PDA

Bekijk Volledige Versie : Muskens: islam heeft de toekomst niet



MO_NL
30-06-05, 14:25
Muskens: islam heeft de toekomst niet

NIJMEGEN (ANP) - ,,Nee, de islam heeft de toekomst niet'', zegt bisschop Muskens van Breda in Radboud Magazine, een kwartaalblad van de Radboud Universiteit Nijmegen. ,,Ik zag al heel vroeg dat daar te veel agressie in zit.''

De islam moet zich bezinnen op de gewelddadige aspecten van zijn traditie, aldus Muskens, die jarenlang in Indonesië heeft gewoond en daar de islam van nabij heeft bestudeerd. ,,Indien deze godsdienst geen adequaat antwoord vindt op de vraag in hoeverre de uitoefening van geweld tot zijn wezen behoort, heeft deze religie weinig toekomst.''

Hoewel contacten tussen christenen en moslims van belang zijn, speelt de islam volgens hem een te grote rol in de interreligieuze dialoog. ,,We zijn momenteel te zeer geobsedeerd door de islam.''

bron: Planet.nl

Umarvlie
30-06-05, 14:28
Geplaatst door MO_NL
Muskens: islam heeft de toekomst niet

NIJMEGEN (ANP) - ,,Nee, de islam heeft de toekomst niet'', zegt bisschop Muskens van Breda in Radboud Magazine, een kwartaalblad van de Radboud Universiteit Nijmegen. ,,Ik zag al heel vroeg dat daar te veel agressie in zit.''

De islam moet zich bezinnen op de gewelddadige aspecten van zijn traditie, aldus Muskens, die jarenlang in Indonesië heeft gewoond en daar de islam van nabij heeft bestudeerd. ,,Indien deze godsdienst geen adequaat antwoord vindt op de vraag in hoeverre de uitoefening van geweld tot zijn wezen behoort, heeft deze religie weinig toekomst.''

Hoewel contacten tussen christenen en moslims van belang zijn, speelt de islam volgens hem een te grote rol in de interreligieuze dialoog. ,,We zijn momenteel te zeer geobsedeerd door de islam.''

bron: Planet.nl

Da's de kift.... :jeweetog:

Marsipulami
30-06-05, 14:47
Muskens: Gebrek aan gezag breekt islam op

Hilversum (Van onze redactie) 12 november 2004 - Het grote probleem van en met de islam is volgens bisschop Muskens van Breda het gebrek aan gezagsstructuur. "Elke imam heeft zijn eigen interpretatie van de koran. De islam biedt geen gezag aan, zoals andere kerken met een paus, concilies en synodes. Dat is de onmacht van de islam." Aldus mgr. Muskens vandaag in dagblad BN/De Stem.

Saudi-Arabië
Muskens constateert dat de problemen rondom het moslimfundamentalisme zich vooral scherp aftekenen in Saudi-Arabië. "Daar zit de harde kern. Van daaruit wordt de islam geëxporteerd. Daar culmineren ook de problemen. Daar zegt een imam tegen de koning dat er geen vrouwen meer op tv mogen komen. En de koning legt dat verbod zo in een wet vast."

Fundamentalisten VS
Muskens vervolgt: "In zekere zin zie je in de VS hetzelfde met fundamentalistische christenen. Die leven ook niet in een sterke kerkelijke gezagsstructuur. Net als de fundamentalistische moslims schurken ze sterk tegen de overheid aan: die moet de wetten aanscherpen. Bush krijgt in zekere zin een vergelijkbare agenda van zijn achterban".

Nauwelijks oplossingen
De islam is volgens de bisschop in paniek en weet zich geen raad met de westerse wereld. Oplossingen voor de cultuurclash zijn er in zijn optiek hoegenaamd niet. "Ja, islamieten moeten wis- en natuurkunde leren en niet in die koranschooltjes blijven hangen", zegt Muskens in het interview met BN/De Stem. Tegenover katholieknederland.nl nuanceert hij dit, door eraan toe te voegen dat deze observatie vooral gestoeld is op zijn ervaringen in Indonesië, niet op de Nederlandse praktijk.

Goede menselijke relaties
Muskens zegt in BN/De Stem slechts één mogelijkheid te zien om in ieder geval iets te doen: "Gewone, goede menselijke relaties onderhouden met moslims. Dat zijn wij niet gewend, dat durven wij niet. Elkaar een beetje kennen helpt, dat geldt voor alle mensen. Pastoor Burm in Roosendaal nodigt elk jaar op zijn verjaardag vertegenwoordigers van de islamitische gemeenschap uit. Die kennen ze nu, zijn kerk zullen ze niet in brand steken". Tegenover katholieknederland.nl maakt Muskens daarbij de kanttekening dat nooit te voorkomen valt dat geradicaliseerde moslims, die zich ook van hun eigen gemeenschap niets meer aantrekken, tot dergelijke daden overgaan.

Indonesië
De bisschop van Breda is al met al verre van optimistisch over wat zich in ons land aftekent na de moord op Theo van Gogh. "Ik weet wel dat niet alle moslims hetzelfde zijn. Maar in Indonesië, waar ik acht jaar heb gewoond, zeiden de missionarissen: hoe langer je hier bent, hoe minder je de mensen kent."

Grote Verzoendag
Eerder deed Muskens de suggestie om een tweede pinksterdag als vrije dag in te ruilen voor een islamitische feestdag en om wereldwijd God met 'Allah' aan te spreken. "Die ideeën heb ik nog, al ben ik me ervan bewust dat het moment er niet naar is. Als de mensen voortdurend extremisten met grote geweren 'Allah u akbar' horen roepen, dan is de tijd voor een wereldwijd geaccepteerde Allah even niet rijp." Muskens oppert nu het idee van een 'Grote Verzoendag voor alle godsdiensten en mensen van goede wil'.

mark61
30-06-05, 15:48
Als je zo stom, onwetend en kwaadwillend ben kan je beter je mond houden. Maja, een gelovige betweter en zijn mond houden...

Als ongelovige betweter is het al een crime, dat kan ik je verzekeren.

Dat zulke mensen zulke dingen ongestraft in een universitair blaadje mogen plempen.

vlegeltje, ik eis dat je er nu wat aan doet!

DEMOcraat
30-06-05, 17:02
Geplaatst door MO_NL
Muskens: islam heeft de toekomst niet

NIJMEGEN (ANP) - ,,Nee, de islam heeft de toekomst niet'', zegt bisschop Muskens van Breda in Radboud Magazine, een kwartaalblad van de Radboud Universiteit Nijmegen. ,,Ik zag al heel vroeg dat daar te veel agressie in zit.''

De islam moet zich bezinnen op de gewelddadige aspecten van zijn traditie, aldus Muskens, die jarenlang in Indonesië heeft gewoond en daar de islam van nabij heeft bestudeerd. ,,Indien deze godsdienst geen adequaat antwoord vindt op de vraag in hoeverre de uitoefening van geweld tot zijn wezen behoort, heeft deze religie weinig toekomst.''

Hoewel contacten tussen christenen en moslims van belang zijn, speelt de islam volgens hem een te grote rol in de interreligieuze dialoog. ,,We zijn momenteel te zeer geobsedeerd door de islam.''

bron: Planet.nl
ik vraag me af of er nog westerse gelovigen zijn die naar type's als muskens nog moeten luisteren...condooms mag men volgens het vaticaan ook niet gebruiken in de strijd tegen aids..

mark61
30-06-05, 17:05
Geplaatst door DEMOcraat
ik vraag me af of er nog westerse gelovigen zijn die naar type's als muskens nog moeten luisteren...condooms mag men volgens het vaticaan ook niet gebruiken in de strijd tegen aids..

Tis dezelfde die vond dat arme mensen wel een brood mogen stelen. Nouw, dat was neo-marxistische praat waar iedereen applaudiserend voor van zijn stoel viel. Magoed, sensatiewaarde is het enige criterium voor nieuwswaarde.

Umarvlie
30-06-05, 17:07
Geplaatst door mark61
Tis dezelfde die vond dat arme mensen wel een brood mogen stelen. Nouw, dat was neo-marxistische praat waar iedereen applaudiserend voor van zijn stoel viel. Magoed, sensatiewaarde is het enige criterium voor nieuwswaarde.

Ach.. ik ken die types als Muskens wel... dat soort mannekes heb ik vaak gezien in Jakarta met name 's avonds in de bars... altijd op zoek naar een lief aziaatje... vast om ze te bekeren natuurlijk!

Marsipulami
30-06-05, 17:11
Geplaatst door Umarvlie
Ach.. ik ken die types als Muskens wel... dat soort mannekes heb ik vaak gezien in Jakarta met name 's avonds in de bars... altijd op zoek naar een lief aziaatje... vast om ze te bekeren natuurlijk!

En wat deed jij in die bars in Jakarta ? :zweep:

Umarvlie
30-06-05, 17:12
Geplaatst door Marsipulami
En wat deed jij in die bars in Jakarta ? :zweep:

In die tijd greep ik alles wat ik pakken kon.... maar goed, ik was/ben dan ook geen bisschop!

DEMOcraat
30-06-05, 17:13
Geplaatst door mark61
Tis dezelfde die vond dat arme mensen wel een brood mogen stelen. Nouw, dat was neo-marxistische praat waar iedereen applaudiserend voor van zijn stoel viel. Magoed, sensatiewaarde is het enige criterium voor nieuwswaarde.
dat een geestelijke als muskens sensatie gebruikt om een hoge nieuwswaarde te halen getuigt alleen maar hoe ver hij verdwaalt is van de werkelijkheid..

mark61
30-06-05, 17:14
Geplaatst door DEMOcraat
dat een geestelijke als muskens sensatie gebruikt om een hoge nieuwswaarde te halen getuigt alleen maar hoe ver hij verdwaalt is van de werkelijkheid..

Hij niet, de media. Hij vindt ws. dat hij een verstandig verhaal vertelt.

assassijn
30-06-05, 21:16
Laat die man zich lekker bezighouden met het seksueel misbruiken van minderjarige jongetjes...daar is hij veel beter in.

Julien
30-06-05, 21:28
Geplaatst door uwver
hmmmmmmmmmmmm hij heeft weinig kennis van de christelijke geschiedenis ......... kruisvaarders, uitroeiing van de joden in WOII.... om maar een paar te noemen.

als je het christendom wil bekritiseren, noem dan wel de goede punten.. tijdens de kruistochten waren 2 partijen aan het vechten, dan kun je niet al het bloedvergieten bij de christenen leggen.. en de holocaust heeft HELEMAAL NIKS met het christendom te maken.

Maar je hebt wel gelijk dat Muskens eerst kritisch naar z'n eigen geloof moet kijken voordat hij een ander geloof gaat bekritiseren.

tr_imparator
30-06-05, 21:41
Geplaatst door MO_NL
[B]Muskens: islam heeft de toekomst

Rabi'ah.
01-07-05, 09:15
Geplaatst door Julien
tijdens de kruistochten waren 2 partijen aan het vechten, dan kun je niet al het bloedvergieten bij de christenen leggen..

En wie viel er ook alweer wiens land binnen? :strik:

Met christendom heeft 't overigens bar weinig te maken. Je vijanden liefhebben enzo. Maargoed.

Op het geblaat van die Muskens ga ik niet eens meer in.