren.

Tomas
30-06-05, 11:00
Geplaatst door Hanif
Wat betreft Ede weet ik het niet zeker, maar in mijn eigen omgeving heb ik met eigen ogen gezien dat Marokkanen aan het feest vieren waren.

Dit prikbord was toendertijd ook 1 groot feest. Nou ja, voor een select groepje dan. Ergens ook wel begrijpelijk vanuit allerlei sociaaleconomische en etnische omstandigheden enzo en evengoed ook afkeurenswaardig. Het krampachtige ontkennen is alleen altijd wat zielig om aan te zien. Maar blijft gewoon doorgaan.

Zwarte Schaap
30-06-05, 11:08
Geplaatst door Hanif
Wat betreft Ede weet ik het niet zeker, maar in mijn eigen omgeving heb ik met eigen ogen gezien dat Marokkanen aan het feest vieren waren.

Ik geloof jou niet

Hanif
30-06-05, 11:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik geloof jou niet

En dat aanzienlijke aantal leraren, die raporteerden dat Marokkanen de volgende dag juichend de scholen binnen kwamen, geloof je die wel?

Zwarte Schaap
30-06-05, 11:22
Geplaatst door Hanif
En dat aanzienlijke aantal leraren, die raporteerden dat Marokkanen de volgende dag juichend de scholen binnen kwamen, geloof je die wel?

Ken jij kinderen die geruisloos de klas binnenkomen? It is just in the eye of the beholder. En dat al helemaal nadat heel Nederland beelden op tv zag van feestende marokkanen.

Hanif
30-06-05, 11:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ken jij kinderen die geruisloos de klas binnenkomen? It is just in the eye of the beholder. En dat al helemaal nadat heel Nederland beelden op tv zag van feestende marokkanen.

Oke, dan zullen die leraren het wel verkeerd gezien hebben dan. :moe:

delirious
30-06-05, 11:58
Geplaatst door Hanif
Oke, dan zullen die leraren het wel verkeerd gezien hebben dan. :moe:

Je ratelt maar in het wilde weg zonder enige bron, behalve veronderstellingen. :moe:

Tomas
30-06-05, 12:05
Geplaatst door delirious
Je ratelt maar in het wilde weg zonder enige bron, behalve veronderstellingen. :moe:

Weetje, het is op tv geweest, velen kennen zelf leeraren en leeraressen, op het internet was het ook allemaal gewoon te aanschouwen. Dit allemaal uit ons geheugen proberen te wissen is een buitengewoon moeilijke taak. Erg ambitieus. Van Schaap ben ik dat gewend, die laat zich niet snel stoppen. Zelf zou ik het over een andere boeg gooien. Niet ontkennen, maar verklaren.

amadeus
30-06-05, 12:22
Het schijnt een culturele eigenschap te zijn van Marokkanen dat ze soms dingen ontkennen, terwijl overduidelijk is dat het wel degelijk waarheid is. De politie signaleert dat vaak tijdens verhoren en met dit soort zaken kom je het ook weer tegen. Fascinerend.

Rabi'ah.
30-06-05, 12:23
Geplaatst door amadeus
Het schijnt een culturele eigenschap te zijn van Marokkanen dat ze soms dingen ontkennen, terwijl overduidelijk is dat het wel degelijk waarheid is. De politie signaleert dat vaak tijdens verhoren en met dit soort zaken kom je het ook weer tegen. Fascinerend.

En Nederlandse criminelen ontkennen nooit?

delirious
30-06-05, 12:24
Geplaatst door amadeus
Het schijnt een culturele eigenschap te zijn van Marokkanen dat ze soms dingen ontkennen, terwijl overduidelijk is dat het wel degelijk waarheid is. De politie signaleert dat vaak tijdens verhoren en met dit soort zaken kom je het ook weer tegen. Fascinerend.

Daar gaat ie weer, het schijnt.

Rabi'ah.
30-06-05, 12:25
Geplaatst door Alcibiades
En wat dacht je van de beelden van juichende Palestijnen?

Wat hebben juichende Palestijnen met NL-Marokkanen te maken?

amadeus
30-06-05, 12:34
Geplaatst door delirious
Daar gaat ie weer, het schijnt.
Ik zal dat onderzoek nog weleens opzoeken en hier plaatsen.

amadeus
30-06-05, 12:35
Geplaatst door Rabi'ah.
En Nederlandse criminelen ontkennen nooit?
Tuurlijk wel, maar die zien bijvoorbeeld wel in dat ontkennen nutteloos is als ze duidelijk herkenbaar op een bewakingstape staan. Over dat soort gevallen heb ik het. Blijven ontkennen terwijl overduidelijk is dat je niet de waarheid spreekt.

Rabi'ah.
30-06-05, 12:37
Geplaatst door amadeus
Tuurlijk wel, maar die zien bijvoorbeeld wel in dat ontkennen nutteloos is als ze duidelijk herkenbaar op een bewakingstape staan. Over dat soort gevallen heb ik het. Blijven ontkennen terwijl overduidelijk is dat je niet de waarheid spreekt.

Bron&bewijs?

amadeus
30-06-05, 12:40
BOEKBESPREKING

Marokkanen in Nederland


Hoe onze multiculturele samenleving zal gaan functioneren ligt nog in de schoot van de toekomst, maar soms wordt er een tipje van de sluier opgelicht. Zo was er enige maanden geleden, toen er een tweede Golfoorlog dreigde, een Marokkaanse pro-Saddam Hoessein-demonstratie. De beelden van het journaal waren schrikbarend. Een van haat vervulde menigte die anti-westerse kreten scandeerde en westerse vlaggen verbrandde. Het westen mocht de moslim Saddam Hoessein niet aanpakken. Maar deze Saddam heeft in eigen land tienduizenden moslims op zeer wrede wijze onder andere met gifgas omgebracht. Toen heb ik geen demonstrerende Marokkaan gezien. Een duidelijk voorbeeld van hoe islamitische solidariteit werkt.
En onlangs waren er de rellen van Marokkaanse jongeren in Amsterdam met de politie. De Marokkaanse gemeenschap bestond het zelfs om naar aanleiding van deze rellen een demonstratie tegen het politieoptreden te organiseren. Toen enkele jaren geleden in dezelfde buurt van Amsterdam een jonge Marokkaan de sigarenhandelaar Hartman beroofde en neerschoot, heb ik geen enkele reactie uit de Marokkaanse gemeenschap vernomen. Weer zo’n voorbeeld van de dubbele moraal binnen Marokkaans islamitische kring. Marokkaanse jongeren mogen zich op beestachtige manier misdragen, en de Marokkaanse gemeenschap hult zich in stilzwijgen. Maar als de Nederlandse gemeenschap in dit geval met het politieoptreden zich manifesteert, is de verontwaardiging groot.

Deze selectieve verontwaardiging kan verklaard worden aan de hand van de opvattingen van professor Pinto hieromtrent. Professor Pinto, hoogleraar in Amsterdam en zelf van Marokkaans-Joodse afkomst, hield enige tijd geleden een lezing over fundamentele verschillen in de Marokkaans islamitische en de westerse cultuur. Twee opvattingen uit de lezing wil ik hier toelichten.
Allereerst kennen de Marokkanen een cultuur van in- en outgroups. Dat wil zeggen dat de solidariteit van Marokkanen altijd ligt bij de eigen groep, de ingroup, en dat de outgroup, de Nederlanders bij voorbeeld, vijandig en met wantrouwen tegemoet zal worden getreden. Dit vindt zijn wortels onder meer in de Marokkaanse stammencultuur. Deze solidariteitsnorm leidt ertoe dat daden totaal anders worden beoordeeld al naar gelang ze door iemand van de eigen ingroup of door iemand van de vreemde, bijvoorbeeld Nederlandse outgroup worden begaan.
Als wij de bovenvermelde demonstraties in dit licht beschouwen, wordt er een hoop duidelijk. Het neersteken van sigarenhandelaar Hartman werd door iemand van de eigen Marokkaanse groep gedaan en wordt dus zo niet vergoelijkt dan toch minimaal doodgezwegen, terwijl het optreden van de outgroup, in dit geval de politie in Amsterdam-West, zelfs tot officieel georganiseerde demonstraties leidt.

Ten tweede is de Islamitische cultuur een schaamtecultuur. Dit staat in tegenstelling tot de westers christelijke cultuur die juist een sterk schuldbesef kent. Wat houdt dit in? In onze cultuur voelen we ons schuldig over bepaalde misdragingen, ook al weet niemand daarvan. Dit komt omdat we binnen onszelf een normenstelsel hebben waaraan we onze daden afmeten. De islamitische cultuur kent dit niet, of in ieder geval minder.
Het schuldgevoel is er weinig ontwikkeld. Maar men kent daar wel de schaamte over de ontdekking van misdragingen. Dus niet wroeging over het misdrijf zelf, maar schaamte over de ontdekking ervan is in de islamitische cultuur het belangrijkste. In de praktij leidt dit bijvoorbeeld bij verhoren op het politiebureau tot eindeloos ontkennen van Marokkaanse verdachten, ook al ligt de bewijslast er nog zo dik bovenop. Immers een schuldgevoel dat tot een bekentenis zou kunnen leiden, ontbreekt nagenoeg.
Wederom aan de bovenvermelde demonstraties denkend, wordt er opnieuw veel duidelijk. Marokkanen voelen geen schuld over hun eigen misdaden, zeker niet als ze tegen Nederlanders gericht waren. Zo kan je de situatie krijgen, dat Marokkaanse jongeren hele wijken onleefbaar maken en terroriseren, maar dat er nooit eens verontschuldigingen van Marokkaanse zijde komen, of zelfs maar een poging tot verklaring afgelegd wordt.

Tegen deze achtergrond is er een opmerkelijk boekje verschenen van de hand van Edi Eddaoudi, getiteld: "Marokkaanse jongeren, daders of slachtoffers?" De auteur, op 7-jarige leeftijd naar Nederland gekomen, beschrijft daar zijn jeugd in Amsterdam. Het is het ‘standaardverhaal’ van een Marokkaanse jongere: stelen, liegen en bedriegen.
Enkele citaten: "Als 10-jarig jongetje ging me dit (namelijk stelen/edh) goed af en ik werd nooit gepakt. We stalen alles wat los en vast zat, ook dingen die we daarna onmiddellijk wegwierpen. Het was een gewoonte geworden. Stelen zonder dat je gepakt werd, gaf bovendien een kick."
Over z’n schooltijd: "Er deden zich praktijken voor die voor kinderen van deze leeftijd eigenlijk onvoorstelbaar waren. Vaak waren de leerlingen buiten het schoolplein te vinden, waar ze de winkels introkken om te stelen. De politie kwam geregeld op school om jongens op te halen die een strafbaar feit hadden begaan of ervan verdacht werden. Ik weet nog goed dat ik samen met een klasgenoot tijdens de diploma-uitreiking via de achteruitgang de keuken introk om eten te stelen. Dezelfde avond hebben we in de auto van de directeur ingebroken. Kortom: het was een broeinest van criminaliteit..." "...op het ITO waren wij – een groep Marokkanen en enkele andere leerlingen – de baas. Samen persten we andere kinderen af, bedreigden hen, pakten hun geld en waardevolle spullen af, en soms wachtten we iemand op om hem een pak slaag te geven."
Later wordt z’n beste vriend doodgestoken. Mede daardoor komt Edi tot inkeer. Gesteund door zijn Nederlandse vrouw betert hij zijn leven. Hij gaat islamkunde studeren en zweert zijn criminele verleden af.

In dit boek beschrijft hij vanuit de Marokkaanse gemeenschap zelf wat er fout gaat en hoe dat verholpen zou kunnen worden. Het bijzondere van dit boekje is dat hij hierin kritiek op de eigen Marokkaanse gemeenschap niet schuwt. Iets dat hem dan ook omstreden heeft gemaakt binnen de Marokkaanse gemeenschap want hij heeft uit de school geklapt, en wordt daarom als een "verrader" gezien. Iets wat overigens heel goed te verklaren is vanuit de bovenbeschreven in – en outgroup cultuur. Ik zal hier niet het hele boek herhalen, maar het geeft een onthullende blik op de Marokkaanse gemeenschap. Een gemeenschap, waar oplichting, fraude met uitkeringen, criminaliteit en hasjhandel volledig geaccepteerde handelswijzen zijn. Een gemeenschap, die totaal niet geïnteresseerd is in de Nederlandse cultuur en die ook niet wil integreren. Een gemeenschap waar het volledig normaal is om de Nederlandse samenleving op te lichten en te bedriegen, en dat op grote schaal. Hoewel ik het met de uiteindelijke conclusies van Edi Eddaoudi niet eens ben, is het zeker een moedig boek, en bepaald een must voor iedereen die twijfelt aan de levensvatbaarheid van de multiculturele samenleving.

E. den Hollander

Edi Eddaoudi "Marokkaanse jongeren, daders of slachtoffers". Uitgeverij Ad Donker ISBN 90-6100-457-8

amadeus
30-06-05, 12:41
Verhoor Marokkaanse crimineel werkt niet

door Ferdi Schrooten
GRONINGEN - Marokkaanse criminelen zijn veel moeilijker te verhoren dan Nederlandse misdadigers. De gangbare verhoormethoden van de politie werken bij hen onvoldoende. Vergeleken met Nederlandse misdadigers bekennen ze minder vaak en bovendien verstrekken ze minder informatie voor het opsporingsonderzoek.

Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Onderzoekers van de vakgroep sociale en organisatiepsychologie hebben verhoren geanalyseerd van verdachten die uiteindelijk schuldig werden bevonden. Zij hadden misdrijven als diefstal, roof en huiselijk geweld gepleegd. Terwijl één op de drie Nederlandse criminelen dergelijke delicten ontkent, is dat bij de Marokkaanse twee op de drie.

De politie bevestigt dat verhoren van verdachten uit andere culturen relatief vaak moeizaam verlopen. Agenten verwijten Marokkaanse verdachten dat ze hardnekkig zwijgen en liegen. ,,Ze ontkennen nog dat ze geboren zijn'', aldus een politiefunctionaris .

Dat kan volgens de onderzoekers verklaren waarom de verhoren bij Marokkanen gemiddeld veel korter duren dan bij Nederlanders: 76 versus 114 minuten. ,,Als je op basis van eerdere ervaringen een verhoor in gaat met het idee dat er toch niks uit komt, kun je al snel concluderen: zie je wel?'' zegt psychologe dr. Ellen Giebels van de RUG.

De onderzoekers concluderen dat de Standaard Verhoor Strategie (SVS) van de politie onvoldoende is toegesneden op verdachten uit Marokko en andere niet-westerse culturen. Bij de 'Hollandse' methode worden verdachten geconfronteerd met belastende bewijzen en tegenstrijdigheden in hun verhaal, om hen zo tot een bekentenis te dwingen. Ook worden ze op hun gemak gesteld als ze informatie geven.

,,Een Nederlander zal eerder een misdrijf bekennen als de politie hem confronteert met sluitend bewijs, zoals beelden van een bewakingscamera waarop de verdachte duidelijk zichtbaar is'', zegt Giebels. Mensen uit een groepscultuur, zoals Marokkanen, zijn door de bank genomen minder gevoelig voor de druk van de waarheid, aldus de onderzoekers. Gevoelens van schaamte en angst om de eer van de eigen groep te beschadigen wegen bij hen zwaarder . Als ze al bekennen, geven Marokkaanse verdachten daarvoor niet zelden extreme verklaringen, weet Giebels: ,,Om gezichtsverlies te voorkomen zeggen ze dan dat ze wel moesten bekennen, omdat ze zijn geslagen of bijna vermoord.''

Aardig zijn tegen criminelen, ook onderdeel van de SVS, heeft bij Marokkanen vaak ook geen zin. Nederlanders zijn bij deze strategie eerder geneigd te praten, omdat ze zich gelijkwaardig behandeld voelen. Bij Marokkanen, van huis uit gewend aan een autoritaire politie, stuit dit vaak op weerstand.

,,Amicaal gedrag geeft je minder gezag. Je bent als politieman geen maatje. Als je die indruk wel wekt, werkt dat averechts'', weet Arend de Vries, docent aan de rechercheschool in Zutphen. Daar is onlangs een begin gemaakt met aangepaste verhoortrainingen voor rechercheurs. Daarbij gaat het er onder meer om allochtone verdachten minder 'Hollands' te benaderen. ,,Vraag iemand hoe hij het vindt als een ander met zijn wapen wordt doodgeschoten. Zet hem niet rationeel klem, maar appelleer aan zijn emoties. Of wees minder moraliserend om gezichtsverlies voor de verdachte te beperken. Er zijn voorbeelden van verhoren waarbij je ziet dat verdachten dan wél praten.''

Elsschot
30-06-05, 13:48
zeer heldere taal van Amadeus

gh.wille
30-06-05, 15:44
Geplaatst door ~Panthera~
Dat denk ik nu al jaren van die kut Nederlandse "voetbalfans".
Maar ja, dat zijn geen Marokkanen he ? :aftel:

Je hebt groot gelijk ! klein verschil , ze knokken altijd tegen elkaar , voetbal kijken ze soms niet eens !
Stel dat Marokko thuis had gespeeld en de NEDERLANDSE suporters hadden zo gereageerd !

RECHT DOOR ZEE !

V.G.G

gh.wille
30-06-05, 15:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat hebben juichende Palestijnen met NL-Marokkanen te maken?

Snap ik ook niet ! vooral als je beseft dat Palestina verder van Marokko afligt dan Nederland .

V.G.G.

Iwan
30-06-05, 16:00
Geplaatst door Klaassie
Ik vraag me af welke rechten NL-ers zouden hebben in Marokko als we daar met een (noem eens een miljoen) naartoe zouden emigreren..???
Zou moeilijk is het ook niet. Kijk naar Nederlanders in Austalie, Canada, Zuid Afrika...enz. Het schijnt dat ze daar beter hebben dan de oorspronkelijke bevolkingen.

gh.wille
30-06-05, 16:30
Geplaatst door Iwan
Zou moeilijk is het ook niet. Kijk naar Nederlanders in Austalie, Canada, Zuid Afrika...enz. Het schijnt dat ze daar beter hebben dan de oorspronkelijke bevolkingen.

Islaamitische landen ! Ach je bedoelt wat ik ook al eens gezegd heb , dat de o.a de U.S.A en ZUID -AFRIKA , CANADA NIEUW ZEELAND ,EN NOG ENKELE TIENTALLEN LANDEN , ingepikt zijn door de HOLLANDERS.
Wat dacht je van de OORSPRONKELIJKE bewoners van MAROKKO !WIE en wat waren die eigenlijk ?
ALS DE EVOLUTIE VAN HET MENSDOM GEWOON DOOR ZOU GAAN ,
DAN ZIJN ER OVER 1000 JAAR GEEN HOLLANDERS MEER ,MAAR EEN SOORT MENSEN VAN GELIJKE GEAARDHEID !
ANDERS ZIE IK HET SOMBER IN !

V.G.G.

Zwarte Schaap
30-06-05, 17:20
Geplaatst door amadeus
Verhoor Marokkaanse crimineel werkt niet

door Ferdi Schrooten
GRONINGEN - Marokkaanse criminelen zijn veel moeilijker te verhoren dan Nederlandse misdadigers. De gangbare verhoormethoden van de politie werken bij hen onvoldoende. Vergeleken met Nederlandse misdadigers bekennen ze minder vaak en bovendien verstrekken ze minder informatie voor het opsporingsonderzoek.

Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Onderzoekers van de vakgroep sociale en organisatiepsychologie hebben verhoren geanalyseerd van verdachten die uiteindelijk schuldig werden bevonden. Zij hadden misdrijven als diefstal, roof en huiselijk geweld gepleegd. Terwijl één op de drie Nederlandse criminelen dergelijke delicten ontkent, is dat bij de Marokkaanse twee op de drie.

De politie bevestigt dat verhoren van verdachten uit andere culturen relatief vaak moeizaam verlopen. Agenten verwijten Marokkaanse verdachten dat ze hardnekkig zwijgen en liegen. ,,Ze ontkennen nog dat ze geboren zijn'', aldus een politiefunctionaris .

Dat kan volgens de onderzoekers verklaren waarom de verhoren bij Marokkanen gemiddeld veel korter duren dan bij Nederlanders: 76 versus 114 minuten. ,,Als je op basis van eerdere ervaringen een verhoor in gaat met het idee dat er toch niks uit komt, kun je al snel concluderen: zie je wel?'' zegt psychologe dr. Ellen Giebels van de RUG.

De onderzoekers concluderen dat de Standaard Verhoor Strategie (SVS) van de politie onvoldoende is toegesneden op verdachten uit Marokko en andere niet-westerse culturen. Bij de 'Hollandse' methode worden verdachten geconfronteerd met belastende bewijzen en tegenstrijdigheden in hun verhaal, om hen zo tot een bekentenis te dwingen. Ook worden ze op hun gemak gesteld als ze informatie geven.

,,Een Nederlander zal eerder een misdrijf bekennen als de politie hem confronteert met sluitend bewijs, zoals beelden van een bewakingscamera waarop de verdachte duidelijk zichtbaar is'', zegt Giebels. Mensen uit een groepscultuur, zoals Marokkanen, zijn door de bank genomen minder gevoelig voor de druk van de waarheid, aldus de onderzoekers. Gevoelens van schaamte en angst om de eer van de eigen groep te beschadigen wegen bij hen zwaarder . Als ze al bekennen, geven Marokkaanse verdachten daarvoor niet zelden extreme verklaringen, weet Giebels: ,,Om gezichtsverlies te voorkomen zeggen ze dan dat ze wel moesten bekennen, omdat ze zijn geslagen of bijna vermoord.''

Aardig zijn tegen criminelen, ook onderdeel van de SVS, heeft bij Marokkanen vaak ook geen zin. Nederlanders zijn bij deze strategie eerder geneigd te praten, omdat ze zich gelijkwaardig behandeld voelen. Bij Marokkanen, van huis uit gewend aan een autoritaire politie, stuit dit vaak op weerstand.

,,Amicaal gedrag geeft je minder gezag. Je bent als politieman geen maatje. Als je die indruk wel wekt, werkt dat averechts'', weet Arend de Vries, docent aan de rechercheschool in Zutphen. Daar is onlangs een begin gemaakt met aangepaste verhoortrainingen voor rechercheurs. Daarbij gaat het er onder meer om allochtone verdachten minder 'Hollands' te benaderen. ,,Vraag iemand hoe hij het vindt als een ander met zijn wapen wordt doodgeschoten. Zet hem niet rationeel klem, maar appelleer aan zijn emoties. Of wees minder moraliserend om gezichtsverlies voor de verdachte te beperken. Er zijn voorbeelden van verhoren waarbij je ziet dat verdachten dan wél praten.''

Ter illustratie: misplaatste irritatie over de ontkennende verdachte

Over het herzien van eenmaal vergaarde kennis gesproken: opsporingsambtenaren en leden van de rechterlijke macht spreken al jaren hun irritatie uit over het door hen beleefde feit dat ‘dieMarokkanen altijd ontkennen, zelfs als ze op de videocamera staan of er vingerafdrukken voorhanden zijn’. Criminologen delen doorgaans deze zienswijze (Coppes e.a., 1997, p. 60). Jongeren uit mediterrane culturen zouden koste wat kost gezichtsverlies proberen te vermijden.

Drugsrunners zouden volgens Van der Torre (1996) blijven ontkennen totdat zij door hun familieleden op heterdaad worden betrapt. Naar mijn mening moet de verklaring voor ‘ontkennen’ door de huidige generatie Marokkaanse verdachten eerder worden gezocht in de toegenomen kennis van en inzicht in (mede door de hoge recidive) strafrechtelijke praktijken.Wat dat betreft integreren zij ook op dit punt. Advocaten wijzen hun cliënten in afwachting van de te bepalen procestactiek bovendien vaker op hun recht tot zwijgen. Maar los hiervan, lijkt de door rechters en opsporingsambtenaren beleefde realiteit van ‘ontkennen’ volgens een recente onderzoeksnotitie van hetWODC vooralsnog niet objectief te staven (Wartna en Beijers e.a., 1999). Marokkanen blijken bij de politie namelijk tot de ‘topbekenners’ te behoren. Van de onderzochte groep Marokkaanse verdachten bekent maar liefst 77,8%. En dat is meer dan de Nederlandse groep (76,1%), de Turkse (55,6%), de Surinaamse (73,7%) en alleen minder dan de Antilliaanse/Arubaanse (94,7%).

Bron:
Hedendaags kwaad revisited
Kanttekeningen bij de Marokkaanse criminaliteit in Nederland
S. Harchaoui
Justitiële Verkenningen, jrg. 27, nr. 5, 2001

Iwan
30-06-05, 17:22
Geplaatst door Tafey Lewis
ZOU moeten luiden:

De denigrerende , intimiderende en arrogante toon en handelingen van sommige allochtonen tegen autochtonen en niet-moslims is koren op de molen van extreem-rechts en de racisten in het land.

iemand ooit opgevallen dat we geen last hebben van chinezen, koreanen, jappanners, legers zuid europeanen en zuid amerikanen? (samen goed voor 1.3 miljoen!!! immigranten. 3,5 keer zoveel als alle marokkanen!! ) die mensen veroorzaken geen last en worden ook niet door "de media gestigmatiseerd".
Zou het te maken hebben met feit dat marokkanen meer geintegreerd zijn dan de genoemde groepen en dat ze met de nederlanders begingen te concureren. Daarnaast hebben ze een duidelijke politieke opvattingen die tegenstrijdig met de Nederlandse buitenlandse politiek? Ik sugereer maar wat.

Iwan
30-06-05, 17:31
Geplaatst door amadeus
Het schijnt een culturele eigenschap te zijn van Marokkanen dat ze soms dingen ontkennen, terwijl overduidelijk is dat het wel degelijk waarheid is. De politie signaleert dat vaak tijdens verhoren en met dit soort zaken kom je het ook weer tegen. Fascinerend.
Alleen Marokkanen? wat denk jij van Israeliers. De hele wereld is overtuigd dat ze dagelijkse mensenrechten schenden, toch blijven ze het ontkenen. Denk jij dat er iets mis is met genen van Marokkanen en Israeliers?

Iwan
30-06-05, 17:42
Geplaatst door gh.wille
Islaamitische landen ! Ach je bedoelt wat ik ook al eens gezegd heb , dat de o.a de U.S.A en ZUID -AFRIKA , CANADA NIEUW ZEELAND ,EN NOG ENKELE TIENTALLEN LANDEN , ingepikt zijn door de HOLLANDERS.
Wat dacht je van de OORSPRONKELIJKE bewoners van MAROKKO !WIE en wat waren die eigenlijk ?
ALS DE EVOLUTIE VAN HET MENSDOM GEWOON DOOR ZOU GAAN ,
DAN ZIJN ER OVER 1000 JAAR GEEN HOLLANDERS MEER ,MAAR EEN SOORT MENSEN VAN GELIJKE GEAARDHEID !
ANDERS ZIE IK HET SOMBER IN !

V.G.G.
De oorspronkelijke bewoners van Marokko waren Imazighen en die zijn nog stijds daar.
Bedoel jij soms het zelfde revolutie die in Israel/Palestina is gebeurd?

Rabi'ah.
01-07-05, 09:34
Geplaatst door Alcibiades
Zijn ook moslims.

Niet allemaal. :)

Rabi'ah.
01-07-05, 09:35
Geplaatst door amadeus
Teleurstellend, toen ik de titel zag dacht ik dat Marokkanen misschien eindelijk eens in actie zouden komen tegen de baldadige jeugd die dinsdag weer eens goed van zich liet horen tijdens die voetbalwedstrijd.

Als jij in actie komt tegen de autochtone, vandalisme plegende voetbalsupporters.

Deal? :duim:

amadeus
01-07-05, 12:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Als jij in actie komt tegen de autochtone, vandalisme plegende voetbalsupporters.

Deal? :duim:
Ik denk dat daar al meer dan genoeg afkeurende geluiden tegen gehoord zijn. Ik heb het in elk geval niemand goed horen praten zoals ik helaas nu wel waarneem. Daarnaast waren het niet enkel autochtonen in die andere voetbalrellen, check de foto's maar eens op de site van opsporing verzocht.

Tomas
01-07-05, 12:14
Geplaatst door amadeus
Ik denk dat daar al meer dan genoeg afkeurende geluiden tegen gehoord zijn. Ik heb het in elk geval niemand goed horen praten zoals ik helaas nu wel waarneem. Daarnaast waren het niet enkel autochtonen in die andere voetbalrellen, check de foto's maar eens op de site van opsporing verzocht.

Kom nou toch, die rellen worden nagenoeg niet goedgepraat. Ik lees meer afkeuring en plaats vervangende schaamte. Of niks. Net zoals met onze eige hooligans. Je hebt last van hersenspinsels.

Zwarte Schaap
01-07-05, 12:15
Geplaatst door amadeus
Daarnaast waren het niet enkel autochtonen in die andere voetbalrellen, check de foto's maar eens op de site van opsporing verzocht.

Check de foto van het Nederlandse elftal.

amadeus
01-07-05, 12:16
Geplaatst door Tomas
Kom nou toch, die rellen worden nagenoeg niet goedgepraat. Ik lees meer afkeuring en plaats vervangende schaamte. Of niks. Net zoals met onze eige hooligans. Je hebt last van hersenspinsels.
Ik ben het hier en op WSDB meerdere malen tegengekomen, maar jij leest misschien alleen wat je wilt lezen.

Tomas
01-07-05, 12:18
Geplaatst door amadeus
Ik ben het hier en op WSDB meerdere malen tegengekomen, maar jij leest misschien alleen wat je wilt lezen.

Ik ben toevallig extra veel aanwezig geweest op wsdb ten tijde van dat gebeuren. Daar heb je een betere kijk in de wereld der marokkanen. Hier is veel te veel invloed van autochtonen. Meten is verstoren zoals dat heet. Zoek ze anders op en meldt ze hier, dan ben ik bereid om het tegendeel aan te tonen.

En zeg nooit dat ik slechts lees wat ik wil lezen, dat klinkt zo vreselijk dom. Dat wil je niet geloven.

Goodnight
01-07-05, 12:32
Geplaatst door amadeus
Hoelang is het geleden dat er iets gebeurde bij een oranje wedstrijd? Ik kan het me al niet eens meer herinneren. Tijdens al die andere wedstrijden van het WK voor spelers onder de 20, waar Marokko niet bij was betrokken, is ook niets gebeurd.

je kan het nu wel op het WK gooien...maar zo breed hoef je het niet eens op te zoeken hoor.

Ik kan me 'incidentjes' herinneren die amper 3 maanden terug plaats hebben gevonden.Er werden geloof ik wat treinen vernield, treinen konden niet verder rijden.ME en politie moesten erbij komen en owja volgens mij werd er ook iemand een 'beetje' verwond.Hij moest alleen opgenomen worden in het ziekenhuis.

Tief toch op met je je kan je niets herinneren.

Goodnight
01-07-05, 12:34
Geplaatst door Elsschot
Het is jammer dat ook deze discussie op het niveau van het marokkaanse voetbal en haar supporters terechtkomt

Nouja alles beter dan het niveau van Feyenoord, ADO en al die andere A-sociale teams die Nederland rijk is.

amadeus
01-07-05, 12:41
Geplaatst door Goodnight
je kan het nu wel op het WK gooien...maar zo breed hoef je het niet eens op te zoeken hoor.

Ik kan me 'incidentjes' herinneren die amper 3 maanden terug plaats hebben gevonden.Er werden geloof ik wat treinen vernield, treinen konden niet verder rijden.ME en politie moesten erbij komen en owja volgens mij werd er ook iemand een 'beetje' verwond.Hij moest alleen opgenomen worden in het ziekenhuis.

Tief toch op met je je kan je niets herinneren.
Dat waren wedstrijden van clubs en niet van nationale elftallen. Er zit een wereld van verschil tussen het publiek van die twee en de gedragingen daarvan. Ik wil er maar liever niet eens aan denken hoe supporters van een Marokkaanse voetbalclub in Nederland zich zouden gedragen tijdens wedstrijden van hun club. :(

Tomas
01-07-05, 12:43
Geplaatst door amadeus
Dat waren wedstrijden van clubs en niet van nationale elftallen. Er zit een wereld van verschil tussen het publiek van die twee en de gedragingen daarvan. Ik wil er maar liever niet eens aan denken hoe supporters van een Marokkaanse voetbalclub in Nederland zich zouden gedragen tijdens wedstrijden van hun club. :(

Wat is die wereld van verschil eigenlijk, wat houd dat precies in? Ik bedoel dan niet, dat nederlandselftal suporters minder geweldadig zijn dan clubsupporters, maar de oorzaak daarvan.

Goodnight
01-07-05, 12:46
Geplaatst door amadeus
Dat waren wedstrijden van clubs en niet van nationale elftallen. Er zit een wereld van verschil tussen het publiek van die twee en de gedragingen daarvan. Ik wil er maar liever niet eens aan denken hoe supporters van een Marokkaanse voetbalclub in Nederland zich zouden gedragen tijdens wedstrijden van hun club. :(

wahahahaha...sorry...ik lig helemaal dubbel van het lachen.

Jongen alstjeblieft als je niets zinnigs te melden hebt is het beter om te zwijgen.

Weet je wat? Nog beter is als je de mensen die slachtoffer zijn geworden van die rellen.Of de ME, politie en de NS meldt dat ze eigenlijk niet zo moeten zeuren.

Sjees...ik zit hier gewoon mijn tijd te verdoen met een imbeciel die PROBEERT, met de nadruk op probeert, nuance aan te brengen in geweld door supporters........pleassseeeee doe dat niet...je maakt jezelf belachelijk.

amadeus
01-07-05, 12:48
Geplaatst door Goodnight
wahahahaha...sorry...ik lig helemaal dubbel van het lachen.

Jongen alstjeblieft als je niets zinnigs te melden hebt is het beter om te zwijgen.

Weet je wat? Nog beter is als je de mensen die slachtoffer zijn geworden van die rellen.Of de ME, politie en de NS meldt dat ze eigenlijk niet zo moeten zeuren.

Sjees...ik zit hier gewoon mijn tijd te verdoen met een imbeciel die PROBEERT, met de nadruk op probeert, nuance aan te brengen in geweld door supporters........pleassseeeee doe dat niet...je maakt jezelf belachelijk.
Dat verschil is er nu eenmaal. Dat jij niet beschikt over de geestelijke capaciteiten om dat te bevatten kan ik ook niet helpen.

Ook leg je mij valse woorden in de mond dat ik zou vinden dat slachtoffers van supportersgeweld niet moeten zeuren, kinderachtig van je.

amadeus
01-07-05, 12:49
Geplaatst door Tomas
Wat is die wereld van verschil eigenlijk, wat houd dat precies in? Ik bedoel dan niet, dat nederlandselftal suporters minder geweldadig zijn dan clubsupporters, maar de oorzaak daarvan.
Dat is een interessante vraag, voer voor sociologen.

Tomas
01-07-05, 12:52
Geplaatst door amadeus
Dat is een interessante vraag, voer voor sociologen.

Nou, zoek het eens op zou ik zeggen. Je vindt het toch een belangrijk verschil? Daar draait het toch om?

Goodnight
01-07-05, 12:52
Geplaatst door amadeus
Dat verschil is er nu eenmaal. Dat jij niet beschikt over de geestelijke capaciteiten om dat te bevatten kan ik ook niet helpen.

Ook leg je mij valse woorden in de mond dat ik zou vinden dat slachtoffers van supportersgeweld niet moeten zeuren, kinderachtig van je. Dat is wat ik constateer uit jouw woorden, als jij het ene geweld erger vind terwijl er flink wat gewonden waren gevallen dan mankeert er toch echt iets aan je hoor.

En als er een iemand is die het aan geestelijke capaciteiten ontbreekt dan ben jij het toch jongen.Iemand die vind dat geweld gepleegd door Marokkanen erger is dan geweld door Nederlandse supporters laat overduidelijk zien dat uit welk hout hij gesneden is.

amadeus
01-07-05, 12:55
Geplaatst door Goodnight
[B]Dat is wat ik constateer uit jouw woorden, als jij het ene geweld erger vind terwijl er flink wat gewonden waren gevallen dan mankeert er toch echt iets aan je hoor.
Ik heb niet gezegd dat ik het ene erger vind dan het andere. Enkel dat jij geen appels met peren moet vergelijken.


En als er een iemand is die het aan geestelijke capaciteiten ontbreekt dan ben jij het toch jongen.Iemand die vind dat geweld gepleegd door Marokkanen erger is dan geweld door Nederlandse supporters laat overduidelijk zien dat uit welk hout hij gesneden is.
Weer geef je er blijk van al dan niet bewust mijn reactie niet begrepen te hebben.

Goodnight
01-07-05, 13:02
Geplaatst door amadeus
Ik heb niet gezegd dat ik het ene erger vind dan het andere. Enkel dat jij geen appels met peren moet vergelijken.


Weer geef je er blijk van al dan niet bewust mijn reactie niet begrepen te hebben.


Teleurstellend, toen ik de titel zag dacht ik dat Marokkanen misschien eindelijk eens in actie zouden komen tegen de baldadige jeugd die dinsdag weer eens goed van zich liet horen tijdens die voetbalwedstrijd


Hoelang is het geleden dat er iets gebeurde bij een oranje wedstrijd? Ik kan het me al niet eens meer herinneren. Tijdens al die andere wedstrijden van het WK voor spelers onder de 20, waar Marokko niet bij was betrokken, is ook niets gebeurd.


Dat waren wedstrijden van clubs en niet van nationale elftallen. Er zit een wereld van verschil tussen het publiek van die twee en de gedragingen daarvan. Ik wil er maar liever niet eens aan denken hoe supporters van een Marokkaanse voetbalclub in Nederland zich zouden gedragen tijdens wedstrijden van hun club.

Lees je eigen woorden eens terug en stel je dan maar eens de vraag: wat wil ik hiermee expliciet zeggen?

dat is voor iedereen al lang duidelijk hoor, maar voor jou blijkbaar nog niet.
Ik denk dat je nog uit de kast moet komen :wink:

veel suc6 daarmee...

amadeus
01-07-05, 13:09
Geplaatst door Goodnight
Lees je eigen woorden eens terug en stel je dan maar eens de vraag: wat wil ik hiermee expliciet zeggen?

dat is voor iedereen al lang duidelijk hoor, maar voor jou blijkbaar nog niet.
Ik denk dat je nog uit de kast moet komen :wink:

veel suc6 daarmee...
Ik heb met je te doen dat je zelf niet in staat bent tot het produceren van iets inhoudelijks, maar om dan maar andermans reacties uit hun verband te gaan trekken is hinderlijk.

delirious
01-07-05, 13:13
Geplaatst door amadeus
Ik heb met je te doen dat je zelf niet in staat bent tot het produceren van iets inhoudelijks, maar om dan maar andermans reacties uit hun verband te gaan trekken is hinderlijk.

Dat komt omdat je jezelf continu tegenspreekt.
Je bent een discussie met jezelf aan het voeren.

:cheefbek:

amadeus
01-07-05, 13:17
Geplaatst door delirious
Dat komt omdat je jezelf continu tegenspreekt.
Je bent een discussie met jezelf aan het voeren.

:cheefbek:
Geef maar eens een concreet punt waarop ik mezelf tegenspreek.

delirious
01-07-05, 13:20
Geplaatst door amadeus
Geef maar eens een concreet punt waarop ik mezelf tegenspreek.


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=145214

:wink:

Tomas
01-07-05, 13:20
Geplaatst door amadeus
Geef maar eens een concreet punt waarop ik mezelf tegenspreek.

Van jou mag er geen vergelijking gemaakt worden tussen het marokkaanse 11tal in nl en een gewone club in nl, maar de reden waarom wil je niet geven, onderzoeken of uberhaupt bespreken. Alleen omdat het je uitkomt denk ik dan.

amadeus
01-07-05, 13:29
Geplaatst door delirious
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=145214

:wink:
Dat was een paradox, maar je zult wel niet weten wat dat is.

amadeus
01-07-05, 13:31
Geplaatst door Tomas
Van jou mag er geen vergelijking gemaakt worden tussen het marokkaanse 11tal in nl en een gewone club in nl, maar de reden waarom wil je niet geven, onderzoeken of uberhaupt bespreken. Alleen omdat het je uitkomt denk ik dan.
Het is een vaststaand gegeven dat het supportersgeweld in Nederland vrijwel beperkt blijft tot clubs en vrijwel niet voorkomt bij wedstrijden van het nationale elftal. Het lijkt me in deze discussie niet relevant om te bespreken waarom dat zo is.

Tomas
01-07-05, 13:32
Geplaatst door amadeus
Het is een vaststaand gegeven dat het supportersgeweld in Nederland vrijwel beperkt blijft tot clubs en vrijwel niet voorkomt bij wedstrijden van het nationale elftal. Het lijkt me in deze discussie niet relevant om te bespreken waarom dat zo is.

Dat zeg ik toch. En de reden dat je dat niet wilt is omdat het je goed uitkomt. Je lijkt wel ietwat autistisch met je mantra.

delirious
01-07-05, 13:33
Geplaatst door amadeus
Dat was een paradox, maar je zult wel niet weten wat dat is.

:hihi: Tegenstrijdige wannabeewilders, lijdend aan superioriteitswaanzin.

Wel altijd lachen met jou. :hihi:

helly2002
01-07-05, 13:36
wat een kolder er waren tochal spanningen voor 11 september ?alleen is het daarnaar wel erger geworden maar dat ze ervoor niet waren dat is precies hetzelfde als de lonsdale jongeren die bestaan ook zogenaamd pas sinds 2 november :lole: .



wat dat voetbal betreft landenteams zijn nou eenmaal anders dan clubteams van het oranjelegioen hoor je nooit niks slechts in clubverband wel dat is net zo als in argentinie .hoe de marok voetballers en supporters zich gedroegen was toch niet goed maar daar hebben ze natuurlijk alleen zichzelf mee .sommige mensen blazen alleen wat er gebeurt graag op dat is er bij de maroks gebeurt groter gemaakt dan het is dat is precies hetzelfde bij de rellen rond ajax-feynoord met de fikkende treinen lol

Goodnight
01-07-05, 13:57
Geplaatst door amadeus
Ik heb met je te doen dat je zelf niet in staat bent tot het produceren van iets inhoudelijks, maar om dan maar andermans reacties uit hun verband te gaan trekken is hinderlijk.

:haha:

Wide-O
01-07-05, 15:16
Ging dit eigenlijk niet over de actie "Genoeg is Genoeg" ?

Kom met z’n allen om een ander, vreedzaam en verenigd Nederland mogelijk te maken!

:strik:

En nu blijken we te twijfelen aan het feit of schoffies van de éne nationaliteit "anders" zijn dan die van een andere nationaliteit" ?

Er is nog veel werk blijkbaar.

Wide-O
01-07-05, 15:17
Geplaatst door delirious
Wel altijd lachen met jou. :hihi:

Soms. Soms gaat het ook ontieglijk vervelen.

Wide-O
01-07-05, 15:40
Geplaatst door ibrahimmm
Ha Wide-O ook weer van de partij.
Heb eens gekeken bij uw postings: Eigenlijk alleen de 28e juni niet gepost en op 26 en 25 juni ook maar één post per dag.
Gaat het weer een beetje?

Bliksem ingeslagen hier in de buurt, wat kapotte hardware, kabelmodem geroosterd, van dat soort dingen ja, dat soort dingen.

Tomas
01-07-05, 15:44
Geplaatst door Wide-O
Bliksem ingeslagen hier in de buurt, wat kapotte hardware, kabelmodem geroosterd, van dat soort dingen ja, dat soort dingen.

Maar aan de andere kant heeft het wonen en werken in een 3e weereldland ook wel weer zo zijn voordelen, of niet?

Tomas
01-07-05, 15:45
Geplaatst door ibrahimmm
Ow, kijk er eens aan.
Nee, ik dacht dat je een paar weekjes rust wilde nemen door meteen met vakantie te gaan.
Vanwege dat jodenterrorismetopic van ons aller vriend Maarten...

begin daar nou niet weer over, hij was het bijna vergeten.