PDA

Bekijk Volledige Versie : Poolse slaplukkers pikken veel, maar niet alles



Bofko
30-06-05, 10:42
METERIK/VEULEN - Poolse arbeiders die staken. Het lijkt een contradictie, maar toch is het een slateler in Noord-Limburg overkomen. Enkele tientallen Poolse seizoenarbeiders stopten dinsdagavond met de oogst van ijsbergsla op een akker in Veulen uit protest tegen de werkomstandigheden. ‘Een unicum’, meent bestuurder Wim Baltussen van FNV Bondgenoten. ‘Een mythe is doorgeprikt: Polen werken altijd, maar niet ten koste van alles.’
Het arbeidsconflict op het tuinbouwbedrijf van Peter van Dijck uit Meterik ontstond eerder die dag, toen een groep van 25 arbeiders na de nachtdienst die twaalf uur had geduurd, opdracht kreeg nog drie uur door te werken om de oogst van het land te halen. Dat weigerden ze, waarna ze te horen kregen: ‘Dan rot je maar op naar Polen.’ Wie dat heeft gezegd, is onduidelijk. Baltussen vermoedt dat het de brigadista, de Poolse ploegbazen, waren. De arbeiders vatten de oekaze op als ontslag.

Vlak voor het begin van de volgende nachtdienst, om zeven uur dinsdagavond, besloten de Polen uit protest tot een wilde staking. Landgenoten die hun dienst er bijna op hadden zitten, sloten zich uit solidariteit bij de actie aan. De Polen zouden niet alleen worden gedwongen tot overwerk, ook zijn er onduidelijkheden over hun beloning. De arbeiders krijgen stukloon: drie eurocent per krop. Als ze niet genoeg oogsten, betekent dat een netto uurloon van tussen de 4 en 5 euro. Dat is minder dan de ondergrens van 6 euro die in de CAO staat.

volkskrant.nl

Elsschot
30-06-05, 10:54
wat een zuur Volkskrant stukje, de vakbondsverbondenheid straalt er af.
Als er 200 kroppen per uur gesneden worden => 200/60=3,3 kroppen per minuut => 18 seconden per krop; dat is in de tuinbouw gewoon haalbaar.

minder zeuren, harder werken

Tomas
30-06-05, 10:58
We hebben toch zef genoeg werkelozen die dan in plaats van die polen zouden kunnen staken?

TonH
30-06-05, 11:01
En ik maar denken dat SLAP LUKKEN een Poolse volklore is... :verward:

Tomas
30-06-05, 11:09
Geplaatst door TonH
En ik maar denken dat SLAP LUKKEN een Poolse volklore is... :verward:

Dat las ik ook eerst. :hihi:

mark61
30-06-05, 11:11
Geplaatst door Tomas
Dat las ik ook eerst. :hihi:

Anders ik wel. Wat is dat toch met die autochtonen? Dat slap lukken begint blijkbaar al in het onderwijs.

Bofko
30-06-05, 11:12
Geplaatst door TonH
En ik maar denken dat SLAP LUKKEN een Poolse volklore is... :verward:
Bargoens voor het halen van een maximaal resultaat met zo weinig mogelijk inspanning. :corcky:

~Panthera~
30-06-05, 11:15
Geplaatst door Bofko
Bargoens voor het halen van een maximaal resultaat met zo weinig mogelijk inspanning. :corcky:

ben ik helemaal VOOR. :hihi:

Tomas
30-06-05, 11:15
Geplaatst door Bofko
Bargoens voor het halen van een maximaal resultaat met zo weinig mogelijk inspanning. :corcky:

Als je bedoelt minimaal vereiste resultaat dan ken ik het als nederlands volklore.

Bofko
30-06-05, 11:18
Geplaatst door Tomas
Als je bedoelt minimaal vereiste resultaat dan ken ik het als nederlands volklore.

Volklore bestaat niet. Dus wat bedoel je nu ? Folklore of volkoren.

Tomas
30-06-05, 11:20
Geplaatst door Bofko
Volklore bestaat niet. Dus wat bedoel je nu ? Folklore of volkoren.

Daar ga ik me niet voor inspannen.

Bofko
30-06-05, 11:21
Geplaatst door Tomas
Daar ga ik me niet voor inspannen.

U is dus een notoir Goudse spaplukker

Tomas
30-06-05, 11:23
Geplaatst door Bofko
U is dus een notoir Goudse spaplukker

spa ligt in belgie.

Bofko
30-06-05, 11:24
Foutje.
Wat een slaplullers hier....

Tomas
30-06-05, 11:26
Geplaatst door Bofko
Foutje.
Wat een slaplullers hier....

plullen?

Bofko
30-06-05, 11:27
Geplaatst door Tomas
plullen?

Splaakgeblek ja.